Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich.

 

Buduję parterowy dom 200m2 (płyta, ceramika Porotherm 44cm, ogromne okna) - start prac w 2014 i stan surowy zamknięty przewidywany przed końcem roku. W całym domu zainstaluję podłogowe ogrzewanie wodne - to nie podlega dyskusji.

 

Mam jednak sporą zagwozdkę, co położyć na podłogę w pokojach dziecięcych (mają po 17m2 każdy). W mieszkaniu, w którym mieszkam obecnie mam, nawet u dzieci, ceramikę na podłodze, na tym częściowo dywan i ogrzewanie kaloryferami - jak to w blokach. Dzieciaki (rocznikowo 8 i 2 lata) trzymają się raczej dywanu podczas zabaw. Z ceramiki jestem bardzo zadowolony (mam ją ponad dekadę w mieszkaniu) jednak dzieci, gdy nie ma pod nią ogrzewania ziębi.

 

Zakładałem, ze w całym domu, łącznie z sypialniami i pokojami dzieci położę drewnopodobną ceramikę, mam jednak obawy czy sprawdzi się u dzieci? Oprócz ceramiki rozważałem tzw. mozaikę przemysłową np z merbau (na dziko), ale tu pewnie straty ciepła będą duże. Szlifowany beton zwyczajnie mi się nie podoba. Kamienne posadzki zakładałam, ze będą tak samo zimne jak ceramika. Nie wiem co ew. jeszcze za pokrycie można by rozważyć? Optuję za jednolitym pokryciem w całym domu, ale to właśnie z pokojami dzieci mam problem decyzyjny (wynikający z braku wiedzy i doświadczenia).

 

Macie jakieś doświadczenia z pokojami dziecięcymi ogrzewanymi podłogówką?

Edytowane przez asmagus
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/188385-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-pokoje-dzieci%C4%99cesypialnie/
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 90
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

zrób panele lub drewno - w czym przeszkadzają podłogówce?

Strat ciepła nie będzie. Co najwyżej będa opory przepływu cipła z rur do pokoju, ale to NIE SĄ STRATY. Ciepło ci nagle i w cudowny sposób nie znika. Pokoje beda się wolniej nagrzewac i tyle.

zrób panele lub drewno - w czym przeszkadzają podłogówce?

Strat ciepła nie będzie. Co najwyżej będa opory przepływu cipła z rur do pokoju, ale to NIE SĄ STRATY. Ciepło ci nagle i w cudowny sposób nie znika. Pokoje beda się wolniej nagrzewac i tyle.

 

 

Wybacz moją lamerską niewiedzę, ale byłem święcie przekonany, że większy opór drewna powoduje, ze by ogrzać dom do np 20*C i utrzymywać tę temperaturę trzeba zużyć zdecydowanie więcej energii, że woda w instalacji musi być ileś tam stopni cieplejsza.

 

O ile dobrze zrozumiałem Twój post, twierdzisz, że różnica jest jedynie w tempie nagrzewania (czyli dla mnie pomijalna)?

 

 

Tylko zwróć uwagę aby były to panele dopuszczone przez producenta do ogrzewania podłogowego , jedną z lepszych opcji jest tzw . deska trójwarstwowa klejona do wylewki.

 

Jeśli wybrałbym drewno to mozaikę klejoną do wylewki, kwestia otwarta z jakiego wtedy drewna, jakiej wielkości "deseczki" i na czym kleić?

Surgi - powiedz mi co się dzieje z temperaturą wody w ocieplonej rurce? Znika gdzieś ciepło? Nie - po prostu woda wolniej stygnie. A więc wolniej przekazuje ciepło do otoczenia. Tylko tyle.

Jesli oczywiście chcesz szybciej to otoczenie nagrzać to faktycznie woda musi być cieplejsza. Ale przy bezwładności podłogówki i akumulacyjnym domu to szybkośc nie ma znaczenia.

Tylko zwróć uwagę aby były to panele dopuszczone przez producenta do ogrzewania podłogowego , jedną z lepszych opcji jest tzw . deska trójwarstwowa klejona do wylewki.

 

Nie muszą byc dopuszczone, to mit. Co moze sie stac panelom w temperaturze 24-25 oC ?(max temp posadzki przy dobrze ocieplonym domu i prawidłowo zaprojektowanej podłogówce), skoro w lecie przy słoncu podłoga nagrzewa sie do 28-29 oC. Nie spotkałem sie z zaleceniem zadnego producenta paneli aby je chronic przed nadmiernym letnim nagrzewaniem od słonca.

zrób panele lub drewno - w czym przeszkadzają podłogówce?

Strat ciepła nie będzie. Co najwyżej będa opory przepływu cipła z rur do pokoju, ale to NIE SĄ STRATY. Ciepło ci nagle i w cudowny sposób nie znika. Pokoje beda się wolniej nagrzewac i tyle.

 

Jest to i racja ale nie w przypadku pompy ciepła, w przypadku drewna wymagana jest albo wyzsza temp. zasilania albo mniejszy rozstaw, jezeli ten wynosi 10 cm to zostaje nam tylko podwyzszyc temp. zasilania aby uzyskac wymaganą moc grzejnika podłogowego a tym samym zmniejszyc COP pompy. Czyli koszty jednak wzrosną, ile ? to dokładnie trzeba wyliczyć. Dla kotła gazowego, elektrycznego , na paliwo stałe te podwyzszenie temp nie ma znaczenia.

Surgi - powiedz mi co się dzieje z temperaturą wody w ocieplonej rurce? Znika gdzieś ciepło? Nie - po prostu woda wolniej stygnie. A więc wolniej przekazuje ciepło do otoczenia. Tylko tyle.

Jesli oczywiście chcesz szybciej to otoczenie nagrzać to faktycznie woda musi być cieplejsza. Ale przy bezwładności podłogówki i akumulacyjnym domu to szybkośc nie ma znaczenia.

 

 

Nie wiem czy masz rację. W art, o ogrzewaniu podłogowym wskazują, iż problem drewna na podłogówce "sprowadzić się może do wyższych rachunków - żeby uzyskać satysfakcjonującą temperaturę w pomieszczeniu będziemy musieli podnieść temperaturę wody przygotowywanej przez kocioł."

[ http://ladnydom.pl/budowa/1,106587,9316736,Drewno_na_ogrzewaniu_podlogowym.html ]

Nie muszą byc dopuszczone, to mit. Co moze sie stac panelom w temperaturze 24-25 oC ?(max temp posadzki przy dobrze ocieplonym domu i prawidłowo zaprojektowanej podłogówce), skoro w lecie przy słoncu podłoga nagrzewa sie do 28-29 oC. Nie spotkałem sie z zaleceniem zadnego producenta paneli aby je chronic przed nadmiernym letnim nagrzewaniem od słonca.

Poczytaj czy producent zaleca każdy panel czy nie: kronopol - raczej tak, barlinek nie koniecznie:

http://www.barlinek.com.pl/montaz_na_ogrzewaniu_podlogowym.php

konieczność pilnowania prawidłowej wilgotności ( 40-65% zimą nie zawsze jest łatwe do utrzymania )

http://www.klf.kronopol.pl/Montaz-i-uzytkowanie/Ogrzewanie-podlogowe

Nie wiem czy masz rację. W art, o ogrzewaniu podłogowym wskazują, iż problem drewna na podłogówce "sprowadzić się może do wyższych rachunków - żeby uzyskać satysfakcjonującą temperaturę w pomieszczeniu będziemy musieli podnieść temperaturę wody przygotowywanej przez kocioł."

[ http://ladnydom.pl/budowa/1,106587,9316736,Drewno_na_ogrzewaniu_podlogowym.html ]

 

to chyba dotyczy 20 cm bali drewnianych :)

Poza tym nadal jest błąd logiczny w takim rozumowaniu. Jak nagrzejesz pomieszczenie do 20 stopni grzejąc (czyli paląc w piecu) 1 godzinę wodą o temp. 30 stopni a grzejąc 10 minut wodą o temp 70 stopni to nadal rachunki będą wyzsze?

Bo skoro drewno to izolator, to co dzieje się z ciepłem wody nagrzanej do 70 stopni lub do 30 stopni? Skoro piec musi dalej wodę grzać, to znaczy, ze ciepło gdzieś znika - czyli musi pokonac izolację z drewna.

 

Oczywiście pomieszczenia z ceramiką będa nagrzewac się szybciej niż sypialnie dzieci. Ale w sypialni i tak zalecana jest niższa temperatura niż np. w łazience.

Poczytaj czy producent zaleca każdy panel czy nie: kronopol - raczej tak, barlinek nie koniecznie:

http://www.barlinek.com.pl/montaz_na_ogrzewaniu_podlogowym.php

konieczność pilnowania prawidłowej wilgotności ( 40-65% zimą nie zawsze jest łatwe do utrzymania )

http://www.klf.kronopol.pl/Montaz-i-uzytkowanie/Ogrzewanie-podlogowe

 

Trzeba rozróznic deskę trójwarstową drewnanią od panela podłogwego, deska to deska a panel to panel, wykoane są róznych materiałów i mają inne wymagania.

Drewno jest najtrudniejszym materiałem przy ogrzewaniu podłogowym zarówno do projektowania jak i do wykonania.

Jezeli chodzi o panele to rozróznienie na przystosowanie lub nie przystosowane do podłgówki to taki podział ma znaczenie marketingowe w celu uzyskania wyzszej ceny.

A taki panel na czym kładzie się na wylewkę na ogrzewaniu podłogowym?

Klei się to do podłoża jak mozaikę, czy układa na podkładzie (no ale tu ponownie sprawa izolacji dodatkowej)?

A taki panel na czym kładzie się na wylewkę na ogrzewaniu podłogowym?

Klei się to do podłoża jak mozaikę, czy układa na podkładzie (no ale tu ponownie sprawa izolacji dodatkowej)?

 

Panele uklada sie na specjalnych podkładach z tektury lub perforowanego xps, deski trójwarstwowe klei sie do podłoza lub układa jak panele, parkiet i mozaike sie klei.

Witam wszystkich.

 

Buduję parterowy dom 200m2 (płyta, ceramika Porotherm 44cm, ogromne okna) - start prac w 2014

 

A z ciekawości - jak duże te okna? U mnie niestety mam totalne straty ciepła na oknach (zwykłe dwuwarstwowe). Ktoś mi potem powiedział, że powinienem zainwestować w czteroszybowe - tak się teraz buduje np. w Niemczech... Sam Porotherm przytrzyma ciepło - tu bym się nie bał. Ale ciekawi mnie jak teraz projektanci podchodzą do tematu izolacji termicznej dużych okien :)

Podejść należy całościowo, jak masz ścianę u=0,2 to bezsensowne jest pakowanie okien czteroszybowych u=0,5 - 0,6 tym bardziej że przy 4 szybach wyraźnie spada wsp. przepuszczalności g i z zysków słonecznych kicha.
A z ciekawości - jak duże te okna? U mnie niestety mam totalne straty ciepła na oknach (zwykłe dwuwarstwowe). Ktoś mi potem powiedział, że powinienem zainwestować w czteroszybowe - tak się teraz buduje np. w Niemczech... Sam Porotherm przytrzyma ciepło - tu bym się nie bał. Ale ciekawi mnie jak teraz projektanci podchodzą do tematu izolacji termicznej dużych okien :)

 

 

W projekcie mam standardowo wpisane "okna o wsp. przenikania ciepła dla 1 strefy klimatycznej Max = 2,6 W/(m2K)", dla ściany zewnętrznej mam Wsp. U [W/(m2K)] 0,28. Opór cieplny dla Phorotermu [m2K/W] to 4,16.

 

Okna są różnej wielkości np w ok 15 m2 pokojach, w każdym, są okna 210 cm na 150 cm. W 49m2 pokoju dziennym mam ono 400x240 cm plus 3 okna 100x240 cm, plus okno 210x150cm, w 27m2 sypialni mam 2 okna 150x150cm i okno 180cmx240cm.

 

W sumie mam w projekcie 47m2 okien dla powierzchni netto 199m2.

 

Jakie waszym zdaniem zatem powinny być te okna więc?

 

 

Podejść należy całościowo, jak masz ścianę u=0,2 to bezsensowne jest pakowanie okien czteroszybowych u=0,5 - 0,6 tym bardziej że przy 4 szybach wyraźnie spada wsp. przepuszczalności g i z zysków słonecznych kicha.

 

Jaki dla ww danych zastosowałbyś U okna, tj z jakim u=? najlepiej tu założyć okna? Tez tak by nie przeinwestować.

 

W zamiarze miałem okna z szybą P2 i U<1.

Edytowane przez asmagus
Po pierwsze jeżeli chcesz iść w okna z U<1 ( i słusznie ) to daj lepsze ocieplenie ściany np. U<0,15 - nie brnij w ścianę jednowarstwową bo to nie jest dobre rozwiązanie.

 

CO do jednowarstwowych to Phoroterm 44 jest raczej dość dobrze oceniany przez osoby, które mieszkają a takich domach i nie ocieplają ich dodatkowo. Projekt mam tak zrobiony by, w razie potrzeby, móc to dodatkowo ocieplić z zewnątrz (np. standardowy styropian) ale mam nadzieję, że to nie będzie konieczne. Miałem w planach zdecydować po pierwszej zimie. Słyszałem też o np. tynkach ocieplających, ale jeszcze nie badałem sensu takiego ew. rozwiązania.

 

Architekt mówił mi, że przy powierzchni okien tak dużej straty będą głownie przez ona właśnie i dodatkowe docieplanie ścian niewiele mi da.

CO do jednowarstwowych to Phoroterm 44 jest raczej dość dobrze oceniany przez osoby, które mieszkają a takich domach i nie ocieplają ich dodatkowo. Projekt mam tak zrobiony by, w razie potrzeby, móc to dodatkowo ocieplić z zewnątrz (np. standardowy styropian) ale mam nadzieję, że to nie będzie konieczne. Miałem w planach zdecydować po pierwszej zimie. Słyszałem też o np. tynkach ocieplających, ale jeszcze nie badałem sensu takiego ew. rozwiązania.

 

Architekt mówił mi, że przy powierzchni okien tak dużej straty będą głownie przez ona właśnie i dodatkowe docieplanie ścian niewiele mi da.

 

Któz bogatemu zabroni płacić więcej za ogrzewanie, chcieli miec scianę jednowarstwową to maja, ale to nie oznacza ze zapotrzebowanie na ciepło jest takie same jak przy scianie 2 warstwowej i odpowiednio dobranym ociepleniu. Przy duzej ilosci okien straty będą spore ale totylko częśc strat całkowitych, co mozna jeszcze poprawić to trzeba to zrobic, Bez obliczen ozc ciezko jest okreslic opłacalnosci poszczegolnych działan termomodernizacyjnych.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...