Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Tak jak pisałem chodzi o to aby nie grzać a do utrzymania temperatury mają służyć zyski bytowe więc żarówki też ale chyba w mniejszym stopniu bo te ledowe tak nie grzeją jak te zwykłe.

Zyski bytowe (takie same w ciągu roku) zapewnią (taką samą) komfortową temperaturę zarówno przy - 20 st jak i + 30 ???

Przecież grzanie żarówkami odpada, chyba że taki dom w lato trzeba grzać (zakładam, że w normalnym domu używa się żarówek również w lato) ?

No chyba, że wspomniane przeze mnie ledy, ale ledami przecież nie grzejemy (upada pierwsza teoria) ?

Proszę o wyjaśnienie tych wątpliwości, a przede wszystkim przepis na dom którego nie trzeba grzać przy - 20 stopniach, ewentualnie grzać ledami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 166
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zyski bytowe (takie same w ciągu roku) zapewnią (taką samą) komfortową temperaturę zarówno przy - 20 st jak i + 30 ???

Przecież grzanie żarówkami odpada, chyba że taki dom w lato trzeba grzać (zakładam, że w normalnym domu używa się żarówek również w lato) ?

No chyba, że wspomniane przeze mnie ledy, ale ledami przecież nie grzejemy (upada pierwsza teoria) ?

Proszę o wyjaśnienie tych wątpliwości, a przede wszystkim przepis na dom którego nie trzeba grzać przy - 20 stopniach, ewentualnie grzać ledami.

 

Przepis jest prosty: IZOLACJA.

Izoluje się nie tylko przed stratami ale też przed przegrzewaniem przez słońce. Ja będę murować z silki i na to planuje dać 50cm styropianu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?234485-Budowa-samogrzejnego-pasywniaka&p=6760675#post6760675 nie poprę tego jakimiś badaniami czy coś takiego ale z obserwacji obecnych domów zbliżonych do pasywnego czy takich jakie się budują i jakie mają wyniki myślę że pasywny będzie i na pewno samogrzejny do pewnego momentu i żeby było to za rozsądne pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis jest prosty: IZOLACJA.

Izoluje się nie tylko przed stratami ale też przed przegrzewaniem przez słońce. Ja będę murować z silki i na to planuje dać 50cm styropianu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?234485-Budowa-samogrzejnego-pasywniaka&p=6760675#post6760675 nie poprę tego jakimiś badaniami czy coś takiego ale z obserwacji obecnych domów zbliżonych do pasywnego czy takich jakie się budują i jakie mają wyniki myślę że pasywny będzie i na pewno samogrzejny do pewnego momentu i żeby było to za rozsądne pieniądze.

 

Chyba od stwierdzenia "zarowka dom ogrzeje" do "odpowiednią temperaturę zapewnia grzejniki elektryczne lub grzałka w nawiewie od rekuperatora" jest dosyć duża różnica?

Naprawdę wierzysz, że pasywnie osiągniesz komfort przy naszych temperaturach w Polsce od -25 do +35 ?

 

Oczywiście w zakresie 0-20 może być całkiem okey jako generalnie odpowiednia temperatura w całym domu pewnie w okolicach 20 stopni, jednak np.

- niezależnie od pory roku jest taka łazienka gdzie jednak fajnie mieć deko cieplej ?

- jest takie lato +30: drzwi sie otwierają, ktoś wyjdzie na taras i zostawia uchylone drzwi, kilka osob sie zbierze w salonie, coś gotujesz.. naprawde wierzysz że zachowasz komfort w domu IZOLOWANYM ?

- jest zima -20, i nachuchasz sobie, włączysz żarówki? okey, no jednak nagrzejesz prądem.

 

klimatyzator i kable hmmm. pachnie szkołą TB:lol2:

Całkiem słuszne rozwiązanie.

 

Przepis jest prosty: IZOLACJA.

O ile mnie pamięć nie myli to również IZOLACJA jest jednym z głównych argumentów TB.

 

Nie to żebym Cię przekonywał, w sumie po lekturze Twojego wątku jestem ciekaw czy Ci się to tak uda jak sobie zaplanowałeś.

Ogrzewanie jednak jakieś tam planujesz zamiast żarówek ;) ale chyba warto również nie zapominać również o chłodzeniu.

 

Projekt ciekawy, życzę powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

only,

obciążenie cieplne w pasywnym :10W/m2 więc w małym pokoju 10m2 moc 100W czyli mocniejsza żarówka którą ciężko kupić lub dwie trochę słabsze zapewni odpowiednią temperaturę. Ale to opracowali Niemcy dla swojego klimatu i dla temperatury 19st wew. ale nie wiem jakiej zewnętrznej ale chyba -14st. Tej zimy u mnie chyba max -10 było ale to szczegół. Krótko mówiąc do jakiejś określonej temperatury zewnętrznej można zyskami bytowymi mieć odpowiednią temperaturę w domu czyli większość dni w sezonie. Ale w Polsce temperatura obliczeniowa to 20st więc więcej o 1st niż w Niemczech a ja będę chciał mieć 22st średnio w domu więc pewnie jak przez kilka dni będzie poniżej -10st i bez słońca to może się zdarzyć że bez wspomagania się jakimś ogrzewaniem będzie za zimno w domu. Ale nie ma sensu robić na to CO czy jakieś inne i kosztowne bo wystarczy powiesić gdzieś mały grzejnik elektryczny za parę stówek i mieć spokój. Pewnie w sezonie pochodzi niewiele lub może wcale ale lepiej go mieć bo drogi nie jest a może się przyda na zimy stulecia. Chociaż wstępnie przy budowie domu ich nie będę montować aby sprawdzić jak się będzie spisywać domek bez ogrzewania. Myślę jeszcze o nagrzewnicy w reku i będę miał porównanie co się będzie spisywać w domu. To nie kosztuje majątek a nic innego nie ma sensu w takim domu.

Co do łazienek to tu nie ma bata i bez kabli czy grzejnika łazienkowego się nie obejdzie ale tu nie ma co się martwic bo reku i tak prawie całe ciepło odzyska i przekaże do innych pomieszczeń.

w upalne lato nikt nie goni po tarasie południowym tylko idzie na basen czy nad rzekę a na to w żadnym domu nie ma bata jak się puści ten skwar do domu i nawet klimą jest ciężko przy otwartych drzwiach lub nawet niemożliwe. W kuchni gotując włącza się reku na wyższy bieg i nadmiar ciepła reku wywala z domu.

TB tez pisał o izolacji tylko że dla niego izolacja to od gruntu ma największe znaczenie a cały dom może być ze szkła byłe 50cm od gruntu styro było. Więc jego przykład jest dziwny.

Sam jestem ciekaw co mi z tego wyjdzie ale nastawiam się na jeden cel a jakby się z jakimś cudem zdarzyło że nie będzie działało tak jak to sobie myślę to to napisze w dzienniku i tyle. na pewno taki dom będzie potrzebował mało energii na ogrzanie czy schłodzenie więc i tak warto tak budować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale GENERALNIE się z Tobą zgadzam...

 

Jeśli mogę to tak ująć, to nie zgodziłem się z grzaniem żarówkami i zyskami bytowymi (po Twoich innych wypowiedziach wynika, że to jednak była przenośnia) oraz z lekceważącego potraktowania kabelków i klimy ;)

 

.. gdyż sam planuję 40-45 cm wełny w swoim szkieleciaku.

Jednak dla KOMFORTU zamontuję kable pod płytkami, oraz klimę do grzania i chłodzenia. Wentylację zostawię oddzielnie, nie chcę mieszać systemów. Z kablami i klimą zmieszczę się spokojnie <10k, może jeszcze zrobię do łazienki zrobię nagrzewnicę nadmuchową z dodatkowymi nawiewami do natychmiastowego podniesienia temperatury w całej łazience, ale to się jeszcze okaże.

 

"TB tez pisał o izolacji tylko że dla niego izolacja to od gruntu ma największe znaczenie a cały dom może być ze szkła byłe 50cm od gruntu styro było. Więc jego przykład jest dziwny."

trochę czytałem jego wątek, i z tego co zauważyłem, to dużo osób za bardzo czepiało się słówek. To tak jakbym ja pisał tylko o tym, że grzejesz żarówkami i ciągle to wałkował na tysiąc różnych sposobów i na nic innego co piszesz nie zwracał uwagi.

Ja z jego postów wyciągnąłem trochę więcej niż słynne "przeszklenia": dom izolowany (ja pójdę w szkielet + crawl space) a do tego brak CO (kable + klima) + do cwu pompa pow-woda + wm z reku. Do domu o niskim zapotrzebowaniu nic więcej nie potrzeba. A tak nawiasem mówiąc, sam wcielasz mimowolnie kilka idei TB w życie ;)

Może Ci się uda, że sama izolacja wystarczy Ci na wszystkie warunki pogodowe, ale chyba warto na etapie projektowania i budowy zadbać o wszystkie ewentualności, niż później dorabiać ;) klima to jednak wygoda, chyba doceniasz ją w samochodzie, dlaczego pozbawiać jej własnego nowego i nowoczesnego domu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasywność to po polsku "bierność", co sprowadza się do zajęcia dogodnej pozycji i nie robienia niczego. Nie każdy dom można wybudować w dogodnej pozycji i to właśnie ta pozycja jest kluczowa, a nie izolacja. Izolacja tylko poszerza dogodną strefę, ale jej epicentrum zawsze jest w tym samym miejscu.

 

Z tego wynika, że nie wszędzie da się budować pasywnie, a już pasywnie i ekonomiczne to prawie nigdzie - na pewno nie w Polsce. Może gdzieś we Włoszech, albo na południu Francji? Strasznie modne te domy pasywne. Potwornie modne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasywność to po polsku "bierność", co sprowadza się do zajęcia dogodnej pozycji i nie robienia niczego. Nie każdy dom można wybudować w dogodnej pozycji i to właśnie ta pozycja jest kluczowa, a nie izolacja. Izolacja tylko poszerza dogodną strefę, ale jej epicentrum zawsze jest w tym samym miejscu.

 

Z tego wynika, że nie wszędzie da się budować pasywnie, a już pasywnie i ekonomiczne to prawie nigdzie - na pewno nie w Polsce. Może gdzieś we Włoszech, albo na południu Francji? Strasznie modne te domy pasywne. Potwornie modne...

 

Jeżeli piszę że izolacja i odpowiedni projekt tzn że dom musi być z dużymi oknami skierowany na południe i jak to jest możliwe to wtedy trzymać się zasad przy projektowaniu więc współczynnik AV odpowiedni więc dom piętrowy, odpowiednie okna i izolacja oraz zachowanie szczelności. Mój domek będzie skierowany na południe z małym, nieznacznym odchyleniem na wschód więc idę w kierunku pasywności bo działka temu sprzyja. Jakby nie sprzyjała to bym to olał. Skoro duże okna południowe ale zarazem nie za duże bo co za dużo to niezdrowo to też odpowiednie okapy aby słońce w cieplejszym okresie bezpośrednio nie wpadało do domu. Z tego też powodu zdecydowałem się na wiązary dachowe a nie tradycyjną więźbę bo wiązar mogę zrobić szerszy i w ten sposób okna na piętrze będą zabezpieczone. A okapem okien parteru będzie balkonik i przy okazji będę mógł na niego wejść z piętra i umyć sobie okna w prosty sposób a nie kombinować z drabiną czy karcherem. Dwie korzyści z balkonu. bok.samogrzejny.1.jpg

Więc czemu miałoby mi się nie udać? Gdzie popełniam błąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego że mieszkamy w Polsce? Powiedz kamil ile miałeś słonecznych mroźnych dni tej zimy? 3? 4?

 

Nie znacie mnie osobiści to powiem że mam naprawdę krótką pamięć aby takie coś pamiętać. Nie pamiętam wielu szczegółów z poprzedniego dnia a czasem z tego samego potrafię zapomnieć więc nie pamiętam ile dni słonecznych było. Dziś jest słoneczny. A jak nie było dni słonecznych tylko pochmurne to temperatura była nie niższa niż -3st a w takich warunkach to na zyskach bytowych obleci bez problemu. Chyba sam pisałeś o lodówce, gotowaniu itp a to wystarczy przy takiej temperaturze bez problemu. Może nawet chłodzenie będzie musiało iść przez reku niż dogrzewanie aby nie było za ciepło. Przekonam się jak zbuduje i będę mieszkać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ja mówię że zimą nie dasz rady bytowym ogrzać Swojego domu? Tym bardziej że kubatura niewielka? A propo czemu masz tylko 265 cm wysokości w domu ?

 

265cm będzie od płyty do sufitu bo na płytę pójdzie jeszcze wylewka wyrównująca a na to warstwa podłogi więc pewnie koło 5cm łącznie i w ten sposób wysokość będzie 260cm.

Zazwyczaj jak są silne mrozy to jest słoneczny dzień więc słoneczko też może dogrzać. Ale wiem że najbardziej rozchodzi się o komfort w lecie przy braku klimatyzacji. Jednym z założeń domu pasywnego jest brak klimatyzacji i tak zrobienie domu aby bez niej mógł się tez w pasywny sposób schłodzić. Mi się wydaje że mój projekt temu sprzyja jak najbardziej a jak nie i mam w nim jakiś błąd to dzięki forum liczę na to że się ten błąd znajdzie. Tak jak pisałem to w normalnym energooszczędnym domu też w lato bym nie otwierał okien południowych aby nie wpuścić skwaru do środka więc czemu pasywny miałby nie dać rady? Wiem że dochodzą zyski bytowe ale do tego powinno się odpowiednio zaprojektować gwc aby przy maksymalnej pracy reku nawiewało dalej chłodniejsze powietrze. Podejrzewam że zależy to od długości gwc wiec jak 55m rury fi200 wystarczy dla 300m3/h to jak będę chciał 50% więcej czyli 450m3/h to 85m rury starczy a dla pewności dam 100m bo nie jest to takie drogie ale więcej roboty, ale robiąc samemu to się opłaca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...