Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płyta fudnamentowa - dom pasywny


booze91

Recommended Posts

Witam,

tak na wstępie: robię projekt domu pasywnego jako pracę inż. i mam pewne wątpliwości.

Czy izolacja przeciwwilgociowa może być rozwiązana tak jak na poniższym detalu?

Drugie pytanie: Czy warstwy na płycie/ pod płytą są poprawnie zrobione?

Wg PN min. głębokość posadowienia to 50cm przy gruntach niewysadzinowych, w moim przypadku będzie ona liczona od spodu płyty czy od spodu XPSu?

Zakładam najlepsze warunki gruntowe tzn. grunt niespoisty (np. pospółka czy żwir ;p) i brak wód gruntowych.

 

Przechwytywanie.jpg

 

Izolacja termiczna na cokole wykonana ze styroduru.

 

Będę wdzięczny za Wasze uwagi i sugestie.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez booze91
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie (laika) rozwiązanie jest mocno przekombinowane. Po pierwsze 20cm izolacji nie zapewni Ci domu pasywnego, a po drugie zbudowałeś sobie ogromny akumulator ciepła/zimna w postaci zbiornika piasku.

Samo posadowienie płyty i głębokość - można zrobić opaskę przeciwwysadzinową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg PN min. głębokość posadowienia to 50cm przy gruntach niewysadzinowych, w moim przypadku będzie ona liczona od spodu płyty czy od spodu XPSu?
jako przyszły inż warto obalać mity jakiś głębokości posadowienia. Jest na to odpowiednia norma.

Inaczej to cuda wychodzą, weź grunt gdzie trzeba wg pewnego kultu głębokości przymarzania 1,2 m ... leśne dziadki robią wymiany gruntu, dwie płyty ... różne cuda ... Płyta ma być w pracy inż wysublimowana do cna.

Pierwsze zacznij od zestawienia obciążeń wiatr / śnieg ... aż dojdziesz do obciążenia płyt ! tylko nie licz tak że zbierzesz obciążenie z płyty jako użytkowe

i policzysz jako strop :bash: to jest błazenada ... Opaska przeciw wysadzionowa to jest pierwszy plus ...

A Hf płyty łącznie ze żwirem minimum to 35 cm czyli całe prawie nic ... humus 15 cm i 20cm podkładu to jest minimu posadowienia płyty na każdym gruncie ...i każdym miejscu w kraju... no oprócz truni w tatrach.

Płytę musisz policzyć programem... inaczej bzdury wychodzą na kółkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki מרכבה za rzeczową wypowiedź,

jednak Twoja wypowiedź odnośnie głębokości przemarzania nie jest dla mnie do końca jasna. Cytując PN-81/B-03020:

 

...zagłębienie podstawy fundamentu w stosunku do powierzchni przyległego terenu nie powinno być mniejsze niż 0,5m; projektowanie zagłębienia mniejszego niż 0,5m wymaga uzasadnienia, ...

 

To w końcu dobrze zaplanowałem poziom płyty fundamentowej 0,5m poniżej powierzchni gruntu i jeszcze pod tym XPS?

Jaki jest sens robienia opaski przeciwwysadzinowej jeśli założyłem sobie grunt niewysadzinowy?

 

Byłbym wdzięczy jeśli mógłbyś się wypowiedzieć na temat warstw na płycie fund. które zaplanowałem (nie jestem do końca pewien tego rozwiązania z pospółką pomiędzy płytą a posadzką - nie wiedziałem jak inaczej mogę podnieść poziom parteru) i czy widoczna izolacja przeciwwilgociowa byłaby dobrze wykonana (zamiast izolacji bitumicznej miała być folia :p).

 

Co do obliczeń płyty to pewnie będę je robił w jakimś programie ale narazie sobie tym głowy nie zaprzątam ;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robisz tak ... humus out jakieś 15 cm...

później wybierasz jeszcze 20cm i robisz tam lekki spadek ku brzegom ... 0,5% max nawet mniej ...

dajesz geowłókninę... na to 5cm piachu ... kruszywo 15cm ... piach 5cm zagęszczasz.

Jaki jest sens robienia opaski przeciwwysadzinowej jeśli założyłem sobie grunt niewysadzinowy?
to źle .. nie ma lekko

właśnie ma być wysadzinowy, poczytaj Budownictwo Ogólne Tom II "Fizyka Budowli" http://www.sklep.architekci.pl/budownictwo-ogolne-tom-2-fizyka-budowli.html doczytasz co i jak z tym gruntem.

 

Ten kult głębokości przymarzania :lol2: pachnie głębokim PRL'em ma to uzasadnienie.. ale dla domów bez izolacji.

 

Warstwy są przekombinowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przytocze dłuższy fragment PN-81/B-03020:

 

2.2.2. Zalecenia szczegółowe. Głębokość posadowienia powinna spełniać następujące warunki:

a) zagłębienie podstawy fundamentu w stosunku do powierzchni przyległego terenu nie powinno być mniejsze niż 0,5 m; projektowanie zagłębienia mniejszego niż 0,5 m wymaga uzasadnienia,

b) w gruntach wysadzinowych głębokość posadowienia nie powinna być mniejsza od umownej głębokości przemarzania mierzyć od poziomu hz

, którą projektowanego należy przyjmować zgodnie z rys. 1, dla danej części kraju;

 

Grunty wysadzinowe "zatrzymują" wodę i w skutek przemarzania gruntu zwiększają swoją objętość co może spowodować "podniesienie" budynki i różne spękania czy awarie.

 

A zapis 2.2.2 a) dotyczy gruntów niewysadzinowych i te min. 0,5m nie ma związku z granicą przemarzania. nie wiem gdzie Ty tu PRL widzisz :S.

 

Oczywiście głębokość posadowienia budynków na gruntach wysadzinowych można zmniejszyć układając warstwę izolacji termicznej na gruncie wokół budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak uczą na uczelni. Zresztą w książce "Budownictwo ogólne. Tom III" w wydaniu z 2011r. jest to samo. Jest jedynie wzmianka, że:

 

Fundamenty wewnątrz obiektu budowlanego, gdzie po wykonaniu obiektu podłoże gruntowe będzie zabezpieczone przed zamarzaniem, moga być posadowione powyżej głębokości przemarzania, mierzonej od dna wykopu, lecz pod warunkiem, że w okresie wykonywania obiektu budowlanego podłoże to będzie osłaniane przed przemarznięciem, co powinno być zaznaczone na rysunkach w projekcie.

 

Skonsultuję się jeszcze z promotorem, ewentualnie z kimś od gruntów :p.

 

Możesz mi jeszcze wytłumaczyć to:

 

Robisz tak ... humus out jakieś 15 cm...

później wybierasz jeszcze 20cm i robisz tam lekki spadek ku brzegom ... 0,5% max nawet mniej ...

dajesz geowłókninę... na to 5cm piachu ... kruszywo 15cm ... piach 5cm zagęszczasz.

 

W jakim celu akurat tam ten spadek jest potrzebny? Nie wystarczyłoby zdjąć humus, wymienić grunt na jakieś 30cm zagęszczając co 15cm i wtedy bezpośrednio na to styrodur, izolację przeciwwilgociową i płytę?

 

Na studiach nie robiliśmy żadnego projektu płyty fund. stąd mogą wynikać moje wątpliwości ;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu masz taka płytę płyta izodom.JPG oni nawet piszą o spadku 1%. to co pokazałeś wygląda jakbyś się zaraził od nydara buforem z piasku pod podłogą. na dom pasywny to nie ma sensu. ilość izolacji płyty zależy od domu. przykładowo dom parterowy będzie potrzebował te 25cm a w domu piętrowym może starczyć te 20cm bo inaczej się rozkładają straty. ja pod swój planuję coś takiego płyta.fund.1.JPG ale ja będę robić dom piętrowy z dwiema pełnymi kondygnacjami. ale tak jak czołgista radzi są od tego programy więc licz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil szkic płyty Twój jest poprawny, ale zbrojenie już nie. Weź też poprawkę na Twoje fu garażowe...

też można opaską polecieć a nie 1,2m jamu kopać

 

zbrojenie to tylko poglądowo dałem że będzie bo jakie będzie to nie wiem, zależy co konstruktor wyliczy. ja chciałbym dać tradycyjne zbrojenie pod ściany nośne a pod resztę zbrojenie rozproszone. uważasz że tak nie można?

jeżeli chodzi o fundament garażu to myślisz po prostu że ława może być płycej i zrobić opaskę? to by miało nawet sens.

a w przypadku jeżeli przynajmniej na 1m głębokości jest glina to też można zebrać tylko 0,5m gruntu czyli te 20cm humusu i 30cm gliny i zasypać piaskiem i ubić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam,

tak na wstępie: robię projekt domu pasywnego jako pracę inż. i mam pewne wątpliwości.

Czy izolacja przeciwwilgociowa może być rozwiązana tak jak na poniższym detalu?

Drugie pytanie: Czy warstwy na płycie/ pod płytą są poprawnie zrobione?

Wg PN min. głębokość posadowienia to 50cm przy gruntach niewysadzinowych, w moim przypadku będzie ona liczona od spodu płyty czy od spodu XPSu?

Zakładam najlepsze warunki gruntowe tzn. grunt niespoisty (np. pospółka czy żwir ;p) i brak wód gruntowych.

 

[ATTACH=CONFIG]276019[/ATTACH]

 

Izolacja termiczna na cokole wykonana ze styroduru.

 

Będę wdzięczny za Wasze uwagi i sugestie.

 

Pozdrawiam

 

Witaj,

nie wiem czy jeszcze jest temat aktualny, ale może inni skorzystają z tego materiału. na dole strony są na czerwono zaznaczone strony w pdf. Tam są rysunki techniczne pokazane są płyty fundamentowe.

Ta twoja uczelnia to b. dziwna uczelnia.

 

Pozdrawiam

 

Janek

http://www.aufbaudienst.de/fundamente.htm

 

edyt:

a może o taką pytę Ci chodziło:

http://www.youtube.com/watch?v=tFxUtOWe7VA

Edytowane przez 17jan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

nie wiem czy jeszcze jest temat aktualny, ale może inni skorzystają z tego materiału. na dole strony są na czerwono zaznaczone strony w pdf. Tam są rysunki techniczne pokazane są płyty fundamentowe.

Ta twoja uczelnia to b. dziwna uczelnia.

 

Pozdrawiam

 

Janek

http://www.aufbaudienst.de/fundamente.htm

 

edyt:

a może o taką pytę Ci chodziło:

http://www.youtube.com/watch?v=tFxUtOWe7VA

 

 

Uważasz ,że to co pokazał jest bez sensu? Wydaje mi się ,że w takim fundamencie można sporo energii przechować a ściany choćby z samej izolacji.

W tych 40-tu cm. można wiele rzeczy schować. Choćby inst. grzewczą czy inst. do łapania zimowego słonecznego ciepełka . Dużo tego nie ma zimą ale w okresach przejściowych ,czemu nie. W lecie można takim fundamentem chałupę chłodzić itd,itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
  • 2 months później...
Od dolu

Styrodur 2x10

Plyta fundamentowa 20-25 cm

izolacja bitumiczna

Styropian od10 cm

wylewka podlogowa 5,5-10 cm

parkiet,plytki i itp.

izolacja pionowa fundamentu Styrodur 10 cm

 

a może od dołu

styrodur 2x5cm

folia

płyta fundamentowa 20-25cm

styropian EPS150- 2x10cm

folia

wylewka jastrych -5cm ewentualnie z wodną podłogówką

parkiet, płytki

izolacja pionowa- 2x10cm EPS150

???

Edytowane przez kamilb1987b
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm dokładanie roboty z wylewką i izolacją pod nią, jeśli jest już płyta to imo warto skrócić niepotrzebne roboty i to wykorzystać.

Sam zastanawiam, się nad takim rozwiązaniem.

 

Z jedną zmianą: styro między płytą a wylewką 3-4 cm na instalację elektryczną w peszlach i lekką izolację podłogówki.

 

Chcę mieć możliwość sterowania ogrzewaniem w pomieszczaniach w zależności od potrzeb i nasłonecznienia. Liczyłem i wiem, że to podniesienie wartości inwestycji, ale przecież budujemy po to, aby było komfortowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ponieważ jestem na etapie przygotowania do budowy - przesyłam schemat płyty, którą zaprojektował mój architekt.

Jest trochę inna niż te zamieszczane przez Państwa.

Czy moja płyta jest w porządku?

 

Jeśli chodzi o grunt, to opinia geotechnika jest następująca:

"Wiercenia badawcze przeprowadzone w analizowanym podłożu potwierdziły występowanie piasków rzecznych, wykształconych jako piaski drobne i średnie, zalegających co najmniej do rozpoznanej głębokości wynoszącej 4,0 m p.p.t. Występujące w analizowanym podłożu utwory niespoiste (piaski drobne oraz piaski średnie) są w stanie średnio zagęszczonym. W wykonanych otworach badawczych stwierdzono występowanie swobodnego zwierciadła wód gruntowych na głębokości 2,00-2,10 m p.p.t. (...).

 

Płyta.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...