Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

Mareks77 mam jeszcze kilka pytań:)

1. Ustawiłem sobie dwa przedziały czasowe (dzienna 5.00-23.00 - 21,5*C i nocna 23.00-5.00 - 20,5*C), podłogówka na termostat a grzejniki na brak. I tu mam pytanie, jak zauważyłem po 23.00 piec mi przestaje pracować pomimo że grzejniki ustawione są na brak. Moja teoria to dlatego się wyłączył że piec przeszedł na nocną i dopiero po osiągnięciu zadanej nocnej lub niższej ruszy. Ale grzejniki są na "brak" więc chyba powinny grzać cały czas? To mnie nurtuje.

2. W CM470 przy ustawieniu na grzejniki mam coś takiego "Typ obiegu Obieg paln." o co tu chodzi (może obieg palnikowy?)

3. A przy podłogówce "Typ obiegu-Aktywny" Możesz mi wytłumaczyć jak ma rozumieć te dwa ustawienia.

4. Czy jest coś takiego jak obieg nadrzędny?

5. Czy mógłbyś podać mi po kolei Twoje ustawienia na CM470? Instalacje mamy podobne.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

1. Też tak mam to oznaczone ale nie zgłębiałem tego tematu bo mnie to nie interesuje.

Praca grzejników nawet w trybie BRAK charakteryzuje się tym że w regulacji nie bierze udział czujnik temperatury wewnętrznej.

To jest zrozumiałe bo znajduje się on w pomieszczeniu z podłogówką i tam jest przypisany.

Tak jak już pisałem kocioł posiada czujnik temperatury na zasilaniu.

Dlatego poprzez pomiar i osiągnięcie zakładanej temperatury kocioł wyłącza się. Następnie po czasie blokady palnika kocioł załącza samą pompę obiegową i miesza wodę. W ten sposób ma drugi pomiar temperatury i może sobie wyznaczyć szybkość spadku temperatury w czasie . Jeżeli temperatura wody w grzejnikach nie spadła do wymaganego poziomu to świadczy o tym iż temperatura w pomieszczeniu jest nadal wymagana i nie warto grzać.

Dopiero po jakimś czasie który wyznaczył regulator z szybkość spadku temperatury kocioł załącza się ponownie.

Tryb nocny obniżył mu zadaną temperaturę pomieszczenia dlatego jeśli zasilanie wynosiło 35*C a w oknie nocnym zasilanie ma wynosić 33*C to po co kocioł ma pracować.

 

 

2. Nie wiem , też tak mam ale nie wnikam bo mnie to nie interesowało o co tu chodzi.

 

3. Obieg jest bo urządzenie widzi go jako odrębne dwa obiego a Aktywny dlatego że go ogrzewa. Możesz wyłączyć jeden obieg z grzania i wtedy kocioł będzie grzał same grzejniki lub samą podłogówkę i wtedy siłownik mieszacza przełączy się 100% na podłogę i kocioł będzie zasilał niską temperaturą oba obiegi bo o ile da się wyłączyć samą podłogę to wyłączyć kalafiorów się nie da.

To jest przygotowane w przypadku gdyby w instalacji były dwie grupy pompowe z mieszaczem i siłownikiem i dwa regulatory CM470 i wtedy możesz jedno pomieszczenie wyłączyć całkowicie z ogrzewania.

 

4. System tego nie widzi ale rodzaj instalacji w której kalafiory są połączone cały czas z kotłem bez żadnego zaworu określa że to jest obieg nadrzędny.

Poza tym obieg nadrzędny określasz w Konfiguracji trybu pracy jako Obieg 1 , Obieg 2 itp gdyż wtedy przestawienie temperatury gałką z panelu urzytkownika i zaakceptowanie zmieni temperaturę zadaną tylko w tym obiegu który tam określiłeś.

 

5. Po tym wszystkim co tu przytoczyłeś wszystkie ustawienia mamy identyczne i nie ma sensu ich wymieniać. Poza tym niektóre parametry wyświetlane zmieniają się w czasie gdy następuje Zamykanie lub Otwieranie siłownika lub też wskazania temperatur, wilgotności, kondensatu itp.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od dobrego wyregulowania i dobrania takich parametrów aby zapewnić jak najmniejsze zużycie.

Myślę że ze względu na wydajność kalafiorów traktowanie ich aż tak niskim zasilaniem równym podłogówce jest nie wskazane.

Kocioł z taką ilością wody pracuje znacznie dłużej a i tak podczas załączania wysterowanie palnika sięga min.30% wysterowania..... jak nie więcej.

Chodzi mi o to aby osiągnąć taki stan w którym poddasze będzie dogrzane i zawory termostatyczne w kaloryferach będą odcinać swoje obiegi.

Taki stan spowoduje iż obieg wody zacznie zmniejszać swoją pojemność przez co i kocioł gwałtownie zmniejszy wysterowanie a cała moc będzie szła tylko w podłogówkę.

Nagrzanie podłogówki spowoduje przekroczenie ustawionej temperatury i kocioł się wyłączy.

Z własnych doświadczeń wynika że praca kotła z przerwami daje większe oszczędności a niżeli praca ciągła na niskim zasilaniu i minimalnym wysterowaniu palnika oraz liczenie na minimalne zyski z kondensatu.

Tak czy inaczej przy zasilaniu nie przekraczającym 50*C kondensacja będzie istniała.

 

Te Twoje 46 - 48*C na zasilaniu to chyba na wyjściu kotła a nie na pętlach podłogówki.

Pompa na listwach podłogówki tak czy inaczej powoduje zmieszanie zasilania z chłodniejszą wodą z powrotu tak więc nie ma mowy o większym zużyciu.

Termostat proponuję ustawić na 45*C i nie bać się mrozów (-30*C) bo nie jesteśmy na Syberii a pod podłogą i na ścianach masz przynajmniej 10 - 15cm styropianu.

Przy KG 0,8 temperatura zasilania przy (-5*C) na zewnątrz nie przekracza 42*C więc takie zasilanie dla kalafiorów będzie bardziej odpowiednie aniżeli 26*C przy KG 0,2.

Przy takiej krzywej to możesz spróbować przestawić kocioł na regulację od POWROTU.

 

Co do kosztów przeróbki to grupa pompowa z mieszaczem i siłownikiem można dostać już od 1600 - 2000 zł

Poza tym sterownik mieszacza Vaillanta VR61/4 z czujnikiem można nabyć za 500zł

Termostat na piętro VR81/2 na razie sobie podaruj.

 

46*-48* to max temperatura zasilania jaką miałem

Pracuje na KG 0,45

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks77 jestem po przeróbce instalacji z mieszaczem i siłownikiem jak pisałem wcześniej. Założyłem VR61/4.

I tu mam do Ciebie pytanko.

Pisałeś żeby pierwszy obieg nazwać jako podłogówka a drugi grzejniki. U mnie pierwszy nazwałem jako grzejniki a drugi jako podłogówka, nie wiem czy dobrze zrobiłem, ale wydawało mi się że to ma sens. Może się mylę to mnie popraw.

Jak można sprawdzić który jest który?

Pojawiło się kilka nowych pozycji w CM470 - np. "konfiguracja trybu pracy" Obieg 1, obieg 2, obieg 1 i 2. Ja ustawiłem na obieg 1 i 2. Czy tak mam zostawić?

Jest również taka pozycja jak "test czujników" o co w tym chodzi?

Pozdrawiam Tomek

 

I jak ze spalaniem po przeróbce kotłowni???

Jestem ciekawy bo chyba mnie też to czeka na wiosne :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak ze spalaniem po przeróbce kotłowni???

Jestem ciekawy bo chyba mnie też to czeka na wiosne :/

 

Ze spalaniem jest różnie, cały czas coś przestawiam:)

Jak ustawiłem KG dla grzejników 0,75 (brak) i KG dla podłogówki 0,30 (termostat) i dwa okna czasowe (dzień 05-23.00 temp. zadana 22*C i noc 23.00-05.00 temp.zadana 21*C) to w czasie ostatnich mrozów (-7:-12) łyknął ok 12m3 za dobę. Z tym że ja ogrzewam 300m2 domu w tym garaż, pomieszczenia gospodarcze, pomieszczenia strychowe. W pomieszczeniach domowych mam przyjemne 22*C cały czas (góra i dół) i o to mi przede wszystkim chodziło aby dogrzał górę w miarę niższego zużycia gazu. Nawet musiałem zjechać na głowiczkach na "2" bo było w sypialni za gorąco. Na dole głowiczki mam "3".

Jak temp oscyluje w okolicach +2 : -3 to spalanie wynosi ok 9-10m3 na dobę (przy ciągłym mieszaniu w ustawieniach :)

Wczoraj wieczorem np. zmieniłem KG dla grzejników na 0,6, a podłoga 0,25 i jestem ciekaw ile spali:)

Podłogę mam cały czas przyjemnie ciepłą:)

Jeżeli chodzi o przeróbkę instalacji to jak najbardziej polecam każdemu kto nie ma rozdziału na dwa obiegi z możliwością ich sterowania, każdego z osobna z sterownika CM470. I jestem na 100% przekonany, że wstrzelając się w odpowiednie ustawienia można jeszcze zjechać 2-4m3 na dobę.

 

Wielkie dzięki Mareksowi77 za cenne uwagi. Widać, że zna się na rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze spalaniem jest różnie, cały czas coś przestawiam:)

.

 

Jak już jesteś w fazie testowania to przestaw samą podłogówkę na BRAK i poszukaj swojej krzywej grzewczej.

Mamy teraz w miarę duży rozrzut temperatur zewnętrznych od +4*C do (-5*C).

W domu temperatura ma być taka jak zakładasz i ustawiłeś, jeśli niższa to KG w górę i na odwrót

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks77 w CM470 jest opcja "Czas blokady pompy" u mnie jest to wyłączone. Zostawić tak, czy może ustawić jakiś konkretny czas?

Rozumiem że w zmianie KG chodziło Ci o KG dla samej podłogówki?

 

Czas pompy mam wyłączony, i jedynie czas blokady palnika na max czyli chyba 60 minut.

Zmiana KG dla samej podłogówki. i jak chcesz jej szukać to z TERMOSTATU zmień na BRAK.

Jak znajdziesz właściwą KG to czasem w trybie BRAK może spalać mniej.

Możesz poćwiczyć też opcję regulacji powrotu tylko to zmiana w kotle D.017 zasilanie=0 powrót=1 i wtedy KG w dół o jakieś 0,05

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kopiaIMG_20161219_150034.jpgkopiaIMG_20161219_150051.jpgkopiaIMG_20161219_150101.jpg

Mareks tak wygląda kotłownia po przeróbce, zobacz proszę o miejsce wstawienia mieszacza. Czy instalator wstawił go w dobrym miejscu?

Jeszcze mam takie pytanko odnośnie wyświetlanych ustawień w ustawieniach modułu sterowania w CM470:

1. U mnie jest tak : el.wykon.LP/ZP, czujnik VF2 jako pierwsza wyświetlana informacja na ekranie, później mogę przestawić i jest tak:

2. HK1-P, VF2

3. HK2 AUF - pewnie chodzi o otwarty

4. HK2 ZU - pewnie zamknięty

5 HK2-P

Czy ma sens ustawienie niższej temperatury na grzejniki a wyższą na podłogę, czy w obu obiegać dać takie same temperatury?

Zauważyłem też, że jak podłoga nie chodzi to na zegarach które sobie wstawiłem na zasilanie i powrót, na zasilaniu wskazuje np 37*C, a powrót jakieś 25*C a podłoga i tak nie chodzi bo pomka stoi i w ustawieniach mieszacz i pompa nie pracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak D.002...... u mnie ustawiłem 60 min. ale faktyczny czas zależy od temperatury zasilania i określa go tabelka w instrukcji instalacji.

 

No bardzo ładnie i chyba dobrze bo najpierw idzie zawór a następnie widzę na zasilaniu pompę Wilo która wysysa zmieszaną wodę i pcha to wszystko do szafki z podłodówką.

PS. W kotle jest wbudowana także pompa WILO ale od 2015r są to modele ze sterowaną prędkością.

Jest jeszcze prawa szafka ale ona ma chyba w sobie rodział kaloryferów.

 

Odnośnie HK1 itp to wiem że tam to jest ale ja nigdy tego nie kontrolowałem i obserwację ograniczyłem do głównego menu gdzie komunikaty się zmieniają i pojawia się aktualny stan siłownika jako Zamykanie lub Otwieranie.

 

Niskie zasilanie dla grzejników a wysokie dla podłogówki jest nie osiągalne gdyż grzejniki są podłączone bezpośrednio do kotła, natomiast podłogówka poprzez mieszacz.

Takie nastawy spowodują całkowite otwarcie siłownika i zaworu i stan w którym kocioł pracuje na wysokim zasilaniu tym z podłogówki dla obu instalacji.

 

Odnośnie temperatury to nie wiem jak ty ją chcesz ustawiać bo jeżeli zamierzasz zadać na sztywno zasilanie dla obu obwodów to owszem ale podłogówka musi mieć niższą temperaturę a grzejniki wyższą.

Wtedy to jeżeli kocioł jest w fazie zasilania obu obwodów jednocześnie wystawia tylko tą wysoką dla kalafiorów, natomiast niską załatwia mieszaczem i odpowiednim ustawieniem siłownika.

Ja nie ustawiałem stałych temperatur zasilania i bazuję na ustawieniu dwóch krzywych grzewczych w CM470 osobno dla kalafiorów i ma ona wysokość 0,8 , natomiast przy podłogówce ustawiam KG na poziomie 0,3.

I to się u mnie najlepiej sprawdza ponieważ cały dół nie licząc grzejnika w garażu i toalecie mam w podłogówce, a całą górę nie licząc łazienki mam w grzejnikach.

Łazienka na górze posiada podłogówkę i drabinkę.

Takie ustawienie razem z trybem BRAK dla grzejników i TERMOSTAT-em dla podłogówki powoduje iż kociołek z przerwami pracuje na same grzejniki, a w okresach ustawionych okien pracuje na samą podłogówkę lub na całość w zależności od aktualnej sytuacji.

Praca na małą pojemnościowo połowę instalacji i stosunkowo niskie zasilanie które dla grzejników w zimę nie przekraczało nigdy 50*C powoduje iż temperatura ta jest osiągana dość szybko i po 1 - 2 sekundowym starcie kotła kiedy to palnik najpierw wystawia obowiązkowe 80 - 100% wysterowania, maleje ono z 25 - 30% dość szybko do niezbędnego minimum którego wielkością jest dolna granica kotła lub trochę powyżej.

Niestety u mnie praca na trybie BRAK dla obu obwodów powodowała stan w którym siłownik zaworu był ustawiony zawsze w tym samym położeniu a więc kocioł ogrzewał całą instalację. Taki stan panował przez ponad 80% cyklu pracy a następnie prawdopodobnie z powodu osiągnięcia zadanej temperatury przez pomieszczenia z CM470 siłownik zamykał całkowicie podłogówkę o i pracował na same grzejniki.

Nie drążyłem długo takiego stanu w poszukiwaniu optymalnych ustawień więc nie jestem w stanie określić czy akurat dla Twojego domu i instalacji nie będą one właściwsze.

Mogę tylko powiedzieć że tryb KOREKTA powodował u mnie zawyżone spalanie i niestety logika takiego stanu jest dla mnie nie pojeta gdyż dla idealnie ustawionej KG podłogówki spalanie powinno być takie jak w przypadku opcji BRAK, jednakże po przestawieniu i odczekaniu doby raz że spalanie wzrosło a dwa że pojawiły się przeregulowania.

Możliwe że należało przeprowadzić korektę ustawień ale nawał zajęć nie pozwalał mi na takie eksperymenta.

 

Nie wiem czemu umieściłeś kocioł na wystającej ścianie, chyba to jest komin a wszystko inne postanowiłeś schować za wnękę ale prawdopodobnie wystaje ona za daleko i szacht kotła musiał by iść najpierw do przodu pod kątem a następnie podążać dopiero równolegle do ściany.

U mnie wygląda to w ten sposób ale u mnie uskok to jedna płytka

Kotłownia 1.jpgKotłownia 2.jpg

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Z wietrzeniem domu to jeśli musisz i jesteś do tego przyzwyczajony to ustaw je rano ale może po wyjściu do pracy i wstrzel się w okno kiedy masz obniżoną temperaturę dzienną. Okres przed spaniem także może dopasuj aby wystąpiło ono już w czasie kiedy jest nocne obniżenie temperatury czyli chyba 22:00 lub trochę wcześniej.

Na regulatorze możesz ustawić okno wcześniej a dom i tak dość długo trzyma temperaturę i spadek o 1*C wystąpi dopiero po ok 1 - 2 godzinach.

Poza tym samo wietrzenie chyba występuje na wyższym biegu reku. więc równie dobrze mozesz je zsynchronizować z CM470. O ile pamiętam tam występuje coś podobnego jakwietrzenie.

Mozesz zrobić natomiast próbę i w jednym tygodniu zrezygnować z wietrzenia domu i wtedy ocenisz czy efekt w postaci spalania jest osiągalny.

 

Co powinienem zrobić jeśli przy grzaniu na KOREKTA/ BRAK K.G 0,20 kocioł przegrzewa ? Temperatura zadana 21,5 - w domu mam cały czas przy korekcie (22-23 stopnie) przy BRAK (22,5-23,5). W ustawieniach na CM470 z tego co widzę nie mogę więcej zejść z K.G poniżej 0,20. 100% podłoga. Zdławić przepływy na rotametrach/ ewentualnie zmniejszyć bieg pompy od podłogówki z 3 na 2 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co powinienem zrobić jeśli przy grzaniu na KOREKTA/ BRAK K.G 0,20 kocioł przegrzewa ? Temperatura zadana 21,5 - w domu mam cały czas przy korekcie (22-23 stopnie) przy BRAK (22,5-23,5). W ustawieniach na CM470 z tego co widzę nie mogę więcej zejść z K.G poniżej 0,20. 100% podłoga. Zdławić przepływy na rotametrach/ ewentualnie zmniejszyć bieg pompy od podłogówki z 3 na 2 ?

 

Z regulacją elementów instalacji nic nie rób. Jeśli na opcji KOREKTA i BRAK przegrzewa o ten jeden stopień to wina leży po stronie niedokładnego dobrania krzywej grzewczej.

Niestety czasem trzeba nad tym posiedzieć trochę czasu. Najlepiej wykonywać to późnią jesienią i początkiem zimy bo wtedy temperatury zewnętrzne wahają się w największym okresie.

Z KG i jej ustawieniem należy się upewnić zarówno przy temperaturach dodatnich kiedy to rozpoczynamy sezon grzewczy oraz przy ujemnych dochodzących do (-10*C), a za wczesne przyjęcie złej wartości kończy się efektem który opisujesz.

Według mnie na 80% charakterystyk cieplnych domów różni się od KG przypisanych w CM 470 i albo jest to efekt złego doboru w których musi być użyte sztuczne przesuwanie krzywych poprzez oszukiwanie regulatora korygując temperaturę pokojową oraz obniżając lub podnosząc KG.

Wina może leżeć także po stronie samego regulatora w którym krzywe oraz temperatury są ustawiane z małą dokładnością wynoszącą tylko 0,05 i 0,5*C.

 

Ze względu na pobyt sylwestrowy poza domem nie jestem w stanie teraz sprawdzić tezy iż z KG nie można zejść poniżej 0,2, natomiast według symulatora CM470 na stronie Vaillanta jest możliwość ustawienia nawet 0.1.

Jeśli Twoje dane są prawdziwe to jedyną możliwością jest obniżenie temperatury zadanej oraz wprowadzenie korekty wskazań regulatora lub i wprowadzenie

korekty temperatur pokojowej lub zewnętrznej.

Te korekty najlepiej wykonać sprawdzając wskazania CM 470 przy pomocy miarodajnego termometru.

Możesz spróbować także przestawić kocioł na regulację powrotu D.017 w pozycję "1" która to jest bardziej właściwa dla podłogówki.

Ogólnie 100% podłogówki w domu to dość kapryśny i trudny układ ze względu na długi czas odpowiedzi i dokładność pomiaru temperatur pokojowych, więc dla 100%-owego ustabilizowania systemu należy nieraz poczekać kilka dni zanim cokolwiek skorygujemy w ustawieniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z regulacją elementów instalacji nic nie rób. Jeśli na opcji KOREKTA i BRAK przegrzewa o ten jeden stopień to wina leży po stronie niedokładnego dobrania krzywej grzewczej.

Niestety czasem trzeba nad tym posiedzieć trochę czasu. Najlepiej wykonywać to późnią jesienią i początkiem zimy bo wtedy temperatury zewnętrzne wahają się w największym okresie.

Z KG i jej ustawieniem należy się upewnić zarówno przy temperaturach dodatnich kiedy to rozpoczynamy sezon grzewczy oraz przy ujemnych dochodzących do (-10*C), a za wczesne przyjęcie złej wartości kończy się efektem który opisujesz.

Według mnie na 80% charakterystyk cieplnych domów różni się od KG przypisanych w CM 470 i albo jest to efekt złego doboru w których musi być użyte sztuczne przesuwanie krzywych poprzez oszukiwanie regulatora korygując temperaturę pokojową oraz obniżając lub podnosząc KG.

Wina może leżeć także po stronie samego regulatora w którym krzywe oraz temperatury są ustawiane z małą dokładnością wynoszącą tylko 0,05 i 0,5*C.

 

Ze względu na pobyt sylwestrowy poza domem nie jestem w stanie teraz sprawdzić tezy iż z KG nie można zejść poniżej 0,2, natomiast według symulatora CM470 na stronie Vaillanta jest możliwość ustawienia nawet 0.1.

Jeśli Twoje dane są prawdziwe to jedyną możliwością jest obniżenie temperatury zadanej oraz wprowadzenie korekty wskazań regulatora lub i wprowadzenie

korekty temperatur pokojowej lub zewnętrznej.

Te korekty najlepiej wykonać sprawdzając wskazania CM 470 przy pomocy miarodajnego termometru.

Możesz spróbować także przestawić kocioł na regulację powrotu D.017 w pozycję "1" która to jest bardziej właściwa dla podłogówki.

Ogólnie 100% podłogówki w domu to dość kapryśny i trudny układ ze względu na długi czas odpowiedzi i dokładność pomiaru temperatur pokojowych, więc dla 100%-owego ustabilizowania systemu należy nieraz poczekać kilka dni zanim cokolwiek skorygujemy w ustawieniach.

 

Postanowiłem przetestować opcję TERMOSTAT, nie wiem dokładnie jak to się będzie spisywało w nadchodzących dniach (z tego co widzę to temp. u mnie może spaść w nocy nawet do -23C) ale jak nie spróbuję to się nie dowiem. Jedyne co zmieniłem jeszcze to parametr D.017 na powrót (wcześniej miałem zasilanie). Przetestuje kilka dni czy dalej będzie przegrzewał i czy na tyle pogorszy się komfort cieplny, że będę zmuszony do powrotu na KOREKTA. Ustawłem również okno czasowe 6-23 temp 23C pozostałe godz 22,5C (wcześniej miałem stała temp przez całą dobę 21,5C)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem przetestować opcję TERMOSTAT, nie wiem dokładnie jak to się będzie spisywało w nadchodzących dniach (z tego co widzę to temp. u mnie może spaść w nocy nawet do -23C) ale jak nie spróbuję to się nie dowiem. Jedyne co zmieniłem jeszcze to parametr D.017 na powrót (wcześniej miałem zasilanie). Przetestuje kilka dni czy dalej będzie przegrzewał i czy na tyle pogorszy się komfort cieplny, że będę zmuszony do powrotu na KOREKTA. Ustawłem również okno czasowe 6-23 temp 23C pozostałe godz 22,5C (wcześniej miałem stała temp przez całą dobę 21,5C)

 

Na TERMOSTACIE przegrzewał nie będzie i temperatura będzie zgodna z ustawioną, jedynie to wahanie 0,5*C w plusie i minusie której nie odczujesz jest związana z histerezą a temperatura zewnętrzna nawet taka jak -23*C nie ma tu znaczenia ponieważ czujnik zewnętrzny będzie na bieżąco podnosił temperaturę na zasilaniu względem krzywej grzewczej.

Testuj regulację względem POWROTU w trybie BRAK lub KOREKTA bo na termostacie nie ma to znaczenia i temperatura pomieszczeń będzie stała bez prze-regulowań.

 

 

Na TERMOSTACIE komfort cieplny pomieszczeń nie powinien ulec zmianie a jedyne co się pogorszy to komfort ciepłej podłogi i będzie to polegało na ciągłym wahaniu temperatury i wzroście temperatury w czasie pracy kotła oraz stygnięciu jej w czasie jego postoju.

(-23*C) w Dębicy to jakieś szaleństwo bo u nas w Lubuskim najwięcej to dobijało do (-18*C) i taka właśnie była dzisiaj rano temperatura kiedy jechałem z Zakopanego do Wielkiej Łomnicy na Słowacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na TERMOSTACIE przegrzewał nie będzie i temperatura będzie zgodna z ustawioną, jedynie to wahanie 0,5*C w plusie i minusie której nie odczujesz jest związana z histerezą a temperatura zewnętrzna nawet taka jak -23*C nie ma tu znaczenia ponieważ czujnik zewnętrzny będzie na bieżąco podnosił temperaturę na zasilaniu względem krzywej grzewczej.

Testuj regulację względem POWROTU w trybie BRAK lub KOREKTA bo na termostacie nie ma to znaczenia i temperatura pomieszczeń będzie stała bez prze-regulowań.

 

 

Na TERMOSTACIE komfort cieplny pomieszczeń nie powinien ulec zmianie a jedyne co się pogorszy to komfort ciepłej podłogi i będzie to polegało na ciągłym wahaniu temperatury i wzroście temperatury w czasie pracy kotła oraz stygnięciu jej w czasie jego postoju.

(-23*C) w Dębicy to jakieś szaleństwo bo u nas w Lubuskim najwięcej to dobijało do (-18*C) i taka właśnie była dzisiaj rano temperatura kiedy jechałem z Zakopanego do Wielkiej Łomnicy na Słowacji

 

Minęło dopiero ok 7h od przejścia na TERMOSTAT i już odczuwam po podłodze że robi się wyraźnie chłodniejsza - komfort zdecydowanie na -

Przy temp na zewnątrz -1C kocioł załączył się po ok 5h i pracuje na najniższej mocy 4kw i temperaturze 28 stopni. Powróciłem na "Zasilanie"

Temperatura zadana 23C i tyle właśnie wskazuje sterownik w salonie. Zobaczymy jak wyjdzie spalanie gazu ale podejrzewam żeby dokładnie to określić będę musiał poczekać z 2-3 doby. Co do -23C - taką temp. przewidują na piątek/sobota w nocy ale czy to prawda to się okaże, tamtej zimy najmniejszą jaką zanotowałem było -18 / spalanie miałem 18/dobe ;) (zanim ociepliłem strop i przerobiłem instalację)

Edytowane przez frozen23
edit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minęło dopiero ok 7h od przejścia na TERMOSTAT i już odczuwam po podłodze że robi się wyraźnie chłodniejsza - komfort zdecydowanie na -

Przy temp na zewnątrz -1C kocioł załączył się po ok 5h i pracuje na najniższej mocy 4kw i temperaturze 28 stopni. Powróciłem na "Zasilanie"

Temperatura zadana 23C i tyle właśnie wskazuje sterownik w salonie. Zobaczymy jak wyjdzie spalanie gazu ale podejrzewam żeby dokładnie to określić będę musiał poczekać z 2-3 doby. Co do -23C - taką temp. przewidują na piątek/sobota w nocy ale czy to prawda to się okaże, tamtej zimy najmniejszą jaką zanotowałem było -18 / spalanie miałem 18/dobe ;) (zanim ociepliłem strop i przerobiłem instalację)

 

-18*C i spalanie rzędu 18m3 na dobę świadczy ewidentnie o tym że z domem i jego ociepleniem jest coś nie halo.

Tematem postu jest optymalne ustawienie kociołka więc moim zdaniem właśnie do niego doszedłeś a dzięki próbom i logicznemu myśleniu proponuje podsumować sytuację i przypomnieć sobie spalanie przy innych ustawieniach.

Wypowiedzi o pogorszeniu komfortu cieplnego przy ustawieniu kotła na TERMOSTAT są oczywistą oczywistością więc należy przemyśleć co chcemy osiągnąć poprzez kolejne zmiany ustawień regulatora gdyż po dojściu do pewnej granicy nic się nie dzieje kosztem czegoś i albo stawiamy na obniżenie spalania albo też ważniejsze jest dla nas komfort.

Niestety nie ma ustawień które by się sprawdzały u wszystkich i we wszystkich warunkach i podczas srogich mrozów warto czasem zmieniać ustawienia na BRAK lib KOREKTĘ oraz dodatkowo dla takich ustawień zmienić regulację na powrót obniżając o 0,05 krzywą grzewczą.

Takie przestawienie kotła dwa razy w roku pozwoli na polepszenie komfortu bez wzrostu spalania gdyż czasem w pewnych warunkach korzystniejsza jest praca ciągła na najniższym wysterowaniu palnika aniżeli praca przerywana z zawyżonym startem wysterowania.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosząc się do po powyższej wypowiedzi. Akurat tak się stało, że parę dni przed mrozami zmieniłem ustawienia na sterowniku i przeszedłem z BRAK na TERMOSTAT. W domu utrzymuje zadaną temperaturę 22C, nie przegrzewa ale też nie wychładza. Przy -20 jakie teraz są u mnie kocioł pracuje z temp 30-34 stopnie, średnio 11-13h dobę. Myślałem, że KOREKTA nie da sobie rady w mroźne dni ale jestem pozytywnie zaskoczony, podłoga ciepła i w domu również czuć ciepło pomimo że rekuperacja pracuje cały czas na pierwszym biegu (ok.30% mocy) W ostatnich 3-ech mroźnych dobach spalanie gazu co+cwu wygląda tak u mnie:

 

dzień -8 / noc -12,5 / spalanie 5,0m3 /kocioł pracował 8/24

dzień -15 / noc -22 / spalanie 6,9m3 /kocioł pracował 13/24

dzień -16 / noc -20 / spalanie 6,3m3 /kocioł pracował 10/24

 

Może wyniki nie są bardzo dobre ale dla mnie to prawie 3 x mniej niż w tamtym sezonie przy podobnych temp.

Porównując wyniki z poprzedniego roku u mnie wygląda to że kocioł spala 2/3 mniej. Ale teraz jest to mój drugi sezon grzewczy i co najważniejsze położyłem jak najdokładniej potrafiłem wełnę na stropie betonowym. W tamtym roku to był mój gigantyczny mostek termiczny (pomimo obniżonych sufitów) - w domu miałem 19,5C a spalanie w okolicy 0C wynosiło średnio 9m3 gazu/dobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosząc się do po powyższej wypowiedzi. Akurat tak się stało, że parę dni przed mrozami zmieniłem ustawienia na sterowniku i przeszedłem z BRAK na TERMOSTAT..

 

Na pewnej stronie autoryzowanego serwisu przeczytałem tekst który mówił iż opcja TERMOSTAT jest dedykowana głównie dla kotłów niekondensacyjnych, natomiast dla kondensatów wskazany jest tryb pracy KOREKTA lub BRAK ( przy idealnie dobranej KG ) i podobno praca ciągła na małych temperaturach zasilania i modulacji palnika w funkcji temperatur zewnętrznych gwarantuje niskie spalanie i zyski z kondensacji.

Niestety nie jestem w stanie wytłumaczyć w jakikolwiek logiczny sposób tej tezy i nie została ona poparta przeze mnie żadnym z eksperymentów jednakże teoretycznie praca ciągła 24/24 z wysterowaniem minimalnym palnika 3,8 - 4,2kW ( dla kotła VC 206) z zasilaniem na poziomie 35*C może zagwarantować spalanie na poziomie 91,2 - 100.8 kWh na dobę co przy współczynniku konwersji wahającym się w naszym kraju pomiędzy 8,7 - 11 kWh/m3 powinno dawać zużycie na poziomie 8,8 - 11m3 gazu.

W miarę identycznych warunkach zewnętrznych praca przerywana kotła 10/24 z zasilaniem 45*C i wysterowaniem palnika na średnio poziomie 6 - 7kW powoduje zużycie na poziomie 65kWh czyli 5,9 - 7,8m3

Temperatury zasilania dla układu mieszanego 35 - 48*C co dla podłogówki oznacza poziom odpowiednio 24 - 36*C.

Temperatury zasilania podłogówki podane bez okładziny zewnętrznej co przekłamuje ich zasilanie o max 0,5 - 1*C.

Temperatura zewnętrzna na poziomie dzień (-10 *C) noc (-15 *C)

 

Z przytoczonego przykładu wynika iż tylko praca 15/24 z identycznym wysterowaniem będzie powodowała spalanie równe jak dla pracy ciągłej.

Różnice w spalaniu będą mniejsze gdyż w normalnych warunkach tryb KOREKTA lub BRAK nigdy nie powoduje pracy ciągłej 24/24

Oczywiście do kosztów pracy w trybie TERMOSTAT należy doliczyć przynajmniej raz na 1 - 2lata koszty przeglądu, czyszczenia wymiennika, wymiany uszczelki, natomiast raz na 10 -15 lat prawdopodobnie taka praca będzie powodowała konieczność wymiany izolatora ceramicznego na pokrywie wymiennika którego niestety wykańcza różnica temperatur i jej częste zmiany.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...