Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Rozumiem, źe podejrzewasz płytę o "wieczne straty"

:lol:

 

Masz obciążenie domu rzędu 2kW, to po co Ci więcej ? 3kW wystarczy, chyba, że chcesz grzać w nocnej taryfie.

Obojętnie, czy masz to w 6cm anhydrytowej wylewce , czy w 20cm betonu - wystarczy

Mocniejsza zagrzeje taką warstwe betonu szybciej, ale to ma znaczenie 2-3razy w roku, przy rozpoczynaniu grzania.

 

mam jeszcze takie pytanie. piszesz że niezależnie od mocy pompy to ona utrzyma temperaturę posadzki na takim poziomie jaki się chce, czyli jaką? przypuśćmy że wyjdzie mi dom pasywny i obciążenie będzie 1,5kW. pompa musi ogrzać podłogę a ta promieniując ciepłem ogrzeje dom. jaka musi być temperatura płynu w rurkach aby ogrzało to beton a on ogrzał dom? temperatury.PRZYKŁAD.jpg jeżeli do tego moc pompy nie ma znaczenia to czemu nie można użyć pompy 3kW do przykładowo domu energochłonnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie da się ot tak oszacowac tej temperatury.

Ona zalezy od strat poszczególnych pomieszczeń i powierzchni grzejnika (czyli ilości rur w podlodze)

Przy domu takim, jak Twoj, rozstawie 10-15cm na pewno nie przekroczy 32-33C przy -20c na zewnatrz.

 

Nigdzie nie napisałem, źe moc pmpy nie ma znaczenia.

Ma, bo nie moze być niższa, niż obciązenie domu przy -20C

 

Kazda pompa może podnieśc temperature podawanej wody do wymaganej, ale słabsza nie bedzie potrafiła podgrzać jej dostateczna ilość, aby pokryć zapotrzebowanie grzejników podłogowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa musi ogrzać podłogę a ta promieniując ciepłem ogrzeje dom. jaka musi być temperatura płynu w rurkach aby ogrzało to beton a on ogrzał dom?

To chyba zależy od temperatury zewnętrznej i strat ciepła.

Z tego co zrozumiałem w granicach 25-30°C.

 

 

jeżeli do tego moc pompy nie ma znaczenia to czemu nie można użyć pompy 3kW do przykładowo domu energochłonnego?

A czemu wolisz auto z 90kW silnikiem od 50kW?

Większa pompa szybciej nagrzeje wodę w c.w.u gdy Ci np. dzieciak spuści pół zbiornika do kanalizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba zależy od temperatury zewnętrznej i strat ciepła.

Z tego co zrozumiałem w granicach 25-30°C.

 

 

 

A czemu wolisz auto z 90kW silnikiem od 50kW?

Większa pompa szybciej nagrzeje wodę w c.w.u gdy Ci np. dzieciak spuści pół zbiornika do kanalizacji.

 

czyli mam rozumieć że lepiej jest wziąć sobie mocniejszą pompę aby szybciej ogrzała?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli mam rozumieć że lepiej jest wziąć sobie mocniejszą pompę aby szybciej ogrzała?

W zasadzie tak, ale wyczytałem na innych wątkach że przewymiarowana pompa ma wady.

1) Przede wszystkim wyższa cena,

2) Krótszy czas pracy powoduje że pompa często się włącza i wyłącza. Z bliżej niejasnych dla mnie powodów jest to zjawisko niekorzystne (być może chodzi o to że pompa pracuje optymalnie przy dłuższych okresach pracy),

 

Najlepiej więc zrobić bilans ciepła i dobrać pompę pod ZCO.

Edytowane przez Kasza w spraju
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie da się ot tak oszacowac tej temperatury.

Ona zalezy od strat poszczególnych pomieszczeń i powierzchni grzejnika (czyli ilości rur w podlodze)

Przy domu takim, jak Twoj, rozstawie 10-15cm na pewno nie przekroczy 32-33C przy -20c na zewnatrz.

 

Nigdzie nie napisałem, źe moc pmpy nie ma znaczenia.

Ma, bo nie moze być niższa, niż obciązenie domu przy -20C

 

Kazda pompa może podnieśc temperature podawanej wody do wymaganej, ale słabsza nie bedzie potrafiła podgrzać jej dostateczna ilość, aby pokryć zapotrzebowanie grzejników podłogowych.

 

skoro każda może podnieść temperaturę wody do wymaganej to przypuśćmy że temperatura wody wystarczy że będzie na poziomie 28st i dzięki tej temperaturze posadzka będzie mieć 23st (???) a powietrze w domu 22st i nawet jak straty przez ściany będą duże to zamiast przykładowo co godzinę podgrzewać masę betonu to będzie podgrzewać co 15min bo szybciej się będzie wychładzać więc teoretycznie co za różnica jaka moc pompy? skoro każda może dać temperaturę wody jaką się chce to po co mocniejsze pompy? no chyba że źle rozumiem ogrzewanie wodną podłogówką bo jak dla mnie to woda w rurkach ogrzewa beton a rozgrzany beton ogrzewa dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie tak, ale wyczytałem na innych wątkach że przewymiarowana pompa ma wady.

1) Przede wszystkim wyższa cena,

2) Krótszy czas pracy powoduje że pompa często się włącza i wyłącza. Z bliżej niejasnych dla mnie powodów jest to zjawisko niekorzystne.

 

1) problem w tym że do domów pasywnych to starczyłaby jakaś pompa 2kW a najmniejsze mają chyba 3,2kW tak jak ten aristonek

2) i o to mi właśnie chodzi, czy jak będzie większa moc pompy niż potrzeba to po pierwsze z jaką minimalną może pracować i jaki to będzie mieć wpływ na samą pompę. przykładowo w pomieszczeniach od południa przez zyski słoneczne jest ciepło więc ogrzewanie tam nie musi chodzić ale w pomieszczeniach do północy słońce nie dociera i tam trzeba od czasu do czasu podgrzać powietrze i wtedy być może 300W starczy do ogrzania ale jak się ma pompe z małym zapasem 5kW to ile ona prądu zużyje na podgrzanie paru m2 pomieszczeń w północnej cześć domu? da radę to zrobić? no chyba że da radę to zrobić ale zużyje tyle prądu ile potrzebuje min na rozruch nawet jak te minimum będzie 5razy więcej niż trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro każda może podnieść temperaturę wody do wymaganej to przypuśćmy że temperatura wody wystarczy że będzie na poziomie 28st i dzięki tej temperaturze posadzka będzie mieć 23st (???) a powietrze w domu 22st i nawet jak straty przez ściany będą duże to zamiast przykładowo co godzinę podgrzewać masę betonu to będzie podgrzewać co 15min bo szybciej się będzie wychładzać więc teoretycznie co za różnica jaka moc pompy? skoro każda może dać temperaturę wody jaką się chce to po co mocniejsze pompy? no chyba że źle rozumiem ogrzewanie wodną podłogówką bo jak dla mnie to woda w rurkach ogrzewa beton a rozgrzany beton ogrzewa dom.

 

No chłopie, FIZYKA !

 

jeszcze raz piszę, moc pompy to skladowa różnicy temperatury o jaką podrzewa wodę i PRZEPLYWU - czyli ile tej wody potrafi zagrzac w jednostce czasu.

Slaba pompa przy podniesieniu temperatury do wymaganej da tej wody ZA MAŁO, aby pokryć straty domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) ile prądu zużyje na podgrzanie paru m2 pomieszczeń w północnej cześć domu? da radę to zrobić? no chyba że da radę to zrobić ale zużyje tyle prądu ile potrzebuje min na rozruch nawet jak te minimum będzie 5razy więcej niż trzeba.

 

A jak pompa podpięta do wodnej podlogowki ma pogrzać tylko połnocne pomieszczenia ?

Musialbyć mieć wszedzie czujniki i sterowniki odcinajace resztę pomieszczeń, co przy takiej bezwładności nie ma sensu :)

 

Podlogówka, w ktorej plynie woda ma zdolnosc samoregulacji, tzn przenosi energie z pomieszczeń przegrzanych do tych chlodniejszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) problem w tym że do domów pasywnych to starczyłaby jakaś pompa 2kW a najmniejsze mają chyba 3,2kW tak jak ten aristonek

2) i o to mi właśnie chodzi, czy jak będzie większa moc pompy niż potrzeba to po pierwsze z jaką minimalną może pracować i jaki to będzie mieć wpływ na samą pompę. przykładowo (...)

To co piszesz to święta racja, tyle że bazująca na gdybaniu.

Od tego właśnie są szacunki grubości izolacji, kaburatury domu, wielkości okien, ilosć domowników aby wyliczyć ZC, i na tej podstawie wyliczyć maksymalny pobór ciepła (liczony dla chyba -20°). Jeżeli tego nie masz to nie jesteś w stanie zaopatrzyć się poprawną pompę: bo albo:

- pompę niedomiarujesz i w zimie będzie Ci leciała "ciepła" woda o temp. 20°,

- pompę przewymiarujesz i przepłacisz.

 

Liczy się to tak:

 

powierzchnia użytkowa * zapotrzebowanie na ciepła na m2 + 1

 

Zapotrzebowanie na ciepło przy domie pasywnym to < 30W/m2.. ale czy ty masz taki dom? Czy tylko zakładasz że będziesz miał?

Bo wiesz... pasywny jest z reguły droższy, ale jeżeli już na etapie projektu próbujesz zaoszczędzić 2-3 stówki (na obliczenie OZC) to marnie widzę ten twój dom jako pasywny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co piszesz to święta racja, tyle że bazująca na gdybaniu.

Od tego właśnie są szacunki grubości izolacji, kaburatury domu, wielkości okien, ilosć domowników aby wyliczyć ZC, i na tej podstawie wyliczyć maksymalny pobór ciepła (liczony dla chyba -20°). Jeżeli tego nie masz to nie jesteś w stanie zaopatrzyć się poprawną pompę: bo albo:

- pompę niedomiarujesz i w zimie będzie Ci leciała "ciepła" woda o temp. 20°,

- pompę przewymiarujesz i przepłacisz.

 

Liczy się to tak:

 

powierzchnia użytkowa * zapotrzebowanie na ciepła na m2 + 1

 

Zapotrzebowanie na ciepło przy domie pasywnym to < 30W/m2.. ale czy ty masz taki dom? Czy tylko zakładasz że będziesz miał?

Bo wiesz... pasywny jest z reguły droższy, ale jeżeli już na etapie projektu próbujesz zaoszczędzić 2-3 stówki (na obliczenie OZC) to marnie widzę ten twój dom jako pasywny...

 

ale OZC będzie mi robić asolt jak będę miał gotowy projekt domu czyli w przyszłym roku. ale bez robienia OZC wiem że będę miał dom pasywny tylko nie wiem jak bardzo pasywny. zwróć uwagę na to że barthowi przy domu parterowym wyszedł dom 10kWh/m2 ale obciążenie 17W/m2 bo w parterówce ciężko jest to osiągnąć. ja planuję dom piętrowy więc współczynnik AV będzie poniżej 0,7. od północy cały parter będzie osłonięty garażem czyli buforem ciepła w którym temperatura nie spadnie poniżej +5st przy mrozach wiec dla 50% powierzchni przegrody północnej będzie mniejsza dt i mniejsze straty ciepła. kształt domu będzie na rzucie prostokąta z pomieszczeniami w których częściej będzie się przebywać od południa z dużymi przeszkleniami a z takimi w których rzadziej to od północy. praktycznie wygląd domu mam dopracowany do najmniejszego szczegółu i jest idealny na dom pasywny. lepiej się nie da zrobić. wiec jak barthowi wyszedł dom 10kWh/m2 to mi wyjdzie jeszcze lepszy.

w pasywnym trzeba dać więcej izolacji i to będzie kosztować, trzeba dać duże okna od południa i to też będzie kosztować. trzeba dać WM z rekuperatorem i zwrócić szczególna uwagę na każdy drobiazg przy budowie i to też będzie kosztować. oszczędzić można na prostej formie domu, nie robieniu kominów i obróbki wokół nich, a przede wszystkim na tym że nie robi się w takim typowej kotłowni i nie trzeba pakować do niego pieca o dużej mocy więc drogie. w takim domu nie trzeba robić CO a i tak jest konieczne bo nie ma jakiś sposobów na ogrzewanie w mrozy. niby żarówka wystarczy w pokoju ale oprócz ogrzewania mamy jeszcze cwu więc na to razem warto pomyśleć o jakiejś pompie.

ale najmniejsza do co i cwu ma chyba 3,2kW wiec i tak jest większa niż potrzeby domu pasywnego. no chyba że taka się nada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedyś polecaliście aby zrobić dom i garaż na płycie fundamentowej i tak może jakby wyglądać łączenie tych płyt?

Jesteś pewien? IMHO masz wybór albo-albo: albo wspólna płyta albo garaż jako oddzielna część. Inaczej zawsze wystąpi mostek termiczny.

BTW. Nie jestem pewien czy obecność zintegrowanego garażu kwalifikuje do określenia domu jako "pasywny".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie techniczne o strop monolityczny. mogę go zrobić tak że murując na 10 bloczków osiągam wysokość 241cm i do tego wieniec z stropem mniej więcej tak by to wyglądało [ATTACH=CONFIG]281451[/ATTACH]. co o tym myślicie?

 

to często stosowane rozwiązanie - mi tak ekipa zrobiła

 

kiedyś polecaliście aby zrobić dom i garaż na płycie fundamentowej i tak może jakby wyglądać łączenie tych płyt? [ATTACH=CONFIG]281478[/ATTACH]???

to łączenie jak ma wyglądać? przez izolację mam porobić przykładowo otwory i pręty poprzeciągać?

 

popatrz w moim DB - sa tam dokładne zdiecia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to często stosowane rozwiązanie - mi tak ekipa zrobiła

 

jak często stosowane to dobrze wiedzieć, bo już myślałem że z jakąś siódmą filozofią tu wyjechałem. takie rozwiązanie szczerze mówiąc jest bardziej opłacalne od terivy. czasowo może trochę dłużej ale to zależy jak na to popatrzeć. plusem jest jeszcze to że można na takim stropie zrobić działówki z silki bo przy terivie to różnie bywa.

 

popatrz w moim DB - sa tam dokładne zdiecia

 

prawdę mówiąc nie czytałem dokładnie Twojego dziennika ale będę musiał to nadrobić w wolnej chwili. na razie szykuje się na targi na sobotę. żeby się tam ludziom nie nudziło to ich zmuszę do myślenia nad rozwiązaniem ogrzewania w domu pasywnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien? IMHO masz wybór albo-albo: albo wspólna płyta albo garaż jako oddzielna część. Inaczej zawsze wystąpi mostek termiczny.

BTW. Nie jestem pewien czy obecność zintegrowanego garażu kwalifikuje do określenia domu jako "pasywny".

 

nie da się zrobić domu pasywnego z garażem w bryle domu a po drogie takiego czegoś nie biorę pod uwagę. garaże będzie na osobnej płycie ale myślę o czymś aby to równo osiadało aby nie było pęknięć na łączeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie techniczne o strop monolityczny. mogę go zrobić tak że murując na 10 bloczków osiągam wysokość 241cm i do tego wieniec z stropem mniej więcej tak by to wyglądało [ATTACH=CONFIG]281451[/ATTACH]. co o tym myślicie?

 

nie ma pewnie problemu o ile nie masz na dole szerokiego przeszklenia, które wymaga belki grubszej niż 35 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedyś polecaliście aby zrobić dom i garaż na płycie fundamentowej i tak może jakby wyglądać łączenie tych płyt? [ATTACH=CONFIG]281478[/ATTACH]???

to łączenie jak ma wyglądać? przez izolację mam porobić przykładowo otwory i pręty poprzeciągać?

 

ja mam płytę garażu niżej o grubość izolacji pod domem. łatwiej wtedy zagęścić równomiernie całość podbudowy, ale pojawia się schodek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...