Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Mam przygotowaną wizualizacje w przypadku konstrukcji szkieletowej domu

jak ktoś chce to zapraszam do oglądania a jak nie to nie. Jak ktoś nie ma ochoty tu pisać to też nikogo do tego nie zmuszam.

Co do samego projektu konstrukcji. Tak jak widać na filmie to myślę jednak ze łatwiej będzie mi zrobić w tym przypadku płytę. Pod płytę wymieni się ok.50cm gruntu na piach. Dokładniej to będzie wiadome po badaniach gruntu i oczywiście zrobi się tak jak zaleci konstruktor. Nie będzie tu nic robione na pałe tylko zgodnie z projektem. Brzegowo da się 5cm XPSa na 30cm wysokości. W środku ułoży się w dwóch warstwach po 5cm XPSa, do tego folia i zbrojenie. Zbrojenie zrobi się z prętów pewnie fi 8 i oczku 15x15cm. Pod szkielet pewnie to wystarczy albo zastosuję zbrojenie rozproszone. Tu się zobaczy co powie konstruktor. Płyta będzie o gr.ok.20cm.

Na nią pójdą belki podwalinowe montowane do płyty za pomocą kołków lub prętów gwintowanych zatopionych w płycie. Potem na nie będą układane moduły szkieletu drewnianego i mocowane wkrętami tak jak projekt będzie zakładał. Pewnie jeden porządny wkręt co 125cm wystarczy tym bardziej że płyty osb będą też wszystko trzymały. Do podciągów zostanie użyta belka 10x24cm BSH bo jednak to będzie podciąg więc belka musi być porządna. Jak już będą stały ściany parteru to przyjdzie czas na strop. Tak jak widać na filmie najpierw brzegowo przymocuje się belki 6x24cm jako wieniec a potem pójdą belki stropowe. To będą belki dwuteowe z kronopola lub steico ze względu na to aby móc ewentualnie przejść z jakąś rurką przez środnik belki. Jak pisałem z panią z firmy z której będę brał drewno KVH to pisała że oni stosują belki z drewna BSH i nie można wiercić w nich otworów pod rury stąd decyzja o zastosowaniu belki dwuteowej. Przy okazji wyjdzie taniej niż ta belka z BSH więc to na plus. Belki dwuteowe będą o wysokości 24cm w rozstawie co 62,5cm. Na nie pójdzie płyta osb o gr.22-25mm ale bliżej mi do grubszej płyty gdyż przewiduję dodatkową wylewkę na piętrze więc strop musi być porządny i wytrzymały. Mimo wylewki na piętrze to i tak największe obawy mam o połączenie belek z płytami osb wiec pewnie przyda się na to jakaś taśma akustyczna ale wątpię aby ona mogła być to pewnie zastosuje się podkładki filcowe ale to już mniejsza z tym, ważne że coś będzie.

Jednocześnie myślę że będzie można robić montaż poszycia zewnętrznego parteru więc dwie pierwsze warstwy płyt. Wiem ze na filmie pokazałem inaczej ale to jest jedynie wizualizacja a praktycznie zrobi się tak aby było lepiej a myślę że tak będzie właśnie lepiej bo też to bardziej ustabilizuje konstrukcję mimo podpór.

Jak będą przykręcone płyty sob na stropie to przyjdzie czas na ściany piętra. Tu podobnie jak na parterze pójdą najpierw belki podwalinowe które przymocuje się tak aby skręciło razem oczep parteru z stropem by to razem było solidne. Następnie poprzykręca się ściany piętra i ustabilizuje je podporami by co się nie gibnęło. Na piętrze nie będzie wewnętrznych ścian nośnych bo nie będą potrzebne, gdyż odpowiednią sztywność zapewnią działówki a podpory będą zdjęte dopiero jak będą działówki z chociaż jednym opłytowaniem na stronę. Pewnie już sam dach zapewni odpowiednia sztywność konstrukcji więc się okaże jak będzie. Gdy będą stały już związane oczepem ściany piętra to przykręci się trzecią warstwę poszycia zewnętrznego. Będzie to o tyle ważne bo te płyty też dodatkowo połączą ściany piętra z ścianami parteru oraz będą stanowić część nadproży okiennych parteru. Potem przykręci się kolejne płyty poszycia zewnętrznego więc warstwę 4 i 5.

Następnie przyjdzie czas na montaż wiązarów dachowych. praktyczniej jak dla mnie będzie jak będzie to dach czterospadowy o kacie 30st. Cenowo wiązary są w tej samej cenie i samo pokrycie pewnie też wyjdzie podobnie. Oczywiście do krycia i orynnowania przyjdzie ekipa i będę chciał aby to była ekipa mojego szwagra który zajmuje się dachami. Oczywiście określę wymagania i popytam w paru miejscach ale liczę że cenowo to powinno być na przyzwoitym poziomie i w parę dni całe pokrycie będzie zrobione tym bardziej ze nie będę miał kominów czy okien dachowych więc robota będzie bardzo prosta.

Tak więc taki będę miał SSO a potem ciąg dalszy zabawy. Liczę na obiektywną ocenę moich zamiarów pomijając już fakt że murowany jest najlepszy bo to już jest kwestia gustu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Spróbuj z bali słomianych.

 

https://www.google.pl/search?q=straw+bale+house&espv=2&biw=1280&bih=734&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIsZyZxojRAhWFAcAKHYKzB0oQ_AUIBigB#imgrc=_

 

A nie, czekaj... masz małą działkę. To wieżę postaw. Tego jeszcze nie było.

 

Z bali uważam ze się nie opłaca bo aby ściana miała jakiś przyzwoity współczynnik U to musiałaby być gruba po długości bali słomianych a to jest bez sensu bo konstrukcja drewniana pod to byłaby dużo droższa niż pod dom szkieletowy. Dobry pomysł dla mieszkańców nie wiem, może jakiś odległych wiosek którzy żyją z roli itp lub dla jakiś fanatyków którzy potem z uśmiechem na twarzy i w słomianych kapeluszach brudni od błota gliną tynkują ściany. Pewnie że się da i wyjdzie z tego domek energooszczędny ale to nie dla mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam przygotowaną wizualizacje w przypadku konstrukcji szkieletowej domu
jak ktoś chce to zapraszam do oglądania a jak nie to nie. Jak ktoś nie ma ochoty tu pisać to też nikogo do tego nie zmuszam.

...

Filmik to takie ładne złudzenie. Wszystko pasuje, nic się nie wali, nikt nie ma zastrzeżeń. W praktyce - kantówki krzywe, buch młotkiem w palec, robotnik olał robotę, nie ma komu potrzymać i przynieść, to się kupy nie trzyma, muszę coś do konstrukcji dołożyć ale z forsą krucho, po cholerę ja się w to pchałem.

 

Potem post na forum: "a z tą silką to od czego zacząć"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Belki KVH są raczej proste a przynajmniej tak mówią. Ten producent jest niedaleko mnie to się tam kiedyś przejadę zobaczyć jak im to wygląda. Oni właśnie ponoć mogą takie ściany szkieletowe przygotować u siebie w fabryce więc raczej wszystko powinno być dokładne i równe. Jak robią takie ściany to tną na maszynie dokładne belki więc wątpię aby były problemy z montażem. Właśnie z tych przyczyn co podałeś zastanawiam się nad zamówieniem u nich takich ścian na konstrukcję oraz przy okazji wiązary. Przyjadą, zamontują razem z poszyciem zewnętrznym a potem dalej będę się bawił sam z jakimś pomocnikiem. Sam montaż będzie mniej więcej taki jak na filmiku, jak ściany będą dokładnie przygotowane to montaż nie będzie problematyczny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 ściany parteru południowe 09.jpg10.jpg027.jpg na trzecim zdjęciu widać jeszcze ściany wewn nośne i podciąg który będzie jednym z najważniejszych elementów. Podciąg będzie z belki 10x24cm i drewna BSH. Mam nadzieję że to wystarczy. Jak nie będzie mogła być taka belka to pozostaje chyba jedynie jakaś szyna czy belka dwuteowa stalowa. Na razie przyjmuję że BSH wystarczy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co to tu wrzucasz? Przecież nawet jak komuś kto się zna będzie się chciało nad tym pochylić, to i tak nie przyjmiesz do wiadomości że jest źle

 

Jak jest źle to chciałbym wiedzieć co dokładnie jest źle. Taki ogólnik że wszystko jest źle nic mi zupełnie nie mówi. Tak jak już pisałem, stosuję się do rozstawu słupków co 62,5cm i będzie poszycie zew i wewn z płyty o gr.15mm. Ja największe obawy mam co do otworów okiennych że powinno być raczej tak 01.a.jpg a nie tak 01.jpg szczególnie jeżeli chodzi o nadproże by się nie ugięło czy coś takiego ale wydaje mi się że jak zastosuje się poszycie zew i wewn to nie powinno być z tym problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jest źle to chciałbym wiedzieć co dokładnie jest źle. Taki ogólnik że wszystko jest źle nic mi zupełnie nie mówi.
Po co ci ta wiedza skoro i tak nie wyciągasz wniosków? Robisz szkic czegoś, co i tak będzie musiało być od podstaw przeliczone przez projektanta. Cała ta twoja zabawa jest zbędna. W tym domu kluczowa jest nie tyle konstrukcja ścian co strop i połączenie ścian parteru i piętra. Sam tego nie zrobisz, bo nie masz ani narzędzi ani doświadczenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co ci ta wiedza skoro i tak nie wyciągasz wniosków? Robisz szkic czegoś, co i tak będzie musiało być od podstaw przeliczone przez projektanta. Cała ta twoja zabawa jest zbędna. W tym domu kluczowa jest nie tyle konstrukcja ścian co strop i połączenie ścian parteru i piętra. Sam tego nie zrobisz, bo nie masz ani narzędzi ani doświadczenia.

 

Myślisz że pisałbym o tym nie mając przemyślanego też detalu łączenia stropu i ścian piętra z parterem? Oczywiście ze to wszystko będzie liczone bo będzie na to projekt który czy mi się to podoba czy nie będę musiał zamówić u architekta do PnB. Tam będzie wszystko dokładnie opisane co i jak.

Dokładniej mówiąc co do konstrukcji to będzie to tak (według mojej oceny):

1) Przygotowując PF przymocuje się szpilki w odstępach co ok.1m do zbrojenia. Jak nie szpilki to się będzie wiercić dziury i kołkować według zaleceń konstruktora. Pewnie zewnętrzne ściany będą mocowane do szpilek a wew kołkami.

2) Wiem że przy płycie to nie jest konieczne ale dużo nie kosztuje więc to zrobię. Mianowicie dysperbitem pomaluje się miejsca na płycie pod podwaliny a potem jeszcze dam na to grubszą folię.

3) Następnie przykręci się podwaliny które będą zaimpregnowane (jeżeli takie będzie można zamówić a jak nie to zwykłe drewno KVH które też teoretycznie może być)

4) Na tych przymocowanych podwalinach będą stawiane kolejne moduły ścian szkieletowych za pomocą śrub pewnie co 62,5cm lub gwoździ pierścieniowych.

5) Potem pójdą belki na oczep również mocowane śrubami/wkrętami czy gwoździami.

6) Następnie przykręci się pierwszą warstwę płyt na poszycie zewnętrzne zgodnie ze sztuka zachowują dylatacje. To będzie dodatkowe połączenie pierwszej podwaliny z ścianami oraz wstępnie usztywni konstrukcję.

7) Później przyjdzie czas na strop więc najpierw po obwodzie przymocuje się za pomocą kątowników belki 60x240mmoczywiście pionowo aby była wys.240mm. To będzie taki wieniec stropu który też spowoduje inny rozkład sił ściskających na ściany dzięki którym nadproża ścian parteru będą bardziej odciążone dopóki nie przykręci się poszycia zew.

8) Następnie w ruch pójdą belki stropowe. Tu planuję belki dwuteowe o wys.240mm i szer.90mm w rozstawie co 62,5cm. Belka z kronopola kosztuje ok.30zł za 1mb BRUTTO ale oni mają 3 modularne długości ale i tak nie ma takiej o długości ponad 10m więc tu bym zastosował belki o długości 5,4m i je po prostu się razem połączy za pomocą łączników ciesielskich słupki oraz też środnikami w odpowiedni sposób aby było dobrze. Więc będą belki po długości domu podpierające się na dwóch wewnętrznych ścianach nośnych oraz na podciągach. W miejscu łazienki myślę zagęścić bardziej te belki przez dołożenie dwóch bo będzie jednak wanna więc myślę że tak będzie to lepiej zrobić. Po szerokości domu dołożę kawałki belek łączących wieniec (czyli ta belkę 60x240mm) z belką stopową długą aby tez to lepiej związać razem. Będą to kawałki o długości ok.50cm.

9) Na gotowy strop pójdą płyty o gr.25mm ale zanim to się da to będą potrzebne jakieś podkładki filcowe czy coś takiego dla poprawy akustyki. Słyszałem że też można kleić płyty osb do belek stropowych że to akustycznie też poprawia właściwościowi, jednym słowem coś się da.

10) Jak będzie gotowy strop to przykręci się drugą warstwę poszycia zewnętrznego oczywiście wycinając w miejscach na otwory okienne tak jak trzeba i zachowują dylatacje.

11) Następnie pójdzie pierwsza podwalina którą się przykręci wstępnie wkrętami do płyt osb. Potem ponawierca się małe otworki pod dłużą śrubę dzięki której przymocuje się podwalinę z ścianami partery w rozstawie co ok.1-1,25m.

12) Na tych podwalinach będą układane kolejne ściany piętra mocowane wkrętami czy gwoździami co 62,5cm do podwaliny. Naturalnie nie zapomni się o odpowiednich podporach itp by się to nie zawaliło.

13) Jak będą stały przykręcone ściany to pójdą belki na oczep które to wszystko odpowiednio zepną.

14) Następnie przykręci się trzecią warstwę poszycia zewnętrznego. Będzie to o tyle ważne bo wtedy będzie już gotowe poszycie parteru, przy okazji nadproże zyska kolejne wzmocnienie oraz płyta dodatkowo połączy ściany parteru z ścianami piętra więc nie ma takiej opcji aby to odfrunęło czy coś takiego. Będzie to solidne połączenie.

15) Potem przykręci się kolejne płyty poszycia zewn wycinając miejsca na otwory a następnie pójdą wiązary dachowe po czym zrobi się pokrycie dachu z orynnowaniem.

16) Później cała reszta tak jak trzeba.

 

Co w tym co opisałem jest źle a jak źle to jak należy zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oraz 4 ściany 17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg059.jpg

Mam rysunki więc te rysunki będę wysyłał do wyceny aby na ich podstawie wycenili wykonanie poszczególnych elementów ścian. Słupki zaznaczone na rysunkach będą na pewno tylko najwyżej jak będzie potrzeba to dodadzą tam gdzie trzeba dodatkowe słupki itp. Nawet jak ich parę dojdzie to i tak koszt ogólny wiele się różnić nie będzie ale myślę że raczej nic nie dojdzie, najwyżej dodatkowe przy otworach okiennych ale to wyjdzie w obliczeniach. 9stycznia wracają do pracy więc będę o to pytał. Jak macie jakieś uwagi które znacząco zmienią układ jaki zaprezentowałem przez co cena mogłaby być zupełnie inna to będę wdzięczny za info. Na spokojnie będę liczył ile drewna na to pójdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...