Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No dobra Kamil , już nie będę , bruździł Tobie w wątku ,pisz co chcesz , może Tobie trochę krwi napsułem , ale nie bądź taki zarozumiały , na razie nic w budowie domu nie zdziałałeś , a juz innych za głupców masz , staraj się chłopino raczej trochę posłuchać innych , to na prawdę trochę może Tobie wyjść na + . Na razie jak nie masz argumentów na podstawie fizyki , to się trochę podciągnij , nie broń swoich pomysłów bezrozumnie , ja naprawdę życzę (to żadna złośliwość , żeby było jasne)Tobie Powodzenia W budowie Pasywniaka , wszak nie długo w/g prawa budowlanego jakie nastąpi tylko takie wolno będzie budować .

Wiesz kiedyś bardzo dawno temu , jak uczyłem się w fachu serwisanta , miałem takiego fajnego prawdziwego mistrza fachu ,Nie mogłem rozłożyć pewnego nowego na rynku urządzenia ,i to w/g instrukcji napisanej w fabryce . Fachura podszedł do mnie i mówi

- w czym masz problem

- ja mu na to ,mistrzu napisane jest tutaj i tutaj odkręcić , tutaj nacisnąć i się rozpołowi

, a on na to - i co rozpoławia się

- ja no nie

-a on to zrób inaczej ,pomyśl

- ale mistrzu tutaj jest przecież napisane

- a co ty tak w słowo bo napisane wierzysz bezkrytycznie

- no a jak

- no to zobacz przez okno, na ten płot naprzeciwko , co tam takiego widzisz

- no ktoś narysował cipkę i napisał piz-a

- A to jak wierzysz w słowo pisane to idź i sobie pociupciaj .

Kamilu , myśl , nie uważaj siebie za jakiegoś speca nieomylnego , na dobre Tobie wyjdzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 846
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Znowu bełkot w stylu miszcza .

Przystosowujesz się bo np . z góry zakładasz że musi Tobie starczyć 25-40m2 na osobę ,może twoja żona albo dzieci mają inne zdanie , ale to nie ważne to miesci się tobie w pasywności i tyle .A może ktoś cały dzień siedzi i ciężko pracuje w jakimś ciasnym biurze i ma obok jakiegoś niesympatycznego współpracownika , i taki gość buduje sobie dom z dużymi pokojami , w doopie ma 25-40m2 na osobę , wielką otwartą przestrzenią , bo buduje dom do niego odpowiedni, i buduje energooszczędny , tańszy w budowie i niedużo droższy w utrzymaniu .Wieź przyjijj do wiadomości ze odpowiedni okap w domu , powinien być w każdym domu , to nie jest jakaś domena tylko pasywniaków , to któryś z kolejnych Twoich nie trafionych wywodów .

 

Szczerze mówiąc to nie chce mi się przekomarzać z Tobą o słuszność bo widzę że do niczego to nie prowadzi. Jeżeli chodzi o domy energooszczędne to masz rację ale jak o pasywne to nie. Patrzysz na to tylko przez pryzmat własnego domu i temu uważasz że pasywny nie będzie miał komfortu i musi być drogi. Tak patrzy na sprawę 99% ludzi stąd brak zainteresowania takimi domami. Nie ma też takiego domu w Polsce czy może nawet w Europie więc trudno powiedzieć na jakimś przykładzie jakie to będzie. Są domy pasywne mieszczące się w normie itp ale nie ma o tak małym zapotrzebowaniu (<10kWh/m2) i bez typowego ogrzewania. Niemcy zapoczątkowali domy pasywne ale słabo rozumieją ideę pasywności skoro dopuszczają CO z pompą w takim domu. Zbuduję taki dom i udowodnię że można tanio i komfortowo. A tak to postaram się na bieżąco podać jakie planuje koszty na poszczególnych etapach.

6, 180cm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miszczu. Najpierw pokaż wykres rozkładu tem w Twoim domu i porównajmy do teoretycznego ideału , to jest dowód , a nie jazda samochodem , ani stanie na boso w kożuchu na śniegu .

Ja mam jakieś doświadczenie , na czymś bazuję , wyciągam wnioski z moich wizyt na budowach , a Kolega na czym bazuje ,na tych nieudolnych wyliczeniach na kartce.

Mnie się nic nie wydaje , licznik za zeszły sezon grzewczy pokazał trochę ponad 2000 kwh zużycia energii , Dwa sezony temu trochę ponad 1600 kwh , jak myślisz siedziałem z małym dzieckiem w zimnicy?Może skomentuj te zużycie

 

Komentarz jest prosty: masz pompe ciepła. Po to je wymyślili aby w mało doskonałych domach mieć też niskie rachunki i żeby każdy kto nie umie zbudować domu pasywnego mógł też cieszyć się komfortem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pośpiechu pisania źle się wyraziłem. Bardziej mi chodziło o to że przy małych powierzchniach bezsensem jest to rozbijać na dwa piętra. Pamiętaj że w piętrowym dochodzą schody

Typowe schody zabiegowe zajmują 2X 3 m , i mogą być dobrze zbudowane częścią salony , powiększając go optycznie , a ile Tobie zajmuje ten klaustrofobiczny korytarz w jamniku ?

 

Komfortowe schody mają szerokość min.110-120cm i na długość to jakieś min.2,6m więc na piętrze zajmą jakieś 6m2 a na parterze mogą mniej bo pod nimi schowek się zmieści. Schody na piętro w salonie? Jak dla mnie mało komfortowe rozwiązanie. Klatka schodowa powinna być blisko wejścia do domu i z jakiegoś korytarza a nie salonu. Wiem że są takie projekty ale jak dla mnie są bezsensowne. Raczej moim marzeniem nie jest oglądać jak dzieci mi gonią z kolegami przez salon do swoich pokoi na piętrze.

Na zdjęciu korytarz ma 1,1m szerokości ale zrobię fizycznie 1,2m bo ponoć tak jest lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisał kamilb1987b http://forum.muratordom.pl/images/mdom_buttons/viewpost-right.png Nie wiem ale myślę że w przypadku promienników będzie lepszy od podłogówki.

 

Na dodatek dają taki ładny rozkład tem jak na obrazku zwłaszcza wtedy jak pracują , pokaż rozkład tem , jak nie pracują .

 

A Ty pokaż rozkład temperatur jak nie pracuje podłogówka. Promienniki ogrzewają ściany, podłogę i meble a one dzięki temu powodują że jest komfortowo. Dzięki doskonałej izolacji promienniki nie muszą zbyt często dogrzewać bo dom pasywny tak wolno traci ciepło że mieszkańcy sami uzupełniają straty lub słoneczko które wyjdzie i zacznie grzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytuję to co piszesz jako ciekawostkę, ogólnie nie mam zamiaru Cię zniechęcać, ani z drugiej strony zachęcać, ale dwa pytania mnie nurtują:

- jaki zakładasz budżet na inwestycję jako całość (nie musi być dokładnie, załóżmy, że plus minus 10 tys.)

- jaką temp. jako komfortową lubi Twoja żona/dziewczyna - przy jakiej chętnie się rozbiera (do kąpieli oczywiście:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslisz tak dlatego, ze... ??

Promienniki nagrzewają się do temp 120C wiec cześciowo grzeją też konwekcyjnie, co pogarsza rozkład...

 

Promienniki nagrzewają się do 85st a konwencyjnie to bardzo mało grzeją. Z reszta każdy promiennik tak ma. A skoro promiennik w małym stopniu grzeje konwencyjnie przy 85st to z jakim cudem taka wodna podłogówka przy temperaturze 25st ma grzać czysto przez promieniowanie? To w tym przypadku działa przede wszystkim konwencja a w małym promieniowanie lub prawie w znikomym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra Kamil , już nie będę , bruździł Tobie w wątku ,pisz co chcesz , może Tobie trochę krwi napsułem , ale nie bądź taki zarozumiały , na razie nic w budowie domu nie zdziałałeś , a juz innych za głupców masz , staraj się chłopino raczej trochę posłuchać innych , to na prawdę trochę może Tobie wyjść na + . Na razie jak nie masz argumentów na podstawie fizyki , to się trochę podciągnij , nie broń swoich pomysłów bezrozumnie , ja naprawdę życzę (to żadna złośliwość , żeby było jasne)Tobie Powodzenia W budowie Pasywniaka , wszak nie długo w/g prawa budowlanego jakie nastąpi tylko takie wolno będzie budować .

Wiesz kiedyś bardzo dawno temu , jak uczyłem się w fachu serwisanta , miałem takiego fajnego prawdziwego mistrza fachu ,Nie mogłem rozłożyć pewnego nowego na rynku urządzenia ,i to w/g instrukcji napisanej w fabryce . Fachura podszedł do mnie i mówi

- w czym masz problem

- ja mu na to ,mistrzu napisane jest tutaj i tutaj odkręcić , tutaj nacisnąć i się rozpołowi

, a on na to - i co rozpoławia się

- ja no nie

-a on to zrób inaczej ,pomyśl

- ale mistrzu tutaj jest przecież napisane

- a co ty tak w słowo bo napisane wierzysz bezkrytycznie

- no a jak

- no to zobacz przez okno, na ten płot naprzeciwko , co tam takiego widzisz

- no ktoś narysował cipkę i napisał piz-a

- A to jak wierzysz w słowo pisane to idź i sobie pociupciaj .

Kamilu , myśl , nie uważaj siebie za jakiegoś speca nieomylnego , na dobre Tobie wyjdzie

 

 

Mistrz powiedział Ci świętą racje i jestem tego samego zdania. Dziwne że jeszcze tego nie wywnioskowałeś.

Czemu uważasz ze nie słucham rad innych? Zdziwię Cię ale słucham i jak uważam że warto zastosować to stosuję. Jak nie wiem to też stosuję. Nie jestem specem ale prawdziwych speców też jest mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytuję to co piszesz jako ciekawostkę, ogólnie nie mam zamiaru Cię zniechęcać, ani z drugiej strony zachęcać, ale dwa pytania mnie nurtują:

- jaki zakładasz budżet na inwestycję jako całość (nie musi być dokładnie, załóżmy, że plus minus 10 tys.)

- jaką temp. jako komfortową lubi Twoja żona/dziewczyna - przy jakiej chętnie się rozbiera (do kąpieli oczywiście:)

 

Zakładam na budowę 300k ale chciałbym zmieścić się w 200k. Robiąc prostą bryłę, bez CO i kominków powinno być to możliwe. Skoro firmy od szkieletów liczą sobie po 2400zł/m2 domu to powinno wyjść mi 240k ale że firmy liczą sobie dużo za robociznę i średnio to jest razy 2 to robiąc samemu z pomocą bez CO i kominów to powinienem się zmieścić w 200k. Ale będę to liczyć tu na forum wiec się przekonamy jak mi to wyjdzie.

Ciężko jest powiedzieć jaka temperatura dla mnie czy żony jest dobra bo mieszkając w domu teściowej nie ma on możliwości ustawiania temperatury. Jak się pali w piecu to zawsze jest za ciepło a nie da się mniej palić. W pokojach 24st to jak dla mnie za dużo ale do kąpieli to super. Więc dopiero jak sobie zbuduję dom to mieszkając zweryfikuję co będzie dla nas optymalne. Większość forumowiczów pisze o temperaturze 22st wiec zakładam że ona będzie najlepsza. W pracy czasem mam w okolicach 19-20st to mam wrażenie że jest chłodno jak się siedzi przy komputerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Promienniki nagrzewają się do 85st a konwencyjnie to bardzo mało grzeją. Z reszta każdy promiennik tak ma. A skoro promiennik w małym stopniu grzeje konwencyjnie przy 85st to z jakim cudem taka wodna podłogówka przy temperaturze 25st ma grzać czysto przez promieniowanie? To w tym przypadku działa przede wszystkim konwencja a w małym promieniowanie lub prawie w znikomym.

 

A możesz mi podać specyfikacje modelu w ktorym maksymalna temp pracy to 85C ?

Bo jakoś czytałem o wyższych.

 

Czytałem tez o przybrudzonego, przykurzonych ścianach nad panelami - jak w przypadku grzejników. To własnie wpływ konwekcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A możesz mi podać specyfikacje modelu w ktorym maksymalna temp pracy to 85C ?

Bo jakoś czytałem o wyższych.

 

Czytałem tez o przybrudzonego, przykurzonych ścianach nad panelami - jak w przypadku grzejników. To własnie wpływ konwekcji.

 

Na targach gadałem z jednym gościem i mówił że taka jest temperatura jego promienników i że to wystarczy. Pewnie są różne typy i każdy ma inną temperaturę. Skoro przy promiennikach jest kurz za nimi to nie chcę myśleć co jest jak chodzi podłogówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślenie Kamila jest tutaj podstawą fizyki . nie może być inaczej , stań sobie bez czapki na mrozie ,albo pojażdzij starym samochodem z prędkością 65km /h to sam zobaczysz , że ma racje .

 

Jak możesz to napisz dokładnie co jest potrzebne do zrobienia CO z pompą ciepła gruntową. Chodzi mi o wszystkie części składowe. Jeżeli faktycznie tego koszt jest w granicach 20k to warto to rozważyć. Jak będę wiedział co dokładnie muszę mieć do tego to najwyżej poszukam jakiegoś fachowca i spytam czy to podłączy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak możesz to napisz dokładnie co jest potrzebne do zrobienia CO z pompą ciepła gruntową. Chodzi mi o wszystkie części składowe. Jeżeli faktycznie tego koszt jest w granicach 20k to warto to rozważyć. Jak będę wiedział co dokładnie muszę mieć do tego to najwyżej poszukam jakiegoś fachowca i spytam czy to podłączy.

 

Zdecyduj się, najpierw jęczysz że do "pasywnego" domu żadna pompa ciepła bo jest beee a teraz chcesz zakładać gruntową? Gdzie tu sens i logika. Do takiego o małym zużyciu zakłada się powietrzną której założenie będzie tańsze od gruntówki a późniejsze opłaty eksploatacyjne niewiele droższe. A tak właściwie to pieniądze które włożysz w doprowadzenie tego domu do standardu jak piszesz 6,6 kWh/m2 będą wyższe niż wybudowanie domu energooszczędnego, założenie pompy ciepła czy nawet gazu i późniejsze ogrzewanie go przez 20 lat jak nie więcej. I nie mów że tak będzie bo sobie wyliczyłeś, bo ja twierdzę że nie ma szans. Dopóki go nie wybudujesz to Ci się tylko wydaje. Jak ktoś mądry powiedział mi kiedyś, jeżeli wydaje Ci się że coś wiesz z teorii, to masz rację, tylko Ci się wydaje.

 

Pomyślałeś też co będzie w lecie z przegrzewaniem budynku? Tak wiem że będą okapy. ale i tak raczej wątpię że uda Ci się zasłonić całkiem okna żeby słońce na nie nie świeciło. Do tego nie będzie żadnej masy akumulacyjnej i same zyski bytowe spowodują że będzie Ci się mocno dom przegrzewać. Nie wspominając już o takich dniach jak mamy teraz, słonecznie i w miarę ciepło w dzień. U mnie gdzie nie ma dużych okien, budynek ledwo energooszczędny, szyba z g tylko 50% i masa akumulacyjna dość spora a budynek w ciągu dnia potrafi mi się nagrzać do 24,5 stopnia to nie chcę myśleć co będzie u Ciebie. 27 - 28 stopni to będzie norma, gdzie przy podłodze będzie 23 a na wysokości głowy 28. To jest niby ten komfort termiczny czy temperaturowy?

 

Z resztą w zapotrzebowanie na poziomie 6,6 kWh/m2 to ja tak średnio wierzę. Papier wszystko przyjmie ale w praktyce przez błędy wykonawcze wątpię że tyle uzyskasz. W budynku energooszczędnym każda niedoróbka powodująca wzrost zapotrzebowania o 5 kWh/m2 to jest 10% a tutaj prawie 100%. Nie wszystkiego dopilnujesz, nie wszystko sam zrobisz dobrze i tak jak ma być, wiem to po sobie. Pomijając że zrobić szczelny dom kanadyjski nie jest takie proste i tanie.

 

Na razie jesteś budowlanym marzycielem teoretykiem, który coś gdzieś słyszał, ktoś mu mówił i coś sobie wymyślił. Że Kamil sobie myśli że tak będzie nie znaczy że cały świat nagnie się do tego żeby tak było. Do tego jesteś wyjątkowo odporny na rady i wiedzę ludzi którzy już w praktyce wybudowali dom i wiedzą co w trawie piszczy. Trafiłem tutaj bo czytałem Twoje wpisy w dzienniku budowy jakiegoś pasywniaka, gdzie rok temu broniłeś jak lew współczynnika A/V że to podstawa i bez tego dom koło pasywnego stać nie może, a tutaj co? Nagle robisz jamnikowatą parterówkę i już jednak ten magiczny współczynnik nie jest taki ważny. Masz dziwną przypadłość naginania faktów do stanowiska które aktualnie prezentujesz, jak ktoś tu już wspominał przypomina to forumowego oszołoma TB.

 

A jak zmieścisz się z tym w 200tys, baa 250tys. to naprawdę będziesz chyba pierwszym który coś takiego dokonał. Niektórzy twierdzą że niemożliwe jest wybudowanie domu w tej kwocie a Ty tu mówisz o pasywnym. Czapki z głów.

Edytowane przez schizo85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na targach gadałem z jednym gościem i mówił że taka jest temperatura jego promienników i że to wystarczy. Pewnie są różne typy i każdy ma inną temperaturę. Skoro przy promiennikach jest kurz za nimi to nie chcę myśleć co jest jak chodzi podłogówka.

 

Ty znów czegoś nie rozumiesz.... Podłogówka też większość energii przekazuje na drodze promieniowania. Konwekcja przy podlogówce nie jest w stanie poderwać kurzu, gdyż jest zbyt słaba - bo rozłożona na dużej powierzchni temperatura podłogi jest zbyt niska 27C.

Ruch powietrza jest zbyt wolny.

Co innego w przypadku grzejnika, ale tez rozgrzanego do ponad 100C promiennika - w ich pobliżu powietrze przyspiesza, porywa ze sobą kurz, ktory cześciowo osadzą sie na ścianie za urządzeniem, a cześciowo krąży w powietrzu.

 

Ten "gość na targach" to może ten sam, co mówił o szkodliwości podlogowki ze względów zdrowotnych ?

Ty tez różnych dziwaków sie słuchasz....

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładam na budowę 300k ale chciałbym zmieścić się w 200k. Robiąc prostą bryłę, bez CO i kominków powinno być to możliwe. Skoro firmy od szkieletów liczą sobie po 2400zł/m2 domu to powinno wyjść mi 240k ale że firmy liczą sobie dużo za robociznę i średnio to jest razy 2 to robiąc samemu z pomocą bez CO i kominów to powinienem się zmieścić w 200k.

 

Jak zakładasz standard jaki zakładasz, to budżet masz mocno niedoszacowany. Liczysz tylko grube wydatki, a sęk tkwi w drobnych, które ciągną kasę. Tu folia, tam taśma i się robi kilka tysięcy. Z takim budżetem zostaniesz w niedokończonym budynku. Zrób sobie dobry, pełny kosztorys, albo zamów taki do projektu najbardziej zbliżonego do Twojego. Wydasz 200 zł, jednak może zobaczysz ile rzeczy pomijasz o obliczeniach.

 

 

 

Ciężko jest powiedzieć jaka temperatura dla mnie czy żony jest dobra bo mieszkając w domu teściowej nie ma on możliwości ustawiania temperatury. Jak się pali w piecu to zawsze jest za ciepło a nie da się mniej palić. W pokojach 24st to jak dla mnie za dużo ale do kąpieli to super. Więc dopiero jak sobie zbuduję dom to mieszkając zweryfikuję co będzie dla nas optymalne. Większość forumowiczów pisze o temperaturze 22st wiec zakładam że ona będzie najlepsza. W pracy czasem mam w okolicach 19-20st to mam wrażenie że jest chłodno jak się siedzi przy komputerze.

 

Pytałem, bo z reguły kobietom jest zimniej (nie mówię już o niemowlakach). Akurat dzieci potem lepiej trzymać w temp. niższej niż wyższej, dla ich późniejszego zdrowia.

 

Będę Ci kibicował, jednak także moim zdaniem mocno porywasz się z motyką na słońce. Zrób sobie symulację, zastanów się ile możesz miesięcznie przeznaczyć na wykończenie, gdyby Ci jednak kasy zabrakło. Jak 500 zł/mies. to budowa potem się wlecze 20 lat. Lepiej z tych 500, wydać 300 na ogrzewanie, bo zostaje 200 na inne wydatki a budowa jest zakończona.

 

Druga sprawa to oprócz domu jest otoczenie, potem remonty, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

Jeżeli pytam co potrzeba do pompy abym potem sobie oszacował ile mnie by to kosztowało to chcę wiedzieć w razie czego gdybym jednak musiał zrezygnować z domu pasywnego na rzecz domu energooszczędnego. Jakie by ceny nie były to wiele firm koszt pompy gruntowej wyceniała na 30-50 przy kolektorze pionowym i 5-15k mniej przy kolektorze poziomym. A kolega jbloch pisał że pompa z CO kosztowała go 20k. Jeżeli wiedząc co dokładnie wchodzi w skład tego wszystkiego oblicze że faktycznie to są takie koszta to zgodzę się ze takiego ultra pasywnego nie opłaca się robić.

Przemyślałem kwestię akumulacji temu będzie płyta o grubości 10cm a to już dużo jak na dom pasywny. Dodatkowo w warstwie przestrzeni instalacyjnej oraz w działówkach planuję dać wełnę drzewną zamiast zwykłej wełny bo charakteryzuje się o wiele większą pojemnością cieplną. Więc do akumulacji będę miał płytę i wełnę drzewną i to na taki dom wystarczy. Co do okapu to pokazywałem jak daleko sięga słońce przy dobrym okapie i okap w odległości o 150cm od okna skutecznie blokuje słońce w najcieplejszych miesiącach. Przy innych miesiącach słońce wpada ale mało a jak słońce jest nisko na niebie czyli w zimie to słoneczko ładnie wpada na ponad 4m w głąb i elegancko może dogrzewać. Okap skutecznie chroni ale tylko okna południowe bo wschodnie i zachodnie okap nie uratuje. Wtedy mogą być rolety ale ich od razu nie trzeba zakładać. Trzeba pamiętać że na co dzień jak się pracuje a dzieci są w szkole to jak słonko od rana świeci to jest plus a nie minus bo słonko ma ogrzewać. Gdy mamy dom pasywny to wpływ warunków zewnętrznych mniej wpływa na to co dzieje się wewnątrz domu. Więc energooszczędny dom może się przegrzewać a pasywny nie. Tak samo jak dom mniej potrzebuje ogrzewania to tak samo mniej chłodzenia bo prawdziwy dom pasywny działa w dwie strony.

Też nie mogłem uwierzyć że dom parterowy może osiągnąć tak dobry wynik a tym bardziej jak nie ma dłuższej elewacji skierowanej na południe. Wtedy jak broniłem współczynnika AV to miałem wiedzę o domach pasywnych z internetu a tam wszędzie było pisane o AV, o szczelności, o najlepszym reku, o grubej izolacji, o oknach od południa itd. Temu też długo siedziałem przy domu piętrowym spełniającym te oczekiwania. Myślałem że spełniając te wymagania i robiąc jeszcze lepiej czyli dając lepszą izolację aby obniżyć współczynniki U przegród że zapotrzebowanie na ciepło spadnie mi do 5kWh/m2 a na pewno grubo poniżej 10kWh/m2. Poświęciłem parę groszy i zleciłem zrobienie OZC i tez w takiej wersji abym odpalając darmową wersję programu demo mógł sobie analizować poprzez jakieś zmiany jak to będzie się zmieniało gdy tu czy tam coś zmienię. Wynik wyszedł poniżej 15kWh/m2 ale ponad 10kWh/m2 więc poniżej moich oczekiwań. Z ciekawości sprawdziłem sobie jak to będzie wyglądać przy domu parterowym więc go zaprojektowałem i zwymiarowałem a potem zacząłem wprowadzać dane do audytora. Dom parterowy w miarę prosto się robi i prościej niż dom piętrowy wiec to nie był problem. Wynik mnie mocno zaskoczył. Okazało się że nie mając idealnego współczynnika AV wynik dla tych samych wartości przegród co w piętrowym był trochę lepszy o 1kWh/m2. Więc oczom nie mogłem uwierzyć że dom parterowy też może być domem pasywnym. Wiem że barth buduje jamnika i że też ma zapotrzebowanie poniżej 15kWh/m2 ale on ma większość okien od południa a ja nie i to mnie zdziwiło najbardziej. Wynik mi wychodził w okolicach 13kWh/m2. Jeżeli zmniejszyłem szczelność z 0,6 na 1 to wynik pogorszył się o 0,5kWh/m2 więc to pokazało mi że szczelność ma znaczenie ale nie kluczowe. Zmiana reku z sprawności 95 na 90% też nie psuła za bardzo wyniku. Ale największym sukcesem w tym okazały się okna a dokładniej ich dobór. Większość zakłada okna o Ug=0,5 i g=37 lub 50%. Ale jak zamiast okien wpakowałem same pakiety szybowe (i tak myślałem o FIXach dla oszczędności bo w parterówce okna można umyć z zewnątrz bez problemu) to zapotrzebowanie już spadło o jakieś 3kWh/m2. To pokazało mi że kluczem do niskiego zapotrzebowania są okna a raczej same pakiety szybowe. Więc pytałem się producentów czy da się zrobić jeszcze lepsze pakiety szybowe a jeden z nich odpisał że robią takie a najlepsze jakie mają to Ug=0,6W/m2 i g=63%. Z początku pomyślałem że tyle to sam wiem że takie są ale z ciekawości wrzuciłem te dane do obliczeń. Okazało się że mimo gorszego Ug to zapotrzebowanie spadło w porównaniu do pakietu o Ug=0,5 i g=50%. Pakiety ten producent może zrobić o powierzchni maks.2,5m2. Robiąc dom szkieletowy patrzyłem aby okna mieściły się w rozstawie belek czyli jak trzy belki mają rozstaw 125cm to wywalając środkowy słupek będzie między pozostałymi 120cm więc wymyśliłem aby pakiet miał 120cm w świetle muru a wysokość będzie zależeć od maksymalnej powierzchni możliwej do robienia pakietu. W moim przypadku to będzie 1,8m bo zakładając że po 5cm na stronę pakiet musi być większy to sam pakiet będzie miał wymiar 1,3x1,9m. Więc w porównaniu do tego układu energooszczędny jamnik.NOWY.3.jpg gdzie okna by miały wymiary 1,5x1,5m to zrobię tak 6, 180cm.jpg czyli dam więcej pakietów. Pakiety kosztują 138zł netto więc koszt podobny do ceny gotowej ściany pasywnej wg mojego przepisu a pozwoli to na zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło ale obciążenie urośnie do 19W/m2 co i tak nie ma tragedią bo przy 100m2 da to prawie 2kW mocy grzewczej a to pozwala nie robić CO a za elementy dogrzewające zapłacić nie więcej jak 7k.

Budując samemu dom bez udziwnień (a taki chcę) to jest to możliwe a przynajmniej teoretycznie tak mi się wydaje. Pisałem ze chciałbym się zmieści w 200k ale przewiduję maks.300k.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty znów czegoś nie rozumiesz.... Podłogówka też większość energii przekazuje na drodze promieniowania. Konwekcja przy podlogówce nie jest w stanie poderwać kurzu, gdyż jest zbyt słaba - bo rozłożona na dużej powierzchni temperatura podłogi jest zbyt niska 27C.

Ruch powietrza jest zbyt wolny.

Co innego w przypadku grzejnika, ale tez rozgrzanego do ponad 100C promiennika - w ich pobliżu powietrze przyspiesza, porywa ze sobą kurz, ktory cześciowo osadzą sie na ścianie za urządzeniem, a cześciowo krąży w powietrzu.

 

Ten "gość na targach" to może ten sam, co mówił o szkodliwości podlogowki ze względów zdrowotnych ?

Ty tez różnych dziwaków sie słuchasz....

 

Tak, to ten sam. Co do kurzu to będę musiał zbadać tą kwestię. Co do grzejnika to się zgodzę że przy nim jest więcej kurzu bo sam taki mam do podgrzewania pokoju to widzę że jest mocno zakurzony. Promiennik w dużej większości wytwarza promieniowanie a bardzo mało ciepła konwencyjnego. Chociaż jak się popatrzy na zwykłą żarówkę choćby w lampce biurkowej to w kloszu jest zawsze pełno kurzu wiec będę musiał jeszcze nad tym się zastanowić. Jeżeli to jest tylko kwestia odległości przy samym promienniku to pół biedy gorzej jeżeli on będzie wprawiał w ruch kurz w całym pomieszczeniu. Chociaż ciężko mi w to uwierzyć żeby tak to było. Kurz był, jest i zawsze będzie a jak nie promiennik to nawiewnik od wentylacji wprawi kurz w ruch ale dzięki WM z reku oraz normalnemu sprzątaniu tego kurzu i tak będzie dużo mniej niż przy WG z grzejnikowym CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zakładasz standard jaki zakładasz, to budżet masz mocno niedoszacowany. Liczysz tylko grube wydatki, a sęk tkwi w drobnych, które ciągną kasę. Tu folia, tam taśma i się robi kilka tysięcy. Z takim budżetem zostaniesz w niedokończonym budynku. Zrób sobie dobry, pełny kosztorys, albo zamów taki do projektu najbardziej zbliżonego do Twojego. Wydasz 200 zł, jednak może zobaczysz ile rzeczy pomijasz o obliczeniach.

 

Nie pomijam szczegółów a udoskonalam tak aby było prosto i dobrze. 200k to z naddatkiem liczę ale biorąc pod uwagę że nie mam doświadczenia z budową i mogłem się pomylić to dodałem do tego 50% temu zakładam maks 300k ale będę chciał się zmieścić w 300k. Przecież domek o pow.100m2 nie jest duży a ja go chce naprawdę zrobić możliwie jak najprostszy. Idąc do sklepu można kupić płytki po 200zł/m2 ale też można kupić za 20-30zł a też będą ładne i dobre (wiem bo remontując łazienkę u tesciowej za tyle się płytki kupiło). To że chcę domek pasywny nie oznacza że wyposażę go jak jakiś pałac. Też nie będę kupował badziewiu, jednym słowem dobrze się zastanowi zanim kupi. Też do łazienki kupiłem nowe meble tańsze i szerze mówiąc mi się podobają i spełniają swoje zadanie. Dom ma być dla mojej rodziny a nie po to aby chwaląc się nim znajomym czy rodzinie pokazać jakie fajne ma się sprzęty i jakie drogie były żeby tylko usłyszeć że faktycznie prześlicznie to wygląda. Będę budować dom w odpowiednim standardzie energetycznym ale przy wykańczaniu będę sięgał bo dobre produkty z średniej czy niskiej półki a nie droższe czy najdroższe. Wszystko zależy też co i do czego.

 

 

Pytałem, bo z reguły kobietom jest zimniej (nie mówię już o niemowlakach). Akurat dzieci potem lepiej trzymać w temp. niższej niż wyższej, dla ich późniejszego zdrowia.

 

Będę Ci kibicował, jednak także moim zdaniem mocno porywasz się z motyką na słońce. Zrób sobie symulację, zastanów się ile możesz miesięcznie przeznaczyć na wykończenie, gdyby Ci jednak kasy zabrakło. Jak 500 zł/mies. to budowa potem się wlecze 20 lat. Lepiej z tych 500, wydać 300 na ogrzewanie, bo zostaje 200 na inne wydatki a budowa jest zakończona.

 

Druga sprawa to oprócz domu jest otoczenie, potem remonty, itd.

 

Zgadza się więc temu będę budować dom możliwie jak najprostszy aby remonty były możliwie też jak najtańsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemyślałem kwestię akumulacji temu będzie płyta o grubości 10cm a to już dużo jak na dom pasywny. Dodatkowo w warstwie przestrzeni instalacyjnej oraz w działówkach planuję dać wełnę drzewną zamiast zwykłej wełny bo charakteryzuje się o wiele większą pojemnością cieplną. Więc do akumulacji będę miał płytę i wełnę drzewną i to na taki dom wystarczy. Co do okapu to pokazywałem jak daleko sięga słońce przy dobrym okapie i okap w odległości o 150cm od okna skutecznie blokuje słońce w najcieplejszych miesiącach. Przy innych miesiącach słońce wpada ale mało a jak słońce jest nisko na niebie czyli w zimie to słoneczko ładnie wpada na ponad 4m w głąb i elegancko może dogrzewać. Okap skutecznie chroni ale tylko okna południowe bo wschodnie i zachodnie okap nie uratuje. Wtedy mogą być rolety ale ich od razu nie trzeba zakładać. Trzeba pamiętać że na co dzień jak się pracuje a dzieci są w szkole to jak słonko od rana świeci to jest plus a nie minus bo słonko ma ogrzewać. Gdy mamy dom pasywny to wpływ warunków zewnętrznych mniej wpływa na to co dzieje się wewnątrz domu. Więc energooszczędny dom może się przegrzewać a pasywny nie. Tak samo jak dom mniej potrzebuje ogrzewania to tak samo mniej chłodzenia bo prawdziwy dom pasywny działa w dwie strony.

 

Żeś zaszalał z tą akumulacją, porównaj sobie akumulacje tej wełny i muru z silikatów, nie wspominając tutaj o cenie. Powiedz mi jeszcze jakie ciepło ma Ci akumulować płyta fundamentowa? Przecież ona służy głównie do akumulacji ciepła z podłogówki, której u Ciebie nie będzie. Nie ma możliwości żeby nagrzała się i akumulowała jakąś rozsądną wartość z powietrza, czy słońca wpadającego przez okno. To co Ty planujesz to jest żadna akumulacja.

 

Widzę że dalej nie rozumiesz albo nie chcesz zrozumieć. Słoneczko przy takiej pogodzie jak teraz wpadając przez okna będzie owszem skutecznie dogrzewać dom, tyle że przy nikłych stratach jakie będziesz mieć przez przegrody to ciepło nie ucieknie nigdzie i zrobi temperaturę w środku w porywach pewnie do 28 stopni. Powtórzę to jeszcze raz, u mnie gdzie dom ledwo energooszczędny czyli ciepło ze słoneczka ucieka przez ściany a przez masę akumulacyjną jest jakaś stabilizacja temperatury potrafi być 24-25 stopni w tych słonecznych dniach.

 

Więc energooszczędny dom może się przegrzewać a pasywny nie. Tak samo jak dom mniej potrzebuje ogrzewania to tak samo mniej chłodzenia bo prawdziwy dom pasywny działa w dwie strony.

 

A to jest totalna głupota. Nie chce mi się tłumaczyć tego bo do Ciebie argumenty nie trafiają. Same zyski bytowe bez możliwości stabilizacji temperatury akumulacją spowodują przegrzewanie. Jak żeś tak oblatany w OZC to przecież audytor oblicza nie tylko zapotrzebowanie na ciepło ale i na chłód. Sprawdziłem przed chwilą i u mnie w domu jak doprowadzę go do pasywnego czyli 15kWh/m2 zwiększając ocieplenie i eliminując mostki to zapotrzebowanie na chłód wzrasta 4,5 razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pomijam szczegółów a udoskonalam tak aby było prosto i dobrze. 200k to z naddatkiem liczę ale biorąc pod uwagę że nie mam doświadczenia z budową i mogłem się pomylić to dodałem do tego 50% temu zakładam maks 300k ale będę chciał się zmieścić w 300k. Przecież domek o pow.100m2 nie jest duży a ja go chce naprawdę zrobić możliwie jak najprostszy. Idąc do sklepu można kupić płytki po 200zł/m2 ale też można kupić za 20-30zł a też będą ładne i dobre

 

Czy są dobre, to za parę lat będziesz mógł ocenić.

Bo to, że nie popękały po położeniu to jeszcze żaden sukces :)

 

Poza tym, jeśli w przedziale 20-30 zł potrafisz znaleźć ładną ceramikę, na którą będziesz z przyjemnością patrzył przez następne dwadzieścia parę lat to gratuluję. ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...