Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kolejność instalacji w budynku stan suowy zamknięty


szala18

Recommended Posts

Witam, posiadam budynek w stanie surowym zamkniętym z drzwiami i oknami. Chciałem się zapytać w jakiej kolejności rozpocząć teraz prace związane z instalacjami oraz izolacją przeciwwilgociową na parterze?

 

Czy najpierw położyć poziomą izolację przeciwwilgociową z papy asflatowej (zgrzewana) i dopiero póżniej zrobic instalcje elektryczne i tynki ? (choć tynki zabrudzą od góry tą izolację? Czy może lepiej zrobić instalacje elektryczne i tynki a dopiero później ułożyć izolacje na parterze ??

 

Tylko tutaj zastanawiam się jak układane są kable elektryczne, czy wszystkie elektryk wkuwa w ściany czy też pod stropem lub na ziemi ?

 

Prosiłbym Was o podpowiedź w jakiej kolejności zacząć teraz prace:

1. izolacja przeciwwilgociowa

2. elektryka

3, tynki

4. podłogówka

5. wylewki

 

czy taka kolejność będzie prawidłowa z punktu sztuki budowlanej ?? pozdrawiam i dziękuję za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Prosiłbym Was o podpowiedź w jakiej kolejności zacząć teraz prace:

1. izolacja przeciwwilgociowa

2. elektryka

3, tynki

4. podłogówka

5. wylewki

 

czy taka kolejność będzie prawidłowa z punktu sztuki budowlanej ?? pozdrawiam i dziękuję za info.

 

 

1. elektryka, instalacje sanitarne i wodne

2. izolacja przeciwwilgociowa

3, tynki

4. podłogówka

5. wylewki

 

Ja robiłem w tej kolejności i nie było problemu

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ale papa asfaltowa czyli izolacja pozioma musi byc polozona przed elektryka i wod kan chyba ? bo jak rurki pojda po ziemi to juz folii pod nimi nie zgrzeje ??

 

Nie ma różnicy dla papy bo zgrzejesz i to bez najmniejszego problemu - a papy nie zgrzewa się płaszczyznowo do chudziaka więc nie ma problemu - o foli się nie wypowiem bo to żadna izolacja.

Pod instalacje układane na chudziaku układa się wąskie pasy izolacji - w chwili układania je po instalacjach jest do czego zgrzewać :) a niejednokrotnie taka kolejność pracy uchroni i ciągłość i zanieczyszczenie jej powierzchni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacje wewnątrz budynku zaczyna się od najgrubszych. Najpierw sanitarne i wodne a później elektryczne.

 

A jaka jest różnica Twojej kolejności ? moja jest przypadkowa skoro wymienione nie kolidują ze sobą? Podpowiem, że zapomniałeś jeszcze gazowej centralnego odkurzacza wentylacyjnej bo to też instalacje :)

Myślę , że tutaj w pytaniu raczej nie rozchodziło się o kolejność instalacji ale co najpierw czy instalacje czy budowlankę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka jest różnica Twojej kolejności ? moja jest przypadkowa skoro wymienione nie kolidują ze sobą? Podpowiem, że zapomniałeś jeszcze gazowej centralnego odkurzacza wentylacyjnej bo to też instalacje :)

Myślę , że tutaj w pytaniu raczej nie rozchodziło się o kolejność instalacji ale co najpierw czy instalacje czy budowlankę.

 

To, że najpierw instalacje, a później budowlankę to rzecz oczywista - przecież tynkiem czy wylewką przykrywasz instalacje. Tak jak pisał gersik najpierw instalacje sanitarne później elektryka. Łatwiej kablem ominąć rurkę niż rurką kabel. Pewne instalacje zwykle ze sobą nie kolidują, np. wspomnianą wentylację układa się pod sufitem a ogrzewanie przy podłodze. Elektrykę można puścić albo górą albo dołem albo i tu i tu - gdzie mamy więcej miejsca.

 

Tynk czy wylewka pierwsze? - nie ma to większego znaczenia. Tu raczej trzeba patrzeć na względy praktyczne. Jeżeli rozłożyliśmy już podłogówkę to lepiej zrobić najpierw wylewki żeby niepotrzebnie tynkarze nie łazili po instalacji.

 

Analogicznie izolację przeciwwilgociową układamy możliwie bezpośrednio przed rozłożeniem ocieplenia podłogi, żeby łażąc po niej tygodniami jej nie zniszczyć. I tu UWAGA: Jeżeli mamy przewidziane grube, np. 10-20cm ocieplenie to warto instalacje z ciepłą wodą (co, cwu z cyrkulacją) ułożyć w środku grubości ocieplenia - będzie mniej strat. Systemowa otulina rurek z pianki to przecież zaledwie kilka milimetrów i jeżeli "za darmo" możemy wzmocnić ją chociażby 5cm styropianu to warto.

 

Ważne: jeżeli w domu mają być układane płyty GK to najpierw muszą być wykonane wylewki i tynki i co więcej muszą też wyschnąć. Z ociepleniem połaci wełną też lepiej poczekać na zakończenie prac tynkarskich i betonowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma różnicy dla papy bo zgrzejesz i to bez najmniejszego problemu - a papy nie zgrzewa się płaszczyznowo do chudziaka więc nie ma problemu - o foli się nie wypowiem bo to żadna izolacja.

Pod instalacje układane na chudziaku układa się wąskie pasy izolacji - w chwili układania je po instalacjach jest do czego zgrzewać :) a niejednokrotnie taka kolejność pracy uchroni i ciągłość i zanieczyszczenie jej powierzchni

 

Sądząc z opisu rurki z wodą masz na chudziaku a nie w warstwie izolacji ?

PS. o kolejności wykonywania prac decydują czasami indywidualne decyzje i zastosowane rozwiązania techniczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądząc z opisu rurki z wodą masz na chudziaku a nie w warstwie izolacji ?

Nie wszystkie, te które dostarczają wodę na zewnątrz każdej ze ścian budynku - tak, kanalizacyjne nawet pod, ale centralnego odkurzacza na izolacji a CWU w izolacji.

 

Bardzo dobrze opisał to Wojtek_Wisznia Mała i jeśli autor wątku to przeczyta to niech to będzie dla niego podstawowa i decydująca wypowiedz w tym wątku

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując - najpierw instalacje wod - kan na chudziaku (pod nimi ma byc podłożona papa - by poźniej zgrzac do tego izolacje przeciwwilgociową?), nastepnie elektryka np dołem - i tez pod kable podłożyc papę, nastepnie intalacja centralnego odkurzacza tez z pokladem z papy, i nastepnie tynkuje ściany, pozniej ukladam izolacje przeciwwilgociową z papy asfaltowej na całym parterze i dowiązuje się zgrzewami do tych podkłądów z instalacji, ukladam styropian podłogówkę i wylewki podłogi - tak będzie dobrze ?? chyba że instalacje mam ulozyc na styropianie pod podłogówką ? czy obok niej ?

 

a mowicie tez o wentylacji - jeśli mam grawitacyjną to chyba nic nie trzeba robic tylko zostawic odpowiednie dziury ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

141_1.jpg

To Ci pewnie nieco naświetli sprawę. Biała rura PCV to centralne odkurzanie, szara to kanalizacja, rurki w otulinie to woda (zimna, ciepła i cyrkulacja). Dom jest na płycie fundamentowej wyniesionej nad teren. Bezpośrednio pod płytą jest warstwa folii kubełkowej (jako izolacja przeciwwilgociowa i "odcięcie" betonu od gruntu, żeby nie uciekał zaczyn cementowy z mieszanki betonowej) więc już na betonie nie rozkładano izolacji przeciwilgociowej. Na powierzchni styropiany (pod wylewką) dano jeszcze warstwę folii PCV głównie żeby zabezpieczyć wylewkę przed wnikaniem między ocieplenie, a dodatkowo to kolejne, ewentualne odcięcie wilgoci.

 

Co do instalacji elektrycznych to ich zwykle nie rozkłada się na "podłodze" tylko mocuje do ścian (obecnie najczęściej klei, ale można też mocować uchwytami). Jeżeli obok siebie idzie wiele kabli to należy je grupować po kilka i zostawiać między nimi co najmniej kilkucentymetrowe przerwy, żeby tynk miał się czego trzymać.

Edytowane przez Wojtek_Wisznia Mała
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...
[ATTACH=CONFIG]342370[/ATTACH]

To Ci pewnie nieco naświetli sprawę. Biała rura PCV to centralne odkurzanie, szara to kanalizacja, rurki w otulinie to woda (zimna, ciepła i cyrkulacja). Dom jest na płycie fundamentowej wyniesionej nad teren. Bezpośrednio pod płytą jest warstwa folii kubełkowej (jako izolacja przeciwwilgociowa i "odcięcie" betonu od gruntu, żeby nie uciekał zaczyn cementowy z mieszanki betonowej) więc już na betonie nie rozkładano izolacji przeciwilgociowej. Na powierzchni styropiany (pod wylewką) dano jeszcze warstwę folii PCV głównie żeby zabezpieczyć wylewkę przed wnikaniem między ocieplenie, a dodatkowo to kolejne, ewentualne odcięcie wilgoci.

 

Co do instalacji elektrycznych to ich zwykle nie rozkłada się na "podłodze" tylko mocuje do ścian (obecnie najczęściej klei, ale można też mocować uchwytami). Jeżeli obok siebie idzie wiele kabli to należy je grupować po kilka i zostawiać między nimi co najmniej kilkucentymetrowe przerwy, żeby tynk miał się czego trzymać.

 

Wojtku, powiedz jaką grubość posadzki należy założyć w projekcie, aby zmieścić instalacje: odkurzacz, woda, kanalizacja, centralne ogrzewanie podłogowe? Na chwile obecną mam 20 cm.

 

Będę wdzięczny za pomoc.

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...

Prośba o radę w zakresie kolejności instalacji/prac w domu z poddaszem użytkowym. Pytanie dotyczy rozłożenia instalacji na podłodze poddasza. Poniżej instalacje/prace od powierzchni stropu:

0. Strop monolityczny

1. Prąd, alarm, TV, Internet, przewody do sterowników

2. Tynki

3. Przewody wentylacji mechanicznej (fi 75mm), centralny odkurzacz (fi 50mm) w warstwie styropianu o gr. 8 cm (różnicą między przewodami CO a warstwą styropianu byłaby uzupełniona np. styro o gr. 2cm)

4. Ogrzewanie podłogowe

5. Wylewka na podłogówkę

 

Woda i kanalizacja nie będą mi na poddaszu kolidować z w/w instalacjami, więc ich nie wymieniam.

Czy dobrze to rozpisałem? Czy po punkcie 3 nie trzeba dać jeszcze cienkiego styropianu po podłogówkę?

Z góry dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Jeśli będzie tam podłogówka to w zależności od wybranego systemu rozmieszczania pętkli podłogówki na warstwę styropianu kładzie się drugą warstwę z folią aluminiową i podziałką ułatwiającą rozmieszczanie pętli, lub też specjalne płyty styropianowe mające na powierzchni specjalnie uformowane wypusty pomiędzy które wciska się rury podłogówki.

Tak więc na strop pujdą przewody instalacji wentylacji mechanicznej bo one są chyba razem z rurami odkurzacza centralnego najwyższe.

Pomiędzy te należy upchać pozostałe instalacje.

Styropian należy podzielić na kilka warstw z których każda spowoduje wyrównanie powierzchni podłogi razem z instalacją a następnie po wyrównaniu powierzchni i dojściu do wysokości kanałów rekuperacji lub rur centralnego odkurzacza kładziemu na wszystko warstwę systemowego styropianu z folią aluminiową i rozkładamy rurki podłogówki mocując je klipsami.

Proponuję wiec według danych warstwę styropianu 50mm która wyrówna nam wszystkie instalacje ( elektrykę w peszlach 30mm wodę cyrkulacje itp.do wysokości rur odkurzacza, następnie warstwę 25mm która dorówna nam powierzchnię do kanałów wentylacyjnych a na koniec styropian systemowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję wiec według danych warstwę styropianu 50mm która wyrówna nam wszystkie instalacje ( elektrykę w peszlach 30mm wodę cyrkulacje itp.do wysokości rur odkurzacza, następnie warstwę 25mm która dorówna nam powierzchnię do kanałów wentylacyjnych a na koniec styropian systemowy.

Dzięki za odpowiedź. Moja wizja jest bardzo podobna, ale nie jestem do końca pewien czy kłaść dwie warstwy styropianu. Kilku użytkowników z naszego forum pisało, że never-ever dwie warstwy styro; lepiej jedna wyższa a w niej wszystkie instalacje (oczywiscie więcej żłobienia itp., ale ponoć jak jedna warstwa, to jest stabilniej...).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stabilność będziesz miał jak to wszystko przyciśnie parę ton jastrychu betonowego, natomiast dwie warstwy wcale nie destabilizują powierzchni a ułożone na tzw mijankę zapewniają większą izolację cieplna.

Tak jak wspominałem jeśli masz obawy możesz zrezygnować z dzielenia warstwy wyrównującej powierzchnię po instalacjach ale dodając do tego warstwę systemową z folią nadal to będą dwie warstwy.

Nie wyobrażam sobie aby rurki ogrzewania podłogowego układać na powierzchni gdzie istnieją luki związane z instalacjami odkurzacza centralnego, wody, kanalizacji czy wentylacji.

Co by było w przypadku jeśli warstwą dociskową zamiast betonu będzie anhydryt który jest wylewany w ciekłej konsystencji.

W takim przypadku należy dodatkowo kleić wierzchnią warstwę z folią gdyż wpłynięcie anhydrytu pod styropian spowodowało by wypłynięcie całości instalacji na wierzch.

Wierzchnia warstwa z folią po rozłożeniu harmonijki w którą jest składana podczas produkcji wręcz stabilizuje całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks77 dzięki za rzeczową odpowiedź!!! Aktualizując mój rozkład warstw na podłodze powinien być taki:

0. Strop monolityczny

1. Przewody wentylacji mechanicznej (fi 75mm), centralny odkurzacz (fi 50mm) w warstwie styropianu o gr. 8 cm (różnicą między przewodami CO a warstwą styropianu byłaby uzupełniona np. styro o gr. 2cm)

2. Styropian systemowy pod podłogówkę (grubość 2cm jest ok?)

3. Folia ekranująca do podłogówki

4. Rurki ogrzewania

5. Wylewka na podłogówkę

Czy nie trzeba gdzieś w tych warstwach jakiejś siatki zbrojącej (np między 1 a 2)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...