Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kaloryfery vs. podłogówka. Czy jest różnica w kosztach eksploatacji?


darek2009

Recommended Posts

Czy będzie różnica w kosztach ogrzewania domu jeżeli przy tym samym źródle ogrzewania (gaz z sieci) zastosuję tradycyjne grzejniki lub ogrzewanie podłogowe? Wszystko inne (ocieplenie, okna itp.) zostaje bez zmian. Wg projektu dom ma mieć zapotrzebowanie na ciepło 55kwh/m2 . Podaje Ek - to chyba ten parametr?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

powinna byc roznica - inne temp. zasilania, inaczej rozlozone grzanie, szczegolnie w okresach przejsciowych. (podloga z akumulacja, grzejniki to 15 min i cieplo w pokojach)

dla podlogowki b. duze znaczenie ma izolacja pod domem, dla grzejnikow juz nieco mniejsze, choc nadal kilka cm. pod chudziak + fundament uznalbym za minimum.

 

ale ile - tego raczej nikt nie jest w stanie tylko po wartosci 55/m2 podac :) tutaj jest za wiele innych czynnikow. izolacje, straty, wentylacja, zrodlo CO, zyski bytowe/sloneczne, itp..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trzeba byłoby wybudowac dwa identyczne domy i porównać :)

 

Wybór jednego lub drugiego systemu to nie kwestia kosztów eksploatacji, bo najprawdopodobniej róznice nie są znaczące. Bardziej chodzi o całą filozofie wybranego systemu budowania domu, tego, czego oczekuje się po ogrzewaniu.

Wydaje się, że podłógówka jest droższa przy budowie od klasycznego systemu opartego na najtańszych grzejnikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trzeba byłoby wybudowac dwa identyczne domy i porównać :)

 

Wybór jednego lub drugiego systemu to nie kwestia kosztów eksploatacji, bo najprawdopodobniej róznice nie są znaczące. Bardziej chodzi o całą filozofie wybranego systemu budowania domu, tego, czego oczekuje się po ogrzewaniu.

Wydaje się, że podłógówka jest droższa przy budowie od klasycznego systemu opartego na najtańszych grzejnikach.

 

Będzie będzie i to znaczna... zwłaszcza w kotle kondensacyjnym... podłogówkę grzejesz+- 28-34st a grzejniki 55-60st... podgrzej wode do tylu stopni i zobaczysz róznicę, Poza tym dochodzi jeszcze akumulacja.. podłogówka jest droższa w budowie ale tańsza w eksploatacji.

Edytowane przez Piotrek42
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki możesz sobie skręcić, by słabiej grzały, a podłogówkę nie, przynajmniej nie w ten sam sposób, co grzejniki. Nagrzanie pomieszczenia grzejnikami też jest szybsze od nagrzania pomieszczenia podłogówką, która najpierw musi rozgrzac posadzkę - czyli piec grzeje do wyższej temp. ale krócej.

Dlatego uważam, że trudno porównywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak Elfir napisał - grzejniki dużo szybciej reagują i łatwo zakręcić nieużywane pomieszczenia. Przy podłogówce trzeba zapamiętać ustawienia na zaworach albo spisać przepływy na pętlach co już jest upierdliwe. Alternatywą są termostaty w każdym pokoju i elektrozawory na każdej pętli, ale to kosztuje dużo więcej niż kondensat zaoszczędzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie będzie i to znaczna... zwłaszcza w kotle kondensacyjnym... podłogówkę grzejesz+- 28-34st a grzejniki 55-60st... podgrzej wode do tylu stopni i zobaczysz róznicę, Poza tym dochodzi jeszcze akumulacja.. podłogówka jest droższa w budowie ale tańsza w eksploatacji.

 

Podłogówki raczej nikt nie montuje w starych domach. W nowych dobrze ocieplonych grzejnikami też już nie grzeje się po 60*C. Ja nie mam super ocieplonego domu (pasywnego) a w najzimniejszym miesiącu tej zimy z bufora puszczałem 55*C w kaloryfery jak potrzebowałem szybko nagrzać dom. Gdybym miał piec kondensacyjny z całodobowym podtrzymaniem na piecu temperatury przez 90% sezonu grzewczego oscylowałyby u mnie w zakresie 35-40*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na korzyść podłogowki

-niska temperatura zasilania pozwala podnieść sprawność kotła (ale to raptem 1-2 % w stosunku do grzejników).

-podniesienie komfortu przy niższej temperaturze w pomieszczeniu .Można obniżyć temperaturę o np 1 stopień ( a tu kilka procent oszczędności 3%).

wady

trudna regulacja grzeje czy trzeba czy nie trzeba.Ale jak cały czas trzeba to niema problemu.

Większa ucieczka ciepłą przez podłogę na gruncie( zależy od izolacji)

Nie wszystko można położyć na podłodze (deski sosnowe -raczej nie)

 

grzejnik

zalety

szybka regulacji temperatury w pomieszczeniu.

niski koszt wykonania

 

Generalnie koszty eksploatacji minimalnie na korzyść podłogówki ,Ale zależy od sposobu użytkowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

U mnie w domu jest podłogówka i grzejniki w proporcjach 40 - 60, na podłodze 20 cm styro. Przy podłogówce płytki ceramiczne, a tam gdzie grzejniki drzewo, różnica w komforcie przy ogrzewaniu nieodczuwalna, poza sezonem grzewczym wiadomo lepiej na parkiecie. Koszt grzania podobne przy temp zasilania podłoga 32-38, grzejniki 40-45, raz było na 50 ale było -28 na zewnatrz. Coraz częściej myślę nad klimakonwektorami, ale nie znam nikogo kto by takowe użytkował, a foldery reklamowe to wiadomo.... Nie zmienia to faktu, ale i tak są interesujące tylko ta niedorzeczna cena

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z autopsji.

60/40% - podłogówka/grzejników. Kocioł ustawiony na 45 st.C. Maksymalna temperatura na wejściu w podłogówkę 33 st. przy największych mrozach, wyjście 29 - 30 st.

Maksymalna wejścia na grzejniki 45 st i taka sama do zasobnika CWU. Zainstalowany mieszacz. Układ pracuje w największe mrozy w zasadzie na krzywej 40/30, a więc z najwyższą sprawnością.

W domu 23 st. C.

Grzejniki może i najpiękniejsze nie są. Tam gdzie je widać przyzwyczajenie pozwala nie zauważać.

Sypialnia 18 st. Gdy zachodzi konieczność podniesienia temperatury :rolleyes:, wystarczy góra 15 min. Podobnie w gabinecie, czy pokoju gościnnym.

Czy bym coś zmienił? Chyba nie. Komfort cieplejszej podłogi w sezonie grzewczym przy podłogówce oraz zimnej latem nie do zastąpienia. Podłoga z drewna to jednak podłoga z drewna - jednocześnie w miarę neutralna pod względem odbioru ciepła przez bosą stopę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla mnie 30cm to przerost formy nad treścią. Temperatura gruntu pod domem to około14C, piasek jest również izolatorem (50 cm suchego piachu to 5-7 cm styropianu), ciepło rozchodzi się w górę. Zyski z takiej izolacji do kosztów są żadne.
W domach izolowanych to +3 do +5 st. 30 cm to minimum izolacji i to z lat 90-tych

 

Może zacytuję tu audytora nr 1 KAPE

Biorąc dodatkowo pod uwagę, że z wszystkich przegród jedynie ocieplenie podłogi na gruncie jest z przyczyn ekonomicznych niewykonalne, stosowanie cieńszych warstw ocieplenia niż 30cm jest dla inwestora ekonomicznym absurdem. Zatem z punktu widzenia etyki projektant, który nie przedstawia inwestorowi tego rachunku, albo o nim nie wie czyli jest głupcem, albo mu się nie chce czyli jest łajdakiem.

 

Dr. Ludomir Duda

Nie ma cieńszych izolacji http://ipaper.ipapercms.dk/SaintGobainConstruction/Isover/Grdetsjlv/Tjlisolerahemma/ poza tym, są jeszcze tacy co ławy w ogóle nie izolują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla mnie 30cm to przerost formy nad treścią. Temperatura gruntu pod domem to około14C, piasek jest również izolatorem (50 cm suchego piachu to 5-7 cm styropianu), ciepło rozchodzi się w górę. Zyski z takiej izolacji do kosztów są żadne.

 

U mnie pod wylewką w piwnicy nie ma styropianu.

Nawet bez żadnego ogrzewania, w zimie temperatura w piwnicy nie che spaść poniżej 14st.

Teraz mam takie malutkie grzejniczki pracujące na parametrach podłogówki i jest optymalne dla piwnicy 18st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie pod wylewką w piwnicy nie ma styropianu.

Nawet bez żadnego ogrzewania, w zimie temperatura w piwnicy nie che spaść poniżej 14st.

Teraz mam takie malutkie grzejniczki pracujące na parametrach podłogówki i jest optymalne dla piwnicy 18st.

Dom izolowany zużywa do 30kWh/m2 rocznie... ale za kilka lat http://instalacjeb2b.pl/wydarzenia/gospodarka/5084-budownictwo-zeroenergetyczne-bedzie-trudne-do-wprowadzenia i u nas wejdzie to co za rok w Norwegii za dwa lata w Szwajcarii itd. jak potem zaizolować dom? Człowiek ma tylko 0.8% kontaktu z gruntem, dom 20% powierzchni bryły. Wyjdźmy sobie w zimowy poranek (grunt 0 stC powietrze -5st. ) bez butów a w futrze do ziemi i futrzanej czapie ! Ja wolałbym w dobrych suchych butach i nawet cienkim wdzianku.

Nie da się zbudować domu izolowanego tylko na 20 cm styropianu. Polecam podręcznik "Eps i grund och mark" - dużo obrazków warto przejrzeć w googlach pdf!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...