Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

Czy używaliście opcji: adaptacja krzywej grzewczej ?

Mam taka opcję i nie wiem czy warto to uruchomić bo w instrukcji za dużo na ten temat nie ma.

 

U mnie teraz od poniedziałku do piątku wyszła średnia 7,5 przy temp. zadanej 21,5(w domu było 22) na KOREKTA i na WODZIE ZASILAJĄCEJ

Zmienię teraz na POWRÓT i zobaczę co będzie. Temp. zewnętrzne będę podobne więc wynik powinien być miarodajny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czy używaliście opcji: adaptacja krzywej grzewczej ?

Mam taka opcję i nie wiem czy warto to uruchomić bo w instrukcji za dużo na ten temat nie ma.

 

U mnie teraz od poniedziałku do piątku wyszła średnia 7,5 przy temp. zadanej 21,5(w domu było 22) na KOREKTA i na WODZIE ZASILAJĄCEJ

Zmienię teraz na POWRÓT i zobaczę co będzie. Temp. zewnętrzne będę podobne więc wynik powinien być miarodajny.

 

Nie wiem czemu Ci na KOREKCIE podbił o 0,5*C

Moim zdaniem powinno być idealnie no chyba że doszły jakieś czynniki zewnętrzne.

Czasem jak ja dłużej przeglądam parametry to podskoczy o 0,5*C chyba ze względu na temperaturę ciała36,6*C...... w końcu to jakieś źródło ciepła

 

Odnośnie adaptacji to nosiłem się z zamiarem ale nie używałem tej funkcji.

Bodajże w necie na stronie Vaillanta lub filii serwisowej znalazłem że jest to mniej dokładne niż dobranie ręczne a że u mnie udało się trafić dość szybko to dlatego dałem sobie spokój..

Z drugiej strony wywnioskowałem że idealne dobranie ważne jest tylko przy opcji BRAK a na KOREKCIE regulator uwzględnia temperaturę pokojową i skoryguje lekkie niedociągnięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czemu Ci na KOREKCIE podbił o 0,5*C

Moim zdaniem powinno być idealnie no chyba że doszły jakieś czynniki zewnętrzne.

Czasem jak ja dłużej przeglądam parametry to podskoczy o 0,5*C chyba ze względu na temperaturę ciała36,6*C...... w końcu to jakieś źródło ciepła.

 

Źle mnie zrozumiałeś.

W domu miałem 22C a na sterowniku było 21,5C - nie przeleciał temperatury.

 

A mam pytanie jeszcze odnośnie pracy na KOREKCIE, chyba w tym przypadku krzywa nie ma za dużego znaczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle mnie zrozumiałeś.

W domu miałem 22C a na sterowniku było 21,5C - nie przeleciał temperatury.

 

A mam pytanie jeszcze odnośnie pracy na KOREKCIE, chyba w tym przypadku krzywa nie ma za dużego znaczenia?

 

Ma, tryb korekta jak sama nazwa wskazuje ją tylko koryguje w niektórych momentach.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na colorMATIC'u jaką macie temp. zasilania minimalną?

 

Chodzi mi o wykres krzywej. Czy po zmianie z fabrycznych 20C zmienia się charakterystyka?

 

Ja dla podłogówki mam ustawione 26*C.

Na Korekcie i Brak to nic nie powoduje bo tak czy inaczej temperatura jest wyższa ale dla Termostatu powoduje zmniejszenie wahań temperatury pokojowej i brak zimnej podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tzw. spłaszczenie krzywej poprzez podwyższenie temp. zadanej nie spowoduje zwiększenia temp. w pomieszczeniu przy niższej temp zewnętrznej?

Pytam bo u mnie zaobserwowałem że przy temp. 1 - 5C na zewnętrz, krzywej 0,25, zadanej w pom.21,5C i na KOREKCIE temp. w pomieszczeniu była 21,5C.

Czyli OK. Wczoraj i dzisiaj było już ok. 10C na dworze i temp w domu spadła do 20,5C.

 

Jeżeli zadam np. 23C i obniżę KG na 0,20 przy tej samej krzywej to regulator nie przegrzeje mi pomieszczenia?

Oczywiście chce mieć 21,5C w pomieszczeniu.

 

Myślę cały czas jeszcze o opcji TERMOSTAT. Ona może być mniej komfortowa ale w rzeczywistości sprawność kotła może być większa poprzez większą DELTĘ miedzy zasilaniem a powrotem a co za tym idzie spalanie dobowe może być niższe.

Ty Mareks77 lecisz cały czas na termostacie(KG 0.3, min.+26C, i zadana....20?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tzw. spłaszczenie krzywej poprzez podwyższenie temp. zadanej nie spowoduje zwiększenia temp. w pomieszczeniu przy niższej temp zewnętrznej?

Pytam bo u mnie zaobserwowałem że przy temp. 1 - 5C na zewnętrz, krzywej 0,25, zadanej w pom.21,5C i na KOREKCIE temp. w pomieszczeniu była 21,5C.

Czyli OK. Wczoraj i dzisiaj było już ok. 10C na dworze i temp w domu spadła do 20,5C.

 

Jeżeli zadam np. 23C i obniżę KG na 0,20 przy tej samej krzywej to regulator nie przegrzeje mi pomieszczenia?

Oczywiście chce mieć 21,5C w pomieszczeniu.

 

Myślę cały czas jeszcze o opcji TERMOSTAT. Ona może być mniej komfortowa ale w rzeczywistości sprawność kotła może być większa poprzez większą DELTĘ miedzy zasilaniem a powrotem a co za tym idzie spalanie dobowe może być niższe.

Ty Mareks77 lecisz cały czas na termostacie(KG 0.3, min.+26C, i zadana....20?)

 

Przy niskiej zewnętrznej takiej jak podałeś 1 - 5*C może się podnieść ale minimalnie o 0,5*C.

Możesz próbować tak jak mówisz podnieść temperaturę do 23*C i obniżyć KG i wtedy zobaczymy.

Z uwagi na regułę działania korekty jeśli chcesz mieć stałą temperaturę 21,5*C w pomieszczeniu to optował bym raczej za podwyższeniem KG do poziomu 0,3 - 0,35 i wtedy regulator skoryguje przegrzanie według zasilania KG do poziomu temperatury oczekiwanej poprzez uwzględnienie czunika pokojowego.

Temperatura zadana będzie osiągalna w pomieszczeniu gdzie jest umieszczony regulator, natomiast pozostałe pomieszczenia jeśli będą wymagały korekty to należało by doregulować przepływy na rotametrach.

 

Komfort opcji TERMOSTAT można podnieść poprzez ustawienie okien czasowych w których domownicy są w domu ale ich rozłożenie dobowe misi być mniej więcej równe.

Przy ustawieniu minimalnej temperatury zasilania można obniżyć wahania temperatury do minimum.

U mnie jest to 26*C przy dodatniej zewnętrznej ale przy mrozach może się okazać ze będzie to 28*C.

Poza tym u mnie jeszcze sam jastrych a po założeniu zakupionych paneli będzie korekta minimalnej zasilania.

Odnośnie niskiego spalania dobowego na tej opcji to chyba raczej bierze się ono z częstych przerw w pracy kotła.

Przy mrozach mój piec na Korekcie osiągając spalanie 11m3 = 96kWh co daje średnią 4kW na godzinę.

Biorąc pod uwagę minimalną moc kotła kształtującą się w okolicach 3,9 - 4,2kWh można wywnioskować ze pracował on non stop 24 na 24h

W przypadku Termostatu mogłem zaobserwować pracę w cyklach 40min i 20 min przerwy co przy mrozach -10*C i mocach średnich kształtujących się na poziomie 5kW z uwagi na wyższe zasilanie ( początek pracy 6kW i koniec 4kW ) dostajemy już tylko 3,3kW/h i zużycie w okolicach 8 - 9m3

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez komfort rozumiem cały czas ciepłą podłogę i małe wahania temperatury.

Musisz rozróżnić że u Ciebie z uwagi na podłogówkę w całym domu może się to zachowywać troszkę inaczej.

U mnie z uwagi na dwa obiegi grzejnikowy i podłogowy sterowany za pomocą siłownika piec pracuje na opcję BRAK w obiegu grzejników i na opcji TERMOSTAT na obiegu podłogówki

Tak jest dlatego że regulator mam umieszczony na dole w salonie gdzie jest sama podłogówka

Normalnie praca pieca na TERMOSTACIE odbywa się tak że piec z przerwami zasila same grzejniki według krzywej grzewczej.

Powiedzmy że praca to 25 min i potem przerwa to 20 minut.

Podłogówka zasilana jest tylko gdy temperatura w salonie spadnie poniżej 20*C i z reguły jest to 19,5*C.

Wtedy siłownik przestawia się 100% na podłogówkę i nagrzewa do temperatury zgodnej z KG aż w salonie temperatura osiągnie 20*C.

Ze względu na pewne opóźnienie w oddawaniu ciepła przez beton temperatura w salonie osiąga w swojej kulminacji max 20,5*C

Należy pamiętać iż to że siłownik jest ustawiony na podłogówce to grzejniki były także zasilane ale wodą o temperaturze niższej z uwagi na różnicę krzywych grzewczych grzejników i podłogówki.

Po osiągnięciu 20*C w salonie siłownik przestawia się na obieg grzejników a raczej zamyka podłogówkę i pracuje z przerwami na obieg grzejników aż temperatura w salonie spadnie poniżej 19,5*C.

Wtedy to cały ciąg opisany powtarza się.

Posadzka jak wiesz długo oddaje ciepło więc cykl grzania podłogówki odbywa się mniej więcej 2 - 3 razy na dobę.

Mówiąc o temperaturze w salonie to jest ona w miarę stała i wynosi od wspomnianych 19,5 do 20,5*C.

Ze względu na cykl pracy podłogówki temperatura samej podłogi oscyluje pomiędzy temperaturą zasilania według KG i temperaturą pokojową 20 - 21*C

I właśnie to jest cała niekomfortowa sytuacja w opcji termostat ponieważ w zależności od stanu systemu podłoga może mieć powiedzmy 30*C lub 21*C

Ustawienie minimalnej temperatury zasilania dla obiegu podłogówki powoduje to że mój siłownik przestawia się nie tylko 2 - 3 razy na dobę na 100% podłogówki lecz co 3 - 4 okres grzania grzejników siłownik przestawia się na 35% swojego otwarcia zasilając normalną temperaturą grzejniki a podłogówka jest zasilana tylko 35% tej temperatury czyli ustalone przezemnie minimum utrzymując podłogę w temperaturze 26*C,

Jeśli na zewnątrz jest dość ciepło to temperatura ta wystarcza do osiągnięcia w pomieszczeniu 20*C natomiast gdy jest mróz i salon szybciej się wychładza a zasilanie według KG powinno osiągnąc temperaturę wyższą np: 32*C to siłownik przestawia się zamiast na 40% to na 60% powodując wyższą temperaturę podłogi i utrzymanie zadanych 20*C w salonie.

To powoduje że temperatura podłogi zamiast oscylować tak jak wspomniałem pomiędzy 32*C i 21*C, utrzymuje się w zależności od temperatury zewnętrznej pomiędzy 26*C i 32*C.

Zaznaczał że temperatury podane mogą być zaniżone z uwagi na brak okładziny wierzchniej podłogi.

 

U Ciebie ze względu na 100% podłogówki system może się zachowywać troszkę odmiennie ale większych różnic nie przewiduję i piec zamiast pracować na grzejniki będzie odpoczywał gdyż podłogówka długo oddaje ciepło.

 

Ustawienie okien czasowych powoduje to że w pewien sposób zapanowujemy nad czasem załączania ogrzewania podłogówki.

Jeśli są np. ustawione 3 lub 4 okna czasowe w których domownicy są obecni w domu to piec grzeje podłogówkę tylko i wyłącznie w tych okresach powodujac że domownicy cały czas doświadczają komfortu ciepłej podłogi pod stopami.

Piec załączy się w oknie czasowym nawet wtedy gdy temperatura w pomieszczeniu spadła by dopiero po tym okresie i aby nie dopuścić do tego spadku piec włączy się szybciej aby w okresie pomiędzy oknami grzewczymi temperatura nie spadła poniżej ustalonej

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje.

Będę testował i zdam relacje za kilka dni jak to jest u mnie na opcji TERMOSTAT.

 

Jesteś z ZG więc gdybyś potrzebował klimatyzacji do Swojego nowego domu to pisz :)

W ramach rekompensaty postaram się zrobić dobrą cenę.

 

Testu i daj znaćj.

Odnośnie klimatyzacji to na razie nie przewiduję.

Podczas upałów w domu był raczej przyjemny chłodek a różnica ok 3*C pomiędzy parterem i poddaszem była odczuwalna lecz nie w niepokojącym stopniu.

Myślę ze po założeniu rolet na okna dachowe sytuacja ulegnie wyrównaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, kilka ostatnich dni testy i jeszcze raz testy:rolleyes: .Zszedłem z KG do 0,25 na obcji brak i temp .zadana 22,5 .po kilku dniach mialem 22 w pomieszczeniach z czego byłem zadowolony.spalanie w granicach 7-7,5m3.Wczoraj zmieniłem na termostat...dzisiaj było 9m3 ale zauważyłem z rana ze było wszędzie bardzo ciepło 23 i piec był wyłączony dzisiaj wiele godzin i załączył sie na godzinę i znowu jest wyłączony na CM jest 23stopnie.Jak tem spadła do 22wuch to się piec załączył.nie mam ustawionych przedziałów czasowych .w domu komfort cieplny jest ok .Zobaczymy jak spalane się ukształtuje po kilku dniach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ostatniej chwili:rolleyes:o 1030 spisywałem licznik i teraz o 1900 spalił ....0.4m3!!! jak pisałem raz sie tylko załączył na krótki czas.W domu zmieniłem jedną jak mi się wydaje ważno rzec.Mianowicie moja wentylacja mechaniczna chodziła wczesniej 24h i nawiewała jakieś 16-17stopni do domu.Ustawiłem dwa dni temu dwa okna czasowe po 3h i teraz tak dom się nie wychładza.Może to był mój problem z wysokim spalaniem??doma mam bardzo docieplony wszędzie płytki itd.rozmawiałem z kolegą który ma podobny dom dobrze ocieplony piec junkersa kondensat wentylacje grawitacyjną i spalanie duzo mniejsze niż u mnie.Zobaczymy jutro rano.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnia doba 5,5m3 !! w dzień było 4C a w nocy -2C jeszcze nigdy nie miałem takiego niskiego spalania.Piec nie grzał praktycznie od rana do 22giej poczym się załączył i pracowała całą noc do rana .Podłoga się wychłodziła mocno jak piec nie pracował i tak się zastanawiam czy jest jakaś możliwosć ustawień żeby włączał sie częściej ale na krócej?może ktoś podpowie..dzisiał widzę że tak jak wczoraj od rana piec stoi zadana jest 22,5 a na sterowniku pokazuje 23,5(świeciło ładnie słoneczko) ale już czuć ze podłoga się wychładza.proszę o podpowiedzi:yes:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ostatniej chwili:rolleyes:o 1030 spisywałem licznik i teraz o 1900 spalił ....0.4m3!!! jak pisałem raz sie tylko załączył na krótki czas.W domu zmieniłem jedną jak mi się wydaje ważno rzec.Mianowicie moja wentylacja mechaniczna chodziła wczesniej 24h i nawiewała jakieś 16-17stopni do domu.Ustawiłem dwa dni temu dwa okna czasowe po 3h i teraz tak dom się nie wychładza.Może to był mój problem z wysokim spalaniem??doma mam bardzo docieplony wszędzie płytki itd.rozmawiałem z kolegą który ma podobny dom dobrze ocieplony piec junkersa kondensat wentylacje grawitacyjną i spalanie duzo mniejsze niż u mnie.Zobaczymy jutro rano.

 

Wentylacja grawitacyjna niestety nie ma takiej wydajności jak wymuszona przez rekuperator. Obieg powietrza wymuszony przez różnicę temperatur jest nie porównywalnie mniejszy i ze względu na tworzące się podciśnienie wypłynie go tylko tyle ile jest zysku świeżego powietrza z rozszczelnionych okien, drzwi i pozostałych kratek wentylacyjnych.

To że wpływa ono o temperaturze porównywalnej do zewnętrznej nie ma aż takiego znaczenia wychładzającego jak ciągła wymiana starego o temperaturze 23*C na nowe o temperaturze 17*C

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylacja grawitacyjna niestety nie ma takiej wydajności jak wymuszona przez rekuperator. Obieg powietrza wymuszony przez różnicę temperatur jest nie porównywalnie mniejszy i ze względu na tworzące się podciśnienie wypłynie go tylko tyle ile jest zysku świeżego powietrza z rozszczelnionych okien, drzwi i pozostałych kratek wentylacyjnych.

To że wpływa ono o temperaturze porównywalnej do zewnętrznej nie ma aż takiego znaczenia wychładzającego jak ciągła wymiana starego o temperaturze 23*C na nowe o temperaturze 17*C

 

 

Po kilku dniach z ustawioną wentylacją mechaniczną na dwa okna czasowe po 3h widzę że to był raczej powód mojego większego spalania.Ok wczesniej było w domu może trochę bardziej komfortowo odnosnie wentylacji ale teraz też da się oddychać :D a jest wiele cieplej.Dzisiaj piec po ostatniej nocy jeszcze sie nie uruchomił od około 9rano do teraz (1900) kompletna cisza:)Widzę że temperatura zasilania spadła do 22C i podłoga zimna ,pewnie znowu bedzie musiał piec pracować całą noc....może spróbować na korekcie??trochę się boję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie podłogowe ma wśród wielu swoich zalet jedną wadę. W długich przerwach czuć zimna podłogę. Kocioł ma wiedzieć jaka jest temperatura wody w instalacji a przy ustawieniu " termostat " jest to nie możliwe. Moim zdaniem powinno być " korekta", czas blokady palnika wydłużony do maximum i sterowanie kotła temp. powrotu. A czy to wpłynie na ilość spalonego gazu to nie wiem.

Oczywiście zmiana na jedną dobę nie wystarczy aby się przekonać czy jest taniej.

Edytowane przez gersik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie podłogowe ma wśród wielu swoich zalet jedną wadę. W długich przerwach czuć zimna podłogę. Kocioł ma wiedzieć jaka jest temperatura wody w instalacji a przy ustawieniu " termostat " jest to nie możliwe. Moim zdaniem powinno być " korekta", czas blokady palnika wydłużony do maximum i sterowanie kotła temp. powrotu. A czy to wpłynie na ilość spalonego gazu to nie wiem.

Oczywiście zmiana na jedną dobę nie wystarczy aby się przekonać czy jest taniej.

 

Komfortowe warunki niestety muszą kosztować.

Wadę opisaną przez Ciebie można zminimalizować poprzez ustawienie na sterowniku CM 470 minimalnej temperatury zasilania.

Wtedy kocioł także pomiędzy grzaniami głównymi służącymi do utrzymania temperatury w pomieszczeniu, będzie się załaczał i utrzymywał minimalną temperaturę zasilania na poziomie który ustalimy.

To pozwoli na zmniejszenie wahań temperatury podłogi i powrót komfortu ciepłej podłogi w opcji TERMOSTAT.

Innym równie dobrym sposobem jest opisywany już podział doby na okna czasowe.

Piec będzie grzał podłogę tylko w tych oknach, a jeżeli będą one w miarę równo ustalone i dopasowane do pór w których domownicy są obecni, wtedy zawsze w ich obecności podłoga będzie ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...