Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Duris 3 tymi ręcami robiony


Recommended Posts

Wentylacja mechaniczna

 

Witam w moim miesięczniku :) ostatnimi czasy udało mi się położyć wszystkie rury i skrzynki od WM. Do 100% brakuje mi tylko powieszenia rekuperatora i podłączenia go giętkimi kanałami.

Zacząłem od ustalenia i rozmierzenia gdzie dokładnie będzie rekuperator. Potem wykułem dziurę w ścianie na czerpnię.

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/pp6p1kcujfyi.jpg

 

A to jest osprzęt który później wyląduje pod wiązarami.

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/qt2bq0zvwq8j.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/p89ocysmm543.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/umkfjvnj2pso.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/j7tqxsi2ker7.jpg

 

Skrzynka rozprężna zhendera dla bogaczy. Po ich zakupie nie miałem za co jeść przez tydzień ;) Ale szarpnąłem się na nie dlatego że są zajebiście zrobione, to na dodatek mają idealną dla mnie długość, centralnie do nich będzie dochodzić płyta GK i potem bezpośrednio anemostat bez żadnych muf itp. Proste jak budowa cepa.

Rury z powłoką antybakteryjną itp. Moim zdaniem chwyt marketingowy no ale cena była dobra. Jak dla mnie to giętszy arot pomalowany w środku na biało ;)

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/vlbjqvhc5dhk.jpg

 

Rury sztywne spiro starałem się opatulić samoprzylepną wełną 4cm - taka specjalna do wentylacji. Najbardziej zależało mi na zaizolowaniu rury wyrzucającej powietrze z domu, żeby mi się tam nic nie skraplało. Tym co zostało oblepiłem reszte. Dałbym ją wszędzie ale po pierwsze jest droga, a po drugie i tak wszystko oprócz pionowej rury będzie obsypane granulatem.

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/ai30saerlgh8.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/skit82dl5hl8.jpg

 

Rury. Rury jak rury, podwieszałem je za pomocą tamy perforowanej do dolnego pasa wiązarów. Wszystkie końce łączone ze skrzynkami/puszkami za pomocą uszczelki i ślizgacza. Te puszki zhendera są tak dobrze zrobione że rury z uszczelką bez poślizgu się do nich nie wsadzi. Rury starałem się prowadzić optymalnie, bez zbędnych zakrętów. Zobaczymy jak to będzie dmuchać.

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/hlnmgzk4atqq.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/re2mjkm2mzbn.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/kgf3pnotk4ri.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/e397rk44hkrm.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/u6d21au1xcbw.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/z8g9rat9x7lm.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/bmn9uuq3tsgj.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/6ripi63xexac.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/93bygfz4gjia.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/a2uzynhgc0ct.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/8z1iua82xy55.jpg

 

Wnętrza rozdzielaczy:

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/frde23qj3fms.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/5hm8glgqv9nl.jpg

 

Rury sztywne to blaszaki spiro, pomiedzy rozdzielaczami a reku są fi 160, czerpnia też fi 160, ale wyrzutnia już fi200.

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/7wbn87k244o8.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/jhnix3xtctid.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/yltdrifothfr.jpg

 

Czerpnia i wyrzutnia. Obie wyglądają tak samo. Co ważne są rozmiaru fi200 (nyple w reku mają fi160), a to dlatego że jest w nich siatka i te żebrowanie, stąd mniejsza powierzchnia czerpania/wyrzucania co sugeruje przekrój jeden poziom wyżej niżwymagany - tu podziękowania za podpowiedź od firmy Wioldar :)

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/6h9gmraet9sa.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/c394s9dzekhm.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/zbw2gbnwk392.jpg

 

Ostatnie dwa elementy, które czekają na swoją kolej. Stelaż o nośności 100t i rekuperator który aż się pali żeby dmuchać :p

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/vr6cxkkj26tl.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/rolrqmz07ors.jpg

 

Pracochłonność:

  • kilka popołudni, samemu trochę się naszarpałem z tymi rurami.
     

 

Koszty:

  • 4750 zł rekuperator ALNOR HRU-450
  • 2600 zł kanały fi75 150m, skrzynki rozdzielcze 2 szt, skrzynki rozprezne 12sz, anemostaty, czerpnia, wyrzutnia i uszczelki
  • 91 zł 3m rury spiro fi160, 2 redukcje 160/200 i dwie mufy fi160
  • 500 zł 6m fi`60, 3m fi200, 3xkolano fi160, kolanofi200, wełna 40mm, stelaz na reku, tasma
  • 204 zł akcesoria do wentylacji - tasmy, obejmy, opaski, redukcje

Suma: 8145 zł

 

Nakład pracy i koszty jakie poniosłem w moim mniemaniu są korzystne. To połowa tego co proponowały firmy wykonujące takie instalacje. Świadomość że jest wykonane bez lipy - bezcenna.

Może jeszcze wrzucę szkic rozmieszczenia puszek i kanałów, ale większość wymyślane było na bieżąco. W zamian za to wrzucam obliczenia. Rzeczywistość pokaże jak będzie :)

 

http://files.tinypic.pl/i/00730/6sxemlhntgd7.jpg

 

cdn ...

Edytowane przez sebcioc55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Świetna robota i faktycznie widać żeś się urobił powyżej uszu (że taki żart).

 

Firmy wyceniają instalację bez rekuperatora na 10 tyś i to jest chyba jakaś prawidłowość, bo ja miałem jedną wycenę na 10 tyś właśnie, a znajomy zaprosił 3 firmy i dwie wyceny były za 10 tyś, a jedna za 9500 :lol2:

 

Jak się samemu zrobi puszki, to można jeszcze zejść o tysiaka, ale to trochę zachodu, no i cały dzień silikonowania i nitowania. Na rekuperatorze też planuję zejść 2 tysie, ale co wyjdzie, to zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje, super instalacja. Co do wycen, przeglądałem wyceny które otrzymałem z różnych firm, ceny od 16 do 21 tys. w tym robocizna od 8 do 12 tys.

 

Patrząc na Twoje zdjęcia mam wrażenie, że skoro ściany stoją, to chyba i z rurkami sobie poradzę :)

 

Możesz podać dokładny model tego reku i gdzie go kupiłeś (w cenniku Alnora, znalazłem HRU-MinistAIR-W-450 ale on kosztuje 8222,-- netto)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DrKubus złóż zapytanie do firmy Wioldar, oni aż tak nie zdzieraja. Co prawda muszą coś zarobić ale jakbym miał kasę i nie był sam w stanie zrobić tej instalacji to skorzystałbym z ich usług.

A rekuperator mam ten o którym piszesz. Cena katalogowa to właśnie cena dla instalatorów żeby mogli pokazać inwestorowi i przytulić różnice pomiędzy realna cena. Poniżej cytat z handlowca Alnora:

Panie Sebastianie mamy promocję na rekuperator zamieszczony w ofercie. Cena zakupu aktualnie 3906,84 netto ( do 13.11 trwa promocja).

Więc jak się poszuka to można kupić dobry reku za rozsądne pieniądze.

Edytowane przez sebcioc55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś mi doradzi/zniechęci - planuję przestrzeń nad sufitem podwieszanym i pomiędzy wiązarami zasypać regranulatem styropianu (bardziej się "zakleszcza" niż granulat). Mam ofertę na regranulat z odpadów po produkcji sztukaterii. Robią ją z EPS 200 033 !! Cena za 1m3 to 35 zł nett. Niestety mają to w okolicach Raciborza czyli 600km ode mnie! Musiał bym załatwić transport, a potrzebuję w sumie 60m3. Całość chcę przykryć wełną 5cm żeby mi to nie fruwało. Czyli patrząc od spodu:

 

  • płyta GK 12,5mm
  • folia paroizolacyjna 0,2mm
  • regranulat styropianu 033 50cm (ściśnięte 55cm)
  • wełna 039 5cm (ewentualnie 036 zależy co będzie w promocji)

 

 

Co sądzi o tym forum? Może ktoś ma namiar na tani transport na północ? Musiałby to być TIR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś mi doradzi/zniechęci - planuję przestrzeń nad sufitem podwieszanym i pomiędzy wiązarami zasypać regranulatem styropianu (bardziej się "zakleszcza" niż granulat). Mam ofertę na regranulat z odpadów po produkcji sztukaterii. Robią ją z EPS 200 033 !! Cena za 1m3 to 35 zł nett. Niestety mają to w okolicach Raciborza czyli 600km ode mnie! Musiał bym załatwić transport, a potrzebuję w sumie 60m3. Całość chcę przykryć wełną 5cm żeby mi to nie fruwało. Czyli patrząc od spodu:

  • płyta GK 12,5mm
  • folia paroizolacyjna 0,2mm
  • regranulat styropianu 033 50cm (ściśnięte 55cm)
  • wełna 039 5cm (ewentualnie 036 zależy co będzie w promocji)

 

Co sądzi o tym forum?

 

A, lubię ten Twój dziennik :p to poczęstuję linkiem wraz ze starym rzymskim pozdrowieniem: ave naprzód...

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?48792-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy&p=4648210&viewfull=1#post4648210

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ProStaś. Nie trafiłem wcześniej na te wpisy. Jest tam też mowa o regranulacie z Pomorza ale nic więcej nie znalazłem. Jak masz jakiś namiar to się podziel, chyba że to tajemnica to wyślij na priv :)

Właśnie skończyłem stelaż w jednym z pokoi i nie obeszło się bez testu. Moje 100 kg chodziło po profilach głównych i nic się nie zerwało, więc regranulat to powinna być pestka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Seba planujesz ten regranulat sypać? Myślałem jakąś sieczkarnię pożyczyć, albo coś zrobić taniego na starej wiertarce i zmielić w cholerę moje odpady, bo tego świństwa mam w opór. Kolega radził mi dosypać potem trochę cementu i zwilżyć wodą - to nie będzie latać i się wszystko zastygnie potem i zrobić izolację murłaty i obsypać oczyszczalnię. Myślisz, że ma to sens?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega radził mi dosypać potem trochę cementu i zwilżyć wodą - to nie będzie latać i się wszystko zastygnie potem i zrobić izolację murłaty i obsypać oczyszczalnię. Myślisz, że ma to sens?

Cement podciąga kapilarnie przy oczyszczalni trzeba by to dobrze zaizolowac. Rozdrabnianie tez do łatwych nie należy, próbowałem wiertarki, rozdrabniarki do gałęzi ale kicha. Dlatego super by było jakbyś się podzielił info jak cos opanujesz.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Seba planujesz ten regranulat sypać? Myślałem jakąś sieczkarnię pożyczyć, albo coś zrobić taniego na starej wiertarce i zmielić w cholerę moje odpady, bo tego świństwa mam w opór. Kolega radził mi dosypać potem trochę cementu i zwilżyć wodą - to nie będzie latać i się wszystko zastygnie potem i zrobić izolację murłaty i obsypać oczyszczalnię. Myślisz, że ma to sens?

 

Plan jest taki: wrzucam wory z regranulatem na górę. Otwieram wór i wysypuję, jak się zrobi za duża górka to biorę grabki bez zębów (muszę zrobić ;)) i rozgarniam. Powtarzam to samo aż się wypełni cały strop do końca wysokości dolnego pasa wiązarów. Potem to przygniatam 5cm wełny. Tutaj mam pewien problem bo o ile w przestrzeni użytkowej będą łaty które ładnie docisną wełnę, to pod skosami już nie wiem czym tą wełnę przycisnąć.

Aha, bym zapomniał - miejscami wrzucę też w strop resztki styro co mi zostały po elewacji, a trochę tego jest.

 

Ja mam pewien pomysł na taki młynek. Bierzesz tarkę do styropianu i ją mocujesz do jakiejś szlifierki, np żyrafy. Druga osoba która dociska styro do żyrafy albo inny patent i trochę kręcenia i będzie.

Żeby dawać cement i wodę to tak nie bardzo, jak kolega wyżej pisał beton podciąga wodę, i styro też moknie. Chociaż jest coś takiego jak styrobeton, musiałbyś poszukać. Na murłatę właśnie kiepsko bo powinno tam trochę wiać od góry (w naszym przypadku wentylacja poddasza) i sie wszystko rozwieje, dlatego ja rzucę wełnę na granulat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że Ty masz regranulat styropianu u siebie?

 

Nie, mam granulat wełny 40 cm.

Nie polecam, chyba że ktoś to rozłoży na zasadzie: siała baba mak (chłop żyto....:sick:), inaczej się tego nie "napowietrzy". A bez tego ciężkie i kiepsko izoluje.

 

Koncepcja z rozcinaniem worków słuszna. Pomyśl o zabezpieczeniu ewentualnych halogenów. Ciepło + styropian + drewno = ...:bye:

 

Jakaś puszka ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

.. a jak wygląda stosunek przenikalności cieplnej miedzy np. 20cm płyta styropianową a nasypanym 20cm granulatem. Porobiłem sobie "testy" i żeby ten granulat miał taką samą gęstość co płyta to musi go być ze 2,5 razy więcej.

W skosy powbijaj płyty styropianowe i od góry postaraj się docisnąć. Dociskając ten granulat to chcesz od góry poprzybijać łaty? Tylko co wcześniej się ugniecie wełna czy granulat.

 

Przemek te odpady styropianowe "zatop" w granulacie będzie lepszy efekt niż żeby to rozdrabniać - po drugie szkoda roboty.

 

Macie jakiś link do osób które to mają i mieli to sprawdzone kamerą termowizyjną ? Nigdzie nie mogę znaleźć lambdy - chyba ze jest niepoliczalna bo wszystko zależy od dociśnięcia

Edytowane przez grend
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym obstawiał że jest niepoliczalna (albo ciężko policzalna), gdzieś tu na forum gorbag zamieszczał swoje pomiary temperatury w granulacie styropianu i mu wychodziło że izoluje i to całkiem nieźle. Nie wiem czy bierzesz pod uwagę że regranulat styropianu to w większości "poszarpany" styropian o nieregularnych kształtach, więc powinien dobrze się pozakleszczać. Ja obstawiam że taka drubość jak u mnie ok 55cm będzie całkiem nieźle izolować. Oczywiście wykonam pomiary.

@ProStaś też chciałem granulat ale właśnie tak jak piszesz, bez wdmuchania tego mechanicznie ciężko jest to zrobić dobrze. Takie wsypanie z wora jest słabe i można przesadzić (patrz Piczman). U mnie ze względu na grubośc bałem się o ciężar i dlatego będzie styro. Oświetlenie będzie na 12V ledowe wszędzie raczej, a zasilacze na górze nad wełną, więc spoko. Ludzie w izolację nad halogeny dają ceryfikowane klosze/puszki, czyli ceramiczne doniczki :D Dobrze jak są nawiercone.

 

Uchylę rąbka tajemnicy czym się teraz zajmuje na budowie :)

 

http://files.tinypic.pl/i/00731/sxbdu56c16nh.jpg

 

http://files.tinypic.pl/i/00731/ci41a4md1vys.jpg

 

płyty dla profesjonalistów i coś tam sobie wieszam :rolleyes:. Reszta relacji po dokończeniu pierwszego etapu. Sufity podzieliłem na dwa etapy: 1. montaż podkonstrukcji i przykręcenie płyt, 2. wykończenie płyt wraz z malowaniem. Pomiędzy tymi etapami wykonam izolację stropu żeby zacząć grzać, bo jak by nie patrzeć to drugie ciężko robić w temp w okolicy 0*C.

 

Pozdrawiam czytających.

Edytowane przez sebcioc55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seba, myślałeś o gruncie na ściany? Pytam, bo masz gipsowe tynki jak ja i może coś obczajałeś.

 

Myślałem użyć na ściany zewnętrzne podkładu paroszczelnego Benjamin Moore 260 Super Spec, ale piszą, że trzeba najpierw zagruntować tynki gipsowe gruntem głęboko penetrującym. Oczywiście zalecają jakiś swój, ale jest drogi i myślę, że Ceresit CT 17 też byłby dobry. Chyba trzeba nim wszystkie ściany i sufity, a potem ten Super spec na zewnętrzne i chyba coś bardziej cywilnego na resztę ścian i sufit, bo nad sufitem jest folia i będzie izolowane poddasze, to też nie trzeba bariery paroszczelnej.

 

Trochę zamotałem chyba, ale się wyznasz o co mi chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem wiem, czytałem w Twoim dzienniku. Powiem Ci że temat ciekawy, a tym bardziej że mamy to samo, tynk gipsowy a pod nim BK. Obydwa lubią wciagać wilgoć i tak samo ją oddwać. W tym drugim bym się dopatrywał problemów. Bo jeżeli nawet zrobisz jak piszesz, i ta wilgoć będzie miała gorzej żeby się przedostać od wewnątrz do ścian, ale trochę jej i tak przejdzie. A jak ona się bedzie miała wydostać? Od środka folia w płynie, od zewnątrz styro. Mi się wydaje że straty spowodowane przenoszeniem ciepła w wilgoci w ściany są tak małe że chyba nie opłaca się kupować tej farby. Z resztą podobno tynki gipsowe są bardzo fajne do mieszkania, robią fajny mikroklimat właśnie dzięki regulacji wilgotności.

Ale temat zapodałeś, pomyślę o tym w wolnej chwili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...