Dulin7 02.03.2020 17:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Marca 2020 Czytam ze podlogowke robiles w wiekszosci z rozstawami 15 cm , drugi raz tez tak bys zrobil czy zszedlbys wszedzie do 10 cm? Jestem na tym etapie i zastanawism sie czy pod pompe ciepla wystarczy te 15 cm czy sie szarpnac i wszedzie zrobic 10? Plytki beda tylko w kuchni i lazience reszta panele. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 03.03.2020 18:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2020 Czytam ze podlogowke robiles w wiekszosci z rozstawami 15 cm , drugi raz tez tak bys zrobil czy zszedlbys wszedzie do 10 cm? Jestem na tym etapie i zastanawism sie czy pod pompe ciepla wystarczy te 15 cm czy sie szarpnac i wszedzie zrobic 10? Plytki beda tylko w kuchni i lazience reszta panele. Pierwsza rzecz to jak dasz wszedzie co 10cm to jak osiagniesz w roznych pokojach rozne temp? A zwlaszcza wyzsza temp w łazience niz w reszcie domu? Bedziesz musiał skręcić wszystkie pętle a lazienke puścić na maxa. Jaki wtedy jest sens dawac wszędzie rurki co 10cm?? Oczywiscie mozesz tak zrobic, ale wydasz wiecej na rurki i pewnie pozniej na dodatkowe sterowanie. Ja bym zrobił drugi raz tak samo. Sprawdza sie. Po prostu trzeba projektowac wiecej rurek tam gdzie ma byc cieplej i tyle. Ja mam w domu 21,5-22,5*C caly czas, w łazience zawsze 1,5*C wiecej. Po za tym to działa, PC grzeje, w domu ciepło, codziennie mam do dyspozycji 300l gorącej wody no i co najwazniejsze PC od 30 paź 2019 do 29.02.2020 zużyła 767 kWh. Ponieważ PC ma założony kaganiec tylko na drugą taryfę to całe to grzanie CO i CWU kosztowało mnie kolosalne 215zł Pozdrawiam niedowiarków i palących w piecach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
L.mArK 03.03.2020 20:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2020 Pierwsza rzecz to jak dasz wszedzie co 10cm to jak osiagniesz w roznych pokojach rozne temp? A zwlaszcza wyzsza temp w łazience niz w reszcie domu? Bedziesz musiał skręcić wszystkie pętle a lazienke puścić na maxa. Jaki wtedy jest sens dawac wszędzie rurki co 10cm?? Oczywiscie mozesz tak zrobic, ale wydasz wiecej na rurki i pewnie pozniej na dodatkowe sterowanie. Ja bym zrobił drugi raz tak samo. Sprawdza sie. Po prostu trzeba projektowac wiecej rurek tam gdzie ma byc cieplej i tyle. Ja mam w domu 21,5-22,5*C caly czas, w łazience zawsze 1,5*C wiecej. Po za tym to działa, PC grzeje, w domu ciepło, codziennie mam do dyspozycji 300l gorącej wody no i co najwazniejsze PC od 30 paź 2019 do 29.02.2020 zużyła 767 kWh. Ponieważ PC ma założony kaganiec tylko na drugą taryfę to całe to grzanie CO i CWU kosztowało mnie kolosalne 215zł Pozdrawiam niedowiarków i palących w piecach Masz pompę gruntową ten prototyp jakiś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 04.03.2020 06:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Można tak powiedziec Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 04.03.2020 08:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 to całe to grzanie CO i CWU kosztowało mnie kolosalne 215zł Pominąwszy niechcący koszt amortyzacji z inwestycji w taką pompę, amortyzacji ponadstandardowego docieplenia i innych energooszczędnych rozwiązań a który to koszt pozwoliłby pewnie na piętnaście lat opalania drewnem bardziej standardowego domu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
L.mArK 04.03.2020 11:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Można tak powiedziec A można gdzieś tą pompę już kupić? Masz gdzieś podsumowanie wszystkich kosztów związanych z pompą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 04.03.2020 11:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Pominąwszy niechcący koszt amortyzacji z inwestycji w taką pompę, amortyzacji ponadstandardowego docieplenia i innych energooszczędnych rozwiązań a który to koszt pozwoliłby pewnie na piętnaście lat opalania drewnem bardziej standardowego domu Obstawiam ze moja PC ze wszystkim nie kosztowala mnie duzo wiecej niz Ciebie Twoje ogrzewanie. Natomiast chetnie sie dowiem jakie to mam ponadstandardowe docieplenie i te rozwiazania Ja juz mieszkam chyba 4 lata i przez ten CAŁY czas CO i CWU kosztowało mnie mniej niż 2 tys zl. Ciekawe ile bym za to kupił m3 drzewa i ile roboczo godzin bym przeznaczył na przygotowanie, zmagazynowanie i spalenie tego.... wiele lat to robiłem wiec wiem o czym mowie, tym bardziej dla mnie to zadna przyjemność. BTW tej pompy oficjalnie nie kupisz, chociaz mialo to byc mozliwe juz pare lat temu. Czekamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
L.mArK 04.03.2020 11:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Obstawiam ze moja PC ze wszystkim nie kosztowala mnie duzo wiecej niz Ciebie Twoje ogrzewanie. Natomiast chetnie sie dowiem jakie to mam ponadstandardowe docieplenie i te rozwiazania Ja juz mieszkam chyba 4 lata i przez ten CAŁY czas CO i CWU kosztowało mnie mniej niż 2 tys zl. Ciekawe ile bym za to kupił m3 drzewa i ile roboczo godzin bym przeznaczył na przygotowanie, zmagazynowanie i spalenie tego.... wiele lat to robiłem wiec wiem o czym mowie, tym bardziej dla mnie to zadna przyjemność. BTW tej pompy oficjalnie nie kupisz, chociaz mialo to byc mozliwe juz pare lat temu. Czekamy A nieoficjalnie można ją gdzieś dostać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 04.03.2020 12:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Obstawiam ze moja PC ze wszystkim nie kosztowala mnie duzo wiecej niz Ciebie Twoje ogrzewanie. Natomiast chetnie sie dowiem jakie to mam ponadstandardowe docieplenie i te rozwiazania Jeśli pamiętam to 20cm styro i pakiety trzyszybowe, reku? Na warunkach technicznych z 2014 to sporo ponad wymóg. U mnie za samą trzecią szybę to 15tys by wyszło a to jest 7 lat grzania drewnem, dodatkowe 5cm styropianu kolejne kilka tys w zależności od elewacji, pompa być może kosztowała Cię 5-6tys tyle co piec na drewno ale standard dobrej pompy to bliżej 40tys a to już 15 lat grzania drewnem (po odjęciu kosztu pieca). Oczywiście albo wyda się na początku dużo a potem mało albo na początku mało a potem dużo, de gustibus. Jednakże wypada te uwarunkowania uwzględniać, bo nie ma nic za darmo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ACCel 04.03.2020 15:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 seler2, myślę że bardzo mocno przeszacowałeś podane koszty. 30cm styropianu na ściany domu parterowego 140m2 kosztuje około 6000zł (różnica w robociźnie nieznaczna). Wełna na dach mniej. W podłodze aż tyle nie trzeba. Okna trzyszybowe to około 400zł/m2 (fix) lub 600zł/m2 (otwierane), więc przy 40m2 okien to około 20k, Różnica pewnie około 5 tys do pojedynczej szyby. Pompy za 40k się nie opłaca, bo prąd w drugiej taryfie będzie kosztował mniej przez okres jej żywotności. Pompa za 5k zwróci się w 5 lat. Taki dom potrzebuje około 6000-8000kWh rocznie, czyli instalację PV 7-10kW. Instalacje PV w zależności jak kto wykombinuje zwracają się w 3-10 lat. Opust jest na 15 lat. Przez ten okres poza jednorazową inwestycją płacisz tylko jakieś minimalne koszy stałe za energię. Komin, miejsce na kotłownie, piec też swoje kosztuje. Ale jak ktoś lubi bawić się w drwala, zasypywacza czy pracownika kotłowni to spoko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 04.03.2020 15:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Abstrachując od cen (u mnie 49m2 okien to 35tys było i było to naprawdę tanio bo sporo fixów) i innych cen chodzi o zasadę.Podkreślając oszczędność danego rozwiązania należy brać pod uwagę jego koszt i amortyzację, tak jest po prostu uczciwiej. Oczywiście można zrobić sobie pompę powietrzną ze starego klimatyzatora za 3tys a można kupić tej samej mocy monoblok za 20tys nie w tym rzecz chodzi o to by sprawę stawiać w pełnym spektrum dla "świerzaków" którzy dopiero zaczynają i myślą i kombinują by rozumieli że zawsze jest coś kosztem czegoś. Jeden będzie się cieszył z każdej kWh zaoszczędzonej przez GWC i reku, kosztem obsługi filtrów, odgrzybiania czy delikatnego smrodku inny będzie się cieszył że wydał tylko 3tys na piec na ekogroszek kosztem szuflowania wungla.Każdemu podle upodobań byle w jasny sposób wyłożyć zawsze "zady i walety" rozwiązań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dulin7 04.03.2020 18:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 Pierwsza rzecz to jak dasz wszedzie co 10cm to jak osiagniesz w roznych pokojach rozne temp? A zwlaszcza wyzsza temp w łazience niz w reszcie domu? Bedziesz musiał skręcić wszystkie pętle a lazienke puścić na maxa. Jaki wtedy jest sens dawac wszędzie rurki co 10cm?? Oczywiscie mozesz tak zrobic, ale wydasz wiecej na rurki i pewnie pozniej na dodatkowe sterowanie. Ja bym zrobił drugi raz tak samo. Sprawdza sie. Po prostu trzeba projektowac wiecej rurek tam gdzie ma byc cieplej i tyle. Ja mam w domu 21,5-22,5*C caly czas, w łazience zawsze 1,5*C wiecej. Po za tym to działa, PC grzeje, w domu ciepło, codziennie mam do dyspozycji 300l gorącej wody no i co najwazniejsze PC od 30 paź 2019 do 29.02.2020 zużyła 767 kWh. Ponieważ PC ma założony kaganiec tylko na drugą taryfę to całe to grzanie CO i CWU kosztowało mnie kolosalne 215zł Pozdrawiam niedowiarków i palących w piecach No z tymi temperaturami to fakt nie przewidzialem tego. Bardziej mi chodzilo czy rozstaw np w salonie co 15 cm jest wystarczajacy zeby pompa ciepla mogla pracowac na sensownie niskiej temperaturze GZ? Przy petlach 15 cm ladnie sie wszystko sklada i dlugosci petli pasuja itd. Przy 10 cm juz bym mial kombinacje i wiecej obwodow. Druga sprawa koszt jaki podales za grzanie potwierdza ze to dziala Dzieki za rzeczowa odpowiedz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 04.03.2020 22:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2020 No z tymi temperaturami to fakt nie przewidzialem tego. Bardziej mi chodzilo czy rozstaw np w salonie co 15 cm jest wystarczajacy zeby pompa ciepla mogla pracowac na sensownie niskiej temperaturze GZ? Przy petlach 15 cm ladnie sie wszystko sklada i dlugosci petli pasuja itd. Przy 10 cm juz bym mial kombinacje i wiecej obwodow. Druga sprawa koszt jaki podales za grzanie potwierdza ze to dziala Dzieki za rzeczowa odpowiedz. Oczywiście że da radę, teraz mam 0,3*C za oknem, w środku 22,6*, a dzisiaj nad ranem sprawa wyglądała tak: Nie pytajcie czemu te temperatury tak skaczą, ta pompa nie jest idealna gdyby działała tak jak bym tego oczekiwał to rachunki były by jeszcze niższe. Panowie, ja podalem tylko koszty przy okazji aby pokazac Dulinowi ze przy 15cm to działa no i niedawno patrzylem na stan podlicznika wiec jestem na bieżąco. Tym bardziej bylem na fali bo na jednej budowie instalator powietrznej PC kłócił sie ze mna ze przy PC rozstaw rurek musi byc max co 10cm, bo inaczej pompa bedzie sie męczyć (inwerterowa!!, w dodatku w dobrze zaizolowanym domu) co za tłuk.... ehh. A nieoficjalnie można ją gdzieś dostać? z tego co wiem to nie kupisz nigdzie tej PC. To nie jest nic nadzwyczajnego, SCOP mi na obecną chwilę wychodzi 4,005 razem z CWU - pompe o takiej wydajności znajdziesz bez problemu, tym bardziej ze u mnie zasilanie z DZ tej zimy nie zeszlo nigdy poniżej 10*C !! Abstrachując od cen (u mnie 49m2 okien to 35tys było i było to naprawdę tanio bo sporo fixów) i innych cen chodzi o zasadę. Podkreślając oszczędność danego rozwiązania należy brać pod uwagę jego koszt i amortyzację, tak jest po prostu uczciwiej. Oczywiście można zrobić sobie pompę powietrzną ze starego klimatyzatora za 3tys a można kupić tej samej mocy monoblok za 20tys nie w tym rzecz chodzi o to by sprawę stawiać w pełnym spektrum dla "świerzaków" którzy dopiero zaczynają i myślą i kombinują by rozumieli że zawsze jest coś kosztem czegoś. Jeden będzie się cieszył z każdej kWh zaoszczędzonej przez GWC i reku, kosztem obsługi filtrów, odgrzybiania czy delikatnego smrodku inny będzie się cieszył że wydał tylko 3tys na piec na ekogroszek kosztem szuflowania wungla. Każdemu podle upodobań byle w jasny sposób wyłożyć zawsze "zady i walety" rozwiązań. seler2, myślę że bardzo mocno przeszacowałeś podane koszty. 30cm styropianu na ściany domu parterowego 140m2 kosztuje około 6000zł (różnica w robociźnie nieznaczna). Wełna na dach mniej. W podłodze aż tyle nie trzeba. Okna trzyszybowe to około 400zł/m2 (fix) lub 600zł/m2 (otwierane), więc przy 40m2 okien to około 20k, Różnica pewnie około 5 tys do pojedynczej szyby. Pompy za 40k się nie opłaca, bo prąd w drugiej taryfie będzie kosztował mniej przez okres jej żywotności. Pompa za 5k zwróci się w 5 lat. Taki dom potrzebuje około 6000-8000kWh rocznie, czyli instalację PV 7-10kW. Instalacje PV w zależności jak kto wykombinuje zwracają się w 3-10 lat. Opust jest na 15 lat. Przez ten okres poza jednorazową inwestycją płacisz tylko jakieś minimalne koszy stałe za energię. Komin, miejsce na kotłownie, piec też swoje kosztuje. Ale jak ktoś lubi bawić się w drwala, zasypywacza czy pracownika kotłowni to spoko Jeśli pamiętam to 20cm styro i pakiety trzyszybowe, reku? Na warunkach technicznych z 2014 to sporo ponad wymóg. U mnie za samą trzecią szybę to 15tys by wyszło a to jest 7 lat grzania drewnem, dodatkowe 5cm styropianu kolejne kilka tys w zależności od elewacji, pompa być może kosztowała Cię 5-6tys tyle co piec na drewno ale standard dobrej pompy to bliżej 40tys a to już 15 lat grzania drewnem (po odjęciu kosztu pieca). Oczywiście albo wyda się na początku dużo a potem mało albo na początku mało a potem dużo, de gustibus. Jednakże wypada te uwarunkowania uwzględniać, bo nie ma nic za darmo. No dobra... skoro mam być bardziej uczciwy i rzetelny to ok. Jeżeli ktoś czyta mój dziennik to wszystko już było, wraz z cenami, ale się powtórzę/podsumuję. Więc załóżmy że wydałem na PC 20k (za kompletną kotłownię wraz z kompletnym DZ, chociaż wydałem sporo mniej). Na styropian fasadowy wydałem 7234 zł 20cm grafit 031. Na okna 25m2 każde z U<0,8 z ciepłymi parapetami, z montażem na tasmy rozprężne wydałem 14300 zł, izolacja stropu 4500 zł (2050 regranulat (40,8m3) + 2450 zł wełna isover 20cm 035), w podłodze mam 10cm XPS 035 za 4560 zł + 16cm EPS 100 037 za 3092. Częśc z tych grubości wynika z technologii i założeń jakie przyjąłem, a że czasami jest grubo to tym lepiej. Jak widać nie są to kosmiczne kwoty. podsumowując: PC - 20 tys okna - 14.3 tys izolacje - 19386 Gdybym zrobił bardziej "standardowy" dom (chociaż wg mnei 20cm na ścianie i 30cm w stropie/dachu to standard) i tańsze okna, załóżmy że wszystko -25% (15cm na elewacji, mniej w stropie i 2 szyby w oknach) okna 10,7 tys izolacje 14,5 tys. czyli mam taniej o 8,5 tys, zamiast tego musiał bym zamontować kocioł na drewno + bufor, kosztowało by mnie to pewnie tyle samo co PC, fundament pod komin, piec, bufor, osprzęt itp, miejsce na drewno i takie tam. Co ważne mój zestaw PC + zbiornik CWU zajmuje w kotłowni z miarką w ręku 1,2m2, przestrzeń nad też mam zagospodarowaną. Kotłownia stałopalna na pewno na takiej powierzchni się nie zmieści. O czystości takiego pomieszczenia nie wspomnę, u mnie obok PC stoi pralka i suszarka i czasami brudne ciuchy na podłodze O rekuperacji nie będę się rozwodził bo JA uważam że to jedyny sensowny rodzaj wentylacji, moja opinia, mój dziennik więc mogę Podsumowując, aby płacić rocznie ~500zł za CO+CWU zainwestowałem 8,5 tys. Nie wiem po ilu latach mi się to zwróci bo nie wiem ile bym płacił paląc drewnem (za ostatnie 4 miechy zużyłem ciepła na 3080kWh może ktoś sprawdzi ile i za ile trzeba spalić drzewa aby to uzyskać), jakoś bardzo mnie to nie interesuje bo już od czasu planowania wiedziałem, że nie chce być niewolnikiem pieca. Piszę to z całą świadomością. Zatem każdemu przyszłemu inwestorowi polecam bezobsługowe źródło ciepła, czy to będzie PC, gaz czy czysty prąd to już zależy od preferencji i umiejętności liczenia. Ostatnia rzecz o której wiele osób zapomina to lato. Im gorsza izolacja domu i okien tym cieplej w domu lecie. Wszyscy się spuszczają nad ogrzewaniem, ale równie ważne, a nawet na dzień dzisiejszy ważniejsze jest niedopuszczanie do przegrzewania pomieszczeń. Ja pewnie tego lata wydam więcej na klimę niż na ogrzewanie zimą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawnook 05.03.2020 07:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2020 Popieram Sebastiana w 100%, budujac dom i palic w nim to bez komentarza. Ja u siebie mam gazowe bo nitka z gazem zaraz przy dzialce, ale juz zaluje ze nie poszedlem w PC. Jak sie policzy, przylacze zewnetrzne, wewnetrzne, sam kociol itd to PC powietrzna mozna wyrwac, i to bez calej tej papierologii. W nastepnym domu bedzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jak_to_mozliwe 05.03.2020 07:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2020 Do kominka, dodałbym wymurowanie komina lub zamontowanie stalowego + okresowe czyszczenie + obowiązkowe przeglądy kominiarskie. Skoro już mamy być tacy na tip top w liczeniu opłacalności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kocbeat 05.03.2020 08:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2020 Popieram Sebastiana w 100%, budujac dom i palic w nim to bez komentarza. Ja u siebie mam gazowe bo nitka z gazem zaraz przy dzialce, ale juz zaluje ze nie poszedlem w PC. Jak sie policzy, przylacze zewnetrzne, wewnetrzne, sam kociol itd to PC powietrzna mozna wyrwac, i to bez calej tej papierologii. W nastepnym domu bedzie Wiesz może jaka jest cena wytworzenia 1kw ciepła z gazu ziemnego u Ciebie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 05.03.2020 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2020 Częśc z tych grubości wynika z technologii i założeń jakie przyjąłem, a że czasami jest grubo to tym lepiej. Jak widać nie są to kosmiczne kwoty. podsumowując: PC - 20 tys okna - 14.3 tys izolacje - 19386 Gdybym zrobił bardziej "standardowy" dom (chociaż wg mnei 20cm na ścianie i 30cm w stropie/dachu to standard) i tańsze okna, załóżmy że wszystko -25% (15cm na elewacji, mniej w stropie i 2 szyby w oknach) okna 10,7 tys izolacje 14,5 tys. czyli mam taniej o 8,5 tys, Wydaje się że powinno być inaczej: PC - 20 tys okna - 14.3 tys izolacje - 19386 reku -?? Razem 53, powiedzmy 56 z reku? vs kocił z buforem 10 (u mnie pełna kotłownia z buforem 2tysl, z mieszaczami pompami etc 15tys ale mam większy dom) okna 10,7 tys izolacje 14,5 tys. Razem 35.2tys Różnica 20tys, w pierwszym sezonie pełnogrzewczym przy niekompletnym domu i braku ciepła bytowego (mieszkanie tylko w weekendy) od września do teraz poszło 5m3 drewna i 1600zł za dogrzewanie grzłką w tygodniu w nocnej taryfie gdy nie mogłem palić. Wdług wyliczeń które póki co się sprawdzają docelowo powinienem spalać 7-8m3 dębu po 190zł czyli sezon w 1500zł powinienem zamknąć czyli 20tys powinno wystarczyć na 13 lat palenia drewnem plus roczne zużycie PC więc dojechałbym do 15lat. W mocnym przybliżeniu. Oczywiście, ja nie mówię że kocioł na drewno to jest jakieś cudowne rozwiązanie. Nie jest. I nie jest dla każdego. Ja lubię pracę "w obejściu" w sadzie, lubię rąbać drewno - relaksuje mnie to. Lubię żywy ogień w piecu w salonie zwłaszcza że mogę w nim upiec prawdziwą pizzę w piecu opalanym drewnem. To jest dla mnie wartość dodana. Ponadto lubię poczucie pewnej niezależności. Jak mi prąd odetną to nadal mam ciepło w domu bo piec idzie na grawitacji a dwie pompki obiegowe to z większego ups-a puszczę albo napalę w salonie. Studnia, piec, spiżarka dla mnie zawsze były nieodłącznym elementem Domu. A z paleniem bym nie przesadzał nabicie bufora daje mi dwa-trzy dni grzania albo 8-10 dni cwu drewno też przyjeżdza porąbane ja sobie tylko dla przyjemności nadrobię koszyk na rozpałkę. Ponadto ponieważ nie byłem pewien wprowadzanych rozwiązań bo budowałem dom pierwszy raz w życiu, wszystko mam tak przygotowane że wpięcie w bufor jakiegoś monobloka to trzy-cztery godziny roboty (jeden kabel i dwie rurki), mogę dołożyć WM lub klimę w dowolnym momencie bez ingerencji w pomieszczenia praktycznie (wycięcie w suficie gk otworu), przewidziane wszystko pod PV. Także nie wiadomo jak to kiedyś będzie. Na razie jestem więcej niż zadowolony z tego co jest. Tak jak mówię, każdemu według upodobań, nie ma "najlepszych" i "najgorszych" rozwiązań ważne by je świadomie dostosowywać do potrzeb, oczekiwań i możliwości, i stawiać sprawę otwarcie co kosztem czego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 05.03.2020 20:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2020 Widzialem tu dzisiaj post garażowca ale juz go nie ma... pisal o kominach, obróbkach wyłazach i stopniach kominiarskich. To jest cos nie taniego i czego zrobienie tez kosztuje czas albo pieniądze. Do tego fundament pod komi wyczystki i takie tam. U mnie dodajesz rekuperacje ale u Ciebie nie widze kosztow wentylacji grawitacyjnej + nawiewnikow w oknach. Kolejna rzecz to zajmowane miejsce w domu i koszt tego miejsca. To wszystko sie składa na jedną całość. Kolejna sprawa to zima jaką mamy. Jezeli komuś teraz wychodzi 1500zł przy gazie czy drewnie, a zima przyjdzie 2x bardziej energożerna to koszt ogrzewania idzie x2, wtedy te czasy zwrotu są lekko nieaktualne. Natomiast nienegowalnym plusem jest niezależność i tu masz racje. Chociaż moja PC po ustabilizowaniu temperatur gdy schodzi na min to bierze 500W (max 1500W), wiec na upartego maly agregat spokojnie by to uciągnął w razie braku prundu. Ja Ciebie seler rozumiem ze to lubisz, masz swoje klimaty na chacie, mi sie np podoba Twoj dom i moglbym w nim mieszkac i palic ale tylko na weekend lub tydzien urlopu. Na dluzszy czas to nie dla mnie. Ja nawet nie mam i nie chce miec kominka w domu. Kazdy ma to co lubi. Podsumowując, ogrzewanie mozna porownac do klimatyzacji w nowym samochodzie, wersje manualna masz w standardzie, ale do automatycznej musisz dopłacić. Jak ktoś miał automatyczną klimę w samochodzie to juz nie bedzie chcial wrócić do manualnej. To samo z ogrzewaniem domu PC, jest po prostu wygodniej i przy okazji sporo taniej. Dlatego namawiam kazdego aby szedł tą drogą, z resztą do klimy automatycznej też @kocbeat kiedys jak porownywalem gaz to 1kWh z gazu kosztowala jakies 24gr, a prundu w taniej taryfie 28gr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 05.03.2020 22:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2020 Abstrachując od cen (u mnie 49m2 okien to 35tys było i było to naprawdę tanio bo sporo fixów) i innych cen chodzi o zasadę. Podkreślając oszczędność danego rozwiązania należy brać pod uwagę jego koszt i amortyzację, tak jest po prostu uczciwiej. Oczywiście można zrobić sobie pompę powietrzną ze starego klimatyzatora za 3tys a można kupić tej samej mocy monoblok za 20tys nie w tym rzecz chodzi o to by sprawę stawiać w pełnym spektrum dla "świerzaków" którzy dopiero zaczynają i myślą i kombinują by rozumieli że zawsze jest coś kosztem czegoś. Jeden będzie się cieszył z każdej kWh zaoszczędzonej przez GWC i reku, kosztem obsługi filtrów, odgrzybiania czy delikatnego smrodku inny będzie się cieszył że wydał tylko 3tys na piec na ekogroszek kosztem szuflowania wungla. Każdemu podle upodobań byle w jasny sposób wyłożyć zawsze "zady i walety" rozwiązań. Zgadza się. Świeżakom należy stawiać sprawę jasno. Jest XXI wiek i nie chcą być palaczami we własnym domu. Sam nim byłem przez kilkanaście lat i niezależnie od kosztów nie zamierzam do tego wracać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Garażowiec1719514970 06.03.2020 17:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Marca 2020 Tak pisał , chciał cos dopisać i się niechcący skasowało i nie chciało się drugi raz pisać . Tam pisałem jeszcze o m2 kotłowni , w przypadku pieca stałopalnego , trzeba więcej m2 a każdy m2 jednak kosztuje i mamy pomieszczenie ,,brudne" , i na dodatek gdzieś trzeba składować opał . w Przypadku PC nawet kotłowni jako takiej nie potrzeba , a jeśli jest , jest to czyste techniczne pomieszczenie , można wstawić pralkę , suszarkę , zamrażarkę itp .Śmiało mogę stwierdzić że kotłownia oparta na piecu stałopalnym , wliczając całość inwestycji , czyli dodatkowe m2 kotłowni , komina z fundamentem , obróbkami , wyłazem dla kominiarza itp jest droższa w inwestycji niż pc , o komforcie użytkowania nie wspomnę bo to oczywiste , ale zwrócę uwagę na to że jednak bezpieczeństwo przy pc większe niż przy piecu , Przy pc zawsze jest możliwość PV i z kosztami CO CWU i bytowymi schodzimy do ,,0" .No i jednak trzeba brać przyszłość pod uwagę , kwestia czasu kiedy zabronia palić drewnem , najpierw uporają się z węglem , a później wezmą się za drewno . seler2 poczekaj jak będziesz trochę starszy , czy tak ochoczo będziesz drzewo rąbał , albo mając grypę tak się będziesz relaksował rozpalając w piecu . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.