Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Budżetowy (TCO) z przyciętym budżetem, przy stacji PKP z widokiem na las...


Recommended Posts

Czyli ta zaleta tynków gipsowych, że chłoną wilgoć i oddają to ściema?

 

Tak, jak kazdy inny materiał z takim współczynnikiem dyfuzji pary wodnej.

Inny ma gips, inny c-w to chyba jasne ?

 

Swoja droga przy wyborze tynku ten współczynnik interesował mnie tyle, co zeszłoroczny śnieg....

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 741
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Co do tynków. Mam tynki gipsowe Knauf Diamand i szczerze to twardością nie mają szans do cementowego. Już parę dziur dzieci mi porobiły. Oczywiście naprawa jest bardzo łatwa, warto zostawić sobie każdej farby w słoiczku na ewentualne zaprawki. Najbardziej wkurzyło mnie to, że nie przyłożyłem się do układania kabli na ścianie, w niektórych miejscach odstawały i po zatynkowaniu przebijają. Nie mam pomysłu jak sobie z tym poradzić. Następnym razem na wszystkie kable zrobił bym bruzdy. Generalnie tynki gipsowe są ok i drugi raz też bym takie zrobił.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że co ??? Chyba, jak bo zaraz po wyprodukowaniu wbudujesz w ścianę, pokryjesz styropianem, tynkami, farbą.

W praktyce podziel to przez 2

 

tu ma rację

Tyle, że to tuż po wyprodukowaniu. Taka technologia produkcji. To tak, jakby się przejmować wilgotnością tynku tuż po wyprodukowaniu ;)

 

Potem "Ostatecznie mur wykonany z betonu komórkowego stabilizuje wilgotność na poziomie od 1,5 % do 6 % masy."

 

Za to porównywanie tynku do worka foliowego to ostra przesada.

 

Dla miłośników teorii o nie radzeniu sobie BK z wilgocią nie potrafiących podać żadnych parametrów, źródeł czy danych:

 

"W dwa miesiące po ustąpieniu wód powodziowych zalane ściany domów z bloczków Ytong wyschły od maksymalnego nasycenia wodą (~50 ÷ ~60% masy) do wilgotności ~35% masy. Po około roku od zalania wilgotność w badanych domach spadała do poziomu poniżej 10% masy."

 

Źródło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On wie najlepiej i to co robi jeszcze zawsze najlepsze i nigdy się nie myli ...

 

Oczywiście, że się mylę. Myliłem się wybierając PC. Myliłem się oceniając temperaturę przemarzania i w wielu innych rzeczach. A Ty kiedy się pomyliłeś?

 

Jeśli BK ma od razu do 40% wilgoci w sobie , czyli przy całym domu zapewne mówimy o tysiącach litrów wody uwięzionej w bloczkach to co to znaczy suchy BK ? BK to najbardziej chłonący wodę materiał , chłonący 3x bardziej niż silikat.

 

Jakie znaczenie ma "od razu" Już w momencie murowania ma o wiele mniej.

 

Więc o jakiej suchości mówisz ?

 

Rzędu kilku procent z rok czy dwa po zamieszkaniu. Oczywiście po wcześniejszym wygrzaniu i osuszeniu wylewek, stropu i tynków.

 

 

Najlepiej więc było by wogóle nie dawać tynku tylko ocieplić go od zewnątrz i nonstop grzać i wietrzyć aby całą tą wilgoć wywalić z murów a Ty chcesz jeszcze tą wilgoć zatrrzymać w murach i nie chcesz aby ona "wyszła" z murów , bo to niby nie jest korzystne ?

 

Naprawdę twierdzisz, że cement, piasek i wapno = paroizolacja i hydroizolacja? No popatrz, a wszyscy to smarują mazidłami, oklejają papą i dają folie.

 

 

Snujesz jakieś dziwne teorie , pokazujesz jakies wykresy , dane , które później okazują się nijak mające się do danego tematu i sytuacji ...

 

Podaję przynajmniej jakieś badania, pomiary. I podaję swoje wnioski. A skąd wyciągnąłeś wniosek, że BK pod tynkiem nie schnie? Masz jakieś pomiary? Badania? Czy tylko wiarę?

 

Ja mieszkałem 6 lat w domu wybudowanym z gazobetonu 600. Przez 2 lata walczyłem z wilgocią , tyle jej było że przez 2 lata miałem wilgoć 80-90% ...

 

Taka wilgotność muru? Jak to zmierzyłeś? Jaki tynk?

U mnie jest jakieś 28t BK. Ponad 30t tynków i wylewek i prawie 50t betonu na stropie, słupach i podciągach. Czyli jakieś 25% masy to BK. Nie przyszłoby mi do głowy obwiniać o wilgotność głównie BK. Oczywiście ma wpływ i schnie, ale to zwykły beton jest dużo bardziej za to odpowiedzialny. Bo jest go dużo większa masa i jest (a przynajmniej powinien być) dosyć długo utrzymywany w stanie jak najbardziej wilgotnym.

 

I tak, duża wilgotność jest oczywista w nowym domu. Jak się wprowadziłem do mieszkania w nowo wybudowanym domu (ceramika na ścianach, tynk gipsowy, cienka wylewka) też miałem non stop 80-90% wilgotności. Nawet pierwszej zimy która pochłonęła o 40% więcej ciepła na ogrzanie (i odparowanie wilgoci) niż kolejna. To jedna z przyczyn, dla której nie spieszę się z przeprowadzką.

 

No i powiedz mi jeszcze, czy wygrzewałeś posadzkę? Nie, nie odpowiadaj. Pytanie retoryczne.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Wszystko zależy jak kto liczy , jakie zakłada zużycie jak i koszty ...

 

U mnie pompa łącznie z zbiornikiem 300L z montażem i iitd kosztowała poniżej 20 tys zł.

Dodatkowo dostanę chyba jeszcze 3000zł zwrotu z gminy.

 

Obecnie grzeję tylko samo CWU w II taryfie i widzę że koszty ogrzewania CWU będę miał ponad 3 krotnie niższe niż w starym domu gdzie grzałem wode z bojlerze 80L ...

 

Jeśli więc całoroczny COP będzie 3.0 to będę zadowolony , bo to oznacza że zamiast 30gr za 1Kwh będę płacił 10gr , czyli 3x mniej ...

 

Przy kablach ZAWSZE będzie się płaciło 30gr za 1kWh ...

 

Więc albo na początku wyższe koszty inwestycyjne a później niższe albo na początku niższe koszty inwestycyjne a później już zawsze kilka razy wyższe ...

 

Każdy musi sam zdecydować na czym mu zależy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie pompa łącznie z zbiornikiem 300L z montażem i iitd kosztowała poniżej 20 tys zł.

 

A cała instalacja? Z wycen wynika, że kable ze sterownikami razem z robocizną wyniosą mnie jakieś 8K zł brutto. Być może ze 2K uda mi się z tego zaoszczędzić robiąc sterowanie na przekaźnikach i domoticzu. Do tego z 1K zł na bojler. Dodajmy nawet zapas na nieprzewidziane wydatki. 10K wyjdzie cały system. To BARDZO pesymistyczna wycena.

Na wodna podłogówkę miałem wycenę na 4K zł robocizna i drugie tyle materiały (bez wyposażenia kotłowni). Czyli tyle co cały system ogrzewania na kablach i to bez możliwości zaoszczędzeni.

 

Obecnie grzeję tylko samo CWU w II taryfie i widzę że koszty ogrzewania CWU będę miał ponad 3 krotnie niższe niż w starym domu gdzie grzałem wode z bojlerze 80L ...

 

Masz teraz luksusowe warunki dla PC i pewnie średnia dla CWU będzie znacząco niższa, niż przy +18*C za oknem.

 

 

Przy kablach ZAWSZE będzie się płaciło 30gr za 1kWh ...

 

Gdzie masz taką gwarancję?

Ja tam biorę pod uwagę, że może cena wzrosnąć. Może też spaść. Można za 20K zbudować PV.

 

 

Więc albo na początku wyższe koszty inwestycyjne a później niższe albo na początku niższe koszty inwestycyjne a później już zawsze kilka razy wyższe ...

 

Każdy musi sam zdecydować na czym mu zależy ...

 

Oczywiście. Tyle, że przy PC nie tylko koszty inwestycyjne na początku masz wyższe. Jaką masz gwarancję na PC? Bo na kable 20 lat dają. A przewidywana żywotność z 5x większa. Czyli pewnie wymienisz PC gdy ja jeszcze będę miał gwarancję na kable.

A bezpośrednio koszty w czasie żywotności obydwu systemów każdy może sobie przekalkulować w kalkulatorku. A użytkownicy kabli po 15-20 latach gdy właściciele PC muszą po stronie nowych kosztów inwestycyjnych wpisać nową PC to użytkownicy kabli mogą wpisać co najwyżej wymianę kompletu sterowników, bo pewnie przez tyle lat faktycznie komplet się zużyje na tyle, że nie wystarczy wymiana kondensatora czy przekaźnika za 5 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj o 5:45 zbudził mnie telefon. Majster nie mógł trafić na budowę. Nakierowałem i jak tam dotarłem, to już niewiele roboty zostało.

Został zamontowany płot Plast-Met zamówiony 30 czerwca. Miało być do 8 tygodni od zamówienia, a od producenta do montażysty przyjechał wczoraj. Jeszcze jutro ma się pojawić spec od automatyki i ją odpalić.

 

Generalnie - bardzo nam się podoba.

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396814

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396815

 

Ale oczywiście kontrola jakości znalazła niedociągnięcia. Nie ma nic doskonałego.

 

Takie nieszczelności w obróbce lakierniczej są zdaniem Plast-Met (dzwoniłem do serwisu) czymś normalnym i nie ma się czym przejmować. Jak komuś przeszkadza można farbką zaprawić, ale nie jest to konieczne.

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396816

 

Majster od fundamentu robił niby wg instrukcji ze strony producenta bramy. Coś jednak nie wyszło.

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396817

 

A tu już nie rozumiem - bolec od klucza OK, od klamki za długi. Tak mi brzydko obcięli. Zauważyłem dopiero po odjeździe. Chyba dremlem wygładzę.

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396818

 

Była też na rozmowach ekipa z Radomia. Chcieli przed przygotowaniem oferty na ogrzewanie kablami i rekuperację obejrzeć dom w realu. Popatrzyliby na fotki, to samo by wiedzieli (albo i więcej). Maja przygotować ofertę - sprzedają Devi i pro-vent (reku miałby być Mistral 400 Pro EC).

Namawiali na wylewkę płynną betonową z gruchy (nie miksokreta). Chcą kłaść folię jak pod wodną podłogówkę i kable przypinać spinkami do styropianu przez tę folię.

Płot3.jpg

płot4.jpg

płot5.jpg

płot6.jpg

Płot7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze kilka słów o tynkach cementowo-wapiennych, bo trochę mi rozjaśnili wykonawcy, dlaczego tak fajnie ich tynki wyglądają. Ale są pracochłonne i droższe od konkurencji.

Tynk pod malowanie idzie w czterech warstwach. Obrzutka, dwie warstwy szarego z grubym dosyć piaskiem i ostatnia na białym cemencie z piaskiem kwarcowym. To ostatnie bym bardziej porównał do gładzi, niż do tynkowania.

Szare warstwy nie są zacierane - są zeskrobywane łatą po przyschnięciu. I chyba tu tkwi tajemnica. Jak oglądałem filmiki, jak robione są tynki, to wszędzie były zacierane na mokro. A potem sobie to schnie i się kurczy. Stąd rysy, pęknięcia i struktura baranku, bo nie schnie równo. A ostatnia warstwa jest cienka i tylko IMO wygładza i dzięki białemu cementowi rozjaśnia ścianę która finalnie oświetlona halogenem wygląda tak:

 

Prawy przycisk myszy i w zależności od przeglądarki "pokaż obraz" albo podobnie, bo forum pomniejsza

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396819

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396820

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396821

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=396822

 

Na fotkach na surowo, jak wyszło spod pacy. Jak na razie jestem zachwycony. Z grubsza sprawdzone piony i kąty - bez zastrzeżeń. Przed odbiorem obadam dokładnie. Fotki jednak nie oddają tego, jak ściana wygląda w rzeczywistości.

Przed malowaniem jeszcze warto przetrzeć papierem.

 

Tynk pod płytki nie ma ostatniej warstwy, za to wcześniejsze mają więcej cementu, a mniej wapna.

Tynk2.jpg

tynk3.jpg

tynk4.jpg

Tynk5.jpg

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Caly ten tynk reczny to sciema. Dla mnie nie ma zadnej przewagin nad tynkiem z agregatu i worka.

 

Jak musisz ścianę zeskrobać w odpowiednim momencie, to agregat nie ma sensu - co z tego, że dużo szybko nawalisz materiału, jak nie nadążysz skrobać (musi być odpowiednio podeschnięty - ani za bardzo, ani za mało). A jak nie zeskrobiesz, to masz baranka i opinie takie, jak powyżej o tynku C-W.

 

A co do worka. Znasz jakiś tynk workowany z drobnym piaskiem kwarcowym (wyłącznie)? I nie, nie chodzi o to, że to drogi materiał, a nie lepszy. Zwyczajnie piasek granulacji 0,1-0,3 robi różnicę.

Jak ktoś chce poczytać, to tu stary temat o piasku kwarcowym

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A cała instalacja? Z wycen wynika, że kable ze sterownikami razem z robocizną wyniosą mnie jakieś 8K zł brutto. Być może ze 2K uda mi się z tego zaoszczędzić robiąc sterowanie na przekaźnikach i domoticzu. Do tego z 1K zł na bojler. Dodajmy nawet zapas na nieprzewidziane wydatki. 10K wyjdzie cały system. To BARDZO pesymistyczna wycena.

Na wodna podłogówkę miałem wycenę na 4K zł robocizna i drugie tyle materiały (bez wyposażenia kotłowni). Czyli tyle co cały system ogrzewania na kablach i to bez możliwości zaoszczędzeni.

 

 

 

Masz teraz luksusowe warunki dla PC i pewnie średnia dla CWU będzie znacząco niższa, niż przy +18*C za oknem.

 

 

 

 

Gdzie masz taką gwarancję?

Ja tam biorę pod uwagę, że może cena wzrosnąć. Może też spaść. Można za 20K zbudować PV.

 

 

 

 

Oczywiście. Tyle, że przy PC nie tylko koszty inwestycyjne na początku masz wyższe. Jaką masz gwarancję na PC? Bo na kable 20 lat dają. A przewidywana żywotność z 5x większa. Czyli pewnie wymienisz PC gdy ja jeszcze będę miał gwarancję na kable.

A bezpośrednio koszty w czasie żywotności obydwu systemów każdy może sobie przekalkulować w kalkulatorku. A użytkownicy kabli po 15-20 latach gdy właściciele PC muszą po stronie nowych kosztów inwestycyjnych wpisać nową PC to użytkownicy kabli mogą wpisać co najwyżej wymianę kompletu sterowników, bo pewnie przez tyle lat faktycznie komplet się zużyje na tyle, że nie wystarczy wymiana kondensatora czy przekaźnika za 5 zł.

 

Sprawdziłem i materiały na podłogówkę + robocizna poniżej 5000zł i wszystko na droższych materiałach (rury Kan , rozdzielacz premium Capricorn).

 

Co do luksusowych warunków to nie wiem ,ale wiem że na 100% będzie sporo taniej niż przy grzaniem samym czystym prądem ...

 

Co do gwarancji na prąd,

Od lat śledzę temat energii , bo można powiedzieć że mam do czynienia z energią ;) i nie spotkałem się aby prąd taniał a jak były jakieś "promocje" to często z wieloma haczykami i warunkami i po upływie gwarancji ceny już różowo nie ma ...

Co do cen to ceny energii już rosną ..

Płacisz podatek OZE , płacisz na "ratowanie kopalni". To wszytko jest w dodatkowych opłatach ...

Dodatkowo przez lata energetyka "przeżarła" kasę i nie inwestowała w linie przesyłowe i są obecnie w tragicznym stanie i trzeba wpompować kilkadziesiąt miliardów złotych aby aby nie nastąpiły wyłączenia , więc uwierz że taniej nie będzie ...

Będzie drożej ...

 

Co do paneli PV to uważasz że pompa się nie "spłaci" a uważasz że PV które mają niską realną sprawność i szybki utratę sprawności się spłacą ?

Panele "istnieją" tak jak kiedyś panele solarne dzięki dopłatom , bez dopłat i specjalnych "bonusów" to się zupełnie nie opłaca ...

tak samo jak wiatraki. Opłacało się to bo energetyka musiała !!! kupować prąd z takich elektrowni w cenie kilka razy wyższej niż sama mogła kupić.

Teraz energetyka wypowiada wszystkim te nieopłacalne warunki i ... okazuje się że wiatraki przestały się opłacać :)

 

To samo jest z panelami PV. Energetyka miała kupować prąd wytworzony przez PV o wiele drożej niż sama kupuje , ale to nie przeszło i cały "biznes" upadł ..

 

Co do żywotności pomp.

Pompa PV to zmodyfikowany klimatyzator SPLIT.

Znam klimatyzatory SPLIT LG które działają od 20lat ...

 

Firmę którą obsługuję mam kilkadziesiąt klimatyzatorów które działają już kilkanaście lat ..

 

Nie wiem ile moja pompa wytrzyma , ale wszystko jest wymienne ...

 

Firma mi montowała zajmuje się od wielu lat klimatyzatorami i ma dostęp do części.

 

Co do pompy to specjalnie patrzyłem na budowę i konstrukcję pomp.

Moja ma silnik w sprężarce bezszczotkowy , tak samo taki silnik jest w jednostce zewnątrznej.

Silniki bezszczotkowe to najbardziej żywotne silniki ...

 

I co da Ci ta gwarancja na 20 lat ?

 

Uszkodzi się jakiś kabel to co ? Skujesz wszystko ? A firma da Ci kawałek nowego kabla ???

Bo jak sobie wyobrażasz ewentualną naprawę ???

 

A skąd wiesz ile wytrzyma pompa ? I czemu wymagana by była całej pompy ?

Klimatyzatory działają dziesiątki lat i jak coś się popsuje to daje się naprawić i tyle ..

 

Jakby kiedyś szlak trafił pompę to zawsze mam możliwość np. przejścia na gaz i grzania gazem lub jakimś innym źródłem ciepła ...

 

Jak to się mówi ...

 

Pożyjemy zobaczymy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten płot jest z aluminium? Pamiętam, że rozważałeś ten materiał na ogrodzenie, na czym ostatecznie stanęło (i co przeważyło szalę)?

 

Aluminium jest niestety drogie. Alfen ma jeden model w Leroy, ale nam nie podszedł (wysokość i estetyka) - a tylko to mogło konkurować ze stalą przyzwoitej firmy cenowo. A i dostępność w marketach nędzna tego Alfena a cena u przedstawiciela innego modelu odstrasza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem i materiały na podłogówkę + robocizna poniżej 5000zł i wszystko na droższych materiałach (rury Kan , rozdzielacz premium Capricorn).

 

Sprawdziłeś, czy zapłaciłeś faktycznie tyle?

 

Od lat śledzę temat energii , bo można powiedzieć że mam do czynienia z energią ;) i nie spotkałem się aby prąd taniał

 

http://gramwzielone.pl/uploads/images/5(9).png

 

Odkąd można zmieniać sprzedawcę można znaleźć tańszą ofertę.

 

a jak były jakieś "promocje" to często z wieloma haczykami i warunkami i po upływie gwarancji ceny już różowo nie ma ...

 

To jakie haczyki znalazłeś w darmowej II strefie Fortum? Bo ja nie znalazłem. Tylko nie mogę jeszcze zmienić na G12 bo nie mam jeszcze roku G11.

 

Będzie drożej ...

 

Jak będzie, to pomyślę o PV. Na razie pieniądze zostają w moje kieszeni. Jak coś zacznie się opłacać - to mogę je wydać.

 

Ale na razie się nie opłaca ani PC, ani PV. Ale liczę, że szybciej będę płacił taniej, niż więcej.

Klik

 

Zamierza stworzyć rozwiązania na tyle atrakcyjne cenowo, by nawet niezamożne osoby mogły sobie na nie pozwolić. Myśli o nowej, nocnej taryfie energetycznej, przeznaczonej tylko dla celów grzewczych — dla wszystkich gospodarstw domowych ogrzewających się prądem.

 

— Cena będzie dużo niższa niż w innych taryfach, chcemy wyeliminować wszystkienarzuty i opłaty nakładane na energię elektryczną. Liczymy też, że minister finansów zrezygnuje z pobierania od tej usługi akcyzy, bo przy domowym spalaniu śmieci i tak jej nie otrzymuje — mówi Andrzej Piotrowski.

 

Pompa PV to zmodyfikowany klimatyzator SPLIT.

Znam klimatyzatory SPLIT LG które działają od 20lat ...

 

A ile w tym czasie godzin przepracowały? Jakiej mocy? U moich rodziców na działce stoi już chyba 40 letnia lodówka Mińsk. I ciągle działa. Ale teraz to wakacjami. Co nie znaczy, że wierzę, że teraz zakupiona lodówka tyle pochodzi.

 

 

Co do pompy to specjalnie patrzyłem na budowę i konstrukcję pomp.

Moja ma silnik w sprężarce bezszczotkowy , tak samo taki silnik jest w jednostce zewnątrznej.

Silniki bezszczotkowe to najbardziej żywotne silniki ...

 

I jakie mają MTBF wg producenta?

 

I co da Ci ta gwarancja na 20 lat ?

 

Uszkodzi się jakiś kabel to co ? Skujesz wszystko ? A firma da Ci kawałek nowego kabla ???

Bo jak sobie wyobrażasz ewentualną naprawę ???

 

Przyjeżdża ekipa, namierza uszkodzenie, kuje odrobię, naprawia. Wszystko na koszt gwaranta. I nie, to nie wyobraźnia. Tak faktycznie wygląda naprawa a zapisy w gwarancji wyglądają tak:

"W przypadku usterki, której źródłem jest wada wykonawcza, produkt DEVI objęty gwarancją zostanie nieodpłatnie naprawiony lub wymieniony. W ramach gwarancji pokryte zostaną koszty montażu oraz materiałów budowlanych, np. w przypadku szkód związanych z uszkodzeniem elementów podłogi oraz płytek."

I to na 20 lat taka gwarancja.

 

A na Twoją podłogówkę jaką masz gwarancję, jak zacznie przeciekać?

 

 

A skąd wiesz ile wytrzyma pompa ? I czemu wymagana by była całej pompy ?

 

W dokumentacji Mitsubishi o której myślałem (od _Johna_) tak stało - że przewidywana żywotność to 15 lat.

 

Jakby kiedyś szlak trafił pompę to zawsze mam możliwość np. przejścia na gaz i grzania gazem lub jakimś innym źródłem ciepła ...

 

Na co trzeba wydać kolejne kilkadziesiąt tysięcy, na komin, przyłącze, kotłownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...