Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Duris 3 tymi ręcami robiony


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nie no bez przesady z tym SCOP 6 , teraz przy tym sterowaniu co ma sebcio55 , to góra 5 . Ale teraz juz wiemy jaki sterownik ( softy jakie potrzebne ) do maksymalnego wyżyłowania pc , wtedy przy takim domu jak ma sebcio55 scop z okresu zimowego ( na potrzeby CO) na poziomie 6 jest jak najbardziej osiągalny . Początek sezonu wtedy z scop-em ok 7 , koniec sezonu scop troszkę poniżej 5 , średnia wyjdzie ok 6 .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sebcioc55 masz 5 kW inwerter?

 

tak

 

I rzeczywiście wyprodukowała na początku sezonu 3,5 GJ (969 kWh) ciepła, przy poborze 160 kWh?

Toż to COP > 6

 

jezeli tak wcześniej pisałem to tak. Wszystkie dane które podaje sa odczytane z podlicznika ORNO i ciepłomierza Apatora. Aby nie być gołosłownym poniżej zamieszczam zdjęcie zrobione 5 min temu.

 

http://pics.tinypic.pl/i/00872/lrg8qtnh3txl.jpg

 

http://pics.tinypic.pl/i/00872/pjam9c4kw9ip.jpg

 

Więc tak, PC od startu wyprodukowała 15,809 Gj ciepła (ciepłomierz nowy, zaplombowany) w tym jest też wygrzewanie budynku. 1 Gj to 278 kWh, zatem PC wyprodukowała ciepła na 4394,902 kWh.

W tym celu zużyła 1371,14 - 480 (480kWh pobrał wcześniej meeting)= 891,14kWh. Więc 4394,902/891,14 = 4,932. Więc podsumowując SCOP wynosi 4,93. Dane od 1 paź do 19 lutego.

Prawdopodobnie osiągnąłem już minimum temp DZ na poziomie 2,6*, więc teraz scop powinien jeszcze się podnosić.

Przeliczmy to na złotówki. 80% kWh to druga taryfa za 0,28zł (wynikajaca z mojego lenistwa, ponieważ nie zrobiłem jeszcze sterowania a i nie chce mi się wstawać i wyłączać PC o 6 rano ;) ), 20% to I taryfa za 0,63zł. Wychodzi z tego że 713*0,28= 199,58 zł + 178*0,63= 112,26 zł sumarycznie wychodzi 311,84. Mógł bym to przykrócić tylko do II taryfy ale oszczędził bym wtedy jakieś 60zł, ale wstawanie o 6 nie jest tego warte ;)

Podsumowując - wydajność jest zajebista, na początku sezonu przy wygrzewaniu domu i temp DZ 14* COP był kosmiczny, bo >10. Wszytko to co podaje to samo CO, CWU grzeje 2kW grzałką co mnie kosztuje nawet więcej niz ogrzewanie. Dopóki nie ogarniemy tego tematu z Jackiem niestety nie polecę nikomu tej PC w ciemno.

Edytowane przez sebcioc55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i ja też czekam na dalsze wieści w temacie PC (reku zapewne nadal ciiisza?). Są dostępne PC takie jak Twoja o mocy ok 10kW?

 

Jak dobiera się rozmiar DZ dla PC? Chodzi mi o kolektor poziomy a nie odwierty (bo te drugie to zdaje się 50W/mb odwiertu).

Zastanawiam się ile i jakie przygotować przepusty pod fundamentem dla PC.

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i ja też czekam na dalsze wieści w temacie PC (reku zapewne nadal ciiisza?). Są dostępne PC takie jak Twoja o mocy ok 10kW?

 

Jak dobiera się rozmiar DZ dla PC? Chodzi mi o kolektor poziomy a nie odwierty (bo te drugie to zdaje się 50W/mb odwiertu).

Zastanawiam się ile i jakie przygotować przepusty pod fundamentem dla PC.

 

Pozdrawiam

Karol

 

Nie wiem o co chodzi z tym reku ;)?

PC o mocy 10kW pewnie bedzie, z tego co wiem to tylko większa sprężarka i wymiennik.

Wielkość DZ dobiera się na podstawie tego ile energii może dostarczyć nam nasz grunt, wiem że masz sucho więc trochę lipa, musisz dać po prostu więcej rur. Stąd pochodzi poniższa tabelka, zachęcam do przeczytania całości.

 

http://www.blog.karbon.com.pl/wp-content/uploads/2011/01/W%C5%82asno%C5%9Bci-termiczne-grunt%C3%B3w.jpg

 

Przepusty pod czy nawet przez fundament musisz zrobić tak żeby przeszły dwie rury PE40, zasilanie i powrót. Zrób przepusty z czego chcesz, może być np arot fi75 tylko kup sobie też kawałek rury PE40 zeby wiedziec czy potem ją przepchniesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Seba za odpowiedź. Wczoraj wieczorem faktycznie takie same dane znalazłem w sieci. Nie napawa to optymizmem, dla 10 kW mocy pompy i przy założeniu, że mogę uzyskać ze swojego gruntu ok 20W/mkw wychodzi że dolne źródło musi mieć powierzchnię 10 000 [W] / 20 [W/mkw] = 500 mkw - no mam taki teren ale koparka to będzie kopała tydzień i skasuje pewnie 50% ceny odwiertów :(

 

Teraz jeszcze kwestia rur - piszesz dwie rury PE40 czyli masz na myśli rozdzielacz poza domem tak? A czy nie jest lepiej założyć go w domu?

Nie znalazłem na tamtej stronie informacji jak skutecznie pobrać owe 20W z metra krawatowego gruntu. Czy jest wystarcza 1mb rury PE40 aby odebrać założoną ilość energii? Jeszcze ewentualna kwestia długości pętli w ziemi, też masz jakiś fajny link na to?

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Seba za odpowiedź. Wczoraj wieczorem faktycznie takie same dane znalazłem w sieci. Nie napawa to optymizmem, dla 10 kW mocy pompy i przy założeniu, że mogę uzyskać ze swojego gruntu ok 20W/mkw wychodzi że dolne źródło musi mieć powierzchnię 10 000 [W] / 20 [W/mkw] = 500 mkw - no mam taki teren ale koparka to będzie kopała tydzień i skasuje pewnie 50% ceny odwiertów :(

 

Teraz jeszcze kwestia rur - piszesz dwie rury PE40 czyli masz na myśli rozdzielacz poza domem tak? A czy nie jest lepiej założyć go w domu?

Nie znalazłem na tamtej stronie informacji jak skutecznie pobrać owe 20W z metra krawatowego gruntu. Czy jest wystarcza 1mb rury PE40 aby odebrać założoną ilość energii? Jeszcze ewentualna kwestia długości pętli w ziemi, też masz jakiś fajny link na to?

 

Pozdrawiam

Karol

 

Tak, rozdzielacz po za domem. A po co Ci w domu? Po pierwsze zajmuje miejsce, a po drugie trzega go dobrze zazolować bo będzie się rosić. Ja bym na Twoim miejscu zrobił tak jak ja, czyli rów a w nim po jednej stronie zasilanie z pętli a po drugiej stronie powrót. Rura PE40 dlatego że przy dłuższych odległościach są mniejsze opory i masz trochę większą powierzchnię wymiany ciepła (uwaga: rura z jak najcieńszymi ściankami). Kupując krążek 200m, wsadzasz go do rowu o długości 100m i szerokości 1m, lub 1,20m - dwie standardowe łyżki (o krztałcie dowolnym, mogą się nawet krzyżować na różnych głębokościach, chociaż lepiej nie.) Taka jedna pętla to powierzchnia 200m^2, robisz trzy takie pętle i Panie... kolektor jak ta lala :) lepiej jest go trochę przewymiarować. Wg mnie sprawny koparkowy wykopie takie 3 rowy w max 3 dni po 10h dziennie z palcem w du*** w tym zasypanie oraz ułożenie przez Ciebie rur. Koszt u mnie to 3*10*90zł = 2700 zł. Dalej myślisz że to połowa pionowego kolektora?:cool:

 

EDIT: do tego rura PE40 2,4 po 3,40zł/mb = 2040 zł + rozdzielacz 600 zł + glikol ok 1200 z. Za całość 6540zł + troche Twojej robozicny. Studzienka - zrobisz szalunek i podczas każdego lania betonu coś tam wlejesz wiec teoretycznie za darmo ;) Teraz porównaj to do całkowitego kosztu pionowego DZ, ale takiego rzetelnego i daj znać co się bardziej opłaca. Z tego co wiem to koszt odwiertów to na gotowo ok 100zł/mb więc...

 

EDIT 2: jezeli juz bedziesz robił odwierty pionowe, bo może miejsca szkoda, ze rozpierducha (ale ta na takim etapie jak jesteś to pikuś, zasypiesz wyrównasz i za rok nie bedziesz wiedział gdzie było kopane) to zauważ tez że w taki odwiert wsadza się U-rurkę czyli dwie rury obok siebie połączone na końcu, coś takiego:

 

http://vikersonn.eu/files/file/3/dolne-zrodlo-rura.JPG

 

więc "ciepła" rura idzie tuż obok "zimnej" i powrót z PC wychładza zasilanie, oczywiście to występuje tylko na początkowym odcinku aż do wyrównania temp. i wiadomo że na końcu jest dużo wyższa temp niz przy kolektorze poziomym. Ale z wypowiedzi na forum widać że temp zasilania o tej samej porze dla odwiertów jest podobna do tego co ja mam u siebie, gdzieś tu na forum chyba liwko podawał swoją temp i była chyba minimalnie wyższa niż u mnie, albo nawet taka sama. Dowiedz się o lokalną cenę u Ciebie za odwierty i wtedy zdecydujesz. Tylko wypytaj o całość, wypełniacz do odwiertów i glikol, powinni wtedy też sprawdzić przepływ i szczelność.

Edytowane przez sebcioc55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

, dla 10 kW mocy pompy i przy założeniu, że mogę uzyskać ze swojego gruntu ok 20W/mkw wychodzi że dolne źródło musi mieć powierzchnię 10 000 [W] / 20 [W/mkw] = 500 mkw - no mam taki teren

 

Błędne założenie.

Na 10 kW mocy pompy składa się moc elektryczna (z gniazdka) i moc chłodnicza (z gruntu).

PC o mocy 10 kW ma - zależy od rodzaju - ok. 7,5 kW mocy chłodniczej. I do tej mocy musisz dobrać grunt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błędne założenie.

Na 10 kW mocy pompy składa się moc elektryczna (z gniazdka) i moc chłodnicza (z gruntu).

PC o mocy 10 kW ma - zależy od rodzaju - ok. 7,5 kW mocy chłodniczej. I do tej mocy musisz dobrać grunt.

 

prawda, ale jak zrobi DZ dla przeliczenia "pełnej" mocy pompy to nic sie nie stanie, a nawet będzie lepiej. Przy odwiertach ma to znaczenie bo wiadomo $$. Kolejna sprawa że przy suchych piaskach najlepiej przyjąć te mniejsze wartości "kaloryczności" gruntu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez dwóch zdań, DZ warto przewymiarować, szczególnie poziome.

 

Ale wymiennik dobiera się do mocy chłodniczej PC, zaraz po tym, jak się dobierze odpowiedniej mocy PC do domu.

 

I jeszcze pytanko. Głośna jest ta PC?

 

Powiem tak, ostatnio Jacek u mnie był stoimy nad pompą, chodzi rekuperator i mówię mu że włączyłem PC pół godziny temu żeby zobaczył jak chodzi po dłuższym czasie, a on: "to ona jest włączona?" :yes:

jeżeli chodzi na minimalnej mocy tak ok 500W to jest mega cicha, jak jest zamknięta całkowicie obudowa to jakieś 36dB z odległości 1m. Dzisiaj wieczorem zmierzę przy starcie i jutro rano jak bedzie chodzić na min, a własnie przeważnie większość czasu chodzi na min. W normalnym życiu jej nie słychać za zamkniętymi drzwiami w ogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie wertować całego wątku: na jakiej głębokości dałeś PE40? I jak się to ma do głębokości wód gruntowych? Bo jak rozumiem im płycej woda tym płycej można dać wymiennik i lepiej będzie działał, bo będzie na bieżąco omywanyprzez nowonapływającą wodę?

 

A tak w ogóle to SPADAJ. Czytam ten Twój wątek, po tym jak mi pomogłeś i z nadzieją, że jeszcze pomożesz w moim dzienniku, i zachciało mi się PC :lol: skąd ja na to wszystko kasę wezmę?

 

Wracając do PC - warunki są takie, że mam:

 

1) piaseczek wszędzie,

2) wodę gruntową na ok 1.2m, tak według projektu. Mam zamiar, jak trochę zmarzlina puści, zakopać rurę kanalizacyjną i sprawdzać poziom wody.

3) koparkę łańcuchową i o ile dobrze pamiętam to max głębokości kopania ma ok 1.3m. Trzeba rury PE z glikolem jakoś zabezpieczyć od góry? Piaskiem mogę zasypać -> patrz Punkt 1 :cool: Tak to bym szedł zaraz za łańcuchem i dawał tam rurę, aby mi się czasem nic nie obrywało w wykopie. Jak coś to szerokość takiego wykopu to ok 20cm, na pewnie nie da się w nim stać ani nawet włożyć łopaty.

4) aha, zważywszy na Punkt 1, a lubiąc zieleń i chcąc mieć ogród, muszę nawieźć ziemi. Ostatecznie rura PE wyszłaby nawet głębiej.

 

Ile Cię wyszła cała impreza pt. PC? I ile w tym było kosztu wynajmu koparki? Jedna (poważna?) niedogodność u mnie byłaby taka, że musiałbym dać rury przez ścianę do pom. gosp., bo nie dałem nic przez / pod fundamentem :bash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to po kolei ;)

Rury mam na 1,8 -2 m tam juz byla woda i rury kladlem miejscami w wodzie. Glebsze kopanie nie wiele by dalo no i wykop zaczynal sie obsuwac. A to wiecej kopania i wiecej $ za koparke.

Z tym otrzymywaniem na bierzaco to tak wiesz ;) za plytko tez nie mozna zeby nie zamarzl. Jak masz wode na 1.2 to i na 1.4 pewnie tez to wypadslo by dac na te 1.4m.

Jak bedziesz mial glowe na karku to PC wyniesie Cie nie wiele wiecej niz inny system CO, a rachunki x razy nizsze.

Wystarczy ze wykopiesz dziure bez rury i tez wszystko bedzie widac :)

Tyyy fajna ta koparka nie wiedzialem o czyms takim wczesniej. Idealna do kabli i rur od DZ! Mozna sobie rundke wzdluz plotu nawet zrobic ;) takich rur sie niczym nie zabezpiecz, tylko grunt z wykopu. Jakbys kopal na ten 1.3-1.4m i odrazu kladl rure to spoko by bylo. Tylko zeby sie nie obsuwalo.

O kosztach PC juz pisalem ;). Za koparke dałem chyba 2100 w tym tez rownanie terenu po za DZ.

Dawanie rur w elewacji to zaden problem. Troche wiecej zabawy i kolanek. Mialem problem z przeciagnieciem rur przez przepusty i tez juz chcialem dziurawic elewacje. Ale w koncu sie udalo.

Zachecam do przeczytania calego dziennika :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...