Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Najtańszy materiał na ścianę nośną, proste pytanie


Recommended Posts

Przy doborze materiału na ściany wziąłbym jeszcze pod uwagę jakim systemem będziesz budował. Jak planujesz większość robić samemu to wolałbym dołożyć i kupić materiał łatwy w obróbce (beton komórkowy). Na kleju szybko się muruje, materiał łatwo się obrabia (piła) i nie ma dużo odpadów, łatwo wbić gwoździa aby coś zaszalować, przy instalacjach łatwo kuć ściany. Jak mają Ci robić wynajęte ekipy to materiał raczej na cenę usługi ie wpływa (no chyba że się mylę) i można pochylić się nad towarem najtańszym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 66
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mówimy o ścianach nośnych, a wy piszecie, że coś jest dobre, bo można na nim zawiesić szafkę? C'mon! A więźbę dachową da się też osadzić czy tylko tą szafkę? :p

Ścian nośna z definicji powinna być zdolna przenosić obciążenia ..śniegu,dachu,stropu, szaf pełnych szmat itp itd .

Ciekawym materiałem na ściany nośne [ czytaj konstrukcyjne] jest pustak KERAMZYTOWY , łączy on sporą odporność na obciążenia z wypełniaczem ceramicznym a dodatkowo jest relatywnie cienki 24 cm .

Pamiętać jednak należy że zawsze daną konstrukcję budynku powinien obliczyć specjalista z uprawnieniami i doświadczeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks później...

Witam

 

Pozwolę się przyłączyć do tematu.

Zaczynam planować budowę i jak na tą chwilę najbardziej przekonany jestem do wykonania większości ścian wylanych z betonu (żelbetu).

 

Domek parterowy z poddaszem.

 

Mógłbym prosić o wady i zalety takiego rozwiązania? (ucieczka ciepła, szczelność, wykonawstwo, projekt, eksploatacja, itp)

 

Jeszcze jedno pytanie - taka ściana będzie mniej więcej jakiej grubości - orientacyjnie?

Edytowane przez darekdl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 cm beton akurat dużej klasy być nie musi czyli C12/16 wystarczy siatki o oczku 250 x250 mm fi 8 /10

Zaleta ? nie gruba płyta fu pod, właśnie w tym celu żelbet.

Przy wypożyczonym szalunku, lub płyty OSB później na strop jak znalazł ... można sensownie podzielić na etapy.

20-30cm izolacji na około.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź

Tak właśnie sobie ubzdurałem, płyta fundamentowa z instalacjami c.o., wod-kan na około 25cm XPS, ściana około 15cm, trochę stali, mocna konstrukcja, styropian 30cm grafit, strop także beton, dach skośny także betonowy styropian na pewnie 35-40cm, porządny montaż okien i by powstał chyba całkiem szczelny budynek.

 

Szalunek pewnie z desek (może 25mm dobrze wzmocnione wystarczy?) aby uzyskać ciekawą strukturę i można by zostawić kilka ścian/strop bez tynku jako element architektoniczny - deski później obrobione będą wykorzystane do różnych celów np płot, więc powinno wyjść nie najdrożej

 

Betoniarnia 10km od budowy, stal powinna także być w dobrej cenie, ponieważ kolega nią handluje, a materiały instalacyjne po cenach hurtowych.

 

Praca we własnym zakresie, jakieś doświadczenie budowlane jest, sprzęt także, co zdecydowanie powinno wpłynąć na dobrą cenę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

beton - bardzo dobry materiał na architekturę. Coraz więcej domów powstaje z surowego betonu, którego później się już nie obrabia.

Aczkolwiek musisz pracę podzielić raczej na etapy. bo w przeciwnym wypadku zapłacisz majątek za deski.

 

Grubość ściany przy tej technologii to nawet 15cm będzie wystarczająca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie planowałem, robić po jednej ścianie.

Desek kupiłbym tyle co potrzebowałbym na zalanie stropu, więc przy zalewaniu ścian starczyłoby na jednorazowe zalanie dwóch ścian.

Deski wykorzystałoby się do zalania ścian, później stropu i dachu - na końcu na płot itp, więc "kasa by się zgadzała"

 

Jedyna obawa jaką mam to właśnie wykonanie stabilnego szalunku z desek, ale jak znam siebie to pewnie będzie za dużo wzmocnień :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale można ciekawy efekt uzyskać właśnie dzięki deskom i betonowi.

Pierwsze konstruktora do tego trzeba ponieważ parę rzeczy trzeba dobrać

szczególnie mieszankę betonową, która będzie miała jak najmniejszy skurcz aby za dużych rys nie było w betonie.

Choć one tu na nic prócz estetyki wpływu mieć nie będą.

Dwie rzeczy na raz idą ... duża płynność mieszanki/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy idziesz dobrym tropem darekdl

 

Bardziej zastanowiłbym się nad zalewaniem etapami - ale w poziomie. Łączenie takich ścian w pionie, to zwiększone ryzyko pęknięć.

Lepiej podziel sobie szalowanie zalewanie wszystkich ścian dookoła, po załóżmy 1m z wysokości. Przy odpowiednim dobraniu mieszanki (tak jak radzi Ci מרכבה) oraz odpowiednim szalowaniu deskami, nie będzie nawet śladu łączeń między kolejnymi etapami betonowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie zagłębiałem się w "tajniki betonu" aż tak i nie wiedziałem czy właśnie tych łączeń nie będzie widać.

Zdecydowanie wolałbym zalewać wszystkie ściany ale po mniejszej wysokości - mniejsze ryzyko jakiegoś uszkodzenia szalunków.

 

Na szybko policzyłem i spokojnie ściany zewnętrze można by zalać wszystkie na dwa razy.

 

Jakbym zalewał ściany na całą wysokość to pionowe łączenia planowałem uszczelnić taśmą PVC do tego, ale fakt, mimo to zawsze tam by się coś działo.

 

Widzę, że nie ma jakiś złych opinii na temat zalewania ścian, więc raczej nie zrezygnuję już z tego pomysłu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś .. kiedy nie było EPS'a tak taniego i ile wejdzie... to betonu się unikało.

Teraz to nie ma znaczenia.

Pytanie jak to jest cenowo w betoniarniach- w sensie zamówienia elementów prefabrykowanych, jak dawna blokowa wielka płyta, i potem tylko to zestawić na fundamencie. Pewnie trzeba by jeszcze już na budowie wylać na tym wieniec by te ściany sensownie spiąć. Ale taka ściana o grubości Max 15 cm, a najlepiej jak najmniej, nie powinna być droga (chyba).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy jak podejdzie się do tematu - jak w każdej sytuacji ;)

 

Załóżmy 1m2 ściany gr 15cm to 0,15m3 betonu i powiedzmy 1m3 w cenie 250zł to wychodzi około 37,50zł/m2 ściany

do tego stal - na 1m2 dużo jakoś jej nie będzie, liczmy nawet, że ściana wyjdzie koło 45-50zł/m2 - ściana 15cm + 30 styro = 45cm

 

To oznacza (wg mnie) całkiem dobra kasa.

 

Kiedyś liczyłem jakiegoś Ytonga - nie pamiętam już dokładnie jaki - to wychodziło 12szt/m2 x 4,40zł/szt = 52,80 + zaprawa/pianka/klej - 18/25cm + 30 styro = 48/55cm

 

Ale trzeba tutaj zwrócić uwagę na robociznę.

Jeżeli wykonujesz sam wszystko, czyli zbroisz i szalujesz, zalewasz to dodatkowe koszty to powiedzmy deski, które można na coś później przeznaczyć.

Możesz wypożyczyć szalunek - ale trochę wyjdzie i już nie będzie tak tanio.

 

Jeżeli zlecisz to już na pewno nie będzie taniej - roboty zbrojarskie/szalunkowe trochę kosztują.

 

Zalejesz betonowe ściany możesz zostawić jakieś ściany nie otynkowane przy murowaniu musisz tynkować.

 

Przy betonie musisz wszystko od początku do końca przemyśleć aby ograniczyć kucie i dobrze wszystko wymierzyć - tego już prosto się nie poprawi :(

 

Szczelność zalanych ścian jest nie do podważenia, a z murowanymi to jest różnie, a np porotherm to już w ogóle huragan :D

 

Jeżeli chodzi o prefabrykat to nie znam tematu, wybrałem zalewanie bo ogarnę temat sam dostępnym mi sprzętem.

Na pewno można zapoznać się z tematem i wykonać je we własnym zakresie a później dźwig i postawić - będą pewnie trochę cieńsze od zalewanych, ale późniejsza inna robota i ustawianie - dla mnie trochę nie ma sensu, ale dokładnie technologii nie badałem, więc mogę się mylić ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Jestem po wyliczeniach. Ceny pobrane z allegro (jeżeli ktoś ma namiary na niższe ceny miło jak ktoś mnie nakieruje gdzie takie można uzyskać).

 

Założenia 156 m2 ścian

 

silikat 18 (2836szt. x2,15zł=6098,18) cena za metr2 39,09

silikat 24 (2836szt. x 2,55zł=7232,73) cana za metr2 46,36

pustak keramzyt (1273szt. x4,99=6354,61) cena za metr2 40,73

porotherm (1748szt. x3,65=6379,83) cena za metr2 40,90

beton komórkowy (1327szt.x4,88=6473,47) cena za metr2 41,50

 

Jak widać różnice w cenie są niewielkie (największa różnica między silikat 18 a 24 ).

 

 

A mam dodatkowe pytanie czy jeżeli zmienię grubość ścian z 24 na 18 to architekt zmieni mi powierzchnie domu bo jednak muszę mieć poniżej 100m2 aby postarać się dopłatę z MdM

Edytowane przez Slyder
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam planować budowę i jak na tą chwilę najbardziej przekonany jestem do wykonania większości ścian wylanych z betonu (żelbetu).

 

Taki dom dla siebie wybudował znany architekt Robert Konieczny i co ciekawe ocieplał od wewnątrz.

Tak to wyglądało chyba:

http://images69.fotosik.pl/405/5c3d609656ab7495gen.jpg

 

http://bi.gazeta.pl/im/14/02/d9/z14221844Q,Dom-jednorodzinny-w-Brennej--proj--Robert-Konieczn.jpg

 

Z tym, że nie robił tego dla niskiej ceny, tylko dla urody architektonicznego betonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...