Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

Uris odnośnie tej metody ustawienia przepływów to uważam to za bzdurę...

Przecież każde pomieszczenie może mieć inne zapotrzebowanie na ciepło i różną długość instalacji.

Jeżeli ktoś nie ma siłowników czy regulatorów na zaworach to właśnie przepływem w danej sekcji ustawia temp. w pomieszczeniu.

 

Znalazłem taką instrukcje jak ustawić krzywą grzewczą: http://serwis-vaillant.com/vaillant-jak-ustawic-krzywa-grzewcza.html

Rozumiem to tak jak już ustabilizuje się temp. w domu i w rożnych pomieszczeniach będą różne temp to wtedy należy rotametrami doregulować przepływy tak aby osiągnąć w każdym pomieszczeniu temp. jaką chcemy przy uwzględnieniu oczywiście krzywej.

 

Jak się mylę to proszę o sprostowanie.

 

Wiesz nie jest to żadna reguła , u mnie ten sposób sprawdził się bdb. wszędzie mam jednakowe przepływy i wszędzie mam taką samą temp jak na sterowniku , czego więcej oczekiwać. Wracając do termostatów to u mnie one są zbędne z racji tego że kocioł produkuje tyle ciepła ile mam ustawione na CM470 . Dlatego ja widzę zastosowanie termostatów tylko w dni słoneczne gdzie mój główny sterownik od rana nie reaguje bo jest od zachodu a termostaty od wschodu wyłączą obiegi z użycia i w sumie tyle .

 

Ostatnia doba 8,1m3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Uris odnośnie tej metody ustawienia przepływów to uważam to za bzdurę...

Przecież każde pomieszczenie może mieć inne zapotrzebowanie na ciepło i różną długość instalacji.

Jeżeli ktoś nie ma siłowników czy regulatorów na zaworach to właśnie przepływem w danej sekcji ustawia temp. w pomieszczeniu.

 

Znalazłem taką instrukcje jak ustawić krzywą grzewczą: http://serwis-vaillant.com/vaillant-jak-ustawic-krzywa-grzewcza.html

Rozumiem to tak jak już ustabilizuje się temp. w domu i w rożnych pomieszczeniach będą różne temp to wtedy należy rotametrami doregulować przepływy tak aby osiągnąć w każdym pomieszczeniu temp. jaką chcemy przy uwzględnieniu oczywiście krzywej.

 

Jak się mylę to proszę o sprostowanie.

 

 

Jeśli ustabilizujesz temperaturę tak że w każdym pomieszczeniu będziesz miał ją zróżnicowaną to po co chcesz ją jeszcze różnicować poprzez kręcenie rotametrami.

Metoda którą przytoczył "uris" słuzy bardziej ustabilizowaniu temperatur w każdej z pętli. Ustawiając przepływ do tej najmniejszej wyrównujemy przepływy we wszystkich pętlach więc we wszystkich pomieszczeniach będzie ona podobna bo zasilająca woda będzie napływać wszędzie z taką samą prędkością.

Jeśli instalator był świadomy tego co robi to zazwyczaj długości poszczególnych pętli są w miarę podobne.

Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie poszczególnych rotametrów dla zróżnicowania pomieszczeń wystarcza wtedy lekka korekta ustawień, natomiast dojście do zróżnicowania bez ustabilizowania wszystkich pętli zajmuje według mnie dużo więcej czasu

 

Metoda podana w linku: http://forum.muratordom.pl/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fserwis-vaillant.com%2Fvaillant-jak-ustawic-krzywa-grzewcza.html posługiwałem się sam w swoich ustawieniach.

Ze względu na fakt iż KG schodzą się przy 20*C w jeden punkt dodam ze dla szybszego ustawiania KG warto wybrać moment kiedy temperatury zewnętrzne są najniższe.

Pozwala to na uwydatnienie błędów w naszych ustawieniach i podczas drugiej lub trzeciej korekty szybko dojdziemy do ideału.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli instalator był świadomy tego co robi to zazwyczaj długości poszczególnych pętli są w miarę podobne.

 

Nie wiem co miałeś na myśli w miarę podobne...

Ja mam 12 pętli z czego połowa jest do 100mb a reszta od 30 do 70 i nie wynika to ze świadomości instalatora tylko z rozmieszczenia pomieszczeń i ich wielkości. Raczej trudno by było w łazience 10m2 zainstalować 80 czy 100mb rury.

 

To mam jeszcze pytanie odnośnie ustawienia KG u mnie .

Regulator 470 mam zainstalowany z kotle.

Temp. minimalna wody 20 max 40.

Krzywa 0,30

Zadana 21

 

We wszystkich pomieszczeniach wczoraj miałem temp. od 22 do 22,5 - było w dzień ok +7C - w domu było za ciepło

Dzisiaj po nocy był przymrozek i w domu jest już ponad 23C. (zewnętrzna o 7:30 była -3C)

 

Czy mam tylko zmniejszać krzywą tak aby dojść do tych 21 zadanych na sterowniku w piecu czy może coś jeszcze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co miałeś na myśli w miarę podobne...

Ja mam 12 pętli z czego połowa jest do 100mb a reszta od 30 do 70 i nie wynika to ze świadomości instalatora tylko z rozmieszczenia pomieszczeń i ich wielkości. Raczej trudno by było w łazience 10m2 zainstalować 80 czy 100mb rury.

 

To mam jeszcze pytanie odnośnie ustawienia KG u mnie .

Regulator 470 mam zainstalowany z kotle.

Temp. minimalna wody 20 max 40.

Krzywa 0,30

Zadana 21

 

We wszystkich pomieszczeniach wczoraj miałem temp. od 22 do 22,5 - było w dzień ok +7C - w domu było za ciepło

Dzisiaj po nocy był przymrozek i w domu jest już ponad 23C. (zewnętrzna o 7:30 była -3C)

 

Czy mam tylko zmniejszać krzywą tak aby dojść do tych 21 zadanych na sterowniku w piecu czy może coś jeszcze?

 

10 m2 łazienka tylko wydaje się mała i spokojnie zagęszczając pętle dla uzyskania wyższej temperatury odliczając powierzchnię wanny i brodzika zmieści ok 60m rury.

Bardziej miałem tu na myśli fakt braku sensu puszczania na małe pomieszczenie np wiatrołapu osobnej pętli np 30mb więc z uwagi na niższe żądane temperatury w takich pomieszczeniach możemy połączyć je z innym pomieszczeniem np. małą toaletą przez którą poprowadzimy zasilanie, natomiast powrotem załatwimy wiatrołap.

Różnice pomiędzy 100 a 30 mb przy rurach PEX 16 są trudne do wyregulowania i zasadne tylko jeśli mówimy tu o dwóch pomieszczeniach z różną temperaturą żądaną, np.30mb rury do łazienki i 100mb rury do pokoju bądź kuchni w której samo przygotowanie posiłków powoduje zyski..

 

Jeśli podczas przymrozków temperatura w domu osiągnęła 23*C spokojnie możesz zmniejszyć KG do poziomu 0,25 lub nawet 0,2.

Na wykresie KG w niskich temperaturach się rozchodzą więc jeśli uzyskasz zmniejszenie o 2*C podczas przymrozków, to i spokojnie obniżysz o 1*C temperaturę podczas zewnętrznych temperatur dodatnich.

Piszesz że sterownik CM470 masz przy piecu......co Ci mierzy temperatury w pomieszczeniach. Czy realizuje to wymieniony Danfoss CF2+

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie no właśnie CM470 mam w piecu bo od początku miałem zamiar montować system CF2+ i instalator o tym fakcie widział.

Teraz widzę że nie sprawdza się to u mnie lub mam źle zgrany cały system...

 

Na tą chwilę zdemontowałem siłowniki i wszystkie obiegi są otwarte. Cały układ idzie z pogodówki nie uwzględniając temp. w pomieszczeniu.

Spalanie podczas pierwszej doby po zdemontowaniu siłowników wyszło 8,5m3 a druga doba 5,4m3.

 

Te niższe spalanie może być spowodowane jeszcze oddawaniem ciepła z dnia kiedy dom był przegrzany więc się nie będę zbytnio tym podniecał :)

Zostawię tak ten układ na tych ustawieniach przez parę dni i zobaczę co się będzie działo.

 

A ten CM470 jest bezprzewodowy(bo nie mam przewodu nigdzie w salonie)

I jeszcze jedno pytanie odnośnie ewentualnego umiejscowienia regulatora. Salon z kuchnia jest praktycznie cały dzień na słońcu.

Jest to najcieplejsze miejsce w domu. Czy jeżeli zamontował bym ten regulator w salonie to nie będzie za zimno w innych pomieszczeniach?

 

Z góry dzięki za odp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mullan: Jeśli system CF2+ masz cały to znaczy na rozdzielaczu siłowniki z odbiornikami a w pokoju z podłogówką masz pomiar temperatury z nadajnikiem Danfoss to po prostu albo go całkowicie zdemontuj przenosząc regulator CM do pokoju, albo też zostaw to co masz a tylko przenieś CM470 do pokoju najlepiej najzimniejszego tak aby regulator CM mierzył temperaturę rzeczywistą w pomieszczeniach.

Jeśli nie masz tam ustawionej regulacji TERMOSTAT to ją przestaw i będzie dobrze.

W pierwszym przypadku pozbawisz się jakiejkolwiek regulacji pomiędzy pomieszczeniami no chyba że na rozdzielaczu oprócz siłowników masz jeszcze rotametry.

 

W drugim przypadku regulator CM 470 Vaillanta będzie utrzymywał stałą temperaturę w domu regulując piec a układ Danfosa będzie odpowiadał tylko za regulację podłogówki w poszczególnych pomieszczeniach.

 

Myślałem że pomiar temperatury Danfoss jako regulator nadrzędny jakoś współgra i komunikuje się z regulatorem CM i piecem a z tego co piszesz to instalator namieszał całkowicie.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rotametry posiadam a Danfoss nie gada z Vaillantem.

Sterownik główny danossa ma opcje wyjść przekaźnikowych na załączenie kotła lub pompy.

Ale znowu będzie sytuacja że kilka obiegów się załączy(nie wszystkie), nie będzie odbioru i piec będzie cykał.

Mam za duży kocioł chyba....

 

Muszę jakoś prowizorycznie przenieść CM470 do pmieszczenia i zobaczyć co się będzie działo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rotametry posiadam a Danfoss nie gada z Vaillantem.

Sterownik główny danossa ma opcje wyjść przekaźnikowych na załączenie kotła lub pompy.

Ale znowu będzie sytuacja że kilka obiegów się załączy(nie wszystkie), nie będzie odbioru i piec będzie cykał.

Mam za duży kocioł chyba....

 

Muszę jakoś prowizorycznie przenieść CM470 do pmieszczenia i zobaczyć co się będzie działo.

 

Więc niestety opcja pierwsza.

Wywal Danfosa, CM 470 przenieś do najzimniejszego pomieszczenia bez wpływu słońca, przełącz na regulację TERMOSTAT.

Odnośnie za dużego kotła to w przypadku twoich 185m2 wszystko zależy od ocieplenia ale jeśli poczynisz ustalone kroki to przynajmniej piec zacznie normalną pracę bo nie będzie opcji przymykania obwodów przez system Danfoss i jakieś oszczędności będą możliwe do osiągnięcia.

Z regulatorem w salonie z wpływem słońca musisz uważać lub dokonać próby w praktyce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tego się obawiam...

W korytarzu było by mi najłatwej zamontować CM ale nie wiem czy to dobry pomysł bo przez niego idą wszystkie pętle zasilające na pokoje...

 

Jak nie sprawdzisz to nigdy nie będziesz pewny co się stanie.

O ile pamiętam to masz wersję bezprzewodową więc nic nie potrzebujesz montować tylko zostawić go na dwie trzy doby na wysokości powiedzmy 130cm

Jeśli coś pomyliłem to zrób sobie długi kabel i przenoś go w różne miejsca tak aby uzyskać optymalne odczyty.

Jeśli wygodnie Ci jest umieszczenie go w korytarzu to zawsze można wprowadzić korektę odczytu temperatury i nie martwić się pętlami podłogówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsza wysokość to około półtora metra a CM 470 ustaw na korektę . TERMOSTAT nie sprawdza sie przy niskim zasilaniu .

 

Na KOREKCIE będzie miał spalanie jeszcze większe niż przy dotychczasowym systemie z Danfossem.

Całość podłogówki zachowuje się trochę inaczej niż układ łączony z grzejnikami więc sądzę że z opcji TERMOSTAT także będzie zadowolony.

Dotychczas z Danfosem miał najpewniej opcję BRAK a piec wyłączał się tylko po osiągnięciu zadanej zasilania wyznaczonej z KG. Jeśli obiegi zamknął Danfoss to cykał sobie w 10 minutowych cyklach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli obiegi zamknął Danfoss to cykał sobie w 10 minutowych cyklach

 

I to uważam za problem z wysokim spalaniem. Teraz wygląda to już dużo lepiej bo trzecia doba wyszła 3,5m3 (jest ciepło na dworze +7C)

Zadana temp na CM 21C, w domu od 20,8 do 21,2 - czy to oznacza że KRZYWA GRZEWCZA jest dobrze ustawiona?

Poczekam do jutra na tych ustawieniach i zobaczę czy te 21 w domu się utrzyma.

Na razie nie będę wyciągał CM'a z pieca.

Jestem dobrej myśli.

 

Dzięki chłopaki za pomoc.:wave:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na KOREKCIE będzie miał spalanie jeszcze większe niż przy dotychczasowym systemie z Danfossem.

Całość podłogówki zachowuje się trochę inaczej niż układ łączony z grzejnikami więc sądzę że z opcji TERMOSTAT także będzie zadowolony.

Dotychczas z Danfosem miał najpewniej opcję BRAK a piec wyłączał się tylko po osiągnięciu zadanej zasilania wyznaczonej z KG. Jeśli obiegi zamknął Danfoss to cykał sobie w 10 minutowych cyklach

 

Jeżeli pogodynka steruje temp zasilania to TERMOSTAT się nie sprawdza bo bardzo długo trwa podbijanie temperatury , w opcji termostat masz histerezę 0,5*C a w rzeczywistości 1*C bo gdy np zadasz 20*C w domu to przy 19,5*C kocioł się załączy i nie wyłączy się do puki nie osiągnie 20,5*C a przy niskim zasilaniu będzie to trwało i trwało ,do tego komfort będzie tragiczny ,sprawdziłem to osobiście .

Jeżeli TERMOSTAT to zasilanie minimum 40*C inaczej to masz zimę w domu .

 

Co do korekty ,nie wiem dlaczego uważasz że ona podbija spalanie ? Jak sama nazwa mówi korekta koryguje odchyłki KG i nic więcej nic mniej . Załóżmy że masz dobrze ustawiona KG i grzejesz na BRAK to z korektą spalanie ci się nie zwiększy ,jedyne co to w słoneczne dni lub jak masz zyski bytowe to zaoszczędzisz bo korekta będzie pilnowała żeby nie przegrzać ,przecież nawet w tym linku do strony vaillanta co tu ktoś podawał jest to napisane ,że jeżeli znajdziesz KG to trzeba załączyć korektę .

 

Vaillant - jak ustawić krzywą grzewczą

Termostaty pogodowe firmy Vaillant dla poprawnej pracy wymagają dokładnego ustawienia krzywej grzewczej.

 

Czynności tej nie jest w stanie wykonać poprawnie instalator ani serwisant przy uruchomieniu systemu grzewczego gdyż jej optymalne wyregulowanie wymaga obserwacji zachowania systemu grzewczego w dłuższym okresie czasu. Wstępna, typowanastawa jest oczywiście w momencie uruchomienia wykonywana, lecz zazwyczaj okazuje się ona nie być wartością optymalną.

 

Nowe modele termostatów np Calormatic 470/4 udostępniają funkcję automatycznej adaptacji krzywej grzewczej. Doświadczenie wskazuje jednak, że pod wieloma względami korzystniej jest ustawić krzywą grzewczą ręcznie na stałą, optymalną wartość, która nie będzie się zmieniać.

 

Dlaczego stałą ? Krzywa grzewcza to w istocie parametr wiążący charakterystykę cieplną budynku z charakterystyką systemu grzewczego. Obie te wartości to stałe, więc i krzywa grzewcza powinna być i jest stałą. Prawidłowe ustalenie jej wartości jest warunkiem optymalnej pracy systemu grzewczego.

 

Wyznaczenie krzywej grzewczej drogą analityczną jest trudne i nie gwarantuje uzyskania dokładnej wartości gdyż istnieje wiele parametrów budynku których dokładnej wartości nie jesteśmy w stanie wyznaczyć.

 

Użytkownikom posiadającym urządzenia z automatyką pogodową proponujemy następującą, empiryczną metodę wyznaczenia właściwej krzywej grzewczej:

 

Wybieramy okres ze względnie stałą, najlepiej lekko ujemną temperaturą zewnętrzną.

Ustawiamy regulator w tryb ciągłej pracy dziennej (utrzymywanie temperatury komfortowej przez całą dobę)

Wyłączamy w regulatorze parametr opisany jako "wpływ pomieszczenia" - ustawiamy pracę jako "czysta pogodówka"

Ustawiamy temperaturę zadaną pomieszczeń na typową, referencyjną wartość np 21 st.C, maksymalnie odkręcamy wszystkie termostaty grzejnikowe (jeśli są zamontowane)

Obserwujemy temperaturę jaka ustabilizuje się w domu. Jeśli uzyskana temperatura będzie wyższa od wartości referencyjnej - obniżamy krzywą grzewczą. Jeśli niższa - podnosimy krzywą grzewczą. Zmiany wykonujemy w małych krokach, po każdej zmianie odczekujemy długi czas (przynajmniej 1-2 doby) do czasu ustabilizowania się nowej temperatury.

Po uzyskaniu takiego ustawienia krzywej grzewczej, przy której rzeczywista temperatura będzie zbliżona do zadanej, operację można uznać za zakończoną.

Wracamy do pierwotnych ustawień regulatora. Załączamy wpływ pomieszczenia w trybie "korekta" lub "termostat" pamiętając, że zazwyczaj opcja pierwsza jest bardziej optymalna do współpracy z kotłami kondensacyjnymi, a druga - niekondensacyjnymi.

Edytowane przez uris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to uważam za problem z wysokim spalaniem. Teraz wygląda to już dużo lepiej bo trzecia doba wyszła 3,5m3 (jest ciepło na dworze +7C)

Zadana temp na CM 21C, w domu od 20,8 do 21,2 - czy to oznacza że KRZYWA GRZEWCZA jest dobrze ustawiona?

Poczekam do jutra na tych ustawieniach i zobaczę czy te 21 w domu się utrzyma.

Na razie nie będę wyciągał CM'a z pieca.

Jestem dobrej myśli.

 

Dzięki chłopaki za pomoc.:wave:

 

Teraz ma być trochę chłodniej to zobaczysz czy na tej KG kocioł da radę ,na razie bym nic nie przestawiał i niech sobie tak chodzi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to uważam za problem z wysokim spalaniem. Teraz wygląda to już dużo lepiej bo trzecia doba wyszła 3,5m3 (jest ciepło na dworze +7C)

Zadana temp na CM 21C, w domu od 20,8 do 21,2 - czy to oznacza że KRZYWA GRZEWCZA jest dobrze ustawiona?

Poczekam do jutra na tych ustawieniach i zobaczę czy te 21 w domu się utrzyma.

Na razie nie będę wyciągał CM'a z pieca.

Jestem dobrej myśli.

 

Dzięki chłopaki za pomoc.:wave:

 

mullan: Jeśli takie efekty osiągasz na opcji BRAK to znaczy ze KG jest narazie Ok ale musisz poczekać bliżej temparatur ujemnych bo przy +7*C na zewnątrz to wszystkie KG są do siebie bardzo podobne i mają małe odchyłki

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pogodynka steruje temp zasilania to TERMOSTAT się nie sprawdza bo bardzo długo trwa podbijanie temperatury , w opcji termostat masz histerezę 0,5*C a w rzeczywistości 1*C bo gdy np zadasz 20*C w domu to przy 19,5*C kocioł się załączy i nie wyłączy się do puki nie osiągnie 20,5*C a przy niskim zasilaniu będzie to trwało i trwało ,do tego komfort będzie tragiczny ,sprawdziłem to osobiście .

Jeżeli TERMOSTAT to zasilanie minimum 40*C inaczej to masz zimę w domu .

 

Co do korekty ,nie wiem dlaczego uważasz że ona podbija spalanie ? Jak sama nazwa mówi korekta koryguje odchyłki KG i nic więcej nic mniej . Załóżmy że masz dobrze ustawiona KG i grzejesz na BRAK to z korektą spalanie ci się nie zwiększy ,jedyne co to w słoneczne dni lub jak masz zyski bytowe to zaoszczędzisz bo korekta będzie pilnowała żeby nie przegrzać ,przecież nawet w tym linku do strony vaillanta co tu ktoś podawał jest to napisane ,że jeżeli znajdziesz KG to trzeba załączyć korektę .

 

Nie upieram się przy swoim zdaniu i niech użytkownik sam dobierze sobie swój typ regulacji ale niech zrobi to znając na własnym doświadczeniu i praktyce zalety i wady obu rozwiązań

 

Wszystkie linki Vaillanta i teorie są OK ale zakładają że piec jest idealnie dobrany do efektywności energetycznej domu. Tutaj moim zdaniem niestety nie ma takiej opcji bo jeśli instalator zakłada taką chałturę nie powiadamiając o jej konsekwencjach inwestora to i o żadnym projekcie instalacji i doborze pieca do domu też nie było mowy.

Tłumacząc problem musimy się chyba cofnąć do typu i mocy minimalnej kotła który posiada Mullan oraz ocieplenia domu. Opcja BRAK jest identyczna z opcją KOREKTA i jedyna różnica jaka jest to wpływ czujnika pokojowego na temperaturę.

Przy temperaturach dodatnich na zewnątrz piec według mnie będzie pracował na swojej minimalnej mocy, a że do typu domu w którym jest on zamontowany moc ta przy takich temperaturach jest o wiele za duża to będzie on tak czy owak przegrzewał o parę stopni temperaturę zasilania i wyłączał się na okres blokady palnika i przerwę zachowując się tak jak przy TERMOSTACIE lecz okresy pracy są dużo dłuższe bo piec w tym trybie dąży do skorygowania i obniżenia temperatury zasilania lecz nie może tego osiągnąć z powodu minimalnej mocy pieca do której już dawno doszedł.

Oczywiście ze TERMOSTAT będzie oscylował wokół temperatury zadanej + - 0,5*C, a komfort cieplny też

pozostawia wiele do życzenia, ale przy 100% podłogówki w domu nie można się sugerować doświadczeniami kolegów z systemami łączonymi i samemu dojść do swoich typów gdyż obydwoje ani ja ani Ty nie wiemy jakie żądania odnośnie zużycia i komfortu ma kol. mullan.

Z własnego doświadczenia wiem ze przy opcji BRAK i KOREKTA piec zużywa więcej niż przy TERMOSTACIE, ale przy ustawieniu minimalnej temperatury zasilania na określonym poziomie oraz doborze okien czasowych mozna pogodzić komfort i niskie zużycie.

Niech sprawdzi jedno i drugie rozwiązanie i sam rozstrzygnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zamieszkasz to zrozumiesz o czym pisałem ;-)

 

uris: Myślę że uszczypliwe uwagi odnośnie mieszkania nie mają tu nic do rzeczy.

Mój codzienny pobyt 7:00 - 20:00 w trakcie samodzielnego wykańczania i godziny spędzone przy piecu dają więcej niż niejedno pomieszkiwanie z codziennym wyjściem do pracy i nocką w łóżku.

 

Jeśli " mullann" jest już zadowolony ze spalania 3,5m3 na opcji BRAK to przy mrozach powyżej 10*C najpewniej będzie trochę zaniepokojony i znowu napisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...