Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

kamilb1987b, a nie lepiej byłoby zrobić ławy i ściany piwnic wylewane z wodoodpornego betonu (dodatek W8 kosztuje kilka zł/m3)?

Przy wylewaniu w szalunkach systemowych mógłbyś zostawić ściany bez tynkowania.

Aby uszczelnić połączenie ścian z ławami możesz użyć taśmy uszczelniającej bentonitowej lub z jakiegoś tworzywa (polietylen?). Pierwszą się nakleja na gotowe ławy tuż przed wylewaniem ścian, drugą zatapia się częściowo w ławach, a częściowo w ścianach.

My zastosowaliśmy taśmę bentonitową. Na ściany od zewnątrz poszedł dysperbit, XPS i folia kubełkowa z geowłókniną.

 

Tak jak pisał APZ to ja planuje budować sam z pomocą jednej czy dwóch osób więc metody muszą być dość proste (aby nawet głupek zrozumiał) i dobre. Pewnie wylewane ściany byłyby lepsze ale podejrzewam że sporo droższe od normalnych murowanych. Powiem tak, jeżeli nie da się tego zrobić w rozsądnych pieniądzach to odpuszczę temat piwnicy. Na razie chcę ocenić jaki jej może być koszt a żeby to zrobić w miarę dokładnie to musze wiedzieć jakbym to zrobił. Ogólnie planuje coś takiego izolacja piwnicy.jpg od zew:folia kubełkowa, XPS gr.3cm EPS150 gr.8cm, EPS150 gr.10cm, masa uszczelniająca lub papa lub dysperbit, grunt uszczelniający, wyrównanie ubytków, ściana fund gr.24cm. Na chudziaku pod ławą dałbym 5cm XPSa mocniejszego. Nie rozumiem jak mógłbym zastosować taśmy betunitowe? Wodoodporny beton to chyba sobie zamówię na ławy w tym przypadku. Z grubsza przeglądnąłem Twój dziennik i widzę że macie drenaż który wchodzi do studzienek. Czy te studzienki są jeszcze niżej osadzone od drenów? Jak będzie woda się tam zbierać i nie zdąży odpłynąć to jak jej się pozbędziecie? Będziecie wypompowywać czy poczekacie aż sama opadnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 524
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

wtrącę się - jak masz słabe warunki gruntowe, wodę wysoko to najlepiej jednak robić z betonu W8.. bawienie się w uszczelnienia to droga przez mękę a efekty mogą być słabe... sumarycznie może okazać się że więcej wydasz na te pierdółki nie mówiąc o czasie niż wylewając betonik W8 ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil a jakie masz warunki? Pytałeś sąsiadów? Masz gdzieś blisko rzekę, jezioro lub inne bajorko?

Taśmy bentonitowe daję się w miejscu połączeń elementów żelbetowych wylewanych w innych terminach. To swego rodzaju uszczelnienie połączeń.

Żeby nie było tak pięknie co do ścian żelbetowych to należy zrobić dylatację aby żelbet nie popękał.

 

Kamilu co do Twojego rozwiązania:

1. Jaki wpływ będzie miała ogrzewana podłoga parteru na sufit piwnicy? Planujesz bardzo energooszczędny dom czy to nie będzie miało sporego wpływu na zużycie energii?

2. Dodatkowo wzrośnie kubatura do wentylacji, co gorsze będzie tam niższa temp. niż w całym domu więc zimniejsze powietrze będzie się mieszać z ciepłym a co za tym idzie sprawność reku spadnie.

3. W tym rozwiązaniu pomimo 5cm xps masz mostek cieplny ława - ściana.

Nie wiem gdzie znajdziesz projektanta, który podpisze się pod takim rozwiązaniem.

 

Napisz jakie masz wymagania co do tych pomieszczeń?

Edytowane przez APZ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wtrącę się - jak masz słabe warunki gruntowe, wodę wysoko to najlepiej jednak robić z betonu W8.. bawienie się w uszczelnienia to droga przez mękę a efekty mogą być słabe... sumarycznie może okazać się że więcej wydasz na te pierdółki nie mówiąc o czasie niż wylewając betonik W8 ;)

 

Z betonu W8 wylałbym najwyżej ławy. Wylewanie z tego ścian wydaje mi się zbyt skomplikowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil a jakie masz warunki? Pytałeś sąsiadów? Masz gdzieś blisko rzekę, jezioro lub inne bajorko?

Taśmy bentonitowe daję się w miejscu połączeń elementów żelbetowych wylewanych w innych terminach. To swego rodzaju uszczelnienie połączeń.

Żeby nie było tak pięknie co do ścian żelbetowych to należy zrobić dylatację aby żelbet nie popękał.

 

Kamilu co do Twojego rozwiązania:

1. Jaki wpływ będzie miała ogrzewana podłoga parteru na sufit piwnicy? Planujesz bardzo energooszczędny dom czy to nie będzie miało sporego wpływu na zużycie energii?

2. Dodatkowo wzrośnie kubatura do wentylacji, co gorsze będzie tam niższa temp. niż w całym domu więc zimniejsze powietrze będzie się mieszać z ciepłym a co za tym idzie sprawność reku spadnie.

3. W tym rozwiązaniu pomimo 5cm xps masz mostek cieplny ława - ściana.

Nie wiem gdzie znajdziesz projektanta, który podpisze się pod takim rozwiązaniem.

 

Napisz jakie masz wymagania co do tych pomieszczeń?

 

Nie pytałem sąsiadów bo na razie nie ma jak. Nie będę chodził od domu do domu i wydzwaniać aby spytać czy im zalewa piwnicę czy nie. Nie wiem jakie są warunki gruntowe. Co parę lat się zdarza że przez działkę płynie rzeka a wylewa z rowu melioracyjnego. Temu sam jakby parter domu chce mieć podniesiony o jakieś pół metra. Robiąc piwnicę muszę to wziąć pod uwagę że może się zdarzyć że piwnica będzie w wodzie siedzieć. Do rzeki mam jakiś 1km.

1) Piwnice planuje ogrzewać do jakiś 16-18st i przez dobrą izolację ścian piwnic straty nie będą duże wiec ogrzewanie piwnicy nie powinno zbyt bardzo popsuć energooszczędności domu. Oczywiście pasywnego domu z piwnicą nie postawię ale energooszczędny już tak. Liczę na dom w granicach 2-3l. O co chodzi z tą ogrzewaną podłogą parteru na sufit piwnicy?

2) Z tego co wielu pisało o wentylacji to niezależnie od kubatury i tak wymieniasz tyle powietrza ile zużywasz więc 25-40m3/h/osobę. Ja będę standardowo wymieniać chyba 150-200m3/h na cały dom, i centrala o wydajności jakieś 450m3 powinna wystarczyć.

3) Wiem że będzie mostek cieplny ale patrząc na cały dom zapotrzebowanie przez to może wzrosnąć o 2-4kWh/m2 bo planuje dwa pełne piętra domu więc ten mostek będzie znikomy. Poza tym jak w piwnicy będzie 18st a grunt w okolicach ławy będzie miał +5st to i tak dT będzie niewielka i starty przez mostek też niewielkie. Myślałem o bloczkach isomur ale ich cena zniechęca i to dość poważnie. A czy się ktoś podpisze? To nie wiem. Są firmy co mają szalunki z ocieplenia pod ławę więc się to musi nadawać. Myślałem o tym aby zastosować tu XPS o większej wytrzymałości. Dużo tego nie będzie więc dla tych paru płyt można spróbować. Oczywiście konstruktor to będzie liczył.

Jakie ja mam wymagania co do tych pomieszczeń? Nie za bardzo rozumiem pytania. Tak jak pisałem siłownie tam planuję, salę bilardową i spiżarkę. Na pewno plama wilgoci na ścianie nie będzie mi przeszkadzać no chyba że będzie to taka plama przez którą tynk będzie odpadać to już inna sprawa lub jak będzie tego tyle że woda na podłodze będzie się pojawiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą rzeką przez działkę to kiepsko. Ciekawe jak wysoko masz wody gruntowe. Jeżeli wody gruntowe stale ponad fundamentami to ja bym odpuścił. Taniej budować na powierzchni.

1) Na parterze będziesz miał pewnie podłogowe ogrzewanie. W tym wypadku częściowo też podgrzejesz piwnicę.

2) Wentylacja: Jeżeli będziesz miał w piwnicy 16oC to takie powietrze pójdzie do rekuperatora tyle że wcześniej zmiesza się z powietrzem o temp. 23oC z góry. Zakładając, że z taką samą intensywnością będziesz wentylować piwnicę co parter i piętro to powietrze które trafi do reku będzie miało 20oC.

3) Ceny isomuru zniechęcają. Sami zastosowaliśmy jednak teraz nie wiem czy drugi raz by się znalazły w kosztorysie. Trzeba liczyć się ze stratą kWh. W twoim wypadku przy domu szkieletowym nie ma to wpływu na temp. ścian więc to tylko wystudzi płytę.

 

Opiszę nasze rozwiązanie bo nie wiem czy doczytałeś.

Założenie naszej piwnicy:

Piwnica zupełnie nieogrzewana, odcięta od ogrzewanej części domu bloczkami isomuru pod wieńcem płyty stropowej piwnicy. Docieplenie przyklejone od dołu stropu parteru ( 15 i 30 cm - bo zostało z elewacji)

Brak tynków, wykończeń, jednak kompletna instalacja elektryczna

Miejsce na wszystkie szpargały z budowy i nie tylko.

 

Raz mieliśmy plamy na ścianach ponieważ woda z ulicy wpłynęła do nas na działkę i jedynym ujściem były częściowo odkopane fundamenty. Teraz mamy wszystko zasypane i jest spokój.

Obecnie w piwnicy panuje temp. 10oC Pewnie jak zaczniemy grzać bojler, ruszy wentylacja, odkurzacz centralny i baniak na cwu (200L) wzrośnie do 12oC.

Ostatnio sporo czasu spędzam w piwnicy bo docieplam strop. Nie powiem żeby było gorąco ale w przyszłości umiem sobie tam wyobrazić małą siłownię bez ogrzewania. A jeżeli będzie tam siłownia i będzie trzeba dogrzewać to kupię małą klimę. To w zupełności wystarczy, mam to przetrenowane.

Edytowane przez APZ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja planuję pod ogrzewanie podłogowe dać 18cm styro na każdej kondygnacji więc w piwnicy też. Jeżeli grunt na głębokości piwnicy będzie miał koło 5st to pewnie dzięki temu w piwnicy bez ogrzewania będzie koło tych 10st. Na siłownię tyle wystarczy bo jak się człowiek rozgrzeje to będzie lepiej się ćwiczyło. Na salę bilardową to trochę za mało. Ale faktycznie, jakaś mała klima która może dogrzać to też nie zły pomysł. tyle że jak w piwnicę będę stale grzać do +16-18st (czyli w siłowni bardziej 16st a w sali bilardowej 18, może 20st) to mniej będzie trzeba grzać piętro bo mniejsza dT w podłodze piętra w porównaniu do tego jakby piwnica była nieogrzewana lub jakbym jej nie miał tylko zwykła płyta fund. Też ciepło zawsze idzie do góry więc ciepło z piwnicy się nie zmarnuje. Trzeba też zwrócić uwagę na to że większa liczba kondygnacji poprawia bilans energetyczny ale przez większą powierzchnię więcej mimo wszystko jest do grzania. Zrobię OZC to się zobaczy co z tego wyjdzie.

Nie wiem jeszcze jak rozwiążę kwestię wentylacji piwnicy. Na pewno w sali bilardowej dam nadmuchy a w siłowni dam wyciągi lub pomieszam czyli w każdym z tych pomieszczeń dam i wyciągi i nadmuchy.

Dla tej wersji domu raczej nie będę robił szkieletu tylko dom murowany z BK. Dom szkieletowy uważam ze jest dobry dla domów pasywnych bez CO. Przy centralnym lepszy będzie dom z większa pojemnością cieplną temu dom z BK na ścianach jako lepszy izolator oraz silka na działówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą rzeką przez działkę to kiepsko. Ciekawe jak wysoko masz wody gruntowe. Jeżeli wody gruntowe stale ponad fundamentami to ja bym odpuścił. Taniej budować na powierzchni.

 

Nie wiem jak to mam z tymi wodami gruntowymi. Mieszkam z zoną u teściowej od 8lat i do tej pory dwa razy rzeka przez działkę płynęła. Często po obfitych opadach stoi woda na działce i na następny dzień może woda schodzi, najgorzej jest na wiosnę a dom trzeba budować z myślą o tych najgorszych warunkach. Styropian układany w dwóch warstwach na mijankę plus warstwa XPSu też na mijankę nie da dobrej bariery dla wody? Oczywiście ściany byłyby pomalowane przynajmniej dysperbitem 3-5razy więc nawet jakby coś przeszło przez styropian to nie będzie tego dużo aby dysperbit sobie z tym nie poradził. Też folia kubełkowa będzie. Czemu to miałoby być za mało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak to mam z tymi wodami gruntowymi. Mieszkam z zoną u teściowej od 8lat i do tej pory dwa razy rzeka przez działkę płynęła. Często po obfitych opadach stoi woda na działce i na następny dzień może woda schodzi, najgorzej jest na wiosnę a dom trzeba budować z myślą o tych najgorszych warunkach. Styropian układany w dwóch warstwach na mijankę plus warstwa XPSu też na mijankę nie da dobrej bariery dla wody? Oczywiście ściany byłyby pomalowane przynajmniej dysperbitem 3-5razy więc nawet jakby coś przeszło przez styropian to nie będzie tego dużo aby dysperbit sobie z tym nie poradził. Też folia kubełkowa będzie. Czemu to miałoby być za mało?

 

Z tego co wymieniłeś to tylko dysperbit daje izolację i to nie przeciwodną tylko przeciwilgociową.

Kamil styropian czy ta folia to nie jest bariera. Woda znajdzie swoją drogę. Styropian ma łączenia i tylko tyle mu wystarczy. Folia też ma łączenia. Woda wejdzie pod folię a ławę tam jej idealnie nie przykleisz, zresztą folię jeszcze obsypiesz piachem.

Zrób sobie badania geotechniczne gruntu w miejscu gdzie będzie stał dom. Dużo nie kosztuje a sporo powie tak czy tak będziesz je musiał mieć do projektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja planuję pod ogrzewanie podłogowe dać 18cm styro na każdej kondygnacji więc w piwnicy też. Jeżeli grunt na głębokości piwnicy będzie miał koło 5st to pewnie dzięki temu w piwnicy bez ogrzewania będzie koło tych 10st. Na siłownię tyle wystarczy bo jak się człowiek rozgrzeje to będzie lepiej się ćwiczyło. Na salę bilardową to trochę za mało. Ale faktycznie, jakaś mała klima która może dogrzać to też nie zły pomysł. tyle że jak w piwnicę będę stale grzać do +16-18st (czyli w siłowni bardziej 16st a w sali bilardowej 18, może 20st) to mniej będzie trzeba grzać piętro bo mniejsza dT w podłodze piętra w porównaniu do tego jakby piwnica była nieogrzewana lub jakbym jej nie miał tylko zwykła płyta fund. Też ciepło zawsze idzie do góry więc ciepło z piwnicy się nie zmarnuje. Trzeba też zwrócić uwagę na to że większa liczba kondygnacji poprawia bilans energetyczny ale przez większą powierzchnię więcej mimo wszystko jest do grzania. Zrobię OZC to się zobaczy co z tego wyjdzie.

Nie wiem jeszcze jak rozwiążę kwestię wentylacji piwnicy. Na pewno w sali bilardowej dam nadmuchy a w siłowni dam wyciągi lub pomieszam czyli w każdym z tych pomieszczeń dam i wyciągi i nadmuchy.

Dla tej wersji domu raczej nie będę robił szkieletu tylko dom murowany z BK. Dom szkieletowy uważam ze jest dobry dla domów pasywnych bez CO. Przy centralnym lepszy będzie dom z większa pojemnością cieplną temu dom z BK na ścianach jako lepszy izolator oraz silka na działówki.

 

1. Po co na każdej kondygnacji 18 cm. styropianu:eek: Przecież pomiędzy parterem a piętrem nie masz żadnych różnic temp. nic to nie da. NIC

2. "tyle że jak w piwnicę będę stale grzać do +16-18st (czyli w siłowni bardziej 16st a w sali bilardowej 18, może 20st) to mniej będzie trzeba grzać piętro bo mniejsza dT w podłodze piętra w porównaniu do tego jakby piwnica była nieogrzewana lub jakbym jej nie miał tylko zwykła płyta fund. Też ciepło zawsze idzie do góry więc ciepło z piwnicy się nie zmarnuje. Trzeba też zwrócić uwagę na to że większa liczba kondygnacji poprawia bilans energetyczny ale przez większą powierzchnię więcej mimo wszystko jest do grzania. Zrobię OZC to się zobaczy co z tego wyjdzie. "

Przy 18 cm styropianu w stropie pomiędzy parterem ( 22oC) a piwnicą (12oC) daje to przegrodę o U=~0,1. To jakie to są straty, przecież to jest u dla domu pasywnego. A gdy podniesiesz tam temperaturę to U jeszcze zmaleje więc straty jeszcze zmaleją. W tej sytuacji nawet 18 cm nie jest potrzebne.

Ciepło idzie do góry - w twoim przypadku zakładam, że w części mieszkalnej będziesz miał 20-21oC a w piwnicy piszesz 16,18 a może 20oC to jakim cudem ciepło z piwnicy poleci do góry?

Wydaje Ci się, że zwiększysz metraż i będzie lepszy wynik ozc? Wynik na papierze na m.kw może być lepszy. Jest jeszcze kwestia całkowitego zużycia. Po co wydawać dodatkową kasę na siłę aby mieć lepszy wynik EAH. Sprowadza się to do tego.

W pierwszym przypadku trzeba więcej wydać na izolację a w drugim dużo więcej na budowę piwnicy. Zakładam, że nie będziesz wcale ogrzewać tych piwnic.

Budujesz dom 150 m. kw. - zapotrzebowanie 20 kWh/(m2 * rok)=3 000 kWh*rok

Budujesz dom z piwnicą 150 + 50 (piwnica) =200 m.kw Zapotrzebowanie zostaje 3 000kWh*rok /200m.kw = 15 kWh/(m2 * rok)

Teraz dolicz ile będziesz potrzebował energii na ogrzanie i jaką będziesz miał stratę na wentylacji. Nie zapomnij o zaniżeniu sprawności rekuperatora.

W piwnicy nie skręcisz wentylacji bo będziesz miał grzyba.

Zastanów się czy nie lepiej chodzić na bilard na miasto, piwnicę zrób nieogrzewaną, wentylację z piwnicy nie puszczaj do reku tylko osobnym wentylem bezpośrednio na zewnątrz i finał.

Planujesz budowę już trochę czasu. Jak tak dalej pójdzie to za dwa lata opiszę jak to wygląda u nas. Będziesz miał ogląd sytuacji.

 

Ps. Gdyby nie nasza sytuacja na działce to nie robilibyśmy piwnic. W tej cenie wole dodatkowe pomieszczenie gospodarcze w domu i garaż wolnostojący. Masz wysoki parter to zrób wejście od zewnątrz do piwnicy.

 

Pozdrawiam

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wymieniłeś to tylko dysperbit daje izolację i to nie przeciwodną tylko przeciwilgociową.

Kamil styropian czy ta folia to nie jest bariera. Woda znajdzie swoją drogę. Styropian ma łączenia i tylko tyle mu wystarczy. Folia też ma łączenia. Woda wejdzie pod folię a ławę tam jej idealnie nie przykleisz, zresztą folię jeszcze obsypiesz piachem.

Zrób sobie badania geotechniczne gruntu w miejscu gdzie będzie stał dom. Dużo nie kosztuje a sporo powie tak czy tak będziesz je musiał mieć do projektu.

 

Wiem że woda zawsze znajdzie miejsce aby wejść, styropian ma stanowić jakby barierę aby nie było jej dużo by z tym co przejdzie poradził sobie dysperbit. Ile kosztują średnio takie badania gruntu? Te badania zrobię ale po podziale działki bo obawiam się że jak to zrobię dla swojej informacji przed to potem zaś będę musiał to robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Po co na każdej kondygnacji 18 cm. styropianu:eek: Przecież pomiędzy parterem a piętrem nie masz żadnych różnic temp. nic to nie da. NIC

 

Pod podłogówką i tak przyda się ocieplenie a w nim schowam kanały od wentylacji i poprowadzę inne instalację, temu taka grubość.

 

2. "tyle że jak w piwnicę będę stale grzać do +16-18st (czyli w siłowni bardziej 16st a w sali bilardowej 18, może 20st) to mniej będzie trzeba grzać piętro bo mniejsza dT w podłodze piętra w porównaniu do tego jakby piwnica była nieogrzewana lub jakbym jej nie miał tylko zwykła płyta fund. Też ciepło zawsze idzie do góry więc ciepło z piwnicy się nie zmarnuje. Trzeba też zwrócić uwagę na to że większa liczba kondygnacji poprawia bilans energetyczny ale przez większą powierzchnię więcej mimo wszystko jest do grzania. Zrobię OZC to się zobaczy co z tego wyjdzie. "

Przy 18 cm styropianu w stropie pomiędzy parterem ( 22oC) a piwnicą (12oC) daje to przegrodę o U=~0,1. To jakie to są straty, przecież to jest u dla domu pasywnego. A gdy podniesiesz tam temperaturę to U jeszcze zmaleje więc straty jeszcze zmaleją. W tej sytuacji nawet 18 cm nie jest potrzebne.

Ciepło idzie do góry - w twoim przypadku zakładam, że w części mieszkalnej będziesz miał 20-21oC a w piwnicy piszesz 16,18 a może 20oC to jakim cudem ciepło z piwnicy poleci do góry?

 

Do góry w sensie takim że grzejąc piwnicę to ciepło idzie do góry i wtedy mniej ciepła trzeba jakby dostarczyć na ogrzanie parteru. Gdyby ogrzewanie parteru było wyłączone to by je grzało wytworzone w piwnicy.

 

Wydaje Ci się, że zwiększysz metraż i będzie lepszy wynik ozc? Wynik na papierze na m.kw może być lepszy. Jest jeszcze kwestia całkowitego zużycia. Po co wydawać dodatkową kasę na siłę aby mieć lepszy wynik EAH. Sprowadza się to do tego.

W pierwszym przypadku trzeba więcej wydać na izolację a w drugim dużo więcej na budowę piwnicy. Zakładam, że nie będziesz wcale ogrzewać tych piwnic.

Budujesz dom 150 m. kw. - zapotrzebowanie 20 kWh/(m2 * rok)=3 000 kWh*rok

Budujesz dom z piwnicą 150 + 50 (piwnica) =200 m.kw Zapotrzebowanie zostaje 3 000kWh*rok /200m.kw = 15 kWh/(m2 * rok)

Teraz dolicz ile będziesz potrzebował energii na ogrzanie i jaką będziesz miał stratę na wentylacji. Nie zapomnij o zaniżeniu sprawności rekuperatora.

W piwnicy nie skręcisz wentylacji bo będziesz miał grzyba.

Zastanów się czy nie lepiej chodzić na bilard na miasto, piwnicę zrób nieogrzewaną, wentylację z piwnicy nie puszczaj do reku tylko osobnym wentylem bezpośrednio na zewnątrz i finał.

 

O tym aby wyciąg w piwnicy zrobić omijając reku też myślałem i będzie to chyba najlepsze rozwiązanie. Dla tego układu to jest dla mnie dobre rozwiązanie. Ale między czasie pisania natchnęła mnie kolejna opcja piwnicy jako część pod garaż, osadzić jakby płycej ale za to parter będzie wyżej nad terenem. Wtedy piwnicę zrobiłbym nieogrzewaną. Tylko nie wiem czy warto iść w tę stronę gdy jest ryzyko zalania piwnicy przy mocniejszych opadach deszczu. No chyba że dobry drenaż załatwi sprawę.

 

Planujesz budowę już trochę czasu. Jak tak dalej pójdzie to za dwa lata opiszę jak to wygląda u nas. Będziesz miał ogląd sytuacji.

 

Mam nadzieję ze za te dwa lata to już będę budować

 

Ps. Gdyby nie nasza sytuacja na działce to nie robilibyśmy piwnic. W tej cenie wole dodatkowe pomieszczenie gospodarcze w domu i garaż wolnostojący. Masz wysoki parter to zrób wejście od zewnątrz do piwnicy.

 

Pozdrawiam

Przemek

 

Ja też będę miał ciasno na działce i mało miejsca więc trzeba kombinować aby jakoś to było. Jakbym miał więcej miejsca to bym postawił dom parterowy i bym się z tym nie kichał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większości wystarcza warstwa 7 cm styropianu pod jastrychem aby pochować wszystkie instalacje.

 

Z tą częściową piwnicą uważaj. Pamiętaj, że w przypadku płyty mocno skomplikujesz roboty ziemne. Ławy schodkowe też nie są najszczęśliwszym rozwiązaniem.

Pod garażem wykopiesz dziurę na piwnice a obok masz resztę posadowioną o 2,5 metra wyżej. po zalaniu ław piwnic i wymurowaniu ścian piwnic będziesz miał zasypywanie wykopu pod piwnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większości wystarcza warstwa 7 cm styropianu pod jastrychem aby pochować wszystkie instalacje.

 

Z tą częściową piwnicą uważaj. Pamiętaj, że w przypadku płyty mocno skomplikujesz roboty ziemne. Ławy schodkowe też nie są najszczęśliwszym rozwiązaniem.

Pod garażem wykopiesz dziurę na piwnice a obok masz resztę posadowioną o 2,5 metra wyżej. po zalaniu ław piwnic i wymurowaniu ścian piwnic będziesz miał zasypywanie wykopu pod piwnicę.

 

Nie chodziło mi o piwnicę pod częścią domu tylko aby część piwnicy jakby stanowiła garaż więc taka byłaby sama piwnica 030.jpg oraz takie zdjęcie bez stropu ale z wieńcami garaż w piwnicy.jpg tu aby mieć garaż to muszę zrobić podciąg. Dzięki temu nie będę musiał garażu robić osobno. Aby uniknąć dużej skarpy na zjazd do garażu to go zrobię na głębokości podłogi -1,2m. Przy ławie na wysokość 40cm to dziurę wykopię na 1,6m głęboką, pod ławy podkopię na chudy beton na 10cm. Pod dom ława szeroka na 60cm ale jeszcze trzeba murki oporowe do zjazdu zrobić i je zrobię na ławie o szerokości 40cm bo to wystarczy. Ławy pod dom i murki wyleję razem jako łączone a nie osobno bo bałbym sie że pod naporem ziemi murek mógłby się przechylać do środka a tak to z początku będzie wzmocniony. Na pewno będą robione też słupy. Ogólnie myślę aby wymurować 8 warstw bloczków na wysokość 120cm pod dom i murek i wylać wspólny wieniec który wszystko dobrze zwiąże. To nie będzie zbyt wysoko i skomplikowanie więc opcjonalnie może pobawię się i zrobię całą tą cześć laną z betonu W8 ale to sobie przeliczę czy warto w porównaniu do bloczków plus dobra masa uszczelniająca. Też to nie będzie tak głęboko to może robiąc drenaż na -1,6m do uszczelnienia wystarczy dysperbit, zobaczy się to po badaniach gruntu. Teściowa mówiła że dawniej nie było problemów z wodą, że tak nie stała bo nie było tyle domów i dreny załatwiały sprawę. Więc może jak zdrenuje swój kawałek to problem zniknie. W każdym bądź razie nad terenem wieniec będzie wystawał o 24cm i dalszą część piwnicy zrobię z betonu komórkowego bo będzie to nad ziemią więc nie będzie z tym problemu. Murować będę z termalicy a one mają wys.25cm więc 3 warstwy i będę robił wieniec z stropem. Da to razem wysokość piwnicy ok.230cm i zrobię piwnicę nieogrzewaną a jedynie wpakuję tam jakąś klimę którą podgrzeję sobie piwnicę gdy będę chciał coś podzióbać w piwnicy. Pod częścią salonu domu w piwnicy będę miał sobie miejsce na siłownię i stół do bilarda. Też porobię sobie okienka aby nie trzeba było zawsze tylko świecić światła w ciągu dnia a przy okazji zawsze łatwiej wtedy przewietrzyć. Ta jedna strona bez okien to temu tak bo nie wiem czy będę mógł mieć okienka mając do granicy działki 3m, jeżeli uda się za pozwoleniem sąsiada (czyli teściowej) to dam też po tej stronie okna. Jakieś najtańsze okienka tam wpakuję bo na izolacyjności cieplnej tych okien mi nie będzie zależeć. Jak myślisz, dobry pomysł z taką piwnicą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większości wystarcza warstwa 7 cm styropianu pod jastrychem aby pochować wszystkie instalacje.

 

Okrągłe kanały od reku mają średnicę zewn.75mm więc teoretycznie te 7-8cm starczy ale jeszcze bym chciał aby nad kanałami też był styropian temu na pierwszą warstwę dam 8cm styro, pochowam kanały od reku, rurki od wody czy kable elektr. a na to dam warstwę 10cm styro, folię do podłogówki, rurki i wyleję 7cm wylewki betonowej. Ale to się jeszcze zobaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okrągłe kanały od reku mają średnicę zewn.75mm więc teoretycznie te 7-8cm starczy ale jeszcze bym chciał aby nad kanałami też był styropian temu na pierwszą warstwę dam 8cm styro, pochowam kanały od reku, rurki od wody czy kable elektr. a na to dam warstwę 10cm styro, folię do podłogówki, rurki i wyleję 7cm wylewki betonowej. Ale to się jeszcze zobaczy.

 

Do rozprowadzenia wentylacji w podłodze są specjalne płaskie kanały o przekroju prostokątnym. Zdaje się, że TB kiedyś pokazywał je na swoim wątku o WM.

 

Ta jedna strona bez okien to temu tak bo nie wiem czy będę mógł mieć okienka mając do granicy działki 3m, jeżeli uda się za pozwoleniem sąsiada (czyli teściowej) to dam też po tej stronie okna. Jakieś najtańsze okienka tam wpakuję bo na izolacyjności cieplnej tych okien mi nie będzie zależeć. Jak myślisz, dobry pomysł z taką piwnicą?

Jeśli dom ma otwory drzwiowe czy okienne w odległości mniejszej niż 4 m od granicy działki, budynek taki jest niezgodny z przepisami. I nie ważna tutaj jest zgoda sąsiada. Takie są przepisy. W takiej odległości od granicy, to najwyżej możesz zamiast okien zrobić ścianę z luxferów (pustaki szklane).

 

Z garażem w piwnicy o wiele lepiej to wygląda.

Nie pamiętam...masz jakiś spadek na działce, który można by wykorzystać?

Edytowane przez moniss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do rozprowadzenia wentylacji w podłodze są specjalne płaskie kanały o przekroju prostokątnym. Zdaje się, że TB kiedyś pokazywał je na swoim wątku o WM.

 

Możliwe że faktycznie było o tym kiedyś wspominane. Ale nawet jak tak jest i przykładowo płaski kanał ma wys.5cm to dobrze byłoby na podłogę dać przykładowo 2cm XPSa, na tym rozłożyć kanały i to co się chce, potem warstwę 5cm styro a na to 3cm XPSa frezowanego. Potem folia, rury i wylewki 5cm. dzięki takiej izolacji kanały byłyby zaizolowane i one by nie musiały mieć izolacji.

 

Jeśli dom ma otwory drzwiowe czy okienne w odległości mniejszej niż 4 m od granicy działki, budynek taki jest niezgodny z przepisami. I nie ważna tutaj jest zgoda sąsiada. Takie są przepisy. W takiej odległości od granicy, to najwyżej możesz zamiast okien zrobić ścianę z luxferów (pustaki szklane).

 

Masz pewność że przepis jest taki jakby sztywny i nie da się zrobić okien na 3m od granicy za zgodą sąsiada?

Czy luksferą może być jakby zwykłe okno ale z szybą przez którą nic nie widać a tylko wpada światło?

 

Z garażem w piwnicy o wiele lepiej to wygląda.

Nie pamiętam...masz jakiś spadek na działce, który można by wykorzystać?

 

W tym rzecz że nie mam spadku terenu takiego aby móc z niego jakoś skorzystać. Mam zwykły mały spadek do rowu przy drodze. Temu pomyślałem o tym aby jakoś do niego zjechać i aby ten spadek nie był za duży to piwnica nie może być zbyt głęboko. Aby też sam poziom podłogi parteru nie był za wysoko nad poziomem terenu to sama piwnica nie może być za wysoka a mi wyjdzie jakieś 230cm ale to takie mi się wydaje minimum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz pewność że przepis jest taki jakby sztywny i nie da się zrobić okien na 3m od granicy za zgodą sąsiada?

Czy luksferą może być jakby zwykłe okno ale z szybą przez którą nic nie widać a tylko wpada światło?

 

Przepis jest sztywny :yes:

Tak więc w odległości 3m og granicy albo ściana bez otworów albo pustki szklane (traktowane są jak ściana).

Wszystko o odległościach budynków od granic znajdziesz w rozporządzeniu ministra infrastruktury: "Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możliwe że faktycznie było o tym kiedyś wspominane. Ale nawet jak tak jest i przykładowo płaski kanał ma wys.5cm to dobrze byłoby na podłogę dać przykładowo 2cm XPSa, na tym rozłożyć kanały i to co się chce, potem warstwę 5cm styro a na to 3cm XPSa frezowanego. Potem folia, rury i wylewki 5cm. dzięki takiej izolacji kanały byłyby zaizolowane i one by nie musiały mieć izolacji.

 

Nie wiem jak technicznie to wygląda ale ludzie tak budują, więc pewnie działa. W przypadku nieogrzewanej piwnicy to za mało izolacji. Chyba to kiedyś policzyłem dla delty (22-12) 10oC trzeba 15cm styropianu aby mieć U stropu na poziomie 0,1. Na twoim miejscu albo dołożyć pod jastrych alby dołożyć od spodu. Gdybyś zrobił jak piszesz, mur w części naziemnej z bk później wienie i strop na piwnicą to mógłbyś wyeliminować ten mostek termiczny ( wieniec - ściana) wystarczy docieplić piwnicę i ten wieniec od spodu. Nie wiem czy warto w to się bawić. Mostków nie liczyłem.

 

 

 

Masz pewność że przepis jest taki jakby sztywny i nie da się zrobić okien na 3m od granicy za zgodą sąsiada?

Czy luksferą może być jakby zwykłe okno ale z szybą przez którą nic nie widać a tylko wpada światło?

 

Przepis jest sztywny :yes:

Tak więc w odległości 3m og granicy albo ściana bez otworów albo pustki szklane (traktowane są jak ściana).

Wszystko o odległościach budynków od granic znajdziesz w rozporządzeniu ministra infrastruktury: "Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania".

 

Monika ma rację, ten przepis znajdziesz w warunkach technicznych. Kiedyś na wsi tak robiono. Nawet o zgodę się nie pytali.

 

W tym rzecz że nie mam spadku terenu takiego aby móc z niego jakoś skorzystać. Mam zwykły mały spadek do rowu przy drodze. Temu pomyślałem o tym aby jakoś do niego zjechać i aby ten spadek nie był za duży to piwnica nie może być zbyt głęboko. Aby też sam poziom podłogi parteru nie był za wysoko nad poziomem terenu to sama piwnica nie może być za wysoka a mi wyjdzie jakieś 230cm ale to takie mi się wydaje minimum.

 

Z uwagi na możliwość okresowego wylewania tego rowu twój przypadek jest ciekawy, Przy budowie domu ( nawet niepodpiwniczonego ) musisz to wziąć pod uwagę. Teoretycznie powinieneś się podnieść z budynkiem aby nie mieć problemów z napływającą wodą z rowu.

Gdy już się podniesiesz o np. 1 metr. co wcale nie jest dużo a fundamenty zakopiesz na 0,8 metra poniżej obecnego poziomu to masz już różnicę poziomu 1,8m. Do twoich planowanych 2,3m brakuje już niewiele.

 

Na

 

Nie chodziło mi o piwnicę pod częścią domu tylko aby część piwnicy jakby stanowiła garaż więc taka byłaby sama piwnica [ATTACH=CONFIG]343704[/ATTACH] oraz takie zdjęcie bez stropu ale z wieńcami [ATTACH=CONFIG]343706[/ATTACH] tu aby mieć garaż to muszę zrobić podciąg. Dzięki temu nie będę musiał garażu robić osobno. Aby uniknąć dużej skarpy na zjazd do garażu to go zrobię na głębokości podłogi -1,2m. Przy ławie na wysokość 40cm to dziurę wykopię na 1,6m głęboką, pod ławy podkopię na chudy beton na 10cm. Pod dom ława szeroka na 60cm ale jeszcze trzeba murki oporowe do zjazdu zrobić i je zrobię na ławie o szerokości 40cm bo to wystarczy...............................Też to nie będzie tak głęboko to może robiąc drenaż na -1,6m do uszczelnienia wystarczy dysperbit, zobaczy się to po badaniach gruntu. Teściowa mówiła że dawniej nie było problemów z wodą, że tak nie stała bo nie było tyle domów i dreny załatwiały sprawę. Więc może jak zdrenuje swój kawałek to problem zniknie............. Jak myślisz, dobry pomysł z taką piwnicą?

 

Koncepcja fajna sami rozważaliśmy podobną, jednak odstraszył nas najazd, który z uwagi na brak odpowiedniej ilości miejsca wychodził zbyt stromo. Widziałem już kilka takich domów gdzie kobiety nie umiały wyjechać z takiej piwnicy.

My nie chcieliśmy podniecić domu bo dziwnie by wyglądał. Sprawy wizualne też są ważne.

Pomimo tego, że mamy dobre warunki gruntowe nie zaryzykowałbym u nas zrobić podobnego najazdu. Przy intensywnych deszczach wybija studzienka i zalewa pobliskie budynki. Jest z tym problem. Wspominałem jak wdarła się woda do nas i wlała się pomiędzy ściany fundamentowe i wykop. Teraz wszystko jest zasypane jednak gdybym miał taki najazd od ulicy.... to trzebaby go tak zaprojektować aby woda nie miała możliwość wejścia.

W tej wersji drenaż jest na -1,6m aby on działał nie może być trwale poniżej wód gruntowych. Rów masz na -1m ciekawe jak z tymi wodami gruntowymi wyjdzie.

W twoim wypadku drenaż jest konieczny. Wodę z drenażu musisz odprowadzić najprawdopodobniej za pomocą pompki.

Pomysł ogólnie dobry, można brać go pod uwagę po wynikach badań gruntu. Wtedy przeanalizuj jeszcze raz rzędne terenu, charakterystyczne punkty wysokości domu ( najazd do piwnicy, wejście do domu, taras, wysokość wejścia kanalizacji do domu ) sposób odprowadzenia wody z tak nisko położonego drenażu.

 

 

Kilka lat z rzędu mamy susze. Pamiętam kilka lat wstecz jak poziom wód skoczył o 2 metry.

Edytowane przez APZ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis jest sztywny :yes:

Tak więc w odległości 3m og granicy albo ściana bez otworów albo pustki szklane (traktowane są jak ściana).

Wszystko o odległościach budynków od granic znajdziesz w rozporządzeniu ministra infrastruktury: "Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania".

 

Rozumiem, czyli będę kombinować i mam na to nawet sposób na który właśnie wpadłem. Zrobię sobie to w taki sposób 1.jpg i w środku będę miał wnękę na półeczkę a jak budynek będzie odebrany to sobie usunę ściankę, wytnę siatkę z klejem, wpakuję okno i obrobię. Może na podobnej zasadzie zrobię sobie wnęki w ścianie przykładowo pod skrzynkę elektryczną itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...