Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Adapatacja projektu - w stronę energooszczędności


Recommended Posts

Czytałem ostatnio sporo na temat energooszczędności, współczesnych technologii w budownictwie i powoli rodzi się w mojej głowie koncepcja dostosowania projektu gotowego (bo pewnie takowy zakupię) do moich własnych quasi-energooszczędnych wymagań. Poniżej moje "pomysły". Wszelka krytyka mile widziana:

1. ściany zewnętrzne BK (30 cm) + ocieplenie 25cm styropian szary o dobrym współczynniku lambda (jeśli za mało to piszcie ile powinno być)

2. dach ocieplenie 30cm wełną o dobrym współczynniku lambda (jeśli za mało to piszcie ile powinno być)

3. podłogówka na całej powierzchni podłóg (parter + poddasze)

4. ogrzewanie kocioł gazowy kondensacyjny z zasobnikiem

5. okna U całkowite w granicach 0,8 - 0,9 montaż w warstwie ocieplenia

7. wentylacja mechaniczna. Czy jest ekonomiczny sens w dodaniu do tego rekuperacji?

6. planuję zwykłe fundamenty, o płytach fundamentowych wiem tylko tyle że są. Czy zastosowanie płyty zamiast zwykłych ław wpłynie znacząco na zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło?

7. dwustanowiskowy garaż w bryle (pokój na garażem, wejście z kotłowni, wiatrołapu), nieogrzewany. Czy da się go tak odizolować od domu, żeby maksymalnie ograniczyć starty ciepła? Czy taki garaż nie ma racji bytu jeśli planuję rozwiązania energooszczędne jak powyżej? Czy puntk 7 nie stoi w sprzeczności z pozostałymi?

Za wszelkie wskazówki będę bardzo wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 401
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

1. Jak juz to 24 bloczek i 25 cm styropianu starczy

 

2. Dałbym 40-45. W krokwie może się ciężko zmieścić.

 

3.dobrze . Gruba wylewka betonowa do grzania pompą ciepła w 2 taryfie

 

4.z racji wykonywanej działalnosci i oszczędności Klienta polecam pompę ciepła

 

5.u okna 0.6 - 0.7

 

6. Oszczędność będzie. Ale trzeba przeliczyć czy się zwróci inwestycja. Nie każda firma poradzi sobie z płytą.

 

7. Dom ma być przede wszystkim wygodny dla Ciebie. Czy te 200zł rocznie więcej za ogrzewanie tego garażu jest warte poświęceń? Dobrze ocieplić cały dom i w garażu trzymać 10-15 stopni. Zimą i jesienią docenisz wejście z garażu prosto do domu.

Edytowane przez Klimon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za zainteresowanie.

 

Ad2. no właśnie. Między krokwie sprawdzałem, że da się wcisnąć 30cm. A co z pozostałymi - jak je umieścić?

Ad4. Na chwilę obecną pewna jest podłogówka. Z tego co czytałem może być zasilana zarówno PC jak i kotłem gazowym, więc drogi do pompy nie zamykam.

Ad7. W moim opisie ma dwa punkty 7. Jeden dotyczący wentylacji mechanicznej, drugi garażu. Czy warto do WM dołożyć rekuperacje? Jeśli chodzi o o garaż w bryle to nie chce z niego zrezygnować. Rachunki za ogrzewanie wyższe o o 200-400 zł są akceptowalne biorąc pod uwagę wygodę. W jaki sposób ocieplić/odizolować ścianę i strop, które będą wspólne dla domu i garażu? W jaki sposób utrzymać w garażu 10-15 stopni?

Pozdrawiam.

Edytowane przez kemot_p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.

 

2. Dałbym 40-45. W krokwie może się ciężko zmieścić.

 

 

Tylko trzeba to przewidzieć i np. podnieść ściankę kolankową bo 50 cm wełny na skosach na poddaszu znacznie obniży wysokość skosu nad pomieszczeniem. Oczywiście bezmyślne podnoszenie ścianki kolankowej zaburza proporcje bryły budynku. I koło się zamyka ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostałe 10-15 cm welny można prostopadle położyć na stelażu na krokwiach. Kluczowy jest tutaj projekt domu który musi to uwzględniać żeby nie okazało się ze po takim ociepleniu nie ma miejsca dla sensownego zagospodarowania przestrzeni pod skosami.

 

Gdybym miał za Ciebie decydować to zrobiłbym w całym domu wentylację mechaniczną i powietrzną pompę ciepła. W takim wypadku nie musisz mieć żadnego komina. Jest to ogromna oszczędność. Trzeba tylko wybrać dobrą firmę do wentylacji.

 

Moim zdaniem wystarczy ściana 24 pomiędzy garażem a reszta domu. Ewentualnie dodatkowo ocieplenie stropu, żeby pokój nad garażem się szybko nie wychłodził. W garażu 2-3 pętle podłogówki żeby można było nagrzać. Osobiście zrobiłbym normalna podłogówke i skręcił na minimum na rozdzielaczu. Koszt 100 zł za rury a nigdy nie wiesz czy się nie przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko trzeba to przewidzieć i np. podnieść ściankę kolankową bo 50 cm wełny na skosach na poddaszu znacznie obniży wysokość skosu nad pomieszczeniem. Oczywiście bezmyślne podnoszenie ścianki kolankowej zaburza proporcje bryły budynku. I koło się zamyka ...

Akceptowalna przeze nas wysokość ściany kolankowej w przeglądanych przez nas projektach to minimum 100 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostałe 10-15 cm welny można prostopadle położyć na stelażu na krokwiach. Kluczowy jest tutaj projekt domu który musi to uwzględniać żeby nie okazało się ze po takim ociepleniu nie ma miejsca dla sensownego zagospodarowania przestrzeni pod skosami.

Ściana kolankowa min. 100 cm (120 byłoby super znaleźć taki projekt)

 

Gdybym miał za Ciebie decydować to zrobiłbym w całym domu wentylację mechaniczną i powietrzną pompę ciepła. W takim wypadku nie musisz mieć żadnego komina. Jest to ogromna oszczędność. Trzeba tylko wybrać dobrą firmę do wentylacji.

Mam w planach WM. Moje pytanie z rekuperacją czy bez?

Jeden komin musi być (kominek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie garażu - ciekawe po co?

 

Mam płytę fundamentową. Garaż też jest na płycie, tyle, że osobnej, zdylatowanej styropianem od płyty domu. Pod płytą garażu nie ma izolacji od gruntu! I to jest klucz do całej sprawy. Latem masz przyjemny chłód, zimą wystarczająco ciepło.

 

Garaż w bryle domu jest normalnie ocieplony od zewnątrz (30 cm), a między nim, a domem jest 20 cm styropianu. W największe mrozy, temperatura nie spadła w garażu poniżej zera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem wystarczy ściana 24 pomiędzy garażem a reszta domu. Ewentualnie dodatkowo ocieplenie stropu, żeby pokój nad garażem się szybko nie wychłodził. W garażu 2-3 pętle podłogówki żeby można było nagrzać. Osobiście zrobiłbym normalna podłogówke i skręcił na minimum na rozdzielaczu. Koszt 100 zł za rury a nigdy nie wiesz czy się nie przyda.

 

Garaz grzany czy nie grzany zawsze powinien byc odizolowany od reszty pomieszczeń.

Po co kilka petli na garaz? wystarczy 1 z rozstawem 50-60cm, nikt nie bedzie tam utrzymywał 20 oC dla 10-12 oC jedna pętla wystarcza w zupełnosci, kilka pętli to zbędny koszt i pexa i wiekszego rozdzielacza i szafki oraz robocizny. Po co zrobic to co nie będzie nigdy wykorzystane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Garaż w bryle domu jest normalnie ocieplony od zewnątrz (30 cm), a między nim, a domem jest 20 cm styropianu. W największe mrozy, temperatura nie spadła w garażu poniżej zera.

 

Jak wygląda przekrój ściany pomiędzy garażem i domem, patrząc od strony domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami warto doprowadzić kaloryfer do garażu, żeby np. okresowe w miarę potrzeb ogrzać się podczas majsterkowania, choć akurat to załatwić można też i nagrzewnicą elektryczną. Generalnie w nieogrzewanym domu temp. wewnątrz mi nie spadła poniżej + 1 C, choć trzeba przyznać że mrozów nie było tej zimy i najniżej zanotowałem na zewnątrz temp -10 C, bezwładność cieplna budynku jest ogromna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami warto doprowadzić kaloryfer do garażu, żeby np. okresowe w miarę potrzeb ogrzać się podczas majsterkowania.

Planuję mieć tylko podłogówkę w całym domu, dla tego jednego grzejnika robienie instalacji mieszanej chyba nie ma sensu. Co Wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie garażu - ciekawe po co?

 

Mam płytę fundamentową. Garaż też jest na płycie, tyle, że osobnej, zdylatowanej styropianem od płyty domu. Pod płytą garażu nie ma izolacji od gruntu! I to jest klucz do całej sprawy. Latem masz przyjemny chłód, zimą wystarczająco ciepło.

 

Garaż w bryle domu jest normalnie ocieplony od zewnątrz (30 cm), a między nim, a domem jest 20 cm styropianu. W największe mrozy, temperatura nie spadła w garażu poniżej zera.

 

Po co ?, niektórzy lubią majsterkowac, innym nie pasuje tylko kilka stopni powyzej zera, kazdy ma inne wymagania, nie mozna uogolniac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wygląda przekrój ściany pomiędzy garażem i domem, patrząc od strony domu?

Patrz zdjęcie.

 

asolt, masz rację, są różne wymagania.

Ja uwielbiam ten chłód w nim w przerwach od pracy, gdy latem w upale robimy coś na działce.

Zimą też zdarza mi się coś dłubać w nim - zazwyczaj jest ponad 10*C.

garaz.jpg

Edytowane przez budowlany_laik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zimą w tym garażu nie będę majsterkował. Oczekuję tylko temperatury dodatniej, żeby śnieg się roztopił i był komfort podczas wsiadania do auta - nie wiem myślę, że 5-7 stopni to tyle ile chciałbym tam mieć. Czy jedna pętla podłogówki, podłoga odizolowana od gruntu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dochodzimy do tego, o czym pisałem.

1. wariant: dajesz izolację, pętlę (czyli nakłady pieniężne) oraz płacisz zimą za zużyte kWh. Latem do tego masz ciepło w nim przez izolację od gruntu.

2. wariant: tak jak mam ja.

Efekt: ten sam.

 

Skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?

 

Ale niech każdy sam rozsądza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...