Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ile oszczędzę dzieki płycie vs tradycyjny fundament?


Recommended Posts

Mercedes czy ferrari to zdecydowanie nie jest najlepsze porównanie w tym przypadku? Przy takim wyborze nie zastanawiasz się czy jeden pali parę procent mniej paliwa, bo kupujesz takie auto w zupełnie innym celu :)

 

No bo po co się robi płytę? Jak dla mnie - po to żeby płacić niższe rachunki. Płyty nie widać, nie wpływa na nic innego (przy zwykłych warunkach gruntowych), a ma też swoje wady*. Tak więc co z tego że będę płacił minimalnie mniej, skoro muszę więcej zainwestować? A jeżeli budowę finansuję z kredytu.... to tym mniej się to opłaca. Stąd moje pytanie. Dla mnie to kwestia czystej kalkulacji. Co inne w przypadku np. wspomnianej tutaj WM, można dywagować cz się opłaca, ale ma też inne zalety, które mogą mieć dla kogoś znaczenie. W płycie nie widzę więcej potencjalnych korzyści niż lepsza izolacja.

 

*mój znajomy budował dom rok temu, na tradycyjnym fundamencie, gdy się wprowadzi zdał sobie sprawę, że coś jest nie tak z kanalizacją, okazało się, że podczas zagęszczania piasku pękła rura, odkopali ją w jednym pomieszczeniu, naprawili rurę, co byłoby, gdyby to była płyta...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 70
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

...

*mój znajomy budował dom rok temu, na tradycyjnym fundamencie, gdy się wprowadzi zdał sobie sprawę, że coś jest nie tak z kanalizacją, okazało się, że podczas zagęszczania piasku pękła rura, odkopali ją w jednym pomieszczeniu, naprawili rurę, co byłoby, gdyby to była płyta...?

E tam! Kopiesz rów pod płytą, wpełzasz tam, wymieniasz rurę, zakopujesz i tyle. Nic ci na głowę nie zleci.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tą stalą to nie przesadziłeś? przy Twoim założeniu o prawie 5t!!!!!!!!!!!

 

xps 22m3 8800

eps 100 7m3 2100

folia 0,5 400

siatka+klej 80

cement 25

klej do płyt10sz 170

beon b25 22m3 5800

stal ok 2t 6600

drenaż 200

rurki wody 16 1500

dystanse 100

rury kanaliz 250

piasek 1000

zagęszczarka 300

koparka 500

projekt 1200

piwo 200

 

Razem: 29300/118=248zł/m2

Masz rację w 210zł się nie zmieszczę. Czy o czymś zapomniałem? Ceny mocno zawyżyłem bo xps-a policzyłem po 400zł/m3 a kupię pewnie po 350zł, to samo beton i stal no ale lepiej liczyć po cenach tzw z półki żeby mieć na ewentualne "awarie".

 

 

 

ja styrodur od dołu i z boków otoczyłem betonem aby robactwo i zwierzęta leśno-łąkowe nie mieszkały mi w ociepleniu, to był spory koszt, ale nie mógłbym spać spokojnie jakbym wiedział że coś wyjada mi styrodur pod płytą :)

 

plyta1.jpgplyta2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja styrodur od dołu i z boków otoczyłem betonem aby robactwo i zwierzęta leśno-łąkowe nie mieszkały mi w ociepleniu, to był spory koszt, ale nie mógłbym spać spokojnie jakbym wiedział że coś wyjada mi styrodur pod płytą :)

 

[ATTACH=CONFIG]319321[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]319322[/ATTACH]

Mrówki styropianówki i tak przelezą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam

Jestem na etapie projektowania domu , który z założeniam ma być energooszczędny. Od samego początku byłem zwolennikiem posadowienia na płycie. Mój architekt podchodził do tego sceptycznie, aby po konsultacji z konstruktorem wydac opinie:

 

Płyta to nie jest dobry pomysł. To tylko stosunkowo duży koszt.

1. Grunty występujące na działce są dobre z uwagi na ich nośność. Płytę stosuje się przy gruntach słabonośnych, aby jak najbardziej rozłożyć obciążenie.

2. Grunty są wysadzinowe, czyli musimy posadowić płytę na zagęszczonej podsypce żwirowo-piaskowej (ok 80-90 cm grubości), aby dojść poniżej poziomu przemarzania gruntu.

3. W poziomie posadowienia nie ma wody gruntowej, także możemy zejść z klasycznymi ławami głęboko.

4. Jedyne co by ewentualnie przemawiało za płytą (ale to bardzo lokalnie), to część parteru zagłębiona w gruncie. Płyta stabilizuje przesuw i pozwala stworzyć rodzaj szczelnej wanny. Tutaj jednak bym zaproponował miejscowe wykonanie żelbetowego muru oporowego, który spełni tą samą pracę.

 

Po badaniach geologicznych przeprowadzonych na gł. 3m stwierdzono na całej głębokości gline pylistą

 

 

Proszę Was o opinię czy zgadzacie sie z opnią konstrutora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jestem na etapie projektowania domu , który z założeniam ma być energooszczędny. Od samego początku byłem zwolennikiem posadowienia na płycie. Mój architekt podchodził do tego sceptycznie, aby po konsultacji z konstruktorem wydac opinie:

 

Płyta to nie jest dobry pomysł. To tylko stosunkowo duży koszt.

1. Grunty występujące na działce są dobre z uwagi na ich nośność. Płytę stosuje się przy gruntach słabonośnych, aby jak najbardziej rozłożyć obciążenie.

2. Grunty są wysadzinowe, czyli musimy posadowić płytę na zagęszczonej podsypce żwirowo-piaskowej (ok 80-90 cm grubości), aby dojść poniżej poziomu przemarzania gruntu.

3. W poziomie posadowienia nie ma wody gruntowej, także możemy zejść z klasycznymi ławami głęboko.

4. Jedyne co by ewentualnie przemawiało za płytą (ale to bardzo lokalnie), to część parteru zagłębiona w gruncie. Płyta stabilizuje przesuw i pozwala stworzyć rodzaj szczelnej wanny. Tutaj jednak bym zaproponował miejscowe wykonanie żelbetowego muru oporowego, który spełni tą samą pracę.

 

Po badaniach geologicznych przeprowadzonych na gł. 3m stwierdzono na całej głębokości gline pylistą

 

 

Proszę Was o opinię czy zgadzacie sie z opnią konstrutora

 

Ad 1. Ty masz meic plyte bo chcesz zniwelowac mostek termiczny. Przy okazji dostaniesz solidniejszy fundament.

Ad.2. Poszukaj tutaj plyt, ktore na gruntach wysadzinowych schodzily ponizej poziomu przemarzania? Malo? No malo, bo wystarczy opaska styropianowa i nigdy grunt pod domem nie zamarznie. Dobijasz do warstwy nosnej i tyle.

Ad.3. Tym lepiej dla plyty, mozna bez zastrzezen stawiac na tanszym EPS 200 zamiast XPS.

ad. 4. Tu sie nie wypowiadam, ale to jest wszystko do wyliczenia.

 

Musisz wybrac konstruktora, ktory rozumie idee plyty fundamentowej IZOLOWANEJ !!

 

Inaczej wiekszosc mysli o typowej plycie dennej i przekonuje, ze po co i na co...

 

A co do kosztow: nie podales powierzchni to ciezko szacowac, ale jesli nie musisz schodzic do poziomu przemarzania z podbudowa, i mozna spokojnie uzyc EPS (na to trzeba miec oczywiscie wyliczenia) to roznica w kosztach nie powinna byc znaczaca, a jak jeszcze zrezygnujesz z typowej wylewki i dasz rurki w plyte to na pewno wyjdzie taniej, a przy okazji szybciej i skuteczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Grunty występujące na działce są dobre z uwagi na ich nośność. Płytę stosuje się przy gruntach słabonośnych, aby jak najbardziej rozłożyć obciążenie.

 

Nie prawda.

 

2. Grunty są wysadzinowe, czyli musimy posadowić płytę na zagęszczonej podsypce żwirowo-piaskowej (ok 80-90 cm grubości), aby dojść poniżej poziomu przemarzania gruntu.

 

Nie prawda.

 

3. W poziomie posadowienia nie ma wody gruntowej, także możemy zejść z klasycznymi ławami głęboko.

 

To ma być zaleta ?

 

4. Jedyne co by ewentualnie przemawiało za płytą (ale to bardzo lokalnie), to część parteru zagłębiona w gruncie. Płyta stabilizuje przesuw i pozwala stworzyć rodzaj szczelnej wanny. Tutaj jednak bym zaproponował miejscowe wykonanie żelbetowego muru oporowego, który spełni tą samą pracę.

 

Koszty !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jestem na etapie projektowania domu , który z założeniam ma być energooszczędny. Od samego początku byłem zwolennikiem posadowienia na płycie. Mój architekt podchodził do tego sceptycznie, aby po konsultacji z konstruktorem wydac opinie:

 

Płyta to nie jest dobry pomysł. To tylko stosunkowo duży koszt.

1. Grunty występujące na działce są dobre z uwagi na ich nośność. Płytę stosuje się przy gruntach słabonośnych, aby jak najbardziej rozłożyć obciążenie.

2. Grunty są wysadzinowe, czyli musimy posadowić płytę na zagęszczonej podsypce żwirowo-piaskowej (ok 80-90 cm grubości), aby dojść poniżej poziomu przemarzania gruntu.

3. W poziomie posadowienia nie ma wody gruntowej, także możemy zejść z klasycznymi ławami głęboko.

4. Jedyne co by ewentualnie przemawiało za płytą (ale to bardzo lokalnie), to część parteru zagłębiona w gruncie. Płyta stabilizuje przesuw i pozwala stworzyć rodzaj szczelnej wanny. Tutaj jednak bym zaproponował miejscowe wykonanie żelbetowego muru oporowego, który spełni tą samą pracę.

 

Po badaniach geologicznych przeprowadzonych na gł. 3m stwierdzono na całej głębokości gline pylistą

 

 

Proszę Was o opinię czy zgadzacie sie z opnią konstrutora

 

 

 

hehehe ma dejavou, dokładnie z takimi samymi opiniami się spotkałem jak zabierałem się za swojego betonowca :), no i dodatkowo krzywa mina i zdziwienie gratis :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...

Dokładnie takie pytanie jak w tym temacie urodziło mi się w głowie. Już miałem zakładać ale znalazłem ten.

Szkoda, że przez trzy strony nie pojawiła się odpowiedź.

 

Był jeden szacunek, mocno sufitologiczny, ale przynajmniej ktoś próbował, dzięki gorbag :)

Jeśli przyjmiemy optymistyczną różnicę do zaoszczędzenia 25%,

[...]

Wcale nie jestem pewien czy płyta jest energetycznie aż o 25% lepsza.

 

Naprawdę nie ma znaczenia czy ktoś buduje 100m2 czy 150m2 i czy ociepli 15cm ściany czy 25cm, pod warunkiem, że podając odpowiedź na tytułowe pytanie opisze z grubsza dom. Ja zastanawiam się nad rządem wielkości, ogólną skalą. Naprawdę nikt tego nie liczył dla swojego/przykładowego domu.

Jaki zysk cieplny jest w przypadku płyty izolowanej w stosunku do tradycyjnych fundamentów. W %, w kWh/rok - czy jakoś tak. Orientacyjnie, szacunkowo, obrazowo. Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie takie pytanie jak w tym temacie urodziło mi się w głowie. Już miałem zakładać ale znalazłem ten.

Szkoda, że przez trzy strony nie pojawiła się odpowiedź.

 

Był jeden szacunek, mocno sufitologiczny, ale przynajmniej ktoś próbował, dzięki gorbag :)

 

 

Naprawdę nie ma znaczenia czy ktoś buduje 100m2 czy 150m2 i czy ociepli 15cm ściany czy 25cm, pod warunkiem, że podając odpowiedź na tytułowe pytanie opisze z grubsza dom. Ja zastanawiam się nad rządem wielkości, ogólną skalą. Naprawdę nikt tego nie liczył dla swojego/przykładowego domu.

Jaki zysk cieplny jest w przypadku płyty izolowanej w stosunku do tradycyjnych fundamentów. W %, w kWh/rok - czy jakoś tak. Orientacyjnie, szacunkowo, obrazowo. Z góry dzięki.

 

Tak czysto teoretycznie policzę niech ktoś mnie sprawdzi

 

fundament liniowy 1 metr głęboki, izolowany wewnątrz i na zewnątrz, liczę tylko straty pionowo przez beton. Temp gruntu 5 stopni temp ściany 20 stopni. dom 100m2 (10x10) długość fundamentu 40m, szerokość 24 cm. pow 9,6m2

 

U betonu 1,7 uwzględniając Rsi i Rse ( odbiór ciepła po dwóch stronach przegrody) mamy U przegrody 1,35

 

Przez taką przegrodę w ciągu doby ucieknie 0,310 kWh przy różnicy 1 stopień.

 

Przy 15 stopniach różnicy mamy 4,66kWh na dobę strat

 

Niech ktoś sprawdzi :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście mam trochę inne podejście do fundamentów niż dokładne porównywanie srat ciepła przy różnych rozwiązaniach akurat fundamentów.

 

Z góry zaznaczam nie liczyłem strat ciepła fundamenty a płyta.

 

Stojąc aktualnie przed wyborem płyta a fundament tradycyjny wybieram płytę:

- jestem świadom, że straty przez podłogę nie są jakieś mega duże ale w dłuższej skali czasu i dodając inne elementy budynku - wybieram płytę, ponieważ jest lepsza, kosztowo wyjdzie drożej o 5-10k (a może nawet nie - praca własna), do tego woda gruntowa dość wysoka i nie chce mi się babrać w błocie;

- szybkość wykonania

- mniej się człowiek napracuje fizycznie

- ogrzewanie w płycie i stan 0,00m

- lepsza nośność

- dodatkowo teraz jako tako mnie stać aby wydać więcej na budowę, a mniej płacić w przyszłości - która jak wiemy jest niepewna, dlatego uważam, że błędem jest kalkulowanie opłacalności tu i teraz - później wszystko będzie droższe i lepiej oszczędzać na początku nawet wydając więcej.

 

Z powyższych powodów wybieram na starcie płytę, resztę elementów budynku rozważam dokładnie - zawsze można w nich coś poprawić - w fundamentach już nie.

 

Koszt projektu - konstruktor za cały dom (280m2+garaż) wykonany nie metodą tradycyjną tylko z dużą ilością problematycznych rozwiązań i płytą fundamentową 16x10m zawołał 3600zł brutto + architekt który złoży wszystko do kupy około 1500zł.

 

Trzeba szukać tańszego projektanta ;)

 

Pozdrawiam

Edytowane przez darekdl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...