Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

Moim zdaniem wszystkie muszą być otwarte ale warunkiem jest umieszczenie regulatora w najcieplejszym miejscu .

Wtedy w pokoju z odkręconym grzejnikiem temperatury pilnuje regulator a pozostałe cieplejsze i przegrzewające się już pomieszczenia doregulowuje się RTL-ami.

U Ciebie sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana.

 

Z tą KG i jej zmianą sam zobaczysz.

U mnie KG dla kaloryferów mam ustawioną na 0,8 ale ja mam instalację łączoną i regulator pilnuje tylko podłogówki a drugi obieg z kaloryferami jest na trybie BRAK i temperatury pilnują RTL-e więc sytuacja może trochę odbiegać.

Pamiętaj też że kaloryfery to specyficzny grzejnik i swoją maksymalną sprawność uzyskuje przy temperaturach raczej wyższych bo i ogrzewanie pomieszczenia nie jest już poprzez promieniowanie całej podłogi tylko poprzez konwekcję i dlatego przy niskim zasilaniu obieg temperatury nie jest tak intensywny i można zaobserwować że w drugim końcu pomieszczenia temperatura różni się i to dość odczuwalnie.

Promieniowanie zachodzi takze ale z uwagi na małą powierzchnię nie jest aż tak istotne .

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moim zdaniem wszystkie muszą być otwarte ale warunkiem jest umieszczenie regulatora w najcieplejszym miejscu .

Wtedy w pokoju z odkręconym grzejnikiem temperatury pilnuje regulator a pozostałe cieplejsze i przegrzewające się już pomieszczenia doregulowuje się RTL-ami.

U Ciebie sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana.

Miałeś na myśli oczywiście najzimniejsze pomieszczenie.

 

Na razie dziękuję. Wracam do testów i obserwacji. Tymczasem pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę testował twoja propozycję z podniesieniem krzywej, tak się zastanawiam nad ustawieniem trybu auto włącz: Eco czy to nie jest przyczyną nie dogrzewania poddasza bo w tej funkcji kocioł przez noc nie pracuje tylko w duże mrozy. Pytanie czy przestawienie na noc nie spowoduje znacznego wzrostu zużycia i czy wogole coś da? Teraz mam jedno okno 4 do 22 tryb dzień A 6 godz. Temp nocnej na Eco to jednak chyba wychladza podloge znacznie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj wyrównać temperaturę poprzez skręcenie rotametrów na parterze lub odkręcić te na piętrze.

Jeśli to nic nie da to jedyna rada to zasilenie piętra sprzed mieszacza.

Tak w ogóle to przy 100% podłogówki jest on tam nie potrzebny ale jeśli hydraulik Ci go już podarował to wykorzystaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy mam pytanko odnośnie poniższej sytuacji:

 

Budynek w trakcie wykańczania wew, na zewnątrz docieplony 20 cm styro, ocieplony strop na strychu 20 cm styro, ściany na strychu od wew 20 cm styro, między parterem a piętrem 10 cm styro, brak ocieplenia dachu na klatce schodowej, drzwi zew. docelowe, brama garażowa też, poza tą klatką schodową na I piętrze->strych wszystko szczelne, CM 470 na parterze.

100% podłogówka, 3 drabinki ( ale na tym samym obiegu ), powierzchnia do ogrzania ok 200m2 ( parter + piętro), rotametry wszystkie tak samo otwarte 1,5l/min.

 

Po skończonym wygrzewaniu jastrychu, ustawiłem temp. zadaną na 18 st ( dzień i noc ), jednak kocioł dogrzewa do 15-15,5 st. ( taka temp wyświetla się na regulatorze). tryb Auto, Termostat, KG 0,4, pogodówka. Ogólnie jak się wejdzie do budynku czuć że grzeje, podłoga ciepła, ale nie osiąga zadanych 18 st.

Podczas wygrzewania jastrychu temp w domu dochodziła do 21 st przy uchylonych oknach i otworach drzwiowych i bramie zabitej deskami ( hulał wiatr )i bez ocieplenia ścian.

 

w zał. zdjęcie kotłowni

Obraz1.jpg

 

Jakiś pomysł o co kaman ?

 

I jeszcze pytanie - czy z poziomu pieca/CM można sprawdzić pobór gazu? dzienny/miesięczny? Widzę taka funkcje w instrukcji ale w regulatorze nie mogę jej znaleźć

Edytowane przez suzanita
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze to może zamieść dokładniejsze zdjęcie wszystkich elementów w kotłowni. Interesuje mnie szczególnie element dolny czyli prawdopodobnie grupa pompowa. Możliwe że z mieszaczem ale nie widać. Po drugie to w instalacji masz jak widzę sprzęgło.

Po trzecie to winowajcą takiego stanu mogą być niestety coraz bardziej niesprzyjające warunki pogodowe na zewnątrz oraz brakujące ocieplenie dachu.

 

Podczas wygrzewania jastrychu temperatury dochodzą do 45 - 50*C więc uzyskanie 21*C wewnątrz nawet przy otwartych oknach nie jest tu jakimś rekordem ciepła, natomiast przy krzywej grzewczej 0,4 oraz temperaturach dochodzących do 5*C na zewnątrz temperatura czynnika grzewczego podłogi raczej jest na poziomie 25 - 29*C więc stąd te rozbieżności.

Poza tym ciepłe powietrze jak wiadomo wędruje do góry więc brak ocieplenia dachu oraz niewymieniona ilość i jakość ocieplenia pomiędzy poddaszem a strychem może być tu głównym powodem.

Po trzecie to interesujący mnie element może dodatkowo obniżać temperaturę czynnika grzewczego podłogówki.

Po czwarte to przepływy na poziomie 1,5l/min są całkiem zadowalające ale na wszelki wypadek zrobił bym próbę w której zakręcę wszystkie dodatkowo dołączone drabinki.

Po piąte to w instalacji ze sprzęgłem ważne są przepływy i ustawienia obu pomp czyli tej w kotle oraz tej za sprzęgłem która niejako wysysa wodę ze sprzęgła.

Jeśli kociołek Vaillant jest nowego typu to ma już zamontowaną pompę której prędkość jest ustalana automatycznie przez elektronikę kotła która dostosowuje ją do uzyskania najlepszych parametrów kondensacji.

Nadmierne zmniejszenie prędkości pompy kotła oraz stała wysoka prędkość pompy 2 za sprzęgłem może spowodować że pompa oprócz czynnika o wysokiej temperaturze tego podawanego przez kocioł wysysa także część czynnika powracającego z podłogówki o niskiej temperaturze. Dlatego w sprzęgle może dochodzić do zmieszania i spadku temperatury wody zasilającej podłogówkę.

 

Najlepiej zawołać instalatora który jest autorem tego wszystkiego aby poustawiał prędkości pomp i dostosował wszystko do panujących warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam, chciałbym się poradzić odnośnie ustawień pieca. Posiadam domek jednorodzinny 110m2 z lat 80 ocieplony, 2 lata temu wymienione okna z roletami, ogrzewanie mam tylko kaloryferami aluminiowymi (nie najnowsze). W tym roku wymieniłem kocioł na Vaillant 206/5-5, jednak zużycie gazu jest dosyć duże (10/11m3/dobę). Na piecu temperatura zadana C.O jest ustawiona na 55, moc w trybie c.o 17kW (tak ustawił monter Vaillanta). W pokoju mam programator bezprzewodowy Salus z ustawionym programem 6-8 oraz 16-23 ma być temperatura komfortu 21 stopni, temperatura ekonomiczna jest 19 stopni. Bardzo prosiłbym o pomoc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, chciałbym się poradzić odnośnie ustawień pieca. Posiadam domek jednorodzinny 110m2 z lat 80 ocieplony, 2 lata temu wymienione okna z roletami, ogrzewanie mam tylko kaloryferami aluminiowymi (nie najnowsze). W tym roku wymieniłem kocioł na Vaillant 206/5-5, jednak zużycie gazu jest dosyć duże (10/11m3/dobę). Na piecu temperatura zadana C.O jest ustawiona na 55, moc w trybie c.o 17kW (tak ustawił monter Vaillanta). W pokoju mam programator bezprzewodowy Salus z ustawionym programem 6-8 oraz 16-23 ma być temperatura komfortu 21 stopni, temperatura ekonomiczna jest 19 stopni. Bardzo prosiłbym o pomoc.

 

Po pierwsze to przy takim ogrzewaniu głowice grzejnikowe w pokoju z regulatorem Salus powinny być odkręcone na MAX.

Po drugie to różnica temperatur 19*C a 21*C jest za duża.

Po trzecie to ustawiony program czasowy o ile jest dopasowany do bytności mieszkańców to nijak się ma do ustawionych temperatur i oszczędności.

Po czwarte to kocioł pracuje w trybie automatyki utrzymując stałą temperaturę wody w obiegu CO.

 

Ogólnie mówiąc to sytuacja w której regulator oraz głowice grzejników odpowiadają za temperaturę w pomieszczeniu jest zła gdyż są one zdublowane i powoduje to zakłócanie pracy jeden na drugiego.

O ile w pomieszczeniu z regulatorem grzejniki będą nawet odkręcone na max i tylko regulator SALUS będzie dbał o temperaturę to inne pomieszczenia które są regulowane przez głowice grzejnikowe będą oddziaływały powodując tam wahania temperatur .

Należy zrozumieć że wszystkie grzejniki nie grzeją w tym samym czasie tylko ich regulatory żyją własnym życiem otwierając się i zamykając tylko wtedy gdy temperatura w danym pomieszczeniu wzrośnie lub spadnie.

Dlatego taka sytuacja wystąpi np. gdy pomieszczenie z regulatorem osiągnie ustawioną temperaturę i SALUS wyłączy kocioł, natomiast w innych pomieszczeniach w tym samym czasie głowice grzejników otworzą chcąc dogrzać pomieszczenia.

To spowoduje nadmierne wychładzanie pomieszczeń w których o temperaturze decydują głowice oraz wody w tych obiegach więc gdy nastąpi załączenie kotła woda w nich jest na tyle wychłodzona iż kocioł jest zmuszony do nadrabiania zaistniałej sytuacji wykwaterowując palnik wyżej.

 

Podobna sytuacja jest z ustawionym programem czasowym. Rozumiem że pomiędzy godziną 6 - 8:00 następuje w domu przebudzenie i toaleta oraz wyjście do pracy a pomiędzy 16 - 23:00 przychodzicie z pracy itp.ale w tym czasie kocioł musi podwyższyć temperaturę całego domu aż o 2 *C.

Należy tu zrozumieć ze nie jest to tylko podniesienie temperatury powietrza ale również nagrzanie wszystkich ścian i przedmiotów których powierzchnia i kubatura jest znaczna.

Po drugie to nie jestem pewny czy regulator który nie komunikuje się z kotłem i tylko wystawia stan ZAŁĄCZ i WYŁĄCZ nie powoduje przeregulowań w których temperatura oscyluje pomiędzy 18,5*C i 21*C

 

Najpierw radzę zrezygnować z programu i ustawić stałą temperaturę 20*C przez całą dobę.

W pomieszczeniu gdzie umieszczony jest regulator odkręcić zawory grzejnikowe na max.

Likwidacja programów czasowych przyniesie pewien efekt ale większy nastąpi jeśli zlikwidujemy go całkowicie i pozwolimy automatyce kotła na utrzymanie stałej temperatury w instalacji z jej własną histerezą oraz czasem blokady palnika, natomiast za temperaturę w pomieszczeniach będą dbały same głowice.

Jeśli regulator znajduje się w kotłowni i nie ma wpływu na temperaturę to radzę zrezygnować z programów czasowych ustawiając stałą temperaturę 20*C za pomocą głowic na grzejnikach.

Temperaturę na kotle ustawić na max 50*C i w ocieplonym domu to powinno w zupełności wystarczyć.

Pozostałe grzejniki ustawić na 2 - 2,5 co odpowiada mniej więcej 20 - 22*C

Nie zrażać się wysokim spalaniem przez pierwszą dobę i pozwolić na ustabilizowanie się parametrów.

Programy czasowe przy takim regulatorze oraz instalacji grzejnikowej dobierać w granicach 1*C oraz raczej stosować temperaturę dzienną 20*C a nocną 19*C lub odpowiednio 20,5 i 19,5*C

 

Jeśli sytuacja finansowa pozwala to:

Zakupić regulator CalorMatic CM 470.

Podłączyć regulator do kotła za pomocą szyny e-BUS

Wywalić regulator Salus

Wyposażyć dom w czujnik temperatury zewnętrznej.

Odkręcając wszystkie grzejniki na MAX dobrać na regulatorze odpowiednią krzywą grzewczą.

Będzie się ona zawierała w granicach min. 0,7 - 1.2 w zależności od jakości ocieplenia.

Myślę że regulator pogodowy przyniesie tu największe korzyści.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedź, bo już nie wiedziałem w którym kierunku iść z ustawieniem. Regulator znajduję się w dużym pokoju na parterze i głowica jest odkręcona na max (praktycznie w całym domu są odkręcone na maxa). Dom jest podpiwniczany i w garażu znajduję się kaloryfer i w małym pomieszczeniu oraz w łazience jednak tam głowice są na śnieżynkę ustawione, pytanie czy tak zostawić czy zmienić? W ciągu dnia w domu jest jedna osoba. Zdecyduję się na próbę stałej temperatury 20 stopni przez całą dobę (czyli na Salusie ustawić tzw. program 4 gdzie jest stała temperatura komfortu i ją ustawić na 20 stopni, dobrze rozumiem?) oraz temperatura na piecu 50 stopni. Co do regulatora CalorMatic monter z Vaillanta stwierdził, że nie potrzebuje go i wystarczy taki.. Edytowane przez mat93
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaloryfery w piwnicy i garażu możesz zostawić.

Ustaw stałą temperaturę bez jakichkolwiek programów czasowych w których obniżasz temperaturę nawet o 1*C.

O ile Twój instalator miał rację że coś takiego wystarczy to niestety nie zadbał on o Twój portfel i rachunki za gaz.

Z doświadczenia radzę przejść na regulację pogodową sterowaną z oryginalnego regulatora Vaillanta który będzie sterował mocą palnika a nie tylko czasem załączenia.

 

Odnośnie zużycia gazu to pisząc że jest ono duże stwarzasz wrażenie że kiedyś było ono mniejsze lub też wymieniając kocioł liczyłeś na większe oszczędności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 2 lat jestem nowym właścicielem domu, poprzedni kocioł to był 17 letni Viessmann Vitodens 200, uszkodził się w nim zawór trójdrogowy, stwierdziłem, że nie ma sensu inwestować w niego, dlatego zdecydowałem się na nowy kocioł z myślą na większe oszczędności.. Na razie zastosuje się do pana rad i będę obserwować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety przy starej instalacji grzejnikowej większych oszczędności nie przewiduję. Kilka m3 można uszczknąć poprzez odpowiednią regulację programową i inne ustawienia.

Przejście na stałą temperaturę jest nadal aktualne.

po 2 - 3 dobach od ustabilizowania się temperatury spiszesz stan licznika a po kolejnej podasz spalanie i średnią temperaturę zewnętrzną.

Niestety lata 80-te to epoka budowy typowych kostek (sześcianów), więc może zanim zaczniesz w cokolwiek inwestować pierw opisz czego jesteś właścicielem ( materiał ścian, grubość ocieplenia, typ stropu) bo oprócz metrażu i poznanej całkiem niedawno wiedzy o podpiwniczeniu i garażu nie wiem za wiele.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domek piętrowy podpiwniczony 110m2. Strop ackerman, ściany pustak betonowy, styropian 8. Ocieplenie zrobione jakieś 17 lat temu nie za mojej kadencji, poprzedni właściciel miał o tyle fantazje żeby zrobić w dwóch dużych pokojach dodatkowo ogrzewanie podłogowe i w 2 łazienkach, jednak podłogówka jest zakręcone z czego co mi wiadomo(a przynajmniej nie czuć po kafelkach). Na dachu mam kolektory słoneczne na ciepłą wodę, z zasobnikiem 300l (2 wężownice jedną do kolektorów, druga do kotła). Minusem jest też to, że w całym domu na podłodze są kafelki, zdaje sobie z tego sprawę, że kafelka jednak ziębi i to bardzo, dlatego w planach póki co chce zrobić na piętrze panele. Za mojej kadencji wymieniłem nowe okna z roletami, drzwi wejściowe nowe i od tego roku nowy kocioł Vaillanta z programatorem Salus. Jak widać domek nie jest mega zrobiony, jak niektórzy mają, dlatego napisałem na forum w celu pomocy i byłbym bardzo wdzięczny w jakim kierunku tu iść.. Może ustawie, żeby w ciągu dnia było 20.6 a na noc 19.6? (Salus ma ustawianie temperatury co 0.2). Edytowane przez mat93
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz uzyskać jakichkolwiek większe oszczędności należy możliwie w największym stopniu spróbować docieplić ściany zewnętrzne kolejną warstwą przynajmniej 5 - 10 cm styropianu.

Inwestycja jest o tyle wygodna że można ją wykonać po części samemu w dwóch ratach, docieplając oraz kładąc zaprawę ze zbrojeniem w jednym roku a następnie tynki ozdobne w drugim już z pomocą fachowców.

Jeśli dach jest spadzisty lub przy dachu płaskim istnieje nad stropem poddasza jakakolwiek pustka powietrzna należy dążyć do jej docieplenia wełną, bądź innym materiałem.

Jeśli w domu jest podłogówka to ze względu na spodziewaną jakość ocieplenia podłogi raczej jej nie uruchamiać.

 

Zaczynam uważać że jak na pustak betonowy 8 cm styropianu i ogrzewaną powierzchnię te 10m3 gazu to całkiem dobry wynik.

 

Myślę ze kolektory słoneczne i połączona wężownica są w jakiś logiczny sposób sterowane.

 

Panele na pewno przyniosą efekt w postaci odczucia ciepła i stała temperatura rzędu 20*C powinny przynieść efekty idące w pozytywnym kierunku.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że na tym programie komfort w ciagu dnia jest niski( od 16 jak było 21 to całkiem znośnie), aktualny 20 stopni przez całą dobę, głowice w pozostałych pomieszczeniach ustawiłem na 4.5 i też jest średnio :/ Co do dachu to jest płaski bez poddasza. Edytowane przez mat93
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam po przerwie. Temperatury na tyle spadły że postanowiłem ponownie podjąć próbę wyznaczenia KG. Mareks77 oczywiście liczę na twoje pomocne uwagi.

 

Przez ostatnie dwa miesiące ogrzewałem w trybie termostat. Temp. nocna 20 stopni, dzienna 21 stopni, przedziały po ok. 12h. KG=0,4. Kocioł dogrzewał do zadanej.

 

1. Wydaje się że temp. są odpowiednie aby starać się skorygować KG i wyszukać tą odpowiednią ?

 

A tak na marginesie:

2. Jaką temp. proponujecie dla kotłowni z kaloryferem pełniącej funkcje schowka, przechowalni, magazynku ?

3. Mój dom ma wspólną nie ocieploną ścianę z garażem. Garaż jest ocieplony i ma kaloryfer. Ile stopni powinienem utrzymywać w garażu aby nie wychładzać pomieszczeń w domu po drugiej stronie ściany?

Edytowane przez babarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Temperatury są odpowiednie. Dla dobrania KG przełącz na opcję BRAK oraz lepiej nie stosuj programów czasowych.

Myślę o stałej 20 *C.

Ze względu na posiadanie samych grzejników w instalacji radze ogrzewania nie opierać o KG oraz o otwarte na max głowice termostatyczne, gdyż niskie temperatury zasilania powodują odczucie chłodu w miejscach oddalonych od grzejników.

Nikogo do próby nie zmuszę i wykonać próbę może jednak grzejniki głównie grzeją na podstawie konwekcji więc im wyższa jest temperatura tym szybszy jest ruch powietrza a co za tym idzie i przemieszanie temperatury w pomieszczeniu.

Dla grzejników KG raczej na poziomie min 0,7, tryb BRAK oraz regulacja głowicami.

2. U mnie w kotłowni 2 x 2,5 m sąsiadującej przez drzwi z ogrzewanym garażem kaloryfer nie występuje a i tak jest najcieplejszym miejscem w domu.

Myślę że należy raczej wykonać próbę z całkowitym zakręceniem, obserwując temperaturę.

3. Temperatury ogrzewanego garażu sąsiadującego ze ścianą domu zależą od materiału budowlanego a co za tym idzie od współczynnika przenikania przegrody.

Temperatury różniące się o max 5*C raczej nie wpłyną ujemnie na sąsiednie pomieszczenia o ile jesteś w stanie do takich zejść przy zakręconym grzejniku, jednak każdorazowe otwarcie bramy doprowadza do wyziębiania pomieszczenia a to ma już wpływ na te sąsiednie.

Temperatury jeszcze nie są aż takie ujemne więc można wykonać próbę z zakręconym grzejnikiem.

Każda temperatura powyżej tej która się ustabilizuje po powiedzmy 2 dobach spowoduje poprawę wychładzania pomieszczeń sąsiednich.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...