Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Adapatacja projektu - w stronę energooszczędności


Recommended Posts

Dziękuję wszystkim za porady i sugestie, na podstawie których zrobiłem modyfikację założeń:

1. ściany zewnętrzne ceramika (prawdopodobnie porotherm) PW (25 cm) + ocieplenie 20 albo 25 cm (w zależności od wyniku OZC) szarym styropianem

2. na poddaszu strop lany + ocieplenie 20 cm styropianu pod krokwie i 15 pomiędzy krokwie

3. podłogówka na całej powierzchni podłóg (parter + poddasze)

4. ogrzewanie kocioł gazowy kondensacyjny z zasobnikiem

5. okna U całkowite w granicach 0,6 - 0,7 montaż w warstwie ocieplenia

7. wentylacja mechaniczna, zastosowanie rekuperacji w zależności od wyników OZC

6. dwustanowiskowy garaż w bryle (pokój na garażem, wejście do garażu wiatrołapu), nieogrzewany, podłoga nieocieplona. Z zewnątrz ocieplony tak jak w punkcie (1), od środka 20 cm styropianu na sufit i ścianę łączącą garaż z domem.

8. kominek z DGP, żeby nie przegrzewać salonu

Edytowane przez kemot_p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 401
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 5 weeks później...
Na co zwrócić uwagę adaptujac projekt do ogrzewania podlogowego? Jaka powinna być docelowa wysokość pomieszczeń, a co za tym idzie ile powinno być na starcie? Ile dawać styropianu?

 

Zwróć uwagę na projektowany montaż liniowego odpływu prysznicowego, jeśli planujesz w tym miejscu podłogę bez brodzika. Przy budowie OP wstawiłem kawał styropianu trochę większego i wyższego wymiaru niż odpływ liniowy. Podłoga w prysznicu będzie ogrzewana.

 

Jeśli planujesz kominek, piec kaflowy lub coś innego ciężkiego do dogrzania salonu to zrób dylatację i w tym miejscu nie dawaj ocieplenia, rurek i jastrychu zakrywającego rurki OP. Później taki fundamencik na chudziaku zniesie obciążenia pieca/kominka.

 

20 cm styropianu pod OP to chyba minimum na dzisiejsze czasy.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 cm styropianu pod OP to chyba minimum na dzisiejsze czasy.

 

Pozdrawiam

Cezary

 

Dziękuję za porady.

Załączam rysunek przekroju przesłany z biura projektowego.

przekroj.jpg

Jak rozumiem, na wykończenie (płytki, parkiet), wylewkę i styropian przewidziano łącznie 18 cm.

Co trzeba zrobić, żeby przystosować ten projekt do podłogówki - podnieść strop, otwory drzwiowe i okienne? O ile?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za porady.

Załączam rysunek przekroju przesłany z biura projektowego.

[ATTACH=CONFIG]343299[/ATTACH]

Jak rozumiem, na wykończenie (płytki, parkiet), wylewkę i styropian przewidziano łącznie 18 cm.

Co trzeba zrobić, żeby przystosować ten projekt do podłogówki - podnieść strop, otwory drzwiowe i okienne? O ile?

 

Przyznam że poziomy były moim oczkiem w głowie budowy. Pilnowałem tego bardzo.

 

U Ciebie muszą urosnąć fundamenty lub ściany budynku w celu możliwości dodania więcej styropianu. Początkowo w moim projekcie poziom zero (podłoga) był równy z poziomem ściany fundamentowej. Poleciłem to zmienić tak, aby poziom ściany fundamentowej był na poziomie chudziaka. Pod chudziakiem kanalizacja, a teraz to bym jeszcze odkurzanie centralne wsadził. Wszystkie warstwy powyżej ścian fundamentowych i chudziaka to: folia basenowa połączona z papą na fundamentach, płyty pianki PIR 14 cm (w tej warstwie woda zimna, ciepła użytkowa i odkurzacz) i jastrych anhydrytowy z OP. Te warstwy są dylatowane ze ścianą budynku bloczka H+H. Dodatkowo po pierwszej warstwie bloczka HH położyłem poziomą warstwę papy, tak na wszelki wypadek. Papa to umownie, jest to gruba chropowata folia do izolacji poziomych. To były zabiegi w celu ograniczenia mostka termicznego z podłogi. Jednak H+H jest cieplejszy niż bloczek fundamentowy.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam że poziomy były moim oczkiem w głowie budowy. Pilnowałem tego bardzo.

 

U Ciebie muszą urosnąć fundamenty lub ściany budynku w celu możliwości dodania więcej styropianu. Początkowo w moim projekcie poziom zero (podłoga) był równy z poziomem ściany fundamentowej. Poleciłem to zmienić tak, aby poziom ściany fundamentowej był na poziomie chudziaka. Pod chudziakiem kanalizacja(...)

To jeszcze proszę, żebyś rzucił okiem na przekrój mojego fundamentu:

przekroj2.jpg

Na fundamencie stoi jeden bloczek zaznaczony na czerwono. Ten bloczek wyznacza mniej więcej stan zero. Rozumiem, że trzeba ten stan zero podnieść dodając np. 2 bloczki? Czy wtedy zmieni się wysokość budynku?

A jak w przypadku poddasza? Jak zgrać poniesienie poziomu zera poddasza ze schodami? Dodatkowy stopień?

 

Wszystkie warstwy powyżej ścian fundamentowych i chudziaka to: folia basenowa połączona z papą na fundamentach, płyty pianki PIR 14 cm (w tej warstwie woda zimna, ciepła użytkowa i odkurzacz) i jastrych anhydrytowy z OP. Te warstwy są dylatowane ze ścianą budynku bloczka H+H.

To ile jest tego w centymetrach łącznie?

Edytowane przez kemot_p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak podniesiesz stan zero o dodatkowy bloczek to cały dom wywindujesz do góry, wszystko będzie wyżej, progi, nadproża, schody. Na jakim etapie jest Twoja budowa? Bo jeśli jest pozwolenie na budowę, to masz w dokumentacji określone zero i wysokość budowli npm. Jeśli to tylko plany, to nie problem z architektem zmienić grubość izolacji lekko przeprojektowując dokumentację. Albo o ten dodatkowy bloczek pogłębiasz fundamenty bo zero to zero.:)

Przekrój fundamentu wygląda jakby był pod budynek szkieletowy? I brakuje ocieplenia wewnętrznej ściany fundamentu. Jeśli będzie, to chudziak dochodzi do styropianu i ciepło ze ścian nośnych przenika tylko do ściany fundamentowej, a nie bezpośrednio do gruntu pod domem.

U mnie od zera, chudziak i ściany fundamentowe jest na -21 cm. W to wchodzi: 14 cm PIR, 5 cm posadzka anhydrytowa i 2 cm na podłogę. Jak pisałem wcześniej mocno pilnowałem poziomów bo po zamontowaniu okna tarasowego przesuwnego mam do jego progu 2 cm, a jeszcze nie ma podłogi.

 

Dodam że projekt mojego domu jest indywidualny i według mojej koncepcji. Zarówno pod względem rozmieszczenia pomieszczeń, jak i konstrukcji dachu, czy zastosowanych materiałów izolacyjnych i ich parametrów.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Ja budowę dopiero planuję, te obrazki, które załączam są poglądowe i dotyczą projektu, którym jestem potencjalnie zainteresowany. Dom ma wysokość 8,29 a wg MPZP mogę mieć max 9 m. Planuję podnieść ścianę kolankowa i wykonać lane skosy i boje się, że mogę mieć problem z wysokością. Przed zakupem projektu muszę się rozmowic z architektem adaptujacym (a najpierw go znaleźć).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Ja budowę dopiero planuję, te obrazki, które załączam są poglądowe i dotyczą projektu, którym jestem potencjalnie zainteresowany. Dom ma wysokość 8,29 a wg MPZP mogę mieć max 9 m. Planuję podnieść ścianę kolankowa i wykonać lane skosy i boje się, że mogę mieć problem z wysokością. Przed zakupem projektu muszę się rozmowic z architektem adaptujacym (a najpierw go znaleźć).

 

No to spadł mi kamień z serca, dobrze że nie na nogi.:D Bo myślałem że zrobiłeś skuchę z tą grubością i sposobem ocieplenia od gruntu.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to spadł mi kamień z serca, dobrze że nie na nogi.:D Bo myślałem że zrobiłeś skuchę z tą grubością i sposobem ocieplenia od gruntu.

 

Pozdrawiam

Cezary

 

Na szczęście nie. Dopiero wszystko planuję i doszkalam się na tym forum. Dzięki za cenne uwagi i podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wylewki tak czy siak bym robił.

Pompę gruntową dzisiaj zrobiłbym poniżej 25tyś.

Mam pc 8kW, wystarczyła by 7kW.

Widocznie o pompy nie tych pytałeś.

 

Ponad 2 miesiące wgłębiłem się w planowanie budowy domu jednorodzinnego właśnie na tym forum

wstępnie wybrany projekt: https://www.horyzont.com/projekty/936-aston-2-wersja-c-z-poj-gar-i-scianka-kolankowa-paliwo-stale.html#.Vp9yn5rhDIV... Ogrzewanie myślę zrobić z kominkiem z płaszczem wodnym i piec na węgiel/drzewo...

Pompa ciepła wydaje mi się za droga i nie opłacalna...

za 25 tys PC wraz z instalacjami?

Jak później z serwisem i gwarancją?

2 lata producenci zazwyczaj dają gwarancji a jak coś później się zepsuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponad 2 miesiące wgłębiłem się w planowanie budowy domu jednorodzinnego właśnie na tym forum

wstępnie wybrany projekt: https://www.horyzont.com/projekty/936-aston-2-wersja-c-z-poj-gar-i-scianka-kolankowa-paliwo-stale.html#.Vp9yn5rhDIV... Ogrzewanie myślę zrobić z kominkiem z płaszczem wodnym i piec na węgiel/drzewo...

Pompa ciepła wydaje mi się za droga i nie opłacalna...

za 25 tys PC wraz z instalacjami?

Jak później z serwisem i gwarancją?

2 lata producenci zazwyczaj dają gwarancji a jak coś później się zepsuje?

 

Ja wiem, że dom energooszczędny można zrobić tanio to raz, tylko trzeba wiedzieć jak. Dwa to że instalacje typu wentylacja, ogrzewanie, chłodzenie, cwu można zrobić w kosztach poniżej 25 tys zł! Węgiel czy drzewo do domu o niskich potrzebach to nieporozumienie, podobnie jak gaz. Robimy dobre izolacje, uszczelniamy dom i zakładamy tani system grzewczy zarówno w eksploatacji jak i instalacji i po sprawie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za porady i sugestie, na podstawie których zrobiłem modyfikację założeń:

1. ściany zewnętrzne ceramika (prawdopodobnie porotherm) PW (25 cm) + ocieplenie 20 albo 25 cm (w zależności od wyniku OZC) szarym styropianem

2. na poddaszu strop lany + ocieplenie 20 cm styropianu pod krokwie i 15 pomiędzy krokwie

3. podłogówka na całej powierzchni podłóg (parter + poddasze)

4. ogrzewanie kocioł gazowy kondensacyjny z zasobnikiem

5. okna U całkowite w granicach 0,6 - 0,7 montaż w warstwie ocieplenia

7. wentylacja mechaniczna, zastosowanie rekuperacji w zależności od wyników OZC

6. dwustanowiskowy garaż w bryle (pokój na garażem, wejście do garażu wiatrołapu), nieogrzewany, podłoga nieocieplona. Z zewnątrz ocieplony tak jak w punkcie (1), od środka 20 cm styropianu na sufit i ścianę łączącą garaż z domem.

8. kominek z DGP, żeby nie przegrzewać salonu

 

A ile izolacji do gruntu? Jaki będzie koszt tych instalacji do ogrzewania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponad 2 miesiące wgłębiłem się w planowanie budowy domu jednorodzinnego właśnie na tym forum

wstępnie wybrany projekt: https://www.horyzont.com/projekty/936-aston-2-wersja-c-z-poj-gar-i-scianka-kolankowa-paliwo-stale.html#.Vp9yn5rhDIV... Ogrzewanie myślę zrobić z kominkiem z płaszczem wodnym i piec na węgiel/drzewo...

Pompa ciepła wydaje mi się za droga i nie opłacalna...

za 25 tys PC wraz z instalacjami?

Jak później z serwisem i gwarancją?

2 lata producenci zazwyczaj dają gwarancji a jak coś później się zepsuje?

 

Myślisz że ta cała twoja instalacja wyjdzie taniej?

 

Odnośnie serwisu i gwarancji. Pompa ogrzewa mi dom już siódmą zimę. Do tej pory miała jedną drobną awarię, którą usunąłem SAMEMU po konsultacji z producentem. Kosztowało mnie to 50zł i 5 minut pracy. W tym samym czasie kolega, który poszedł w węgiel wydał około 500zł na jakieś naprawy.

Pompa ciepła to jest lodówka o dużej mocy i niemal każdy chłodniarz poradzi sobie z naprawą. Lub elektryk, bo u mnie padła część elektryczna. Ogólnie po otwarciu pompy widać jak mało jest tam do zepsucia, to naprawdę dość proste urządzenie.

 

Ty dla 119m2 chcesz robić kominek z płaszczem i kotłownie na paliwa stałe??? :eek:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile izolacji do gruntu? Jaki będzie koszt tych instalacji do ogrzewania?

W części mieszkalnej 20cm, w posadzce garażu 0.

Co do cen to jeszcze się nie orentowałem konkretnie - kotłownia z przyłączem ok.12-15k, podłogówka nie wiem, na forum ludzie piszą o koszcie mkw różnie - rozstrzał jest duży... Do wstępnych obliczeń przyjmuję 150-175 zł za mkw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślisz że ta cała twoja instalacja wyjdzie taniej?

 

Odnośnie serwisu i gwarancji. Pompa ogrzewa mi dom już siódmą zimę. Do tej pory miała jedną drobną awarię, którą usunąłem SAMEMU po konsultacji z producentem. Kosztowało mnie to 50zł i 5 minut pracy. W tym samym czasie kolega, który poszedł w węgiel wydał około 500zł na jakieś naprawy.

Pompa ciepła to jest lodówka o dużej mocy i niemal każdy chłodniarz poradzi sobie z naprawą. Lub elektryk, bo u mnie padła część elektryczna. Ogólnie po otwarciu pompy widać jak mało jest tam do zepsucia, to naprawdę dość proste urządzenie.

 

Ty dla 119m2 chcesz robić kominek z płaszczem i kotłownie na paliwa stałe??? :eek:

 

 

Powierzchnia 139 m2 bo podnoszę ściankę kolankową..

Mam dostęp do taniego drewna i dlatego myślę o tej formie paliwa...

Pompa ciepła kojarzy mi się z drogą sprawą na samym początku droga i jeszcze ciąle rosnące koszty prądu, które ta pompa pobiera...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia 139 m2 bo podnoszę ściankę kolankową..

Mam dostęp do taniego drewna i dlatego myślę o tej formie paliwa...

Pompa ciepła kojarzy mi się z drogą sprawą na samym początku droga i jeszcze ciąle rosnące koszty prądu, które ta pompa pobiera...

 

Może nie wierzysz, ale prąd ostatnio tanieje :)

Do tego pamiętaj, że prąd prędzej czy później będziemy produkować sami :yes:

 

Gdybym ja miał dostęp do taniego drewna to bym je sprzedał, a z zarobionych pieniędzy ogrzał dom :yes: (drewno do kominka dostałem ostatnio za przysługę, a i tak nie chce mi się w nim palić)

Ostatni rok CO i CWU w 133m2 i 3 osoby, około 1100zł. I pacem nie tykam.

Pamiętaj że z drewnem jest dość sporo pracy. Do tego musi być kilka lat sezonowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nie wierzysz, ale prąd ostatnio tanieje :)

Do tego pamiętaj, że prąd prędzej czy później będziemy produkować sami :yes:

 

Gdybym ja miał dostęp do taniego drewna to bym je sprzedał, a z zarobionych pieniędzy ogrzał dom :yes: (drewno do kominka dostałem ostatnio za przysługę, a i tak nie chce mi się w nim palić)

Ostatni rok CO i CWU w 133m2 i 3 osoby, około 1100zł. I pacem nie tykam.

Pamiętaj że z drewnem jest dość sporo pracy. Do tego musi być kilka lat sezonowane.

 

Jak widać ludzie lubią być palaczami :) Wiem jak ciężko wytłumaczyć coś komuś pod względem ogrzewania prądem. Ale może koledze pomoże to co napisałem w innym wpisie:

 

Sam kiedyś byłem typowym inwestorem, który wierzył w tradycyjne rozwiązania i przekonania np.

 

1. Wystarczy 5-10 cmm styropianiu od gruntu

2. wentylacja grawitacyjna wystarczy...

3. ogrzewanie prądem jest drogie

4. gaz czy węgiel to najtańsze ogrzewanie

5. centralne zapewnia pełen komfort.

6. na ściany 10 cm styro czy 12 jest ok

7. wełne nie trzeba paroizolacją zabezpieczać, wystarczy nad kuchnią czy łazienką...

 

i tak pewnie bym wymieniał i wymieniał w co kiedyś człowiek wierzył albo co mu mówili. Ale odkąd zająłem się tematem oszczędzania energii i weryfikacją tego czy tamtego przejrzałem na oczy i cieszy mnie jak mogę komuś odradzić pewne rzeczy by nie popełniach takich błędów jak ja kiedyś czy inni nadal. Człowiek najlepiej uczy się na błędach! I tak od klilku lat już propaguje sensowne rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...