Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

Całość podłogówki zasilane zza mieszacza czyli zaworu trójdrożnego z pompą i siłownikiem. Całość grzejników zasilana bezpośrednio z kotła i napędzana pompą wbudowaną w kotle..

VRC700 steruje podłogówką natomiast VR91 steruje grzejnikami.

Podłogówkę na poddaszu biegnącą bezpośrednio należy podłączyć albo do dolnego rozdzielacza albo zasilić ją bezpośrednio i zastosować na niej zawór RTL, ale osobiście nie polecam tego rozwiązania.

Wszystko jest uzależnione jak jest ocieplony dom i jak dobrane zostaną odpowiednio dwie krzywe grzewcze każda do osobnych obiegów.

Nie powiedziałeś nic o zasobniku do ciepłej wody użytkowej, czy oryginalny Vaillanta będzie w zestawie czy planujesz wykorzystać to co posiadasz.

Rozdzielacz dolny oczywiście wyposażony w rotametry z możliwością regulacji przepływów.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zestaw oczywiście z zasobnikiem VIH,który chyba powinien być zasilany pompą w kotle?. Dom ocieplony standardowo 30 porotherm + 10 styro . Budowany w 2009 roku.

Około 200 metrów powierzania netto budynku. Czy stosować sprzęgło ? i jakiej marki, jakie pompy warto zakupić. Urządzenia zakupuję ja , instalator materiały i koncepcja. Chcę się przygotować do realizacji by nie popełnić błędów z kotłowni aktualnej.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę rozdzielacz na fotce jest chyba od grzejników na poddaszu więc dla tych 10 kaloryferów i pozostałej podłogówki bym go nie stosował. Taką ilość zasili spokojnie pompa w kotle natomiast dla podłogówki napędzana będzie poprzez mieszacz. Mam identyczny schemat u siebie więc w tym przypadku możliwa jest oszczędność paru stówek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi odradzono taki układ, że niby dwie pompy nieoddzielone sprzęgłem=kawitacja i pompa w kotle może klęknąć po jakimś czasie. Nie wiem, nie znam się. Wg mnie gorsze jest to, że wtedy nie będziesz miał możliwości niezależnego sterowania górą/dołem. Bo wtedy podłogówka będzie chodzić tylko wraz z kalafiorami, jeśli dobrze rozumiem. Ale to wszystko zależy jaką masz chałupę. Zresztą masz już pompy, dokupisz tylko sprzęgło, siłownik do mieszacza i dwa kilo rurek. CWU idzie na pompie z kotła jak mądrzejszy kolega powyżej zauważył. Ja mam coś takiego http://womix.pl/pl/oferta/zwrotnice_hydrauliczne/zwrotnice-hydrauliczne-mix-box trudno ocenić ile to warte, chodzi dopiero rok, na razie działa.

 

Acha, na pewno potrzebujesz 20kW ?

Edytowane przez maciekkr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz możliwość ustawienia dwóch krzywych grzewczych osobną dla grzejników i osobnej dla podłogówki. Posiadasz dwa regulatory które niezależnie utrzymują temperaturę dla pomieszczeń z podłogówką i grzejnikami..

 

W takim cyklu grzejniki będą zasilane tym samym niskim czynnikiem co podłogówka więc ciepła z letnich kaloryferów prawie nie będzie. Montaż drugiego mieszacza dla grzejników załatwił by sprawę ale koszty są nie współmierne z zyskiem.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przejdzie Ci przez klawiaturę, że się nie da ?

Nie zrozum mnie źle, masz dużą wiedzę o vailancie, przesiedziałeś w kotłowni chyba więcej niż ja (myślałem, że to niemożliwe). Dużo cennych informacji przeczytałem w tym wątku (głównie z Twoich postów), których się nie dowiedziałem od moich instalatorów, a miałem z moim układem sporo stresu i kłopotów. Dlatego z rezerwą podchodzę do informacji od nich, jeśli uważasz, że w tym układzie pompa w piecu jest bezpieczna -temat kawitacji zamknięty. Ja po prostu chciałem zwrócić pytającemu koledze uwagę, że może warto te kilka stówek dołożyć, żeby tylko zyskać funkcjonalność osobnego sterowania obiegami. Wszak napisał że chciałby tym razem kotłownie zrobić na tip top, więc coś już tam wie i z naszej dyskusji wyciągnie swoje wnioski.

Ja z tego korzystam, w tym momencie siedzę na dole, a górę skręciłem pokrętłem (na 6h) na 20st.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co oznacza osobne sterowanie obiegami.

Zasilanie a ogrzewanie to dwie różne rzeczy więc to czy woda o temperaturze np. 35*C zasilająca podłogówkę dodatkowo krąży w grzejnikach mnie nie interesuje.

Jeśli Cię to zadowoli to owszem, o ile w układzie da się zasilić grzejniki bez zasilania podłogówki i nie da się zasilić podłogówki bez zasilania grzejników, natomiast uda się rozgrzać pomieszczenie z podłogówką nie powodując wzrostu temperatury dla pomieszczenia z grzejnikami.

Także zatem będzie mógł sobie skręcić górę do 20*C siedząc na dole.

Jeśli według Ciebie jest to nadal niepojęte to równie dobrze możesz powiedzieć żeby żona zeszła na parter bo jej 36,6*C za bardzo przegrzało sypialnię.

Bez urazy i podtekstów ale powierzchnie obu w stosunku do kubatury pomieszczeń są mniej więcej proporcjonalne.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz doczytałem, że kolega ma już kupiony vr91 i vr70. Sprzęgło takie jak moje kosztuje ok. 300pln, pewnie są tańsze i lepsze. Trzeba by dokupić pompę do grzejników albo wykorzystać starą z kotłowni węglowej. Wtedy jest wersja "tak jak w książce pisze". Bez sprzęgła i drugiej pompy też będzie działać. Ale o takie oszczędności na pewno chodzi ?

Wrzuć na luz kolego Marku, Twój układ działa, jest na pewno ekonomiczny, przemyślany i prosty w obsłudze ale są jeszcze inne opcje i mam wrażenie, że o przedstawienie różnych możliwości koledze chodziło.

Sypialnia nam się nie przegrzewa, może to ja jestem oziębły ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak: nie do końca kumam o czym piszecie. Po moich doświadczeniach z kotłownią węglową a dokładnie z pomysłem instalatora podłączenia obiegu łazienki górnej przez podgrzewacz wody (bo tak miałem na początku) chciałby znaleźć najbardziej optymalny sposób rozwiązania nowej instalacji kotłowni (niekoniecznie najtańszy). Rozdzielacze mam w rozdzielniach metalowych wbudowanych w ścianę, wszelkie połączenia do nich są również w ścianie. Nie chciałby w to ingerować. Natomiast sama kotłownia - tu mogę modernizować. Co sądzicie o schemacie ze strony Vaillanta ? zamieszczonym poniżej. Czy dla mnie nie było by to optymalne rozwiązanie?.

schemat vaillant.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze to instalacja jest łączona tzn. podłogówka z grzejnikami więc charakteryzująca się dwoma całkiem innymi cechami, więc ze względu na to częściej będzie pracować tylko połowa instalacji w której są grzejniki.

Dlatego też najpierw to niech instalator policzy czy czasem średni strumień objętościowy instalacji nie jest czasem mniejszy od tego w kotle bo sprzęgło w takim układzie może podnosić temperaturę powrotu.

Po drugie to jeśli już ma być to tylko i wyłącznie z czujnikiem temperatury.

A po trzecie to jeśli już kupujesz sam materiały to pierw zaznajom się z koncepcją swojego instalatora, podziel się nią i spytaj czy jest OK.

Kol. maciekkr@-myślę że tu nie chodzi o przedstawienie różnych możliwości rodzące kolejne pytania tylko o jasno sprecyzowaną odpowiedź, więc jeśli ma coś kupić to najpierw niech zapyta swojego fachowca bo to on odpowiada za funkcjonowanie całości.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po trzecie to jeśli już kupujesz sam materiały to pierw zaznajom się z koncepcją swojego instalatora, podziel się nią i spytaj czy jest OK.

Kol. maciekkr@-myślę że tu nie chodzi o przedstawienie różnych możliwości rodzące kolejne pytania tylko o jasno sprecyzowaną odpowiedź, więc jeśli ma coś kupić to najpierw niech zapyta swojego fachowca bo to on odpowiada za funkcjonowanie całości.

 

Dokładnie będzie tak jak mówisz. Dlatego zakupiłem tylko piec i regulatory. Pozostałe elementy zakupie po konsultacjach z instalatorem. Niemniej jednak nauczony doświadczeniem z ubiegłych lat, chcę sam zapoznać się z możliwymi wariantami. Chcę być merytorycznie przygotowany do dyskusji z instalatorem i dlatego zgłębiam temat.

Mam dwie pompy grundfos ups 25x60 x180 działają już prawie 10 lat - zostawić je czy wymienić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprzęgło w takim układzie może podnosić temperaturę powrotu.

 

Możesz to rozwinąć ? Idzie coś na to zaradzić ? Czy parametr d19 ma tu jakieś znaczenie ? Miałem problem z taktowaniem kotła i wydaje mi się że sprzęgło nie jest tu bez znaczenia. Mam, co prawda, malutki domek i pracując tylko na jednym obiegu ciężko uniknąć taktowania ale mam wrażenie, że powinno być lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie będzie tak jak mówisz. Dlatego zakupiłem tylko piec i regulatory. Pozostałe elementy zakupie po konsultacjach z instalatorem. Niemniej jednak nauczony doświadczeniem z ubiegłych lat, chcę sam zapoznać się z możliwymi wariantami. Chcę być merytorycznie przygotowany do dyskusji z instalatorem i dlatego zgłębiam temat.

Mam dwie pompy grundfos ups 25x60 x180 działają już prawie 10 lat - zostawić je czy wymienić?

 

Odnośnie dyskusji z instalatorem to wiedzę zdobytą na forum radzę raczej zostawić sobie aby wykorzystywać ją do sprawdzenia fachowości instalatora. Wiadomo że to inwestor decyduje o całości ale akurat w tej dziedzinie dyskusja z fachowcem wraz z powoływaniem się na jakiekolwiek forum internetowe, wiedzę z Muratora lub od innych instalatorów może powodować więcej szkód niż pożytku.

Jeśli instalator ma wizję to już po wymienionych przez Ciebie elementach widać ze dąży do układu zbliżonego lub wręcz identycznego z tym zalecanym przez producenta. Każda rozbieżność od tego układu powinna Być przez Ciebie weryfikowana i uzasadniona przez instalatora raczej logicznym wytłumaczeniem. Kwitowanie takich rozbieżności poprzez stwierdzenie : "Zrobię tak że Będzie Pan zadowolony" połączone często z zachwalaniem swoich kompetencji: powinno u Ciebie wyzwolić ALARM.

 

 

Pompy możesz zostawić ale wątpię aby instalator był na tyle nierozmyślny aby je wykorzystywać. Bezawaryjne działanie przez 10 lat nie jest u grundfoss-a jakimś rekordem ale nikt nie lubi tracić czasu i kolejnych zleceń wracając na miejsce instalacji poprawiając swoje błędy a już na pewno nie takie za które odpowiedzialność wziął zleceniodawca.

Jeśli więc będziesz mu to proponował to zamknie to stwierdzeniem iż zrobi to na Twoją odpowiedzialność i dalej będziesz w kropce.

 

 

Możesz to rozwinąć ? Idzie coś na to zaradzić ? Czy parametr d19 ma tu jakieś znaczenie ? Miałem problem z taktowaniem kotła i wydaje mi się że sprzęgło nie jest tu bez znaczenia. Mam, co prawda, malutki domek i pracując tylko na jednym obiegu ciężko uniknąć taktowania ale mam wrażenie, że powinno być lepiej.

 

Ma znaczenie ale rodzaje ustawień są niestety zbyt okrojone i ustawienie fabryczne czyli "2" tryb Automatyczny jest tu najkorzystniejszy..

Chodzi tu o sytuację w której pompa w kotle zapewnia w danej chwili wydajność i przepływ większy aniżeli pompa i cały obwód instalacyjny. W takiej sytuacji całość czynnika grzewczego z zasilania kotła nie jest odbierana przez obwód instalacji a jego część wędruje sprzęgłem z powrotem do kotła.

Niestety o ile taka sytuacja jest pożądana w kotłach węglowych w których to czasem specjalnie montowane są zawory czterodrogowe chroniące kocioł przed zimnym powrotem to jest ona niepożądana w kotłach kondensacyjnych.

__b_sprzegla-hydrauliczne-10.jpg

 

https://instalreporter.pl/porady/sprzeglo-hydrauliczne-do-instalacji-centralnego-ogrzewania/attachment/6-21/

 

Kotły Vaillanta akurat dosyć dobrze radzą sobie w takiej sytuacji gdyż oprócz czujnika temperatury zasilania posiadają jeszcze czujnik temperatury powrotu dlatego też taktowanie nie jest raczej możliwe ale niestety wzrasta częstotliwość wyłączeń. Wzrost temperatury powrotu jest objawem charakterystycznym dla końcowej fazy grzania w której temperatura ta zbliża się do temperatury zasilania więc jeśli dodatkowo sprzęgło zafałszuje nam wynik to kocioł się wyłączy.

Ogólna zasada przyjęta przeze mnie jest taka że każdy kocioł o określonej mocy ma wbudowaną pompę o jakiejś wydajności. Jeśli wydajność i przepływ pompy jest większy i wystarcza do zasilania małego domu jednorodzinnego powiedzmy do 140m2 z ogrzewaniem podłogowym którego przepływ całkowity po stronie instalacji nie jest większy od 3/4 wydajności pompy lub w instalacjach łączonych z grzejnikami to sprzęgła nie montuje się.

Twoja sytuacja może być też całkiem inna gdyż mały jak powiadasz domek posiada zbyt małe zapotrzebowanie na ciepło a dodatkowo jego izolacja czyli ocieplenie i cieplejsze temperatury zewnętrzne mogą powodować że instalacja nie jest w stanie odebrać całości energii wyprodukowanej przez kocioł gdyż jego moc minimalna jest zbyt wysoka( palnik niżej już z modulacją nie zejdzie)

Takie są efekta przedobrzania....... bałeś się wpływu pomp obiegowych na pompę kotła a wpakowałeś się w inny kłopot, lub też efekt braku projektu w którym projektant obliczy przepływ całkowity i zaproponuje pompę o takiej wydajności aby wraz ze sprzęgłem nie spowodować kłopotów..

Poza tym zawsze jest możliwość zdławienia przepływu po stronie pierwotnej , lub przełączenia pomp strony wtórnej na mniejszy bieg .

 

Nie nazywaj taktowaniem zachowania kotła które objawia się częstym załączaniem i wyłączaniem o ilości mniejszej niż 100 - 200 razy na dobę, gdyż pod to pojęcie podlegają gorsze przypadki np gdy kocioł startuje z wysterowaniem palnika powyżej 80% co poprzez mały lub wręcz brak odbioru takiej energii powoduje nagły wzrost temperatury zasilania ponad wartość zadaną. Na dodatek sprzęgło powoduje że powrót do kotła także wzrasta ponad miarę gdyż w fazie startu pompa kotła pracuje na max.

W takich warunkach po starcie kocioł po kilku sekundach wyłącza się. Tak się dzieje w kółko dopóki woda w instalacji podłogówki nie wychłodzi się do odpowiedniej temperatury takiej aby obieg spowodował odbiór wyprodukowanej energii do normalnego poziomu.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za cenne spostrzeżenia. U mnie oczywiście brak projektu, brak mojego zainteresowania tematem(nie miałem czasu poczytać i zamówiłem wersję "tak jak w książce pisze") i poziom instalatorów (brak poziomu). Najpierw zamontowali odwrotnie sprzęgło, później źle zamontowali rozdzielacz, wycieki wszelakie likwidowali przyjeżdżając co tydzień-dwa od grudnia do początku kwietnia. Masakra. Zostawili instalację w kwietniu z temperaturą niemogącą sięgnąć 20st "bo mury są zimne, za rok będzie OK". Dacie wiarę ?

Trochę nad tym posiedziałem i na razie nie jest źle, kocioł "taktuje" może ze 2-3x godzinę na samej podłogówce (tylko po dłuższym grzaniu). Jeśli dołączą się grzejniki żadnego problemu nie ma. Myślę, że w Twoim układzie było by całkiem OK, zawsze kilka watów by te letnie kaloryfery odebrały, dodatkowo miałbym cieplejszą łazienkę na górze (RTL).

Kolega Kwarti ma powierzchnię kondygnacji jak cała moja chałupina, raczej nie ma co się bać "taktowania".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...