Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

vaillant ecotec 206/5-5 Dużo Pali Jak optymalnie ustawić


caymann6

Recommended Posts

doba z wyłączoną rekuperacją przetrwana :rolleyes: Przerwa w działaniu pierwszy raz od 3 lat. Człowiek się jednak do tej WM przyzwyczaja bo różnica w jakości powietrza w domu kolosalna. Wracając do tematu różnica w temp. oczywiście jest jakieś 0.5-0.7 w porównaniu do doby z WM włączoną. Spalanie o dziwo większe 3.7m (było 3.3).

 

Zimy mi braknie na testowanie tych parametrów. Wróciłem dziś do ustawień:

 

Harmonogram D/N: 21°C-20°C (4:00-7:00 -> 12:00-15:00 ->18:00->22:00)

Tryb pracy: korekta

Krzywa: 0.25

Sposób regulacji: zasilanie

 

zobaczymy co przyniesie kolejna doba.

 

Czego się przestraszyłeś........ większego o 0,5m3 spalania?

 

 

Ten post jest nie tylko dla Ciebie lecz do całego forum, w tym kilku osób na priv odnośnie Vaillanta.

Jeśli uważasz że zapytasz na forum i ktoś znający kocioł lecz nie mający pojęcia o parametrach Twojego domu, otoczenia zewnętrznego oraz , panujących tam zwyczajach z drugiego końca kraju bez eksperymentalnych badań mówiących więcej niż opisówka grubości poszczególnych izolacji i powierzchni domu poda Ci na tacy idealne rozwiązanie problemów to jesteś w błędzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czego się przestraszyłeś........ większego o 0,5m3 spalania?

 

 

Ten post jest nie tylko dla Ciebie lecz do całego forum, w tym kilku osób na priv odnośnie Vaillanta.

Jeśli uważasz że zapytasz na forum i ktoś znający kocioł lecz nie mający pojęcia o parametrach Twojego domu, otoczenia zewnętrznego oraz , panujących tam zwyczajach z drugiego końca kraju bez eksperymentalnych badań mówiących więcej niż opisówka grubości poszczególnych izolacji i powierzchni domu poda Ci na tacy idealne rozwiązanie problemów to jesteś w błędzie

 

kompletnie nie mam pojęcia do czego nawiązujesz w tym momencie, ale odnoszę wrażenie, że czytasz co któryś post lub co któreś zdanie w postach użytkowników. Kilkukrotnie prosisz o podanie ustawień po czym kompletnie to ignorujesz odpowiadając w sposób zupełnie nie mający związku z problemem użytkownika. Oczywiście to jest forum całkowicie koleżeńskie i dobrowolne. Ja tutaj niczego nie mogę oczekiwać i niczego nie nie oczekuje... tylko jaki sens ma pisanie dla samego pisania. Masz wiedzę - to nie podlega dyskusji, ale opisałem w swoim problemie najdokładniej jak byłem w stanie warunki panujące w moim domu, po czym udzieliłeś mi odpowiedzi tak jak wyżej.

 

o co chodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o co chodzi?

 

O nic nie chodzi.

 

Czyli bez RECU temperatura podniosła się ale nadal nie dobiła do nastawionej 22*C

 

Moim zdaniem aby dowiedzieć się co jest powodem takiego zachowania należało by wytrwać bez RECU jeszcze ze 2 doby, bez adaptacji w trybie BRAK czyli wyłączyć KOREKTę , bez TERMOSTATU ustawić stałą temperaturę dzienną i nocną na tym samym poziomie np 22*C bez harmonogramu w trybie ECO a nie NOC lub DZIEŃ podnosić KG do poziomu w którym temperatura pokojowa zrówna się z tą nastawioną na regulatorze.

 

Pomiaru najlepiej dokonywać także innym termometrem którego wskazania są identyczne z tym na regulatorze.

 

Odnośnie ustawień:

Harmonogram D/N: 21°C-20°C (4:00-7:00 -> 12:00-15:00 ->18:00->22:00)

Dom ma powierzchnię 100m2 i jakąś tam kubaturę np 300m3 wraz z meblami itp.

Ogrzewanie 100% podłogowe które jak pewnie się orientujesz charakteryzuje się wolną reakcją.

Czy tak naprawdę nie uważasz że czas 3 godzin pomiędzy 4:00 a 7:00 oraz pozostałymi 12:00 - 15:00 jest wystarczający aby podłogówka na KG 0,2 - 0,25 była w stanie nagrzać wszystkie pomieszczenia?

OK.....jeśli zacznie o 12:00 to o 15:00 może z 20*C dojdzie do owych 21*C ale też nie jest to takie oczywiste

To jest tylko jeden przedział czasowy w którym regulator wiedząc że o 12:00 ma zadane 21*C rozpoczyna grzanie trochę wcześniej z czasem jaki zdążył się nauczyć ( takim jaka jest reakcja domu )

Z drugiej strony jeśli o 15:00 w domu ma być 20*C to wcześniej z czasem zgodnym z charakterystyką domu przerywa on ogrzewanie i schładza dom do 20*C

Tak naprawdę chcę tu tłumacząc wszystko uświadomić że takie nastawy mogą prowadzić do sytuacji w której kocioł pracuje tylko w tych okresach czasowych, natomiast w godzinach pomiędzy 7:00 - 12:00 (5h) oraz 15:00 - 18:00, (3h) oraz 22:00 - 04:00 (6h) kocioł nie pracuje lub pracuje na mniejszej mocy gdyż nawet te 20*C trzeba jakoś utrzymać..

Nasza temperatura domowa jest tu uzależniona od godzin pracy kotła oraz od krzywej grzewczej.

 

Mamy 0*C za oknem i KG na poziomie 0.25 więc temperatura na zasilaniu kotła jest gdzieś na poziomie 25 - 27*C

Tak naprawdę to nie ma możliwości technicznych aby taka temperatura przez 3 godziny grzania rozgrzała posadzkę czyli kilka ton betonu a następnie powietrze w pomieszczeniu do temperatury o 1*C większej.

 

W takim ustawieniu temperatura jest zależna raczej od stosunku czasokresów ogrzewania do czasokresów postoju.

Dlatego jeśli ogrzewamy przez 3 godziny a następnie odpoczywamy przez 5godzin to temperatura może nie wynosić wcale 21*C ale 20,5*C bo tylko do takiej nastawiona KG jest nam w stanie nagrzać dom.

Po drugie to rekuperacja pracując zjada nam jakąś część energii cieplnej która posłużyła by do podniesienia temperatury o kolejne 0,5*C

Dlatego radzę zlikwidować wszystkie nastawy czasowe programatora oraz wdrożyć ustawienia powyżej tak aby znaleźć wreszcie prawidłową KG dla domu.

Może to być oczywiście dla niektórych czas pewnych wyrzeczeń związanych z ze świeżym powietrzem w domu, ale regulator niestety musi się nauczyć domu ( adaptować do obiektu) tak aby potem przy odpowiednich nastawach i załączonej rekuperacji zapewniał i temperaturę zadaną i świeże powietrze bez wpływy jednego systemu na drugi

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na wstępie dzięki za kontynuacje i próbę rozwiązania problemu

Czyli bez RECU temperatura podniosła się ale nadal nie dobiła do nastawionej 22*C

dokładnie tak jak piszesz, po dobie z wyłączoną rekuperacją temperatura podniosła się średnio w pomieszczeniach o 0.5°C w stosunku do doby z działającą wentylacją. Mimo to nie dobiło do zadanych 22°C. Dłużej byśmy chyba nie wytrzymali, bo w domu atmosfera dosłownie zgęstniała :no:

 

Moim zdaniem aby dowiedzieć się co jest powodem takiego zachowania należało by wytrwać bez RECU jeszcze ze 2 doby, bez adaptacji w trybie BRAK czyli wyłączyć KOREKTę , bez TERMOSTATU ustawić stałą temperaturę dzienną i nocną na tym samym poziomie np 22*C bez harmonogramu w trybie ECO a nie NOC lub DZIEŃ podnosić KG do poziomu w którym temperatura pokojowa zrówna się z tą nastawioną na regulatorze.

Pomiaru najlepiej dokonywać także innym termometrem którego wskazania są identyczne z tym na regulatorze.

ok, generalnie to wszystko co co opisałeś było ustawione: brak adaptacji, praca na BRAK, zrównana temp. 21°C(D/N|). Jedyne co to pomiar zrobiłem po jednej dobie a nie trzech. Do pomiaru stosuje osobne termometry pokojowe

 

Odnośnie ustawień:

Harmonogram D/N: 21°C-20°C (4:00-7:00 -> 12:00-15:00 ->18:00->22:00)

Dom ma powierzchnię 100m2 i jakąś tam kubaturę np 300m3 wraz z meblami itp.

Ogrzewanie 100% podłogowe które jak pewnie się orientujesz charakteryzuje się wolną reakcją.

Czy tak naprawdę nie uważasz że czas 3 godzin pomiędzy 4:00 a 7:00 oraz pozostałymi 12:00 - 15:00 jest wystarczający aby podłogówka na KG 0,2 - 0,25 była w stanie nagrzać wszystkie pomieszczenia?

OK.....jeśli zacznie o 12:00 to o 15:00 może z 20*C dojdzie do owych 21*C ale też nie jest to takie oczywiste

To jest tylko jeden przedział czasowy w którym regulator wiedząc że o 12:00 ma zadane 21*C rozpoczyna grzanie trochę wcześniej z czasem jaki zdążył się nauczyć ( takim jaka jest reakcja domu )

Z drugiej strony jeśli o 15:00 w domu ma być 20*C to wcześniej z czasem zgodnym z charakterystyką domu przerywa on ogrzewanie i schładza dom do 20*C

Tak naprawdę chcę tu tłumacząc wszystko uświadomić że takie nastawy mogą prowadzić do sytuacji w której kocioł pracuje tylko w tych okresach czasowych, natomiast w godzinach pomiędzy 7:00 - 12:00 (5h) oraz 15:00 - 18:00, (3h) oraz 22:00 - 04:00 (6h) kocioł nie pracuje lub pracuje na mniejszej mocy gdyż nawet te 20*C trzeba jakoś utrzymać..

Nasza temperatura domowa jest tu uzależniona od godzin pracy kotła oraz od krzywej grzewczej.

 

Mamy 0*C za oknem i KG na poziomie 0.25 więc temperatura na zasilaniu kotła jest gdzieś na poziomie 25 - 27*C

Tak naprawdę to nie ma możliwości technicznych aby taka temperatura przez 3 godziny grzania rozgrzała posadzkę czyli kilka ton betonu a następnie powietrze w pomieszczeniu do temperatury o 1*C większej.

 

W takim ustawieniu temperatura jest zależna raczej od stosunku czasokresów ogrzewania do czasokresów postoju.

Dlatego jeśli ogrzewamy przez 3 godziny a następnie odpoczywamy przez 5godzin to temperatura może nie wynosić wcale 21*C ale 20,5*C bo tylko do takiej nastawiona KG jest nam w stanie nagrzać dom.

Po drugie to rekuperacja pracując zjada nam jakąś część energii cieplnej która posłużyła by do podniesienia temperatury o kolejne 0,5*C

Dlatego radzę zlikwidować wszystkie nastawy czasowe programatora oraz wdrożyć ustawienia powyżej tak aby znaleźć wreszcie prawidłową KG dla domu.

Może to być oczywiście dla niektórych czas pewnych wyrzeczeń związanych z ze świeżym powietrzem w domu, ale regulator niestety musi się nauczyć domu ( adaptować do obiektu) tak aby potem przy odpowiednich nastawach i załączonej rekuperacji zapewniał i temperaturę zadaną i świeże powietrze bez wpływy jednego systemu na drugi

tak jak wyżej napisałem, podejdę dziś do tematu ponownie tym razem wyłączając rekuperację na dłużej. Mimo wszystko chcę znaleźć przyczynę niedogrzewania. Obecnie aby uzyskać stabilne 21°C musze dobijać na korekcie krzywą do 0.4 paląc jednocześnie 4m gazu na dobę ( i to przy temp. w okolicy 0°C). Nie jest to komfortowe ustawienie.

 

kończąc chciałbym zadać jeszcze jedno pytanie bo może to być dobry trop. Instalator montując kotłownie zasilił listwę rurami fi22, pewnie przez to przy ustawieniu pompy w trybie auto (15%) osiągam przepływy rzędu 1-1.5 max. Czy to może mieć kluczowe znaczenie?

 

dzięki i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli pompa jest ustawiona w trybie AUTO to sama dobiera sobie prędkość poprzez pomiar temperatury zasilania i powrotu tak aby zapewnić odpowiednią ekonomikę.

Masz 12 pętli i przepływy w nich ok 1,5 l / min. Licząc całościowo dla instalacji 12 x 1,5 l/min x 60min = max. ok 1080 l / h

Dla rury fi 22 nie jest to jakiś wielki przepływ z którym miała by mieć problem, więc nie to będzie tu powodem.

 

Jeśli na pewno chcesz się dowiedzieć co jest powodem niedogrzewania to zrób to o czym poprzednio pisałem i przemęcz się z nieczystym powietrzem.

Umówmy się może od razu że 4 m3 gazu na dobę nie jest jakimś wielkim spalaniem i na forum potwierdzi to chyba każdy.

Jeśli dopiero KG na poziomie 0.4 dogrzewa do zadanej temperatury to powodem może być tylko wielki mostek cieplny przez który ucieka część ciepła lub programator z ustawieniem przedziałów czasowych.

Ciekawe czy owa KG=0,4 dogrzewała przy ograniczonej mocy do 5kW i ustawionych przedziałach czasowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest z regulatorami pogodówką itd, miałbym prośbę o wyjaśnienie tych pojęć ?

Dziękuję

 

Regulatory dzielimy na pokojowe i pogodowe ( (1)pogodowy ma w sobie funkcję regulatora pokojowego tak? Czy nie da się tej opcji wyłączyć)

Poniżej z strony akurat Vaillanta:

1. Regulatory pokojowe

Dostosowują tryb swojej pracy tylko do temperatury panującej wewnątrz pomieszczenia reprezentatywnego. Na tej podstawie poprawiają komfort cieplny w domu. Gdy temperatura w pokoju spadnie poniżej określonej wartości, regulator pokojowy zwiększy moc kotła. Jeśli natomiast ilość stopni znacząco wzrośnie, pokojowy regulator temperatury ograniczy pracę urządzenia grzewczego lub całkowicie je wyłączy. Nie dostosowuje on jednak trybu pracy kotła grzewczego do temperatury zewnętrznej…. (2) Tutaj jest ta funkcja TERMOSTAT ??

2. Regulatory pogodowe

Mogą pracować w dwóch trybach – na podstawie pomiaru tylko temperatury zewnętrznej oraz na podstawie analizy temperatury zewnętrznej oraz wewnętrznej (tryb mieszany).

• Regulator pogodowy mierzący tylko temperaturę zewnętrzną dostosowuje pracę kotła do temperatury powietrza na zewnątrz budynku. Dzięki temu zapewnia najniższe koszty eksploatacji urządzenia grzewczego. Regulator pogodowy analizujący temperaturę zewnętrzną sprawdza się zwłaszcza w kotłach kondensacyjnych. Obniżenie temperatury wody grzewczej poprawia bowiem efekt kondensacji (skraplania spalin), co skutkuje podwyższeniem sprawności systemu. (3) to jest opcja BRAK??

• Regulator pogodowy mierzący temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną dostosowuje pracę kotła w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz budynku oraz powietrza wewnątrz pomieszczenia. W ten sposób może on jednocześnie zwiększać sprawność kotłów grzewczych oraz dbać o prawidłowy komfort cieplny wewnątrz budynku. (4) to jest opcja KOREKTA ?

 

Czy tutaj chodzi o krzywe grzewcze? I jeśli jest krzywa grzewcza to wtedy mamy regulator pogodowy?

Bo w moim przypadku jeśli wybiorę termostat/brak/korekta – temp wody i tak się zmienia w zależności od temp zewnętrznej ?

Termostat wyłącza przy uzyskaniu zadanej temp a czy tez blokuje palnik? Jak w przypadku opcji brak i korekta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest z regulatorami pogodówką itd, miałbym prośbę o wyjaśnienie tych pojęć ?

Dziękuję

 

Regulatory dzielimy na pokojowe i pogodowe ( (1)pogodowy ma w sobie funkcję regulatora pokojowego tak? Czy nie da się tej opcji wyłączyć)

Poniżej z strony akurat Vaillanta:

1. Regulatory pokojowe

Dostosowują tryb swojej pracy tylko do temperatury panującej wewnątrz pomieszczenia reprezentatywnego. Na tej podstawie poprawiają komfort cieplny w domu. Gdy temperatura w pokoju spadnie poniżej określonej wartości, regulator pokojowy zwiększy moc kotła. Jeśli natomiast ilość stopni znacząco wzrośnie, pokojowy regulator temperatury ograniczy pracę urządzenia grzewczego lub całkowicie je wyłączy. Nie dostosowuje on jednak trybu pracy kotła grzewczego do temperatury zewnętrznej…. (2) Tutaj jest ta funkcja TERMOSTAT ??

2. Regulatory pogodowe

Mogą pracować w dwóch trybach – na podstawie pomiaru tylko temperatury zewnętrznej oraz na podstawie analizy temperatury zewnętrznej oraz wewnętrznej (tryb mieszany).

• Regulator pogodowy mierzący tylko temperaturę zewnętrzną dostosowuje pracę kotła do temperatury powietrza na zewnątrz budynku. Dzięki temu zapewnia najniższe koszty eksploatacji urządzenia grzewczego. Regulator pogodowy analizujący temperaturę zewnętrzną sprawdza się zwłaszcza w kotłach kondensacyjnych. Obniżenie temperatury wody grzewczej poprawia bowiem efekt kondensacji (skraplania spalin), co skutkuje podwyższeniem sprawności systemu. (3) to jest opcja BRAK??

• Regulator pogodowy mierzący temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną dostosowuje pracę kotła w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz budynku oraz powietrza wewnątrz pomieszczenia. W ten sposób może on jednocześnie zwiększać sprawność kotłów grzewczych oraz dbać o prawidłowy komfort cieplny wewnątrz budynku. (4) to jest opcja KOREKTA ?

 

Czy tutaj chodzi o krzywe grzewcze? I jeśli jest krzywa grzewcza to wtedy mamy regulator pogodowy?

Bo w moim przypadku jeśli wybiorę termostat/brak/korekta – temp wody i tak się zmienia w zależności od temp zewnętrznej ?

Termostat wyłącza przy uzyskaniu zadanej temp a czy tez blokuje palnik? Jak w przypadku opcji brak i korekta?

 

Zauważ że czujnik temperatury zewnętrznej jest podłączony do kotła a nie do regulatora.

To automatyka kotła po wykryciu obecności czujnika reguluje temperaturę wody na zasilaniu w funkcji temperatur zewnętrznych czyli według ustawionych krzywych grzewczych.

Regulator np. VRC 700 jest tu tylko pulpitem sterującym wyposażonym dodatkowo w funkcję regulatora poprzez obecność czujnika temperatury wewnętrznej, programatora, oraz funkcji adaptacji do obiektu.

 

Sama regulacja pogodowa służy do sterowania bardziej ekonomicznego ale i do dodatkowej stabilizacji temperatury wewnętrznej pokojowej ponieważ ze względu na charakter ogrzewania jakie posiada pogodówka, a więc długi czas reakcji, długa akumulacja ciepła, oraz możliwość przeregulowań temperatury podczas ogrzewania stałą temperaturą czynnika grzewczego jak i wyłączaniem ogrzewania dopiero w czasie gdy temperatura pokojowa zrówna się z temperaturą zadaną.

W tym przypadku malejąca temperatura czynnika grzewczego przy wzroście temperatur zewnętrznych, oraz rosnąca przy malejącej temperaturze zewnętrznej przy idealnie dobranej KG do charakterystyki domu powinna wystarczyć sama dla zapewnienia stałej temperatury wewnętrznej. Niestety nie da się przewidzieć wszystkiego a charakterystyka domu bywa czasem nieliniowa, nie do końca pokrywająca się z wyznaczoną KG, dlatego uruchomienie funkcji TERMOSTAT kub KOREKTA skoryguje małe odchyłki stabilizując ją.

 

Tryby pracy a więc TERMOSTAT, BRAK i KOREKTA służą do ustawienia najodpowiedniejszego komfortu.

Tryb BRAK służy do regulacji tylko i wyłącznie pogodowej bez wpływu czujnika temperatury wewnętrznej pokojowej.

Tryb TERMOSTAT uruchamia owy czujnik a więc regulacja jest nie tylko pogogowa ale i pokojowa .

Tryb KOREKTA jest ulepszonym trybem termostatu w którym kocioł nie wyłącza się po uzyskaniu temperatury zadanej ale cały czas monitoruje obie temperatury korygując dodatkowo temperaturę zasilania czynnika grzewczego.

Zamontowany czujnik temperatury dokonuje pomiaru aktualnej temperatury pokojowej w pomieszczeniu . Ta wartość jest porównywana z zadaną temperaturą pokojową i w wypadku różnicy przeprowadza dopasowanie temperatury zasilania ogrzewania poprzez tak zwaną „Czynną zadaną temperaturę w pomieszczeniu“.

Czynna temp. zadana pomieszczenia = ustawione temp. zadana pomieszczenia + (ustawiona temp. zadana pomieszczenia - zmierzona temp. pomieszczenia)

Zamiast ustawionej temp. zadanej pomieszczenia w regulacji będzie używana czynna temp. zadana pomieszczenia.

Funkcja ta zmniejsza moc i tym samym temperaturę na wyjściu kotła gdy temperatura pomieszczenia zmierzona zbliża się do temperatury zadanej. W ten sposób ma likwidować minimalne 0,5 - 1*C istniejące wahania temperatur pomieszczenia istniejące przy TERMOSTACIE.

Kocioł w tym trybie wyłącza się tylko wtedy gdy jego moc minimalna do której może zejść jest wyższa od mocy uzupełnianych strat domu.

 

Wspomniana wyżej auto-adaptacja pozwala na dodatkową stabilizację temperatury przy ogrzewaniu podłogowym. Podczas pracy regulator zapamiętuje czas reakcji pomieszczenia na rozpoczęcie procesu ogrzewania przez co podczas nagłego ochłodzenia na zewnątrz regulator nie czeka na obniżenie temperatury pomieszczenia lecz zaczyna proces grzewczy z wyprzedzeniem dla zapobiegnięcia możliwości spadku temperatur pokojowych

 

Sprawność kotła z trybem KOREKTY ma mało wspólnego i służy bardziej komfortowi cieplnemu.

Ze względu na zamkniętą komorę spalania oraz budowę wymiennika produkty spalania są natychmiast schładzane co przyczynia się do zaistnienia kondensacji w której gorące skropliny podgrzewają wstępnie wodę na powrocie przez co dla uzyskania temperatur wymaganych na zasilaniu jest potrzebna mniejsza moc.

Stąd sprawność podnosi nam się do poziomu ponad 95% a przy najbardziej sprzyjających warunkach czyli temperaturze do 55*C i bardzo dużej różnicy pomiędzy zasilaniem a powrotem do poziomu nawet 109%.

Tu przyczynia się także wbudowana i regulowana przez automatykę kotła pompa obiegowa która dopasowuje jej prędkość dla zapewnienia jak najkorzystniejszych warunków dla zaistnienia tego zjawiska.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważ że czujnik temperatury zewnętrznej jest podłączony do kotła a nie do regulatora.

To automatyka kotła po wykryciu obecności czujnika reguluje temperaturę wody na zasilaniu w funkcji temperatur zewnętrznych czyli według ustawionych krzywych grzewczych.

Regulator np. VRC 700 jest tu tylko pulpitem sterującym wyposażonym dodatkowo w funkcję regulatora poprzez obecność czujnika temperatury wewnętrznej, programatora, oraz funkcji adaptacji do obiektu.

 

Sama regulacja pogodowa służy do sterowania bardziej ekonomicznego ale i do dodatkowej stabilizacji temperatury wewnętrznej pokojowej ponieważ ze względu na charakter ogrzewania jakie posiada pogodówka, a więc długi czas reakcji, długa akumulacja ciepła, oraz możliwość przeregulowań temperatury podczas ogrzewania stałą temperaturą czynnika grzewczego jak i wyłączaniem ogrzewania dopiero w czasie gdy temperatura pokojowa zrówna się z temperaturą zadaną.

W tym przypadku malejąca temperatura czynnika grzewczego przy wzroście temperatur zewnętrznych, oraz rosnąca przy malejącej temperaturze zewnętrznej przy idealnie dobranej KG do charakterystyki domu powinna wystarczyć sama dla zapewnienia stałej temperatury wewnętrznej. Niestety nie da się przewidzieć wszystkiego a charakterystyka domu bywa czasem nieliniowa, nie do końca pokrywająca się z wyznaczoną KG, dlatego uruchomienie funkcji TERMOSTAT kub KOREKTA skoryguje małe odchyłki stabilizując ją.

 

Tryby pracy a więc TERMOSTAT, BRAK i KOREKTA służą do ustawienia najodpowiedniejszego komfortu.

Tryb BRAK służy do regulacji tylko i wyłącznie pogodowej bez wpływu czujnika temperatury wewnętrznej pokojowej.

Tryb TERMOSTAT uruchamia owy czujnik a więc regulacja jest nie tylko pogogowa ale i pokojowa .

Tryb KOREKTA jest ulepszonym trybem termostatu w którym kocioł nie wyłącza się po uzyskaniu temperatury zadanej ale cały czas monitoruje obie temperatury korygując dodatkowo temperaturę zasilania czynnika grzewczego.

Zamontowany czujnik temperatury dokonuje pomiaru aktualnej temperatury pokojowej w pomieszczeniu . Ta wartość jest porównywana z zadaną temperaturą pokojową i w wypadku różnicy przeprowadza dopasowanie temperatury zasilania ogrzewania poprzez tak zwaną „Czynną zadaną temperaturę w pomieszczeniu“.

Czynna temp. zadana pomieszczenia = ustawione temp. zadana pomieszczenia + (ustawiona temp. zadana pomieszczenia - zmierzona temp. pomieszczenia)

Zamiast ustawionej temp. zadanej pomieszczenia w regulacji będzie używana czynna temp. zadana pomieszczenia.

Funkcja ta zmniejsza moc i tym samym temperaturę na wyjściu kotła gdy temperatura pomieszczenia zmierzona zbliża się do temperatury zadanej. W ten sposób ma likwidować minimalne 0,5 - 1*C istniejące wahania temperatur pomieszczenia istniejące przy TERMOSTACIE.

Kocioł w tym trybie wyłącza się tylko wtedy gdy jego moc minimalna do której może zejść jest wyższa od mocy uzupełnianych strat domu.

 

Wspomniana wyżej auto-adaptacja pozwala na dodatkową stabilizację temperatury przy ogrzewaniu podłogowym. Podczas pracy regulator zapamiętuje czas reakcji pomieszczenia na rozpoczęcie procesu ogrzewania przez co podczas nagłego ochłodzenia na zewnątrz regulator nie czeka na obniżenie temperatury pomieszczenia lecz zaczyna proces grzewczy z wyprzedzeniem dla zapobiegnięcia możliwości spadku temperatur pokojowych

 

Sprawność kotła z trybem KOREKTY ma mało wspólnego i służy bardziej komfortowi cieplnemu.

Ze względu na zamkniętą komorę spalania oraz budowę wymiennika produkty spalania są natychmiast schładzane co przyczynia się do zaistnienia kondensacji w której gorące skropliny podgrzewają wstępnie wodę na powrocie przez co dla uzyskania temperatur wymaganych na zasilaniu jest potrzebna mniejsza moc.

Stąd sprawność podnosi nam się do poziomu ponad 95% a przy najbardziej sprzyjających warunkach czyli temperaturze do 55*C i bardzo dużej różnicy pomiędzy zasilaniem a powrotem do poziomu nawet 109%.

Tu przyczynia się także wbudowana i regulowana przez automatykę kotła pompa obiegowa która dopasowuje jej prędkość dla zapewnienia jak najkorzystniejszych warunków dla zaistnienia tego zjawiska.

 

Jeśli chodzi o samo stwierdzenie „pogodówka” co to oznacza jak się potocznie mówi mam piec z pogodówką – tzn z czujnikiem temp zewnętrznej tyle?

Ale co to jest ta sama regulacja pogodowa???

Czy czujnik temp zew podłączony do pieca – to jest to tak zwana pogodówka (działa z krzywą grzewczą)

Czyli w tym przypadku pogodówka działa cały czas przy : Brak, korekta i termostat.

Czy przy funkcji termostat działa blokada palnika jak przy poprzednich? Bo przy brak i korekta jak temp powrotu będzie odpowiednio zbliżona do zadanej wówczas następuje blokada palnika (ustawia się na piecu ilość minut ale to jest przeliczane według zadanej temp) a jak w przypadku Termostat też to się uruchamia czy tutaj piec działa w zależności od uzyskania temp w pomieszczeniu jak uzyska się wyłącza oczywiście z histerezą.

Najlepsze dla komfortu cieplnego jest:

1. Korekta

2. Brak

3. Termostat

Tak?

Jednak patrząc na korzyści spalania gazu to:

1. Termostat

2. Brak

3. Korekta

Czy to tak wygląda?

Dlaczego Korekta przegrzewa i o ile?

Czy dla instalacji grzejnikowej (+dwa obiegi – łazienki) korekta nie jest dobra?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zyżycie 9m3 gazu przy -5'C oznacza, że obciążenie cieplne budynku wynosi ok. 6,6kW.

Czyli przy domu 130m daje to ok. 50W/m2 - faktycznie kiepsko jak na dzisiejsze standardy. Sam w 80letnim domu zszedłem nieco poniżej 30, a są tacy co potrafią zbudować dom na granicy pasywności...

Chyba, że to stary dom albo od dewelopera, to wszystko by się zgadzało.

 

Oj, doczytałem, że te 9m3 to przy temp. zera stopni na zewnątrz - czyli obciążenie 8,3kWh (64W/m2) - to już na pewno albo deweloper albo mostek termiczny.

 

Jak to przeliczone zostało ?? raz dla 9m3 to 6,6kw a raz 8,kw nie rozumiem?

Ja mam współczynnik : Wsp. konwersji: 10,972 [kWh/m3]

 

tak jak to policzyć dla powyższego przykładu?

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jak ustawić vrc700/6 tak żeby piec pracował w przedziałach czasowych.

Próbuje różnych ustawień na tryb pracy -dzień -noc -eco .Jedynie na opcji ECO działa przedział czasowy ,

to po przedziale czasowym załącza się tryb ochrony zamarznięcia i kocioł pracuje non stop.

Czy jest możliwość wyłączenia tego trybu opóźnienia zamarznięcia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o samo stwierdzenie „pogodówka” co to oznacza jak się potocznie mówi mam piec z pogodówką – tzn z czujnikiem temp zewnętrznej tyle?

 

Czasem tak czasem nie. To jest uzależnione od rodzaju i producenta kotła. Niekiedy krzywe grzewcze lub jej punkty według których ją wyznaczamy ustawimy w samym kotle a niekiedy są one dostępne dopiero po podłączeniu regulatora.

W Vaillancie akurat producent wybrał 2 wersję.

 

Ale co to jest ta sama regulacja pogodowa???

Czy czujnik temp zew podłączony do pieca – to jest to tak zwana pogodówka (działa z krzywą grzewczą)

 

Regulacja pogodowa jak sama nazwa mówi jest regulacją temperatury wody grzewczej na którą wpływ ma temperatura zewnętrzna czyli w skrócie pogoda.

 

Czyli w tym przypadku pogodówka działa cały czas przy : Brak, korekta i termostat.

 

Tak

 

Czy przy funkcji termostat działa blokada palnika jak przy poprzednich?

 

Tak. Działa

 

Bo przy brak i korekta jak temp powrotu będzie odpowiednio zbliżona do zadanej wówczas następuje blokada palnika (ustawia się na piecu ilość minut ale to jest przeliczane według zadanej temp) a jak w przypadku Termostat też to się uruchamia czy tutaj piec działa w zależności od uzyskania temp w pomieszczeniu jak uzyska się wyłącza oczywiście z histerezą.

 

Blokada palnika jest czasem można powiedzieć tzw. warunkowym w którym kocioł i palnik nie działa nastawianym w MENU kotła ale zależnym od aktualnej temperatury na zasilaniu kotła.

Nie jest ona zależna od temperatury powrotu.

Temperatura powrotu jest wyznacznikiem osiągnięcia przez instalację i pomieszczenie temperatury zadanej w trybie BRAK.

W tym trybie mamy wyłączony czujnik temperatury wewnętrznej umieszczony w regulatorze dlatego jeśli temperatura wody w obiegu wyznaczona z KG będzie na poziomie np. 40*C kocioł grzejąc wodę w obiegu dobiera moc dla uzyskania takiej temperatury na zasilaniu. Następnie pracuje tak długo aż woda w całym obiegu będzie miała taką temperaturę czyli aż powrót zrówna się z zasilaniem. Niestety poprzez ciągły odbiór ciepła z grzejników przez pomieszczenie oraz ubytki a także przez pojemność instalacji ( długości pętli podłogówki, wielkość grzejników ) woda na powrocie może się tylko zbliżyć do owej temperatury gdzie różnica pomiędzy zasilaniem a powrotem wynosi 1 - 3*C

Jeśli kocioł pomimo dalszej pracy nie jest w stanie uzyskać temperatury powrotu bardziej zbliżonej do zasilania to w końcowym odcinku grzania zwiększa on temperaturę na zasilaniu tak aby średnia temperatura wody w instalacji była tą wyznaczoną w KG

Czyli wyznaczona KG była 40*C kocioł na zasilaniu miał 40*C na powrocie miał 38*C dlatego zwiększył temperature na zasilaniu do 41 - 42*C tak aby na powrocie było 39*C.

Podczas tej pracy w związku z tym ze woda zwiększa swoją temperaturę także i moc palnika zmniejsza się tak aby na zasilaniu temperatura była stała.

Niestety istnieje minimalna moc palnika przy której płomień jest bezpiecznie utrzymywany.

Dlatego kocioł schodząc z mocą w końcu dochodzi do tego minimum i nie mogąc zejść niżej wyłącza się.

Podczas przerwy w działaniu raz na jakiś czas kocioł uruchamia samą pompę obiegową w celu przemieszania wody i zbadania jej rzeczywistej temperatury.

Czas postoju jest wypracowywany w zależności od różnicy pomiędzy zasilaniem a powrotem czyli zależny od wielkości instalacji ale nie mniejszy niż właśnie ten nastawiany blokady palnika.

 

Podczas uruchamiania samej pompy kocioł dokonuje pomiaru wody w obiegu i jeżeli spadnie ona poniżej pewnego minimum 10*C od temperatury na powrocie to znaczy że pomieszczenie odebrało ciepło z grzejnika i należy rozpocząć następny odcinek grzewczy. Częstotliwość wyłączeń i załączeń jest uzależniona od wielkości instalacji czyli od szybkości spadku temperatury wody w obiegu. Jeśli pomieszczenie jest nagrzane to odbiera z grzejnika mniej ciepła i kocioł po dokonaniu pomiaru wody wie iż woda jeszcze nie wystygła i nie musi rozpoczynać grzania.

 

Najlepsze dla komfortu cieplnego jest:

1. Korekta

2. Brak

3. Termostat

Tak?

 

Tak

 

Jednak patrząc na korzyści spalania gazu to:

1. Termostat

2. Brak

3. Korekta

Czy to tak wygląda?

 

Tak.... ale w zależności od mocy minimalnej kotła czasem :

 

1 Termostat

2. Korekta

3 Brak

 

 

Dlaczego Korekta przegrzewa i o ile?

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi dlaczego. Są to tylko domysły.

Minimalna moc kotła powinna być taka jakie jest zapotrzebowanie minimalnej mocy dla zapewnienia stałej temperatury w domu, czyli taka mniej więcej jaka jest moc strat .

Przegrzewanie jest prawdopodobnie zależne od minimalnej mocy kotła. kocioł podczas trybu KOREKTA pracuje do osiągnięcia temperatury zbliżonej do nastawionej i cały czas koryguje moc palnika temperaturę na swoim zasilaniu tak aby nie przekroczyć, temperatury zadanej pomieszczenia. Niestety nie mogąc zejść niżej niż moc minimalna kocioł pracuje na tym minimum do momentu przekroczenia tej temperatury o 1*C.

Dalszy wzrost temperatury pomieszczenia jest wynikiem już tylko oddawania ciepła przez nagrzaną posadzkę, stąd temperatura wzrasta nawet do 2*C powyżej tej nastawionej i następuje przeregulowanie.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jak ustawić vrc700/6 tak żeby piec pracował w przedziałach czasowych.

Próbuje różnych ustawień na tryb pracy -dzień -noc -eco .Jedynie na opcji ECO działa przedział czasowy ,

to po przedziale czasowym załącza się tryb ochrony zamarznięcia i kocioł pracuje non stop.

Czy jest możliwość wyłączenia tego trybu opóźnienia zamarznięcia

 

 

To wszystko jest w instrukcji obsługi. Strona 12 i 15.!!!!!!!!!!

 

W regulatorze nie ma trybu pracy ECO.

Są ryby pracy:

DZIEŃ

NOC i AUTO.

Przedziały czasowe działają w trybie pracy AUTO kiedy to kocioł utrzymuje automatycznie temperaturę zadaną.

Mamy możliwość ustawienia trzech w których kocioł ma ogrzewać pomieszczenia, czyli razem 6 przedziałów czasowych z których składa się doba.

 

Dalej w menu instalatora mamy możliwość ustawienia TRYB AUTO - WYŁĄCZ w którym mamy możliwość nastaw NOC lub ECO.

Przy ustawieniu ECO regulator poza przedziałami czasowymi wyłączy kocioł i będzie w trybie czuwania z działającą funkcją ochrony zamarzania. Jeśli temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 3*C to regulator po upływie czasu opóźnienia załączy kocioł.

Przy ustawieniu NOC kocioł poza przedziałami czasowymi utrzymuje temperatury nocne.

 

W Przedział czasowy w którym kocioł ma pracować utrzymywana jest temperatura ustawiona dzienna, natomiast w przedziale czasowym w którym kocioł ma odpoczywać utrzymywana jest temperatura nocna czyli ta ustawiona w trybie NOC

Ochrona zamarzania jest ustawiana jako opóźnienie czasowe. Jej wyłączenia następuje przy nastawieniu NOC ponieważ regulator utrzymuje temperaturę nocną. Przy nastawieniu ECO istnieje możliwość nastaw czasowych opóźnienia ochrony zamarzania do 12H

 

Jeśli temperatury nocne nastawimy na poziomie niższym niż 2 - 3*C poniżej temperatur dziennych to w tym przedziale kocioł pracował nie będzie.

Oczywiście temperatury te należy wypraktykować samemu ponieważ są one uzależnione od charakterystyki domu oraz wydajności instalacji grzewczej.

 

Problemem w takim ustawieniu jest wydajność ogrzewania i rodzaj instalacji grzewczej.

Przy ustawianiu należy uwzględnić poślizg czyli czas reakcji układu grzewczego i domu na rozpoczęcie ogrzewania.

Ogrzewanie przedziałami czasowymi jest mało ekonomiczne tak samo jak obniżenie temperatury nocnej o poziom niższy niż 1*C

Podczas ustawiania przedziałów i temperatur nocnych i dziennych należy brać pod uwagę czas reakcji domu , ponieważ może się okazać że przedziały czasowe w których kocioł ma pracować nie będzie w stanie zapewnić osiągnięcie przez dom temperatury zadanej dziennej, i tym samym szczególnie przy instalacji podłogowej może się okazać że temperatura dzienna zadana zostanie osiągnięta pod koniec przedziału czasowego grzewczego i tym samym w przedziale czasowym w którym kocioł ma odpoczywać będziemy mieli temperatury dzienne ponieważ nagrzana posadzka będzie oddawała ciepło do pomieszczenia, natomiast w przedziale dziennym będą panowały temperatury obniżone nocne ponieważ pracujący kocioł będzie w nich dopiero rozgrzewał posadzkę.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry wszystkim, jestem już po prawie tygodniu testowania KG i wpływu WM na temperatury zadane. Przy wyłączonej WM, temperaturze zadanej 21°C, tryb BRAK i KG na poziomie 0.3 kocioł osiągnął zadaną po dwóch pełnych dobach. Było trochę duszno, ale przeżyliśmy. Spalanie dobowe na poziomie 3.1m3.

Po uruchomieniu WM temperatura zadana w zimniejszych pomieszczeniach spadła do 20°C-20.5°C po dwóch dobach. Spalanie pozostało na zbliżonym poziomie. Dodatkowo w nocy temp. zewnętrzna spadła do -5°C i tym samym temp. Rzeczywista w domu do 19.6°C. Krzywa dalej na tym samym poziomie 0.3.

Jak to dalej testować? Czy uznać KG 0.3 za właściwą i przejść na KOREKTĘ która przereguluje temp. +0.5 +1. Czy mimo wszystko dalej podnosić KG przy działającej WM do uzyskania temp. Zadanej i dopiero w tym momencie KOREKTA/TERMOSTAT

 

Błędem, który na pewno ja popełniałem to nerwowe zmiany już po dobie, U mnie jakieś sensowne wyniki zachodzą minimum pod dwóch pełnych dobach. Innym też radzę spokój i opanowanie :) podczas testów.

Edytowane przez kulfi82
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry wszystkim, jestem już po prawie tygodniu testowania KG i wpływu WM na temperatury zadane. Przy wyłączonej WM, temperaturze zadanej 21°C, tryb BRAK i KG na poziomie 0.3 kocioł osiągnął zadaną po dwóch pełnych dobach. Było trochę duszno, ale przeżyliśmy. Spalanie dobowe na poziomie 3.1m3.

Po uruchomieniu WM temperatura zadana w zimniejszych pomieszczeniach spadła do 20°C-20.5°C po dwóch dobach. Spalanie pozostało na zbliżonym poziomie. Dodatkowo w nocy temp. zewnętrzna spadła do -5°C i tym samym temp. Rzeczywista w domu do 19.6°C. Krzywa dalej na tym samym poziomie 0.3.

Jak to dalej testować? Czy uznać KG 0.3 za właściwą i przejść na KOREKTĘ która przereguluje temp. +0.5 +1. Czy mimo wszystko dalej podnosić KG przy działającej WM do uzyskania temp. Zadanej i dopiero w tym momencie KOREKTA/TERMOSTAT

 

Błędem, który na pewno ja popełniałem to nerwowe zmiany już po dobie, U mnie jakieś sensowne wyniki zachodzą minimum pod dwóch pełnych dobach. Innym też radzę spokój i opanowanie :) podczas testów.

 

Pisane to już było tyle razy. Krzywą grzewczą musisz złapać najlepiej w dwóch skrajnych punktach czyli temperaturach zewnętrznych aby jej nachylenie zgadzało się z charakterystyką domu.

Jedno wachnięcie temperatury jeszcze nic nie oznacza i odczekaj ze dwie doby a może temperatura wróci do owych 20 - 20,5*C.

 

Po drugie jeśli na zewnątrz spadło do (-5*C) to bardzo dobrze się składa aby podnieść KG do poziomu w którym temperatura zrówna się z zadaną.

Po 2 dobach jeśli nic się nie stanie a za oknem nadal będzie (-5*C) a w domu 19.5*C to podnieś KG .

Jeśli w domu jest duszno to ewentualnie możesz pozostać przy włączonej WM ale wtedy dla ustawionych 21*C podnoś KG tak aby uzyskać owe 20 - 20,5*C o których piszesz.

Podnieś KG do 0.35 i odczekaj dobę a w następnej porównaj temperatury. To powinno wystarczyć.

Jeśli nie to podnieś ją do 0.4................... jeśli taka KG dla podłogówki pozwoli na dobicie z temperaturą do zadanej to ewidentnie coś jest nie tak z domem lub instalacją.

 

Niczego nie kombinuj z TERMOSTATEM i KOREKTĄ.

 

Co z przedziałami czasowymi...... są wyłączone?

Co z obniżeniem temperatury nocnej?

 

To wszystko jest ważne i ma wpływ na osiąganie temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisane to już było tyle razy. Krzywą grzewczą musisz złapać najlepiej w dwóch skrajnych punktach czyli temperaturach zewnętrznych aby jej nachylenie zgadzało się z charakterystyką domu.

Jedno wachnięcie temperatury jeszcze nic nie oznacza i odczekaj ze dwie doby a może temperatura wróci do owych 20 - 20,5*C.

 

Po drugie jeśli na zewnątrz spadło do (-5*C) to bardzo dobrze się składa aby podnieść KG do poziomu w którym temperatura zrówna się z zadaną.

Po 2 dobach jeśli nic się nie stanie a za oknem nadal będzie (-5*C) a w domu 19.5*C to podnieś KG .

Jeśli w domu jest duszno to ewentualnie możesz pozostać przy włączonej WM ale wtedy dla ustawionych 21*C podnoś KG tak aby uzyskać owe 20 - 20,5*C o których piszesz.

Podnieś KG do 0.35 i odczekaj dobę a w następnej porównaj temperatury. To powinno wystarczyć.

Jeśli nie to podnieś ją do 0.4................... jeśli taka KG dla podłogówki pozwoli na dobicie z temperaturą do zadanej to ewidentnie coś jest nie tak z domem lub instalacją.

 

Niczego nie kombinuj z TERMOSTATEM i KOREKTĄ.

 

Co z przedziałami czasowymi...... są wyłączone?

Co z obniżeniem temperatury nocnej?

 

To wszystko jest ważne i ma wpływ na osiąganie temperatur.

 

nie ma przedziałów czasowych, tak jak pisałeś ich zastosowanie było bez sensu. Temperatura zadana d/n to 21°C harmonogram godzinowy to 00:00-00:00 . Zastanawia mnie teraz jak prawidłowo powinien być ustawiony Tryb pracy: Auto, dzień, noc?

 

Nie wiem co może być nie tak z domem, jedyne co mi przychodzi na myśl to brak ocieplonych skosów i wychładzanie przez WM. Ewentualnie nieprawidłowości instalacji? Np. zapowietrzone pętle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich nastawach to obojętne ale zrób AUTO..

Skosy o ile sam strop jest ocieplony wpływają tylko i wyłącznie na sprawność WM.

Napisałeś że przy włączonej różnica wynosi 0,5*C. Pytanie zatem brzmi jaka jest różnica przy owych (-5*C) na zewnątrz.

Raczej nie wierzę że WM przy 20*C w domu robi przy takiej temperaturze zewnętrznej więcej niż 16*C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich nastawach to obojętne ale zrób AUTO..

ok, jest ustawione AUTO, tyle, że musi być zaprogramowane okno 00:00-24:00. Jeżeli ustawimy (tak jak wcześniej ktoś pisał) 00:00-00:00 lub 24:00-24:00 piec się wyłącza i przestaje pracować.

Skosy o ile sam strop jest ocieplony wpływają tylko i wyłącznie na sprawność WM.

Napisałeś że przy włączonej różnica wynosi 0,5*C. Pytanie zatem brzmi jaka jest różnica przy owych (-5*C) na zewnątrz.

Raczej nie wierzę że WM przy 20*C w domu robi przy takiej temperaturze zewnętrznej więcej niż 16*C

16°C to robi przy obecnym 0°C, przy -5°C będzie ze dwa stopnie mniej tyle, że przy takim minusie odpala się już nagrzewnica i ciężko określić ile sama WM wyciąga z domu. Producent określa sprawność na poziomie 83%. Wentylacje Vaillana mają fatalne czujniki temp. nie dość, że dostęp do tych informacji jest jedynie z poziomu instalatora w samej jednostce (VR700 nic nie pokazuje) to jeszcze są wadliwe i IMO mało dokładne. Dlatego właśnie w WM upatruję głównego winowajcę.

 

Jeszcze jedno pytanie (chyba było to już tutaj poruszane). Przy szukaniu KG grzejniki powinny być odkręcone na maxa, czy to samo tyczy się przepływów przy 100% podłogówce. Czy powinny być ustawione jednolite przepływy dla każdej pętli np. 1.5/l :confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...