Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wentylacja w domu pasywnym


Recommended Posts

Kamil, ciągle mnie zadziwiasz.

- "Skąd niby reku ma wiedzieć, kiedy odzyskiwać ciepło, a kiedy nie, bo jest go za dużo w domu" - kupujesz centralę z automatycznym bypasem, i ustawiasz mu progi temperatur przy których ma włączać/wyłączać odzysk. To wszystko. I jeszcze trochę wysiłku - na lato można ustawić centralę na wyższy bieg, będzie lepiej chłodziło wieczorem i w nocy..

 

te progi temperatur ustawia się zależnie od temperatury zewnętrznej czy wewnętrznej? logiczne byłoby jakby to było zewnętrzne bo wtedy dla każdej temperatury zewnętrznej mógłby być inny odzysk ale wtedy gorzej jak zaświeci słońce bo nawet w zimie przy mrozach jak świeci to pewnie dostarcza dużo ciepła do domu od strony południowej no chyba że nie dostarcza ale tego to nie wiem.

 

 

"A co, jak jest za dużo zysków ciepła" - no jak to co, załączasz sobie klimę latem lub otwierasz okno jak jest chłodniej. GWC jest znacznie droższy od klimy i mniej skuteczny, więc bez sensu.

 

ale klima jest na prąd a z gwc można mieć darmowy chłód który w domu pasywnym powinien wystarczyć do chłodzenia. i nie wiem czy byłoby taniej zrobić klimę czy zakopać rurę w ziemi przy okazji wykopu pod płytę.

 

 

"Jak utrzymać temperaturę przy różnych zyskach" - na rozdzielaczu do podłogówki montuje się siłowniki osobno na każdy pokój sterowane indywidualnymi termostatami z funkcją PID (czyli w skrócie dedykowanymi do ogrzewania podłogowego)

 

a jaki rodzaj podłogówki proponujesz? kablami czy wodna podłogówka?

 

To jest tak proste, że bardziej się nie da.

 

też myślę że proste ale nie rozumiem czemu w domu pasywnym będzie gorzej się mieszkać niż w energooszczędnym. nie pojmuje wpływu natury czy praw fizyki na dom pasywny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

wchodzi Pan na grząski grunt było o tym już ... podawałem w temacie domów 0-20.

dodaj zakup pieca dodaj zrobienie przyłączenia, całą ferajnę grzejników i już tak różowo nie jest ...

800 * 2,4 = ile 1920 zł rok w rok ..

To że 18 cm i porotherm i w dachu 30-35 cm to nie oznacza że cały dom ma jeden współczynnik ... przy tych parametrach to śmiał koło 20 kWh można chodzić ..

Plus jeszcze alternatywne źródło ciepła ... jakiś kominek pewnie.

 

Założę się że cała ferajna klamotów grzewczych koło 25 -30 kzł kosztowała ?

około 1/2 mojej izolacji tylko że izolacja o rachunki się już nie upomni ...

 

bądź tak dobry i podziel się swoimi spostrzeżeniami co do ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji w domu pasywnym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o co chodzi z tym 1st na 1kWh? czyli przy różnicy temperatur 1K w powietrzu w domu mamy 1kWh energii cieplnej? wiec przy różnicy 10K mamy 10kWh ciepła?
A gdzie masz 1K na 1kWh? Zobacz sobie "ciepło właściwe" albo "objętościowa pojemność cieplna". To parametr przy którym podaje się ilość energii potrzebną do podgrzania, z reguły 1m3 o 1 st.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w...

dodaj zakup pieca dodaj zrobienie przyłączenia, całą ferajnę grzejników i już tak różowo nie jest ...

800 * 2,4 = ile 1920 zł rok w rok ..

To że 18 cm i porotherm i w dachu 30-35 cm to nie oznacza że cały dom ma jeden współczynnik ... przy tych parametrach to śmiał koło 20 kWh można chodzić ..

Plus jeszcze alternatywne źródło ciepła ... jakiś kominek pewnie.

 

Założę się że cała ferajna klamotów grzewczych koło 25 -30 kzł kosztowała ?

około 1/2 mojej izolacji tylko że izolacja o rachunki się już nie upomni ...

Gaz to przeżytek, nie te czasy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie masz 1K na 1kWh? Zobacz sobie "ciepło właściwe" albo "objętościowa pojemność cieplna". To parametr przy którym podaje się ilość energii potrzebną do podgrzania, z reguły 1m3 o 1 st.

 

a ile energii jest w powietrzu o temperaturze 22st? ile kWh? bo jak spada temperatura to tak samo spada ilość kWh które uciekają przez przegrody czy wentylację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ile energii jest w powietrzu o temperaturze 22st? ile kWh? bo jak spada temperatura to tak samo spada ilość kWh które uciekają przez przegrody czy wentylację.
Przeliczając ciepło właściwe powietrza na objętość, podniesienie temperatury 1m3 powietrza o 1K (jeden stopień) wymaga dostarczenia 0.23 Wh. Podgrzanie 1m3 wody o 1K to już 0,86 kWh. Oczywiście to wartości teoretyczne, bo w praktyce (szczególnie przy podgrzewaniu wody) zachodzą jakieś straty. Tyle też oddają energii przy ochładzaniu, przy czym w rekuperatorze odzyskuje się realnie jakieś 65% tej energii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.ariston.com/pl/SGA_FB_120_150_200

Tyle też oddają energii przy ochładzaniu, przy czym w rekuperatorze odzyskuje się realnie jakieś 65% tej energii.
Perm liczyłe sprawność mocową reku, faktycznie w bilansie wydawało się brakować parę wat mocy ... ale licząc do tego wykroplenie się wody

zaczyna się wszytko zgadzać .. o ile strumienie są równe to reku działa pięknie ...te 90% mi się potwierdziły :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeliczając ciepło właściwe powietrza na objętość, podniesienie temperatury 1m3 powietrza o 1K (jeden stopień) wymaga dostarczenia 0.23 Wh. Podgrzanie 1m3 wody o 1K to już 0,86 kWh. Oczywiście to wartości teoretyczne, bo w praktyce (szczególnie przy podgrzewaniu wody) zachodzą jakieś straty. Tyle też oddają energii przy ochładzaniu, przy czym w rekuperatorze odzyskuje się realnie jakieś 65% tej energii.

 

czyli mając 450m3 kubatury to przy 1K różnicy mamy 450x0,23=103,5Wh ciepła. tak? więc jak różnica będzie 42K to 42x103,5=4347Wh=4,347kWh ciepła nie licząc strat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli mając 450m3 kubatury to przy 1K różnicy mamy 450x0,23=103,5Wh ciepła. tak? więc jak różnica będzie 42K to 42x103,5=4347Wh=4,347kWh ciepła nie licząc strat?
W dużym uproszczeniu tak to wygląda. Podgrzanie tych 450 m3 od - 20 do + 20 to własnie taki wydatek energetyczny. Piszę uproszczenie, bo dochodzi jeszcze kwestia wilgotności powietrza. Można jednak takie uproszczone wyliczenia przyjąć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.ariston.com/pl/SGA_FB_120_150_200

Perm liczyłe sprawność mocową reku, faktycznie w bilansie wydawało się brakować parę wat mocy ... ale licząc do tego wykroplenie się wody

zaczyna się wszytko zgadzać .. o ile strumienie są równe to reku działa pięknie ...te 90% mi się potwierdziły :)

Przyjąłem wartość dla reku ze średniej półki cenowej, bo dla tych droższych opłacalność liczona jako odzysk energii wypada jeszcze bladziej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dużym uproszczeniu tak to wygląda. Podgrzanie tych 450 m3 od - 20 do + 20 to własnie taki wydatek energetyczny. Piszę uproszczenie, bo dochodzi jeszcze kwestia wilgotności powietrza. Można jednak takie uproszczone wyliczenia przyjąć.

 

czyli nie licząc straty w swoich czterech ścianach będę miał ok.4,4kWh ciepła. wiem że ciepło w dżulach się podaje ale chodzi o takie które jest z energii cieplnej. ale jak dom przez przegrody będzie mi tracił przy -20st 2,5kWh ciepła to tyle go muszę uzupełnić aby utrzymać temperaturę którą chcę w domu. ale to jest coś niemożliwe bom jakby tak było źle to by dom w godzinę się wychłodził ale tu jest jeszcze masa akumulacyjna w podłodze i ścianach wewnętrznych które pewnie utrzymują temperaturę aby nie spadała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli nie licząc straty w swoich czterech ścianach będę miał ok.4,4kWh ciepła. wiem że ciepło w dżulach się podaje ale chodzi o takie które jest z energii cieplnej. ale jak dom przez przegrody będzie mi tracił przy -20st 2,5kWh ciepła to tyle go muszę uzupełnić aby utrzymać temperaturę którą chcę w domu. ale to jest coś niemożliwe bom jakby tak było źle to by dom w godzinę się wychłodził ale tu jest jeszcze masa akumulacyjna w podłodze i ścianach wewnętrznych które pewnie utrzymują temperaturę aby nie spadała.
Pomyśl jaki jest mechanizm utraty ciepła. Co najpierw się ochładza? Masa akumulacyjna ścian, podłóg i sufitu. Duuuuużo większa niż powietrza zawartego w objętości budynku. Pamiętaj też, że takie zapotrzebowanie jest liczone dla delty 40 st. Przy obniżaniu temperatury w środku tempo jej spadku będzie coraz wolniejsze. Są też uzyski które ten spadek spowalniają. Dla domu pasywnego w Darmstadt stabilizacja temperatury wewnątrz (wyłączone ogrzewanie) na poziomie 15 st następuje przy - 18 na zewnątrz (mam nadzieję, że dobrze pamiętam). Przy takiej temperaturze uzyski równoważą straty. Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak przy okazji grzania powietrzem wentylacyjnym.

Kiedyś natknąłem się na takie opracowanie:

LINK

Łamią sobie nad tym głowę od dawna. Jedyny postęp to zintegrowanie reku i PC.

Ja, im dłużej nad tym myślę tym bardziej jestem przekonany, że najlepsza będzie farelka w każdym pomieszczeniu.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:lol:

Tyle czasu musiało trwać, abyś doszedł do wniosku, ze Tadeusz CZASEM ma rację?

:lol:

Ale ja bym w takich wnętrzach nie chciał mieszkać...

 

Adam M.

Tadeusz?

Też nie mam dobrych wspomnień z domu ogrzewanego powietrzem. Pisałem to już. Przestaje grzać, momentalnie się to odczuwa. Może jednak w domu w którym straty są minimalne nie jest to tak dokuczliwe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To lata 70' w Skandynawii ;)

I to nie w domach pasywnych...

Dlatego tez rynek PC P/P jest jaki jest dzisiaj :)

 

W domu pasywnym zapotrzebowanie jest tak male ze moze sie w zupelnosci sprawdzic, nie chcac grzac zarowkami;)

Może się sprawdzić. :) Tym bardziej, że przez większą część sezonu grzewczego będzie włączać się incydentalnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyśl jaki jest mechanizm utraty ciepła. Co najpierw się ochładza? Masa akumulacyjna ścian, podłóg i sufitu. Duuuuużo większa niż powietrza zawartego w objętości budynku. Pamiętaj też, że takie zapotrzebowanie jest liczone dla delty 40 st. Przy obniżaniu temperatury w środku tempo jej spadku będzie coraz wolniejsze. Są też uzyski które ten spadek spowalniają. Dla domu pasywnego w Darmstadt stabilizacja temperatury wewnątrz (wyłączone ogrzewanie) na poziomie 15 st następuje przy - 18 na zewnątrz (mam nadzieję, że dobrze pamiętam). Przy takiej temperaturze uzyski równoważą straty.

 

czyli faktycznie w domu trzeba podnieś temperaturę o kilka stopni a nie kilkanaście. jeszcze jest jedna ważna sprawa. przypuśćmy że mamy zimę ostrą i przez kilka dni na polu jest -20st, nie ma zysków słonecznych w ciągu dnia (bo pochmurno) i w jednym dniu wyłączamy ogrzewanie o godzinie 15 i czekamy tak jedną dobę i o ile spadnie w nim temperatura bez grzania w dwóch wariantach:

1) domownicy normalnie sobie mieszkają i użytkują dom

2) mieszkańcy wyjeżdżają na wycieczkę i nikogo w domu nie ma przez całą dobę

drugi wariant jest najbardziej prawdopodobny w życiu codziennym bo ludzie jeżdżą na narty i w tym czasie może być psikus i prąd wyłączą. ciekawe czy ktoś robił takie badania i przy okazji dla różnych technologii budowy domu. ja jak zbuduje swój dom to tak to kiedyś przetestuję. nie będę miał z tym problemu aby na dzień pójść do teściowej i sprawdzić jak się będzie zachowywać. zostawię tylko lodówkę włączoną z znanych przyczyn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...