erykz 02.03.2016 22:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Marca 2016 Jedną z pętli mam całkowicie zakręcona i żadnej różnicy na rotametry nie stwierdziłem. Rozmawiałem wczoraj na ten temat z moim hydrauliki i powiedział mi, tak jak przypuszczałem, że instalacja jest przygotowana pod przewodowe termostaty pokojowe i elektrozawory. Zastanawiam się jednak jak to ma sterować np. Trzema petlami i jednym termostatem (salon) kiedy jest jeden rozdzielacz na parterze. Nie wiem jakiego termometru szukać aby móc zmierzyć temperatury powrotu na petlach. Wnioskuję z twojego posta, że mała różnica temperatur wejścia i powrotu w rozdzielacza H jest spowodowana różną temperatura powrotu na poszczególnych petlach. Bez stosownego termometru tego nie rozkminie. PS. Próbowałem sprawdzic jak zachowuje się kocioł na opcji termostat z oknami czasowymi. Praca pompy raczej bez zmian, zużycie gazu trochę mniejsze, komfort cieplny gorszy. Dlategoteż powrócił em do korekty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 03.03.2016 08:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 Jedną z pętli mam całkowicie zakręcona i żadnej różnicy na rotametry nie stwierdziłem. Rozmawiałem wczoraj na ten temat z moim hydrauliki i powiedział mi, tak jak przypuszczałem, że instalacja jest przygotowana pod przewodowe termostaty pokojowe i elektrozawory. Zastanawiam się jednak jak to ma sterować np. Trzema petlami i jednym termostatem (salon) kiedy jest jeden rozdzielacz na parterze. Nie wiem jakiego termometru szukać aby móc zmierzyć temperatury powrotu na petlach. Wnioskuję z twojego posta, że mała różnica temperatur wejścia i powrotu w rozdzielacza H jest spowodowana różną temperatura powrotu na poszczególnych petlach. Bez stosownego termometru tego nie rozkminie. PS. Próbowałem sprawdzic jak zachowuje się kocioł na opcji termostat z oknami czasowymi. Praca pompy raczej bez zmian, zużycie gazu trochę mniejsze, komfort cieplny gorszy. Dlategoteż powrócił em do korekty. Mała różnica pomiędzy zasilaniem a powrotem jest spowodowana 100% otwarciem wszystkich pętli bez regulacji przepływu wody. Nie masz żadnych zaworów a pokrętła to tylko atrapa ( zaślepka ). Jeśli miało być sterowanie elektroniczne zaworami na rozdzielaczu to są montowane elektrozawory wraz z centralką, natomiast w jednym lub każdym z pokoi są umieszczone regulatory odpowiedzialne za temperaturę osobno w każdym pokoju. Jeden termostat pokojowy może sterować kilkoma zaworami więc i pętlami jeśli jest ich więcej w jednym pokoju. W opcji z jednym regulatorem i brakiem elektrozaworów tylko z regulacją na rotametrach, regulator steruje pracą pieca, natomiast rotametry ze względu na różną długość pętli podłogówki zapewniają równo mierny rozkład temperatur w każdym z pomieszczeń, oraz wolniejszy przepływ wody grzewczej przez co nagrzana woda nie powraca do pieca zanim nie odda energii termicznej podłodze. Gdy temperatura w pomieszczeniu jest osiągnięta piec posiadając odczyt temperatury na zasilaniu i powrocie bada różnicę temperatur. Jeżeli stwierdzi małą różnicę temperatur pomiędzy zasilaniem i powrotem, uznaje że temperatura podłogi osiągnięta i wyrównana wyłącza się lub też zmniejsza wysterowanie palnika aby zapewnić stałą temperaturę pomieszczenia równą zadanej. Spróbuj jeszcze przestawić piec z regulacji powrotu na regulację zasilaniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 03.03.2016 12:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 Dzięki za pojaśnienie. Przestawię na zasilania i zobaczymy co będzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 03.03.2016 12:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 A co sądzisz jakbym jednak zainwestował w te elektrozawory. Czytałem różne opinie na temat sterowania podłogówką poprzez elektrozawory. Przy jej bezwładności (choć wszędzie mam anhydryt co zmniejsza bezwładność) to sterowanie jest dość kiepskie. Z drugiej jednak strony mój hydraulik twierdzi, że tym którym zakładał to ustrojstwo, są zadowoleni. Po za tym chyba ustawienie mojej podłogówki przy takich rozdzielniach będzie chyba niemożliwe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 03.03.2016 13:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 A co sądzisz jakbym jednak zainwestował w te elektrozawory. Czytałem różne opinie na temat sterowania podłogówką poprzez elektrozawory. Przy jej bezwładności (choć wszędzie mam anhydryt co zmniejsza bezwładność) to sterowanie jest dość kiepskie. Z drugiej jednak strony mój hydraulik twierdzi, że tym którym zakładał to ustrojstwo, są zadowoleni. Po za tym chyba ustawienie mojej podłogówki przy takich rozdzielniach będzie chyba niemożliwe. Inwestycja w elektrozawory to zły pomysł. Piec wtedy będzie posiadał swój regulator, natomiast pętle podłogówki swój. Współpraca jednego i drugiego systemu nie jest mozliwa co będzie się objawiać tym że piec będzie grzał według KG, natomiast regulatory pokojowe po osiągnięciu temperatury będą wyłączały z obiegu poszczególne pętle. Moim zdaniem będzie to prowadziło do skokowej zmiany raz zmniejszania i drugu raz zwiększania pojemności instalacji grzewczej przec co piec i jego regulator pogodowy będzie wariował. Może to powodować większe taktowanie niż masz obecnie Lepiej zainwestuj w rotametry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 03.03.2016 14:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 Co byś polecił (rotametry)?Jaką powinienem mieć optymalną różnicę temperatur zasilanie/powrót i czy to jest ta delta T? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 03.03.2016 18:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 Optymalnej różnicy nie ma bo zależy ona od długości pętli.Jest jeszcze różnica w czasie początkowym grzania i jest ona większa, natomiast różnica w czasie końcowym ulega zmniejszeniu gdyż podłoga się rozgrzewa więc powrót będzie także coraz cieplejszy ..... Nie uważasz że to chyba logiczne.Czas w jakim temperatura powrotu osiągnie maksymalną temperaturę zależy od długości pętli ale także od szybkości przepływu ustawionego na rotametrach. Odnośnie rotametrów to u ciebie one są, ale porozmawiaj ze swoim instalatorem aby zmienił je na takie z mozliwością regulacji lub też w miejsce niebieskich zaślepek pokręteł dołożył zawory regulujące przepływ. Myślę jednak ze na razie wszystkie wywody nie mają sensu gdyż dopiero po ociepleniu poddasza okaże się czego tak naprawdę potrzebujesz odnośnie regulacji pieca.Regulację pzrepływów na pętlach moim zdaniem musisz mieć tak czy inaczej i najpierw załatw regulacje, potem ocieplenie poddasza a następnie rozmawiajmy o regulacji pracy kotła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 03.03.2016 22:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2016 I tak też uczynie. Jeszcze raz dzięki. Odezwę się jak coś się u mnie zmieni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 07.03.2016 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Marca 2016 Spróbuj jeszcze przestawić piec z regulacji powrotu na regulację zasilaniem. Zmieniłem na zasilanie. Wynik: pompa rzeczywiście rzadziej chodziła (0,8kw/doba), komfort cieplny - gorąco, zużycie gazu 7m3 (więcej o 2 m3 kiedy był powrót przy podobnych warunkach). Wracam do poprzedniego ustawienia. Mam już termometr i sprawdzę temperatury powrotu na poszczególnych obiektach i spróbuję je dobrać tak, żeby były zbliżone. Złożę stosowny meldunek z wyników. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 08.03.2016 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2016 Zmieniłem na zasilanie. Wynik: pompa rzeczywiście rzadziej chodziła (0,8kw/doba), komfort cieplny - gorąco, zużycie gazu 7m3 (więcej o 2 m3 kiedy był powrót przy podobnych warunkach). Wracam do poprzedniego ustawienia. Mam już termometr i sprawdzę temperatury powrotu na poszczególnych obiektach i spróbuję je dobrać tak, żeby były zbliżone. Złożę stosowny meldunek z wyników. Jeśli komfort cieplny oceniłeś jako gorąco to może po prostu obniż KG i wyjdzie że i zużycie masz na poziomie niższym. Pompa chodzi rzadziej i to Cię interesowało więc moim zdaniem zrób na zasilanie i KG obniż ze swoich 0,5 do poziomu 0,3 tak aby osiągać zadowalającą temperaturę w pomieszczeniach. Masz termometr to sprawdź jaka faktycznie jest różnica pomiędzy zasilaniem i powrotem i czy pętle reagują na regulację pokrętłami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 08.03.2016 16:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2016 Jeśli komfort cieplny oceniłeś jako gorąco to może po prostu obniż KG i wyjdzie że i zużycie masz na poziomie niższym. Pompa chodzi rzadziej i to Cię interesowało więc moim zdaniem zrób na zasilanie i KG obniż ze swoich 0,5 do poziomu 0,3 tak aby osiągać zadowalającą temperaturę w pomieszczeniach. Masz termometr to sprawdź jaka faktycznie jest różnica pomiędzy zasilaniem i powrotem i czy pętle reagują na regulację pokrętłami. Zobaczę najpierw regulacje przepływu z dobraniem zbliżonych temperatur powrotu. Myślę, że będzie ciężko, gdyż każdy ruch na jednej pętli zmienia ciśnienie w pozostałych, a przy takich zaworach jakie mam na rozdzielaczu dokładne ustawienie graniczy z cudem. Kg wcześniej zmniejszyłem do 0,45 gdyż w 1/2 mam ocieplone poddasze w sypialni z regulatorem co już dało efekt cieplny. Póki nie ocieple w najbliższym czasie pozostałości, nie zmniejsze kg gdyż może to spowodować niską temperaturę u dzieci. PS. Rozmawiałem z serwisantem, który stwierdził, że ten kocioł jest bardzo oszczędny jeśli chodzi o zużycie prądu i wg niego 1 kw/24h to normalne. Nikt mu takich "problemów" nie zgłaszał. Może troche histeryzuje z tym zużyciem, choć sugerowałbym się wynikami pracy kotła (peletowego) sąsiada, który ma o wiele niższe zużycie prądu, choć nie zwracałem uwagi na to, czy czasem nie korzysta z zewnętrznej pompy, która do licznika podłączona nie jest. Odnośnie różnicy temperatury wejscie/powrót stwierdził, że to normalne i najważniejsze jest to, iż temperatura powrotu jest niska co wpływa na sprawność kotła (myślałem że chodzi o to im większa różnica wejscie/powrót tym lepsza sprawność). Co o tym sądzisz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mullann 08.03.2016 19:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2016 Jeżeli chodzi o sprawność to podobno jest lepiej gdy różnica między wejściem a wyjściem jest większa niż mniejsza.Zaraz spytasz jaka... nie wiem. Podobno delta ok 10C jest bardzo dobra(ale to są informacje z google) Ja teraz jadę do POWROTU, KOREKTA, pompa AUTO i moc palnika AUTO.W ten weekend opisze moje spostrzeżenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 08.03.2016 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2016 Różnice kształtują się różnie w zależności jakie długie są pętle podłogówki. U siebie nie patrzyłem nigdy na różnice pomiędzy poszczególnymi pętlami tylko na sumę na rozdzielaczu która pomiędzy zasilaniem a powrotem przy załączonym grzaniu wynosiła nawet 8*C a następnie spada aby osiągnąć wynik końcowy 4*CW tym względzie nie będę dla ciebie żadnym wzorcem gdyż po pierwsze jadę u siebie na Termostacie więc rejestrując musiałbym patrzeć na różnicę gdy kocioł kończy cykl grzewczy a po drugie to nasze pętle podłogówki mogą mieć inną długość, i inna jest strata ze względu na grubość styropianu w podłodze.Piszesz że jednak masz możliwość regulacji tylko że ich ustawienie graniczy z cudem.Jeśli rotametry wskazują tobie przepływ i pływaki reagują na zawory to ustawiaj raczej małe wartości gdyż one nie są podatne na zmiany w pozostałych pętlach.Ustawienie termometrem tych samych wartości jest nierealne poza tym mogą być przekłamania ze względu na bliskość rozdzielacza który wyrównuje temperaturę na wszystkich pętlach. Po tym co napisałeś myślę ze Twoje działania powinny zmierzać do następujących ustawień:1. przestawienie pieca na regulację zasilaniem2. obniżenie krzywej grzewczej z poziomu 0,5 do poziomu zapewniającego optymalną temperaturę czyli okolice 0,3 - 0,353, Ocieplenie poddasza.4. Przestawienie pieca na opcję BRAK i dobór krzywej grzewczej do parametrów cieplnych domu5. Po doborze prawidłowej KG przestawienie pieca na opcję Korekta6. Cieszenie się niskim zużyciem na poziomie 4 - 5m3 gazu przy temperaturach 0 - (+5)*C Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
erykz 08.03.2016 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2016 Różnice kształtują się różnie w zależności jakie długie są pętle podłogówki. U siebie nie patrzyłem nigdy na różnice pomiędzy poszczególnymi pętlami tylko na sumę na rozdzielaczu która pomiędzy zasilaniem a powrotem przy załączonym grzaniu wynosiła nawet 8*C a następnie spada aby osiągnąć wynik końcowy 4*C W tym względzie nie będę dla ciebie żadnym wzorcem gdyż po pierwsze jadę u siebie na Termostacie więc rejestrując musiałbym patrzeć na różnicę gdy kocioł kończy cykl grzewczy a po drugie to nasze pętle podłogówki mogą mieć inną długość, i inna jest strata ze względu na grubość styropianu w podłodze. Piszesz że jednak masz możliwość regulacji tylko że ich ustawienie graniczy z cudem. Jeśli rotametry wskazują tobie przepływ i pływaki reagują na zawory to ustawiaj raczej małe wartości gdyż one nie są podatne na zmiany w pozostałych pętlach. Ustawienie termometrem tych samych wartości jest nierealne poza tym mogą być przekłamania ze względu na bliskość rozdzielacza który wyrównuje temperaturę na wszystkich pętlach. Po tym co napisałeś myślę ze Twoje działania powinny zmierzać do następujących ustawień: 1. przestawienie pieca na regulację zasilaniem 2. obniżenie krzywej grzewczej z poziomu 0,5 do poziomu zapewniającego optymalną temperaturę czyli okolice 0,3 - 0,35 3, Ocieplenie poddasza. 4. Przestawienie pieca na opcję BRAK i dobór krzywej grzewczej do parametrów cieplnych domu 5. Po doborze prawidłowej KG przestawienie pieca na opcję Korekta 6. Cieszenie się niskim zużyciem na poziomie 4 - 5m3 gazu przy temperaturach 0 - (+5)*C Jeszcze raz dzięki wszystkim za rady. Po dociepleniu zastosuje się do propozycji napisze jakie dało to efekty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mullann 27.03.2016 15:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2016 Ale cisza w temacie.... Na wstępie Spokojnych Świąt są ciepłe więc nie martwcie się o wysokie spalanie. Od kilku tygodni pogoda jest podobna więc opisze po krótce jak to się u mnie teraz zachowuje.Podczas moich testów temp. w dzień były od +2 do +8C a w nocy od lekkich przymrozków do +2C Testy danych ustawień trwały 2tygodnie - tydzień stabilizacja i drugi tydzień pomiar. 1. CM 470 na KOREKTA Temp. zadana +22 Dzień i 21,5 Noc. Sterowanie do ZASILANIA POMPA na 53% Moc palnika na AUTO Temp. CWU +50 - moc 10kW SPALANIE: 7,7m3/doba 2. CM 470 na KOREKTA Temp. zadana +22 Dzień i 21,5 Noc. Sterowanie do POWROTU POMPA na AUTO Moc palnika na AUTO Temp. CWU +50 - moc 10kW SPALANIE: 7,0m3/doba 3. CM 470 na KOREKTA Temp. zadana +22 Dzień i 21,5 Noc. Sterowanie do ZASILANIA POMPA na AUTO Moc palnika na AUTO Temp. CWU +50 - moc 10kW SPALANIE: 6,4m3/doba Przy opcji TERMOSTAT spalanie było najniższe średnio o 1m3 od 3 punktu ale komfort cieplny był gorszy, tzn było jak by zimniej dlatego mam teraz ustawienia 3 i tak na razie zostawię.W tym roku już raczej nie będę miał możliwości testowania przy niższych temp. zewnętrznych. Pozdrawiam wszystkich serdecznie i dziękuje za wszystkie informacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sizar75 31.03.2016 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2016 Witam,proszę o podpowiedż jak wydłużyć czas blokady palnika.W marcu miałem średnie spalanie 6m3 na ustawieniu termostatu.Dzisiaj zmieniłem na korekta i chciałbym wydłużyć czas blokady palnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 01.04.2016 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2016 Przestawiasz parametr D002 w piecu. Ale czas blokady jest zależny od temperatury zasilania i KG więc ze stoperem czasem nie stój i się nie denerwuj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 01.04.2016 09:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2016 (edytowane) Ale cisza w temacie.... Na wstępie Spokojnych Świąt są ciepłe więc nie martwcie się o wysokie spalanie. Od kilku tygodni pogoda jest podobna więc opisze po krótce jak to się u mnie teraz zachowuje. Podczas moich testów temp. w dzień były od +2 do +8C a w nocy od lekkich przymrozków do +2C Testy danych ustawień trwały 2tygodnie - tydzień stabilizacja i drugi tydzień pomiar. 1. CM 470 na KOREKTA Temp. zadana +22 Dzień i 21,5 Noc. Sterowanie do ZASILANIA POMPA na 53% Moc palnika na AUTO Temp. CWU +50 - moc 10kW SPALANIE: 7,7m3/doba 2. CM 470 na KOREKTA Temp. zadana +22 Dzień i 21,5 Noc. Sterowanie do POWROTU POMPA na AUTO Moc palnika na AUTO Temp. CWU +50 - moc 10kW SPALANIE: 7,0m3/doba 3. CM 470 na KOREKTA Temp. zadana +22 Dzień i 21,5 Noc. Sterowanie do ZASILANIA POMPA na AUTO Moc palnika na AUTO Temp. CWU +50 - moc 10kW SPALANIE: 6,4m3/doba Przy opcji TERMOSTAT spalanie było najniższe średnio o 1m3 od 3 punktu ale komfort cieplny był gorszy, tzn było jak by zimniej dlatego mam teraz ustawienia 3 i tak na razie zostawię. W tym roku już raczej nie będę miał możliwości testowania przy niższych temp. zewnętrznych. Pozdrawiam wszystkich serdecznie i dziękuje za wszystkie informacje. Widzę że różnice jakieś minimalne a ta poniżej 7m3 z pompą ustawioną na AUTO to chyba nie był wynik ustawień tylko pogody lub zużycia CWU. Tak jak już wspominałem jak wynika z moich obserwacji największe oszczędności uzyskuje się na TERMOSTACIE a następnie na opcji BRAK. Nie wiem z czego wynika mniejsze zużycie na opcji BRAK w stosunku do KOREKTY ale może KG nie była aż tak idealna i coś nie przyuważyłem obniżenia temperatury o 0,5*C lub też piec na tej ostatniej przy ostrych wówczas mrozach postanowił pracować bez przerwy na blokadę palnika Edytowane 1 Kwietnia 2016 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
auer73 14.10.2016 09:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2016 Witajcie!Pomalutku zbliżamy się do nowego sezonu grzewczego i mam parę pytań odnośnie ustawień pieca. Ale od początku.Dom z poddaszem, ogrzewam 200m2 łącznie z garażem. Piec Vaillant 206/5-5 Vih R 120/6 B Calormatic 470 na kablu. Ogrzewanie mieszane podłoga ok.35-40m2 tzn. dół jadalnia, kuchnia, wiatrołap, łazienka na dole + grzejniki w pokojach,garaż, kotłownia,pom.gospodarcze. Góra to podłoga łazienka + grzejniki w pokojach. Na każdym grzejniku głowica odkręcona na full nawet w garażu.Dodam jeszcze że mam ten nieszczęsny zawór czterodrogowy z pompą który steruje mi tylko podłogówką. Wiem już że jest to złe połączenie z kondensatem. Ale cóż tak mi zrobi l instalator.Zaznaczę że jest to drugi sezon grzewczy.Zabrałem się za szukanie krzywej grzewczej. Sezon wcześniej jechałem na TERMOSTACIE w ustawieniach CM470.Mój problem polega na tym że przegrzewa mi dół. Pomimo ustawień zadanej temp. na 20* dzień i noc na dole robi mi 22,5* na ustawieniach"BRAK" bez okienek czasowych,dzień i KG 0.5 Piec pracuje prawie non stop na niskim zasilaniu 29-30*. Dodam jeszcze że głowica na zaworze czterodrogowym od podłogówki skręcona na min (temp.na podłogę to jakieś 25-27*)Zużycie gazu np.wczoraj za dobę przy temp.zewn ok 5* zużycie 8m3 gazu.Wczoraj po zamknięcu doby przeszedłem na KOREKTĘ I KG0,4, wieczorem odpiszę licznik i zobaczę jakie zużycie. I tu moje pytanie, czy dalej zaniżać KG lub skręcić głowiczki na grzejnikach na dole.Nie ukrywam że chciałem namierzyć KG żeby temp. w całym domu była taka jak zadana na CM470 tj.20*.Na ustawienach w CM470 na TERMOSTAT przy zadanej temp.21* utrzymywał mi ją na dole ale góra już była nie dogrzana jakieś 18*. Za wszelkie sugestie z góry dziękuję i pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
uris 16.10.2016 21:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2016 Nie zawracaj sobie głowy KG , masz źle zbudowaną instalacje CO . Doprowadź ją do porządku i później baw się KG. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.