Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dom energooszczedny, cieply latem, chlodny zima - jaka technologia (~120mkw, parter)


Recommended Posts

Nie ma co gdybać. To można wyliczyć. Mi wyszło ok. 3oC/dobę.

mhh strasznie dużo. ja mam teraz dom 45kWh/m2*rok i mi tyle nie zjedzie. może dlatego, że mam tradycyjny murowany z żelbetowym stropem.

jak to policzyłeś? może nie brałeś właśnie temperatury/masy ścian i stropu?

 

W tym przypadku ściana zewnętrzna z silki nic nie pomoże. Powietrze ma znacznie niższą pojemność cieplną, dlatego klimę w obu przypadkach trzeba będzie włączyć (lub reku na bypassie).

oczywiście, że pomoże bo jak nagrzejesz powietrze to przez nie też przegrody. masa przegród jest tak duża, że ich pojemność cieplna jest wielokrotnie większa niż powietrza w chacie. oczywiście temp. ścian będzie zawsze niższa niż powietrza ale swoją porcję energii pochłoną

 

Bart3z, wydaje mi się, że błędnie zakładasz duże wahania temperatury w domu. Nie będziesz potrzebował szybkiej reakcji właśnie dlatego, że będziesz miał ustabilizowaną temperaturę przez minimalne straty.

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

mhh strasznie dużo. ja mam teraz dom 45kWh/m2*rok i mi tyle nie zjedzie. może dlatego, że mam tradycyjny murowany z żelbetowym stropem.

jak to policzyłeś? może nie brałeś właśnie temperatury/masy ścian i stropu?

 

Policzyłem pojemność cieplną masy akumulacyjnej przegród wewnątrz domu względem strat dobowych dla -20oC.

 

oczywiście, że pomoże bo jak nagrzejesz powietrze to przez nie też przegrody. masa przegród jest tak duża, że ich pojemność cieplna jest wielokrotnie większa niż powietrza w chacie. oczywiście temp. ścian będzie zawsze niższa niż powietrza ale swoją porcję energii pochłoną

 

Bezwładność ściany jest tak duża, że zanim ściana odbierze to ciepło z powietrza to już dawno będzie po imprezie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzyłem pojemność cieplną masy akumulacyjnej przegród wewnątrz domu względem strat dobowych dla -20oC.

...

No to masz odpowiedź o sens planowania obniżek temperatury w domu i oszczędzania na tym. 3K/dobę przy - 20? A przy średniej dla sezonu grzewczego ile? 0,5K/dobę? Czyli, przy - 20 spada ci średnio 0,125 K/h. Nie ma cię w domu 10 godzin. Temperatura spadnie o 1 K. Nawet tego nie poczujesz. Kilka dni w roku, jeżeli w ogóle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście temp. ścian będzie zawsze niższa niż powietrza ale swoją porcję energii pochłoną

 

 

Śmiem twierdzić że może być równie wyższa, a w dobrze izolowanym domu o jakich tu rozmawiamy...zbliżona. Kwestia odczuwania temperatury dotykowej ściany to odrębna kwestia. bo powietrze o temp 22 stopnie to wrażenie ciepłego powietrza, a ściana o temp 22 stopnie, to ściana chłodna :)

 

Regulacja temp przez ściany jest bardzo skuteczna, mimo że wymiana stosunkowo niewielka, (zgodnie z prawem Furiera intensywność wymiany ciepła zależy od gradientu temperatury). to powierzchnia wymiany jest imponująca: pomieszczenie 10m2 to jakieś 54m2 powierzchni wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kanadyjczyka, U ściany to 0,13 - 20 cm wełny 0,34 + 15 cm wełny 0,36. Dom stoi na pustce podpodłogowej (crawl space) i pierwszy strop to 27cm wełny 0,34. Upały od tygodnia, wentylacją hybrydową (wg nydara), czyli po jednym nawiewie na kondygnacji i wywiewy w każdym pomieszczeniu, jestem w stanie utrzymać w domu temperaturę w ciągu dnia od 25*C rano do 28*C wieczorem. Po wejściu z zewnątrz czuje się zauważalną różnicę. Niestety mam za krótki GWC - 24m, w sierpniu będę go kończył, wtedy będzie miał 60m. Powinno to jeszcze poprawić parametry.

 

Zimą planuję grzanie konwektorami. Zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, bardzo podoba mi sie ta dyskusja i chcialbym ja dalej kontynuowac :)

 

Czy na chwile obecna mozemy podsumowac jakie rozwiazania wchodza w gre z podzialem najtansze - najdrozsze? Zakladam ze silka jest idealna na dzialowki/sciany wewnetrzne ale ciagle zostaje pytanie BK czy silka na zewnatrz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moj blad, oczywiscie chlodny latem i cieply zima. Poszukam tego projektu.

 

Dodadzcie na jakie rozwiazania pownienem zabudzetowac.

 

Najlepszym i najtrwalszym sposobem na odpowiednie warunki jest izolacja. Jeżeli doprowadzisz dom do bardzo małych potrzeb grzewczych to czystym prądem tanio uzupełnisz te straty. Ja stawiam na promienniki ciepła. Taki o mocy 300W kosztuje jakieś 500zł. Nawet jak za 10 czy 20lat się zepsuje przez starość to jego wymiana na nowy dość prosta i tania w porównaniu przykładowo do pomp ciepła. Dobra izolacja też chroni przed dostawaniem się ciepła z zewnątrz przez przegrody tylko że trzeba okna zasłonić bo przez nie najwięcej wchodzi. Obecnie w zwykłym domku który nie ma ocieplenia i tak muszę firanką zasłaniać okno południowe aby nie przegrzewało mi za bardzo pokoju a rolety są skuteczniejsze. Okap też nie jest zły tylko że w samo lato słońce i tak jest tak wysoko ze do domu przez grube ściany nie wchodzi. Mi przykładowo słonce penetruje jedynie parapet a do podłogi już nie sięga a jak miałoby się z 30cm styro na ścianie to on zrobi dla okna jakiś okap i plus roleta go trochę powiększy. Ale gruba izolacja spowoduje to że nawet w kwietniu czy marcu przy +15st i słonecznym dniu może dużo ciepła wchodzić do domu i go przegrzewać więc jak opuszczone rolety Ci się w ciągu dnia nie podobają to musi być okap na okna. Mając osłonę przed słońcem reku z gwc powinien schłodzić dom do znośnych temperatur w upalne dni ale warunek jest taki jak podałem: izolacja, okap i przede wszystkim brak mostków oraz szczelny dom o odpowiedniej bryle i rozkładowi pomieszczeń. Wszystko ma znaczenie aby było dobrze. nie da się zrobić tylko w jednym aspekcie lepiej aby w całości było ok. Jedynie standard pasywny czy samogrzejny ma jakiś sens w dzisiejszych czasach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na to postawiłem, do tego dochodzi prawie zerowa akumulacja szkieletowca - nie mam bolączki jak u rodziców, że latem ciepło siedzi w ścianie a przy roztopach na wiosnę ze ścian zaczyna do domu pchać się zima. Mocna izolacja to z kolei łatwość podgrzania pomieszczeń a przy zerowej akumulacji w ścianach nie grzeję murów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na to postawiłem, do tego dochodzi prawie zerowa akumulacja szkieletowca - nie mam bolączki jak u rodziców, że latem ciepło siedzi w ścianie a przy roztopach na wiosnę ze ścian zaczyna do domu pchać się zima. Mocna izolacja to z kolei łatwość podgrzania pomieszczeń a przy zerowej akumulacji w ścianach nie grzeję murów.

 

Ja też stawiam na szkielet ale jeszcze myślę o wełnie drzewnej dla większej akumulacji niż zwykła wełna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, bardzo podoba mi sie ta dyskusja i chcialbym ja dalej kontynuowac :)

 

Czy na chwile obecna mozemy podsumowac jakie rozwiazania wchodza w gre z podzialem najtansze - najdrozsze? Zakladam ze silka jest idealna na dzialowki/sciany wewnetrzne ale ciagle zostaje pytanie BK czy silka na zewnatrz...

Silikaty albo beton jak cię stać. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klasa palności E - pali się. Jestem strażakiem, wiem co mówię. Skalna ma klasę A - niepalną. Topi się w takiej temperaturze, że nie jest ona osiągalna w zwykłym pożarze. Dopiero po 1,5-2 godzinach od kontaktu z ogniem. W praktyce, jeśli nie mieszkasz na totalnym pustkowiu, straż będzie dużo szybciej.

 

Chyba, że to jakaś inna wełna i ma klasę A (wszystko powyżej A się pali).

 

U mnie dla pewności przewody dałem dodatkowo w peszlach niepalnych (bezhalogenowych) i puszki też, choć nie da się tego zrobić superszczelnie.

Edytowane przez CodeSnipper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klasa palności E - pali się. Jestem strażakiem, wiem co mówię. Skalna ma klasę A - niepalną. Topi się w takiej temperaturze, że nie jest ona osiągalna w zwykłym pożarze. Dopiero po 1,5-2 godzinach od kontaktu z ogniem. W praktyce, jeśli nie mieszkasz na totalnym pustkowiu, straż będzie dużo szybciej.

 

Chyba, że to jakaś inna wełna i ma klasę A (wszystko powyżej A się pali).

 

U mnie dla pewności przewody dałem dodatkowo w peszlach niepalnych (bezhalogenowych) i puszki też, choć nie da się tego zrobić superszczelnie.

 

Masz z tą wełną racje. Sprawdziłem na stronie steicko i pisze jak byk klasa E czyli łatwopalna. Ale dając kable w peszlach niepalnych i przykryć to 2x płytami gk nie uchroni od pożaru? Praktycznie jeżeli instalacja nie spowoduje pożaru to ten który może się zrobić w pokojach dzięki płytą gk nie powinien zaszkodzić ścianom, a przynajmniej jeżeli okaże się że nie uda się go szybko zgasić to przynajmniej uda się szybko opuścić dom. Pożar może spalić nawet murowane domy więc czy na pewno trzeba się tego aż tak bardzo bać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszym i najtrwalszym sposobem na odpowiednie warunki jest izolacja. Jeżeli doprowadzisz dom do bardzo małych potrzeb grzewczych to czystym prądem tanio uzupełnisz te straty.

 

Jak kiedyś pisałem, w domach nie tylko ważne jest zapotrzebowanie, ale przede wszystkim komfort !

Dzięki izolacji zmniejszymy zapotrzebowanie, ale zwiększymy wartości parametru przegrzewania się domu.

Zrobiłem symulację zwiększając wartość izolacji o 10cm.

1.jpg

2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do tego dochodzi prawie zerowa akumulacja szkieletowca - nie mam bolączki jak u rodziców, że latem ciepło siedzi w ścianie ... a przy zerowej akumulacji w ścianach nie grzeję murów.

Niska akumulacja przy upałach jest utrapieniem. Dom za dnia nagrzewa się błyskawicznie. Mieszkałem kiedyś w szkieletowcu na poddaszu. Podczas upałów było nie do wytrzymania. :sick:

Teraz mieszkam w domu z pustaków ceramicznych i podczas upałów jest przyjemny chłodek wewnątrz. Dzięki akumulacji ścian mam stabilną temperaturę w dzień i w nocy, mimo dużych wahań temperatury na zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy z gdzie znajdujecie idealne projekty i jak wybrać ten odpowiednio zaplanowany? Wiem jakie pomieszczenia i wielkość mnie interesują ale o rozkładzie nie mam pojęcia. Oczywiście mam kilkanaście kayalogow, przeglądarek setki projektów popularnych biur ale nie widzę nic przemyślanego, pargegowego o prostej bryle, bez zbędnych kykuszow, z podziałem na strefę dzienna i nocna, z prostym dachem dwuspadowym ale o nowoczesnej konstrukcji. Czy w grę wchodzi jedynie projektant?

 

Znajomy ostatnio podeslal świetny projekt i pochodził z biura niszowego, nieznanego - jak i gdzie szukać takich rodzynkow?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...