Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

W tym momencie przy 6 stopniach, KG 0,74, temp. zasilania 38 stopni. Zauważyłem, że rano jest 43-45 stopni, ale pewnie po nocnym rozruchu. Podpowiesz jak dokładnie ustawić te parametry na sterowniku ? Czy ciągła praca np. na 45 stopniach nie zwiększy znacznego zużycia gazu ? Czy nie dojdzie do przegrzania podłogówki i grzejników bez termostatów ?

Czyli według Ciebie nie ma sensu na obniżanie temperatury na noc ? Lepiej wyregulować na termostatach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Niczego nie obniżaj.

Na razie zanim cokolwiek postanowimy to wyłącz adaptację krzywej grzewczej a następnie ustaw krzywą grzewczą na wartość 0,8

Wyłącz także programator z pracą dzienną od 6 do 21 oraz obniżoną temperaturę.

Ogrzewanie Tryb Ręczny Temperatura zadana 21*C

 

Odczekaj 1 dobę aż układ się ustabilizuje

Na powyższych parametrach musisz zaobserwować po pierwsze jaki jest czas pracy kotła od załączenia czyli prawdopodobnie gdy temperatura spadnie do 20,5*C do uzyskania temperatury zadanej 21 - 21,5*C

po drugie jaki jest czas postoju kotła do ponownego rozruchu.

Po zmianie i wyzerowaniu planowania powinieneś to przyuważyć któregoś popołudnia po pracy

 

Dajmy sobie na to ze 2 dni lub do weekendu a w poniedziałek podziel się wiadomościami a ja powiem jak ustawić programator czasowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na powyższych parametrach musisz zaobserwować po pierwsze jaki jest czas pracy kotła od załączenia czyli prawdopodobnie gdy temperatura spadnie do 20,5*C do uzyskania temperatury zadanej 21 - 21,5*C

po drugie jaki jest czas postoju kotła do ponownego rozruchu.

Po zmianie i wyzerowaniu planowania powinieneś to przyuważyć któregoś popołudnia po pracy

Mogę gdzieś te parametry odczytać na kotle ? Czy tylko krzesełko do kotłowni i się wpatrywać w "płomienie" ?

 

W każdym bądź razie dziękuję za pomoc.

Jeszcze dzisiaj potrzymam na 21stopni bez obniżania temp. przez noc i zobaczę jakie będzie dobowe zużycie. A jutro zastosuje się do Twoich rad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj rano dokonałem zmiany o których pisałeś. Bez przedziały czasowego, z grzywą grzewczą 0.80.

Wczoraj wieczorem już grzałem 24h na 21 stopniach, ale KG wynosiła 0,74, tak jak sobie piec sam ustawił. Zużycie dobowe energii na piecu miałem 91kwh, a więc wyższe niż przedwczoraj. Myślisz, że przy ustabilizowaniu temp. wew. i przy zmianie tych parametrów piec będzie oszczędniejszy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostaw go i rejestruj czasy załączenia i wyłączenia. Zużycie będzie większe bo nie jest w tym przypadku najważniejsze a dostosowanie przedziałów czasowych.

Poza tym po zmianie parametrów zużycie zawsze nie odpowiada rzeczywistości i dopiero po upływie doby jest ono adekwatne.

Pamiętaj o wyłączeniu adaptacji KG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po tych ustawieniach wyraźnie podniosło komfort cieplny w ciagu dnia (nastawa na 21,5 stopnia), ale zużycie gazu drastycznie wzrosło. Według kotła 106 kwh na dobę, zaś po liczniku wyszło 12m3 + woda użytkowa. Piec praktycznie chodzi całą noc i muszę przykręcić termostaty na grzejnikach. Niestety rano wstajemy troszkę zmęczeni, może tez ma wpływ znaczne obniżenie wilgotności powietrza. Mimo tego, że jest osiągnięta temp. wew. mieszkania to kocioł w ciągu dnia zalicza może 3 postoje, rano, w południe i na wieczór. Ale tak dosłownie na ok 30min. W tym momencie wyraźnie czuć chłód. Jednak grzejniki wpływają na pracę powietrza w mieszkaniu.

Ot... takie pierwsze spostrzeżenia, ale dosyć niepokojące odnośnie ilości zużytych m3 gazu na dobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ilości zużyte na razie nie patrz. Termostaty na grzejnikach jeśli o tym nie wspominałem to skręć na 2 - 3 tak aby było dla was OK. To powinno zmusić kocioł do wyłączania się i dłuższych przerw.

W sypialni temperatura oczywiście niższa od 21*C .

 

Jeśli kocioł w ciągu dnia zalicza 3 postoje to dlaczego w nocy ma tego nie robić?

Oczywiście może tak być ale to by się wiązało że temperatura na zewnątrz drastycznie spada.

Ile jest obecnie za oknem w dzień i w nocy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry wszystkim, na wstępie dziękuję za te 63 strony bardzo istotnych informacji. Zajęło mi kilka dobrych dni przeczytanie i zrozumienie zagadnień z tego wątku, ale zdobyta tu wiedza jest bezcenna.

 

Zacznę od przedstawienia konfiguracji:

https://cieplo.app/wynik/1d1fu

 

Dom parterowy 100m / 100% podłogówka + podstawowy układ bez mieszaczy i sprzęgieł.

Poddasze nieużytkowe (stropodach) - skosy nieocieplone

Ściany: ytong + 20-22cm grafit

Podłoga: 15cm grafit

Strop: 30cm wełna 0.033

Okna: trzyszybowe Adams passiv line plus Ug-0.5

 

Piec ecoTEC pro VC 146/5-3 (H-PL) + VR700

Rekuperacja VAR360/4 spięta z VR700

 

Ustawienia pieca: brak/powrót/brak okien czasowych/temp. zadana D/N 22°C/KG 0.25/moc na sztywno 5kW/czas blokady 60min.

 

Wiem, że piec i reku do tak małego budynku jest przewymiarowany. Tak jak większość podczas budowy, bezmyślnie zaufałem instalatorowi. Przy takich ustawieniach spalanie CO+CWU zamyka mi się w wartościach 2.6-3.1m3/doba przy wsp. konw.11,445. W ostatnim tygodniu temperatury zewnętrzne wahają się w przedziale -1/+4°C. Celem jest uzyskanie w całym domu stabilnej temp. 21°C D/N. Piec obecnie niestety ewidentnie nie dogrzewa i rozkład temp. jest nierównomierny. VR700 wisi w salonie i tam uzyskuję przy zdławionych rotametrach 20.5°C (jest to najcieplejsze pomieszczenie). W najzimniejszych pomieszczeniach temp. nie przekraczają 19.7°C.

 

Oczywiście mógłbym podnieść KG, ale po tych 63 stronach wywnioskowałem, że przy stosunkowo dobrym ociepleniu budynku powinienem uzyskać te 21°C. Trafiałem na wpisy gdzie użytkownicy przy 0.2 dobijali bez problemu do 21. Gdzieś robię błąd. Być może winnym jest przewymiarowany recu Vaillanta, który sprawnością nie powala i wychładza pomieszczenia :/

 

dzięki za każdą sugestię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Recu.......? Wszystko możliwe..... wystarczy wyłączyć i odczekać 2 dni

Zdejmij ograniczenie mocy .,,,,, możliwe że to jest powodem.

Inne pomieszczenia są dogrzane do 22*C ?

Podaj wszystkie ustawienia i odczyty z Menu Poziom Instalatora VRC 700

Opisz lub zamieść fotki instalacji. Ile pętli, uzyskane lub nastawione przepływy itp.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Recu.......? Wszystko możliwe..... wystarczy wyłączyć i odczekać 2 dni

Zdejmij ograniczenie mocy .,,,,, możliwe że to jest powodem.

Inne pomieszczenia są dogrzane do 22*C ?

Podaj wszystkie ustawienia i odczyty z Menu Poziom Instalatora VRC 700

Opisz lub zamieść fotki instalacji. Ile pętli, uzyskane lub nastawione przepływy itp.

 

ok, dzięki za odpowiedź. Wrzucę informację z VR700 po pracy.

 

Recu.......? Wszystko możliwe..... wystarczy wyłączyć i odczekać 2 dni

wspomniałem o tym, bo u mnie rury wentylacyjne nie są ułożone w strefie ocieplonej. Instalatorzy ułożyli je na wiązarach nad ociepleniem stropu a ja je przykryłem 20cm wełny. Niestety rekuperatory Vaillanta fabrycznie nie podają temp. nadmuchu itd.

 

Zdejmij ograniczenie mocy .,,,,, możliwe że to jest powodem.

ok, to będzie pierwszy krok tylko czy to nie będzie w kontrze do tego o czym tu pisaliście, żeby dążyć do grzania na minimalnej?

 

Inne pomieszczenia są dogrzane do 22*C ?

problem w tym, że żadne pomieszczenie nie dobija do tej temperatury. Maksymalnie uzyskuje w najcieplejszym salonie 20.5°C (pozostałe 19.6°C). Kiedyś napisałeś, że jeżeli przy danej KG nie uzyskujemy naszej temp. docelowej, warto podnieść temp. zadaną. Nie pamiętam tylko co taki zabieg robi z KG.

 

Opisz lub zamieść fotki instalacji. Ile pętli, uzyskane lub nastawione

rozdz_rot.jpg

 

przepływy mam nie większe jak 1-1.5l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wspomniałem o tym, bo u mnie rury wentylacyjne nie są ułożone w strefie ocieplonej. Instalatorzy ułożyli je na wiązarach nad ociepleniem stropu a ja je przykryłem 20cm wełny.

l

 

Przykryłeś od góry rury 20 cm więc rury są w temperaturze prawie połowy dt czyli temperatur. t wewn. i t zewn.

Dla rur z tworzywa nie powinno to mieć wielkiego wpływu na powietrze wtłaczane .

 

 

ok, to będzie pierwszy krok tylko czy to nie będzie w kontrze do tego o czym tu pisaliście, żeby dążyć do grzania na minimalnej?

l

 

Grzanie na minimalnej mocy tak ale nie w takim sensie aby sztucznie ograniczać moc kotła w sposób który możemy wpłynąć na temperaturę pokojową.

Ograniczenie bez sensu gdyż sam kocioł nie zużyje większej mocy niż potrzebuje do utrzymania stałej ustawionej temperatury wewnętrznej i temperatury

zasilania. Inaczej mówiąc energia wyprodukowana jest równa energii zużywanej dla utrzymania stałych.parametrów.

Prawdopodobnie to nie ma znaczenia ale po prostu aby uzyskać odpowiedź eliminuję wszystko co ma jakikolwiek wpływ na problem.

 

 

problem w tym, że żadne pomieszczenie nie dobija do tej temperatury. Maksymalnie uzyskuje w najcieplejszym salonie 20.5°C (pozostałe 19.6°C). Kiedyś napisałeś, że jeżeli przy danej KG nie uzyskujemy naszej temp. docelowej, warto podnieść temp. zadaną. Nie pamiętam tylko co taki zabieg robi z KG.

l

 

Zabieg taki przesuwa krzywą grzewczą pionowo w górę i w lewo pod kątem prawie 45* od pionu nie zmieniając jej nachylenia.

Taka możliwość wraz z korektą temperatury pokojowej daje nam możliwość doboru idealnej krzywej grzewczej do domu.

 

Pytanie brzmi zatem czy kiedykolwiek dobierałeś krzywą grzewczą ?

Dlaczego akurat KG - 0,2 ?

Czyżbyś na forum wyczytał że ktoś na 100 - 130m2 podłogówki i podobnym ociepleniu takową nastawił i osiąga 21*C?

Robiłeś kiedykolwiek autoadaprację krzywej grzewczej ?

Idealnie dobrana pozwala na stabilizację temperatury w domu bez wykorzystania czujnika temperatury wewnętrznej wbudowanego w VRC 700.

 

Różnice w temperaturze pokojowej o ile nie dają się skompensować poprzez regulację rotametrami świadczą o braku projektu instalacji podłogowej.

 

Będą one występowały i nie mamy na nie wpływu, natomiast dobijanie temperatur w domu do nastawionych jest możliwe uzyskania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykryłeś od góry rury 20 cm więc rury są w temperaturze prawie połowy dt czyli temperatur. t wewn. i t zewn.

Dla rur z tworzywa nie powinno to mieć wielkiego wpływu na powietrze wtłaczane .

no moim zdaniem jednak trochę ma, bo jeżeli wyciągam z domu te przykładowe 20.5 i później przez 16 metrów leci te powietrze w temp. kilka stopni niższej to do wymiennika dociera pewnie z 17°C. Z wymiennika jeszcze niższe odzyskanie powietrze znowu w chłodniejszej temp. leci w druga stronę do nawiewu i tam może docierać już 14-15°C. Nie mierze tego, zresztą to dyskusja na inny wątek.

 

Pytanie brzmi zatem czy kiedykolwiek dobierałeś krzywą grzewczą ?

Krzywą dobierałem bo to już 3 sezon grzewczy, ale po przeczytaniu tego wątku wiem, że nie robiłem tego w odpowiedni sposób. Nie rozumiałem tak naprawdę różnicy między poszczególnymi trybami.

 

Dlaczego akurat KG - 0,2 ?

Czyżbyś na forum wyczytał że ktoś na 100 - 130m2 podłogówki i podobnym ociepleniu takową nastawił i osiąga 21*C?.

w punkt :rolleyes: chociaż wiem dobrze, że takie porównywanie jest całkowicie pozbawione sensu. Nie chciałem zamglić mojego pytania dodatkową opowieścią. W tym roku zmieniłem ekipę od przeglądu pieca. Niby autoryzowani a przy wymianie anody w zasobniku zalali mi w nim czujnik temp. wody przez co piec odczytywał bzdury i nie grzał CWU. Gdy przyjechali na poprawki pierwsze co zrobili to oczywiście ustawienia fabryczne. Od tego momentu walczę ponownie z doborem KG i niedogrzaniem domu.

 

Różnice w temperaturze pokojowej o ile nie dają się skompensować poprzez regulację rotametrami świadczą o braku projektu instalacji podłogowej.

projektu właściwie nie było, chyba, że masz na myśli tą podstawkę z gotowego projektu domu. Zresztą nawet gdybym miał projekt indywidualny to i tak firma instalacyjna była z tych "co wiedzą lepiej".

 

Tak obecnie wygląda VR700

https://photos.app.goo.gl/EwmowZx6ggj3vtir8

 

jutro po pełnej dobie pierwsze co zmienię to to D.000 z tych 5kW na auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no moim zdaniem jednak trochę ma, bo jeżeli wyciągam z domu te przykładowe 20.5 i później przez 16 metrów leci te powietrze w temp. kilka stopni niższej to do wymiennika dociera pewnie z 17°C. Z wymiennika jeszcze niższe odzyskanie powietrze znowu w chłodniejszej temp. leci w druga stronę do nawiewu i tam może docierać już 14-15°C. Nie mierze tego, zresztą to dyskusja na inny wątek.

.

 

OK.

 

 

Krzywą dobierałem bo to już 3 sezon grzewczy, ale po przeczytaniu tego wątku wiem, że nie robiłem tego w odpowiedni sposób. Nie rozumiałem tak naprawdę różnicy między poszczególnymi trybami.

 

 

W starym regulatorze był to tryb BRAKi i Włącznik temperatury pokojowej ustawić jako nieaktywny.. W ten sposób likwidujesz w sterowniku zależność od czujnika temperatury pokojowej zamontowanego w VRC700.

 

Następnie ustawić właściwą dla siebie temperaturę pokojową oraz krzywą grzewczą dobrać tak aby w jak najbardziej skrajnych warunkach temperaturowych zewnętrznych temperatura pokojowa była stała.

Chodzi tu o to aby np. ustawione 21*C było w domu zarówno przy +10*C na zewnątrz jak i przy (-10*C).

Jeśli z jakiś względów żadna krzywa nie pasuje to możemy dobrać tylko jej nachylenie natomiast poprzez ustawienie większej lub mniejszej temperatury pokojowej przesuwać krzywą w pionie tak aby natrafić na właściwy kształt dostosowany do domu.

Następnie temperaturę pokojową należy skorygować poprzez wprowadzenie Korekty różnicy pomiędzy zmierzoną a rzeczywistą

 

OK. Po zmianie mocy na AUTO napisz czy coś się zmieniło a ja zapoznam się z przesłanymi ustawieniami VC700.

 

Po tej dobie może faktycznie zrób dobór KG, tzn przestaw czujnik na Nieaktywny i dobierz taką w której temperatura pokojowa tam gdzie regulator będzie taka jak ustawiona i daj znać co Ci wyszło.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

W starym regulatorze był to tryb BRAKi i Włącznik temperatury pokojowej ustawić jako nieaktywny.. W ten sposób likwidujesz w sterowniku zależność od czujnika temperatury pokojowej zamontowanego w VRC700.

 

Następnie ustawić właściwą dla siebie temperaturę pokojową oraz krzywą grzewczą dobrać tak aby w jak najbardziej skrajnych warunkach temperaturowych zewnętrznych temperatura pokojowa była stała.

Chodzi tu o to aby np. ustawione 21*C było w domu zarówno przy +10*C na zewnątrz jak i przy (-10*C).

Jeśli z jakiś względów żadna krzywa nie pasuje to możemy dobrać tylko jej nachylenie natomiast poprzez ustawienie większej lub mniejszej temperatury pokojowej przesuwać krzywą w pionie tak aby natrafić na właściwy kształt dostosowany do domu.

Następnie temperaturę pokojową należy skorygować poprzez wprowadzenie Korekty różnicy pomiędzy zmierzoną a rzeczywistą

 

OK. Po zmianie mocy na AUTO napisz czy coś się zmieniło a ja zapoznam się z przesłanymi ustawieniami VC700.

 

Po tej dobie może faktycznie zrób dobór KG, tzn przestaw czujnik na Nieaktywny i dobierz taką w której temperatura pokojowa tam gdzie regulator będzie taka jak ustawiona i daj znać co Ci wyszło.

 

Wkradł się tu jakiś błąd :) (przy tylu pytaniach i odpowiedziach to nie dziwi). Tak jak wspomniałem w moim pytaniu ja mam stary regulator VR700, od miesiąca mam wyłączony czujnik w regulatorze (włączona opcja BRAK) i próbuję uzyskać w całym domu 21°C. Obecnie taką temperaturę mam w najcieplejszym miejscu. Pozostałe pokoje oscylują w granicy 19°C. Dziś rano zgodnie z sugestią zmieniłem Makymalną moc z 5Kw na auto.

 

P.S w poprzednich sezonach dobierałem krzywą w trybie termostatu i w warunkach gdzie temp. zew wahała się od 5-10°C. Dlatego napisałem, że to nie do końca był odpowiedni dobór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie po pełnej dobie, niestety poprawy po przestawieniu ograniczenia mocy z 5kW na auto brak. Temperatura zadana 22°C, KG 0.3. W salonie 21°C w pozostałych pomieszczeniach 19.8°C.Ewidentnie niedogrzew, szukam dalej :confused:

 

Mam jeszcze jeden trop. Przeglądając programy czasowe zwróciłem uwagę na pozycję CYRKULACJA Mam tam ustawione jakieś dziwne przedziały 5:00-7:30 i 13:00 - 18:00. Czy pozycja ta dotyczy pompy cyrkulacyjnej CO? Samo grzanie CO nie ma okien czasowych pracuje 24/24 w opcji BRAK.

 

-- edit --

Instrukcja wyjaśnia to bardzo nieprecyzyjnie. W instrukcji ścieżka opisana jest inaczej a w regulatorze mamy osobne pozycję Obieg ciepłej wody, Cyrkulacja. Logika podpowiada, że obieg.. przygotowuje CWU a cyrkulacja ją rozprowadza, ale wolę się upewnić.

 

cyrkulacja.jpg

Edytowane przez kulfi82
dodatkowe info
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te dziwne przedziały ktoś ustawił. Ty lub instalator ale musiał od |Ciebie wiedzieć o zwyczajach korzystania z cwu.

Dla ogrzewania nie ma to za wiele wspólnego poza tym że cyrkulacja wychładza zasobnik cwu. Więc jeśli dla kotła cwu jest priorytetem to dogrzewa go. Oczywiście nie powinno to się odbywać kosztem co no ale gdy woda jest potrzebna to kocioł kończy ogrzewanie pomieszczeń nie dobijając do zadanej i dopiero potem kontynuuje ciąg dalszy..

 

Jeśli dla KG 0.3 pomieszczenia nie są dogrzane to coś jest nie tak.

Zlikwiduj te przedziały czasowe i przestaw KG na 0,35

 

Odnośnie zamieszczonego MENU to chodzi o Poziom instalatora..... KOD 000 i Konfiguracja systemu

Z stamtąd zamieść screeny.

 

 

Aha.... bo zapomniałem..... następnym punktem po usunięciu blokady mocy było wyłączenie rekuperacji. Najlepiej na starej KG=0.3.

Będzie wiadomo jaka jest róznica

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te dziwne przedziały ktoś ustawił. Ty lub instalator ale musiał od |Ciebie wiedzieć o zwyczajach korzystania z cwu.

Dla ogrzewania nie ma to za wiele wspólnego poza tym że cyrkulacja wychładza zasobnik cwu. Więc jeśli dla kotła cwu jest priorytetem to dogrzewa go. Oczywiście nie powinno to się odbywać kosztem co no ale gdy woda jest potrzebna to kocioł kończy ogrzewanie pomieszczeń nie dobijając do zadanej i dopiero potem kontynuuje ciąg dalszy..

 

Jeśli dla KG 0.3 pomieszczenia nie są dogrzane to coś jest nie tak.

Zlikwiduj te przedziały czasowe i przestaw KG na 0,35

 

Odnośnie zamieszczonego MENU to chodzi o Poziom instalatora..... KOD 000 i Konfiguracja systemu

Z stamtąd zamieść screeny.

 

ok, dzięki za info. Ustawienia wrzuciłem wyżej, podsyłam jeszcze raz. To są te z VR700 -> poziom instalatora -> KOD000

 

https://photos.app.goo.gl/EwmowZx6ggj3vtir8

 

ustawienia_wszystkie.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha.... bo zapomniałem..... następnym punktem po usunięciu blokady mocy było wyłączenie rekuperacji. Najlepiej na starej KG=0.3.

Będzie wiadomo jaka jest róznica

 

doba z wyłączoną rekuperacją przetrwana :rolleyes: Przerwa w działaniu pierwszy raz od 3 lat. Człowiek się jednak do tej WM przyzwyczaja bo różnica w jakości powietrza w domu kolosalna. Wracając do tematu różnica w temp. oczywiście jest jakieś 0.5-0.7 w porównaniu do doby z WM włączoną. Spalanie o dziwo większe 3.7m (było 3.3).

 

Zimy mi braknie na testowanie tych parametrów. Wróciłem dziś do ustawień:

 

Harmonogram D/N: 21°C-20°C (4:00-7:00 -> 12:00-15:00 ->18:00->22:00)

Tryb pracy: korekta

Krzywa: 0.25

Sposób regulacji: zasilanie

 

zobaczymy co przyniesie kolejna doba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...