Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Indukcja, zwiększenie mocy, siła


Recommended Posts

Tu już wszystko, co trzeba zostało napisane, po co mam to powielać? Jego dostawca energii ma mu zwiększyć przydział mocy, jak to się odbędzie nie musi nas tu głowa o to boleć, to elektryk dostawcy oceni na miejscu, czy jest taka możliwość i jak to zrobić. Następnie, jak słusznie kolega kontakty założył, najprościej będzie pociągnąć od tablicy osobny, nowy obwód dedykowany dla płyty kuchennej. Zatrudniony do tej roboty elektryk dobierze przewód i jego zabezpieczenie stosownie do tego, co zastanie na miejscu i co będzie tam potrzebne.

Moim zdaniem, jeśli kuchnia jest i tak totalnie remontowana, dobrze byłoby od razu położyć kompleksowo nową instalację i pod resztę gniazdek kuchennych, tam obecnie kumulują się najbardziej prądożerne urządzenia w domu, jeśli i tak ciągniemy nowe przewody, można pociągnąć zamiast jednego dwa bądź nawet trzy i wykonać na porządnie nowe obwody gniazdek w kuchni. Za jednym zamachem może warto byłoby też zrobić porządek i z tablicą rozdzielczą, bo tak jak autor wątku opisuje jej działanie, to tam jest lekki bałagan.

Ile to będzie kosztowało - nie mam pojęcia, nie pracuję jako wykonawca, nie mam żadnego kontaktu z kosztorysami.

 

bo przecież po to tutaj jesteś.

 

:confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 74
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

@Kontakty, jak chcesz mieć same problemy, to słuchaj @Tomek B..

 

Zakład energetyczny nie podpisze z Tobą umowy na zwiększenie mocy, dopóki elektryk z uprawnieniami nie wymieni Ci WLZ'ta(chyba, że sam posiadasz uprawnienia D i E)

A czy wyglądam na taką osobę? A wymiana WLZ czyli zapewne zabezpieczenia przedlicznikowego nie należy do ich zadań?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądząc po wyglądzie rozdzielnicy mieszkaniowej i na klatce, instalacja może być bardzo oszczędna. Proponuję jednak wezwać elektryka by ocenił na żywo.

Co do kuchni, to dobra praktyka nakazuje przewidzieć oddzielny przewód dla każdego dużego (1KW lub więcej) odbiornika. Do płyty 5x2,5, jeśli piekarnik oddzielnie to do niego 3x2,5 (ale lepiej 5x2,5). Gniazda nad blatem mogą być razem ze zmywarką. Mikrofalówka oddzielne 3x2,5 chyba, że jest w słupku razem z piekarnikiem, to wtedy podłącza się razem z nim do 5x2,5. Jeśli między bezpiecznikiem a gniazdem jest mnie niż 50m przewodu i odbiornik nie jest używany ciągle, to można użyć 1,5 (to w Niemczech, nie wiem jak polska norma, ale w praktyce dzieła). Płyta grzejna i piekarnik zawsze 2,5 (lub więcej jak przewód długi). Lepiej jest położyć więcej przewodów na wszelki wypadek i połączyć je w rozdzielnicy, lub użyć tylko 3 z 5 żył, niż za rok kuć ściany bo chce się coś dołożyć.

Trzeba też będzie zrobić na nowo rozdzielnicę mieszkaniową. Nie możesz zostawić gniazd bez zabezpieczenia różnicowego. Bez różnicówki tylko urządzenia podłączone na stałe kablem w puszce i oświetlenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się dobrze planuje to trzeba sobie powiedzieć jasno, każdy odbiornik do AGD=oddzielne przewody nic nie łączone i dobre zabezpieczenie w skrzynce z bezpiecznikami. I mamy oddzielnie 3x2,5 mm: zmywarka, pralka mikrofala, piekarnik, lodówka i płyta gazowa, po mojemu tyle.Przewód 3x1,5 mm może być ale nie musi okap, indukcja 5x2,5 mm obowiązkowo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kuchni, to dobra praktyka nakazuje przewidzieć oddzielny przewód dla każdego dużego (1KW lub więcej) odbiornika.
Dokładnie chodzi o 2 kW, nie jeden lub więcej.

Jeśli między bezpiecznikiem a gniazdem jest mnie niż 50m przewodu i odbiornik nie jest używany ciągle, to można użyć 1,5 (to w Niemczech, nie wiem jak polska norma, ale w praktyce dzieła).
A to skąd się wzięło - te 50 m ?

Druga sprawa, że stosując przekrój 1,5 mm2 do gniazd, trzeba dać właściwe zabezpieczenie, ale nie większe niż 13 A. I tracimy na funkcjonalności obwodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na oko oceniając to jest to 1,5mm2, czyli o żadnym zwiększaniu wartości zabezpieczenia tego obwodu nie ma mowy (ale dla pewności spróbuj zmierzyć średnicę żyły, 1,5mm2 to 1,1mm, zaś 2,5mm2 to 1,5mm średnicy).

 

Jak pisałem wyżej, masz mieć remont w kuchni, glazura, te sprawy. Skorzystaj z okazji, połóż też nową instalację, nie tylko do zasilania płyty, ale i do gniazdek "roboczych" w kuchni, najlepiej rozdzielając je jeszcze na dwa osobne obwody. Weź do tego elektryka, zrobi Ci to dobrze, przy okazji niech uporządkuje rozdzielnię (i tak trzeba będzie ją ruszyć, choćby dla upchania tam nowych zabezpieczeń).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim elektrych cokolwiek zrobi musi wiedzieć na czym stoi, czyli na podstawie znanej mocy przyłączeniowej przebuduje instalację.

Przy obecnej mocy przyłączeniowej 6KW być może jest to wystarczające ale po dołożeniu indukcji i np korzystaniu z 2 pól grzewczych jednocześnie + być może pralka+ odkurzacz, tej mocy zabraknie. Korzystamy tylko z jednej fazy i nawet 4 obwody do samej kuchni nic tutaj nie pomogą. Suma natężenia prądu we wszystkich obwodach, nie może przekroczyć wielkości zabezpieczenia głównego. Wyłącznik (bezpiecznik) nadmiarowoprądowy zadziała natychmiastowo. Przy przekraczaniu natężeń, lub też pracy ''na styk'' może pojawić się problem jak u jednego z kolegów na forum R&K. Wyłącznik nadmiarowoprądowy uległ uszkodzeniu, w jego wypadku był to trójfazowy, w którym nastąpiło wewnętrzne uszkodzenie mechanizmu na jednej z faz. Wyłącznik nadmiarowoprądowy jest własnością zakładu energetycznego.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam norm polskich, pracuję w Niemczech, tu przewód 1,5 zabezpiecza się bezpiecznikiem 16A w instalacjach mieszkaniowych bo taki pobór jest i tak sporadyczny. Za to rozdziela się pomieszczenia na oddzielne obwody. W instalacjach przemysłowych lub jeśli planujemy długotrwałe obciążenia to wtedy 2,5 dla 16A.

50m stąd, że powyżej tej długości, projekt instalacji robi inżynier i wtedy przekroje przewodów wynikają z obliczeń.

13A dla przewodu 1,5 jest właściwym zabezpieczeniem przy obciążeniu ciągłym, w mieszkaniu takie nie występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Dzisiaj natknąłem się na płytę z sieciówki IKEA, mianowicie http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/50291619/ Płyta posiada regulowaną moc 2,5 4,0 6,0 7,2kW. Mam do was właściwie to samo pytanie, czy jeżeli ustawię sobie moc 4.0 kW i pociągnę do niej kabel 5-cio żyłowy i zabezpieczę bezpiecznikiem 25A to będzie to wszystko działać? (Niedawno wystosowałem wniosek do Taurona o zwiększenie mocy, póki co czekam na odpowiedź) Z instrukcji tej płyty możemy zobaczyć że płyta jest przystosowana do działania na 220-240V a także 380-415V. Naprawdę mimo waszych rad nie widzi mi się przebudowa całej instalacji. Poniżej załączam screen z instrukcji płyty.

http://screenshu.com/static/uploads/temporary/kd/6w/7z/fi4otp.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Dzisiaj natknąłem się na płytę z sieciówki IKEA, mianowicie http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/50291619/ Płyta posiada regulowaną moc 2,5 4,0 6,0 7,2kW. Mam do was właściwie to samo pytanie, czy jeżeli ustawię sobie moc 4.0 kW i pociągnę do niej kabel 5-cio żyłowy i zabezpieczę bezpiecznikiem 25A to będzie to wszystko działać? (Niedawno wystosowałem wniosek do Taurona o zwiększenie mocy, póki co czekam na odpowiedź) Z instrukcji tej płyty możemy zobaczyć że płyta jest przystosowana do działania na 220-240V a także 380-415V. Naprawdę mimo waszych rad nie widzi mi się przebudowa całej instalacji. Poniżej załączam screen z instrukcji płyty.

http://screenshu.com/static/uploads/temporary/kd/6w/7z/fi4otp.jpg

 

Wiem już troszkę w Twojej sprawie. Nieciekawa wiadomość może być taka, że przy jednofazowej instalacji maksymalne zabezpieczenie to 25A, które już posiadasz. Prawdopodobnie w celu zwiększenia mocy przyłączeniowej ZE zaproponuje Ci instalację trójfazową. Z tego co już wiem nie chcesz niczego przewracać, więc pozostaje zostanie z tym co masz.

Płyta, którą przedstawiłeś może pracować na jednej fazie oraz na dwóch fazach. W twoim przypadku podłączenie możesz zrobić na dwóch obwodach (ale na jednej fazie).

Płyta ma co najmniej 10 stopni grzewczych i raczej rzadko będzie tak, że 2 płyty będą pracowały jednocześnie z pełna mocą. Największe pole ma pobór mocy 2500W na największym stopniu grzania, do tego potrzebny jest bezpiecznik min. 10A. Sprawdź jedno z zabezpieczeń, które masz -16A, wyłącz wszystkie bezpieczniki za wyjątkiem tego 16A i sprawdź kontrolką czy to obwód w kuchni, jeśli tak to już połowa sukcesu - masz już pewne korzystanie z dwóch pól płyty. Pozostaje podciągnąć drugi obwód do kuchni i pozostawić bezpiecznik 10A, i tak nie będziesz mógł korzystać z wszystkich pól płyty jednocześnie.

Zasilanie płyty rozdzielasz i podłączasz pierwsze 2 pola grzewcze (duże i małe) pod pierwszy bezpiecznik 16A i ustalasz, że z tych pól korzystasz najczęściej. Pozostałe 2 pola (duże i małe) podłączasz pod 10A bezpiecznik.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem już troszkę w Twojej sprawie. Nieciekawa wiadomość może być taka, że przy jednofazowej instalacji maksymalne zabezpieczenie to 25A, które już posiadasz. Prawdopodobnie w celu zwiększenia mocy przyłączeniowej ZE zaproponuje Ci instalację trójfazową. Z tego co już wiem nie chcesz niczego przewracać, więc pozostaje zostanie z tym co masz.

Płyta, którą przedstawiłeś może pracować na jednej fazie oraz na dwóch fazach. W twoim przypadku podłączenie możesz zrobić na dwóch obwodach (ale na jednej fazie).

Płyta ma co najmniej 10 stopni grzewczych i raczej rzadko będzie tak, że 2 płyty będą pracowały jednocześnie z pełna mocą. Największe pole ma pobór mocy 2500W na największym stopniu grzania, do tego potrzebny jest bezpiecznik min. 10A. Sprawdź jedno z zabezpieczeń, które masz -16A, wyłącz wszystkie bezpieczniki za wyjątkiem tego 16A i sprawdź kontrolką czy to obwód w kuchni, jeśli tak to już połowa sukcesu - masz już pewne korzystanie z dwóch pól płyty. Pozostaje podciągnąć drugi obwód do kuchni i pozostawić bezpiecznik 10A, i tak nie będziesz mógł korzystać z wszystkich pól płyty jednocześnie.

Zasilanie płyty rozdzielasz i podłączasz pierwsze 2 pola grzewcze (duże i małe) pod pierwszy bezpiecznik 16A i ustalasz, że z tych pól korzystasz najczęściej. Pozostałe 2 pola (duże i małe) podłączasz pod 10A bezpiecznik.

Niestety bezpiecznik B16 jest przeznaczony na kontakty w salonie i małym pokoju. Na kuchnie jest bezpiecznik... B10...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety bezpiecznik B16 jest przeznaczony na kontakty w salonie i małym pokoju. Na kuchnie jest bezpiecznik... B10...

 

Pozostaje Ci sprawdzić czy wszystkie gniazdka są zasilane takimi samymi przekrojami przewodów, jeśli tak to w niczym nie będzie przeszkadzać zamiana bezpieczników- salon 10A, kuchnia 16A. Jeśli wszystkie przewody mają takie same przekroje to elektryk założył 16A bezpiecznik, ponieważ jest tam więcej gniazdek.

Drugi obwód do kuchni pociągnij z 3 bezpiecznika, tak aby to nie był obwód salonu, bo tam z reguły coś się włącza.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...