Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ile czekałeś na pozwolenie na budowę?  

59 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Ile czekałeś na pozwolenie na budowę?

    • do 1 miesiąca
      19
    • do 2 miesiący
      20
    • do 4 miesięcy
      10
    • do pół roku
      2
    • dłużej niż pół roku
      8


Recommended Posts

  • 1 month później...
  • Odpowiedzi 361
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam,

osiem miesięcy trwało załatwienie w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie pozwolenia na budowę zjazdu indywidualnego z drogi wojewódzkiej. Współpraca z tym urzędem raczej do najłatwiejszych nie należała - jedynym usprawiedliwieniem dla pracowników tej instytucji może być fakt że podczas załatwiania naszej sprawy zmieniły się przepisy i najprawdopodobniej sami się w nich nieco gubili.....

Bardzo dobrze oceniamy współpracę z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Warszawie oraz z Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego w Warszawie - szybkie załatwienie sprawy, kompetentna informacja. Duży plus dla tych dwóch instytucji.

 

Pozdrawiam

Leśniczka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 1 month później...
  • 5 months później...
My czekaliśmy 4 m-ce - m.in dlatego, że w międzyczasie zdezaktualizowały się nam warunki dostawy gazu (na nowe trzeba było czekać 30dni), potem okazało się, że weszły nowe przepisy i trzeba załatwić badanie geotechniczne gruntu... Koszmarnie się to ciągło, ale najważniejsze, że już jest :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
Gość Gosc321_1
Ja czekałam całe 1,5 dnia :D

Uwielbiam takie komentarze .......

Pisanie, że załatwiło się PnB w tak krótkim czasie jest nierealne, chyba,że decyzja została wydana z naruszeniem obowiązujących przepisów. Jak w 2, czy 7 dni urząd ma wykonać następujące czynności:

przyjąć wniosek, ocenić go formalnie, wszcząć postępowanie i zawiadomić pisemnie o wszczęciu wszystkie strony postępowania (czyli m.in. wszystkich sąsiadów), dać stronom czas na zgłoszenie uwag, ocenić dokumentację merytorycznie, przygotować projekt decyzji, wreszcie wydać decyzję. Nikt mnie nie przekona, że działając zgodnie z prawem jest to możliwe w 2 dni!!

 

Dla zainteresowanych poniżej podaję dokładny opis procedury PnB opracowany przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (http://www.eu-go.gov.pl). Polecam lekturę, pomimo, że trochę tego jest, niemniej jednak daje obraz skomplikowania postępowania. Do oceny każdego pozostawiam, czy realne są podawane terminy 2, 3 czy 5 dniowe.

 

KROK 1. Przygotowanie i złożenie wniosku

Wniosek wraz z załącznikami składany jest w biurze podawczym (kancelarii) organu, który ma wydać decyzję o pozwoleniu na budowę.

KROK 2. Rejestracja i weryfikacja formalna złożonego wniosku

1. Wniosek zostaje wpisany do rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę, następnie zadekretowany na pracownika, który będzie prowadził postępowanie administracyjne zgodnie z wymogami ustawy Prawo budowlane i k.p.a. (a także innych szczegółowych przepisów prawnych, których przestrzeganie wymagane jest przy danym rodzaju inwestycji). Ponadto zakłada się teczkę sprawy i nadawany jest znak sprawy (zgodnie z instrukcją kancelaryjną).

2. Dokonuje się weryfikacji formalnej wniosku polegającej m. in. na sprawdzeniu jego kompletności. Na tym etapie organ prowadzący postępowanie nie dokonuje merytorycznej oceny wniosku, wynikającej z art. 35 ustawy Prawo budowlane.

3. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, organ właściwy wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.).

4. Jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, organ administracji publicznej prowadzący postępowanie wyznaczy jej termin do wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż siedem dni, a dłuższy niż czternaście dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi (art. 261 § 1 i 2 k.p.a.).

KROK 3. Ustalenie stron postępowania administracyjnego

1. W przypadku, gdy złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę nie posiadał braków formalnych, lub też zostały one uzupełnione, to organ prowadzący postępowanie ustala strony postępowania administracyjnego. Stronami, oprócz inwestora są: właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu objętego wnioskiem o wydanie decyzji pozwolenia na budowę. Ponadto stroną, w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, mogą być organizacje ekologiczne, które wyrażą chęć uczestniczenia w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa (zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).

2. Do wszystkich stron wysyłane jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 10 § 1 k.p.a. strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania i do wypowiedzenia się co do zebranych materiałów i dowodów przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę. W przypadku postępowania dotyczącego budowy obiektu liniowego, którego przebieg został ustalony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a także wykonywania innych robót budowlanych dotyczących obiektu liniowego, gdy liczba stron przekracza 20, to strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organu przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania. W tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia. Jednak inwestor, współwłaściciele, właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości, na których mają być wykonane roboty budowlane, informowani są o wszczęciu postępowania indywidualnie.

3. Na każdym etapie postępowania organ je prowadzący ma prawo wezwać osoby (wnioskodawcę, strony, pełnomocnika) do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie (zgodnie z art. 50 -56 k.p.a.).

KROK 4. Analiza i sprawdzenie wniosku pod względem merytorycznym

1. Organ administracji architektoniczno - budowlanej sprawdza:

• zgodność złożonego projektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania, lub w przypadku jego braku z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;

• zgodność złożonego projektu z wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności zawartymi w decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych;

• zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno – budowlanymi;

• kompletność projektu budowlanego i posiadanie wszelkich wymaganych opinii, uzgodnień i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ze względu na specyfikę projektowanego obiektu budowlanego, sporządzoną przez projektanta;

• zaświadczenie, wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego (aktualne w czasie sporządzania projektu), o wpisaniu autora projektu na listę członków.

• wykonanie (jeżeli jest wymagane) obowiązku sprawdzenia projektu przez osobę o odpowiednich uprawnieniach budowlanych. Weryfikuje się zaświadczenie, wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego ( aktualne w czasie sprawdzania projektu), o wpisaniu sprawdzającego na listę członków.

2. Jeżeli wyżej wymienione wymagania zostaną spełnione oraz gdy inwestor złożył wniosek o wydanie pozwolenia na budowę w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (gdy jest ona wymagana), a także złożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, właściwy organ administracji architektoniczno – budowlanej nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.

3. W przypadku naruszenia wymagań wymienionych w punkcie 4.1 właściwy organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości w określonym terminie.

4. Jeżeli w wyznaczonym terminie nieprawidłowości nie zostaną usunięte to organ administracji architektoniczno – budowlanej wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.

5. W przypadku, gdy w złożonym projekcie budowlanym stwierdzi się odstępstwo od obowiązujących przepisów techniczno – budowlanych, to informuje się o tym inwestora w postanowieniu nakładającym obowiązek usunięcia nieprawidłowości. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jednakże odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia oraz ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz nie powinno powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych. Przed wydaniem pozwolenia na budowę organ administracji architektoniczno – budowlanej składa wniosek do ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane, o udzielenie upoważnienia do wyrażenia zgody na odstępstwo. Właściwy organ, po uzyskaniu upoważnienia przez rzeczonego ministra, udziela bądź odmawia w drodze postanowienia zgody na odstępstwo.

6. W przypadku, gdy na terenie, którego dotyczy projekt zagospodarowania działki lub terenu znajduje się obiekt budowlany, dla którego wydano nakaz rozbiórki, to organ administracji architektoniczno –budowlanej wyda decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia decyzji pozwolenia na budowę.

KROK 5. Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę

1. Po zebraniu i weryfikacji wszystkich niezbędnych dokumentów zostaje przygotowana decyzja o pozwoleniu na budowę. Po jej podpisaniu i przystawieniu pieczęci urzędowej zostaje ona wpisana do rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę, po czym można ją wydać, wraz załącznikami, wnioskodawcy. W zależności od rodzaju inwestycji organ ją wydający może w treści decyzji określić:

• szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,

• czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,

• termin rozbiórki obiektów tymczasowych, a także obiektów istniejących nieprzewidzianych do dalszego użytkowania.

2. W przypadkach inwestycji o wysokim stopniu skomplikowania na inwestora może zostać nałożony obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego, a także nadzoru autorskiego. W treści decyzji określona jest konieczność dokonania po zakończeniu budowy zgłoszenia zakończenia robót budowlanych lub uzyskania decyzji pozwolenia na użytkowanie. W przypadku braku odwołania decyzja staje się ostateczna po 14 dniach od daty doręczenia jej wszystkim stronom postępowania administracyjnego. Decyzja pozwolenia na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta w okresie 3 lat od dnia, w którym stała się ostateczna, lub też budowa została przerwana na okres dłuższy niż 3 lata.

3. Inwestor/wnioskodawca odbiera decyzję o pozwoleniu na budowę i 2 egzemplarze projektu budowlanego. Jeden egzemplarz przekazywany jest do właściwego organu nadzoru budowlanego, a ostatni pozostaje w organie, który wydał decyzję pozwolenia na budowę.

Edytowane przez Gosc321_1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto właśnie mamy powyżej pięknie i przejrzyście przedstawioną orzez Aksami "DROGĘ PRZEZ MĘKĘ" w pięciu krokach i klikunastu podpunktach, którą przygotowało dla każdego inwestora nasze państwo. Ciśnie się na usta tylko jeden komentarz. -- TO JEST CHORE !!!!-- A jeśli jeszcze trafi na niekompetentnego lub złośliwego urzędnika lub sfrustrowaną urzędniczkę to może trwać w majestacie prawa ( bo to tylko uzupełnienia z winy inwestora) całymi miesiącami albo latami. Tak dłużej być nie może.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gosc321_1
Valdis52 to o czym piszesz jest bardzo często spotykaną praktyką, tzn. nic się nie dzieje przez 60 dni, po czym inwestor 62 dnia otrzymuje pismo wzywające do uzupełnienia braków a postępowanie jest zawieszane. Po uzupełnieniu dokumentacji postępowanie znowu jest wznawiane, z tym że urząd ponownie mają 65 dni na rozpatrzenie wniosku. Mnie to nie spotkało, moich znajomych na Górnym i Dolnym Śląsku owszem, bawili się z pozwoleniem od 4 miesięcy do pół roku a projekty i warunki naprawdę nie były skomplikowane. Tym bardziej jestem "cięty" na komentarze typu załatwiłem PnB w 1,5 dnia, ponieważ ludzie to czytają i później naprawdę są przekonani, że tak da radę ..... a potem wiadomo wielkie rozczarowanie, że budowa nie ruszy na wiosnę tylko późną jesienią ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Pierwsze pnb otrzymalismy po 4 miesiacach od złożenia dokumentów,niestety trzeba było złożyc drugie bo w pierwszym ustalono ze elewacja frontowa moze miec 12m,co w naszym przypadku było niemozliwe bo dom kończyłby sie tuz przy granicy z sasiadem (metr od płotu).

Pozdrawiam mieszkańcow gminy Kartuzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
  • 5 months później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...