Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

uris: Myślę że uszczypliwe uwagi odnośnie mieszkania nie mają tu nic do rzeczy.

Mój codzienny pobyt 7:00 - 20:00 w trakcie samodzielnego wykańczania i godziny spędzone przy piecu dają więcej niż niejedno pomieszkiwanie z codziennym wyjściem do pracy i nocką w łóżku.

 

Jeśli " mullann" jest już zadowolony ze spalania 3,5m3 na opcji BRAK to przy mrozach powyżej 10*C najpewniej będzie trochę zaniepokojony i znowu napisze.

 

Nie masz racji , co innego jest już mieszkać a co innego wykańczać dom . W obu tych przypadkach będziesz odczuwał inaczej ciepło z prostego powodu ,jeżeli pracujesz u siebie wykańczając dom to jesteś w ciągłym ruchu ,ciało jest rozgrzane od pracy , dlatego nie możesz porównywać komfortu cieplnego bo znasz go tylko od jednej strony . Ja mogę powiedzieć że znam to z obu stron gdy wykańczałem dom i gdy mieszkam także to co wyżej napisałem jest aktualne .

 

A propo spalania ,sprawdziłem dzisiaj ponownie ile kocioł spala na 1 godz przy 4,2KW i ponownie wyszło 0,423 m3 / godz przy niby współczynniku konwekcji 10,900 to coś tu jest nie tak bo za cholerę nie wychodzi 4,2KW . Sprawdziłem też ile kocioł spala podgrzewając CWU z 50*C do 60*C z mocą 7KW , podgrzewał ~ 16 min i spalił 0,186 m3 pozostaje jeszcze sprawdzić spalanie ale jak kocioł już pracuje .

Edytowane przez uris
  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dla mnie spalanie na poziomie 8m3 na dobę przy +5 lub wyżej było mało zadowalające - teraz wychodzi ponad 20% mniej więc jest dobrze(dziękuje Wam)

Oczywiście każdy z Nas chciałby aby spalanie było na możliwie niskim poziomie przy dobrym komforcie - tego Wam i sobie życzę.

 

Dzisiaj w nocy już było u mnie chłodniej i wynik wyszedł 5,9 - w domu na razie utrzymuje się te 21C (jest OK)

Teraz jest na dworze +2C więc zobaczę jutro jak to się wyklaruje.

 

Zrobił bym jeszcze test do sterowania wodą powrotną ale na razie nie chce mieszać bo widzę, że mój dom potrzebuje min 2 doby na ustabilizowanie.

 

A propo spalania ,sprawdziłem dzisiaj ponownie ile kocioł spala na 1 godz przy 4,2KW i ponownie wyszło 0,423 m3 / godz przy niby współczynniku konwekcji 10,900 to coś tu jest nie tak bo za cholerę nie wychodzi 4,2KW . Sprawdziłem też ile kocioł spala podgrzewając CWU z 50*C do 60*C z mocą 7KW , podgrzewał ~ 16 min i spalił 0,186 m3 pozostaje jeszcze sprawdzić spalanie ale jak kocioł już pracuje .

 

W instrukcji doczytałem że minimum pieca przy temperaturach 80/60*C jest 3,8, natomiast przy 50/30 jest 4,2kWh

A samo zużycie przy różnych typach gazu kształtuje się na poziomie 2,6 - 3,2m3/h

 

Sprawdzałem z zegarkiem w reku na liczniku i wyszło mi 0,42m3/h a z wyliczeń powinno 4,2/11=0,38 jedynie czego nie policzyłem to rozruch kotła ,trzeba by policzyć jak kocioł już pracuje a nie jak zaczyna startować w tedy można obliczyć stratę na starty kotła .

 

0,38kW x 10,9 = 4,142m3

 

Nie wiem jak podawana moc minimalna ma się do zużycia, Aale to by się już zgadzało

Edytowane przez Mareks77

Moja ostatnia doba to 7m3 tylko przy 23*C w domu , na CM mam korekta . Myśle ze to spalanie jest Ok , jedno już wiem ze przy kominku nie opłaca sie wyłączać ogrzewania tylko jak tu napalić jak 23*C w domu . Dlatego kominek zostawię na okresy przejściowe :)

Czyli rozumiem ze całe sterowanie wyłączyłeś ?

Moja ostatnia doba to 7m3 tylko przy 23*C w domu , na CM mam korekta . Myśle ze to spalanie jest Ok , jedno już wiem ze przy kominku nie opłaca sie wyłączać ogrzewania tylko jak tu napalić jak 23*C w domu . Dlatego kominek zostawię na okresy przejściowe :)

Czyli rozumiem ze całe sterowanie wyłączyłeś ?

 

No ja też mam kominek ale założenie było raczej nie do ogrzewania a dla samego klimatu :)

Jak lekko przepaliłem tzn. dwa kawałki drzewa to w wszyscy w "majtach" latali bo było za gorąco...

 

Sterowanie danfoss na razie nie działa - ściągnięte siłowniki.

WItam wszystkich:bye: ufff cały dzień czytałem ten wątek;) Też mam piec ecotec 206/5-5 +CM 470 podłogówka w całym domu.Powierzchnia 170m2 po podłogach 190(projekt julka2 z mgprojekt )garaż duży w bryle domu ale nie ogrzewam.Kurcze od czego tu zacząć tyle pytań:).Acha ma tak jak Ty Uris elektrozawory na kwszystkich pętlach i termostaty elektroniczne purmo w każdym pokoju .Jezeli chodzi o ocieplenie to fundamenty 15cm styro,podłoga od gruntu 20cm styro ściany zewnętrne ciepły gazobeton +20cm grafitu styro 0,32 na zkładkę czy jak to sie mówi z takim frezem,okna 3szyby ciepła ramka montowane na specjalne ciepłe takie taśmy gąbczaste (nie wiem cholera co to było:) Okien mam chyba ze 20ścia wszystkie poniżej 1Uw co tam jeszcze ..acha poddasze strop 30cm wełna roc....też z najniższą lamdą i w skosach to samo oczywiscie 20 w krokwie i 10 w poziomie .

Z tego co czytałem to spalanie mam w "normie" porównując do waszego.To jest mój pierwszy sezon.przez ostatnie 2-3 dni stała tem. około 3-5C i piec spalił po 6,5-7m3 na dobę z cwu.Dzisiaj zmieniłem za podpowiedzią Urisa z maxa cwu na 10KW i zobaczymy co sie bedzie działo.

chciałbym sie podzielić swoimi uwagami.W sypialni miałem przydławioną pętle do 19stu C na termostacie i w tzw.dużym około 35m pokoju rekraacyjnym do około 20C .W całym domu STARAM się mieć 22C.Nie wiem czy dobrze mysle ale wydaje mi sie ze jak w tych pokojach otwierały się głowice i zimna woda wpływała do systemu to piec się załaczał i zużywał więcej gazu żeby dogrzać wode .U mnie po jakich kolwiek zmianach skacze zużycie i dopiero po 2-3 dniach się stabilizuje.

mam KG na 0,30 i jak są temperatury 0 i niższe to fajnie wszystko działa i komfort cieplny jest osiągany ale jak temp, jest na plusie to im cieplej to tem zasilania w podłogę jest niższa i w domu jest zimniej .Nie wiem jak to ustawić...W styczniu spalił mi bardzo duzo ale trochę z mojej winy .Ponieważ ustawiłem tem na dzień 21,5 i w nocy na 20,5 i wiem juz ze u mnie to się nie sprawdza .Styczen był chłodny i po nocach piec potrzebował więcej energii żeby podgonić o tem zadanej dziennej.Teraz mam ustawione na 21,5 przez 24h i korekta.Też wiele razy słyszałem ze KG dobiera sie na BRAK rotametry na 1l/m .Ja tak ustawiałem swoją.U mnie jest prosta instalacja wszystko obsłóguje piec>zasobnik 200l i tam chyba jest jakaś pompka cyrkulacyjna .Fajnie że mozna poczytać i wymienić się doświadczeniami bo jeżeli chodzi o "fachowców instalatorów" to ręce opadają .Wiecej się człowiek dowie z tego forum niż z linii Vaillanta czy od autoryzowanego serwisanta czy hydraulikow.U mnie to z momentem zapłacenia za robociznę po piewszym odpaleniu pieca już telefon zamilkł od instalatora:)

Acha a jak często i czy wogóle dolewacie wody do systemu??Ja byłem w pracy za granicą i żona musiała dolewać wody i co 2-3 dni wyswietlal sie komunikat ze awaria -niski poziom wody .Zona dolewała 3razy w przeciągu 2tygodni.Teraz jest juz od tygodnia w domu i wszystko jest ok ale jak wróciłem to piec jakby sie"zawiesił" zimno było i nie dogrzewał o dobre 2stopnie.Musiałem podnieć KG i tem zadaną żeby ruszył i po kilku dniach zjechałem do "zwyłych" ustawień.Nie mam pojecia dlaczego tak sie działo.Czy to przez te dolewki wody?to by było na tyle :)

Z tą wodą to jeżeli się ustabilizowalo , to najprowdopodobniej źle odpowietrzona instalacja.......

Jeżeli przy tej krzywej kocioł dogrzewa w niskich temperaturach, a w cieplejszych nie, to trzeba ją splaszczyc , czyli obniżyć np 0,05 i podnieść temperaturę zadana np o 1-2st. Przy trybie pracy Brak.

Witam kolegę @sizar75 dom masz mega docieplony a spalanie bez rewelacji :( . Ja już trzeci rok się bawię i kombinuję .

Odnośnie dopuszczania wody to tak jak kolega napisał wyżej ,instalacja mogła być zapowietrzona lub jeżeli nie masz naczynia wzbiorczego to przy grzaniu CWU zaworem bezpieczeństwa może ci znikać woda a co za tym idzie ciśnienie .Ja tak u siebie miałem że musiałem co jakiś czas dopuszczać nie miałem naczynia wzbiorczego bo niby nie potrzebne co się okazało jak kocioł grzał CWU to zdarzało się że z zaworu bezpieczeństwa ciekła woda .

 

Temperaturę w domu najlepiej utrzymywać na stałym poziomie bez obniżania ,przy niskiej temp zasilania obniżanie nie ma sensu zbyt duża bezwładność systemu .

 

Na CWU ustaw 7KW , ja na początku miałem 10KW ale teraz obniżyłem na 7KW i grzeje wodę do 60*C wcześniej grzałem do 50*C i się zastanawiam czy nie podnieść do 70*C . Dlaczego tak zrobiłem bo różnica spadku temp w zasobniku przy 50 a 60*C wynosi około 1-2*C na 12h na niekorzyść 60*C .Mój zbiornik CWU to 115L realne dlatego muszę mieć wyższą temp , 7KW z 50*C do 60*C podgrzewa w ~ 15 min także jest dobrze , wczorajszy pomiar pokazał ~ 0,200m3 7KW 15min grzania .

 

Ustaw sobie przepływ tak jak opisywałem wyżej ,naprawdę fajnie to się sprawdza , ta metoda daje jeszcze że nie dławisz przepływów . Ja po tym jak tak ustawiłem to jeszcze bardziej podniosła się temp w domu ,czuje jeszcze lepszy komfort .

 

Opis doboru KG jest opisany kilka postów wyżej , jest to instrukcja vaillanta i pokrywa się z tym co już w cześniej było wiadomo .

 

Mówisz że przy dodatnich temp masz zimniej w domu , temperatura na CM470 spada czy po prostu odczuwasz że jest zimniej ? jeżeli odczuwasz to jest to normalne bo jest małe promieniowanie z podłogi i takie jest uczucie że jest zimniej . Jeżeli ci temp spada na CM470 to tak jak kolega wyżej napisał ,musisz spłaszczyć KG .

 

Cyrkulacja CWU uruchamiana sporadycznie zjada dużo energii ,u siebie mam tylko rano załączoną na 10min żeby przebujała wodę ,później spuszczam wodę bardziej się to opłaca niż cyrkulacja .

 

Ile w styczniu zjadło ci gazu ? u mnie to było 280m3

 

I ostatnia rzecz , ustawiłem blokadę palnika na 60min , ktoś pisał że może pogorszyć się komfort w domu ,chciałem to zdementować komfort jest zachowany taki sam jak był przy 20 min . Pozostaje jeszcze sprawdzić przy mocno minusowych temp ale z tego co wiem blokada palnika załącza się gdy na zewnątrz panują temp 0*C + w górę przy niższych temp blokada włącza się rzadko bo kocioł dłużej pracuje .

Edytowane przez uris
Z tą wodą to jeżeli się ustabilizowalo , to najprowdopodobniej źle odpowietrzona instalacja.......

Jeżeli przy tej krzywej kocioł dogrzewa w niskich temperaturach, a w cieplejszych nie, to trzeba ją splaszczyc , czyli obniżyć np 0,05 i podnieść temperaturę zadana np o 1-2st. Przy trybie pracy Brak.

..

A czy ktoś z Was wie działa pompa w piecu kiedy jest ustawiona w tryb AUTO?

Gdy miałem te ustawienie to kiedy nie patrzyłem chodziła na 15% - teraz mam nastawioną chyba na 60% (2bieg)

No ja też mam kominek ale założenie było raczej nie do ogrzewania a dla samego klimatu :)

Jak lekko przepaliłem tzn. dwa kawałki drzewa to w wszyscy w "majtach" latali bo było za gorąco...

 

Sterowanie danfoss na razie nie działa - ściągnięte siłowniki.

 

Ja sterowanie mam teraz włączone ,wszędzie temp jest ustawiona na 23*C , kocioł nie przegrzewa także sterowanie nie ma nic do roboty jedynie jak zaczyna świecić słońce to przymyka elektrozawory .

A czy ktoś z Was wie działa pompa w piecu kiedy jest ustawiona w tryb AUTO?

Gdy miałem te ustawienie to kiedy nie patrzyłem chodziła na 15% - teraz mam nastawioną chyba na 60% (2bieg)

 

Auto to Auto pompa działa ale z tego co wiem to zawsze na 15% mocy ,pytanie jak dokładnie Auto działa kiedy zwiększa się jej moc i na jakiej podstawie hmm Auto wygląda trochę tak jak ECO .

Witam @Uris,

odnosnie tej wody w układzie to tak myslalem ze trzeba dopełnić co jakis czas ..wiesz to mi się stało własnie po styczniu jak było tak zimno i piec grzał nonstop a pozniej gwałtownie sie ocieplilo i wtedy trzeba było dolać pierwszy raz od kilku ładnych miesiecy

 

odnosnie tem w pomieszczeniach to tak jak piszesz.CM trzyma mi zadaną ale jak ciepło na dworze to czuje że podłoga chłodna i w domu odczuwalnie jest chłodniej .Tak jak piszesz ze słabe promieniowanie od podłogi.Wczoraj tem zewn. spadła ,w nocy było -1 teraz jest + 1 i widziałem w nocy ze na zasilaniu było 31 C i przez noc mi przegrzał (zadana 21,5 teraz mam 22,5) .Szukałem oszczednosci i obniżyłem TZ na 21,5 ale widzę ze te 22 muszę mieć minimum

 

Z tymi przepływami to mam tak..na dole chyba 6 obiegów wszystkie na 1l/m i ładnie trzymają tem.jedynie w wiatrołapie jeden stopień niższa ale to mi nie przeszkadza .I tak myślałem że bedzie zimniej bo mam drzwi z przeszkleniami ale jestem miło zaskoczony.Na górze 7dem obiegów (3rzy pok rekraacyjny miałem przydławiony na termostacie ale zmieniłem wczoraj otworzyłem na termostacie ale zamknąłem dwa obiegi a trzeci na 0,5l i tak z rana było prawie 21:( nie da sie nic robić )u nas w sypalni mialem na 19 ale otworzyłem termostat i zmniejszyłem przepływ do 0,5l i z rana miałem 19,7c u córki żeby było ciepło około 22 muszę mieć na 2l/m u syna 1l/m i trzyma tyle co na dole i w łazience mam na 2l/m i tem jest 23c (ale jak cieplej na dworze to temperatura u góry idzie w dół) nie wiem jak była kladziona ta podłogówka bo nie było mnie przy tym:(

wydaje mi sie ze za bardzo mam namieszane z przepływami u góry.Co o tym myślisz Uris??nie bardzo wiem jak mam zrobić tak jak ty doradzasz

 

w styczniu było zimno ja z pomorza tem kilka nocy do -14scie i wtedy mi palił jakies 13m3 na dobę a za cały miesiąc spalił 295m3 ale jak pisalem w pierwszym moim poscie przed wyjazdem zamieszałem z tem. na dzien i noc no i te dopuszczanie wody i piec się zawisił po tym wyjechałem 5go stycznia na miesiąć i w ten najzimniejszy okres nie mogłem interweniować na bieżąco :( ;) więc mysle ze styczeń nie był miarodajnyScreenshot_2016-02-11-10-14-11.jpg tak to u mnie wyglądało od początku

Przy opisie mojego domku nie napisałem ze mam wentylacje mechaniczną z odzyskiem ciepła .Muszę napisać że jeżeli chodzi o oszczędnosci to są (jezeli jakieś są) znikome.W zimne dni własciwie nie ma odzysku ciepła ,ale komfort jest za to super .Okna cały czas zamknięte wentylacja chodzi non stop na 30% i jest fajnie w domu nie czuć zaduchu czy zapachów jak się gotuje itd.Jak przychodzą goscie to wtedy podkręcam na 100%(200wat poboru 2silniki po 100w na maxa kumulacyjne czy coś takiego:) nie pamiętam) i wtedy w pomieszczeniach tornado:lol2:

Jezeli chodzi o spalanie i ustawienia to krąże od pieca do sterownika i gazomierza dzień w dzień (pewnie sąsiedzi się śmieją) ale nie po to tyle wpakowałem w ocieplenie budynku zeby teraz płacić mega rachunki za gaz ...

Z tą wodą to jeżeli się ustabilizowalo , to najprowdopodobniej źle odpowietrzona instalacja.......

Jeżeli przy tej krzywej kocioł dogrzewa w niskich temperaturach, a w cieplejszych nie, to trzeba ją splaszczyc , czyli obniżyć np 0,05 i podnieść temperaturę zadana np o 1-2st. Przy trybie pracy Brak.

 

Albo ustawić minimalna temperaturę zasilania poniżej której mimo wskazań KG zasilanie nie spadnie.

@Mario430

 

A jak by to trzeba było ustawić??na piecu??dzisiaj zaobserwowałem że TZ w podłogę według KG była28 piec grzał do 33 !i jak sie wyłączył to zaraz spadła z 33 do 27...nic nie rozumiem dlaczego tak wysoko podbija

@Mario430

 

A jak by to trzeba było ustawić??na piecu??dzisiaj zaobserwowałem że TZ w podłogę według KG była28 piec grzał do 33 !i jak sie wyłączył to zaraz spadła z 33 do 27...nic nie rozumiem dlaczego tak wysoko podbija

W cm470 wchodzisz w poziom instalatora i tam w konfiguracji systemu możesz ustalić minimalną i maksymalną.

Masz sterowanie powrotem czy zasilaniem? Gdzie widziałeś temperaturę zadaną na kotle czy cm 470?

Temperature minimalna grzania można ustawić w CM 470 , tam gdzie zmienia się KG . Odnośnie przepływów im większy przepływ tym mniejsza temp zasilania i odwrotnie im mniejszy przepływ tym wyższa temp zasilania . Łatwo to sprawdzić dławiąc przepływy na rozdzielaczu w tedy zobaczysz że kocioł zaczyna podbijać temp zasilania i może zacząć taktować . U siebie mam 12 pętli i na każdej przepływ ~ 1,8L/m Delta T = 3*C moim zdaniem dławienie przepływu jest na niekorzyść wydajności ogrzewania , ostatnio o tym trochę myślałem i szukałem jakiegoś przykładu co jest lepsze wolniejszy czy szybszy przepływ .

Doszedłem do wniosku że przy niskiej temp zasilania szybszy przepływ jest korzystniejszy z uwagi na to że w dalsze rejony domu szybciej jest przekazywana energia i nie ma takich strat po drodze . Takie porównacie , wlej do garnka gorącą wodę i ciągnij ją po śniegu raz wolno a potem szybko . Jeżeli uda ci się osiągnąć zadaną temp w najdalszym punkcie domu to wszędzie indziej już ją bez problemu uzyskasz , przy mniejszym przepływie musi być wyższa temp zasilania ,to takie moje przemyślenia :D

 

Nie myli temp zadanej CO z temp ta co jest na kotle , ja mam swoją teorię na ten temat . Żeby kocioł uzyskał zadaną to musi grzać wyższą temp ,porównuje to do grzania CWU , zadana masz np 50*C a kocioł grzeje 70*C to samo dzieje się a CO bo jak ogrzać do 27*C wodą 27*C energia będzie tak pochłaniana że w życiu jej nie ogrzejesz .

A jak to panowie sprawdzić czy mam sterowanie powrotem czy zasilaniem? Mam rotametry na czerwonych ciepłych rurkach ..tem zadaną widziałem na CM470.

@Uris ja sie z tobą zgodze odnosnie przeplywów ze lepiej szybsze ale u mnie teraz otworzylem termostaty w dwoch pokojach na maxa i przykrecilem petle w tych pokojach do 0.5l/m bo było za cieplo.jak termostaty dzialaly to jak temp.spadla ponizej zadanej to otwieraly sie elektrozWory i wydaje mi sie ze wtedy zimna woda mieszala sie z ciepla i piec sie załaczal co powodowalo wieksze spalanie.zobaczymy teraz co sie zmieni.przez ostatnia noc i dzien sporo mi przegźal piec o 1C i widzialem ze tem.zas była wyższa ..nie wiem czy od przydławienia tych 4rech pętli czy dlatego że tem zewn. Spadla o kilka stopni.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...