Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wentylacja w domu pasywnym


Recommended Posts

Nie ma czegoś takiego! Chyba, że w ogóle jest jedna rura.

Przy rozdzielaczu, nie podaje się strumienia na poszczególnych kanałach ( choć robi to sporo ludzi, ale widać sporo się nie zna) tylko strumień nawiewu.

Np. leci 130m3/h na 6 anemostatów, zatka Pan jeden, poleci dalej 130m3/h .

Jest coś takiego jak OPTYMALNA PRĘDKOŚĆ POWIETRZA W KANALE . To przedział prędkości gdzie mamy najcichsze przepływy o najmniejszych oporach. Wynosi on od 2 do 5 m/sek. Czyli przy kanałach 63mm wewnątrz - to od 20 do ponad 50m/h. Zaś ile na którym... to się będzie non stop zmieniało.

To do niczego nie jest potrzebne. Tyle samo Pana rodzina "produkuje" H2O i CO2 w mieszkanku 30m2 /2.4m jak i w rezydencji 1000m2/4m . Tak więc i strumień wentylacji będzie podobny.

Najczęściej montowaną w takim domu są skrzynki rozdzielcze 160mm/8x75mm

Jedna na wywiewie z odejściami do redukcji kątowych 3x75mm/125 do łazienek i 2x75/125 do kuchni.

Nawiew to najczęściej redukcje kątowe 1x75 /100mm

Obrazowo to taki układ:

[ATTACH=CONFIG]307387[/ATTACH]

 

Obrazowo to tego nie rozumiem za bardzo. Tak może być parter.rzut.wentylacja.1.jpgpiętro.pasywniak.wentylacja.1.jpg??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Obrazowo to tego nie rozumiem za bardzo. Tak może być [ATTACH=CONFIG]307405[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]307406[/ATTACH]??

 

Po lewej ma Pan skrzynkę 160/8 x 75 mm i osiem redukcji kątowych, to nawiew. Może Pan zamiast redukcji 1x75 dać w swojej sypialni 2 x75mm .

Ma więc Pan na nawiewie 6 redukcji kątowych 1x75 i jedną 2 x75 Nawiewy robi Pan 3 w salonie i po jednym w sypialniach.

Wywiew (po prawej na zdjęciu) - skrzynka główna taka sama 160/8x75 i redukcje kątowe 3x75mm do łazienek (2 szt) i 2x75 do kuchni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po lewej ma Pan skrzynkę 160/8 x 75 mm i osiem redukcji kątowych, to nawiew. Może Pan zamiast redukcji 1x75 dać w swojej sypialni 2 x75mm .

Ma więc Pan na nawiewie 6 redukcji kątowych 1x75 i jedną 2 x75 Nawiewy robi Pan 3 w salonie i po jednym w sypialniach.

Wywiew (po prawej na zdjęciu) - skrzynka główna taka sama 160/8x75 i redukcje kątowe 3x75mm do łazienek (2 szt) i 2x75 do kuchni

 

skrzynka 160/8 oznacza że główna rura ma fi 160 wewnętrzny wymiar i ma jakby rozbicia na 8 nawiewników, tak? Więc ile jakby powietrza tym można puścić w nawiewie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skrzynka 160/8 oznacza że główna rura ma fi 160 wewnętrzny wymiar i ma jakby rozbicia na 8 nawiewników, tak? Więc ile jakby powietrza tym można puścić w nawiewie?

 

Optymalna prędkość powietrza w kanałach to przedział od 2m/sek. do 5 m/sek.

Kanał 75/63 mm ma przy 1m/sek. 11m3/h czyli

przy 2m/sek. 22 m3/h przy 5m/sek. 55m3/h

Czyli można w optymalnej prędkości puścić 172m3/h ... 440m3/h .

 

Kanał 160mm ma przy 2m/sek. 145m3/h przy 5m/sek. 360 m3/h

Jak Pan widzi, 8 x 75/63 - to optymalna ilość kanałów do centrali z wyjściem 160mm

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Optymalna prędkość powietrza w kanałach to przedział od 2m/sek. do 5 m/sek.

Kanał 75/63 mm ma przy 1m/sek. 11m3/h czyli

przy 2m/sek. 22 m3/h przy 5m/sek. 55m3/h

Czyli można w optymalnej prędkości puścić 172m3/h ... 440m3/h .

 

Kanał 160mm ma przy 2m/sek. 145m3/h przy 5m/sek. 360 m3/h

Jak Pan widzi, 8 x 75/63 - to optymalna ilość kanałów do centrali z wyjściem 160mm

 

Wszystko fajnie jak domek jest parterowy ale przy piętrowym to jak to pogodzić? Ponoć trzeba dążyć do tego aby kanały były jak najkrótsze a w tej instalacji co Pan pokazuje jest to niemożliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie jak domek jest parterowy ale przy piętrowym to jak to pogodzić? Ponoć trzeba dążyć do tego aby kanały były jak najkrótsze a w tej instalacji co Pan pokazuje jest to niemożliwe.

 

Nie widzę różnicy pomiędzy zużyciem powietrza i wentylacją w domu parterowym. A kanały... co się stanie jak będą różnej długości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy nawiewie to są po drodze większe opory i straty ciepła.

 

Większe opory? TAK, ale, różnice są pomijalne, poza tym, dom jest szczelny a z drugiej strony działa wywiew. Jak większy opór, to przy wywiewie spadnie ciśnienie i się wyrówna.

A co do start ciepła... przy 90% odzysku, straty na kanałach są pomijalne i idą kanały pod izolacją i to grubą, skoro dom izolowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większe opory? TAK, ale, różnice są pomijalne, poza tym, dom jest szczelny a z drugiej strony działa wywiew. Jak większy opór, to przy wywiewie spadnie ciśnienie i się wyrówna.

A co do start ciepła... przy 90% odzysku, straty na kanałach są pomijalne i idą kanały pod izolacją i to grubą, skoro dom izolowany.

 

Najbardziej straty na kanałach byłyby wyczuwalne przy ogrzewaniu wentylacją podczas gdy powietrze nawiewane maiłoby temperaturę 50st bo bez dobrej izolacji by się nie obeszło. Przy normalnej pracy rekuperatora faktycznie nie ma to znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" przy ogrzewaniu wentylacją "

 

Świecenie siekierą...

Nagłaśnianie wanną...

 

Rozważasz byty alternatywne?

 

Adam M.

 

Ja myślałem, że ludzkość już nic głupszego od centralnego (pośredniego ) ogrzewania nie może wymyślić. Okazało się, że ogrzewanie wentylacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponoć w domu pasywnym 10W/m2 nadaje się.

 

Może w domu pasywnym ( domy pasywne, nie muszą być energooszczędne nie są też izolowane!!!) , ja zajmuję się domami zużywającymi 0-20kWh/m2.

Pasywne ogrzewanie i chłodzenie to utopia. A mała moc na m2 w domach izolowanych to większe rachunki. Ja wolę 100W/m2. To ma regulować temperaturę, To ma reagować błyskawicznie na zyski bytowe i słoneczne, oraz na ich zanik.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może w domu pasywnym ( domy pasywne, nie muszą być energooszczędne nie są też izolowane!!!) , ja zajmuję się domami zużywającymi 0-20kWh/m2.

Pasywne ogrzewanie i chłodzenie to utopia. A mała moc na m2 w domach izolowanych to większe rachunki. Ja wolę 100W/m2. To ma regulować temperaturę, To ma reagować błyskawicznie na zyski bytowe i słoneczne, oraz na ich zanik.

 

W innym wątku miałem podesłany link do strony na której wyraźnie pisało że jak zrobi się dom w którym obciążenie nie będzie przekraczać 10W/m2 to w takim domu nie trzeba robić ogrzewania bo wentylacja do tego wystarczy. A temu tak może być bo powietrze w wentylacji można podgrzać do 50st aby się kurz nie palił i przy normalnej pracy wentylacji będzie przeniesione tyle ciepła że do komfortu to wystarczy pod warunkiem że obciążenie nie przekroczy 10W/m2. A obciążenie nie świadczy o mocy źródła ciepła tylko o jego potrzebach. Nawet jak Pan da 100W/m2 to taki dom będzie potrzebował i tak tylko 10W/m2. Najwyżej szybciej się ogrzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A temu tak może być bo powietrze w wentylacji można podgrzać do 50st aby się kurz nie palił i przy normalnej pracy wentylacji będzie przeniesione tyle ciepła że do komfortu to wystarczy pod warunkiem że obciążenie nie przekroczy 10W/m2.

 

Temp powietrza 50stC - kurz się nie pali, ale czy próbowałeś takim powietrzem oddychać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W innym wątku miałem podesłany link do strony na której wyraźnie pisało że jak zrobi się dom w którym obciążenie nie będzie przekraczać 10W/m2 to w takim domu nie trzeba robić ogrzewania bo wentylacja do tego wystarczy. A temu tak może być bo powietrze w wentylacji można podgrzać do 50st aby się kurz nie palił i przy normalnej pracy wentylacji będzie przeniesione tyle ciepła że do komfortu to wystarczy pod warunkiem że obciążenie nie przekroczy 10W/m2. A obciążenie nie świadczy o mocy źródła ciepła tylko o jego potrzebach. Nawet jak Pan da 100W/m2 to taki dom będzie potrzebował i tak tylko 10W/m2. Najwyżej szybciej się ogrzeje.

 

To pomysł kompletnego głupka te 10W/m2 i ogrzewanie wentylacją.

 

Co do mocy, zużycia i wykonania zadania. Podam Panu przykład:

 

Ma Pan podnieść temperaturę 1 litra wody w czajniku z 20 do 100st.C

- ma Pan czajnik 2kW - zagotuje wodę w 5 minut zużywając 0.2kWh

- ma Pan czajnik 0.5kW-zagotuje Panu wodę w 40 min zużywając 033kWh

-ma Pan czasnik 0.2kW-nie zagotuje Pan wody. zużycie... chodzi non stop.

 

Którą wersję Pan woli. Pierwsza poza oszczędnością daje największy komfort.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki dom to trzeba chłodzić!

Drogo i z dużym trudem...

 

Każda przesada jest niezdrowa...

Woda jest niegroźna... wypij tak ze 25 litrów mineralki!

 

Adam M.

 

Jeżeli trzeba chłodzić to nie jest to już dom pasywny. Prawidłowo zaprojektowany i zbudowany dom pasywny nie wymaga aktywnego chłodzenia i ogrzewania. Wszystko powinno się zrobić za pomocą wentylacji. A że ciężko jest spełnić te dwa wymagania to już nic na to nie poradzę i temu trzeba iść czasami na jakieś ustępstwa aby było dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...