Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

sypialnię już zrozumiałam, fajnie, że jest bardzo prywatna strefa spania i wygodna w aranżacji.

To, co jeszcze wymaga zastanowienia, to przypadkowa aranżacja łazienek, tzn rozkład urządzeń w nich. Dużo lepiej byłoby, gdyby, otwierając łazienkę, wchodziło się w niej na najładniejszą strefę. Pochowane masz umywalki, a powinny być najbardziej widoczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moim zdaniem Twoja praca to dobry materiał wyjściowy na przekazanie jej architektowi. czyli komuś, kto Twoje przemyślenia ubierze w porządną architekturę i doradzi wiele także we wnętrzu. Na tym etapie rozrysowywanie pojedynczych cegieł to jest praca na marne. Nota bene cena za silkę, tak jak mówią poprzednicy- jest wyjściowa, dla tych, którzy nie targują się. Tam jest do urwania kilka tysięcy przy tej powierzchni domu.

Wiesz już czego chcesz, to daj też szansę fachowcom; teraz wywarzasz otwarte drzwi.

We wnętrzu np. strefa wejściowa wymaga dopracowania, bo drzwi będą stukały o siebie, że hej. Drzwi otwiera się na pomieszczenie. Domyślam się, czemu zrobiłeś inaczej w przejściu z werandy, ale to po prostu będzie niewygodne. Może do spiżarni dałoby się wejść z kuchni? byłoby bliżej garów i mniej kolizyjnie w wejściu. Wchodzenie "po ścianie" do pokoju dyskredytuje ustawienie mebli wzdłuż tej ściany. Wejście do sypialni przez garderobę oznaczało będzie zabranie połowy powierzchni garderoby na przejście, a tylko na drugiej połowie zapewne postawisz głębszą szafę.

 

cieszę się że ktoś podjął się dyskusji na temat projektu.

oczywiście to wszystko przekażę architektowi. już teraz nad wszystkim się zastanawiam i omawiam wiele na forum aby wiedzieć co powiedzieć architektowi. on nie zna się na domach pasywnych i na tej technologii więc jak to ma wyglądać jakby z grubsza to muszę mu przedstawić. on zrobi projekt architektoniczny pod pnb. wiec sam muszę się zatroszczyć o szczegóły. nie będę brać innego fachowca do tego który się na tym zna bo musiałbym do tego dopłacić ponad 10k i się nie opłaca a po drugie do najbliższego dobrego miałby daleko jak na projekt a w innym mieście Ci co uważają że się znają to po rozmowie z paroma mam inne wrażenie a ich cena jest dwa lub trzy razy większa za projekt. mój mi zrobi projekt za jakieś 6k plus muszę zlecić projekt płyty innemu ale to jakieś 1,6k wiec i tak warto. ale pod względem architektonicznym to na pewno jemu to zostawię. wnętrza to z grubsza tylko zrobiłem żeby było wiadomo że coś tam będzie ale takie szczegóły jaki kibelek będzie itp to na razie mnie nie interesują. ja walczę o pasywność i strefowanie pomieszczeń mi się tu liczy.

tak jak pisałem cenę dostałem z grubsza aby wiedzieć jakich kwot się spodziewać a jak przyjdzie co do czego to będę szukać tak żeby było dobrze. jak będą duże różnice w cenach to będę sprowadzać z innego składu, bo przykładowo dla paru złotych nie będzie mi się opłacało jeździć tu i tam bo paliwa więcej spalę niż wydam na te materiały. to wszystko będzie zależeć od cen ale tez warunków. wstępnie wiem że przykładowo bloczków o wysokości 10cm będę potrzebować na piętro 2 palety czyli 240sztuk więc będzie mi zależało aby dowóz rozbił się na dwie części czyli na każdy poziom. i tu może się okazać że taniej będzie wziąć trochę droższe bloczki z pobliskiego składu niż z dalszego trochę tańsze. jak sobie dobrze policzyłem po tych cenach co dostałem to na bloczki na ściany nośne i działowe to jakieś 15k wyjdzie plus klej i to z transportem.

żadne drzwi nie będą się stukały. w werandzie będzie główne wejście w którym się będzie ściągać buty i kurtki itp. wiatrołap będzie tylko taką wersją przejściowa z pola do werandy z drzwiami przesuwnymi i niekoniecznie to będą przeszklenia z szybami bo może to być zwykła pleksa. w narożniku tego wiatrołapu będą słupy i przestrzeń tylko czymś tanim będę musiał wypełnić a do wizualizacji wrzuciłem fiksy. sąsiedzi mają coś podobnego przed wejściem do domu i wydaje mi się to praktyczne rozwiązanie. przypuśćmy jak będzie wiało i lało to zanim się otworzy drzwi do domu to będzie się schowanym w pomieszczeniu i osłoniętym od warunków atmosferycznych na zewnątrz. wstępnie myślałem o daszku który byłby na słupach w połączeniu z tarasem nad garażem a potem postanowiłem to wypełnić przeszkleniem i mieć taki przeszklony wiatrołap który nie będzie ogrzewany tylko będzie przejściowy. dzięki temu mogę suchą noga wejść do garażu z domu i bilans cieplny domu na tym nie ucierpi.

myślałem tez nad tym aby drzwi były od strony kuchni ale ostatecznie wydaje mi się że lepiej jest tak jak teraz. drzwi będą zajmowały tylko miejsce w kuchni ale spiżarka jest za ścianą więc blisko. w obecnym domu w którym mieszkam z teściową spiżarkę mamy na parterze a kuchnię na piętrze więc to jest masakra.:D

o co chodzi z wejściem "po ścianie" bo nie rozumiem????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sypialnię już zrozumiałam, fajnie, że jest bardzo prywatna strefa spania i wygodna w aranżacji.

To, co jeszcze wymaga zastanowienia, to przypadkowa aranżacja łazienek, tzn rozkład urządzeń w nich. Dużo lepiej byłoby, gdyby, otwierając łazienkę, wchodziło się w niej na najładniejszą strefę. Pochowane masz umywalki, a powinny być najbardziej widoczne.

 

MEBLE.PARTER.jpgMEBLE.PIĘTRO.jpg

tu z grubsza jak meble będą ale tylko z grubsza. o tym się będzie myśleć jak będą stać już mury. wiem tylko jedno na pewno że w salonie ten stół duży który widać to będzie stół do bilarda. takie moje zboczenie. praktycznie cały projekt przystosowałem pod to aby stół się zmieścił. jak już będę w domu mieszkać aż do smierci to będę musiał w nim coś robić niż gapienie się w tv czy kompa. przy okazji przy większej imprezie da się blat na stół i będzie przy czym usiąść. do tego jeszcze blaty do ping-ponga, w pokoju na parterze zrobię sobie siłownię i więcej do szczęścia nic nie trzeba. córkę będę uczyć grać w ping-ponga a miejsca będzie dość. pod tym względem zastanawiam się czy nie zrobię parteru wyższego o jeden bloczek. gdyby nie takie plany to pewnie zrobiłbym jakąś parterówkę z poddaszem użytkowym i o mniejszej powierzchni. a tak to pod stół musi byc szerokość min.4,2m wiec miedzy ścianą południową a wewnętrzną nośną będzie 433cm czyli 13bloczków silki. długość salonu też nie przypadkowa i z takimi oknami a nie innymi bo zawsze będę mógł salon podzielić na pół i w prawej stronie zrobić osobny pokój gdy będzie taka potrzeba w przyszłości. temu też w wc na parterze dałem prysznic i wyszła łazienka bo jakby się zdarzyło że z różnych przyczyn nie będę w stanie chodzić po schodach to żebym miał gdzie się wykąpać. może to jest trochę na wyrost ale wiele więcej to nie będzie kosztować a będzie to jakieś zabezpieczenie na przyszłość. człowiek nigdy nie wie co go w życiu spotka. przykładowo u mnie w pracy jakieś 2lata temu kolega walczył z rakiem (on jest młodszy ode mnie o 2lata!) i wyszedł z tego a od pary tygodni rak złapał moją koleżankę z mojego wieku też z pracy. normalnie jakieś fatum w robocie. najgorsze jest to że to są młodzi ludzie a już problem o którym nikt nie wiedział i przyszło z dnia na dzień. jak się jest młodym i zdrowym to mogę ganiać nawet na trzecie piętro ale zawsze trzeba przewidzieć że kiedyś może się coś stać i z chodzeniem może być problem a wtedy też trzeba jakoś żyć. mój kierownik znał przypadek rodziny co zbudowali sobie fajny domek. pięknie wygląda, z salonu wejście do każdego pomieszczenia po schodkach ale naprawdę wspaniały dom ale musieli go sprzedać na starsze lata bo nie byli w stanie się po nim poruszać. a wystarczyło do najważniejszych pomieszczeń nie robić schodków. człowiek nie zwraca na takie szczegóły uwagi a potem żałuje. a ja łącze wygodę z komfortem i używalnością.

ten projekt robiłem na podstawie projektu lipińskich. brałbym od nich projekt ale oni mieli z dachem płaskim a ja muszę mieć dwuspadowy.

łazienki nie będę miał duże. ich ilość też nie będzie mała i na pierwszy rzut oka pytanie nasuwa się po co ich aż 3? ale na parterze jedna musi być, na pietrze jest jedna z sypialni czyli to będzie moja i żony a druga będzie dla dzieci. jeszcze się zastanawiam czy w pralni zrobić dodatkowy kibelek jak na wizualizacji czy nie. o tym pomyślę jak architekt zrobi fachowy projekt i lepsze wizualizacje. kusi mnie aby było ale boje się że zabierze za dużo miejsca a gdzieś będzie trzeba pranie suszyć bo przy podłogówce nie będę miał grzejników a gdzieś to trzeba suszyć. opcjonalnie przewiduję w holu pod oknem wystawić suszarkę z ubraniami jakby w pralni się nie mieściło. z pralni też wyjście na taras nad garażem zrobię i w lato będę mógł tam suszyć pranie. a jak w przyszłości będzie mi się chciało i starczy funduszy to na tarasie po lewej stroni zrobię ogród zimowy bo zonie się takie podobają. ale to zależy od funduszy bo tanie to nie będzie i proste też nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Ty będziesz musiał przeszkolić się z rozwiązania detali i wszystko przekazać architektowi?

 

projekt architektoniczny jakby na zwykły dom zrobi aby uzyskać pnb ale jak chcę osiągnąć pasywność to te szczegóły aby się udało to muszę mu powiedzieć jakie. przykładowo na WM się nie zna więc zrobi WG a ja będę musiał sobie to potem zmienić ale to żaden problem bo i tak firmy od reku robią projekt do wentylacji. na płytach fundamentowych też się nie zna i będę musiał komuś zlecić to zadanie ale już wiem komu. temu też dużo się zastanawiałem z czego ogólnie murować bo też nie był w stanie mi doradzić co byłoby lepsze dla pasywności. on zadba o konstrukcję domu a ja o pasywność. projekt domu już mam i wiem co chcę. wiem jak ma dom wyglądać i w rzutach go przedstawiłem. najważniejsze to prosta bryła i to mam. wiele już różnych projektów przedstawiałem na dom pasywny ale ten jest najlepszy i najbardziej się do tego nadaje. dałem duże okna od południa ale też nie są przesadzone. na pewno w pasywny sposób ogrzeją. dom idealnie na południe będzie skierowany z lekkim odchyleniem na wschód wiec słoneczko będzie długo dogrzewać.wejście mam od północy. od północy też będę miał garaż i praktycznie południowa elewacja parteru będzie miała cały czas mniejszą dT bo w garażu temperatura nie spadnie poniżej 0st więc będą mniejsze starty ciepła. te okna od północy piętra nie da się wyeliminować. z pralni musi być wyjście na taras. okno na schody tez się przyda aby naturalnie doświetlić. nie może być ciemno jak w jakiejś pieczarze. w łazience można rzec małżeńskiej mogę zrezygnować z okna bo tam nie jest konieczne ale chcę mieć gdzieś miejsce aby powiesić termometr i po obudzeniu się sprawdzić jaka jest temperatura na zewnątrz. cyfrowy termometr też będę miał ale zwykły też się przyda. po drugie tam też się przyda trochę światła. jak to okno będzie mocno psuło wynik to je wywalę ale myślę że ten 1m2 nie zrobi dużej różnicy. na pozostałych elewacjach okien jest tyle co trzeba aby było przyzwoicie. teraz najważniejsze jest poszukanie dobrych okien w dobrej cenie. na razie wysłałem zapytanie o parametry okien 4-szybowych aby sprawdzić czy będą miały sens. bo kluczem są okna. też jest bez sensu z oknami że robią tak słabe profile. wystarczy komory wypchać izolacją aby całe okno miało jeszcze lepszy wynik. będę rozmawiać z firmami czy takie coś zrobią. nie powinien to być problem. przy montażu okien wczoraj pomyślałem że można wykorzystać kotwy jb-d ale tylko dolne bo one przenoszą obciążenia a boczne i górne zastosować standardowe. dzięki temu koszt takiego montażu nie będzie drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo kluczem są okna. też jest bez sensu z oknami że robią tak słabe profile. wystarczy komory wypchać izolacją aby całe okno miało jeszcze lepszy wynik. będę rozmawiać z firmami czy takie coś zrobią. nie powinien to być problem. przy montażu okien wczoraj pomyślałem że można wykorzystać kotwy jb-d ale tylko dolne bo one przenoszą obciążenia a boczne i górne zastosować standardowe. dzięki temu koszt takiego montażu nie będzie drogi.

 

 

Nie "wystarczy" bo trzeba jeszcze zrezygnowac ze stali wewnątrz profila, na rzecz kompozytów. I to wielu producentow ma w ofercie.

Na kompozytach 4 szyb mogą jednak nie zrobić.

 

Piane w profile, to ci chyba jakiś garazowiec moze napchać, nie uznany producent ;)

 

Poza tym w przypadku no ościeżnic metalowych wypelnienie jej pianą skutkuje pojawieniem sie rosy na stronie od pomieszczenia. Przed tym mnie przestrzegala firma montująca u mnie drzwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil, prosze nie odbierz mnie zle, bo to ma byc "przyjacielska rada":

Twoje posty sa strasznie dlugie i przez to nuzace w czytaniu i ogarnieciu, przez to obawaim sie, wiele osob rezygnuje z ich czytania. Chcesz za duzo za "jednym zamachem". Skroc swoje wypowiedzi, podziel pytania i rozwazania, a obstawiam ze uzyskalbys o wiele wiecej wartosciowego feedback-u.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie "wystarczy" bo trzeba jeszcze zrezygnowac ze stali wewnątrz profila, na rzecz kompozytów. I to wielu producentow ma w ofercie.

Na kompozytach 4 szyb mogą jednak nie zrobić.

 

Piane w profile, to ci chyba jakiś garazowiec moze napchać, nie uznany producent ;)

 

Poza tym w przypadku no ościeżnic metalowych wypelnienie jej pianą skutkuje pojawieniem sie rosy na stronie od pomieszczenia. Przed tym mnie przestrzegala firma montująca u mnie drzwi.

 

o drzwi nie będę robił tyle zachodu ale o okna warto. dużo ciepła się traci przez nie a najgorsze są profile. są producenci co mają wkładki termiczne w nich. sam się zastanawiam nad tym aby profile zapianować we własnym zakresie ale nie wiem czy piana nie uszkodzi profili typu że je rozepcha czy coś takiego. bo musiałbym wyciągnąć szyby a w profilach porobić małe otwory od strony pakietów i w nich psiknąć pianką. tylko nie wiem czy jak piana będzie rosnąc to czy profil się wybrzuszy i pakiet do niego nie wejdzie. kiedyś będę musiał zrobić próbę ognia z tym na jakimś profilu. może uda mi się gdzieś znaleźć jakieś stare okna plastikowe i to sprawdzić. jakby to zdało egzamin to polepszy parametr cieplny okna. wystarczy wypełnić te największą komorę i powinno pomóc. najwyżej jedno z okien na próbę tak zrobię i już wiem które. okienko.jpg. dokładnie mówiąc to będzie te okno zaznaczone kółkiem. potem będę mógł kamerką termowizyjną sprawdzić czy to pomogło bo obok w łazience będzie takie samo okno. a jak pomoże to wszystkie tak zrobię. a jak się zepsuje czy coś w tym stylu to wymienię tylko te jedne. co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz Ci piszę - nie piana, a rezygnacja ze stali jest priorytetem.

Po drugie - będziesz pozbawiał się gwarancji na okna rozwiercając je i wprowadzając tam pianę ?

Rusz głową i pomyśl - dlaczego producenci, przy tym całym wyścigu w uzyskaniu jak najlepszego współczynnika U nie wpadli na ten prosty i i mało kosztowny pomysł ?

Może dlatego, że wypełnienie profilu pianą powoduje przegrzewanie się jego zewnętrznej ścianki i powstanie naprężeń/deformacji ?

 

Poza tym przyłączam się do postu karolka. Pisz krócej, rozpoczynaj zdania z dużej litery, bo ciężko się to czyta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil, prosze nie odbierz mnie zle, bo to ma byc "przyjacielska rada":

Twoje posty sa strasznie dlugie i przez to nuzace w czytaniu i ogarnieciu, przez to obawaim sie, wiele osob rezygnuje z ich czytania. Chcesz za duzo za "jednym zamachem". Skroc swoje wypowiedzi, podziel pytania i rozwazania, a obstawiam ze uzyskalbys o wiele wiecej wartosciowego feedback-u.

 

dzięki za radę. postaram się pisać krótsze posty.

to mam pytanie o tynki pod względem praktycznym które polecacie? myślałem o wapiennych ale mało jest ekip które tym robią. nawet aby kupić i samemu to też nie jest proste. ponoć też tynki gipsowe są dobre i w niczym nie ustępują wapiennym. czym się kierować przy ich wyborze? na co zwracać uwagę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za radę. postaram się pisać krótsze posty.

to mam pytanie o tynki pod względem praktycznym które polecacie? myślałem o wapiennych ale mało jest ekip które tym robią. nawet aby kupić i samemu to też nie jest proste. ponoć też tynki gipsowe są dobre i w niczym nie ustępują wapiennym. czym się kierować przy ich wyborze? na co zwracać uwagę?

 

Poczytaj i podejmij decyzje sam:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?180095-TYNKI-MASZYNOWE-Gda%C5%84sk-Gdynia-gipsowe-cementowo-wapienne-R-K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz Ci piszę - nie piana, a rezygnacja ze stali jest priorytetem.

Po drugie - będziesz pozbawiał się gwarancji na okna rozwiercając je i wprowadzając tam pianę ?

Rusz głową i pomyśl - dlaczego producenci, przy tym całym wyścigu w uzyskaniu jak najlepszego współczynnika U nie wpadli na ten prosty i i mało kosztowny pomysł ?

Może dlatego, że wypełnienie profilu pianą powoduje przegrzewanie się jego zewnętrznej ścianki i powstanie naprężeń/deformacji ?

 

Poza tym przyłączam się do postu karolka. Pisz krócej, rozpoczynaj zdania z dużej litery, bo ciężko się to czyta.

 

Nie wiem czemu nie wypełniają pianą. Będę musiał kiedyś z którymś o tym pogadać. Zamiast stali są inne materiały usztywniające i myślę że to powinna być norma ale nie wiem czy wywalenie stali pomoże zmniejszyć Uf profili. najgorsze jest to że mało kto podaje właśnie parametr Uf. muszę poszukać w sieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale nie wiem czy wywalenie stali pomoże zmniejszyć Uf profili. .

 

Właśnie to jest podstawa. Co z tego, że napsikasz do głównej komory pianki, skoro ten ceownik doskonale przekaże ciepło ?

Chyba w żadnym oknie, sprzedawanym jako "pasywne" nie ma wzmocnień stalowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czemu nie wypełniają pianą. Będę musiał kiedyś z którymś o tym pogadać. Zamiast stali są inne materiały usztywniające i myślę że to powinna być norma ale nie wiem czy wywalenie stali pomoże zmniejszyć Uf profili. najgorsze jest to że mało kto podaje właśnie parametr Uf. muszę poszukać w sieci.

 

...z tym wypełnianiem pianą mocno błądzisz, nie ma takiej potrzeby bo to nie zmienia drastycznie parametrów okna, ja rozesłałem zapytania do wielu producentów i dostawców okien na wszelkich dostępnych profilach PCV, AL, drewno i prawdę mówiąc wbrew pozorom oferty z profilami wypełnionymi np. izolacją nie koniecznie osiągały dużo lepsze parametry dla całego okna i co ciekawe z punktu widzenia możliwości jak i zachowania parametru dla całego okna do 0,8 plus zagwarantowanie szczelności i statyki okien o wysokości w moim przypadku 2,5m najlepszym rozwiązaniem wydają się być na dzisiaj okna al. na profilu aliplast lub drewno, wprawdzie jest trochę różnicy w cenie na minus ale zalety zdają się to w sposób skuteczny niwelować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie to jest podstawa. Co z tego, że napsikasz do głównej komory pianki, skoro ten ceownik doskonale przekaże ciepło ?

Chyba w żadnym oknie, sprzedawanym jako "pasywne" nie ma wzmocnień stalowych

Sa:

http://adams.com.pl/passiv-line-plus

 

edit:

I duzo o nich tu:

http://oknotest.pl/aktualnosci-badania-pro-quality/okna-passivline-plus-test-jakosci-pro-quality-cz-1

Edytowane przez karolek75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A w Ultra, modelu wyższym:

 

"W profilach zamiast wzmocnień zastosowano termoplastyczne wkładki wzmocnione włóknem szklanym z tworzywa o nazwie Ultradur High Speed firmy BASF oraz wypełnienie komór pianą poliuretanową"

 

Plus ma dla okna referencyjnegu U=0,7, czyli bez rewelacji.

Okna o parametrach "Plusa" mam u siebie i nie uważam ich za żaden wypas..

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie to jest podstawa. Co z tego, że napsikasz do głównej komory pianki, skoro ten ceownik doskonale przekaże ciepło ?

Chyba w żadnym oknie, sprzedawanym jako "pasywne" nie ma wzmocnień stalowych

 

W tych pasywnych są wzmocnienia chyba aramidowe czy coś takiego ale komora dalej jest pusta. Aby okno było pasywne to Ug szyby musi mieć 0,6-0,8 i g ponad 60% ale rama musi mieć też poniżej 0,8. Wtedy całe okno ma poniżej 0,8. Ale producenci dają szyby Ug=0,5 i Uf=1,1 i temu duże okna mają poniżej 0,8 ale mniejsze już na pograniczu a małe w okolicach 0,85. Więc profil jest mostkiem cieplnym. a profile powinni robić tak aby wywalić stal ale też wypełnić komory izolacją. Tylko że nie wiem czemu tak nie robią przy 4-szybach. W nich profil jest szerszy więc powinien wyjść cieplejszy i mieć Uf=0,5 i wtedy okno z szybami wypełnionymi argonem miałyby Uw poniżej 0,5 i to byłby rewelacyjny wynik. A tak to dają takie profile jak przy 3-szybach i okno ma ponad 0,6 i jest bezsensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...