kamilb1987b 02.10.2015 22:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Października 2015 Zawsze twierdziłem że dom aby był pasywny musi być piętrowy. W wątku o energooszczędnym jamniku zastanawiałem się nad domem parterowym ale działka zmusza jedynie do jamnika. Jednak porzuciłem ten temat ale cały czas o nim myślałem (tzn ze nie zapomniałem). Ogólnie to wygodniej jest mieć wszystko na jednym poziomie. Narysowałem sobie ten domek jeszcze raz zmieniając długość domu aby była fajniejsza pod szkielet drewniany domu. Wyszedł podobnie tylko trochę wymiary się zmieniły. Ale musiałem to zrobić aby zrobić OZC dla tej wersji domu. Parterówkę nie robi się trudno więc można się pobawić. Dla tych samych założeń co dla domu piętrowego wyszło mi że zapotrzebowanie będzie ok.15kWh/m2. Byłem w szoku. Dołożyłem 5cm styro i spadło do 14,2kWh/m2. Sypiąc więcej granulatu w dachu czyli na 1m to schodzę z zapotrzebowaniem do 13kWh/m2. W projekcie założyłem wszystkie okna otwierane czyli większość okien to 150x150 jednoskrzydłowe ale jeszcze dołożyłem okienka w pom.gosp. i spiżarni. Ale jak te okna zmieniłem na pakiety szybowe to zapotrzebowanie spadło poniżej 10kWh/m2. Okna od wschodu i jedno od północy zamiast 150x150 wrzuciłem w obliczenia 150x200cm to zapotrzebowanie spadło do 8kWh/m2 ale przy założeniu ze będzie 25cm styro a nie 30cm ale za to z grubszą izolacją dachu. Więc na nowo napaliłem się na jamnika Bo jednak małe zapotrzebowanie kusi mnie jak diabli. Powierzchnia mi wychodzi 103m2 więc koszt dogrzania nie więcej jak 400zł czystym prądem. Nawet jak się pomyliłem z dwa razy to 800zl też nie jest masakrą. Więc muszę przyznać że parterówki też mogą być bardzo tanie w utrzymaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 03.10.2015 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 (edytowane) Mam koncepcję na takie właśnie domy, aby wychodziły zgodnie z tematem jako - samogrzejne.I tanie jak barszcz w budowie .. Kamil- a wiesz jak powstaje to lepiej z piętrówką ? wyobraź sobie swojego jamnika podzielonego stropem na 1,35m .. chodzisz na kuckach, ale masz nie 8kWh/m2 a 4/kWh/2choć budynek jako sztuka ma nadal te same W/K stąd ja całkowicie nie skupiam się na kWh .. tylko na budynku jako jednostce i wyrażeniu tego W/K stąd jak zmniejszy mi się liczba poziomów - to i tak budynek zgoła będzie miał tą samą stratę. Jeśli obetnę ze swojego domu piwnicę .. to zmniejszy mi się powierzchnia ścian ..o piwnicę .. ect Edytowane 3 Października 2015 przez מרכבה Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PusiaKssawery 03.10.2015 12:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 ...ale już dawno tu nic nie pisałem.. Aleś za to poszalał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 03.10.2015 13:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 Mam koncepcję na takie właśnie domy, aby wychodziły zgodnie z tematem jako - samogrzejne. I tanie jak barszcz w budowie .. Kamil- a wiesz jak powstaje to lepiej z piętrówką ? wyobraź sobie swojego jamnika podzielonego stropem na 1,35m .. chodzisz na kuckach, ale masz nie 8kWh/m2 a 4/kWh/2 choć budynek jako sztuka ma nadal te same W/K stąd ja całkowicie nie skupiam się na kWh .. tylko na budynku jako jednostce i wyrażeniu tego W/K stąd jak zmniejszy mi się liczba poziomów - to i tak budynek zgoła będzie miał tą samą stratę. Jeśli obetnę ze swojego domu piwnicę .. to zmniejszy mi się powierzchnia ścian .. o piwnicę .. ect Strasznie zagadkowo piszesz. Teraz mogę śmiało przyznać że dom jak w temacie nie jest możliwy. Nie wiem nawet czy mając nieograniczone środki byłoby to możliwe. Asolt mi wyliczył zapotrzebowanie na ciepło i wrzucił mi dane do darmowego próbnego audytora abym mógł sobie to prześledzić. Na samogrzejność oprócz idealnego domu mają wpływ okna a nie ma na rynku okien które by pomogły w samogrzejności. Można zrobić dom o bardzo małym zapotrzebowaniu na ciepło czyli poniżej 15kWh/m2. nawet przy dobrych wiatrach poniżej 10kWh/m2 uda się zejść ale aby dom był samogrzejny to musi mieć przede wszystkim bardzo małe obciążenie cieplne. Niby pasywny ma 10W/m2 ale nie wiem jak to osiągnąć. Może jak się da okna tylko na południowej elewacji i ich dużo to średnia taka wyjdzie na cały dom ale w pomieszczeniach z tymi oknami obciążenie będzie zawsze tak wysokie że bez dodatkowego wsparcia w mrozy będzie zimno. Co do tego jamnika... według OZC jeżeli dam wszędzie pakiety szybowe a w salonie jedne drzwi tarasowe będę miał i te pakiety będą o powierzchni 3m2 to zapotrzebowanie na ciepło spada mi do 8kWh/m2 ale obciążenie cieplne za to jest 15W/m2. Jak wywalę okna z pom.gosp. i spiżarki to obciążenie spada do 14W/m2 ale za to zapotrzebowanie rośnie. Więc nawet bez okien na pozostałych elewacjach niż południowa nie gwarantują sukcesu a ja mam krótką elewację południową wiec nie jest dom idealnie wystawiony na słońce. A do jamnika przekonuje mnie jeszcze to że będzie miał 103m2 a zarazem będzie to o 1/3 mniejsze zużycie niż w domu piętrowym 150m2. Też w końcowym wyniku będzie tańszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 03.10.2015 13:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 Aleś za to poszalał Może troszkę... Dodając jeszcze garaż wychodzi prawdziwy jamnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 03.10.2015 13:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 Dach ? 4 spadowy ? IMO - to tylko utrudnienie.. W takim domu - możesz śmiało same pakiety osadzić, lub fix'y cóż zapotrzebowanie będzie zależeć od też pojemności cieplnej ... programy mają to do siebie, że liczą to co jest w "prawie" a nie to co jest w rzeczywistości...Czasem mam wrażenie - że pewne programy - są po to aby uzasadnić potrzebę C.O... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 03.10.2015 16:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 Dach temu czterospadowy bo bede chcial aby na poludnie byl bardziej wysuniety i robil okap. Ale faktycznie troche bedzie z nim zabawy ale za to szczytow nie trzeba robic. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 03.10.2015 16:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 OZC nie nakazuje stosowania CO tylko pokazuje zapotrzebowanie i obciazenie wiec samemu mozna cos wybrac. Cyba ze tak to liczy aby zawsze wynik pokazal sens stosowania ogrzewania. Skoro tak, to czy sa bardziej wiarygodne programy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 03.10.2015 17:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 (edytowane) Wiarygodność nabiera się jeśli - robisz w to w arkuszu kalkulacyjnym.Ba trzeba znać wartości liniowych mostków termicznych.. choć by jak chciał - zawsze będą ..bo wynika to z geometrii danego przypadku. Wiarygodność programów - zależy też od woli i chęci tego co dane wprowadza do tych programów.Trzeba sobie uświadomić - że dom który potrzebuje 1,5 kW mocy grzewczej przy -30..potrzebuje przy -5 750 wat .. całe nic .. tyle co dom przeciętny z lichą izolacją ..przy +17/ + 18 st .. trochę poogarniać zyski bytowe i okaże się że temp w domu stoi jak słup żelbetowy .. Edytowane 3 Października 2015 przez מרכבה Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 03.10.2015 20:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 jaki program liczy w arkuszu kalkulacyjnym? Nie ma takiego domu który w takie mrozy potrzebuje tylko 1,5kW mocy grzewczej na cały dom. No chyba że mówisz o takim z powierzchnią 50m2 i przy 30W/m2 wychodzi jak byk 1,5kW. Nawet mi w obliczeniach najlepszy wynik wychodził dla domu piętrowego 16,2W/m2 i zap.9,4kWh/m2 Ale w nim wszystkie okna otwierane o przy piętrowym to tak fajnie nie idzie jak przy parterowym. Jednak na piętrze okna muszą być otwierane bo mycia z drabiny sobie nie wyobrażam. Ale okna mimo wszystko powodują że obciążenie rośnie a nie spada. Jeżeli masz taki domek to wrzuć rzuty domu, opis przegród itp aby to potwierdzić bo takim pisaniem przypominasz mi trochę TB który żyje w swoim świecie i on ustanawia prawa fizyki. Już taki domek co ja planuję uważam że jest opłacalny bo dla zaspokojenia potrzeb grzewczych wystarczą promienniki praktycznie o mocy 300-500W na pokój i finito. Koszt dogrzania w 500zł się mieści a koszt paneli o tak małej mocy nie uszczupla wiele portfela. Uważam że to jest bardzo dobre i tanie rozwiązanie. Mimo wszystko coś zapasowego do dogrzania musi być a nic oprócz promienników w takich domach nie ma sensu. Jak na ogrzanie wyda się na rok 500zł a w przypadku parterówki którą prezentuję to nawet i może 400zł to jaki cel ma 100% samogrzejność? Jakim kosztem? Mi wychodzi współczynnik na ściany przy 25cm styro U=0,07W/m2 ale dla tej ściany a żeby zejść do U=0,05 to muszę dać 45cm styro. W podłogę za dużo styro nie dam więc trzeba kombinować z szkłem piankowym czy keramzytem ale dużo tego trzeba a to koszty. Jedynie to w dachu a raczej w suficie założyłem nawet 1m granulatu i współczynnik schodzi do prawie U=0,05. A najlepsze okna to pakiety z Ug=0,5W/m2 i z g=50%. Nie warto dawać z niższym Ug jeżeli też g na tym cierpi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 04.10.2015 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2015 Jeżeli masz taki domek to wrzuć rzuty domu, opis przegród itp aby to potwierdzić bo takim pisaniem przypominasz mi trochę TB który żyje w swoim świecie i on ustanawia prawa fizyki. Z miłą chęcią .. tylko wiesz że to nie realne - żyć z czegoś trzeba - później płoży na takich rozwiązaniach rękę jakaś korporacja i w tedy .. umarł w butach ... Widzę że troszkę galopujesz się w wyrokach .. tak dla przypomnienia ... do kto zachęcał i kto kierował na tą drogę ? gdzie teraz jesteś .. Pamiętasz jak Ci pisałem że dojdziesz z czasem do tych samych wniosków Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 04.10.2015 16:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2015 Z miłą chęcią .. tylko wiesz że to nie realne - żyć z czegoś trzeba - później płoży na takich rozwiązaniach rękę jakaś korporacja i w tedy .. umarł w butach ... Widzę że troszkę galopujesz się w wyrokach .. tak dla przypomnienia ... do kto zachęcał i kto kierował na tą drogę ? gdzie teraz jesteś .. Pamiętasz jak Ci pisałem że dojdziesz z czasem do tych samych wniosków Zgadza się, w końcu sam ten wątek założyłem. Ja przynajmniej wrzucam swoje pomysły w wątku i każdy może zobaczyć i ocenić co z tego może być. Też taki domek będzie samogrzejny do pewnego momentu. I wiem na podstawie OZC że nie ma możliwości aby zejść z mocą poniżej 10W/m2 przy -20st a co dopiero poniżej -30st. Przy dużej ilości okien jest to niemożliwe. Nawet jakieś super okna z Uw=0,1 i g=50% w tym nie pomogą. No chyba że OZC kłamie i tak jak napisałeś to zawsze będzie pokazywać sens stosowania instalacji ogrzewania. Już od paru lat zajmujesz ię tym tematem i na razie końca nie widać. Kiedy planujesz zakończenie nad tym swoich prac i budową pierwszego budynku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 16.10.2015 19:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2015 Trochę czasu się zastanawiałem nad konstrukcją drewnianą domu. Przy tym co podawałem czyli te schematy, drewno KVH itd to wyszło mi że na samo drewno poszłoby sporo kasy i byłoby to zbyt drogie i faktycznie nieopłacalne. Do domu parterowego typu jamnik który bym chciał można to znacznie odchudzić. Poszycie zewnętrzne też można dać z płyty o grubości 12mm zamiast 15mm. Pod instalacje łaty wystarczą 25x50mm a puszki znajda się takie co będą na to dobrze pasować. Więc taka będzie ściana i dzięki temu jej grubość będzie 50cm czyli w miarę fajnie równy wymiar. Z tego co wiem to ponoć paroizolację powinno się dać za wełną a przed płytą OSB3 to tak zrobię. Parę osób sugerowało aby łaty dać równolegle do słupków ściennych ale mi się wydaje że prostopadle będzie lepiej więc tak zrobię tzn będzie tak wygodniej pod poszycie z płyt gk. Jak wiadomo inny rozstaw belek musi być pod płyty OSB a inny pod gk a dając łaty równolegle to słupki ścienne musiałbym zrobić w rozstawie co 60cm a to wiązałoby się z cięciem płyt osb więc bezsensowna i czasochłonna robota. Lepiej łaty dać równolegle i wtedy można w rozstawie co 40cm, czyli idealnie pod płyty gk. Nie zmienni na pewno dam dwie płyty gk zamiast jednej. Koszt na całe ściany niewielki, pracy trochę więcej ale dzięki temu ściana trwalsza i lepsza akustycznie. Na działówki też po dwie płyty gk na stronę z tych samych powodów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 16.10.2015 20:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2015 Teraz konkretniej. Przy parterówce to konstrukcję ścian będę wznosił na budowie z pomocą dwóch do trzech ludzi aby to zrobić w miarę szybko i sprawnie. Oczywiście najpierw przygotuję sobie belki na długość z pomocą jednej osoby, tzn trzeba będzie przyciąć na wymiar słupki itp aby potem jak przyjdzie zbijanie ścian zrobić to szybko. Drewo kupię w swoim tartaku. Koszt to 800zł za kubik plus 200zł za suszenie i 200zł za czterostronne struganie więc łącznie 1200zł. Bez otworów na stolarkę tak by wyglądała konstrukcja a z otworami tak . Wyszło mi że na 1m2 ściany zewnętrznej wypada 3,2mb drewna o przekroju 5x15cm. Dla mnie to będzie cena ok.32zł za 1m2 bo na tartaku dają ok.10% naddatku aby nie brakło. W castoramie 1m2 płyty MFP o gr.12mm kosztuje 13,72zł a płyty OSB3 kosztuje 12zł więc zaokrąglając to jakieś 26zł za 1m2 licząc dla ściany bez otworów drzwiowych czy okiennych bo tyle trzeba zamówić. Ścian wychodzi jakieś 133m2. Od tego odliczając 21m2 na samo drewno i 23m2 na otwory wyjdzie że wełny trzeba ok.90m2 o gr.15cm. Szczerze mówiąc to do tego można użyć dobrej wełny o lambdzie 0,039 czy 0,04 bo jest sporo tańsza od tej lepszej a w zapotrzebowaniu domu zmienia o 0,2kWh/m2 wiec gra nie warta świeczki. Ale czy zapłaci się 13zł czy 26zł za 1m2 to różnica będzie 1170zł więc jak na cały dom to niewiele. Na pewno ważnym parametrem przy wyborze wełny będzie jej sztywność aby nie siadała po paru latach tworząc mostki cieplne więc myślę że ta wełna http://www.castorama.pl/produkty/budowa/izolacja/izolacja-cieplna/izolacja-stropow-i-poddaszy/welna-rockroll-super-150mm-3-5m2.html będzie optymalna pod tym względem a cenowo to myślę że przystępna i da to kwotę na 1m2 ściany 12,2zł. Więc na razie mamy 32+26+12,2=70,2zł za 1m2. Gwoździe będą potrzebne, wkręty, kątowniki czy śruby więc myślę że łącznie 78zł/m2 nie przekroczy nawet z kosztami transportu i folią paroizolacyjną. Łat wyjdzie jakieś 2,35m/m2 ściany czyli 1-1,5zł a wełny drzewnej potrzeba jakieś 100m2 a kubik ponoć 200zł kosztuje więc grubość 5cm będzie za 1m2-10zł. Płyta gk to koszt jakieś 5zł za 1m2 więc przy dwóch trzeba liczyć 10zł za 1m2. Jakby nie patrzyć to nie licząc szpachlowania wychodzi 100zł za 1m2 ściany o przyzwoitej lambdzie U=0,167W/m2 więc łącznie jakieś 13300zł. Czy to dużo? Dla tej samej grubości ściany używając BK wychodzi U=0,6W/m2, mówię to o ścianie bez styropianu ale o grubości 25cm BK i szkieletu wiec na wstępie szkielet bije na łeb i szyję. Przy BK dodając 25cm styro mamy U=0,106W/m2 a przy szkielecie U=0,072W/m2. Oprócz tego przy szkielecie z wełną drzewną mamy lepszą pojemność cieplna niż przy betonie komórkowym. Dla całego zapotrzebowania to będzie różnica jakieś 5kWh/m2. Niewiele ale w szkieleciaku zamieszkamy rok szybciej bo dom nie musi być sezonowany. Jak ktoś płaci za wynajem to rok mu odpada przy płaceniu.Sam jestem zaskoczony że tak mało wychodzi ale tak wychodzi. Do tego styropian gr.25cm za 50zł/m2 (200zł/m3). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 16.10.2015 21:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2015 Sprawa ma się trochę inaczej przy działówkach, w sensie takim że planuje dać też wełnę drzewna dla lepszej pojemności cieplnej a przy szerokości słupków 10cm da to dwa razy więcej wełny niż na ścianach zewnętrznych. Więc wyjdzie jakieś 50-60zł za 1m2 a na dom to jakieś 8,5k. Na pewno używając zwykłej wełny i profili do suchej zabudowy będzie trochę taniej ale i tak pewnie wyjdzie w granicach 5-6k więc myślę że warto robić jak na wcześniejszym zdjęciu. Najdrożej to wyjdzie dach. Za wiązary będzie jakieś 30k i tego nie uniknę. Raczej wątpię że będę się bawić w samoróbną wersję wiązarów. Potem jego pokrycie ale do tego też wezmę fachowców. Cała reszta to myślę że samemu z pomocą. Nie bawiąc się w CO pójdzie to szybko i sprawnie o ile dobrze się zgra z dostawami szczególnie przy wnoszeniu ścian a potem wiązary. Wiązary zamówi się wcześniej aby były już gotowe jak skończy się z ścianami i będę chciał aby po ułożeniu wiązarów jak najszybciej przykryć dach chociaż folią dachową aby nie padało mi do środka. Pewnie czas zweryfikuje moje piękne plany i nie będzie tak różowo ale się zobaczy. Brzmi to wszystko bardzo prosto i oczywisto tylko ciekawe gdzie jest haczyk? Nie chce mi się wierzyć że nikt wcześniej tego nie przeliczał bo każdy by mógł zrobić sobie taki domek który teoretycznie nie powinien wyjść zbyt drogo. Więc czemu nikt na to nie wpadł? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 16.10.2015 21:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2015 Bo drżą - bo nie ma im kto powiedzieć ? rozejrzyj się dookoła jaka jest wiedza na temat .. Ale czy zapłaci się 13zł czy 26zł za 1m2 to różnica będzie 1170zł więc jak na cały dom to niewiele. Na pewno ważnym parametrem przy wyborze wełny będzie jej sztywność aby nie siadała po paru latach tworząc mostki cieplne więc myślę że ta wełna → wełna w płytach ..zwana półsztywną .. rozwijana nie nadaje się zbytnio .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 17.10.2015 07:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2015 . Najdrożej to wyjdzie dach. Za wiązary będzie jakieś 30k i tego nie uniknę. 30?! Dlaczego tak drogo. Ja zapłaciłem 18tys. brutto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 17.10.2015 07:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2015 Kamil Twojego jamnika da się wybudować zupełnie inaczej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 17.10.2015 08:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2015 30?! Dlaczego tak drogo. Ja zapłaciłem 18tys. brutto Za wiązary 18k z montażem? Na dom piętrowy jak pytałem o wiązary to odpowiedzieli że koszt 20k a w jamniku dach znacznie większy więc temu szacuje taki koszt. Ale i tak będę szukał gdzie dadzą w miarę najlepszą cenę bo i tak wydawało mi się to strasznie drogo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 17.10.2015 08:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2015 Oczywiście że drogo .. i technologia droga .. ale tam kto co lubi .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.