Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Awarie pomp ciepła i sposoby ich naprawy


Liwko

Recommended Posts

Szanowni Koledzy!

 

Dziękuję wszystkim za merytoryczną dyskusję i wymianę poglądów.

Skorzystałem z Waszych rad i kolejno sprawdzałem wszystkie możliwości - publikując tu wyniki "dla potomnych".

 

24 godziny temu zamontowałem soft starter + kondensatory.

Działa bez żadnych problemów.

 

Liczę, że ten obszernie opisany temat w przyszłości uprości życie ludziom pozostawionym bez opieki i bez możliwości znalezienia serwisanta.

 

Pamiętajcie - nie dajcie się naciągnąć na ślepą wymianę czego popadnie - mi proponowano wymianę:

- styczników

- kompresora

- sterownika

 

Jedna z wycen na dzień dobry opiewała na 8 000 zł !!!

Dodam też, że na współpracę z Keno Energy specjalnie liczyć nie można - widać, że to importer chińskich wynalazków, który współpracuje wyłącznie z monterami - którzy schematycznie podłączają urządzenie do układu w domu.

 

Pozostaje mi dalsza konsultacja w zakresie:

- doboru pompy obiegowej pomiędzy PC a sprzęgłem (na bank jest za słaba)

- dopasowanie parametrów PC do mojego specyficznego układu (sprzęgłem jest zbiornik kombinowany z CWU w środku)

 

Jeszcze raz dzięki za współpracę - przez konieczność sam pogłębiłem wiedzę w temacie i łatwiej mi będzie w przyszłości :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 201
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Najprawdopodobniej problem powróci , jak szybko poprawisz hydrauliki , sam zbiornik kombinowany , nie jest złym rozwiązaniem .PC taktuje i wchodzi na max parametry , to źle wróży na przyszłość .Ale fajnie że sobie poradziłeś , popraw instalację hydrauliczną , i raczej długo będziesz się cieszył tą PC .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprawdopodobniej problem powróci , jak szybko poprawisz hydrauliki , sam zbiornik kombinowany , nie jest złym rozwiązaniem .PC taktuje i wchodzi na max parametry , to źle wróży na przyszłość .Ale fajnie że sobie poradziłeś , popraw instalację hydrauliczną , i raczej długo będziesz się cieszył tą PC .

 

Masz na myśli zmianę przepływu pomiędzy PC a sprzęgłem?

Na już obniżyłem parametry - tj. z ustawionych wcześniej przez "instalatora" 46 st +- 3 zmniejszyłem na 41st +- 0,8

 

Opublikowałem kilka postów temu przykładowe parametry - postaram się zrobić aktualizację w weekend - jak to teraz wygląda z opisem, co który symbol oznacza.

 

Ten wątek przywraca mi wiarę w publiczne fora :-)

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi jeszcze jedno - PC rozpoczyna pracę od 13A i zwyżkowo pobiera coraz więcej - dochodząc do 21A.

 

Czy dobrze rozumiem, że to dzieje się przez zbyt mały przepływ pomiędzy PC a sprzęgłem?

 

Pompkę mam taką: https://kotly.com.pl/produkt-pompa-wita-u-35-25-180-aqua--maksymalna-wysokosc-pionu-4m--425.html?l=pl

 

Przypomnę dane ze sterownika podczas pracy:

st - 48 - outlet water temp of indoor side

rt - 39 - inlet wat.temp. of indoor side

 

Różnica 9-12 stopni. Zbiornik 450 l.

 

Problem wybijania bezpiecznika C16 - czyli zwłocznego na 16A - nadal pozostał. Raz na 2 dni wybija.

Jaki bezpiecznik mogę zamontować, jeśli bezpiecznik główny dla domu jest na 25 A ??

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi jeszcze jedno - PC rozpoczyna pracę od 13A i zwyżkowo pobiera coraz więcej - dochodząc do 21A.

 

Czy dobrze rozumiem, że to dzieje się przez zbyt mały przepływ pomiędzy PC a sprzęgłem?

 

Pompkę mam taką: https://kotly.com.pl/produkt-pompa-wita-u-35-25-180-aqua--maksymalna-wysokosc-pionu-4m--425.html?l=pl

 

Przypomnę dane ze sterownika podczas pracy:

st - 48 - outlet water temp of indoor side

rt - 39 - inlet wat.temp. of indoor side

 

Różnica 9-12 stopni. Zbiornik 450 l.

 

Problem wybijania bezpiecznika C16 - czyli zwłocznego na 16A - nadal pozostał. Raz na 2 dni wybija.

Jaki bezpiecznik mogę zamontować, jeśli bezpiecznik główny dla domu jest na 25 A ??

 

Ja mam pc samoróbkę z klimy.

Odnośnie mocy bezpiecznika. Jak PC rusza to ma chłodną wodę i pobiera miej prądu. W miarę jak nagrzewa się woda pc ona potrzebuje więcej prądu i tym amperażu bo zwiększa się temperatura pomiędzy dolnym i górnym źródłem.

U nie jest tak samo. Jak rusza mam ok 8A. Jak jest nagrzana to ma ok 16-18A. I bezpiecznik 16C (zwłoczny wytrzymuje).

Jak masz na zabezpieczeniu głównym 25A to na PC wstaw 20A ale C i będzie dobrze.

Odnośnie pompy co to delta wody wchodzącej i wychodzącej z wymiennika PC powinna oscylować około 5-8 stopni. Jak jest więcej to cop spada i sprężarka pobiera więcej prądu.

 

Odnośnie cwu przemyśl czy nie lepiej ci było grzać pc niżej ( wyższy cop) a na rurę cwu założyć ogrzewacz wody przepływowy - będzie dogrzewał te parę stopni tylko wtedy kiedy potrzebujesz a tak gonisz wysoko i z małą sprawnością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pc samoróbkę z klimy.

Odnośnie mocy bezpiecznika. Jak PC rusza to ma chłodną wodę i pobiera miej prądu. W miarę jak nagrzewa się woda pc ona potrzebuje więcej prądu i tym amperażu bo zwiększa się temperatura pomiędzy dolnym i górnym źródłem.

U nie jest tak samo. Jak rusza mam ok 8A. Jak jest nagrzana to ma ok 16-18A. I bezpiecznik 16C (zwłoczny wytrzymuje).

Jak masz na zabezpieczeniu głównym 25A to na PC wstaw 20A ale C i będzie dobrze.

Odnośnie pompy co to delta wody wchodzącej i wychodzącej z wymiennika PC powinna oscylować około 5-8 stopni. Jak jest więcej to cop spada i sprężarka pobiera więcej prądu.

 

Odnośnie cwu przemyśl czy nie lepiej ci było grzać pc niżej ( wyższy cop) a na rurę cwu założyć ogrzewacz wody przepływowy - będzie dogrzewał te parę stopni tylko wtedy kiedy potrzebujesz a tak gonisz wysoko i z małą sprawnością.

 

Dzięki za wypowiedź.

 

Wiesz - PC grzeje mi sprzęgło "od góry" - a pobór pod podłogówkę jest na środku zbiornika.

Dlatego wystarczą niskie parametry - np. grzanie do 41-42 stopni - a na górze zbiornika, gdzie znajduje się CWU mam 46-48 stopni.

 

Przy tej ilości wody w zbiorniku CWU wystarczyłoby mi nawet 44-45 stopni - więc być może spróbuję obniżyć temperaturę nagrzewania bufora do 40 stopni.

 

Zmienią pompę obiegową na mocniejszą i przed chwilą umówiłem się z elektrykiem na zmianę na 20A bezpiecznika zwłocznego.

 

Jeśli ktoś mógłby mi podpowiedzieć jaką pompę dobrać - żeby nie była ani za mała, ani zbyt "duża" - to będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta pompa ma max wydajność na 3 biegu 3,5m3/h co na GZ wcale nie jest małą wartością.

Można oczywiście wymienić na mocniejszą najlepiej na energooszczędną spora jest równica w zużyciu prądu

Przyzwoite są podobno np:

POMPA IBO MAGI 25-60/180 lub mocniejsza POMPA IBO o MAGI 25-80/180

WILO YONOS-PICO 25/1-6 lub mocniejsza WILO YONOS-PICO 25/1-8

 

lub podobne

 

Nie masz ty przypadkiem za małych średnic rur między pompą a sprzęgłem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Ludzie, przygody ciąg dalszy...

 

Kilka dni chodziło bez uwag, a przed chwilą nowość: kompresor się nie włącza - słychać jakby przekaźnik próbował odpalić kompresor, sterownik pokazuje, że jest ok - ale nie pracuje....

 

Temperatura kompresora - normalna - 35 stopni..

 

Jakieś pomysły? Depresji z tą PC dostaję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie - znowu robię dochodzenie amatorskie krok po kroku i oto co znalazłem:

 

- mimo, że słychać było dźwięk stycznika (jakby ciszej), to żaden z dwóch styczników schneidera się nie włączał

- po ręcznym naciśnięciu stycznika po lewej kompresor odpalał

 

Wyłączyłem więc z prądu kompresor, wykręciłem kable z tego stycznika, poruszałem kilka razy intensywnie przyciskiem na środku i po ponownym włączeniu PC zadziałała - tak mi się przynajmniej wydawało...

 

Otóż PC pracowała, ale nie osiągała temperatury zadanej, kompresor bardzo się grzał, a góra kompresora, która zwykle jest zimna (pewnie tam przepływa czynnik z dolnego źródła??) była bardzo gorąca.

 

Ponownie wyłączyłem z prądu całość, zrobiłem to samo z drugim stycznikiem - po prawej - i po ponownym włączeniu PC działa, góra kompresora jest zimna jak dotąd i wszystko gra.

 

Nagrzewam teraz dom, bo sądzę, że to nie koniec problemów..

 

Nie wiem do czego służą te styczniki - ale ten po prawej nie pracuje - włącza się tylko ten po lewej.

 

Jak mniemam mam styczniki do wymiany? Da się znaleźć jakieś odpowiedniki z naszego rynku? Po wpisaniu modeli w googla pojawia się tylko ali..

 

Typ tego, który pracuje: Schneider LC1 E25 01.

Ten ,który nie pracuje: Schneider LC1 E18 01

 

Dołączam zdjęcie.

 

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/lKHNTz8QOmpNzF_ELCFLZ12VZp8fOX

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym sklepie z ekektro-automatyką dobiorą Ci zamiennik

 

Mam jeszcze jedno podejrzenie - przed chwilą wywaliło mi znowu stycznik podczas pracy - a powiązany z nim:

Schneider LRE22N Thermal Overload Relay Lr-e22n 16-24a wymagał resetu.

 

Stało się to po 3 godzinach nieustannej pracy i nieosiągnięciu zadanej temperatury.

 

WYDAJE MI SIĘ - że w tym momencie sterownik włącza grzałkę elektryczną - nawet nie wiem, ile ona ma kw - ale wydaje mi się, że PC pobierała wtedy około 21 A, a ten overload relay jest ustawiony na 24A - jeśli grzałka przebiła tę wartość łącznie z PC, to czy ten termik mógł wybić i wyłączyć połączony z nim stycznik?

 

Czy mogę fizycznie wyciągnąć ze sterownika przewód, który odpowiada za sygnał do uruchomienia grzałki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszarp za kable czy aby któryś nie jest luźny.

Sprawdź czy wszystkie kable są dobrze podokręcane - również połączenie termik-stycznik

Może ten termik szwankuje...

Myślę że grzałkę możesz odpiąć - tylko przewód zaizoluj

 

Między termikiem a stycznikiem zmierzyłem temperaturę - pokazuje mi 80 stopni (termometr elektroniczny - może pokazywać błędnie - ale temperatura jest odczuwalnie wysoka)..

 

Przyczyna? Uszkodzony termik / stycznik ?

 

Kable wydają się być dobrze podłączone.

 

Jakbym miał strzelać - to termik wydaje się być bardziej gorący..

 

Teraz wybiło mi nadprądowy - C20 - zaledwie po 3 minutach pracy..

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukasz,

Podokręcaj wszystkie śrubki od zacisków z przewodami, sprawdź wszystkie luty oraz wtyczki (generalnie każdy elektronik powinien wiedzieć co i jak sprawdzać), podejrzane styczniki i przekaźniki można wymienić profilaktycznie-nie są to drogie rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukasz,

Podokręcaj wszystkie śrubki od zacisków z przewodami, sprawdź wszystkie luty oraz wtyczki (generalnie każdy elektronik powinien wiedzieć co i jak sprawdzać), podejrzane styczniki i przekaźniki można wymienić profilaktycznie-nie są to drogie rzeczy.

 

Co może powodować tak szybkie przekroczenie 23-24A ?? Żeby C20 wybijało po 3 minutach od jego włączenia...

Dodam tylko, że była to próba przy braku obciążenia na podłogówce.

 

Teraz - jak włączyłem wszystkie obiegi na podłogówce to pompa pracuje bez uwag...

 

Macie jakieś pomysły?

 

Będę dzwonił do elektronika, ale nie wiem czy skuma - PC jest w stanie 3 godziny pracować i nagle wybić.. Jak źle trafię, to elektronik zobaczy sobie jak PC chodzi i tyle..

 

To, że termik i stycznik są gorące to na pewno przyczyna ich samych? czy może coś z kompresorem etc?

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co może powodować tak szybkie przekroczenie 23-24A ?? Żeby C20 wybijało po 3 minutach od jego włączenia...

 

Teraz - jak włączyłem wszystkie obiegi na podłogówce to pompa pracuje bez uwag...

 

Macie jakieś pomysły?

 

Będę dzwonił do elektronika, ale nie wiem czy skuma - PC jest w stanie 3 godziny pracować i nagle wybić.. Jak źle trafię, to elektronik zobaczy sobie jak PC chodzi i tyle..

Dodam tylko, że była to próba przy braku obciążenia na podłogówce.

 

To, że termik i stycznik są gorące to na pewno przyczyna ich samych? czy może coś z kompresorem etc?

 

 

Wspominałeś o grzałce-trzeba się wpiąć woltomierzem pod grzałkę i sprawdzić czy się załącza oraz w którym momencie

Termik będzie ciepły ,stycznik nie koniecznie-jeśli nic go nie grzeje z zewnątrz , to nie powinien mieć wyższej temp niż 40st (ze stycznikami zazwyczaj jest problem,że ich cewki hałasują -buczą)

 

Podłączył bym jeszcze amperomierz pod główne zasilanie i obserwował moment wzrostu prądu-wtedy będzie wiadomo gdzie szukać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz jaką temperaturę masz ustawioną na GZ i jaka jest w rzeczywistości podczas pracy pompy?

 

40 +- 1 ustawione fabrycznie.

 

W rzeczywistości na zasilaniu o 9 stopni więcej niż na powrocie, czyli np. 43/34 i rośnie do zadanej.

 

Problemy zwykle pojawiają się przy wyższych temperaturach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...