Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Szanowni Koledzy!

 

Dziękuję wszystkim za merytoryczną dyskusję i wymianę poglądów.

Skorzystałem z Waszych rad i kolejno sprawdzałem wszystkie możliwości - publikując tu wyniki "dla potomnych".

 

24 godziny temu zamontowałem soft starter + kondensatory.

Działa bez żadnych problemów.

 

Liczę, że ten obszernie opisany temat w przyszłości uprości życie ludziom pozostawionym bez opieki i bez możliwości znalezienia serwisanta.

 

Pamiętajcie - nie dajcie się naciągnąć na ślepą wymianę czego popadnie - mi proponowano wymianę:

- styczników

- kompresora

- sterownika

 

Jedna z wycen na dzień dobry opiewała na 8 000 zł !!!

Dodam też, że na współpracę z Keno Energy specjalnie liczyć nie można - widać, że to importer chińskich wynalazków, który współpracuje wyłącznie z monterami - którzy schematycznie podłączają urządzenie do układu w domu.

 

Pozostaje mi dalsza konsultacja w zakresie:

- doboru pompy obiegowej pomiędzy PC a sprzęgłem (na bank jest za słaba)

- dopasowanie parametrów PC do mojego specyficznego układu (sprzęgłem jest zbiornik kombinowany z CWU w środku)

 

Jeszcze raz dzięki za współpracę - przez konieczność sam pogłębiłem wiedzę w temacie i łatwiej mi będzie w przyszłości :-)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7605213
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 201
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Najprawdopodobniej problem powróci , jak szybko poprawisz hydrauliki , sam zbiornik kombinowany , nie jest złym rozwiązaniem .PC taktuje i wchodzi na max parametry , to źle wróży na przyszłość .Ale fajnie że sobie poradziłeś , popraw instalację hydrauliczną , i raczej długo będziesz się cieszył tą PC .
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7605220
Udostępnij na innych stronach

Najprawdopodobniej problem powróci , jak szybko poprawisz hydrauliki , sam zbiornik kombinowany , nie jest złym rozwiązaniem .PC taktuje i wchodzi na max parametry , to źle wróży na przyszłość .Ale fajnie że sobie poradziłeś , popraw instalację hydrauliczną , i raczej długo będziesz się cieszył tą PC .

 

Masz na myśli zmianę przepływu pomiędzy PC a sprzęgłem?

Na już obniżyłem parametry - tj. z ustawionych wcześniej przez "instalatora" 46 st +- 3 zmniejszyłem na 41st +- 0,8

 

Opublikowałem kilka postów temu przykładowe parametry - postaram się zrobić aktualizację w weekend - jak to teraz wygląda z opisem, co który symbol oznacza.

 

Ten wątek przywraca mi wiarę w publiczne fora :-)

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7605230
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi jeszcze jedno - PC rozpoczyna pracę od 13A i zwyżkowo pobiera coraz więcej - dochodząc do 21A.

 

Czy dobrze rozumiem, że to dzieje się przez zbyt mały przepływ pomiędzy PC a sprzęgłem?

 

Pompkę mam taką: https://kotly.com.pl/produkt-pompa-wita-u-35-25-180-aqua--maksymalna-wysokosc-pionu-4m--425.html?l=pl

 

Przypomnę dane ze sterownika podczas pracy:

st - 48 - outlet water temp of indoor side

rt - 39 - inlet wat.temp. of indoor side

 

Różnica 9-12 stopni. Zbiornik 450 l.

 

Problem wybijania bezpiecznika C16 - czyli zwłocznego na 16A - nadal pozostał. Raz na 2 dni wybija.

Jaki bezpiecznik mogę zamontować, jeśli bezpiecznik główny dla domu jest na 25 A ??

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7606402
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi jeszcze jedno - PC rozpoczyna pracę od 13A i zwyżkowo pobiera coraz więcej - dochodząc do 21A.

 

Czy dobrze rozumiem, że to dzieje się przez zbyt mały przepływ pomiędzy PC a sprzęgłem?

 

Pompkę mam taką: https://kotly.com.pl/produkt-pompa-wita-u-35-25-180-aqua--maksymalna-wysokosc-pionu-4m--425.html?l=pl

 

Przypomnę dane ze sterownika podczas pracy:

st - 48 - outlet water temp of indoor side

rt - 39 - inlet wat.temp. of indoor side

 

Różnica 9-12 stopni. Zbiornik 450 l.

 

Problem wybijania bezpiecznika C16 - czyli zwłocznego na 16A - nadal pozostał. Raz na 2 dni wybija.

Jaki bezpiecznik mogę zamontować, jeśli bezpiecznik główny dla domu jest na 25 A ??

 

Ja mam pc samoróbkę z klimy.

Odnośnie mocy bezpiecznika. Jak PC rusza to ma chłodną wodę i pobiera miej prądu. W miarę jak nagrzewa się woda pc ona potrzebuje więcej prądu i tym amperażu bo zwiększa się temperatura pomiędzy dolnym i górnym źródłem.

U nie jest tak samo. Jak rusza mam ok 8A. Jak jest nagrzana to ma ok 16-18A. I bezpiecznik 16C (zwłoczny wytrzymuje).

Jak masz na zabezpieczeniu głównym 25A to na PC wstaw 20A ale C i będzie dobrze.

Odnośnie pompy co to delta wody wchodzącej i wychodzącej z wymiennika PC powinna oscylować około 5-8 stopni. Jak jest więcej to cop spada i sprężarka pobiera więcej prądu.

 

Odnośnie cwu przemyśl czy nie lepiej ci było grzać pc niżej ( wyższy cop) a na rurę cwu założyć ogrzewacz wody przepływowy - będzie dogrzewał te parę stopni tylko wtedy kiedy potrzebujesz a tak gonisz wysoko i z małą sprawnością.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7606430
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pc samoróbkę z klimy.

Odnośnie mocy bezpiecznika. Jak PC rusza to ma chłodną wodę i pobiera miej prądu. W miarę jak nagrzewa się woda pc ona potrzebuje więcej prądu i tym amperażu bo zwiększa się temperatura pomiędzy dolnym i górnym źródłem.

U nie jest tak samo. Jak rusza mam ok 8A. Jak jest nagrzana to ma ok 16-18A. I bezpiecznik 16C (zwłoczny wytrzymuje).

Jak masz na zabezpieczeniu głównym 25A to na PC wstaw 20A ale C i będzie dobrze.

Odnośnie pompy co to delta wody wchodzącej i wychodzącej z wymiennika PC powinna oscylować około 5-8 stopni. Jak jest więcej to cop spada i sprężarka pobiera więcej prądu.

 

Odnośnie cwu przemyśl czy nie lepiej ci było grzać pc niżej ( wyższy cop) a na rurę cwu założyć ogrzewacz wody przepływowy - będzie dogrzewał te parę stopni tylko wtedy kiedy potrzebujesz a tak gonisz wysoko i z małą sprawnością.

 

Dzięki za wypowiedź.

 

Wiesz - PC grzeje mi sprzęgło "od góry" - a pobór pod podłogówkę jest na środku zbiornika.

Dlatego wystarczą niskie parametry - np. grzanie do 41-42 stopni - a na górze zbiornika, gdzie znajduje się CWU mam 46-48 stopni.

 

Przy tej ilości wody w zbiorniku CWU wystarczyłoby mi nawet 44-45 stopni - więc być może spróbuję obniżyć temperaturę nagrzewania bufora do 40 stopni.

 

Zmienią pompę obiegową na mocniejszą i przed chwilą umówiłem się z elektrykiem na zmianę na 20A bezpiecznika zwłocznego.

 

Jeśli ktoś mógłby mi podpowiedzieć jaką pompę dobrać - żeby nie była ani za mała, ani zbyt "duża" - to będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7606435
Udostępnij na innych stronach

Ta pompa ma max wydajność na 3 biegu 3,5m3/h co na GZ wcale nie jest małą wartością.

Można oczywiście wymienić na mocniejszą najlepiej na energooszczędną spora jest równica w zużyciu prądu

Przyzwoite są podobno np:

POMPA IBO MAGI 25-60/180 lub mocniejsza POMPA IBO o MAGI 25-80/180

WILO YONOS-PICO 25/1-6 lub mocniejsza WILO YONOS-PICO 25/1-8

 

lub podobne

 

Nie masz ty przypadkiem za małych średnic rur między pompą a sprzęgłem?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7606600
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Ludzie, przygody ciąg dalszy...

 

Kilka dni chodziło bez uwag, a przed chwilą nowość: kompresor się nie włącza - słychać jakby przekaźnik próbował odpalić kompresor, sterownik pokazuje, że jest ok - ale nie pracuje....

 

Temperatura kompresora - normalna - 35 stopni..

 

Jakieś pomysły? Depresji z tą PC dostaję...

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613245
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie - znowu robię dochodzenie amatorskie krok po kroku i oto co znalazłem:

 

- mimo, że słychać było dźwięk stycznika (jakby ciszej), to żaden z dwóch styczników schneidera się nie włączał

- po ręcznym naciśnięciu stycznika po lewej kompresor odpalał

 

Wyłączyłem więc z prądu kompresor, wykręciłem kable z tego stycznika, poruszałem kilka razy intensywnie przyciskiem na środku i po ponownym włączeniu PC zadziałała - tak mi się przynajmniej wydawało...

 

Otóż PC pracowała, ale nie osiągała temperatury zadanej, kompresor bardzo się grzał, a góra kompresora, która zwykle jest zimna (pewnie tam przepływa czynnik z dolnego źródła??) była bardzo gorąca.

 

Ponownie wyłączyłem z prądu całość, zrobiłem to samo z drugim stycznikiem - po prawej - i po ponownym włączeniu PC działa, góra kompresora jest zimna jak dotąd i wszystko gra.

 

Nagrzewam teraz dom, bo sądzę, że to nie koniec problemów..

 

Nie wiem do czego służą te styczniki - ale ten po prawej nie pracuje - włącza się tylko ten po lewej.

 

Jak mniemam mam styczniki do wymiany? Da się znaleźć jakieś odpowiedniki z naszego rynku? Po wpisaniu modeli w googla pojawia się tylko ali..

 

Typ tego, który pracuje: Schneider LC1 E25 01.

Ten ,który nie pracuje: Schneider LC1 E18 01

 

Dołączam zdjęcie.

 

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/lKHNTz8QOmpNzF_ELCFLZ12VZp8fOX

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613345
Udostępnij na innych stronach

W każdym sklepie z ekektro-automatyką dobiorą Ci zamiennik

 

Mam jeszcze jedno podejrzenie - przed chwilą wywaliło mi znowu stycznik podczas pracy - a powiązany z nim:

Schneider LRE22N Thermal Overload Relay Lr-e22n 16-24a wymagał resetu.

 

Stało się to po 3 godzinach nieustannej pracy i nieosiągnięciu zadanej temperatury.

 

WYDAJE MI SIĘ - że w tym momencie sterownik włącza grzałkę elektryczną - nawet nie wiem, ile ona ma kw - ale wydaje mi się, że PC pobierała wtedy około 21 A, a ten overload relay jest ustawiony na 24A - jeśli grzałka przebiła tę wartość łącznie z PC, to czy ten termik mógł wybić i wyłączyć połączony z nim stycznik?

 

Czy mogę fizycznie wyciągnąć ze sterownika przewód, który odpowiada za sygnał do uruchomienia grzałki?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613416
Udostępnij na innych stronach

Poszarp za kable czy aby któryś nie jest luźny.

Sprawdź czy wszystkie kable są dobrze podokręcane - również połączenie termik-stycznik

Może ten termik szwankuje...

Myślę że grzałkę możesz odpiąć - tylko przewód zaizoluj

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613444
Udostępnij na innych stronach

Poszarp za kable czy aby któryś nie jest luźny.

Sprawdź czy wszystkie kable są dobrze podokręcane - również połączenie termik-stycznik

Może ten termik szwankuje...

Myślę że grzałkę możesz odpiąć - tylko przewód zaizoluj

 

Między termikiem a stycznikiem zmierzyłem temperaturę - pokazuje mi 80 stopni (termometr elektroniczny - może pokazywać błędnie - ale temperatura jest odczuwalnie wysoka)..

 

Przyczyna? Uszkodzony termik / stycznik ?

 

Kable wydają się być dobrze podłączone.

 

Jakbym miał strzelać - to termik wydaje się być bardziej gorący..

 

Teraz wybiło mi nadprądowy - C20 - zaledwie po 3 minutach pracy..

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613474
Udostępnij na innych stronach

Lukasz,

Podokręcaj wszystkie śrubki od zacisków z przewodami, sprawdź wszystkie luty oraz wtyczki (generalnie każdy elektronik powinien wiedzieć co i jak sprawdzać), podejrzane styczniki i przekaźniki można wymienić profilaktycznie-nie są to drogie rzeczy.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613578
Udostępnij na innych stronach

Lukasz,

Podokręcaj wszystkie śrubki od zacisków z przewodami, sprawdź wszystkie luty oraz wtyczki (generalnie każdy elektronik powinien wiedzieć co i jak sprawdzać), podejrzane styczniki i przekaźniki można wymienić profilaktycznie-nie są to drogie rzeczy.

 

Co może powodować tak szybkie przekroczenie 23-24A ?? Żeby C20 wybijało po 3 minutach od jego włączenia...

Dodam tylko, że była to próba przy braku obciążenia na podłogówce.

 

Teraz - jak włączyłem wszystkie obiegi na podłogówce to pompa pracuje bez uwag...

 

Macie jakieś pomysły?

 

Będę dzwonił do elektronika, ale nie wiem czy skuma - PC jest w stanie 3 godziny pracować i nagle wybić.. Jak źle trafię, to elektronik zobaczy sobie jak PC chodzi i tyle..

 

To, że termik i stycznik są gorące to na pewno przyczyna ich samych? czy może coś z kompresorem etc?

Edytowane przez lukasz_
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613582
Udostępnij na innych stronach

Co może powodować tak szybkie przekroczenie 23-24A ?? Żeby C20 wybijało po 3 minutach od jego włączenia...

 

Teraz - jak włączyłem wszystkie obiegi na podłogówce to pompa pracuje bez uwag...

 

Macie jakieś pomysły?

 

Będę dzwonił do elektronika, ale nie wiem czy skuma - PC jest w stanie 3 godziny pracować i nagle wybić.. Jak źle trafię, to elektronik zobaczy sobie jak PC chodzi i tyle..

Dodam tylko, że była to próba przy braku obciążenia na podłogówce.

 

To, że termik i stycznik są gorące to na pewno przyczyna ich samych? czy może coś z kompresorem etc?

 

 

Wspominałeś o grzałce-trzeba się wpiąć woltomierzem pod grzałkę i sprawdzić czy się załącza oraz w którym momencie

Termik będzie ciepły ,stycznik nie koniecznie-jeśli nic go nie grzeje z zewnątrz , to nie powinien mieć wyższej temp niż 40st (ze stycznikami zazwyczaj jest problem,że ich cewki hałasują -buczą)

 

Podłączył bym jeszcze amperomierz pod główne zasilanie i obserwował moment wzrostu prądu-wtedy będzie wiadomo gdzie szukać

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613627
Udostępnij na innych stronach

Co to znaczy "brak obciążenia na podlogówce"?

Czy Ty wlączyleś PC ze wszystkimi obiegami OP zakręconymi?

Czyli PC pracowała bez odbierania z niej ciepła?

 

Tak. Tylko sprzęgło 380l odbieralo ciepło.

 

Podkreślam: termik i stycznik są gorące.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613668
Udostępnij na innych stronach

Łukasz jaką temperaturę masz ustawioną na GZ i jaka jest w rzeczywistości podczas pracy pompy?

 

40 +- 1 ustawione fabrycznie.

 

W rzeczywistości na zasilaniu o 9 stopni więcej niż na powrocie, czyli np. 43/34 i rośnie do zadanej.

 

Problemy zwykle pojawiają się przy wyższych temperaturach.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/186807-awarie-pomp-ciep%C5%82a-i-sposoby-ich-naprawy/page/6/#findComment-7613671
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...