Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Z119 energooszczedny- metoda gospodarcza


Recommended Posts

Witam wszystkich.

 

Moim marzeniem było mieć własny dom. Nie brałem pod uwagę budowania go samemu, jednak od kilku miesięcy czytam różne artykułu, fora i zmieniłem zdaniem. Postaram się go wybudować samemu, oczywiście z pomocą rodziny, znajomych.

Zaciekawiły mnie domy energooszczędne, nie chce budować domu tradycyjnego na węgiel czy ekogroszek. Pochodzę z Rybnika (woj. śląskie) gdzie jest bardzo zanieczyszczone powietrze, przekraczające normy kilkukrotnie.

Przeszukując internet natrafiłem na ciekawy projekt (moim zdaniem) domu Z119 z pracowni Z500. http://z500.pl/projekt/112/Z119,latwy-w-budowie-dom-z-poddaszem-przestronna-czescia-dzienna-i-garazem.html Budynek w kształcie kwadratu, prosty brak lukarnów, wykuszy. Ustawienie domu na działce, garażem i kotłownią na północ. Dach dwuspadowy liczba okien dachowych do zmniejszenia (ewentualnie dwa starczą). Mieszkam na terenach górniczych więc wstępnie dom planuję na płycie fundamentowej, Ściany z silki 24cm, na to styropian 20cm. Na dach 30cm wełny. Ściana kolankowo podniesiona o dwa bloczki (~110cm), brak kominów, kominek fajna sprawa ale nie wiem czy warta świeczki. wentylacja mechaniczna z rekuperatorem, ogrzewanie pompą ciepła (tutaj jeszcze dużo do rozważania), ogrzewanie podłogowe - brak kaloryferów.

Garaż bym chciał zostawić, jednak nie wiem czy go odizolować od reszty czy zostawić skoro i tak będzie na płycie fundamentowej. W garażu oprócz samochodu można zostawić np. różne narzędzia ogrodowe. Adaptacja poddasza całkiem inna niż w projekcie, zamiast jeden łazienki będzie pralnia-suszarnia.

 

Pracownia Z500 oferuję owy projekt w formie EcoReady, jednak nie wiem czy warto. Co sądzicie o tym projekcie oraz ile mnie wyjdzie wybudowanie tego domu?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...jeżeli nie będziesz musiał akumulować "grzania" to silikat 18 a nie 24

 

Nie wiem czy 18 nie będzie za mała na strop i potem na murłatę. Planuje dom energooszczędny więc akumulacją wskazana. Różnica w cenie między 18 a 24 nie jest drastyczna, wiec te kilka tysięcy można dołożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy 18 nie będzie za mała na strop i potem na murłatę. Planuje dom energooszczędny więc akumulacją wskazana. Różnica w cenie między 18 a 24 nie jest drastyczna, wiec te kilka tysięcy można dołożyć.

 

Spokojnie grubość 18cm wystarczy. Rozmawiałem kiedyś z przedstawicielem xelli i gościu mówił ze silka o grubości 12cm przeniosłaby nawet obciążenia bez problemu ale że to cienkie to robi się minimum 18cm. Do akumulacji lepsza będzie 18-ka niż 24-ka bo co a dużo to nie zdrowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Nie wiem czy 18 nie będzie za mała na strop i potem na murłatę. Planuje dom energooszczędny więc akumulacją wskazana. Różnica w cenie między 18 a 24 nie jest drastyczna, wiec te kilka tysięcy można dołożyć.

 

Pod względem stropu teriva aby spełniało standardy, 24 cm silikaty sa potrzebne na sciany nośne wewnętrzne gdzie z jednej i drugiej strony oparte są belki - reszta na 18. To nie chodzi tylko o cenę m2 ale o powiększenie metrażu za te same pieniądze. W moim przypadku zamiana 24 na 18 dałaby mi 3,0m2 więcej przestrzeni. Niestety kb miał inne wizje a ja na etapie projektu nie miałem wiedzy....

.. i przede wszystkim kupuj SILIKATY a nie Silke - jakość ta sama a cena SILIKATOW nizsza i to jest produkt Polski a nie jak Silka kolonizatorów z zagranicy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod względem stropu teriva aby spełniało standardy, 24 cm silikaty sa potrzebne na sciany nośne wewnętrzne gdzie z jednej i drugiej strony oparte są belki - reszta na 18. To nie chodzi tylko o cenę m2 ale o powiększenie metrażu za te same pieniądze. W moim przypadku zamiana 24 na 18 dałaby mi 3,0m2 więcej przestrzeni. Niestety kb miał inne wizje a ja na etapie projektu nie miałem wiedzy....

.. i przede wszystkim kupuj SILIKATY a nie Silke - jakość ta sama a cena SILIKATOW nizsza i to jest produkt Polski a nie jak Silka kolonizatorów z zagranicy

 

Lub zrobić monolita i wtedy 18-ka na wewnętrzną też się nada. Wszystko zależy od projektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Nie rób głupstw i nie pchaj się w koszty.

 

Z czego byś zrezygnował, co byś innego zastosował? Budować planuję rozpocząć w 2017 roku, ale postanowiłem już teraz zacząć pisać o tym, aby zbierać jak najwięcej informacji. Planuje wybudować dom, który będzie tańszy w utrzymaniu niż te obecne opalane węglem/miałem itp. Niestety żyje na śląsku gdzie smog mam na co dzień a o zimie to szkoda gadać.

 

Pisząc "silkę" miałem też na myśli polskie silikaty, trzeba wspierać polskie interesy i gospodarkę. Śledząc dzienniki to dużo osób buduje z 18-stki, więc wstępnie można zatwierdzić i tak jak wyżej napisane zyskuje się tym też większy metraż domu.

 

Im więcej czytam tym mnie wiem odnośnie ogrzewania, jakie zastosować. Gaz odpada bo jego brak w okolicy. Zależy mnie na bezobsługowym, ale też w rozsądnej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mając gazu a chcąc bez obsługowo to musisz iść w dom niskoenergetyczny więc ściany silka gr.18cm a na to minimum 20cm styro grafitowego (najlepiej 30cm). Obowiązkowo płyta fundamentowa a w niej też przynajmniej 20cm ocieplenia. W dachu z 40cm wełny trzeba liczyć bo wiadomo że dobra czapka to podstawa w mroźne dni. Jak już chcesz mieć garaż w bryle domu to jak ma być nieogrzewany to koniecznie trzeba go odciąć termicznie od części ogrzewanej. Jeżeli chcesz mieć ogrzewany o wtedy dodatkowo musisz dać lepszą bramę czyli cieplejszą. N pewno są takie do domów energooszczędnych. Teraz to już chyba wszyscy rozumni dają rekuperator wiec zakładam że też taki jesteś i uważasz to za standard. Okna trzyszybowe to też już norma w domach energo wiec też trzeba takie liczyć. Prąd musisz w domu mieć więc rozsądnie byłoby dać pompę ciepła lub kable i grzać tylko w tańszej taryfie. Na forum tak niektórzy robią i chwalą więc coś w tym musi być. Na pewno silka w tym pomoże. Na dobrą sprawę to chyba tylko OZC pokaże gdzie warto ile dać izolacji aby z wybranego projektu wydusić jak najlepiej za rozsądne pieniądze. Często jest tak że gdzieś się nie opłaca przesadzać bo i tak to nie pomoże za bardzo. No chyba że zmienisz projekt i wywalisz garaż z bryły, otworzysz się na południe z oknami to masz szansę pójść w pasywność za podobne pieniądze ale z niskim kosztami za dogrzewanie domu. Ale to trzeba sporo poczytać bo pewnie mi od razu w to nie uwierzysz że to możliwe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...