Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Płyta betonowa będzie o wymiarach 6,99x10,89=76,12m2 i gr.25cm czyli pójdzie ok.19m3 betonu. Koszt 19x225=4275zł. Stali pójdzie ok.1t czyli koszt 2700zł. Folia pod beton będzie za 175zł. Pod płytę wymieni się grunt na piach lub pospółkę i powierzchnia tego będzie ok.139m2. przy wymianie na głębokość 1m da to ok.280t pospółki czy piachu. Przy cenie 20zl za tonę daje to koszt 5600zł. Pod płytę da się XPSa o gr.10cm czyli potrzeba go 7,61m3x430zł=3500zł. Obwodowo potem się przyklei EPSa o gr.20cm i będzie potrzeba tego ok.3,7m3x205zł=ok.760zł plus klej do przyklejenia płyt i siatka z klejem zabezpieczająca styropian wiec to razem więcej jak 900zł nie będzie kosztować. Dodatkowo myślę że kupię 4worki (200zł) zaprawy uszczelniającej CERESIT CR65 aby nanieść warstwę uszczelniającą na bok płyty z BK aby w razie czego gdy będzie więcej wody nie zaszkodziło to bloczkowi BK który będzie na pierwszej warstwie. Powierzchnia podłóg na parterze będzie miała 64,25m2 więc potrzeba ok.13m3 styropianu EPS dla gr.20cm czyli koszt 13x205=2670zł. Pod wylewkę kolejna folia za 175zł a wylewki będzie potrzeba o gr. ok.5cm czyli 64,25x0,05=3,21m3. Według ceny na allegro http://allegro.pl/wylewki-anhydrytowe-jastrych-bielsko-rybnik-tychy-i5997010104.html#thumb/5 to za jastrych wyjdzie jakieś 2600zł na parter domu.

W sumie na to na razie pójdzie: 4275+2700+175+5600+3500+900+200+2670+175+2600=ok.23k. Jednym słowem i tak niewiele, aż podejrzanie niewiele. Na pewno jeszcze do tego dojdzie koszt kanalizacji czy podejście z wodą, drenaż, opaska przeciwwysadzinowa, nieprzewidziane wydatki itp, czyli razem koszt ok.30k trzeba przyjąć za realne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 4,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Według obliczeń w audytorze OZC 6.5 pro wersja demo dla tego projektu na płycie zapotrzebowanie wychodzi 17kWh/m2. Aby tak było założyłem rekuperator o sprawności 95% czyli najlepszy o jakim słyszałem. Szczelność domu na poziomie 0,6. Czyli pod tym względem przyjąłem optymistyczną wersję ale realną. W obliczeniach zrezygnowałem z małych północnych okien. Okna liczyłem o Uw=0,8W/m2 i g=60%. Nie będę je montował typowo w ociepleniu tylko w murze ale wystawię je o 2cm poza mur i na profile pójdą węgarki z styro które polepszą jeszcze trochę parametry. Drzwi zewnętrzne przyjąłem w obliczeniach o Uw=0,8W/m2 ale będę się sugerować też ceną bo nie ma sensu płacić za nie 2-3razy więcej tylko po to aby mieć papier że mają taki współczynnik. O Uw=0,1W/m2 też będą dobre. Płyta fund. według rysunku powyżej i z U=0,086W/m2 podłoga na gruncie.jpg. ściany zewnętrzne z BK+25cm styro grafitowego o U=0,103W/m2 ściana zewn.jpg. Wewnętrzne nośne zrobię z BK a działówki z silki o gr.12cm. Jeszcze przemyślę czy podobnie jak barth nie zrobię ich z silki o gr.8cm ale obawiam się akustyki że będzie za słaba. W stropie nad piętrem dam 20cm wełny i do 50cm granulatu o U=0,07W/m2 strop nad piętrem.jpg. Typ konstrukcji przyjąłem jako ciężki bo na bardzo ciężki to raczej nie zasługuje. Od zachodu w obliczeniach przyjąłem że nie będzie żadnych otworów okiennych czyli jak na powyższych wizualizacjach. Jednym słowem prosty, nieskomplikowany domek, bez szaleństw, bez balkonów i bez okapów. Dzięki temu taki wyszedł mi wynik wynik ozc.jpg. Jeżeli w oknach dam szyby z g=50% czyli o 10% mniej to zapotrzebowanie na ciepło wzrośnie raptem o 2,2kWh/m2 ale zapotrzebowanie na chłód za to bardziej spadnie wynik ozc.1.jpg. Jeżeli rekuperator dam o mniejszej sprawności czyli 85% i szczelność nie uzyskam najlepszej tylko w okolicach 1 to zapotrzebowanie na ciepło wzrośnie do 23,2kWh/m2 a moc grzewcza do 19,7W/m2 ale zapotrzebowanie na chłód się nie zmieni (bo nie ma z czego). Wspomniane drzwi zewnętrzne gdyby były do tego o współczynniku 1,2W/m2 to zapotrzebowanie zwiększa się do raptem 23,7kWh/m2 a moc grzewcza do 20W/m2. W płycie nic z ociepleniem nie zmienię bo takie chcę bo ie będzie to droga zabawa a potem już tego nie zmienię. Na ścianach 25cm styropianu zostanie na bank ale mogę jeszcze zmniejszyć ilość granulatu w stropie do 20cm i U będzie wtedy 0,107W/m2 a zapotrzebowanie na ciepło 25,1kWh/m2 i obciążenie cieplne 20,7W/m2. Dzięki prostej bryle jest dużo możliwości miejsc gdzie można jakby oszczędzić skoro i tak nie uda się osiągnąć domu pasywnego ale prawie pasywny jest w zasięgu ręki. Dzięki niskiej mocy grzewczej na domek wystarczy jakaś pompa ciepła o mocy 5kW która opyli ewentualnie i domek i cwu. Może zaryzykuję i spróbuję pompę z juli. Droga nie jest to w razie czego nie będzie aż tak żal jak się zepsuje po czasie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd ta średnia temperatura powietrza dopływającego - ponad 18C ?

 

Z tego sprawności reku.jpg program sam te wartości podstawia, zwróć uwagę na to jak się zmienia w zależności ile procent sprawności się wpisze. Więc dobra centrala też jest ważna ale wszystko zależy od ceny bo zapotrzebowanie przez to wiele się nie zmienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moim zdaniem zawyżone wartości (patrząc z pozycji użytkownika rekuperatora z wymienikiem Recair)

Dodatkowo ta wartość zależy tez od szczelności budynku.

 

Jaką sprawność ma Twój reku a jaką temperaturę faktyczną nawiewa? czy w łazienkach masz cały czas 24st tak jak jest przyjęte w obliczeniach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W okolicach zera i plus nawiewa około 17-18C, w temperaturze -10 jakieś 15-16C, ale przy nawiewe zredukowanym o około 20% w stosunku do wywiewu (program przeciwzamrożeniowy). Czyli pozostałe 20% trafia do domu poza rekuperatorem.

 

W łazienkach mam okolo 23C. 24 chyba tylko po prysznicu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W okolicach zera i plus nawiewa około 17-18C, w temperaturze -10 jakieś 15-16C, ale przy nawiewe zredukowanym o około 20% w stosunku do wywiewu (program przeciwzamrożeniowy). Czyli pozostałe 20% trafia do domu poza rekuperatorem.

 

W łazienkach mam okolo 23C. 24 chyba tylko po prysznicu.

 

A pamiętasz jaka sprawność ma Twój reku? Faktycznie widzę że dużo zależy od temperatury zewnętrznej ale tak na dobrą sprawę to powinno nawiewać tyle samo przy 0* i przy -15* bo grzałka powinna działać przy mrozach. Więc teoretycznie reku powinien pochłaniać powietrze o dodatniej temperaturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam wizualizacje parteru z przykładowymi meblami EDDEN+meble.1.jpg zielony stół odzwierciedla stół do bilarda jeżeli chodzi o wymiary i ustawienie w salonie. Przy tym według OZC zapotrzebowanie na ciepło wychodzi mi 17,4kWh/m2, obciążenie 17W/m2, a zap. na chłód 10,7kWh/m2. Będę to opisywać w kolejności tak 17,4/17,0/10,7. Jeżeli w salonie od wschodu dam okno takie jak na południu czyli 180x225 to taki będzie wynik 17,8/16,9/13,2. Czyli zapotrzebowanie na ciepło troszeczkę spadło ale za to obciążenie wzrosło i zap. na chłód. Jeżeli w salonie zastosuje trochę szersze okna czyli 210x225 oraz w pokojach na piętrze też takie okna a one będą miały skrzydło otwierane 90 a 120 to FIX to zwiększy się powierzchnia szyb w oknie i polepszy znacznie wynik. Do tego jakbym nie robił ściany wewnętrznej nośnej miedzy kuchnią a salonem czyli tak EDDEN+meble.1a.jpg to w kuchni zastosuję FIXa 210x112 oraz dam dodatkowo małe okienka od wschodu w pom.gosp., i garderobie czyli 60x137. Wtedy zap. na ciepło wyniesie 13,8kWh/m2 ale na chłód 25,3kWh/m2 a obciążenie cieplne sięgnie 19,9W/m2. Osobiście bardziej mi się podobają te większe okna i wizualnie dom lepiej wygląda ale wtedy potrzeba robić okap od południa. To wszystko będzie zależeć od kosztów. Wiadomo, większe okna będą więcej kosztować ale za to będzie mniej murowania, mniej ocieplania i wykańczania oraz wtedy zrobiłbym jak na obrazku drugim czyli bez ściany między kuchnią i salonem. Stworzy się wtedy duża przestrzeń dzięki której myślę że będzie korzystniej termicznie. Od strony schodów też nie będę robił ściany wewnętrznej nośnej tylko słup i podciąg. Wtedy w salonie do ogrzewania (dogrzewania) zastosuję kable w posadzce z jastrychu ale tego typu co mwie u siebie czyli kable o mocy 30W/m2 bo realnie wystarczy 1kW a wyjdzie prawie 1,5kW kabli czyli drobny zapas. Łazienki małe będę miał to w nich grzejniki drabinkowe zastosuję W pokojach na piętrze zastosuję chyba promienniki ciepła o mocy 350W jeden. W sypialni dam kable bo i tak będzie ona od północy więc tam kable mogą być. W wiatrołapie, pom.gosp. i garderobie dam jakiś grzejniczek elektryczny i to wystarczy. Do cwu pompa typowa do tego celu. Nie wiem jeszcze jaka konkretnie ale jakaś z zbiornikiem na wodę na 200l-300l. Taka http://allegro.pl/pompa-ciepla-do-cieplej-wody-uzytkowej-cwu-200-l-i6033946024.html lub taka http://allegro.pl/pompa-ciepla-powietrze-woda-z-wezownica-cwu-300-l-i6033947654.html. Bryła domu ie pozwoli na typowe pasywne grzanie tak jak na pasywniaka przystało ale jedynie zapotrzebowanie dzięki oknom wychodzi niskie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Zastanawiając się teraz nad domkiem to jeżeli brać pod uwagę CO w domu oraz to aby domek był tanim a dobrym kosztem to myślę że taka wersja byłaby dosyć ciekawa czyli tak z zewnątrz EDEN1b.jpgEDEN1a1.jpg. Oczywiście drzwi wejściowe od północy i od tej strony na piętrze w sypialni małżeńskiej okno 150x137cm(szer.x.wys.). Od zachodu nie pokazuje wizualizacji bo tam okien nie będzie aby spełnić warunki że na 3m od granicy nie może być okien bo tyle będzie. Od wschodu w kuchni i salonie też dam te okienka czyli o tej wielkości. Wcześniej planowałem większe ale te też mogą być a będą przy okazji tańsze. Małe widoczne okienka to w łazienkach na piętrze 60x137. Od południa w salonie okna tarasowe 180x225 a w pokojach 180x137. Okien nie będzie dużo ale też nie mało a w sam raz. Dzięki temu według OZC zapotrzebowanie na chłód wynosi zaledwie 6,9kWh/m2, za to zap. na ciepło 19,4kWh/m2 a obciążenie cieplne 17,8W/m2 co przy ok.134m2 daje moc grzewczą 2,4kW a więc bardzo mało. Można zejść z zap. na ciepło poniżej 15kWh/m2 ale wtedy trzeba dać więcej okien a to zwiększa obciążenie cieplne i zap. na chłód dość znacznie. W wersji którą tu przytaczam zap. na chłód wynosi niecałe 7kWh/m2 czyli niewiele temu na tej podstawie sądzę że klima nie będzie mi potrzebna a to oznacza jakąś oszczędność nie tylko na klimie ale też chyba nie potrzebne mi będą duże okapy a same rolety wystarczą o których i tak myślałem plus jakieś gwc które by się nadało pod domem. Wtedy gwc+reku byłoby do chłodzenia. Do ogrzewania domu można byłoby zastosować pompę ciepła PW która się nada do CO i cwu o mocy myślę max. 5kW i zbiorniku na cwu 200-300l jako bufor. Przegrody to ściany BKgr.24cm+25cm styro grafitowy o U=0,1W/m2, podłoga na gruncie to 10cmXPSa pod płytą o gr.25cm a na płycie 2x10cm EPSa i 5cm jastrychu o U=0,09W/m2 a strop pod nieogrzewanym strychem to 20cm wełny między belkami a na to 50cm granulatu o U=0,07W/m2. Okna o Uw=0.8W/m2 i g=50% liczyłem a drzwi wejściowe o Uw=1,2W/m2. Szczelność przyjąłem 0,6 a sprawność reku 95%. Dla sprawności 85% obciążenie wynosi 20,1W/m2, zap. na ciepło 22,8kWh/m2 a na chłód się nie zmienia. Więc w zależności od ceny za reku się zobaczy co się wybierze ale nie będę miał ciśnienia na najlepsze które będzie2-3 razy droższe od gorszego bo różnica w zap. 3,4kWh/m2 szału nie robi (456kWh/rok) co da różnicę w skali roku może 150zł przy PC. Więc różnica w cenie jednostek reku na poziomie 3k miedzy tą o spr. 95% a 85% będzie akceptowalna, a jak większa to odpada.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy, który użytkuje rekuperator po pewnym czasie użytkowania zdaje sobie sprawę, że sprawność opisana na papierze ma się nijak do rzeczywistej.

Mam zehndera i po zamontowaniu dziwiłem się, że sterownik nie wykazuje temperatur z czerpni i wyrzutni...

Ściema jakich mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy na zużycie prądu spojrzeć. Poza tym te 95% sprawności tych central to jakiś laboratoryjny żart ;)

 

Piszą że do 95% a nie typowo że 95% więc pewnie w rzeczywistości jest to nieosiągalne. Tyle że jedne centrale mogą osiągać 90% sprawności a inne mogą mieć ciężko dobić do 80% mimo że teoretycznie założenia są do 95%. A skoro mogą być takie rozbieżności to skąd pewność że reku o sprawności 85% ma taką a nie fizycznie 70%? Niby wszyscy badają a i tak na nic się to nie godzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, Luna, biorac pod uwagę dokładność jej wykonania (a raczej jej brak) to te 95% ma podane chyba tylko dlatego, ze tak producent wymiennika podał. W rzeczywistości do tego daleko.

Tego Optimala też ktoś wywalił i zrobił reku własnymi rękoma, bo był głośny, energochłonny i tez daleki od 95%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, Luna, biorac pod uwagę dokładność jej wykonania (a raczej jej brak) to te 95% ma podane chyba tylko dlatego, ze tak producent wymiennika podał. W rzeczywistości do tego daleko.

Tego Optimala też ktoś wywalił i zrobił reku własnymi rękoma, bo był głośny, energochłonny i tez daleki od 95%

 

Czyli chcesz powiedzieć że jak się chce dobre reku to trzeba jakieś sprawdzone markowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...