Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Na czym oprzeć oświetlenie awaryjne w domu ?


Recommended Posts

Właśnie robię porzadki w szafce rozdzielczej, no i mam tam zrobiony układ oświetlenia awaryjnego. Czyli jak dziła zmierzchówka i nie ma prądu to przełącza mi się obwód na UPS. Po domu rozrzuconych kilka kabli (2 żyły) w newralgicznych miejscach (schody itp).

No i pytanie : z czego najlepiej zrobić tooświetlenie ?

Chyba w związku z tym, że są to dwie żyły oprzeć to trzeba na systemie niskonapięciowym jakimś ? Czyli jakie napięcie ? 12V ? AC ? DC ? Chodzi mi też o to, aby było to popularne dla dostępności zwykłych dodek, żarówek LED, itp. Aby nie stosować potem przy samych źródłach światła dodoatkowych przetwornic itd.

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprostsze rozwiązania są najlepsze.

Zastosuj oprawy 230V w II klasie ochronności(podłączasz L,N; nie potrzeba PE). Jakie sobie życzysz: żarowe, świetlówki, ledy. Cena opraw zależy od designu i producenta a nie klasy ochronności.

Zasilasz te oprawy bezpośrednio z UPS, nie płacisz za zasilacz, nie musisz stosować dużych przekrojów przewodów jak przy 12DC. Same plusy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilacz to nie jakiś tam majątek.

A w sumie niektóre kable mam wyprowadzone bezpośrednio w aktualnych oprawach.

Ale z drugiej strony , chciałbym aby to było bardzo oszczędzne. Bo może się np palić całą noc. UPS mi nie wytrzyma (szczególnie, że będa na nim inne urządzenia jezszce)

 

Z tego co wstepnie widziałem, to chyba jednak najlepiej 12V DC.

Pod jeden zasilacz będe mógł podpiąc te oświetlenie, elektrozaczep (furtka) i inne drobiazgi

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilacz to nie jakiś tam majątek.

Do elektrozaczepu tani, więcej obwodów droższy. Tak czy inaczej zajmuje miejsce w rozdzielni i się grzeje.

 

A w sumie niektóre kable mam wyprowadzone bezpośrednio w aktualnych oprawach.

A przekroje tych kabli? 230V 100W = 0,43A; 12V 100W= 8,3 A. I nie mam na myśli wytrzymałości j długotrwałęj tylko spadki napięć. Chcesz mieć przy lampie 8V zamiast 12?

 

 

 

Ale z drugiej strony , chciałbym aby to było bardzo oszczędzne.

To jest akurat argument za 230V. Dodatkowy zasilacz to dodatkowe straty. Nizsze napięcie to dodatkowe straty w przesyle.

 

Bo może się np palić całą noc. UPS mi nie wytrzyma (szczególnie, że będa na nim inne urządzenia jezszce)

Nie rozumiem. Czy to bedzie 230 czy 12 to UPS jest jaki jest. Przecież zasilacz 230/12 nie bierze energi z powietrza tylko z UPS.

 

Pod jeden zasilacz będe mógł podpiąc te oświetlenie, elektrozaczep (furtka) i inne drobiazgi

 

No i dalej nie rozumiem. Napisz może bilans mocy(zestawienie urządzeń zasilanych awaryjnie) i podaj parametry UPS. Bo tu się może okazać, że potrzebujesz troszke innego rozwiązania niż UPS.

Edytowane przez krzcel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No na pewno w rodzielni miejsce zajmie. Ale w dwóch modułach się zmieści.

Przekrój kabli to 1,5 mm2. Ale każdy jest osobno.

Przy zasilaniu diodek LED to powiedzmy niech jedna ma z 2W. To jest o,15A w kabel. Spadek napięcia mały.

Co do samego zasilacza, to te do szafy (impulsowe) mają sprawność rzędu 90 % - nie jest źle.

 

a znasz jakieś rozwiązania na 230V, które maja np 3W ? Wtedy bilans będzie taki sam.

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wypowiem się, ponieważ dyskusja na temat sprawności, oszczędności i jakości LED w odniesieniu do np. metalohalogenków czy lamp indukcyjnych przypomina dyskusję Linux-Windows. Nie mam praktycznego doświadczenia. Poczytaj karty katalogowe zwracając uwagę na parametry, których tam nie ma. Jeżeli producent nie podaje jakiegoś parametru a inni podają, to wiadomo o co chodzi.

Jak to mówi stare chińskie przysłowie : "Prawda jest jak d..a, każdy ma swoją".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bywa co jakiś czas.

No to współczuję.

Proponuję zasilić ważne i delikatne urządzenia bezpośrednio z UPS. Na przykład centralę alarmową, automatykę ogrzewania i wentylacji, pompkę do CO, router wi-fi.

A oświetlenie awaryjne na styczniku/przekaźniku który przełączy obwody z sieci podstawowej na UPS tylko podczas zaniku napięcia. Wtedy w zasadzie odpada problem energooszczędności, no chyba że to ma się świecić cały czas nawet jak jest zasilanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...