Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Duży piętrowy dom prawie pasywny, nowoczesna architektura, metodą gospodarczą zleceń


Recommended Posts

Sprawdzam stan domu po ziemie.

A tu taki brzydki zaciek z wentylacji poleciał. Tu akurat czerpnia.

http://i1.fmix.pl/fmi464/dd8f8aec002ccb4358bc742c/zdjecie.jpg

 

Mam to samo też na czerpni mimo ze czerpnia kwadratowa. Zainstalowali mi teraz okapnik z blachy i sprawdzam. Zacieki nie do umycia (da się troche umyć/rozjaśnić)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
  • Odpowiedzi 658
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 2 weeks później...

Po dluuuugiej nieobecności na FM ..

 

W końcu zamieszkaliśmy w domu! W pewnym sensie można powiedzieć że jest to koniec budowy. Stąd odwołam się do początku tego dziennika.

 

Dom jest cholernie funkcjonalny. Bardzo łatwo się w nim poruszać, wspólne przestrzenie są idealnie rozplanowane, ich wielkość dostęp z różnych pomieszczeń ... po prostu idealnie. Tu wychodzi po prostu dobry architekt (Z3Z) i jakiś tam czas poświęcony projektowi o odkryciu swoich potrzeb :) (ze 2 lata czytania FM)

 

Dom jest bliski pasywnemu. Wcześniej już publikowałem testy szczelności. No ale w końcu przychodzi weryfikacja przez życie. W środku utrzymujemy temperaturę 22,5 stopnia. Szczerze mówiąc nawet nie wiem kiedy piec (a właściwie piecyk z racji swoich minimalnych gabarytów) się włącza. System działa doskonale. Temperatura jest równomierna w całym domu. Jeżeli przychodzi ciepły słoneczny dzień (na razie mówimy o miesiącach październik i listopad) temperatura skacze o +1 stopień do około 23,5. Z moich obserwacji dom "traci" ten +1 stopień w przeciągu doby. Jeszcze we wrześniu dom tracił w ciągu doby około 0,3 stopnia. A piec generalnie nie włączał się wogóle.

Obecnie przyszedł rachunek za gaz (październik). Koszt 100 PLN. Z czego jakieś 80% to koszty podgrzania wody. Oczywiście zima może to zweryfikować. Ale jestem dobrej myśli. Dom w końcu grzejemy od zeszłego roku kiedy był to jeszcze stan, powiedzmy deweloperski. Koszty ogrzewania mokrego jeszcze budynku i nie do końca zaizolowanego wyniosły nie więcej jak 1700 PLN.

 

Więc dom jest funkcjonalny, pasywny, czy ładny przy tym? To już jest subiektywna kwestia. Mi się bardzo podoba. A teraz mocno pracujemy nad ogrodzeniem.

 

http://i3.fmix.pl/fmi1123/aaeb9af1000ccc205a1099de/zdjecie.jpg

 

http://i2.fmix.pl/fmi2119/2ce178b70000d2cc5a1099e4/zdjecie.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 4 weeks później...

Koszty gazu w miesiącu zimowym - grudzień, wynoszą około 320 PLN. Z czego (to już mogę tylko szacować) trochę ponad 100 PLN to koszty ogrzania ciepłej wody użytkowej.

Czyli samo ogrzewanie budynku powinno wynosić około 200 PLN

No to chyba nie jest źle. Biorąc pod uwagę grzanie od listopada do marca wyjdzie 1000 PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje dla Kolegi... Piękny dom...

Budowałem podobny.. tak jak pisałem na początku Twojego wątku.

 

Możesz podać jaką masz kubaturę domu, na ilu m2 masz podłogówkę?

Jeśli nie masz ggwc, czy reku nie wychładza Ci domu przy niskich temperaturach?

Rurki w płycie fundamentowej masz podwieszone do dolnego czy górnego zbrojenia?

Mógłbyś przypomnieć jakie izolacje masz na poszczególnych przegrodach i jaki masz średni współczynnik okien?

Chciałbym porównać... czy i gdzie popełniłem jakieś błędy...

 

PS. Najlepiej byłoby, abyś wrzucił w stopkę dokładne dane domu i wtedy od razu będzie wiadomo jakiego masz pasywniaka... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje dla Kolegi... Piękny dom...

Budowałem podobny.. tak jak pisałem na początku Twojego wątku.

 

Możesz podać jaką masz kubaturę domu, na ilu m2 masz podłogówkę?

Jeśli nie masz ggwc, czy reku nie wychładza Ci domu przy niskich temperaturach?

Rurki w płycie fundamentowej masz podwieszone do dolnego czy górnego zbrojenia?

Mógłbyś przypomnieć jakie izolacje masz na poszczególnych przegrodach i jaki masz średni współczynnik okien?

Chciałbym porównać... czy i gdzie popełniłem jakieś błędy...

 

PS. Najlepiej byłoby, abyś wrzucił w stopkę dokładne dane domu i wtedy od razu będzie wiadomo jakiego masz pasywniaka... :)

 

no i strefa klimatyczna by się przydała bo faktycznie koszty CO naprawdę godne pozazdroszczenia....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kłaniam się,

jeden z lepszych dzienników. Szacunek za skrupulatność i chęć inwestowania w edukację budowlanych innych.:-)

Dziennik przeczytałem w całości.

Mam pytanie - dlaczego Pan nie zdecydował się na opcję płyty fundamentowej z ogrzewaniem?

Ja kończę formalności i za chwilę rozpoczynam budowę i właśnie płyta jest tematem obecnie kluczowym i bardzo mocno rozważam opcję od T. Brinkmanna z rozprowadzoną instalacją grzewczą.

 

Dłoń ściskam:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witajcie,

Postaram się odpisać zbiorczo na parę powyższych pytań.

 

Powierzchnia domu to około 230 - 240m2. W zależności jak i co liczymy. Przy czym jest w tym duży pomieszczeń typu garderoba czy kotłownia, które zmniejszają część m2, stanowią jednocześnie bufor w strefach domu.

 

Nie mam GGWC, trudno powiedzieć czy rekuperacja wychładza dom ... moim zdaniem nie. Chodzi na 2 biegu, na 1 biegu praktycznie nie ciągnie. Jeżeli kilka dni rekuperacja jest wyłączona to momentalnie podnosi się wilgotność, co widać po mokrych oknach. Dom jest dobrze ocieplony ale przede wszystkim jest "utrlaszczelny" (sporo poniżej progu dla pasywnego).

 

Rurki od podłogówki są na płycie fundamentowej i na stropie monolitycznym. Dlaczego nie w płycie? Zdecydowanie dokładniej można wykonać tę instalację na późniejszym etapie. Trzeba bardzo dokładnie policzyć ile rurek i jak powinny być ułożone w danym pomieszczeniu (oczywiście jeżeli porządnie się przykładamy do budowy). Poza tym na płycie leży dodatkowe 10cm styropianu. To wszystko trzeba dokładnie przewidzieć na etapie projektu.

 

CDN ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Postaram się odpisać zbiorczo na parę powyższych pytań.

 

Powierzchnia domu to około 230 - 240m2. W zależności jak i co liczymy. Przy czym jest w tym duży pomieszczeń typu garderoba czy kotłownia, które zmniejszają część m2, stanowią jednocześnie bufor w strefach domu.

 

Nie mam GGWC, trudno powiedzieć czy rekuperacja wychładza dom ... moim zdaniem nie. Chodzi na 2 biegu, na 1 biegu praktycznie nie ciągnie. Jeżeli kilka dni rekuperacja jest wyłączona to momentalnie podnosi się wilgotność, co widać po mokrych oknach. Dom jest dobrze ocieplony ale przede wszystkim jest "utrlaszczelny" (sporo poniżej progu dla pasywnego).

 

Rurki od podłogówki są na płycie fundamentowej i na stropie monolitycznym. Dlaczego nie w płycie? Zdecydowanie dokładniej można wykonać tę instalację na późniejszym etapie. Trzeba bardzo dokładnie policzyć ile rurek i jak powinny być ułożone w danym pomieszczeniu (oczywiście jeżeli porządnie się przykładamy do budowy). Poza tym na płycie leży dodatkowe 10cm styropianu. To wszystko trzeba dokładnie przewidzieć na etapie projektu.

 

CDN ..

 

Bardzo dziekuje za odpowiedz. Właśnie mam dylemat czy od T Brinkmanna robic płyte z ogrzewaniem .......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robić płytę od Brinkmanna oczywiście! Tyle że bez ogrzewania.

Pomyśl że w trakcie budowy (która trwa 2-3 lata) zmienisz zdanie co do ustawienia ścianki działowej, WC, schodów (stopa pod schody samonośne), spiżarni czy garderoby. Podłogówkę lepiej robić jak już jesteś na dalszym etapie budowy. Możesz dopilnować wielu spraw. Konstrukcja płyty jest tak szybka że nie masz pojęcia :) I ciężko wiele rzeczy ogarnąć na raz. A ekipa strasznie pcha do przodu.

Musisz zastanowić się nad poszczególnymi warstwami w projekcie domu. Być może trzeba będzie dodać kilka cm na warstwę styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem na etapie planowania budowy podobnego domu pietrowego jednak nieco mniejszego.

sciany nosne BK + >>20cm EPS, płyta fundametowa + docieplenie na płycie, wiązary, balcha na rabek stojacy.

Jesli moge prosic o informacje jakie były koszty SSO (materiał z robocizną) ?

Tą cześć chciałbym zrobić bez zadnych kredytów czy innych zobowiązań i o ile jestem w stanie oceniic koszt materiałów, tak koszty części roboczej to diametralnie różna sprawa.

Edytowane przez drool
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, jeden z lepszych dzienników ! Do tego stopnia, że znałem już go prawie na pamieć ( jakie rozwiązania i gdzie ) zanim wbiliśmy łopatę.

Przyznaję, że praca, którą włożył Mikolaj5 ( analizując wszelkie aspekty oraz dzieląc się tym tu na FM ) bardzo nam pomogła przy budowie naszego domu - począwszy od wyboru ekip do poszczególnych etapów, przez wybór technologii, rozplanowania całości w czasie, itp itd...

 

Mikolaj5 , ze swojej strony - WIELKIE DZIĘKI ! :hug:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na moje pytanie możesz odpowiedzieć??

 

Układ ogrzewania to nieco dłuższy wątek, chyba już gdzieś opisany wcześniej. Mały skrót:

- po pierwsze i dla mnie najważniejsze zdecydowałem wykonać się porządny projekt instalacji, specjalista od Vaillanta. Generalnie nikt nie dawał wiary w obliczenia jakie przedstawiałem dotyczące energooszczędności budynku (takich domów jest może w Polsce kilkanaście, bądźmy szczerzy). Jak również sam program nie był na to przygotowany (projektantowi wyskakiwały cały czas błędy które jak mówi musiał ręcznie korygować). W oparciu o projekt rozłożone zostało ogrzewanie podłogowe. Bo najważniejsze było osiągnięcie równomiernego grzania dla wszystkich pomieszczeń

- Nieco wcześniej niż powstał projekt z naszym hydraulikiem (MaBox - , wielekrotnie na FM polecanym, którego ja również serdecznie rekomenduje), uzgodniliśmy że budujemy bardzo prosty układ. 1 obieg na cały dom (góra i dół), malutki piec, sterowanie we wszystkich pokojach.

- Projekt przesłany przez specjalistę od Vaillana pozwolił jeszcze to uprościć i instalację pieca "odchudzić" np. ze zbędnej drugiej pompy.

- Efektem czego na całym parterze jest tylko jeden sterownik, czyli jedno miejsce do odczytu temperatury, w co wlicza się również ogrzewanie hollu w wejściu (nie mamy wydzielonego wiatrołapu). Kotłownia która jest wewnątrz domu nie jest ogrzewana. Na piętrze w każdym pokoju jest termostat. Dodatkowo w łazienkach są dość unikalne termostaty z odczytem temperatury z podłogi.

- Sprawdza się to genialnie. W domu jest bardzo ustabilizowana temperatura pomiędzy pomieszczeniami. Ustawione 22,5 stopnia. Różni się pomiędzy skrajnymi częsciami budynku może o 0,3 stopnia. W łazienkach jest blisko 23 stopni. Jak jest słoneczny dzień (w zimę) to tepmeperatura szybko podnosi się do 23,5 stopnia.

- Na noc ustawiona jest temperatura 22,0 stopnia. Ale różnic pomiędzy nocą, porankiem, wieczorem nie ma wielkich. Pamiętajmy budynek jest bardzo dobrze docieplony i "ultra" :) uszczelniony. Wewnętrzne ściany są z SILKI która też pomaga magazynować ciepło. Także temperatura jest można powiedzieć stała.

- Zbiornik na CWU jest chyba 150l, ale musze to sprawdzić

Edytowane przez Mikolaj5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...