Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

Witam

Posiadam od Września kocioł Vaillant Eco Tec VC Plus 306/5-5 30kW i sterownik Colormatic VRC700/5. oraz sterownik pogodowy. Dom lata 80, ocieplony tylko strop i jedna ściana. Okna o wsp.1,1. Powierzchnia ok 250m2 tylko grzejniki (przewymiarowane)

Na początku po instalacji krzywa grzewcza 1.2, tryb ECO, termostat. Pomieszczenie w którym zainst. jest VRC700 to salon i nie jest on najzimniejszym pomieszczeniem. Przy takich ustawieniach bez problemu osiągałem docelowe 21.5C wtedy termostat wył. kocioł i robiło się zimno. Histereza 1C robiła swoje i jakiś czas grzejniki wogole nie grzały. Na poddaszu robiło się nieprzyjemnie zimno. Następnie szukałem krzywej i wyłączyłem obniżenie temp. na noc i korekta temp. pokojowej ust. na brak. Kocioł grzeje teraz według krzywej 0,7 praktycznie we wszystkich pomieszczeniach osiągam zamierzone temperatury. Tylko chodzi cały czas. Zużycie przy -5C to około 22m3 gazu na dobę. Czy lepiej zwiększyć krzywą? i blokować resztę pomieszczeń termostatami? Czy poprostu to są optymalne ustawienia. Wolał bym również na noc obniżyć temp. o 1C ale nie wiem czy to ma jakieś uzasadnienie odnośnie kosztów. Czy ma również sens obniżanie mocy kotła w ust.? Skoro mój ewidentnie grzeje z małą mocą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Musisz zwiększyć krzywą do poziomu 0,8 lub więcej a zawory termostatyczne grzejników ustawić na wymagane w pokojach temperatury. Tak naprawdę do regulacja pogodowa przy grzejnikach nie sprawdza się gdyż praca z obniżoną temperaturą zasilania gdy na zewnątrz temperatury są jeszcze w okolicach +5*C lub 0*C powodują że ich wydajność jest nie zadawalająca a w pokojach z dala grzejników może pojawiać się uczucie chłodu.

Musisz doprowadzić do takiego etapu w którym kocioł wyłącza się gdy np osiągnie temperaturę zasilania wyliczoną z krzywej a np. grzejniki zamkną się i tym samym pojemność instalacji spadnie.

 

Nie wiem kto ci tam wpakował tak duży kocioł i jeszcze polecił drogi regulator pogodowy.

Dom można by swobodnie ogrzać kotłem VC 246.

 

Druga możliwość to zaprzestanie regulacji pogodowej i skupienie się na utrzymaniu stałej temperatury na zasilaniu np 50*C

To prawdopodobnie zapewni największe oszczędności w typowej instalacji grzejnikowej.

 

Obniżenie nocnej temperatury działa tylko wtedy gdy regulację opieramy na krzywej grzewczej ponieważ temperatury na zasilaniu są wyliczane według ustawionej temperaturze na regulatorze nawet wtedy gdy regulujemy w trybie BRAK. Jeśli jednak zapragną nam się oszczędności i zwiększymy krzywą grzewczą a regulację oprzemy o zawory grzejnikowe to niestety obniżanie nocne temperatury nic nie da.

 

Zużycie niestety jest duże bo dom nie jest ocieplony a jego powierzchnia ogromna.

 

Obniżanie mocy nie ma najmniejszego sensu.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie wygląda sprawa jak firma " Janusze" instalują kocioł. No już trudno , wcześniej się nie orientowałem co założyć a oni doradzili tali kocioł i sterownik.

Na niskie rachunki nie liczę ale interesuje mnie jak najlepiej ten kocioł ustawić. Wcześniej trochę grzebałem w ust. i różnica w zużyciu gazu była znaczna. Przy podobnych temp. Niestety nie mam doświadczenia a nie chce zmieniać w ciemno. W przyszłym roku robię docieplenie , to jakąś złotówkę się urwie z rachunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jest. Moc maksymalna 30kW to mały problem, natomiast tak naprawdę liczy się moc minimalna i poziom w której wymiennik osiąga największą sprawność.

Tak czy inaczej przy Twojej powierzchni i ociepleniu a raczej jego braku kocioł nie schodzi poniżej 6 - 7kW a taka jest właśnie jego minimalna moc.

Jeśli rachunki są sprawą drugorzędną to leć dalej na regulacji pogodowej. Krzywej grzewczej nie masz co dobierać ale jeżeli tak jak piszesz instalacja jest przewymiarowana to prawdopodobnie zejdziesz z nią do poziomu 0,6 - 0,7 aby przy odkręconych na max głowicach termostatycznych osiągać w miarę stałą temperaturę ale kocioł będzie chodził cały czas.

Z racji tego że w kotle 30kW wymiennik osiąga największą sprawność przy 30% mocy to musi pracować właśnie w takim zakresie.

Radzę więc zwiększyć krzywą do poziomu 0,8 - 1.0 i spróbować regulacji według trybu TERMOSTAT. Jeśli nie będziesz w stanie bez żadnej ingerencji osiągnąć wyrównanej temperatury we wszystkich pomieszczeniach to spróbuj wyregulować ją za pomocą kryzowania.

Jeśli taka opcja nie przejdzie to jesteś skazany na tryb BRAK i regulacja temperatury będzie oparta na głowicach termostatycznych.

Wejdź jeszcze do menu instalatora w kotle KOD:17 i w kodach diagnostycznych zwiększ czas blokady ogrzewania D.002 na 40 - 50 minut.

 

Jeżeli obniżysz temperaturę nocną to rób to tylko o 1 - 1,5*C..... wyższa różnica powoduje wyższe rachunki gdyż kocioł musi potem uzupełnić energię czyli temperaturę w całym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tomtom13 – powiem z własnego doświadczenia ( a mamy podobne domy) że najważniejsze jest ocieplenie budynku. Dokończ termomodernizację, potem kierując się radami Mareks77 (pozdrawiam i dziękuję za fachowe wskazówki z ubiegłego roku :D ) staraj się wyznaczyć idealną krzywą dla domu. Na pewno uda Ci się zejść ze zużyciem kilka kubików na dobę. :yes:

 

Co do pracy w trybie termostat lub braku korekty. Sprawdziłem że w mroźne dni praca kotła w trybie ciągłym przez 24h to nieznaczne podwyższenie zużycia gazu (1 może 1,5 m3) w stosunku do pracy w trybie termostatu z obniżeniem nocnym. Komfort zaś nieporównywalny.

Edytowane przez babarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż..... Budujesz dom i chcesz mieć ogrzewanie. Z biegiem czasu oprócz ogrzewania i wahania temperatury pomieszczenia o prawie nie odczuwalne 1*C marzy Ci się ciepło bez wahania temperatur albo jeszcze ciepła podłoga po której stąpasz boso :)

Czasem pogodzenie oszczędności z tymi wymienionymi jest trudne lub niewykonalne, no ale po coś chyba spędza się pracy większą część dnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie .

Coraz bardziej zgłębiam temat i dzięki za informacje na temat sterowników . Po analizie zdecydowałem się na przewodowe zgodnie z Waszą namową. Ale mam teraz inny problem. Chcę zakupić sprzęgło i grupy pompowe. Jak zacząłem analizować ich parametry to widzę ze grupy ze zmieszaniem mają kvs zaworów na poziomie 8 lub 10. Moja dotychczasowa instalacja podłogowa chodzi na zaworze VTA 322 a on ma Kvs 1,8. Przewymiarowanie przepływów jest ponoć niewskazane. Czy tez jest to bez znaczenia w grupach pompowych ?. Czy znacie może zestawy grup pompowych ze sprzęgłem dla pieca 20 kw z niższym kvs?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W instalacji dzielonej bez sprzęgła kvs może mieć wpływ na nadmierne wysysanie czynnika z obiegu bezpośredniego ale zawsze pozostają przekroje instalacji i bieg pompy, więc dla w miarę ogarniętego instalatora znaczenia jako takiego nie ma.

Poza tym sam zawór i jego współczynnik nie odpowiada za przepływy w instalacji więc nie myl pojęć.

 

http://www.meibes.pl/technologia-kotlowni/systemy-zabudowy-kotlowni-do-70-kw/grupa-pompowa-mieszajaca/nowosc-grupa-pompowa-do-ogrzewania-podlogowego-thermix-z-mieszacem-i-silownikiem-ze-zintegrowana-regulacja-temperatury-dla-kotlow-wiszacych

 

Jeśli już musisz mieć to ta współpracuje z Vaillantem od ponad 5 lat

 

Tak na uwadze to czy musisz instalować gotową grupę pompową. Zwykły zawór Arfiso z siłownikiem i pompę zamontuje zwykły hydraulik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 3D czy to z siłownikiem czy z ręczną regulacją temp.powinien mieć Kvs dostosowany do danego obiegu grzewczego.Moc kotła nie ma tu nic wspólnego.

Przewymiarowanie zaworu 3D skutkuje nieprecyzyjną regulacją temperatury i dużo szybszym zużyciem siłownika bo zamiast korygować kilkanaście razy na dobę położenie zawieradła zaworu to będzie wachlował prawie cały czas i tych korekt będzie powiedzmy przykładowo 200 i wiecej.Z tego co obserwuje z praktyki instalatorzy nagminnie montują zawory o zbyt dużych Kvs-ach i nawet się nad tym nie zastanawiają,nie widzą problemu,działa działa ale czy poprawnie to już ich nie obchodzi,skasują i żegnaj Gienia.Mówię tu o zaworach z siłownikiem bo znów przy zaworach z ręczną nastawą czyli typu ATM czy VTA jest odwrotna tendencja tu z kolei Kvs-y są zaniżane a później są problemy z przepływami.

Istnieją na rynku grupy pompowe z ESBE np.GRA 100,można powiedzieć uniwersalne które dzięki wbudowanemu tzw.progresywnemu zaworowi mieszającemu ograniczają do minimum ryzyko przewymiarowania zaworu 3D,będą poprawnie funkcjonować prawie w każdej w mniejszej czy większej instalacji w domku jednorodzinnym.Cena pewnie też nie mała)

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety dzisiejszy instalatorzy ze względu na nawał pracy nie chcą bawić się w montaż instalacji na osobnych komponentach, proponują wszystko na grupach pompowych najlepiej od razu zintegrowanych ze rozdzielaczem i sprzęgłem. Znalazłem coś takiego: termojet.pl ciekawe rozwiązanie prawdopodobnie składane na Ukrainie. Firma jest blisko blisko mnie ale kogucik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pogadaj ze swoim instalatorem jak mężczyzna i przejdźcie się się do Hurtowni Onninen lub Polplus

Masz je u siebie w Gliwicach i każdym większym mieście.

Twój hydraulik prawdopodobnie się tam zaopatruje i zgrywa nieporadnego bo sam podjąłeś się zaopatrzenia w materiały.

 

Albo chce te zlecenie albo nie i na jego miejsce czeka dziesięciu innych. Odpowiedni PIAR to połowa sukcesu, a z gotowych klocków to Ci hydraulik nie jest potrzebny tylko dwie ręce ( nie lewe ). :)

 

Firma hydrauliczna lub instalatorska typu krzak jedzie po najmniejszej lini oporu bo się palnika nie chce wziąć do ręki i trochę miedzi.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

Skontaktowałem się z drugim instalatorem i jak mu powiedziałem ze zaproponowano mi układ ze sprzęgłem i 2 grupami pompowanymi to się roześmiał i powiedział ze ma się pierdo... ąć w łeb. Zaproponował mi na szybko układ podobny do tego co ma Mareks77 czyli pompa kotłowa zasila do grzejników i CWU i ewentualnie grupa pompowa do podłogówki.

Dla przypomnienia zamieszczam specyfikację mojej dotychczasowej kotłowni z prośba do Mareks77 czy w twoim układzie dało by się podłączyć dodatkowo VR91 (bo go zakupiłem) i nie chce sterować grzejnikami za pomocą zaworów termostatycznych.

 

Aktualnie posiadam:

Piec 24 Kw na ekogroszek.

1 pompa CO do grzejników Grundfos 25-60-180 zasila dwa rozdzielacze :

- dół 4 grzejniki z termostatami w tymjeden w garazu

- góra 6 grzejników z termostatami

Łącznie około 120 m2

 

2. Pompa CO do podłogówki Grundfos 25-60-180 zasila rozdzielacz z 7 pętlami ogrzewania na dole domu. Przed rozdzielaczem jest jedna nitka do ogrzewania łazienki na górze. Instalator nie włączył ja w rozdzielacz bo poprzednio była zasilana przez boiler ?. Łącznie około 70 m2.

 

3. Pompa CWU - podłogówki Grundfos 25-40-180 zasila tylko boiler.

 

Zakupiłem :

1. Piec Vaillant EcoTec 205 5-5 wraz z zasobnikiem VIH 120B

2. Moduł mieszający (sterowania dwoma obiegami) VR70

3. Regulator pogodowy Multimatic VRC 700/6 ma sterować temperaturą instalacji podłogowej zamontowany na dole.

4. Regulator VR 91 zdalne sterowanie obiegiem grzejników ma być zainstalowany na górze.

5. Czujnik przylgowy VRC9642 – zabezpieczenie podłogówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim nie ponieważ starszy typ regulatora współpracuje tylko z VR81.2 więc mam go zamontowanego i układ pracuje poprawnie, natomiast w Twoim układzie jak najbardziej VR91 będzie chodził z VRC700

 

Z VR91 nie ma żadnego problem. Łączysz go bezpośrednio do kabla eBUS. Biegunowość nie ważna.

 

Grupa pompowa z mieszaczem i siłownikiem do podłogówki sterowana z VR71i tej wersji się trzymaj.

 

VR700 zamontowany na parterze przyporządkowany do strefy podłogówki, natomiast VR91 zamontowany na poddaszu lub w pomieszczeniu z grzejnikami przyporządkowany do strefy grzejników.

Zaworami termostatycznymi możesz trochę zróżnicować temperatury w pokojach pozostałych ale tylko w dół.

Zawór na grzejniku w pokoju w którym jest zamontowany VR91 otwarty na max lub na temperaturę wyższą nić ustawiona na regulatorze.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 pętli ogrzewania podłogowego to nie jest dużo ale razem z 10 grzejnikami trochę się tego uzbiera. Jeśli instalator dobrze ustawi kryzowanie grzejników oraz puści główne gałęzie do rozdzielaczy odpowiednio większym przekrojem to układ będzie działać bez sprzęgła i nie będzie problemów.

 

Mam u siebie 10 grzejników, 8 na poddaszu 2 na parterze, jeden w garażu i 6 pętli podłogówki na parterze plus jedna na poddaszu w łazience.

Uzbiera się tego ok 90m2 podłogówki.

 

W takim układzie nawet obowiązkowym jest regulator VR91 ze względu na to aby obwód grzejników nie pracował w trybie BRAK grzejąc cały czas z przerwami poddasze.

 

Przepływy podłogówki radzę różnicować nie więcej niż pomiędzy 0,7 - 1,1.

Pompa w mieszaczu najlepiej jakby miała 3 biegi dla możliwości regulacji.

 

Samo sprzęgło z otuliną to raczej niewielki wydatek ale razem z pompą suma robi się już większa.

W układzie bez sprzęgła lekkim problemem jest ogrzewanie grzejników razem z podłogówką ale tu temperatury czynnika grzewczego są niższe ze względu na dwie osobne krzywe grzewcze ustawiane dla obu obiegów więc różnica tylko w pojemnościach układu grzewczego.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W układzie bez sprzęgła lekkim problemem jest ogrzewanie grzejników razem z podłogówką ale tu temperatury czynnika grzewczego są niższe ze względu na dwie osobne krzywe grzewcze ustawiane dla obu obiegów więc różnica tylko w pojemnościach układu grzewczego i różnicy pomiędzy zasilaniem a powrotem..

 

Jeden kocioł, jedna temperatura zasilania, jeden cykl grzania i ...dwie krzywe...?

Jak to wytłumaczyć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie krzywe zarówno dla kotła jak i dla obwodów. Zależy który obwód jest ogrzewany. Dla obiegu podłogówki ustawiasz np.dla Vaillanta 0,35 natomiast dla obiegu grzejników 0,8 itp.

Przy tej samej temperaturze zewnętrznej np 0*C obieg bezpośredni i kocioł na zasilaniu ma 40*C, natomiast mieszacz dla podłogówki robi z tego 25*C. Jeśli ma być ogrzewana sama podłogówka to kocioł na zasilaniu ma 25*C, mieszacz otwarty na 100% pracuje podłogówka i grzejniki ale dla tych drugich to prawie nic, natomiast jeśli jest potrzeba ogrzewania samych grzejników kocioł na zasilaniu ma 40*C natomiast mieszacz jest zamknięty.

 

Widać można :)

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czepiasz się drugi raz o to samo. Masz jakąś fobię na tym punkcie czy przeszkadza Ci że grzejąc podłogówkę kocioł zasila grzejniki temperaturą 25*C. Myślę że gołą ręką nawet nie wyczujesz różnicy więc dopłacanie 1500 - 2000zł za sprzęgło i pompkę chyba nie ma sensu.

 

Jeden kocioł, jedna temperatura zasilania, jeden cykl grzania i ...dwie krzywe...?

Jak to wytłumaczyć ?

 

Gdzie u Ciebie jest mowa o sterowaniu.

Ma instalacja dwie krzywe grzewcze? MA. Nawet w jednym cyklu grzewczym.

 

Nie myl sterowania z zasilaniem

Niezależne sterowanie masz bo za jeden obwód odpowiada VRC700 natomiast za drugi VR91. Jeśli obydwa będą ustawione w trybie termostat to sterowanie będzie niezależne.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czepiasz się drugi raz o to samo. Masz jakąś fobię na tym punkcie czy przeszkadza Ci że grzejąc podłogówkę kocioł zasila grzejniki temperaturą 25*C. Myślę że gołą ręką nawet nie wyczujesz różnicy więc dopłacanie 1500 - 2000zł za sprzęgło i pompkę chyba nie ma sensu.

 

 

 

Gdzie u Ciebie jest mowa o sterowaniu.

Ma instalacja dwie krzywe grzewcze? MA. Nawet w jednym cyklu grzewczym.

 

Nie myl sterowania z zasilaniem

Niezależne sterowanie masz bo za jeden obwód odpowiada VRC700 natomiast za drugi VR91. Jeśli obydwa będą ustawione w trybie termostat to sterowanie będzie niezależne.

 

 

Nie czepiam się. Bez STEROWANIA nie ma tego o czym piszesz. Więc sterowanie niezależne jest...czy nie jest ? Bo wiesz, jak się ze słów chce zrobić to czego nie ma, to twoje do mnie czepianie, jest tym samym, co moje do ciebie sterowanie :)

Mnie nie chodzi o temperaturę....ale to nie ważne, bo znowu się czepiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...