nela29 11.08.2014 19:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2014 Cześć, Chciałabym z szanownym gronem tutejszych elektryków skonsultować budowę rozdzielni dla mojego powstającego domu. Czy taka konfiguracja jest optymalna dla założeń: - Kuchnia indukcyjna, salon, garaż, łazienka, ogród (pierwsza rozdzielnia, ta po lewej) - Kotłownia CO z kotłem gazowym i solarami, pompą obiegową (w sumie wszystkich pomp jest 6, max. całkowite obciążenie wg tabliczek znamionowych ~370W) - 3 sypialnie, pokój gościnny, łazienka, pokój zabaw (piętro z osobną skrzynką, to ten drugi rozłącznik) Co wg Was jest tu do poprawienia, zastanowienia nad zmianą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasprzyk 11.08.2014 20:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2014 Dlaczego osobne rozdzielnie ? Jaki układ sieciowy zasilania ? Uzupełnij grafikę o rodzaje przewodów (ilość żył, przekrój) dla poszczególnych obwodów. Do poprawienia znajdzie się trochę... pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stefan_ems 12.08.2014 06:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 Cześć, Chciałabym z szanownym gronem tutejszych elektryków skonsultować budowę rozdzielni dla mojego powstającego domu. Czy taka konfiguracja jest optymalna dla założeń: ... Własnie jestem na etapie zamykania IE przed tynkami to wtrącę dwa grosze. To trochę jakby pytać, czy kupować koszule w kratkę czy w paski. Ta "optymalność" zależy od wielu czynników jak: - wola inwestora (przejrzystość, funkcjonalność) - różnica w kosztach kabla. (Wielkość budynku. Czasem taniej jest kupić dwie male szafki niż jedną dużą) - różnica w kosztach robocizny. - jest miejsce na te szafki? Żeby potem nie "raziły oka". - itd. Jako inwestor powinnaś się skupić PRZEDE WSZYSTKIM na zdefiniowaniu WSZYSTKICH punktów w środku, na elewacji i w ogrodzie i ich odpowiednim ROZMIESZCZENIU. Nie wiem, czy jest ktoś na FM, kto się zbudował z idealną IE. Pewnie są tacy, co się nie przyznają Resztę zostawić dobremu elektrykowi, który już musi (a przynajmniej powinien) zadbać o optymalną konfiguracje. Oczywiście zakładam, ze taki elektryk na budowie jest / będzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dominik01 12.08.2014 11:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 (edytowane) Tak na początek to nie widać osobnych obwodów do urządzeń odbiorczych w kuchni i w łazience. Każde urządzenie o mocy powyżej 2kW powinno mieć osobny obwód. Nie można mieszać obwodów gniazdowych z oświetleniowymi. Dlaczego rozłączniki są 4-biegunowe? Opisz przewody i podaj układ sieci tak jak napisał kolega kasprzyk Edytowane 12 Sierpnia 2014 przez Dominik01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzcel 12.08.2014 12:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 - rozłącznik izolacyjny bezpiecznikowy - brak,- wyłącznie lewej rozdzielnicy wyłącza prawą - po co?,- zabezpieczenie przepięciówki - potrzebne czy nie? (99% na nie, ale zróbmy to świadomie) -zabezpieczenie kontroli faz - nie widzę,I to co koledzy powyżej napisali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamil929 12.08.2014 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 Cześć, Co wg Was jest tu do poprawienia, zastanowienia nad zmianą? [ATTACH=CONFIG]274471[/ATTACH] Tu wystąpi asymetria prądowa. Fazy nie będą równomiernie obciążone. Kuchnia nie tylko powinna mieć więcej obwodów ale powinny one być z różnych faz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nela29 12.08.2014 20:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 Tak na początek to nie widać osobnych obwodów do urządzeń odbiorczych w kuchni i w łazience. Ponieważ to jest uproszczony schemat. Wiadomo, że „na samym dole” jest po kilka obwodów oświetleniowych i gniazdowych na każdą fazę. Kuchenka ma własny obwód, pralka tak samo. Właściwie każde pomieszczenie ma osobną eskę zarówno na oświetlenie jak i gniazda. Nie można mieszać obwodów gniazdowych z oświetleniowymi. Tak nie jest pomieszane. Jest oczywiście rozłożone obciążenie na każdej fazie tj. oświetlenie jednego piętra (bardziej prądożernego) z gniazdami z innego (które będzie mniej użytkowane) itd. Ale w schemacie jest napisane wyłączniki i obwody. Dlaczego rozłączniki są 4-biegunowe? A nie powinny rozłączać N? Opisz przewody i podaj układ sieci tak jak napisał kolega kasprzyk Przewody to wiadomo - gniazdowe 2.5, oświetleniowe 1.5, pomiędzy skrzynkami 5x4. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nela29 12.08.2014 20:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 - rozłącznik izolacyjny bezpiecznikowy - brak, Można dać, mi pieniędzy na to nie szkoda. Tylko jaki? - wyłącznie lewej rozdzielnicy wyłącza prawą - po co? Rozdzielnia lewa jest główną wchodzącą do domu. Chyba powinno być tak, że jej wyłączenie, wyłącza „pod rozdzielnię” obsługującą piętra? Czy dwie szafy niezależne od siebie? - zabezpieczenie przepięciówki - potrzebne czy nie? (99% na nie, ale zróbmy to świadomie) Jedni dają, drudzy nie dają... -zabezpieczenie kontroli faz - nie widzę, Bezpiecznik 3-fazowy dla zabezpieczenia kontrolek? Serio? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nela29 12.08.2014 20:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2014 Tu wystąpi asymetria prądowa. Fazy nie będą równomiernie obciążone. Kuchnia nie tylko powinna mieć więcej obwodów ale powinny one być z różnych faz. Dlaczego uważasz, że fazy nie będą równomiernie (oczywiście mniej-więcej) obciążone? Na parterze kuchnia, salon, garaż, oświetlenie zewnętrzne, łazienka będą na 3 fazach. Na piętrze sypialnie, łazienka, gabinet, kotłownia będą również na 3 fazach w różnych konfiguracjach tj. oświetlenie salonu będzie na tej samej fazie co gniazdowe w sypialniach, gniazdowe w salonie na tej samej co oświetleniowe w sypialniach itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzcel 13.08.2014 07:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2014 (edytowane) Można dać, mi pieniędzy na to nie szkoda. Tylko jaki? Rozpędziłem się. Chodziło mi o zabezpieczenie WLZ. Najprawdopodobniej masz już tego "Tytana" zabudowanego w skrzynce pomiarowej. A przy okazji, SBN z rysunku zastąp rozłącznikiem bezpiecznikowym. Do mnie jakoś bardziej przemawia (w sensie bezpiecznej pracy obsługi)wyjęcie wkładek niż rozłączenie SBN-a. I proszę o 3P jak koledzy radzą, absolutnie nie 4P. Jak już upierasz się przy rozłączaniu zera, to 3P+N. Rozdzielnia lewa jest główną wchodzącą do domu. Chyba powinno być tak, że jej wyłączenie, wyłącza „pod rozdzielnię” obsługującą piętra? Czy dwie szafy niezależne od siebie? To Twoja decyzja, chodzi o funkcjonalność a nie o przepisy elektryczne. Tak i tak jest dobrze. W razie potrzeby/awari chcesz wyłączyć całą chałupę czy część. I zostaw rezerwę miejsca w skrzynkach. Żeby można tam tez upchnąć inne instalacje (BMS, TV, router, automatykę ogrzewania i wentylacji, sterowanie żaluzjami, etc...) . Jedni dają, drudzy nie dają... Ale to nie zależy od "chciejstwa" tylko zależnie od parametrów konkretnej przepięciówki zabezpieczeniem są bezpieczniki główne lub trzeba ją dobezpieczyć. Bezpiecznik 3-fazowy dla zabezpieczenia kontrolek? Serio? Serio! Kontrolki mają być zabezpieczone. Każde urządzenie ma być zabezpieczone. A że w tym przypadku zabezpieczenie jest droższe od urządzenia, to tak jest i już. Zrezygnuj z lampek. Potrzebne jak umarłemu kadzidło. Kup miernik uniwersalny chiński za 15PLN + próbnik za 5 PLN i schowaj w rozdzielnicy. Bardziej się przydadzą (raz na dwa lata) niż lampki, które w domowej rozdzielnicy pełnią funkcję gadżetu. Ładnie wygląda i świeci, to lżej wyjąć kasę na zapłatę elektrykowi. Ciekawe ile takie lampki kosztują w porównaniu do np. TV w stanie czuwania. pomiędzy skrzynkami 5x4. Ponieważ nie znam obciążeń, ale wiem że przekrój przewodu liczy się nie tylko ze względu na obciążalność długotrwałą ale też m.in ze względu na spadki napięć i zadziałanie SWZ, to wal śmiało 5x10. I ani milimetra mniej. A nawet 5x16 jeżeli to nie jest jakiś horrendalny koszt. Przewody to wiadomo - gniazdowe 2.5, oświetleniowe 1.5, . Kuchnia indukcyjna: 5x4, 5x6, niech elektryk zdecyduje. - Kotłownia CO z kotłem gazowym i solarami, pompą obiegową (w sumie wszystkich pomp jest 6, max. całkowite obciążenie wg tabliczek znamionowych ~370W) Jest jakiś powód, że kotłownia (pomieszczenie mokre) nie jest zabezpieczona RCD? Edytowane 13 Sierpnia 2014 przez krzcel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michcio0711 18.08.2014 14:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2014 Ponieważ nie znam obciążeń, ale wiem że przekrój przewodu liczy się nie tylko ze względu na obciążalność długotrwałą ale też m.in ze względu na spadki napięć i zadziałanie SWZ, to wal śmiało 5x10. I ani milimetra mniej. A nawet 5x16 jeżeli to nie jest jakiś horrendalny koszt. Kuchnia indukcyjna: 5x4, 5x6, niech elektryk zdecyduje. Tym bardziej, że podrozdzielnice trzeba dobezpieczyć jeśli te WLZ-y mają przekrój mniejszy niż zasilanie głównej rozdzielnicy, a dokładniej jeśli zabezpieczenie główne jest za duże dla tych przewodów. 5x4 to na oko max. 25A a przedlicznikowe być może będzie większe - jeśli nie teraz to może w przyszłości. Dobezpieczanie wiąże się z zastosowaniem kolejnego zabezpieczenia, a wtedy komplikują się sprawy z zachowaniem selektywności. Zakładając, że poprawnie dobrano zabezpieczenie przedlicznikowe (wkładki topikowe lub wyłącznik selektywny), to trzeba by podrozdzielnice dobezpieczyć jakimiś rozłącznikami bezpiecznikowymi z wkładkami topikowymi. Przedlicznikowe musiałoby być też odpowiednio większe (często jak jest mniej niż 63A to nawet z nadprądowym 16A typu C są problemy). Taki rozłącznik swoje kosztuje. Najtaniej często wychodzi po prostu dać do podrozdzielnic 10 czy 16 mm2 i zrezygnować z dobezpieczania, szczególnie jeśli odległości są niewielkie to grubszy przewód wyjdzie taniej niż odpowiednie zabezpieczenia. Zabezpieczeń po drodze mniej przez co większa jest szansa, że jakaś tam selektywność będzie zachowana a i cała zamówiona moc będzie dostępna w każdej rozdzielnicy - jak jakiś klimatyzator czy inne ustrojstwo kiedyś ktoś tam zamontuje to nie będzie problemu z zasilaniem tego. A do indukcji powinno wystarczyć 5x2,5, więcej niż 16A na fazę nie potrzebują, aczkolwiek dla pewności 5x4 będzie idealny, w razie czego można zabezpieczyć 20 czy 25A, gdyby jakaś potężniejsza płyta się trafiła będzie jak znalazł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.