Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Taktowanie pompy ciepła w wysokich temperaturach


pychy

Recommended Posts

Sytuacja 1:

Wszystkie sterowniki pokojowe ustawiona na max = wszystkie pętle otwarte. Krzywa 15/28 -10/40.

Pompa pracuje w cyklach:

  • 10 min pracy = osiągnięcie zadanej temperatury.
  • 3 min przerwy = spadek temperatury o 4 C = uruchomienie pompy
  • 10 min pracy = osiągnięcie zadanej temperatury = osiągnięcie zadanej temp.
  • 3 min przerwy - spadek temperatury o 4 C = uruchomienie pompy
  • i tak w kółko.

Sytuacja 2:

Sterowniki ustawione na oczekiwaną temperaturę w pokojach. Temperatura osiągnięta wszystkie pętle zamknięte przez siłowniki.

Spadek temperatury o 4 C w 2,5 - 3h = załączenie pompy na 10 min i znowu przerwa ok 3h

Sytuacja 3:

Sterowniki ustawione na oczekiwaną temperaturę w pokojach i otwiera się jedna dowolna strefa.

Pompa zachowuje się tak jak w Sytuacji 1.

 

Co robić dalej?

 

Ja bym wybrał sytuacje 1 tylko masz za małą histereze, w mojej pompie są "stopniominuty" które kontrolują czas pracy/pauzy pompy, chodzi o to żeby pompa troche dłużej pogrzała. W 10 minut nie nagrzeje wystarczająco mocno betonu i po chwili on szybko schładza wode i pompa się załacza ponownie. Szczególnie że beton wilgotny

 

Co do suszenia wylewki to u mnie trwało 6 miesiący(4 miesiące z ogrzewaniem), dopiero wtedy parkieciarze zgodzili sie przykleić deske.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 87
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Trzeba się zastanowić jak zrealizować wygrzewanie wylewki.

Na bieżąco zdawaj relacje, notuj.

Napisałeś ; " Różnica na zasilaniu i na powrocie u mnie to 10 C, "

Jaka jest nominalna dT dla tej PC??

Należy znaleźć kumatego serwisanta dla tej pompy.

Kolega mieszka z rodziną już w tym budynku??

 

 

Ustawione po nowemu i sprawdzam co będzie dalej.

 

 

Napisałeś ; " Różnica na zasilaniu i na powrocie u mnie to 10 C, "

Jaka jest nominalna dT dla tej PC??

 

Nie wiem gdzie to sprawdzić :-(

 

Kolega mieszka z rodziną już w tym budynku??

 

Tak już mieszkamy.

 

Znalazłem coś takiego do pompy

 

Zrzut ekranu 2018-11-9 o 18.14.41.jpg

 

Czy to oznacza, że pompa ma moc przy +7 od 4,52 kW do 11,3 kW i iverter sobie moduluje ile mocy potrzebuje? (już pytam z czystej ciekawości choć nie chce zamglić wątku.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ma parametry zbliżone do Panasonica 9 kW/1f ;

- dla -15 C/35 C - moc = 6,00 kW,

- dla -15 C/45 C - moc = 4,58 kW,

- dla + 0 C/35 C/45 C - moc = 7,80 kW

- dla + 7 C/35 C/45 C - moc = 11,50 kW,

Czyli dla temperatur plusowych ma b.dużą moc a dla ujemnych

moc znacznie spada;

- dla - 20 C/ 35 C/45 C - moc ok = 4,00 kW,

Jak wygląda kwestia dostępności do serwisu PC???

Gdzie znajduje się ta rezydencja???

Proponuje aby w tych pokojach w których można;

- podnieść na sterowniku temperaturę o 5 C wyżej.

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ma parametry zbliżone do Panasonica 9 kW/1f ;

- dla -15 C/35 C - moc = 6,00 kW,

- dla -15 C/45 C - moc = 4,58 kW,

- dla + 7 C/35 C/ 45 C - moc = 11,50 kW,

Czyli dla temperatur plusowych ma b.dużą moc a dla ujemnych

moc znacznie spada;

- dla - 20 C/ 35 C/45 C - moc ok = 4,00 kW,

Jak wygląda kwestia dostępności do serwisu PC???

Gdzie znajduje się ta rezydencja???

Proponuje aby w tych pokojach w których można;

- podnieść na sterowniku temperaturę o 5 C wyżej.

 

 

Z serwisem jest słabo. Jeszcze nie ma oficjalnego w PL.

Będę szukał kogoś do corocznych przeglądów.

 

Proponuje aby w tych pokojach w których można;

- podnieść na sterowniku temperaturę o 5 C wyżej

 

Spróbuję. Do czego ma to doprowadzić? Pytam o cel by lepiej zrozumieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej5101

Proponuje aby w tych pokojach w których można;

- podnieść na sterowniku temperaturę o 5 C wyżej,

dusk ;

Spróbuję. Do czego ma to doprowadzić?

Pytam o cel by lepiej zrozumieć.

1/ Twoja PC przy temperaturach plusowych ;

- ma b.dużą moc,

- szybko nagrzewa wodę w układzie grzewczym,

- często się wyłącza,

- a tym samym krótki czas pracuje

2/ Dlatego, aby wydłużyć czas pracy sprężarki ;

- obniżyłeś częstotliwość sprężarki,

- podniosłeś temperaturę zasilania,

- zwiększasz temperaturę w pokojach a tym samym

.....moc odbioru układu grzewczego

3/ Przy temperaturach zewnętrznych ujemnych, praca pompy będzie

... znacznie korzystniejsza, bo moc pompy będzie dużo mniejsza.

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie mimo że pompa niezbyt duża - 9KW i dodatkowo ma wyłączone grzałki to i tak nie ma szansy przy obecnej temperaturze na pracę bez taktowania.

 

U siebie wyłączyłem termostat , kombinowałem z krzywą , kombinowałem z deltą i nic.

Zbyt szybko się nagrzewa a podłoga długo trzyma temepraturę.

 

Było tak że pompa działała 8minut , 5 minut przerwy (łącznie z pracą samej obiegówki) i znów pompa 8 minut , więc bez sensu.

 

Włączyłem ponownie termostat , histereza 0,5 stopnia i taktowanie bardzo sporadyczne.

 

Myślę że przy dobrze ocieplonym domu z małym zapotrzebowaniem na enegię bardzo ciężko jest przy grzaniu stałym (bez termostatu) zmusić do pracy ciagłej , bo naprawdę pompa musiała by zejść naprawdę baaaaaardzo nisko z mocą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie mimo że pompa niezbyt duża - 9KW i dodatkowo ma wyłączone grzałki to i tak nie ma szansy przy obecnej temperaturze na pracę bez taktowania.

 

U siebie wyłączyłem termostat , kombinowałem z krzywą , kombinowałem z deltą i nic.

Zbyt szybko się nagrzewa a podłoga długo trzyma temepraturę.

 

Było tak że pompa działała 8minut , 5 minut przerwy (łącznie z pracą samej obiegówki) i znów pompa 8 minut , więc bez sensu.

 

Włączyłem ponownie termostat , histereza 0,5 stopnia i taktowanie bardzo sporadyczne.

 

Myślę że przy dobrze ocieplonym domu z małym zapotrzebowaniem na enegię bardzo ciężko jest przy grzaniu stałym (bez termostatu) zmusić do pracy ciagłej , bo naprawdę pompa musiała by zejść naprawdę baaaaaardzo nisko z mocą...

 

Też mam termostat i histereza 0,5 i jak termostat da sygnał do grzania to pompa się uruchamia i chodzi w cyklach 10 min pracy 3 min przerwy. Gdzie po tych 10 min osiąga zadaną temperaturę wody i się wyłącza. Po czym w 3 min temperatura wody spada o 4 i znów start. Jak termostat nie daje sygnału do grzania i wszystkie pętle są zamknięte to nie ma taktowania. Wkurza mnie ten szybki spadek temp. ale o tym już wcześniej pisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam termostat i histereza 0,5 i jak termostat da sygnał do grzania to pompa się uruchamia i chodzi w cyklach 10 min pracy 3 min przerwy. Gdzie po tych 10 min osiąga zadaną temperaturę wody i się wyłącza. Po czym w 3 min temperatura wody spada o 4 i znów start. Jak termostat nie daje sygnału do grzania i wszystkie pętle są zamknięte to nie ma taktowania. Wkurza mnie ten szybki spadek temp. ale o tym już wcześniej pisałem.

 

Ale ty sterujesz na temperaturę wody CO czy pomieszczenia. Jak temperaturę wody CO to pompa powinna dochodzić do temperatury zadanej i modulować mocą w dół bo powrót będzie robić się cieplejszy. Do momentu gdy nie może już zmodulowac. Po wyłączeniu " grzania" gdy działa jeszcze pompa obiegowa to rzeczywiście temperatura wody zasilającej osiąga temperaturę powrotu (z 30C na 25C). Czy wtedy sterownik pompy widzi spadek i włącza pompę za chwilę. Ten czas pomiędzy wyłączeniem a włączeniem wynika może z algorytmu pompy, który nie pozwala od razu włączyć sprężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwiększyłem temperaturę w 3 pomieszczeniach.

Termostat otwiera pętle i jak są otwarte pompa taktuje 10 min pracy i 3 min przerwy

i zjawisko ze spadającą szybko temperaturą jest.

Grzej nieco bardziej, niż normalnie - i też wietrz na maksa.

 

Jeżeli nie widzisz poprawy to ;

- należy zwiększać temperaturę,

- trzeba wietrzyć, jak tylko można w tych pokojach,

- im masz grubsze wylewki, ten stan będzie trwał dłużej,

- warto " zmarnować " troszkę ciepła, żeby podnieść ogólną sprawność

..instalacji i wydłużyć czas pracy sprężarki ,

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie widzisz poprawy to ;

- należy zwiększać temperaturę,

- trzeba wietrzyć, jak tylko można w tych pokojach,

- im masz grubsze wylewki, ten stan będzie trwał dłużej,

- warto " zmarnować " troszkę ciepła, żeby podnieść ogólną sprawność

..instalacji i wydłużyć czas pracy sprężarki ,

 

 

Zostawiam zwiększoną temperaturę w 3 pomieszczeniach. Rozszczelniłem okna by była delikatna cyrkulacja powietrza.

Rozumiem, że w tym czasie nie powinienem zwracać uwagi na taktowanie pompy?

 

Ale ty sterujesz na temperaturę wody CO czy pomieszczenia.

Pomieszczenia. Mam termostaty w większości pomieszczeń.

Edytowane przez dusk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostawiam zwiększoną temperaturę w 3 pomieszczeniach.

Rozszczelniłem okna by była delikatna cyrkulacja powietrza.

Rozumiem, że w tym czasie nie powinienem zwracać uwagi na taktowanie pompy?

Zwiększyłeś temperaturę na sterownikach w pomieszczeniach - OK,

Należy zwiększać temperaturę krzywej grzewczej, powiedzmy co 2 C,

Należy notować zachowanie PC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czy tutaj nie wymagacie niemożliwego ?

 

Przy obecnych temperaturach , przy dobrze ocieplonych domach zapotrzebowanie na ciepło jest symboliczne.

 

Pompa 7KW , 9 KW czy 12KW na pewno nie zejdzie tak z nisko mocą aby nie modulować.

 

U mnie temperatura wody zbyt szybko nie spada i pompa raczej nie zejdzie tak nisko z mocą aby np. dogrzać bardzo delikatnie podłogę.

 

Myślę że przy obecnej temperaturze jedynie grzanie to grzanie czasowe albo za pomocą termostatu głównego i histerezy.

 

Myślę że grzanie ciągłe to trzeba sobie zostawić na zimę ...

 

U mnie na razie steruje termostat i tyle a ciągła pracę zostawiam sobie na zimę ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czy tutaj nie wymagacie niemożliwego ?

 

Przy obecnych temperaturach , przy dobrze ocieplonych domach zapotrzebowanie na ciepło jest symboliczne.

 

To jak wyjaśnisz to:

 

Wszystkie sterowniki pokojowe ustawiona na max = wszystkie pętle otwarte. Krzywa 15/28 -10/40.

Pompa pracuje w cyklach:

  • 10 min pracy = osiągnięcie zadanej temperatury.
  • 3 min przerwy = spadek temperatury o 4 C = uruchomienie pompy

 

Gdyby działała automatyka przymykająca obwody - można by ją obwinić (np. PC nagrzała tylko łazienkę, bo to było jedyne niedogrzane pomieszczenie i się wyłączyła - a potem otworzyła się pętla np. w sypialni i szybko spadła przez to temperatura powrotu). Ale przy wszystkich pętlach otwartych jedyne wyjaśnienie, jakie mi przychodzi do głowy, to jednak spore obciążenie cieplne a duża wilgotność wiedzie do obwiniania mokrej wylewki i parowania wody technologicznej.

 

Czy masz inne wyjaśnienie pozwalające schłodzić temperaturę o 4* w 3 minuty przy "symbolicznym" zapotrzebowaniu na ciepło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak wyjaśnisz to:

 

Może inaczej ...

 

Pytający ma 15cm wylewki i nie ma żadnej wentylacji , bo ciężko nazwać "wietrzenie" wentylacją ..

Ma wilgotność około 80% więc najpierw musi usunąć tą wilgoć i wtedy można mówić o "grzaniu".

 

Na razie to od przygotowuje się do uprawy chyba pieczarek , bo grzanie bez usuwania wilgoci to super rozwój grzybów a gazobeton w tym pomoże ;)

 

Najpierw to albo pootwiera okna dopóki jest dość ciepło i grzeje aby usunąć wilgoć , albo wypożyczy osuszacze ...

 

Rozkręcić na max pętle , wyłączyć termostaty , porozszczelniać na max wszystkie okna albo nawet kilka uchylić i grzać ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie mimo że pompa niezbyt duża - 9KW i dodatkowo ma wyłączone grzałki to i tak nie ma szansy przy obecnej temperaturze na pracę bez taktowania.

 

Sorry, że jako ktoś nie mający PC i laik dopiero zbierający opinie wtrącę.

Z tego co czytam i widzę za naszą zach, granicą i co mówią mi znajomi tam mieszkający, to Ty Kaszpir masz nie niezbyt dużą a dużo za dużą PC.

Nie napiszę tego technicznym językiem pompiarzy ale wypytywany przez znajomego niemiecki instalator powiedział, że dobierając PC do zapotrzebowania na ciepło to liczą na ogół 70% plus 10% grzałki które mogą pracować w szczytowych minusowych temperaturach. Tymczasem Polsce pompy się dobiera na 100% lub przewymiarowuje ....bo tańsza taryfa.

I to możę być sedno problemu, że modulacja PC w cieplejsze okresy jest niewystarczająca i taktuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wypytywany przez znajomego niemiecki instalator powiedział, że dobierając PC do zapotrzebowania na ciepło to liczą na ogół 70% plus 10% grzałki które mogą pracować w szczytowych minusowych temperaturach. Tymczasem Polsce pompy się dobiera na 100% lub przewymiarowuje ....bo tańsza taryfa.

 

IMO prawda leży po środku. Jeżeli ktoś chce grzać 24/7 (bo ma np. PV) - to zgadzam się z niemieckim instalatorem.

Grzanie w taniej strefie przy małym zapotrzebowaniu na ciepło i bezwładności podłogówki będzie niezauważalne w temperaturze pomieszczeń. Jak ktoś chce tak grzać, to zmodyfikowałbym podejście tego Niemca - że owszem, wystarczy jak PC dostarczy 70% potrzebnego ciepła, ale pracując tylko w tanim prądzie.

 

Przykład dla domu o zapotrzebowaniu na CO i CWU 6MWh/r i 85kWh/24h przy -20* za oknem

 

1. Grzenie 24/7 wystarczy PC co sprężarką wyprodukuje przy -20* 2,5kW. Do tego grzałki co najmniej drugie tyle.

2. Grzenie 10/24 potrzebna PC ze sprężarką 6kW@-20* i z drugie tyle grzałek. Oczywiście tu jest pole manewru - można się zdecydować na słabszą pompę i częściej odpalać grzałki i/lub wyjeżdżać w drogą strefę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Jaka jest temperatura w pokojach???

Sterowniki w każdym pokoju - będą z nimi problemy

które po osiągnięciu zadanej temperatury w pokoju odcinają całkowicie pętle - ustawić je na max

Zastosuj sugerowaną krzywą

To raczej nie tak i jak czytam, nie masz PC.

Mam układ z termostatami w pomieszczeniach. W ubiegłym roku grzałem non stop i nigdy nie było problemu z taktowaniem przy wyższych temp zewnętrznych.

Układ z termostatami działa wyśmienicie. W każdym pomieszczeniu mam temp. jakiej potrzebuję. Po osiągnięciu zadanych temp. w pomieszczeniach, kiedy wszystkie termostaty zamykają siłowniki, pompa obiegowa zostaje wyłączona przez belkę np. Salusa. Po krótkim czasie, PC również. A chyba o to chodzi w takim układzie. Przy tak ciepłej i słonecznej pogodzie, termostaty są zbawieniem i oszczędnością. Szczególnie jak się ma np. mocno przeszklony dom.

Kolega ma problem, bo ma drabinki w łazience. Gdyby ich nie miał, a korzystał jedynie z pętli w podłodze łazienki i termostatu, efekt byłby zgoła odmienny. To są właśnie skutki nieszczęsnych drabinek w łazience. Do suszenia ręczników kupuje się grzejnik elektryczny z funkcją suszenia i po sprawie. Suszy kiedy i jak chce. Ale ma nad tym panowanie. Teraz pompa taktuje, bo ma odpalone drabinki non stop. Nagrzewają się i pewnie szybko stygną. Więc Pc je często dogrzewa. Ilość start-stopów może być spora. Przy nawet cienkiej wylewce i dużym rozbiorze ciepła, nigdy pompa nie włączała by się tak często. Aż tak często....

Jak chce grzać non stop, mając termostaty, powinien pootwierać wszystkie pętle na full i zostawić resztę termostatom i automatyce. Krzywa powinna być ustawiona odpowiedni, tak aby osiągał temp. zadaną na termostacie w salonie, albo w pomieszczeniu gdzie ma być najcieplej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan

Nie napiszę tego technicznym językiem pompiarzy ale wypytywany przez znajomego niemiecki instalator powiedział, że dobierając PC do zapotrzebowania na ciepło to liczą na ogół 70% plus 10% grzałki które mogą pracować w szczytowych minusowych temperaturach. Tymczasem Polsce pompy się dobiera na 100% lub przewymiarowuje ....bo tańsza taryfa.

I to możę być sedno problemu, że modulacja PC w cieplejsze okresy jest niewystarczająca i taktuje.

Mądrzy ludzie, ci z zachodu. Ale dla nich PC to normalność od dawna.

Nawet przy takim doborze o jakim napisałeś, spokojnie można się grzać w 2T. Odpowiednia konstrukcja posadzki, pompa dobrana na styk i nie ma problemu. Lepiej czasowo, w największe mrozy wydłużyć nieco okresy grzania ponad 2T, niż przewymiarować PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan

 

Tak już mieszkamy.

Ustaw krzywą najniżej jak się da, tak aby osiągnąć temperaturę jaką chcesz w najcieplejszym pomieszczeniu, ustaw termostaty w pozostałych pomieszczeniach wg. preferencji, ustaw wszystkie rotametry na max przepływ, sprawdź czy pompa obiegowa daje radę i tak zostaw. Teraz nie rób żadnego wygrzewania posadzek. Ja nigdy tego nie robiłem i nic się nie stało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...