Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa Ciepła Meeting MD50D 18kW EVI dom 130m2 koszt użytkowania 510zł/ miesiąc


MAREKJANK

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 73
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ja mam już 6 lat MDS30D, miesięczne zużycie ze stycznia około 360zł dom 260m² 2 piętra 3m do sufitu. Dziennie ciągnie 30KW taryfy nocnej chodzi 10h bez przerwy i 8KW dziennej chodzi 3h w dzień. ..................

 

Tak tylko dopowiem kilka słów do przedmówcy.

Teraz wszystkie pompy gruntowe/woda-woda Meeting mają TZR (termostatyczny zawór rozprężny)

Funkcja chłodzenia jest dostępna na zamówienie, ale wtedy pompa nie obsługuje CWU, taka wada sterownika

Większość modeli jest dostępna od ręki na magazynie.

 

Swoją droga dziękuje koledze wklaczynski za opinię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CWU to chyba dlatego że nie ma w sterowniku wejścia sygnału aby mógł inteligentnie przełączać na grzanie lub chłodzenie. Ale nawet myślałem że bez problemu można zarządzać chłodzeniem przełączając obieg DZ z GZ z zewnątrz, za pomocą sterownika zewnętrznego, skoro nie ma solanki, tylko problem bo GZ ma słaby wymiennik, czy nie zapchał by się żelazem z DZ? Z resztą rzecz do wszystkiego jest raczej do niczego, lepiej dokupić dodatkowe urządzenie do chłodzenia.

 

Szkoda że sprzedawcy nie interesują się tym co sprzedają, ustawieni są jedynie na sprzedaż kolejnej sztuki. Ja jak kupowałem tą pompę to gościu który to sprzedawał nie miał pojęcia, że w sterowniku nie ma wejścia do sterowania z zewnątrz. Mam bardziej zaawansowany sterownik kotłowni, nie zależało mi na jakich kol wiek funkcjach sterowania w pompie. Komputer w te PC nie ma żadnych funkcji poza pilnowaniem funkcji sprężarki. Ale w instrukcji pompy nie ma nic jak ją sterować za pomocą sterownika zewnętrznego, co jest najważniejsze. Dopiero po analizie schematu który mi gościu przysłał od Chińczyka znalazłem to wejście. W sumie jest nawet dobrze że nie pakują tam super komputerów, wystarczy że jest wejście do załączenia pompy z zewnątrz a sterownik dobiera się samemu, tak aby sterował całą kotłownią, tak powinno być. Ja kupiłem u kogoś innego IB-Tron, struje solarami, płaszczem wodnym, przeładowaniem ciepła z płaszcza z kominka do bufora, załącza PC i także kocioł gazowy. Dodatkowo mam tak co nigdy się nie zdarzyło jak pompa działa a temperatura spadnie poniżej jakiegoś minimum to włącza się piec gazowy.

 

Błędem jest w ogóle używanie tej PC do CWU, mi najlepiej pompa sprawuje się do 45 stopni, a to za mało dla CWU, ta pompa powyżej 45*C mimo że potrafi grzać do 60 to pobiera dużo prądu, raczej jej COP w tej temperaturze jest do bani. Ale mam tak że woda częściowo dogrzewa się w buforze, do tych 45*C, a następnie resztę do 60*C uzupełnia ten dodatkowy piec gazowy którego wcześniej zamontowałem jako zabezpieczenie w razie awarii. Teraz dodatkowo pracuje jako dogrzewasz, ma nawet taką funkcje nawet przewidzianą jako solar confort czy coś w tym rodzaju, przewidziany do współpracy z układem solarnym jak nie ma słońca, ale sprawdziło się to także w PC. Dzięki temu nie muszę piłować PC do 60*C. Pompa ma skąpy sterownik, który nie przewiduje oddzielnych temperatur dla CO, CWU, oraz nie posiada oddzielnych złączy dla CWU. Trzeba przemyśleć dodatkowe dogrzanie dla CWU np: gazowe, a jak ktoś nie ma gazu to może dodać lepiej na wyjściu dodatkowy przepływowy dogrzewasz elektryczny, który podniesie od 45*C do 60*C, a PC ustawić na max 45*C. Także można zainstalować osobny baniak do CWU i zewnętrzny sterownik oraz zewnętrzny zawór przełączający, tak aby dla CWU piłował PC na maksa, a dla CO osiągał jedynie max 45*C. Wtedy PC dla CO będzie w całości pracować w warunkach jakich ta PC ma gwarantowane COP. Szkoda że sprzedawcy tych PC nie pomyśleli o zastosowaniu sterowników zewnętrznych innych firm i przykładowym projekcie kotłowni aby pompa działała. Tak czy inaczej CWU trzeba przemyśleć, ustawianie na max 60*C dla CO bo ma się CWU jest błędem.

 

Według mnie te pompy są dobre jeżeli chodzi o woda-woda. W powietrze woda nie wierzę. Mówią niby że poniżej -5 jest u nas rzadko co jest nie prawdą. Bo niska temperatura jest zawsze w nocy kiedy prąd jest tańszy, a więc nie nie ma warunków do jej odpalenia. A ostatnio grudzień i styczeń oraz luty są za zimne. Takie pompy to tylko do ogrzewania latem basenów jeżeli chodzi o nasz klimat. No może miesiąc jesienią i miesiąc wiosną popracują dobrze, w listopadzie i kwietniu, ale wtedy wszyscy mają tanio.

 

Powodem nie działania pomp gruntowych jest raczej spieprzona instalacja kotłowni albo DZ. W ogóle elementem ciekawym jest to że ktoś próbuje za pomocą PC podgrzewać małe grzejniki stosując wysokotemperaturowy, piłując z pompy max 65*C, która w tym przypadku staje się rozbudowaną grzałką. To że ona tyle osiąga nie znaczy że ma takie same parametry pracy. Po za tym jak chce się mieć oszczędną instalację to trzeba najpierw przerobić grzejniki w domu na większe aby pracowały w niskich temperaturach lub ogrzewanie podłogowe, w którym można gromadzić energię w nocy gdy prąd jest tańszy. Nawet sprzedawcy kotłów gazowy kondensacyjnych nie przyznają się że kocioł kondensuje jedynie wtedy jak temperatura powrotu jest niska, inaczej działa jak zwykły kocioł. Jakby powiedzieli prawdę to nie sprzedali by ani jednego ludziom, którzy mają starą instalację i oczekują cudów od pieca, który nie jest przystosowany do pracy w takich warunkach. Niskotemperaturowa instalacja grzewcza jest konieczna, aby instalować energooszczędne urządzenia.

Edytowane przez wklaczynski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem trochę źle to zrobiłem do energii wiozłem ceny netto od mojego operatora z jakiejś strony należy dodać VAT, ale i tak jest ogromna przebitka co do gazu szczególnie taryfy nocnej. Poniżej policzę na podstawie stawek z ostatniej FZ. Po kilku latach użytkowania wyliczyłem że dom w mrozy średnio -5*C pobiera dziennie 160KW energii cieplnej na dobę w najzimniejsze dni co daje: (160000W/24h)/260m² = ~26Whm². Przyjmuję że metr gazu produkuje 9KW przy pomocy dobrego kotła kondensacyjnego i kosztuje 2.23zł, czyli kilowat kosztuje 0,24, ale jest także gaz za 2.15 jak przekroczy się 1200m³ rocznie ale abonament miesięczny jest drogi nawet jak się nie grzeje w sezonie letnim, lepiej nie przekraczać tego, już w W2 abonamentowa ponad 30zł, należy przy 1200m³ dodać do stawki 0,30zł za m³ (razem 2.45zł m³), w W3 nie wiem wolę nie płacić, ale pomijamy to na korzyść gazu, w elektrycznym jakieś 10zł abonamentu także jest na miesiąc. Co do prądu trudno się wylicza kilowat, trzeba dać tam jakieś jakościowe, i jakieś inne opłaty, pomijam te z abonamentu stałe podobnie w gazie, chociaż PGNiG w gazie ma kosmiczne opłaty stałe jak ma się CO na gaz. Zajrzałem do faktury i wyliczam że według mojej G11 , netto razem jakościowe sieciowe, itp... noc 0,2233zł dzień 0,5165zł, dodać 23%VAT noc ~0.27zł dzień ~0,64zł. Kilowat dla COP4 noc ~0,07zł dzień 0,16zł. Pompa max znamionowa pobiera 3KW z pompką DZ, 10 godzin w nocy 3 godziny w dzień. (3*10*0.27 + 3*3*0,64)*30 = (8.10zł noc + 5,76zł dzień) * 30 dni = 13.86zł * 30 dni = 415zł i tak w przybliżeniu z VAT mam na rachunku w zimę plus energia jaka zużywam w lato. Gazem paliłem jedynie kilka dni ale pobór w KW jeżeli m³ to 9KW zgadzał się z tym co wytwarza PC, w mrozy potrafi łyknąć na dzień 15m³. Dom jakiś super ociepleń nie ma ale 260m² do ogrzania, plus garaż 40m², coś ciągnie bo izolacji między domem i garażem nie ma, w tym wysokość do sufitu 3m. Może jak założę rolety zewnętrzne na okna to zapotrzebowanie spadnie, na razie mam inne wydatki a okna zwykłe 2 szybowe. Jedyne co zostaje to docieplić dom rozumiem że 160KW dziennie to sporo ale mam co grzać i nie marznę aby przyoszczędzić w domu dzień i noc 22*C. Edytowane przez wklaczynski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem trochę źle to zrobiłem do energii wiozłem ceny netto od mojego operatora należy dodać VAT, ale i tak jest ogromna przebitka co do gazu szczególnie taryfy nocnej. Po kilku latach użytkowania wyliczyłem że dom w mrozy pobiera dziennie 160KW.

 

Nie pomyliłeś się (pomijając nawet kW zamiast kWh)? Jak z tego wychodzi styczniowe 350zł? Nawet po 0,6zł/4.0 wychodzi 20gr*160kWh*31=992zł.

 

 

Przyjmuję że metr gazu produkuje 9KW i kosztuje 2.23zł, czyli kilowat kosztuje 0,24,

 

Ale po co przyjmujesz, jak faktury za gaz są wystawiane za kWh, a nie za m3. I jest cena za kWh, a nie m3.

 

Co do prądu trudno się wylicza kilowat, trzeba dać tam jakieś jakościowe, i jakieś inne opłaty

 

 

Jak masz G11 to jest banalnie proste - kwotę faktury dzielisz przez przez ilość kWh i masz faktyczną, realną cenę kWh. To samo z gazem. Tylko przy gazie przez duży udział abonamentu najlepiej zrobić to z rocznym zużyciem.

 

 

Zajrzałem do faktury i wyliczam że według mojej G11 , netto razem jakościowe sieciowe, itp... noc 0,2233zł dzień 0,5165zł, dodać 23%VAT noc ~0.27zł dzień ~0,64zł. Kilowat dla COP4 noc ~0,07zł dzień 0,16zł.

 

Jak masz G11 to jakie dzień/noc? Masz jedną stawkę przez całą dobę.

 

 

Gazem paliłem jedynie kilka dni ale pobór w KW jeżeli m³ to 9KW zgadzał się z tym co wytwarza PC, w mrozy potrafi łyknąć na dzień 15m³.

 

Naprawdę wychodzi Ci cena kWh gazu, przy małym zużyciu, na tyle sensowna (doliczając jeszcze koszty przeglądów i kominiarza) że ją trzymasz? Nie lepiej dorzucić grzałkę na prąd jak PC nie wyrabia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pomyliłeś się (pomijając nawet kW zamiast kWh)? Jak z tego wychodzi styczniowe 350zł? Nawet po 0,6zł/4.0 wychodzi 20gr*160kWh*31=992zł.

 

Mam G12 poprawka, 10h taniej 3KW piec daje 30KW Elektrycznej * 4 daje 120KW cieplnej, w dzień 3h * 3KW daje 36KW cieplnej, za nocnej wychodzi dużo taniej. Podałem stawkę nocnej z mojej faktury, zliczyłem wszystkie opłaty dodałem VAT, dzienną także podałem precyzyjnie dla G12, nie ma wątpliwości co do stawki, w wcześniejszym poście robiłem poglądowo, teraz jest oki. Groszy się nie czepiać. Pierwsze robiłem poglądowo ale wyniki za wiele nie odbiegają. Jak mam podać 160KWh? Jako kilowaty doby? Piszę co na godzinę co na dobę co na miesiąc. 160KW na dobę daje średnio 6.67KWh ciepła. Nie jestem tutaj profesorem, ale nie ma to wpływu w wyliczeniu kosztu 1kW. Potraktuj kW jak kilogram cukru czy węgla za który trzeba zapłacić tyle i tyle jak się kupi tu albo tu. Niepotrzebne to czepialstwo.

 

 

Ale po co przyjmujesz, jak faktury za gaz są wystawiane za kWh, a nie za m3. I jest cena za kWh, a nie m3.

 

 

Dobra uwaga, spojrzałem na fakturę, stary nawyk z m³, spisałem wyliczenia za m³ kogoś innego. Wyliczyłem że przy moim zużyciu zapłacił bym za gaz 1200zł na miesiąc, i nie zaryzykuje doświadczenia na miesiąc. Wystarczy mi wynik z kilku dni. Wyliczenie z mojej faktury PGNiG wskazuje że 1m³ gazy piec idealny wytwarza według nich 11.169KW. I do tego mam W1 za (stała 4.13 + abonamentowa 6.38 ) z vat ~13zł, W2 czytałem gdzieś razem ponad 30zł, W3 nie znalazłem ale gdzieś 80zł takie doniesienia. Ale gaz wynosi w W1 netto + zmienna 0,14611 brutto 0,1797153, to razy 11.169 daje 2.01zł m³, (moja pomyłka) dodać do tego roczną opłatę stałą dzieloną przez maksymalny z W2 0,30zł, ale przelicznik 11.169KW to warunki idealne, piec kondensacyjny wyciska 1m³ około 9KW, reszta to straty na sprawności. 1KW cieplnej z gazu wychodzi 0,22zł ze stałą 2.50 jeżeli nie przekroczy się do W3 czego nie da się zrobić. Nawet bez stałej myliłem się o 2grosze. Podałem wcześniej link do wyliczenia innego profesjonalnego, ile kosztuje KW grzania gazem i innymi mediami. Wszystko podobnie jak u mnie ale bez taryfy nocnej i kombinowania, co u mnie znacznie lepiej poprawia ten wynik.

 

Jak masz G11 to jest banalnie proste - kwotę faktury dzielisz przez przez ilość kWh i masz faktyczną, realną cenę kWh. To samo z gazem. Tylko przy gazie przez duży udział abonamentu najlepiej zrobić to z rocznym zużyciem.

 

Mam G12, pomyłka podawałem stawki dzień i noc. Po co się czepiać?

 

 

 

Jak masz G11 to jakie dzień/noc? Masz jedną stawkę przez całą dobę.

Właśnie nie mam ale przy dziennej rzeczywiście pompa nie wiele się opłaca, ale nadal się opłaca w stosunku do gazu. Nocna za to przebija ecogroszek, dlatego pisałem że błędem było kupienie pompki 12KW, mogłem dopłacić i kupić ponad 20KW, wtedy zużywał bym jedynie nocną do nabicia w podłogówkę. Myślałem jeszcze o jakimś power banku aby z nabitej energii w noc zasilać piec przez dzień, ale na razie koszty eksploatacji tego przekraczają zysk, nie wróci się, oszczędność 600zł rocznie, akumulatory do tego 5tys co kilka lat. Na taryfie nocne można jeszcze przyoszczędzić, ale trzeba kontrolować zegarem ciepło i czasy grzania, aby grzało cała noc minimalnie w dzień. Podłogówka to świetny akumulator. Równomierne grzanie przez cały dzień w G12 jest nieopłacalne, wychodzi tyle co G11, tak to wyliczyli aby stawka G11 była tyle niższa od dziennej aby przy stałym poborze wychodziło jednakowo, u mnie zegar wyłącza odpowiednio podłogówkę w dzień, w południe są 2 godziny taniej energii to podładuje, ale muszę dodawać 2 godziny rano 1 po południu z taryfy dziennej aby było cały czas 22*C w domu a więc podłogówka działa (22-08 i 13-16).

 

 

 

 

Naprawdę wychodzi Ci cena kWh gazu, przy małym zużyciu, na tyle sensowna (doliczając jeszcze koszty przeglądów i kominiarza) że ją trzymasz? Nie lepiej dorzucić grzałkę na prąd jak PC nie wyrabia?

 

Nie mam grzałki, PC nie wyrabia jedynie w nocnej dlatego pobiera 3h z dziennej, mam zapasu 9h w razie jakby się zdarzyło. Ale po 6 latach użytkowania nie odnotowałem problemu aby PC nie dała rady. Po za tym mówiłem włączyłem na kilka dni piec gazowy jak coś się zapchało w DZ, walił po 16m³ dziennie, czekałem do ocieplenia bo myślałem że niewielki koszt kilka dni pogrzać gazem ale po kilku dniach postanowiłem że lepiej od razu naprawić, pół godzinki na dworze na szczęści na chwilę wyszło słoneczko. A więc z stąd ta wiedza ile gaz a ile pompa, różnica jest ogromna. Przez 4 dni nabiło gazu za prawie 200zł.

Co do kominiarza kominiarz u mnie nie zarobi, kupiłem szczotkę i wkład kominowy sam zamontowałem, ale o ile pamiętam płaciłem 100zł za kominiarza na początku jak odbierałem instalację gazową, raczej tego nie wliczam. Wkład drogi, ale także kupiłem od kogoś i przyoszczędziłem :), tak że nie narzekam. Ale piec gazowy kosztował prawie tyle co PC, mam markowego Vaillanta kondesat, szajsu nie kupiłem dlatego moje porównanie jest dobre, nikt mi nie zarzuci że mam kiepski piec gazowy i wyniki mało wiarygodne. Po za tym podobne koszty wiercenia wiertło na alegro 700zł rury 300zł, kosz instalacji PC podobny do komina na gaz. W systemie woda-woda koszty są mniejsze niż przy wymiennikach gruntowych a temperatura DZ jest cały rok 12*C, z tego co czytałem dla wymienników 4*C, a więc parametry pracy lepsze. No i czasami trzeba do studni szlamówkę wpuścić aby wyczyścić, tak jak czyści się komin. Także koszty instalacji i zakupu PC takie same jak pieca kondensacyjnego.

 

Ja proponuje robić bez wymiennika i solance w gruncie, parametry pracy lepsze i tańca instalacja. Trzeba dogadać się ze sprzedawcą aby PC zawierała spiralny wymiennik ciepła, nie zapycha się żelazem i daje się czyścić. U mnie po 6 latach ani razu jeszcze nie czyściłem wymiennika.

Edytowane przez wklaczynski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mam podać 160KWh? Jako kilowaty doby? Piszę co na godzinę co na dobę co na miesiąc. 160KW na dobę daje średnio 6.67KWh ciepła.

 

Rozróżnij kW od kWh. Jak PC z COP 4.0 pobiera przez 10h 3kW prądu, to zużywa 30kWh prądu i produkuje 120kWh ciepła.

160kW przez dobę to 160kW*24=3840kWh.

 

Nie jestem tutaj profesorem, ale nie ma to wpływu w wyliczeniu kosztu 1kW.

 

Nie płacisz (generalnie - w taryfach C owszem) za kW, tylko za kWh

 

Nie mam grzałki, PC nie wyrabia jedynie w nocnej dlatego pobiera 3h z dziennej, mam zapasu 9h w razie jakby się zdarzyło.

To źle zrozumiałem, że musisz utrzymywać gaz, bo PC nie wyrabia przez cały sezon.

 

Co do kominiarza kominiarz u mnie nie zarobi, kupiłem szczotkę i wkład kominowy sam zamontowałem, ale o ile pamiętam płaciłem 100zł za kominiarza na początku jak odbierałem instalację gazową, raczej tego nie wliczam.

 

Tu chodzi o obowiązek i potrzebę posiadania protokołu z pieczątką wymaganych Prawem Budowlanym art. 62 ust. 1 pkt. 1 c).

No a

Art. 93. Kto:

[...]

8) nie spełnia obowiązku, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1–4a

[...]

podlega karze grzywny.

 

Więc takie kosztowne trzymanie kotła gazowego zdziwiło mnie. Trzeba opłacać przeglądy i jeszcze płacić abonament. IMO bez sensu - wtedy lepiej awaryjnie mieć grzałkę. Przy sporadycznym odpalaniu w tańszej strefie wychodzi nawet taniej, niż gaz.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mam podać 160KWh? Jako kilowaty doby? Piszę co na godzinę co na dobę co na miesiąc. 160KW na dobę daje średnio 6.67KWh ciepła.

 

Rozróżnij kW od kWh. Jak PC z COP 4.0 pobiera przez 10h 3kW prądu, to zużywa 30kWh prądu i produkuje 120kWh ciepła.

160kW przez dobę to 160kW*24=3840kWh.

 

Nie płacisz (generalnie - w taryfach C owszem) za kW, tylko za kWh

 

Jak powiedziałem 160kW na dobę. Zakładam, że 1W=1J/1s, PGNiG podaje że ich 1m³ przy spaleniu wytworzy moc 11kW, jak chcesz to możesz założyć spalenie przez godzinę 1m³h=1kWh. Ja zakładam kilowat mocy jako praca wykonana i koszt tej pracy. Ale to w ogóle nie na temat, widzę że wiesz o co mi chodziło, bez sensu interpretować jak kto rozumie jednostkę mocy. Ale skoro ci wygodniej bo tak masz na rachunku to proszę bardzo, ale nie ciągnijmy tego dalej bo to nie na temat.

 

To źle zrozumiałem, że musisz utrzymywać gaz, bo PC nie wyrabia przez cały sezon.

 

Kupiłem dom z gazem w trakcie realizacji przyłącza była już opłacona usługa, założyłem kocioł gazowy później PC. Jak pisałem po czasie użytkowania PC okazało się że 45*C to najlepsza temperatura pracy dla PC, powyżej nie sprawdza się. Kocioł gazowy jest 2 funkcyjny z funkcją solar, a więc dogrzewa wodę dla CWU od 45*C do 60*C, dzięki temu nie piłuje PC aby mieć gorącą wodę w kranie kotłownia hybrydowa. Przecież go nie wywalę na coś się przyda. Możliwe że droższe PC, mają w środku wszystko aby osobno zasilać CWU i CO, ale tu trzeba zastosować zewnętrzny zawór trójdrożny i zewnętrzny sterownik do CWU. Ja po prostu przepuszczam wodę do mycia przez bufor który ma 45*C a następnie przez piec gazowy, który ją dogrzewa do 60*C, takie rozwiązanie zrobiłem skoro mam gaz, można zastosować tani przepływowy dogrzewasz wody, albo tani podgrzewacz gazowy ale nowszy z wymiennikiem a nie sterowany przepływem. W sumie to czy mam gaz jest nie na temat. Jedyna wskazówka, żeby nie grzać PC do 65*C mimo że producent tyle daje, bo to jest nie wydajne i przy 65*C ma niewielki COP. Wcześniej miałem CWU z bufora, bufor rozgrzewałem do 60*C dochodził do 50*C, i było widać że wyżej czas grzania się wydłużał, PC żarła dużo prądu. Przebudowałem to tak że CWU przepuściłem dodatkowo przez kocioł gazowy, a na buforze ustawiłem max 45*C, tyle mi starcza na podłogówkę. A więc PC można stosować jedynie kiedy ma się ogrzewanie niskotemperaturowe. Z resztą tak samo jest z kotłami kondensacyjnymi, mimo że sprzedawcy przemilczają sprawę, to producenci piszą że powyżej jakiejś temperatury kotły nie kondensują i zachowują się jak zwykłe kotły na gaz.

 

 

Tu chodzi o obowiązek i potrzebę posiadania protokołu z pieczątką wymaganych Prawem Budowlanym art. 62 ust. 1 pkt. 1 c).

No a

Art. 93. Kto:

[...]

8) nie spełnia obowiązku, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1–4a

[...]

podlega karze grzywny.

 

Strach w oczach :), ale żyjemy w Polsce. Przecież pisze że mam PC, kto mi udowodni że mam piec. A po za tym nie będę niszczył domu, na początku śmieszne bo po co kwasówka w kominie, już miałem piękny wykwit na ścianie od kondensatu, zaraz trza było w komin zrobić jak należy. Przy kondensacie tego nie przeskoczysz, wszelka fuszera zaraz wyjdzie na ścianie. Taki piec potrafi wyprodukować 15l kondensatu na dobę. Po kilku dniach zaleje komin. A więc nie da się mieć źle wykonanego komina. Po trzecie 100zł rocznie to nie problem, chociaż trochę wkurza że kominiarz bierze tyle jedynie za walnięcie stempla w drzwiach, spróbuj kazać mu wyczyścić komin.

 

 

Więc takie kosztowne trzymanie kotła gazowego zdziwiło mnie. Trzeba opłacać przeglądy i jeszcze płacić abonament. IMO bez sensu - wtedy lepiej awaryjnie mieć grzałkę. Przy sporadycznym odpalaniu w tańszej strefie wychodzi nawet taniej, niż gaz.

 

 

Kocioł nie potrzebny ani grzałka. Jak pisałem nie miałem nigdy problemu. Jedyny problem że muszę dłużej grzać podczas taryfy dziennej, ale nigdy nie doszedłem do granicy 24h aby dogrzewać czymś innym a mam PC 6lat, a pierwszy rok była zima stulecia. Jedyny problem że w pierwszy rok miałem w ogródku niewielką sadzawkę i lodowisko bo źle zrobiłem studnie zrzutową, ale na kolejny zrobiłem inaczej i już pięć lat nawet do niej nie zaglądałem, a przepływ jest nie zakłócony i nie przecieka. Wszystkiego trzeba się nauczyć. Co do pieca gazowego przezorny zawsze ubezpieczony, mogę zawsze włączyć piec gazowy, raczej włączenie grzałki elektrycznej aby ogrzać dom nie wchodzi w grę, droższe by to było od zakupu najdroższego kotła gazowego.

 

Nie sprzedaję tu nic, po prostu piszę jak to się u mnie sprawuje i jak rozwiązałem instalacje może komuś się przyda. Nie zachęcam nikogo do hybrydowej kotłowni. Ale dzięki temu że mam hybrydę mogę porównać zużycie gazu i zużycie prądu w dwóch opcjach. Nawet tego bym nie liczył ale włączyłem gaz i wyszło mi tak jak napisałem. Policzyłem to tylko dlatego że rozważałem czy aby nie taniej było w dzień te 3h palić gazem, niestety cena 1kWh gazu przewyższa 1kWh na PC w trakcie taryfy dziennej. A więc hybryda się nie opłaca. Dałem link do profesjonalnych wyliczeń, można porównać inne media do PC, szkoda że nie napisali ile wynosi 1kWh jedynie w taryfie nocnej na PC. Ale reszta obliczeń odnośnie gazu i PC podczas pracy całodobowej się zgadza z tym co osiągam. Inne media przyjmę na wiarę, raczej nie zamontuje pieca na eco-groszek, ale nie jest tak tanio jak piszą użytkownicy eco-groszku, no może w stosunku do gazu jest przebitka.

 

http://www.instalacjebudowlane.pl/3742-23-40-porownanie-kosztow-ogrzewania-roznymi-mediami.html

 

Może moje wyliczenia komuś się przydają. Nikogo nie namawiam do PC. Ale uważam że krawaciarze naciągają gości na kilkadziesiąt tysięcy, co sprawia że PC staje się nie racjonalna, a to nie musi być wcale takie drogie, instalacja PC kosztuje tyle samo co zainstalowanie dobrego pieca gazowego lub lepszego pieca na eco-groszek. Nawet pomijam koszt instalacji gazu, który w naszym rejonie wychodzi 10tys zł. Ale jak ma się gaz i się rozważa wymianę pieca, to można pomyśleć o taniej PC. Jak ma się sporo wody pod nogami to system woda-woda jest tani, można wykonać go samemu lub dać komuś na browara aby wywiercił studnie i zakopał rury. Nie potrzebnie demonizują instalacje PC, ale tak było ze wszystkim, kilkadziesiąt lat temu to do montażu anteny TV musiał przyjeżdżać serwis z Warszawy, czasy się zmieniają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GNiG podaje że ich 1m³ przy spaleniu wytworzy moc 11kW

 

Nie podaje mocy. Podaje kaloryczność - czyli że spalając 1m3 uzyskasz XkWh

kW to jednostka mocy. kWh jednostka pracy.

 

jak chcesz to możesz założyć spalenie przez godzinę 1m³h=1kWh.

 

Nie ważne, czy w sekundę, tydzień czy rok - jak spalę 1m3 gazu to dostanę (powiedzmy umownie) 11kWh.

 

Ale to w ogóle nie na temat, widzę że wiesz o co mi chodziło,

 

Tak na początku myślałem. Ale teraz to chyba nie wiem czy faktycznie wiesz, że urządzenie o mocy 1kW pracujące przez 1h wykonuje pracę 1kWh. I że płacisz nie za moc, a za pracę (czyli płacisz za kWh, a nie za kW - przynajmniej za prąd).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem to. Wiem że wat to jest działanie z określoną siłą przez sekundę sprzedawcy sprzedają w pakietach godzinowych, czyli 3600 sekund wykonanej pracy. Płaci się za kWh bez znaczenia czy się zużyło ja przez godzinę czy przez cały dzień. Ale nie muszę znać się na fizyce aby stwierdzić że PC mi się opłaca, jak pisałem, równie dobrze może być to kilogram cukru, węgla, metr gazu. Temat dotyczył czego innego, interpunkcja pisowni czy poprawność symboli nie ma w nim wielkiego znaczenia. Ale stosując wcześniejsze wyliczenia to oczywiste chodziło mi o kWh, ale nie będę poprawiał postów wstecz, bo uważam że każdy to zrozumie o co mi tam chodziło. Tak robiąc wyliczenia poglądowo stosując się do Pana sugestii postanowiłem poprawić w następnych postach stosując dane z faktur co wiele nie odbiegło od wcześniejszych wyników. Ale dlaczego nadal mam udowadniać że moje wyliczenia nie są błędne bo nie wym miejscu postawiłem przecinek lub nie do końca napisałem symbol jednostki. Nie jestem specjalistą od sprzedaży, nie muszę udowadniać kompetencji.

 

Staram się być pomocny i tyle. Lata temu także szukałem informacji czy jest sens inwestować w PC i czy trzeba kupować taką za 60tys, która nigdy się nie zwróci, czy wystarczy prosta ekonomiczna PC. Jakby ktoś opisał jak to się u niego sprawuje to by było pomocne, ale niestety w tamtych czasach to istniał jedynie mało wiarygodny reklamowy śmietnik sprzedawców zachwalających swoje drogie produkty, którzy straszyli grzybem atomowym po eksplozji tańszych konkurencyjnych PC. Teraz chcę być przydatny i po tylu latach na szczęście ryzyko się opłacało, a więc instalować jak najtaniej i jak najprościej bo to ma być tania energia a nie wypasiony gadżet. Prosta tania PC działa bez zarzutu, a amatorska instalacja jest nie zawodna, nie trzeba armii techników tylko wiertło z allegro i 2 dni wolnego czasu. Oczywiście nie płacę 50zł miesięcznie za rachunek bo to nawet z wyliczeń jest nie realne, ale trafiają się posty że niektórzy mają tak oszczędne domy że grzeją je oddechem, ich piece gazowe spalają mniej gazu niż kuchenka u rencisty. Wiem, że nie będzie jak na razie ogrzewania za darmo i kwota jaka podałem jest dla mnie zadowalająca, bo alternatywa na gaz jaką mogę zmierzyć jest 3 razy większa. Raczej nie będę doklejał po pół metra styropianu na ściany bo ktoś twierdzi że można telewizorem nagrzać dom, bo uważam, że jest to nie realne. Jak wyliczyłem 25W na m² jak u mnie wychodzi z wyliczeń jest całkiem niezły wynik. Może można lepiej ale koszty przekraczają sens ich stosowania. Nie wiem jak te wypasione super sprzęty ale wychodzi że przynajmniej te 4COP mam, a czy po zainwestowaniu 100tys miałbym 4.1 to nie wiem czy ma jakieś znaczenie przy takiej kwocie. Skoro mógłbym za to opłacić gaz na 40lat to nie ma sensu bawić się w PC.

 

Także nie męczyć mnie o jednostki. Ale chętnie podpowiem jak zrobiłem studnie, jaka pompy wody się u mnie sprawdziły, jak zrobiłem DZ że działa bezawaryjnie tyle lat. Uważam że takie PC można zrobić bardzo tanio. Nie za bardzo wierzę w pompy powietrze woda w naszym klimacie. Może lepiej rozważyć PC woda-woda, są równie tanie w instalacji jak te powietrzne a zawsze ma się gwarantowane DZ +12*C, bynajmniej u mnie się to sprawdziło. A zagrożenia z zapychającą instalacją od żelaza nie są aż takie groźne, mimo że w moim rejonie to woda ma tyle żelaza że po roku można było by sobie z niego odkuć ogrodzenie wokół domu, to nic się takiego nie stało aby pompa się zatrzymała, wymiennik nadal pracuje bez zakłóceń i czyszczenia. Nawet przepływ za pomocą najprostszej omni-geny WZ250 jest tak niewielki że studnia jest nie wyczerpana przez całą zimę.

Edytowane przez wklaczynski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Także nie męczyć mnie o jednostki.

 

Jesli cos liczysz, to jest to wazny element. Na tej podstawie latwo sie sprawdzi chociazby poprawnosc obliczen a co za tym idzie wnioskow.

Nie razilo by Cie, jak bys przeczytal, ze ktos ma prawie 2 metry na sekunde wzrostu i wazy 90 kilogramometrow?

 

Swoja droga tutaj jednostki (i czesto co za tym idzie - pojecia) energii i mocy sa stosowane zamiennie i dowolnie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na marginesie to niektórzy sprzedawcy systemów grzewczych mają talent do oszukiwania klientów. Im droższy markowy badziew tym większe obietnice. Później patrzeć jak ktoś kto wydał 100tys za jakiś super hiper markowy sprzęt dostaje rachunek za 300zł złoty zamiast obiecanego 10zł. Super dzieło hochsztaplerstwa sprzedawców systemów grzewczych, za jedyne 299.99 a jedyne koszty instalatorskie to przesyłka pocztowa.

 

https://www.mango.pl/produkt/mini-grzejnik-elektryczny-p77588.html

 

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

 

W TV reklama, zużywa jedyne 300W kiedy inne zużywają 1.5kW. Ogrzewa 20m²!!! Super COP x5 i to z niczego perpetuam-mobile. A to najśmieszniejsze mówią w TV, ustawiają aż 30*C i co super urządzenie samo się wyłączy jak nagrzeje pokój do tej temperatury :) Ciekawe kiedy, chyba jak urządzenie usmaży kontakt i wywoła pożar to pomieszczenie przekroczy 30*C!

 

Teraz ktoś się nasłucha że PC powietrze działa przy -10 w naszym klimacie a później oczekuje obiecanych cudów. Tylko nie policzy i nie popyta czy to realne i ma w końcu zamiast oszczędnego urządzenia super rozbudowaną prądożerną grzałkę elektryczną, która nie daje rady z nagrzaniem domu. Nie próbowałem PC powietrze woda. Ale uważam, że one nie działają w naszym klimacie bo składał ją Musachi Jang a nie Jochn Shmith, tylko dlatego bo to nie realne aby działały u nas. PC powietrze woda to jedynie w lato do grzania basenów się sprawdzają przy DZ 20*C i GZ 30*C mają super COP 5.

Edytowane przez wklaczynski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years później...

Ponieważ przymierzam się do zakupu takiej pompy mam pytanie do wszystkich użytkowników tej pompy.

Jak to jest z parametrem:

- Przepływ wody [L/H]: 3000

Czyli mam rozumieć muszę pompie zapewnić przepływ wody min 3000L/h? Czy może być mniejszy?

Ponieważ mam tylko podłogówkę więc myślałem o pompie bez bufora ale u mnie jest 16 obiegów po ~1L/m co daje sumarycznie o ile wszystkie są wszystkie elektrozawory otwarte tylko 16*1L/min*60=960L/h.

Czy w takiej konfiguracji muszę mieć bufor do C.O. czy nie muszę?

A może po prostu przy mniejszym obiegu nie osiągnę pełnej mocy? A skoro nie osiągnę pełnej mocy to bufor muszę mieć.

Od razu mówię prędkości przepływów raczej za bardzo nie zwiększę bo to wszystko napędza jedna pompka Wilo 22W i nie chciałbym wdawać się w koszta z pompkami tylko po to aby zaspokoić potrzeby PC.

 

Czy 3000L/h to standardowe wartości przepływu dla takich pomp i jaką bym nie wybrał to muszę spełnić ten parametr ?

Proszę tylko o rzetelne sprawdzone informacje a nie gdybania.

Pozdrawiam.

 

PS: Nie podałem najważniejszego. Posiadam w swojej instalacji C.O. coś takiego jak sprzęgło hydrauliczne, które teoretycznie zapewniłoby taki przepływ wody i powołując się na źródło: https://blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/nieszczesny-bufor-do-pompy-ciepla/

chyba nie potrzebuje bufora.

No to chyba sam sobie odpowiedziałem na pytanie.

 

Pytanie nr 2:

Czy puszczamy wodę z domu od C.O. prostu do PC czy może po drodze musi być wymiennik? Jak to jest?

Pytam bo np 20 letni ekspert od Daikina mówi że w ich pompach wymiennik musi być. Nie możesz puścić C.O. prosto na pompę bo skrócisz żywotność pompy zanieczyszczeniami w obiegu.

Edytowane przez batot
sprzęgło hydrauliczne
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...