Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pasywny garaż - jak zbudować?


Recommended Posts

Witam!

 

Będąc młodzieńcem pracowałem wiele lat na budowach. Były to dawne czasy i przez ostatnie lata technologia zmieniła się diametralnie. Chciałbym zbudować wolnostojący garaż pasywny. Lub chociaż spytać Was o możliwość jego zbudowania....

 

Mam do dyspozycji bardzo dużą, wolną działkę.

 

Do pomocy mogę zaprząc panele fotowoltaniczne. Co do dachu interesują mnie tylko 'wieczne' materiały np aluminium czy tytan-cynk.

 

Jeśli chodzi o resztę, to chciałbym znać Wasze opinie i podpowiedzi. Nie ukrywam, że wolałbym mieć tam w miarę sucho. Nie musi być koniecznie widno (od czego są świetlówki...).

 

Chciałbym mieć dwoje drzwi. Jedna brama garażowa - przeznaczona do wjazdu samochodu. Drugie drzwi - małe, aby tylko wejść. Kwestia okien - jak wyżej wspomniałem nie musi być zbyt widno, więc może max 2 okna....

 

Chciałbym, aby w budynku zmieściły się mniej więcej 3 auta. Tak 3 auta i wąska brama. Te rzadko wyprowadzane na zewnątrz będą zabytkami. Więc bryła garażu to będzie jamnik :)

 

Jaki może być koszt wzniesienia rzeczonego budynku? Napiszcie mi mniej więcej uwzględniając materiały z półki top lub ekonomiczne.... O ile wzrasta koszt jeśli budynek będzie miał piętro?

 

Z góry dziękuję!

K.

Edytowane przez terecha
brak wszystkich informacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mógłbyś wyjaśnić powody dla którego garaż ma spełniać standardy budynku pasywnego?

 

Chciałbym tam trzymać zabytkowy pojazd, lub może więcej niż 1 w przyszłości. Wymagają one przebywania w suchym i ogrzewanym miejscu. Nie chciałbym wydawać majątku na grzanie, stąd mój pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez sensu przy takich założeniach jest garaż wolnostojący! budynek pasywny powinien mieć ściany akumulacyjne. a co garaż ma akumulować jak nie ma ciepła bytowego? nagrzać go tylko po to aby miał w ścianach ciepło skumulowane? bez ciepła bytowego będzie go trzeba znowu i znowu podgrzewać... ideałem byłoby dokleić jamnika do jakiegoś użytkowanego budynku, wtedy miałby zyski z ciepła tego budynku traconego do niego... no ale powodzenia z tą fotowoltaiką, jak się uda to moze i mi by sie przydało na dogrzewanie wolnostojącej stajni (która przynajmniej ma ciepło bytowe)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale to nie byłby dom pasywny bez reku tylko garaż bez reku. Tam nie powstaje wilgoć bytowa, zużyte powietrze, dlatego reku jest bez sensu. a ogrzewanie cieplym powietrzem jest najmniej sensowne... ale fakt że inna wentylacja dziurawi mu to pudło.... wtedy przewód wentylacyjny jak najdłuższy, ocieplony i jak najmniejszej dopuszczalnej średnicy...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sama nazwa wskazuje to pasywny powinien ogrzewać się pasywnie a do ogrzewania pasywnego służą zyski bytowe i słoneczne. Ty nie będziesz miał zysków bytowych i nawet słoneczne chcesz ograniczyć do minimum a już to powoduje że będziesz potrzebował aktywne źródło grzewcze. Kluczem do pasywności jest szczelność i wentylacja mechaniczna z rekuperatorem. Wentylacja mechaniczna pewnie może być stosowana bo stosuje się ją w wielu pomieszczeniach ale nie zastosujesz chyba rekuperatora bo nie wiem czy może być w garażu. Surgi pisze że nie a On raczej nie rzuca słów na wiatr więc coś w tym pewnie jest. Po drugie rekuperator odzyskuje ciepło z pomieszczeń takich jak kuchnia czy łazienka a tego w garażu nie będziesz miał. Też szczelności nie uzyskasz przez bramy garażowe bo nie ma takich do domów pasywnych a jak z jakimś cudem się znajda to będą tak drogie że sobie siądziesz. Więc o pasywnym garażu to sobie zapomnij i nawet o mocno energooszczędnym, a nawet nie wiem czy te pojęcia można odnieść do garażu. Jedynie można skupić się na tym aby koszty ogrzewania garażu były jak najniższe uwzględniając nakłady finansowe aby nie przepłacać. Ale do tego to trzeba wiedzieć jaka musi być utrzymywana minimalna temperatura dla zabytkowych samochodów (bo pewnie raczej +20st nie musi być) oraz jaki ten projekt będziesz miał na te samochody bo na tej podstawie można liczyć OZC. Na pewno jeżeli dasz mniej okien to więcej będziesz musiał grzać ale zarazem mniej chłodzić bo nie wiem czy w lato (przy dużych przeszkleniach) zabytkowe samochody muszą być też chronione przed upałami i temperaturami ponad 28st w środku oraz promieniowaniem słonecznym czy nie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale to nie byłby dom pasywny bez reku tylko garaż bez reku. Tam nie powstaje wilgoć bytowa, zużyte powietrze, dlatego reku jest bez sensu. a ogrzewanie cieplym powietrzem jest najmniej sensowne... ale fakt że inna wentylacja dziurawi mu to pudło.... wtedy przewód wentylacyjny jak najdłuższy, ocieplony i jak najmniejszej dopuszczalnej średnicy...

Piszesz co wiesz, ale czy wiesz co piszesz ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecność rekuperatora nie jest konieczna w domu pasywnym. Ani nie czyni z jakiegoś domu zaraz pasywniaka. Trzeba ten garaż podpiąć pod okoliczne źródło ciepła... może w pobliżu jest szambo? albo zbiornik wodny? grzanie gruntem to też fajny pomysł. to prawda że brama niszczy każde świadectwo energetyczne, ale ma mieć ona mały rozmiar w stosunku do powierzchni jamnika. to trzeba zrobic programem do świadectw energetycznych...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym uzyskać tam min 17 stopni zimą. Większe okna nie muszą być przeszkodą. W pobliżu brak zbiorników wodnych.

Co z bramą - czy jest alternatywa? Co dalej z całością?

 

Nie ma alternatywy. Jak będziesz miał projekt garażu który by Cię interesował to musisz zlecić komuś policzenie go w programie audytor OZC aby zobaczyć co z tego może wyjść. Typowego budynku pasywnego z garażu nie zrobisz choćbyś na głowie stanął. Więc jedynie trzeba kombinować jaki system grzewczy wybierzesz do domu ale w podjęciu decyzji pomoże jedynie OZC bo na razie to jest wróżenie z fusów. Nie ma złotego sposobu na każdy budynek, do każdego tematu trzeba podejść indywidualnie po zapoznaniu się z szczegółami o których pisałem. OZC pokaże Ci ile najlepiej dać ocieplenia i po jakim progu zwiększanie go niewiele poprawia wynik czyli kiedy będziesz przepłacać. Może się okazać że jak dasz wszędzie 50cm styro to garaż będzie miał zapotrzebowanie na ciepło rzędu 40kWh/m2 a przy 25cm styro będzie przykładowo 50kWh/m2 i wtedy OZC pokazuje że to nie ma sensu aby przesadzać z grubością. Więc jak będziesz miał projekt (do tego własne rysunki z wymiarami wystarczą, nie musisz do tego mieć od razu fachowego projektu ale jak w fachowym zmienisz za dużo to wynik nie będzie potem adekwatny i będzie Cię czekać powtórne liczenie) to zleć wykonanie obliczeń. Tu na forum prawie wszyscy to zlecają asoltowi, o koszty się go musisz zapytać bo nie wiem jak liczy garaże. Wtedy będziesz wiedział więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Jak ktoś uprze się to i pasywny garaż na kilka samochodów postawi.

Szklana ściana od południa.W ścianach i dachu 30cm styropianu 0,031,w podłodze 10cm.Pod garażem zbiornik wodny głęboki na 3m zrobiony w wannie styrodurowej o grubości 0,5m.Na dachu kolektory słoneczne grzejące wodę w zbiorniku. Będzie autom cieplutko przez cały rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...