Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Słoneczko I energooszczedne-potrzebne porady, pomoc, albo...zmiana na inny projekt


Recommended Posts

Witam

 

Jako że jetem nowy na forum, to na początek chciałem wszystkich serdecznie przywitać.

Wertuję od kilku tygodni forum, gazety branżowe i zakamarki internetu, ponieważ na jesień chcemy startować z budową.

Wstępnie zdecydowaliśmy się na projekt domu Słoneczko I:

http://www.dobredomy.pl/projekt/sloneczkoI/

 

Chcemy to wybudować w wersji jak najbardziej energooszczędnej, ale ekonomicznie jeszcze uzasadnionej. Układ budynku na działce południe-północ, więc optymalny.

 

Ja to widzę mniej więcej tak:

Projekt:

- ze względu na plan zagospodarowania musimy zrobić dach 35 stopni, więc chcemy wylać strop tradycyjny, pociągnąć ze 2 pustaki w górę i zrobić tam normalny stryszek, wejście włazem ze schodkami (pewnie rodzi to straty ciepła, więc pytam od razu jak to najlepiej zaizolować), tradycyjna więźba i dachówka betonowa

- w obrębie budynku - wyprostować załamania ścian nośnych w okolicy pom. gosp. i salonu (powiększymy bud.) - prostsza bryła, a dodatkowo zyskamy kilka metrów powierzchni użytkowej,

- w związku ze zmianą stropu musimy dołożyć dwie ściany nośne, to będą te najdłuższe w salonie i kuchni, nośna musi być też na froncie pom. gosp. bo chcę tam zabudować pokaźne akwarium (tak z 1000L :)

- architekt/kierownik bud. radzi wybudować go na fundamentach, ja ze względu na straty ciepła skłaniam się za dobrze zaizolowaną płytą. Dobrze kombinuję?

- myślę nad zmianą układu pomieszczeń w obrębie kuchnia/salon, żeby mieć zyski cieplne chcę zrobić lustro. Wyjście na taras musi być od zachodu, od południa myślę dać większe okno w salonie

- w projekcie mam dowolność materiałów na ściany, kierownik mówi że ze wszystkiego będzie ok, znajomy budowlaniec twierdzi żeby wymurować z tego co będzie tańsze bo przy takiej izolacji nie ma to większego znaczenia. Działówki ze względu na kumulację i akustykę raczej bankowo zrobię z silikatów, ale z czego faktycznie wznieść nośne? Dodam że mam dostęp do tanich pustaków tradycyjnych (znajomy ma firmę która to robi)

 

Teraz inne rozwiązania:

- na pewno chcemy rekuperator, zresztą jest dla tego domu gotowy schemat wentylacji mech.

- okna trójszybowe, jakiego producenta polecacie? Czy firmy znają się już jako tako na mocowaniu okien w izolacji? A jeżeli nie to czy to jest kłopotliwe, bo zawsze może się trafić ekipa której będzie potrzeba to wyjaśnić/pokazać

- chcę to porządnie docieplić, po 30 styro w ławę i ściany, 50 wełny w dach i co ze stropem? Doradzcie jak go ogarnąć. Jaki styro ma sens ekonomiczny przy takiej warstwie?

-ogrzewanie chcemy podłogowe, raczej po całości, ale z drugiej strony ciężko mi sobie wyobrazić spanie nad nagrzaną podłogą (komfort), ale może się mylę?

- co do paliwa to skłaniamy się ku gazowi z sieci+kolektory do cwu. Wiem że to jest może ekonomicznie średnio uzasadnione, ale wolimy zrobić dywersyfikację mediów, a do tego lubimy gotować na gazie:) jeżeli się mylę, tzn. uda się osiągnać dla tego budynku dobre parametry to to pomyślimy nad elektrycznym, ewentualnie pompa ciepła (tylko jaki rodzaj?) mieszkamy w Małopolsce więc zdarzają się dobre dopłaty do pomp i kolektorów, ale z drugiej strony mamy teren podgórski i powietrzna chyba się nie sprawdzi za dobrze

- żona wymarzyła sobie oczywiście kominek:), do mnie to zupełnie nie przemawia bo pewnie zapalę w nim z 10xsezon hehe, no ale jak by co to zawsze mogę nim dogrzać

 

No i teraz prośba i pytanie do Was - co jestem w stanie wyciągnąć z tego projektu? Czy przy zaproponowanych przeze mnie rozwiązaniach da się go wybudować jako niskoenergetyczny? Ewentualnie co zmienić? Mamy jeszcze z miesiąc na przemyślenie wybór projektu więc bardzo chętnie posłucham wszystkich rad!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie musisz mieć stropu, to go nie rób. Dodatkowe fundamenty, szersze pustaki na ścianę i sam strop to duże pieniądze.

Jeśli jednak musisz mieć strop "bo tak", to zrób tak jak ja - styropian po stropie, a nie jakaś wełna. Styropian jest tańszy, na płaskim lepszy, i idzie go mniej.

 

Wejście na strych zrobiłbym z pomieszczenia gospodarczego, bo jest mniej więcej pod kalenicą i będzie wysoko nad głową, a przy tym może tam być chłodniej. Jak wyprostujesz ściany i podniesiesz dach to już będzie inny projekt, a jak chcesz płytę (dobra rzecz, ale droga), to już lepiej zrobić projekt od zera. Naprawdę porównywalne pieniądze, a robisz co chcesz.

 

Ocieplenie 30cm grafit można kupić w cenie ~150zł/m3 w Swisspor Chrzanów. Rekuperator to obowiązek. Kominek można zrobić, ale trzeba zrobić zamkniętą komorę spalania, doprowadzić powietrze i świetnie wszystko pouszczelniać.

 

Ogólnie warto budować energooszczędnie i zamiast centralnego zrobić więcej izolacji. A cała izolacja musi być ciągła, więc lepiej nie robić murowanych ścian szczytowych, tylko dookoła objechać styropianem, a konstrukcję dachu oprzeć na słupach i te słupy też ocieplić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyprostujesz ściany i podniesiesz dach to już będzie inny projekt, a jak chcesz płytę (dobra rzecz, ale droga), to już lepiej zrobić projekt od zera. Naprawdę porównywalne pieniądze, a robisz co chcesz.

no właśnie przegadywałem takie zmiany z architektem, twierdzi że zrobi to w normalnej cenie, a zdecydowanie skróci to czas oczekiwania na projekt i koszty jednak też (wyliczył że o jakieś 3 tys)

co do płyty to zdaję sobie sprawę że jest droższa, ale jednak przy budynkach energo większość ludzi poleca to rozwiązanie

do tego jako że pracuję poniekąd w branży (wodociągi) to przez te lata "nabawiłem":) się kolegów, w związku z tym wszystkie roboty ziemne będę miał w baaaaaaaaardzo preferencyjnych cenach, do tego beton również w dobrej cenie i co najważniejsze, ten kolega ostatnio sam dla siebie robił płytę i twierdzi że dla nich to rozwiązanie jest jednak tańsze i łatwiejsze w realizacji

 

wielkie dzięki za namiary na Swisspor, Chrzanów mam tylko 30km od budowy

pewnie mam brać ten styro grafitowy który wyjdzie taniej nie?

 

najbardziej nurtuje mnie teraz zagadnienie ścian nośnych

działówki bankowo z silikatów, zastanawiam się czy nie zrobić całości budynku z tego (grubości 24cm nośne) i mieć konkretną akumulację w murach i podłodze w związku z czym będę mógł pomyśleć nad grzaniem elektrycznym podłogowym tylko w taniej taryfie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projekt domu od podstaw to 4500zł na gotowo. Adoptowany gotowiec wychodzi podobnie.

 

Co do płyty fundamentowej, to roboty ziemne, beton i stal to nie wszystko, bo jest jeszcze styropian który musi być twardy (co najmniej EPS100, albo i EPS 200, ale odpuść XPS, bo nie warto) i musi być go dużo. Na Słoneczko I pójdzie go za 8-10 tyś złotych, a całą płytę szacuję na 25-30 tyś przy założeniu przyzwoitego podłoża.

 

Energooszczędny dom 108m2 zużyje 3000kWh na ogrzewanie, a jak zastosujesz klimatyzator, to wyjdzie 1/3 z tego. Do tego pół na pół I i II taryfa i prąd wyjdzie po 0,45zł. To razem oznacza, że ogrzewanie będzie kosztować 450zł. Jeśłi zastosujesz kable dla komfortu działające całą dobę, to opłaty wzrosną niechby nawet dwukrotnie, ale to mało realne. Grzanie takiego domu tylko w II taryfie jest problemowe, bo musisz przewidzieć czy dzień będzie słoneczny i odpowiednio przestawić nocne nagrzewanie. Jak nie trafisz, to przegrzejesz dom i stracisz kasę i komfort, albo będziesz miał za zimno. Dużo o tym myślałem i sam zrezygnuję z II taryfy, choć założę ją do grzania wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Energooszczędny dom 108m2 zużyje 3000kWh na ogrzewanie, a jak zastosujesz klimatyzator, to wyjdzie 1/3 z tego. Do tego pół na pół I i II taryfa i prąd wyjdzie po 0,45zł. To razem oznacza, że ogrzewanie będzie kosztować 450zł. Jeśłi zastosujesz kable dla komfortu działające całą dobę, to opłaty wzrosną niechby nawet dwukrotnie, ale to mało realne. Grzanie takiego domu tylko w II taryfie jest problemowe, bo musisz przewidzieć czy dzień będzie słoneczny i odpowiednio przestawić nocne nagrzewanie. Jak nie trafisz, to przegrzejesz dom i stracisz kasę i komfort, albo będziesz miał za zimno. Dużo o tym myślałem i sam zrezygnuję z II taryfy, choć założę ją do grzania wody.

O jakim klimatyzatorze piszesz? Czy to jest urządzenie dokładane do rekuperatora? Gdzieś się na to natknąłem, ale nie wnikałem w szczegóły

A to 450zł to stawka roczna? Strasznie mało mi się to wydaje, ale co do ogrzewania elektrycznego to jestem totalnie zielony i chętnie wysłucham wszystkich rad, bo z tego co wyliczasz, może się to okazać bardzo dobrą alternatywą dla gazu!

Na stronie biura jest kalkulator energetyczny (co prawda mocno ubogi, ale jest), po zrobieniu max właściwości EP wychodzi 68, czyli dalej jednak trochę dużo. No ale kalkulator nie uwzględnia jednak kilku rzeczy, więc może uda się zejść do tych 35-45.

Tak to wygląda:

http://www.dobredomy.pl/kalkulator/sloneczkoI/

 

Za styro to zdaję sobie sprawę że na całą budowę wywalę małą fortunę, ale jeżeli ma to dawać takie oszczędności na grzaniu o jakich piszesz to myślę że warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak. Najlepsze są okna północne, nie trzeba przy nich montować klimatyzacji;)

 

Może zbyt dosłownie to bierzesz,ale niewątpliwie wschodnie okna są mniej kłopotliwe. A przyjmując zasadę,że do odbioru energii słonecznej są dedykowane odbiorniki( okna nie są takimi), można przyjąć,że południowe to kłopot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra Panowie, ale nie rozmawiamy tutaj o szklarni tylko o konkretnym budynku dla budowy którego potrzebuję zasięgnąć porad doświadczonych osób.

 

Najważniejsze pytania na teraz:

- silikaty i kumulacja czy beton komórkowy i lepsza izolacja termiczna? osobiście chyba skłaniam się ku silikatom, bo czytam w miarę możliwości DB i sporo osób buduje niskoenergetyczne właśnie z tego materiału

- co do okien południowych to zdaję sobie sprawę, że nie ma cudów i jak przygrzeje to idzie zdechnąć w domu, ale czy rolety zewnętrzne nie rozwiązują częściowo tego problemu? zresztą nie planuję robić przeszkleń kilkumetrowych, tylko standardowych wymiarów okna/drzwi tarasowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak bym zrobił z BK. A czekaj... ja robię z BK. Mieszkam na górnym piętrze w domu zrobionym z tego materiału, mam 65m2 powierzchni i 9m2 okien skierowanych prawie idealnie na południe - bez żadnego okapu, ani zadaszenia. W lecie faktycznie jest gorąco.

 

Niemniej jednak zastosowanie okapu chroniącego dom w lecie znacznie ogranicza przegrzewanie. Widać na na dolnym piętrze mojego domu, gdzie okapem jest balkon i w lecie jest fajnie. Jak już chcesz silikaty, to na ściany wewnętrzne, bo są ciężkie i dźwiękochłonne, a przy tym trochę stabilizują temperaturę. Na zewnętrzne najlepiej jednak BK, pod warunkiem jednak, że masz dookoła w miarę cicho.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie dachu to jak nie chcesz poddasza użytkowego to zabawa w strop jest zbędna i niepotrzebna. Najlepiej jest zrobić wiązary dachowe bo pas dolny wiązara może być podłogą strychu a przy okazji szybko będziesz miał dach. Jak będziesz chciał robić zwykły strych i dać 2 bloczki to na to i tak musisz pod więźbę zrobić wieniec więc zrobisz je dwa bo pod strop i więźbę. A łatwo się domyśleć że to jest czas a czas to pieniądz. Tam gdzie się da to lepiej przyspieszyć robotę.

jeżeli wyprostujesz ściany aby był ładny prostokąt to praktycznie masz inny projekt i inny wygląd dachu więc zrobisz projekt indywidualny na podstawie tego projektu. A jak już indywidualny to zrób go tak jak chcesz. Przykładowo to według mnie hol jest przesadnie duży jak na ten projekt. Zrobiłbym go inaczej zmianka.jpg wtedy miałbyś większy wiatrołap albo zrobić trochę inaczej i kuchnię dać bardziej na lewo a pom.gosp. w miejsce kuchni aby było bardziej centralnie domu i dzięki temu przykładowo rurki do cwu do łazienki będą krótsze więc mniejsze straty na linii.

Przy wiązarach nie musisz robić ścian wewnętrznych nośnych.

Nie masz co się spodziewać że architekt, kierownik budowy czy budowlańcy polecą Ci płytę fundamentową. Jak mogą polecić coś czego nigdy nie robili? W domach energooszczędnych płyta jest bardziej opłacalna od tradycyjnego fundamentu. I tak w podłodze trzeba dać 30cm ocieplenia a płytę można zrobić na EPS150 ale chyba konstrukcja domu nie może być zbyt masywna. Na pewno projektant płyty przeliczy co można dać.

Jeżeli wejście masz od północy to lewa strona będzie wschodnia a nie zachodnia.

Jeżeli masz dostęp do tańszego materiału po znajomości to można o tym pomyśleć. Ale ten tańszy to pewnie porotherm bo większość budowlańców na tym buduje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do stropu to decyzja w zasadzie zapadła i będziemy robili tradycyjny, trochę więcej zabawy, ale też potem "jak by co" to mam zdecydowanie większe pole manewru z zagospodarowaniem tego.

Z tym przesunięciem pomieszczenia gos. to bardzo dobry pomysł, dodatkowo chyba je trochę powiększymy kosztem wiatrołapu, który z kolei przedłużymy kosztem hallu.

Architekt/kierownik to akurat dobry znajomy z pracy i on mi bynajmniej płyty nie odradza, tylko że trochę roboty chcę zrobić tymi ręcami, więc proste ze fundamenty są w tym wypadku łatwiejsze. Ale znajomy który będzie mi sporo pomagał w pracach ziemnych robił sobie ostatnio płytę i nie jest to dla nich najmniejszy problem więc stanęło na płycie.

Tańszy materiał to akurat tylko beton i zwykły szary pustak, ale raczej na 100% jestem zdecydowany jednak na silikaty.

Nie wiem tylko skąd wniosek że mam mieć wejście od północy? Ustawienie domu będzie dokładnie takie jak w projekcie, wejście południowe.

 

Ale jeszcze jedno pytanie odnośnie płyty - znajomy robiąc swoją nie zbroił jej, tylko zamówił beton ze zbrojeniem rozproszonym i jest mega zadowolony. Tylko ze on stawiał domek z bali hehe. Jest to polecana/dobra opcja pod ciężka konstrukcję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale idąc twoim tropem myślenia, nie da się wcale postawić domu, bo jedna część zawsze będzie za ciepła, a druga wychłodzona:)

Akurat takie usytuowanie domu uważam za odpowiednie. W zimie nie ma prawa być zimno, bo po to robi się konkretną izolację i ogrzewanie żeby było ciepło kiedy trzeba, nie? Pom. gosp. i tak będzie robione bez okna, wiec przy WM nie będzie zbytnio nagrzane, śmiem nawet twierdzić że będzie chłodne.

A z drugiej strony w lecie pokoje północne naturalnie zachowują przyjemny chłodek, bo słońce nie nagrzewa i o to chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakkolwiek bym go nie ustawił w osi N-S to i tak któraś cześć będzie bardziej ogrzewana niż reszta, a wolę mieć w lecie cieplej w otwartej kuchni połączonej z salonem i hallem(bo 70 m2 podłóg to spora objętość powietrza do nagrzania), niż zaduch w 2 sypialniach.

I tak będą rolety zewnętrzne od południa i klimatyzacja (co najmniej na salon) więc myślę że będzie spoko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...