17jan 28.04.2014 19:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2014 Witam . szukam projektu domu jeszcze sie zastanawiam czy parterowy czy piętrowy ? Podobno domy parterowe są bardziej energooszczędne pod względem ogrzewania domu jednak przy budowie wiecej wejdzie materiału chociazby na budowe dahu . wiec jaka jest prawda ?? Dom pasywny ? ok ale proszę o konkretne przykłady . czy pasywny znaczy naładowany nowinkami typu solary , domowe elektrownie wiatrowe , ciep ło z gruntu? Czy moze domy pasywne charakteryzuje juz chociazby specyficzna budowa , rozmieszczenie pomieszczen ?duże okna przez które wpada dużo enegii słonecznej i iepła w słoneczne dni ? np łaczenie salonu jadalni i kuchni co wiaze się z tym ze nie trzeba oświetla wielu pomieszczen a jednym swiatłem oswietle 3 pomieszcenia ?? Mam ograniczony budzet wiec nie stać mnie na solary i tego typu rzeczy, wiec czy kosztem tym samym badz minimalnie wieksym zbuduje dom pasywny energooszczedny i ekonomiczny czy jednak muszę miec wiecej gotówki niz przy budowie normalnego domku ??? Witaj, http://www.passivhaus-design.de/htm/projekte_passivhaus_hirschaid.htm#seitenanfang Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
17jan 29.04.2014 08:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2014 (edytowane) Paczass ja myślę, że pasywniaki są dzisiaj dla lekkich świrów. A ty masz już test zrobiony u psychiatrii ?, że stawiasz taką opinię o normalnych ludziach. Edytowane 29 Kwietnia 2014 przez 17jan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
17jan 29.04.2014 14:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2014 (edytowane) Witam . szukam projektu domu jeszcze sie zastanawiam czy parterowy czy piętrowy ? Podobno domy parterowe są bardziej energooszczędne pod względem ogrzewania domu jednak przy budowie wiecej wejdzie materiału chociazby na budowe dahu . wiec jaka jest prawda ?? podsyłam Ci kilka domków: http://www.mittelstaedt-haus.de/index.html?loc=http://www.mittelstaedt-haus.de/musterhaus-zentrum/musterhaus-zentrum.php http://www.mittelstaedt-haus.de/index.html?loc=http://www.mittelstaedt-haus.de/katalog/haus/126w pozdr. Janek Edytowane 29 Kwietnia 2014 przez 17jan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 05.06.2014 21:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2014 to czy chce sie pasywny czy nie to też zależy jaki się chce mieć projekt bo nie każdy dom może być pasywny. energooszczędny to każdy może być ale nie pasywny. więc cięzko jest też porównać dwa takie domy. jeżeli przyjmie się jedną formę czyli przykładowo kostkę dwie kondygnację bez balkonów czyli podobnie wyglądająca ale pasywny ma mieć poniżej 15kWh a energooszczędny 70kWh to pierwsze na co się wyda więcej to izolacja z każdej strony. bo wiadomo U przegrody jest tu ważne. jeżeli w energooszczędnym wystarczy U ściany 0,2 to w pasywnym musi być U=0,1 lub niżej więc logiczne że trzeba dać dwa razy więcej izolacji na ściany. przy dachu i podłodze podobnie. więc w sumie trochę się nazbiera. druga kwestia to wentylacja. w pasywnym najlepszy rekuperator jaki się znajdzie a w energooszczędnym to dobra wentylacja grawitacyjna wystarczy ale za to okna nie mogą być super szczelne bo wtedy to nie działa, ale zwykłe okna mają mikrowentylację więc z tym nie powinno być problemu. ale też rekuperacje można zastosować ale nie musi mieć tak wysokiego odzysku ciepła jak w pasywnym ale pewnie z dwa razy tańsza będzie. potem idzie stolarka. okna w energooszczędnym 2szybowe wystarczą bo ich ogólnie nie daje się zbyt dużo tylko tyle aby zapewnić światła dziennego według normy albo trochę więcej aby też to jakoś wyglądało a w pasywnym 3 szybowe z Uw poniżej 0,8 i g ponad 50% i od południa muszą być maksymalne przeszklenia więc wiadomo że tanie to nie będzie. dodatkowo w pasywnym musi być jakiś okap od południa bo w lecie może być cięzko i rolety też się przydadzą więc to nie mały wydatek. w pasywnym dobrze jest zastosować system inteligenty domwięc jak się chce podłączyć do tego rolety to muszą mieć silnik a to już za jeden silniczek do rolety to jest 500zł X ilość okien to też nie mała suma. w energooszczędnym też to można zastosować ale nie trzeba. nawet drzwi główne do domu pasywnego to wydatek ok.10k a do energooszczędnego do 5k znajdzie się super drzwi. patrząc na podobną prostą bryłę to pasywny wyjdzie dużo drożej od energooszczędnego ale to jest logiczne ale z drugiej strony nikt nie buduje takich domów energooszczędnych co przypominają kostki z lat 70 więc zazwyczaj takie domy mają balkony, dachy dwu lub kilku-spadowe, okna dachowe itp. więc jak to się wszystko złoży do kupy to taki domek energooszczędny z różnymi wymysłami inwestora wyjdzie np. 15% taniej od pasywnego o prostej bryle ale nie tak ładnie wyglądającemu. to nie znaczy że pasywniaki są brzydkie bo trochę sprytu i też może cieszyć oko ale nie ma tu zbyt dużo do wyboru. to tak w ogólnym pojęciu co do wyglądu i różnicy. nie pisałem o systemie grzewczym bo niezależnie co się użyje to energooszczędny potrzebuje 70kWh a pasywny do 15kWh więc prawie 5x więcej. jak ktoś ma możliwość i chce to warto iść w pasywny ale trzeba być tego pewnym bo jak się waha to każdy wciśnie jakąś ciemnotę i się w to uwierzy. przykład takiej ciemnoty to jak mi np. gość chciał wmówić że ściana jednowarstwowa z ytonga jest lepsza od dwuwarstwowej. ale to tyko jeden z bardzo wielu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pan_boczek 06.06.2014 06:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2014 to czy chce sie pasywny czy nie to też zależy jaki się chce mieć projekt bo nie każdy dom może być pasywny. energooszczędny to każdy może być ale nie pasywny. więc cięzko jest też porównać dwa takie domy. jeżeli przyjmie się jedną formę czyli przykładowo kostkę dwie kondygnację bez balkonów czyli podobnie wyglądająca ale pasywny ma mieć poniżej 15kWh a energooszczędny 70kWh to pierwsze na co się wyda więcej to izolacja z każdej strony. bo wiadomo U przegrody jest tu ważne. jeżeli w energooszczędnym wystarczy U ściany 0,2 to w pasywnym musi być U=0,1 lub niżej więc logiczne że trzeba dać dwa razy więcej izolacji na ściany. przy dachu i podłodze podobnie. więc w sumie trochę się nazbiera. druga kwestia to wentylacja. w pasywnym najlepszy rekuperator jaki się znajdzie a w energooszczędnym to dobra wentylacja grawitacyjna wystarczy ale za to okna nie mogą być super szczelne bo wtedy to nie działa, ale zwykłe okna mają mikrowentylację więc z tym nie powinno być problemu. ale też rekuperacje można zastosować ale nie musi mieć tak wysokiego odzysku ciepła jak w pasywnym ale pewnie z dwa razy tańsza będzie. potem idzie stolarka. okna w energooszczędnym 2szybowe wystarczą bo ich ogólnie nie daje się zbyt dużo tylko tyle aby zapewnić światła dziennego według normy albo trochę więcej aby też to jakoś wyglądało a w pasywnym 3 szybowe z Uw poniżej 0,8 i g ponad 50% i od południa muszą być maksymalne przeszklenia więc wiadomo że tanie to nie będzie. dodatkowo w pasywnym musi być jakiś okap od południa bo w lecie może być cięzko i rolety też się przydadzą więc to nie mały wydatek. w pasywnym dobrze jest zastosować system inteligenty dom więc jak się chce podłączyć do tego rolety to muszą mieć silnik a to już za jeden silniczek do rolety to jest 500zł X ilość okien to też nie mała suma. w energooszczędnym też to można zastosować ale nie trzeba. nawet drzwi główne do domu pasywnego to wydatek ok.10k a do energooszczędnego do 5k znajdzie się super drzwi. patrząc na podobną prostą bryłę to pasywny wyjdzie dużo drożej od energooszczędnego ale to jest logiczne ale z drugiej strony nikt nie buduje takich domów energooszczędnych co przypominają kostki z lat 70 więc zazwyczaj takie domy mają balkony, dachy dwu lub kilku-spadowe, okna dachowe itp. więc jak to się wszystko złoży do kupy to taki domek energooszczędny z różnymi wymysłami inwestora wyjdzie np. 15% taniej od pasywnego o prostej bryle ale nie tak ładnie wyglądającemu. to nie znaczy że pasywniaki są brzydkie bo trochę sprytu i też może cieszyć oko ale nie ma tu zbyt dużo do wyboru. to tak w ogólnym pojęciu co do wyglądu i różnicy. nie pisałem o systemie grzewczym bo niezależnie co się użyje to energooszczędny potrzebuje 70kWh a pasywny do 15kWh więc prawie 5x więcej. jak ktoś ma możliwość i chce to warto iść w pasywny ale trzeba być tego pewnym bo jak się waha to każdy wciśnie jakąś ciemnotę i się w to uwierzy. przykład takiej ciemnoty to jak mi np. gość chciał wmówić że ściana jednowarstwowa z ytonga jest lepsza od dwuwarstwowej. ale to tyko jeden z bardzo wielu. Kolego kamilb1987b czytając twój opis na temat budowy domów pasywnych to widzę że wiedzę posiadasz ale z internetu się wszystkiego nie dowiesz - a tym bardziej kosztów wykonania czy kosztów materiałów itp ... Drzwi do domu pasywnego za 10.000 PLN ? Żeby mieć rolety zautomatyzowane to nie trzeba mieć systemu inteligenty dom, a tym bardziej nie w kwocie 500PLN za sztukę Aby osiągnąć współczynnik przegrody dla domów pasywnych może nie warto inwestować w 2x większą izolację a izolację o lepszym współczynniku przewodzenia. Dokładnie mankamentem domów pasywnych, jest ulokowanie dużych przeszkleń od strony południowej co w lecie może być zdradliwe. Co do projektów domów pasywnych, to radzę poszukać trochę w internecie - bo są powalające realizacje a nie jak każdy myśli bryła klockowata i koniec. Dokładnie mówiąc wybierając budowę domu pasywnego trzeba uważać na znachorów/guru/bace/liderów/fachowców itp ... bo przykładów ciemnoty jak wspomniałeś jest wiele .... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 06.06.2014 09:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2014 Kolego kamilb1987b czytając twój opis na temat budowy domów pasywnych to widzę że wiedzę posiadasz ale z internetu się wszystkiego nie dowiesz - a tym bardziej kosztów wykonania czy kosztów materiałów itp ... Drzwi do domu pasywnego za 10.000 PLN ? Żeby mieć rolety zautomatyzowane to nie trzeba mieć systemu inteligenty dom, a tym bardziej nie w kwocie 500PLN za sztukę Aby osiągnąć współczynnik przegrody dla domów pasywnych może nie warto inwestować w 2x większą izolację a izolację o lepszym współczynniku przewodzenia. Dokładnie mankamentem domów pasywnych, jest ulokowanie dużych przeszkleń od strony południowej co w lecie może być zdradliwe. Co do projektów domów pasywnych, to radzę poszukać trochę w internecie - bo są powalające realizacje a nie jak każdy myśli bryła klockowata i koniec. Dokładnie mówiąc wybierając budowę domu pasywnego trzeba uważać na znachorów/guru/bace/liderów/fachowców itp ... bo przykładów ciemnoty jak wspomniałeś jest wiele .... pisząc drzwi za 10k to nie błąd. nie trzeba mieć inteligentnego domu ale to jest dobre rozwiązanie do takiego domu a silniczek do rolety dobrej firmy kosztuje 500zł bo pytałem. a izolacji trzeba dać dwa razy więcej nawet jak użyjesz lepszej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mwie 06.06.2014 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2014 Czemu upierasz się przy 10tys? Ja też pisałam Ci już wcześniej, jak wyceniane są do naszego domu drzwi. Standard wymiarowy to ok. 5tys złotych. Dalsze "kwiatki" to dodatkowe koszty. Ale wtedy mniej zaizolowane drzwi też kosztują więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 06.06.2014 13:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2014 bo tyle kosztują drzwi do domu pasywnego. takie za 5tyś to nie są pasywne. a sprzedawca wciśnie każdy kit. niech pokaże na jakieś drzwi papier że osiągnęły standard pasywny. średnia cena za takie drzwi mieści się w przedziale 8k-12k. za 5k to wszyscy mają drzwi Uw=1,0 do domów energooszczędnych a do pasywnych musi być poniżej 0,8. lepiej sobie dobrze popytać i poszukać. ale jak ktoś chce to niech sonie takie drzwi wpakuje do domu tylko nie można mówić o domu typowo pasywnym. ale to nie znaczy że jak się da zwykłe to będą jakieś koszmarne straty ciepła. też będą dobre i pewnie się zbyt dużej różnicy nie odczuje. zamiast płacić za ogrzewanie na rok przykładowo 680zł zapłaci się 700 to tez się nie zbiednieje. ale standard typowo pasywny kosztuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mwie 06.06.2014 15:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2014 na szczęście w moim terenie drzwi o u<= 0,8 kosztują jednak mniej. z papierem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 06.06.2014 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2014 też pytałem o takie drzwi i mówili że U drzwi ma poniżej 0,8 i za ok.6k ale jakoś mi się w to wierzyć nie chce. ulotka na której pisze ze współczynnik jest 0,8 to nie jest konkretne potwierdzenie. ale z drugiej strony o wszystkim można dokładnie tak samo powiedzieć. z tego co z kimś kiedyś rozmawiałem to ponoć jak się ma zbudowany dom i kamera termowizyjna da się sprawdzić czy dany element ma takie parametry co podawał producent czy nie. nie wiem dokładnie jak to wygląda ale pewnie jak będę za jakiś czas rozmawiać z kimś co robi takie badania to może się dowiem. a przy domku z dotacja wymagane jest zaświadczenie że dany element ma takie a nie inne parametry? czyli jakieś świadectwo jakości czy coś w tym stylu? coś pod czym producent się podpisze że jego produkt spełnia pewne wymagania? bo gadać każdy może ale praktyka jest zupełnie inna. drzwi o których pisałem za 12k to gościu mówił ze daje na to takie świadectwo na każde drzwi i stad pewnie taka cena. na targach miał jakieś drzwi wystawowe i za 8k można by było je kupić ale tylko na targach w danej chwili ale że jeszcze n ie buduję to się nie skusiłem i wolnej gotówki na zapas też nie mam:wiggle: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 07.06.2014 06:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2014 potrzebujesz ten certyfikat tylko po to, żeby uwierzyć, że drzwi mają U < 0.8? wg mnie postępujesz nieekonomicznie. dlaczego nie ufać producentom, przecież podają U i normę wg jakiej drzwi były badane. jeśli nie potrzebujesz certyfikatu do jakiegoś dofinansowania albo własnej satysfakcji, to bez sensu przepłacać. nawet jak wyjdzie, że tańsze drzwi mają jednak U = 1.0, to w stosunku do U=0.8 zaoszczędzisz 40 kWh rocznie, czyli przy ogrzewaniu prądem w nocnej taryfie 13 zł. gdyby kupić U=1.0 za 5000 zł (ja dałem 5000 zł za polskie drzwi U=0,64 bez certyfikatu) to w stosunku do certyfikowanych U=0.8 czas zwrotu wynosi 384 lata. lepiej przemyśl takie decyzje. dopłacanie 5000 zł za certyfikat i walka o 0,2 W/(m2*K) nie jest uzasadniona ekonomicznie, szczególnie, że tytuł wątku brzmi "dom PRAWIE pasywny" z roletami tak samo - za 500-600 zł są silniki ze sterowaniem bezprzewodowym i pamięcią pozycji. ja kupiłem rolety bez takich bajerów, poprowadziłem instalację tak, że mogę sterować centralnie, podłączyć do sterownika i takie tam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 07.06.2014 07:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2014 masz rację i ja też nie mam zamiaru kupować drzwi za 10k bo to jest bezsensu tylko chodzi o sam fakt że typowo pasywne jak ktoś by takie chciał tyle kosztują a takie co można użyć do domu bez papieru to są tańsze a też dobre. ja zazwyczaj pytałem o najlepsze co mają rolety i okna w kolorze obustronnym to pewnie temu dawali mi do ofert takie droższe. ale dzięki temu znam górną granicę za dany produkt i jak chce taniej to najpierw negocjacje cenowe a potem najwyżej rezygnacja z bajerów. co do ceny za silniczek do rolety to te za 500-600zl to są niemieckie i można też kupić tańsze i gorsze ale czy warto? z drugiej strony nawet najlepszy produkt może się szybko zużyć. ale zawsze warto wiedzieć ile to kosztuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mwie 07.06.2014 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2014 tylko życzę powodzenia w komponowaniu kosztorysu z najdroższych elementów. jestem sceptyczna po rzeźbie ze swoim kosztorysem. Mówisz o taniej budowie, a podajesz najdroższe produkty.I nie zrozumiałeś wypowiedzi o silnikach- Imrahill nie mówi o kupieniu tańszych silników, tylko innym rodzaju instalacji rolet także sterowalnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 07.06.2014 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2014 tylko życzę powodzenia w komponowaniu kosztorysu z najdroższych elementów. jestem sceptyczna po rzeźbie ze swoim kosztorysem. Mówisz o taniej budowie, a podajesz najdroższe produkty. I nie zrozumiałeś wypowiedzi o silnikach- Imrahill nie mówi o kupieniu tańszych silników, tylko innym rodzaju instalacji rolet także sterowalnych. ja pytałem zazwyczaj o rolety które można podłączyć do systemu ID i przykładowo okno kosztuje 2000zł a roleta 1500zł. ale to wszystko w kolorze obustronnym. białe pewnie tańsze sporo. ja nigdy nie pisałem o tym aby budować i używać tanich czy najtańszych elementów bo to jest na krótką metę. a te za 100zł za roletę to uwierz mi nie była najdroższa wycena tylko można powiedzieć średnio wysoka półka. tu cenę robi kolor i silnik specjalne z dobrej firmy i pewnie jakieś bajery co pomogą w połączeniu z ID. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 07.06.2014 15:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2014 ja pytałem zazwyczaj o rolety które można podłączyć do systemu ID i przykładowo okno kosztuje 2000zł a roleta 1500zł. ale to wszystko w kolorze obustronnym. białe pewnie tańsze sporo. ja nigdy nie pisałem o tym aby budować i używać tanich czy najtańszych elementów bo to jest na krótką metę. a te za 100zł za roletę to uwierz mi nie była najdroższa wycena tylko można powiedzieć średnio wysoka półka. tu cenę robi kolor i silnik specjalne z dobrej firmy i pewnie jakieś bajery co pomogą w połączeniu z ID. ale co specjalnego potrzebujesz żeby sterować roletę z jakiegoś sterownika poza kablem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 07.06.2014 19:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2014 ale co specjalnego potrzebujesz żeby sterować roletę z jakiegoś sterownika poza kablem? nie wiem. wydaje mi się że kabel tylko zasila silniczek a steruje się nim bezprzewodowo więc pewnie jakiś układzik elektryczny musi mieć. można też kabelek ciągnąć do włącznika przy oknie i do tego też można się wpiąć ID. zresztą to jest nie istotne. nie pytałem dlaczego to aż tyle kosztuje tylko kiedyś mi pani w sokłóce mówiła że silniczki do rolet kosztują 500zł i tyle. nie zgłębiałem tematu czy można to jakoś inaczej zrobić aby było też dobrze a taniej. prosiłem tylko o najlepsze okna jakie mają i dobre rolety i tak w kilku firmach. a potem analiza co wybrać czyli sprawdzanie produktów, rekomendacje, jakie tu na forum ludzie okna dawali itp i czy to są okna które chcę bo to najważniejsze. w ten sposób jak na razie mam tylko jedną firmę co mają takie okna jakie chcę ale też nie od wszystkich dostałem odpowiedź więc jeszcze z tym czekam. ale moje sprawy w tym wątku są nie istotne. o tym możemy popisać w moim. pytanie do autora wątku na jakim etapie jesteś z "własnym domem"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Redakcja 30.09.2014 14:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2014 Zapraszamy do obejrzenia kolejnego filmu z budowy domu pasywnego krok po kroku. Odcinek: Okna do domu pasywnego Zobacz cały cykl: Budowa domu pasywnego krok po kroku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Redakcja 16.10.2014 10:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Ta budowa rozpoczęła się bardzo normalnie. Inwestorzy (pan Piotr jest inżynierem budowlanym) wybrali projekt domu, który im się najbardziej podobał. Na początku budowy nastąpiła radykalna zmiana - projekt pozostał, lecz został przeprojektowany na... dom pasywny. Czy ta decyzja była racjonalna? Zapraszamy do obejrzenia filmu i dyskusji. Dyskusja na Forum: Był zwykły dom, ma być pasywny Zobacz inne filmy murator.tv - Telewizji Budowlanej Muratora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.10.2014 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 Domy zużywające poniżej 15kWh/m2 rocznie na chłodzenie grzanie i cwu , są od dawna , Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.