Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Kamil, kiedy za oknem jest +28*C, to ile wyciągniesz z GWC? jak mocno chcesz wiać z anemostatów? jasne, że jak w domu murowanym gotujesz, to robi się cieplej, ale to logiczne - ściany, stropy i wylewki mają jakiś tam opór przejmowania ciepła, więc trochę to potrwa zanim zakumulują zyski. na wątku elektrycznym ktoś wspomniał, że znajomy w domu szkieletowym już uruchamiał klimatyzację w tym roku. w domach murowanych (nieważne jak zaizolowanych), obyło się do tej pory bez chłodzenia. nawet w OZC jest bardzo wyraźna różnica w potrzebach na chłodzenie między domem lekkim a ciężkim. ale jak tam uważasz :)

 

z tego co inni obserwowali u siebie a mają gwc to jest tam 10-15st mniej niż jak jest gorąco. Nie schłodzi to domu do temperatury 22st bo to nie możliwe a wręcz nawet niezdrowo gdy na zewnątrz jest upał a w domu przesadnie chłodno. Nigdy reku z gwc nie zapewnią typowej klimatyzacji w domu bo to nie te same moce chłodnicze. Bardziej chodzi o to aby zrobić tak by bez typowej klimy a mając wentylację wspomaganą gwc zrobić takie warunki w domu aby klima nie była potrzebna a zarazem aby w domu dało się wytrzymać przez te kilka dni w roku co jest najgorzej. Trzeba zrobić jakiś kompromis między typowym ogrzewaniem i chłodzeniem a nierobieniem CO i klimatyzacji. Jedną z metod na to jest izolacja gdyż przegrody mimo że tracą ciepło to też je wpuszczają do domu gdy na polu jest cieplej niż w domu. To co w domu energooszczędnym jest niemożliwe w pasywnym powinno być bezproblemowe. A do zwiększenia pojemności cieplnej w domu szkieletowym może pomóc wełna drzewna. Ponoć kosztuje jakieś 200zł za 1m3 więc wydaje mi się że nie najgorzej jak na to że ma raczej stałe parametry w różnych warunkach wilgotnościowych w porównaniu do zwykłej wełny która je traci gdy zwilgotnieje a przy okazji ma większą pojemność cieplną więc też pochłania nadmiar ciepła akumulując je w sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 846
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

znaczy można w pasywnym ugotować się w zyskach bytowych ;). nie bez powodu pisze się o istotnej roli akumulacyjności w budynkach pasywnych - skraca sezon grzewczy i chłodniczy

 

tzn że z zyskami poradzi sobie wentylacja a w domu energooszczędnym już nie ale jakaś akumulacja też pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem wczoraj na jednej budowie gdzie gościu robił sobie domek w wersji szkieletu drewnianego. Jest budowlańcem i mógłby być już na emeryturze. Twierdzi że taki domek tzn konstrukcję takiego domu robi się 30% taniej niż w wersji murowej. Co najciekawsze to drewno do tego użył z tartaku ale nie suszone i nie strugane. Postawił w marcu szkielet, przykrył dachem i folią dachową, i ocieplił z zewnątrz i czeka z oknami do jesieni aby drzewno wyschło sobie w naturalny sposób. To jest domek parterowy ale i tak to wszystko dosyć ciekawie wygląda. W narożnika są porobione zastrzały. Domek postawił na płycie fundamentowej która będzie podłogą w domu. Nie zawsze stosował się do zalecanych przekrojów belek według projektu bo były przesadzone i to grubo a że konstruktor za to nie płaci to ma to w nosie. Widziałem o jakie belki chodzi i też uważam ze byłaby to przesada. Według mnie gościu trochę za rzadko poprzykręcał podwalinę do płyty ale on twierdzi ze po dociążeniu dachówką to wystarczy. Ja takim optymistą nie jestem, ale skoro tak uważa to jego sprawa. Najwyżej to nie mi wiatr zdmuchnie dom. Ale przynajmniej wiem że założenia które przyjąłem mogą być i nie ma co do nich przeciwwskazań. Do zrobienia konstrukcji na budowie ponoć najlepiej mieć 4 ludzi a idzie to bardzo szybko. On sobie sam obmyślił jak to zrobić a projekt miał jako podkładkę i ja też mam zamiar tak zrobić, tzn mam swoją wizję i tak to będę chciał zrobić. Więc konstrukcję zrobię tak szkielet domu.nowy dom.1.jpg ściany będą mieć wysokość modułową razem z oczepem 268cm. Przez środek będą iść schody od strony północnej a od południowej będą drzwi tarasowe. Słupki ścienne będą w rozstawie osiowym 62,5cm. Jeżeli sam to będę robił i zamawiał drewno z tartaku to będę chciał aby było przynajmniej suszone komorowo. Na struganiu mi nie zależy bo i tak to będzie schowane wiec to struganie jest niepotrzebne i szkoda na to kasy. ja będę chciał szybko dom zbudować i szybko wykończyć więc suszone musi być bo nie będę miał czasu na to aby samo w sobie schło. Konstrukcję ściany zrobię taką jak prezentowałem kilka postów wcześniej. Wydaje mi się że jest to dobre rozwiązanie tylko że do izolacji między belkami użyję zwykłej wełny ale jakiejś dobrej i nie najtańszej i najgorszej ale nie będzie to wełna drzewna o której myślałem. Macie rację że jest droga a w tym miejscu nie jest potrzebna. Tą wełnę użyję w miejscu przestrzeni instalacyjnej bo zmieści się tam wełna o grubości 6cm i dam dwie płyty gk więc razem z płytą OSB gr.12mm będzie jakieś 10cm przegrody o niezłej pojemności cieplnej która w domu pasywnym wystarczy. Danie wełny drzewnej miedzy belkami konstrukcyjnymi byłoby zbędnym wydatkiem a trzeba kombinować jak zrobić aby było dobrze i akceptowalnie cenowo. Jedynie co łaty do tego użyję zwykłe niesuszone i niestrugane ale zamówię je wcześniej i przykryję aby sobie tak schły lub też je wniosę do starego domu i tam będą schły. Jeszcze się o tym pomyśli. Ciekawym rozwiązaniem polecanym przez paru producentów domków szkieletowych są płyty fermacel ale są tak drogie że nie rozumiem po co ktoś je stosuje no chyba ze lubi kasę wywalać w błoto, ja wolę dać dwie płyty gk i też będzie dobrze lub osb+gk.

Tak będzie wyglądać parter domu szkielet domu.nowy dom.6.parter.jpg przy otworach okiennych nadproże będzie na wysokości 232cm od płyty. Zwykłe okna będą miały otwór zaczynający się na wysokości 85cm. W ścianie wewnętrznej nośnej będę miał dwa otwory nieduże tylko takie co wystarczą i będą miały też nadproża jak okna zamiast jakiś podciągów. Też to będzie dobre rozwiązanie.

Ciekawy będzie strop szkielet domu.nowy dom.7.strop.jpg i chyba największe wyzwanie. Belki stropowe będą miały wymiar 6x24cm i nadproża do okien będą właśnie z tych belek zrobione. Między belkami schowam kanały od reku które będą biegły równolegle do belek stropowych. W północnej części parteru obniżę sufit bardziej aby schować w nich kanały które będą biegły prostopadle do belek stropowych czyli pod nimi. Pewnie obniży się sufit do 245-250cm i to wystarczy na ten cel a w salonie będzie wysokość jakieś 258-260cm. Oczywiście część podwaliny gdzie będzie otwór do samej płyty będzie wycięte ale na czas transportu czy montażu pewnie będą musiały być dla stabilności. Jeżeli sam będą robił domek na budowie to podwalinę zakotwię śrubą co każdą przestrzeń głównych belek konstrukcyjnych więc w rozstawie co 62,5cm lub co 125cm. przy samodzielnej robocie to oprócz gwoździ to użyję kątowniki. Nie będzie ich dużo a sen będę miał spokojniejszy że jest dobrze zrobione.

Piętro szkielet domu.nowy dom.8.piętro.jpg jest ono tyle ciekawe co nie takie łatwe do zrobienia jakby się mogło wydawać ze względu na wysokość. Ściany parteru można łatwo zrobić z pomocą dwóch ludzi ale piętra już nie co nie znaczy że jest to niemożliwe. Jak firma przyjedzie i zmontuje szkielet to nie trzeba się o to martwić ale samemu to trzeba nad tym pomyśleć. Jeżeli ja to będę robić to wcześniej na płycie przygotuję sobie ścianę z trzech jakby kawałków i jakoś wniesie się to na piętro i razem skręci. W zależności od ceny za dach lub wiązary będzie zależeć czy zrobię wewnętrzna ścianę nośną czy nie. Nastawiam się raczej na wiązary a do tego wewnętrzna nośna jest mi niepotrzebna. Z tego co wiem to pod ścianami piętra nie może być płyty OSB bo podwalina musi leżeć bezpośrednio na belkach stropowych aby razem wszystko związać odpowiednio więc tam będę musiał przyciąć płyty. Bez cięć i tak się nie obejdzie a belki stropowe będę chciał mieć w rozstawie takim jak słupki ścienne. Wydaje mi się to jako dobre rozwiązanie a strop wygląda solidnie.

Wiem jak już może wyglądać domek wiec zabieram się do robienia rzutów bocznych, określę wysokości jakie będą i myślę że mogę spokojnie zlecić zrobienie OZC na domek i będę wiedział czy założenia miałem słuszne czy nie. Raczej nie przewiduje innego wyniku jak w okolicach do 10kWh/m2 ale bardziej mnie interesuje jakie wyjdzie obciążenie cieplne. Podejrzewam że 10-15W/m2 ale się zobaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha, to nie budowlaniec... to mnie uspokoiłeś, może sobie opowiadać baje.

Bo to bo tamto, jego nic nie obchodzi, jak konstrukcja klęknie, to nie on będzie bity po rzopie.

Według mnie gościu trochę za rzadko poprzykręcał podwalinę do płyty ale on twierdzi ze po dociążeniu dachówką to wystarczy
działają mi tacy ludzie na nerwy, z rzopy sobie wymyśla że coś wystarczy.

Do zrobienia konstrukcji na budowie ponoć najlepiej mieć 4 ludzi a idzie to bardzo szybko
budowanie na budowie konstrukcji, u Ciebie to masełko z bułeczką, masz dwa kroki. Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha, to nie budowlaniec... to mnie uspokoiłeś, może sobie opowiadać baje.

Bo to bo tamto, jego nic nie obchodzi, jak konstrukcja klęknie, to nie on będzie bity po rzopie.

działają mi tacy ludzie na nerwy, z rzopy sobie wymyśla że coś wystarczy.

budowanie na budowie konstrukcji, u Ciebie to masełko z bułeczką, masz dwa kroki.

 

Mówił że często jeździ do Skandynawii bo ma tam rodzinę i ludzie przeważnie budują domy szkieletowe i właśnie nie przytwierdzają za mocno domów do płyty na zasadzie że 12ton dachówki odpowiednio dociąży. Musiałyby niezłe wichury wiać aby to ruszyć. I nie wymyśla tylko z doświadczenia wie co i jak.

Wiem że budowa u siebie będzie super i nie mogę się doczekać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie wymyśla tylko z doświadczenia wie co i jak.
właśnie on wymyśla, bo nie ma pojęcia o czym mówi.

Właśnie przez takich gogusi, dzieją się różne złe rzeczy.

Co to jest 12 ton, jak na okap działa siła nawet do 360 kg/m2 a dachówka waży 10x mniej.

Poczytaj sobie jak to robią w Ameryce przy takich domach.

Jest na to odpowiednia grupa norm, podane są tam np ciężary do zestawiania obciążeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie on wymyśla, bo nie ma pojęcia o czym mówi.

Właśnie przez takich gogusi, dzieją się różne złe rzeczy.

Co to jest 12 ton, jak na okap działa siła nawet do 360 kg/m2 a dachówka waży 10x mniej.

Poczytaj sobie jak to robią w Ameryce przy takich domach.

Jest na to odpowiednia grupa norm, podane są tam np ciężary do zestawiania obciążeń.

 

nie wnikam w to aż tak bardo bo i tak mam zamiar dobrze to przytwierdzić do podłoża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dach tak jak wspominałem będę chciał 4-spadowy i tak by miał z grubsza wyglądać wiązary.1.jpg a środkowe wiązary mają dać miejsce na stryszek i muszą być takie wiązar.jpg wtedy połać południowa będzie miała kształt trapezu i zmieszczę na niej 19 paneli PV o mocy 4,75kW. Jeżeli bym miał dach dwuspadowy to zmieściłbym paneli o mocy 7,5kW ale ten pierwszy wariant będzie lepszy bo tańszy a mi wystarczający. Wiecie może jak będzie liczona sprzedawana nadwyżka energii? Chodzi mi o to czy ma znaczenie ilość paneli czy ilość sprzedanej energii? Można mieć instalacje 5kW a sprzedawać jakby z 2kW bo z 3kW to pójdzie na cele własne i wtedy muszą kupić po 75gr a jak tak nie może być to po 65gr kupią ze względu na wielkość instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O 11 urodził się synek, będzie nosił imię IGOR. Ma 55cm wzrostu i waży 3,5kg. Wszyscy mówią że byczek. Mnie się mały wydaje igor.jpg z tego co z grubsza widać to dziecko nie ma jakiś upośledzeń czy coś takiego więc można spokojnie budować dom i w przyszłym tygodniu idę do geodety załatwiać mapki. Póki mały to się jakoś pomieścimy w domu z teściową ale jak zacznie już gonić to zrobi się ciasno. mam nadzieję że dobrze pójdzie i za rok o tej porze będzie stał już domek przynajmniej w stanie surowym zamkniętym a do końca roku się go skończy na tyle aby mieszkać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rysunki wysłałem z zapytaniem wiązar.jpgwiązary.1.jpg a takie dostałem że będą wiązary 2.jpg jednym słowem wiele się nie pomyliłem co do oczekiwań. Stryszek udało się zrobić trochę większy. Myślałem że będzie ciężko a tu bez problemu się uda. Cenę trochę duża podał ale myślę że coś się jeszcze utarguje. Na razie nie będę się targować bo to nie ma sensu. Z grubsza wiem że uda się zrobić tak jak chciałem a nawet lepiej wyjdzie. Spełnia to moje oczekiwania więc jest dobrze. A już miałem obawy że mam za wysokie wymagania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Już dawno nie pisałem. Robiłem projekt w oparciu na ścianę o grubości 52,2mm o tym przekroju konstrukcja ściany1.jpg wcześniej przewidywałem belki o wymiarze 60x140 a wtedy ściana w zaokrągleniu miała 50cm bez 2mm a że praktycznie firmy używają drewna KVH i kupują je w Austrii lub Niemczech to mają belki 60x160 to muszę takie belki uwzględnić. Nie zmiennie zostały mi wymiary zewnętrzne konstrukcji drewnianej a tylko trochę w środku się zmniejszyło o te 2,2cm na stronę. Cały czas się trzymam zasady że słupki będą w rozstawie co 62,5cm wiec najdłuższą ścianę o 10m mam taką ściana 10m.jpg i w nią trzeba wkomponować otwory pod okna. Same belki mają rozstaw 997cm bo boczne ściany chcę aby ich poszycie z płyty OSB o gr.15mm łączyło ścianę najdłuższą więc temu musiałem cofnąć po te 1,5cm na stronę. A ilustrując łączenie ścian będzie takie łączenie ścian.jpg. Szerze mówiąc schematy tych ścian to są tylko w mojej opinii a firmy i tak z nich nie skorzystają bo oni mają programy które obliczają wszystko co trzeba. Ale jak te firmy okażą się jednak za drogie to będę miał z czego korzystać aby sobie samemu to zrobić. Pod domek jednorodzinny to nie ma bata aby się to nie nadawało.

ściana 10m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc mam takie rzuty RZUT PARTER.jpgRZUT PIĘTRO.jpg oraz takie rzuty jakby pod względem konstrukcji rzut konstrukcji parter.jpgrzut konstrukcji piętro.jpg sprawdzałem sobie mniej więcej wymiary pomieszczeń jeżeli chodzi o ich wielkość i są według mnie do przyjęcia i nawet wiatrołap jest dobry a nawet mógłby być mniejszy i się pomieści bez problemu. Pokoje na piętrze wielkości będą miały wystarczające i 20m2 pokój byłby przesadnie wielki a tak to wyjdą podobne i będą idealne. Na schody tak jak widać zostawię sobie 230cm miejsca czyli zabieg będzie miał 110cm i wydaje mi się odpowiedni. Ludzie budują domy z schodami o zabiegu 90cm i nikt im nie piszę że mają za mały więc moje 110cm będzie aż nad to i na pewno wygodny. Na parterze łazienka mała ale zmieści się tam kabina, kibelek i umywalka bez problemu a na piętrze trochę większa ale tam musi się zmieścić kabina, wanna, kibelek, umywalka i pralka. Nie potrzebuje dużej łaźni a to co chcę zmieści się bez problemu DOMEK 3.3.jpg. Nie wiem tylko czy przez to że łazienki nie będą w jednym pionie czy to będzie problem ale mam nadzieje że nie i że jakoś się z tym uporam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam też nowe wizualizacje dom.południe.jpgdom.północ.jpgdom.wschód.jpgdom.zachód.jpg okna na paterze południowe zamieściłem jako duże do podłogi ale też mogą być mniejsze takie jak na piętrze. Po analizie OZC się zobaczy co się wybierze. Tak jaki pisałem jakiś cas temu, od zachodu nie dam głównych okien bo i tak nie przyniosą żadnych zysków słonecznych ze względu na cień domu obok wiec temu muszę mieć okna od północy ale najwyżej się poszuka najcieplejszych na tą stronę aby miały niski współczynnik Uw. Okap dachu wydaje się malutki i taki będzie ale tu nie zależy mi aby był duży bo zwiększy tylko koszt całej inwestycji a patrzę na prostotę i aby było wszystko za rozsądne pieniądze. Domek uroda nie zachwyca bo nie ma czym po tych zdjęciach ale nie da się w tym programie dorobić jakieś upiększające formy więc tu zdam się na architekta. Dla mnie to drugo planowa strona bo najważniejsza jest energooszczędność.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu fajnie widać rozmieszczenie belek szkielet domu.nowy dom.1.jpg brązowe to belki główne w rozstawie co 62,5cm a tam gdzie muszę dać dodatkową belkę zrobiłem ją w kolorze fioletowym. Nie jestem fachowcem ale dobrze to wygląda i solidnie. Najwyżej w narożnikach można dodać jedną czy dwie belki bo narożniki są najważniejsze ale reszta powinna być ok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...