Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator ThesslaGreen AirPack 400V wymiana doświadczeń i porady


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

Od kilku miesiecy jestem szczesliwym posiadaczem AirPack Home 400V.

Teraz dokupilem moduł Expansion, zeby dodac sygnał z centralki alarmowej, oraz sygnał właczenia okapu. I zaczeły sie schody. Prosze was o pomoc i rozjasnienie problemu.

1. Funkcja okap. W ustawieniach serwisowych ustawiłem ze okap jest z wentylatorem.

Wg. instrukcji sygnał włączonego okapu powoduje ustawienie nawiewu w reku na 100% oraz wyłączenie jednoczesnie wentylatora wywiewu. Chodzi o to żeby repuperator tylko nawiewał powietrze, a okap je usuwał swoim kanałem.

Niestety rekuperator po podaniu sygnału z okapu, włącza mi się 100%/100% (nawiew/wywiew). 2 razy udało mi się, że na chwile było 100%/0% po czym po kilku sekundach powrociło do 100%/100%. Zastanawia mnie czym to jest spowodowane, czy jest to jakas wada np. tego modułu rozszerzen czy, to jest kwestia np. jakiś zabezpieczeń. Bo teraz są temperatury jakie są, a wiadomo, jak wyłączy się wywiew i pozostanie sam nawiew to odzysk ciepła nie bedzie działał i powietrze nawiewane moze byc bardzo zimne. Co o tym sadzicie? Przesledzilem instrukcje wszystkie jakie dostałem z reku i nic z tego nie wynika.

Po za tym brak jest możliwości ustawień intensywnosci nawiewu dla właczonej funkcji Okap. W nastawach jest niby możliwośc zmiany ale "+" "-", nic nie zmienia i jest cały czas 100%.

2.jpg

Zrobiłem teraz ponowną kalibracje i widzę że można ustawić w zakresie 100-104%, ale poniżej 100 już nie. A podsumowanie kalibracji wyglada tak:

1.jpg

 

2. Sygnał z centralki p. poż. (również moduł Expansion). Gdy dostaje sygnał pożaru to powinien wyłączyć wentylatory. Niestety gdy, np. reku pracuje na 30% i dostaje sygnał p. poż., wyskakuje alarm (to logiczne) i zamiast wylaczyć wentylatory na ekranie nadal jest 30% intensywnosc wentylacji, ale słyszę że wentylatory włączają się na max. Czyli zamiast wylaczyć, włącza na max., plus do tego nadal pokazuje 30%.

Gdy wyłącze centrale z pradu i załącze ponownie, wentylatory nie startują, pisze 0% i jest 0% dopóki nie skasuje alarmu. Czyli teraz dobrze. Ale jak dostaje sygnał to idzie na 100% zamiast wyłączyć. Dziwne.

 

3.Funkcja "Otwarte okno" (moduł podstawowy). Powinno załączyć wywiew na 100%, a nawiew na 0%. I to jeszcze niedawno działało dobrze. Dziś sprawdzam, podobny problem jak pkt. wyżej. Jest np. 30%, włączam "Otwarte okno", na panelu nic sie nie zmienia, nadal pisze 30%, a słyszę że wentylatory (oba) idą na 100%.

3.jpg

 

Jakieś pomysły? Bo nie wiem czy ja za gupi na to jestem, czy wadliwy jest moduł Expansion. Ale z drugiej strony reaguje na sygnały, a przełącznik "Kominek" i "Pusty dom" testowałem i działa ok. Choć teraz odłączyłem Expansion i funkcja "Otwarte okno" nadal zle działa (a to jest w standardzie). Więc może moduł Basic? A może ustawienia? A może to jest kwestia tych temperatur zewnętrznych, że głupieje?

 

Moduł Basic v9.9c

Moduł Expansion v9.3c

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zamrożenie wymiennika niesie ze sobą jakieś permanentne uszkodzenia czy po prostu trzeba zatrzymać reku i go rozmrozić? Pobawiłbym się ustawieniami, może niepotrzebnie tak mocno mi grzeje ta grzałka.

 

u mnie przez połowę pierwszej zimy co chwile reku wywalał błąd o zamarznięciu wymiennika.

Zanim serwis się zorientował o co chodzi to było to kilka razy.

Podobno nic z wymiennikiem się nie stało...

 

A przyczyną była taka, że ktoś na produkcji zapomniał grzałki podpiąć...

 

Z innej beczki:

Dziś u mnie rano -18 na czerpni przed FPX mam +3,9 a za FPX +4,5. PRZY 70%

Coś dziwnie bo zawsze rura z GWC podnosiła o około 10stopni a teraz ponad 20?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Od kilku miesiecy jestem szczesliwym posiadaczem AirPack Home 400V.

Teraz dokupilem moduł Expansion, zeby dodac sygnał z centralki alarmowej, oraz sygnał właczenia okapu. I zaczeły sie schody. Prosze was o pomoc i rozjasnienie problemu.

1. Funkcja okap. W ustawieniach serwisowych ustawiłem ze okap jest z wentylatorem.

Wg. instrukcji sygnał włączonego okapu powoduje ustawienie nawiewu w reku na 100% oraz wyłączenie jednoczesnie wentylatora wywiewu. Chodzi o to żeby repuperator tylko nawiewał powietrze, a okap je usuwał swoim kanałem.

Niestety rekuperator po podaniu sygnału z okapu, włącza mi się 100%/100% (nawiew/wywiew). 2 razy udało mi się, że na chwile było 100%/0% po czym po kilku sekundach powrociło do 100%/100%. Zastanawia mnie czym to jest spowodowane, czy jest to jakas wada np. tego modułu rozszerzen czy, to jest kwestia np. jakiś zabezpieczeń. Bo teraz są temperatury jakie są, a wiadomo, jak wyłączy się wywiew i pozostanie sam nawiew to odzysk ciepła nie bedzie działał i powietrze nawiewane moze byc bardzo zimne. Co o tym sadzicie? Przesledzilem instrukcje wszystkie jakie dostałem z reku i nic z tego nie wynika.

Po za tym brak jest możliwości ustawień intensywnosci nawiewu dla właczonej funkcji Okap. W nastawach jest niby możliwośc zmiany ale "+" "-", nic nie zmienia i jest cały czas 100%.

[ATTACH=CONFIG]452110[/ATTACH]

Zrobiłem teraz ponowną kalibracje i widzę że można ustawić w zakresie 100-104%, ale poniżej 100 już nie. A podsumowanie kalibracji wyglada tak:

[ATTACH=CONFIG]452111[/ATTACH]

 

2. Sygnał z centralki p. poż. (również moduł Expansion). Gdy dostaje sygnał pożaru to powinien wyłączyć wentylatory. Niestety gdy, np. reku pracuje na 30% i dostaje sygnał p. poż., wyskakuje alarm (to logiczne) i zamiast wylaczyć wentylatory na ekranie nadal jest 30% intensywnosc wentylacji, ale słyszę że wentylatory włączają się na max. Czyli zamiast wylaczyć, włącza na max., plus do tego nadal pokazuje 30%.

Gdy wyłącze centrale z pradu i załącze ponownie, wentylatory nie startują, pisze 0% i jest 0% dopóki nie skasuje alarmu. Czyli teraz dobrze. Ale jak dostaje sygnał to idzie na 100% zamiast wyłączyć. Dziwne.

 

3.Funkcja "Otwarte okno" (moduł podstawowy). Powinno załączyć wywiew na 100%, a nawiew na 0%. I to jeszcze niedawno działało dobrze. Dziś sprawdzam, podobny problem jak pkt. wyżej. Jest np. 30%, włączam "Otwarte okno", na panelu nic sie nie zmienia, nadal pisze 30%, a słyszę że wentylatory (oba) idą na 100%.

[ATTACH=CONFIG]452112[/ATTACH]

 

Jakieś pomysły? Bo nie wiem czy ja za gupi na to jestem, czy wadliwy jest moduł Expansion. Ale z drugiej strony reaguje na sygnały, a przełącznik "Kominek" i "Pusty dom" testowałem i działa ok. Choć teraz odłączyłem Expansion i funkcja "Otwarte okno" nadal zle działa (a to jest w standardzie). Więc może moduł Basic? A może ustawienia? A może to jest kwestia tych temperatur zewnętrznych, że głupieje?

 

Moduł Basic v9.9c

Moduł Expansion v9.3c

 

ad1. Niestety tryb kominek to zawsze zrównoważony nawiew, wywiew, w dodatku nie można zejść poniże 100%. Byłem przekonany, że też będzie nierównoważony przepływ z większym nawiewem, ale niestety....

 

 

ad2. Takie zachowanie będzie zawsze gdy temperatura na zewnątrz jest poniżej 0. Rekuperator najpiew próbuje pozbyć się wody z wymiennika, bo nie wie na ile go wyłaczasz i w jakiej będzie temp. Pochodzi na 100% i się wyłączy. Choć fakt, faktem, w takim trybie powinien po prostu zrobić off. Zgłoś ten babol do thessla green jeśli Ci zależy na tej funkcji.

 

 

ad3. Tutaj pewnie sytuacja ma się podobnie, musi najpierw usunąć wodę bo mroz.

 

Ale generalnie - tryb okap to pomyłka - sam kupiłem expansion dla niego. Co prawda poprawi to skuteczność wentylacji, ale 100% to w 99% przypadków za dużo.

Tryb otwarte okna też nie ma sensu - co przeszkadza żeby wentylacja chodzi normalnie jak otworzysz okno? Nawet latem lepiej odzyskać chłód...

 

Ja spiąłem to z okapem używając funkcji kominek. To jedyna funkcja w które nawiew i wywiew nie są równoważone i możesz wybrać procen równoważenie od 10 do 50%.

 

Gdz temperatura temp na zewnątrz jest powyżej 5, to włączam 50% zmiany bilansu, dodatkowo z każdym biegiem zwiększam intensywność.

Gdy temp jest poniżej 5 to zmieniam tylko płynnie intensywnośc z każdym biegiem.

 

To wszystko robię z home assistant za pomocą modbus bez używania modułu expansion. Bardzo łatwo to zrealizować podłączając okap pod jakiś watomierz współpracujący z HA. Ja mam akurat sterowanie PWM więc robię to na podstawie PWM-a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktos moze rozwiac moje obawy czy wszystko jest ok z moim reku?

 

Martwi mnie drastyczne zwiekszenie poboru pradu na liczniku.

Do tej pory srednia dobowa wynosila u nas 5.5kWh. Czasem 5kWh, czasem 7kWh, w zaleznosci od uzycia sprzetow Agd. Sredniomiesiecznie 5.5kWh na 24h.

 

Problem zauwazylem 14-15 stycznia, gdy zuzcie dobowe podwoilo sie, i nieprzerwanie wynosi od 5 dni 12-13kwh/24h. Nic w naszym zyciu sie nie zmienilo, nie doszedl zaden nowy sprzet. Jedynie co sie zmienilo to pogoda - bestia ze wschodu. Ogrzewanie gazowe, bez klimy, pompy ciepla itd itp.

Zuzycie pradu podwoilo sie juz z 14 na 15 stycznia, ale wtedy bylo w nocy max -5 na zewnatrz a w dzien okolice -1 z tego co pamietam.

W weekend bylo u nas najzimniej -16st i wtedy dobowo 13kWh.

 

Czy winowajca jest Fpx w reku? Obserwuje na sterowniku, ze chodzi nieustannie Fpx1. Mam fabryczne nastawy uruchamiania Fpx. Kalibracja reku na 380m3/h.

 

Czy zuzycie 6kWh na dobe przez Fpx jest mozliwe przy sredniodowych temperaturach w granicach -13st?

Posiada ktos specyfikacje dotyczaca zuzycia energii na system Fpx?

Reku wersja 400v chodzi na programie auto, 27% 102m3/h, wietrzenie ok 6x dziennie po 7minut.

 

Z gory dziekuje za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś lub jutro wszystko wróci u Ciebie do normy.

 

No ok, mam nadzieje, ale czy zuzycie 6kWh/24h przez samo Fpx jest normalne? To jest wiecej niz podwojenie zuzycia pradu. Strasznie duzo energii jak na podtrzymanie wymiennika przed zamarznieciem, skoro bierze wiecej niz dobowo na caly prad bytowy i ogrzewanie (zasilanie pieca CO, zasobnika Cwu i pompy obiegowej).

Edytowane przez Kristoforokrk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ok, mam nadzieje, ale czy zuzycie 6kWh/24h przez samo Fpx jest normalne? To jest wiecej niz podwojenie zuzycia pradu. Strasznie duzo energii jak na podtrzymanie wymiennika przed zamarznieciem, skoro bierze wiecej niz dobowo na caly prad bytowy i ogrzewanie (zasilanie pieca CO, zasobnika Cwu i pompy obiegowej).

 

Fpx to bardzo oszczędny system. Nie chciałbyś zobaczyć ile żrą inne rozwiązania. Tutaj podbija dokładnie do zadanej temperatury.

Możesz zawsze włączyć bypass i puszczać to powietrze do domu. Myślisz że mniej energii zużyjesz na jego ogrzanie? Reku odzyskuje energię od 0 do temp nawiewu. Jak puścisz bypasem to będziesz ogrzewał od temp na zewnątrz do tej temperatury.

 

Generalnie kontrolowanie zużycia prądu mija się z celem. Niestety bez pogorszenia pewnego komfortu nie da się na nim zaoszczędzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o koszt i nominalne zużycie, a o proporcje, ze samo dzialanie fpx podwaja z naddatkiem dobowe zuzycie pradu przez 4 osobowa rodzine.

Dla mnie to duze zaskoczenie, stad pytanie czy to normalne zjawisko wynikajace z charakterysyyki technicznej urządzenia.

Zuzycie gazu nie wzroslo ponad 2x tak jak zuzycie pradu w tym samym przedziale spadku temp zewnetrznej.

Osobiscie mega zaskoczenie co do skali zużycia i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktos moze rozwiac moje obawy czy wszystko jest ok z moim reku?

 

 

 

Mam to samo, u mnie wczoraj rekord absolutny, 9,2kWh.

 

Tak jak piszą koledzy wyżej w zasadzie nie ma w tym nic dziwnego i przy naszych warunkach jest to wydatek pomijalny w skali roku.

 

Ciekawi mnie jednak jak zachowują się rekuperatory w takiej Skandynawii gdzie na minusie jest pewnie przez pół roku.

 

Swoją drogą respekt za 5kWh dziennie, mi co pół roku zwiększają prognozy a i tak zawsze dopłata wychodzi. Obecnie już 390kWh/mc...

Edytowane przez qrko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawi mnie jednak jak zachowują się rekuperatory w takiej Skandynawii gdzie na minusie jest pewnie przez pół roku.

W Skandynawii na terenach z przewagą dni mroźnych stosuje się rekuperatory z wymiennikami obrotowymi.

To z stamtąd pochodzą tacy producenci jak Swegon, Systemair, Flexit, Heatex, FlaktWoods itp.

Firmy z przynajmniej 50 letnim doświadczeniem w tej dziedzinie.

 

Ale taka Thessla nie ma się czego wstydzić.

Depcze liderom po piętach, a ma tylko naście lat doświadczenia.

Szkoda, że nie ma na naszym runku drugiej tak innowacyjnej firmy w dziedzinie wentylacji (domowej)

Dobra konkurencja = dobra cena.

Edytowane przez _John
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zimą podzieliła rekuperatory na te które działały Intel które stanęły :)

 

System fpx ThesslaGreen naprawdę super się sprawdza. Ale producent nie pomyślał o jednej rzeczy. Zwiększenie prędkością obrotowej przy niskich temperaturach. Nagła zmiana prędkości obrotowej powoduje, że fpx potrzebuje czasu na adaptację.

Przy jednym z wietrzen wody nie wyrobił na czas i przynrozilo wymiennik. Sprawność spadla na łeb.

 

A wystarczyłby opóźniony start z przygotowaniem fpx - np fpx na maxa i po chwili zmiana obrotów.

U siebie zmieniłem algorytm wietrzenia na sekwencyjną zmianę co 10% przez każde 20 sek zanim dkuchnie na maks poniżej -5.. Jeszcze nie testowałem ale patrząc na czasy reakcji fpx powinno wystarczyć.

 

Także nawet fpx na -3 daje spokojnie radę póki nie wietrzymy.

Jak ThesslaGreen zrobi jeszcze erv, to będzie można powiedzieć idealnie.

 

Chociaż podobnie jak w przypadku izzifast wewnątrz są śruby, które korodują. Super wykończone wnętrze i zacieki z rdzy... Ale to taki detal. Na wiosnę chyba spróbuję odkręcić i wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawi mnie jednak jak zachowują się rekuperatory w takiej Skandynawii gdzie na minusie jest pewnie przez pół roku.

 

Sprawdź pomiary. Golfsztrom. Dla przykładu minimalna zanotowana temperatura w Tromso (za kołem podbiegunowym) to... -18°C.

Owszem, bywają miejsca o ostrych zimach. Ale zdecydowana większość mieszka w miejscach, gdzie zimy są łagodniejsze, niż u nas. Wyzwaniem byłby klimat kontynentalny - Syberia dla przykładu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki problem przy montażu reku wsadzić rurę w ziemię?

Zazwyczaj reku robi się przy budowie wiec w czasie wykopów rure w ziemię można wrzucić.

Zakup 1 razowy a działą cały czas zarówno w zimie jak i w lato.

U mnie to ok 40-45m rury fi 200.

 

W tym roku byłem zaskocony jak ziemia ogrzewa powietrze w takiej rurze.

Nawet przy -18* na czerpni miałem + 3/4* i FPX nie załaczył się wcale.

Na pewno, jakby takie mrozy trwały tydzień/dwa ziemia wokół rury na tyle by się wychłodziła, że grzałka musiałby się włączyć ale przy naszej strefie to mało realne.

 

Dla próby przy - 5 na dworze przełaczyłem na czerpnie ścienną (1m od reku) i od razu właczyła sie grzałka.

 

Dla niedowiarków:

IMG_20210118_070433.jpg

IMG_20210118_070447.jpg

Edytowane przez uciu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...