Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zmiana sposobu ogrzewania domu na co i wstępne opinie fachowców


kolek87

Recommended Posts

Witam wszystkich forumowiczów,

 

Jestem nowym użytkownikiem forum więc proszę o wyrozumiałość

Nie tak dawno bo raptem we wrześniu 2015 kupiliśmy piętro domu jednorodzinnego w Katowicach o powierzchni ok 100 mkw

Zamontowane są dwa sposoby ogrzewania: elektryczne i kominek

 

Stwierdziliśmy z żoną, że przeczekamy jedną zimę i zobaczymy jak będzie wychodzić ogrzewanie prądem i wtedy podejmiemy decyzje czy zmieniamy sposób ogrzewania czy nie

Jeszcze dobrze zima się nie zaczęła, a my na delikatnie działającym ogrzewaniu elektrycznym płacimy rachunki po 800,00 zł (przy temp. średnio 0 st.)

Cała instalacja na piecu dwufunkcyjnym Kospela na rurkach miedzianych (chyba średnica 15mm) z dosyć prostymi grzejnikami, które wygaszają się zaraz po wyłączania pieca.

Aby nie korzystać w pełni z prądu do ogrzewania zrobiłem rozprowadzenie turbiną ciepłego powietrza z kominka po mieszkaniu i jakoś sobie radzimy... w domku jest ciepło :-)

Ale kominek nie może być jedynym źródłem ogrzewania tym bardziej, że jest dosyć mocno obsługowy

 

Podjęliśmy decyzję więc o zmianie sposobu ogrzewania głównego z elektrycznego na piec co

Mam miejsce na kotłownie, miejsce na komin (trzeba wybudować nowy np. systemowy)i "przykleić" go do boku budynku oraz piecem co wpiąć się do obecnej instalacji - taki miałem plan

 

W związku z tym, że się na tym nie do końca znam zamówiłem 3 fachowców z prośbą o sprawdzenie możliwości i wycenę.

 

Fachowiec pierwszy:

Jest bez problemu opcja podłączenia do obecnej instalacji, minimalny piec z podajnikiem (bo taki chce) to 15 - 20 kw, komin z nierdzewki a nie systemowy bo ten systemowy z ceramiki może blokować cug

 

Fachowiec drugi:

Podłączenie bezproblemowo do obecnej instalacji, minimalny piec z podajnikiem 9 kw, a optymalnie i bezpiecznie z zapasem to 12 kw, komin systemowy z ceramiki może być i będzie ok

 

Fachowiec trzeci:

Absolutnie nie ma możliwości wpięcia się do tej instalacji, która jest zamontowana, zbyt mała ilość wody w układzie, za mała średnia rur i za mała pojemność grzejników (grzejniki w każdym ok 1 litra w sumie 6 grzejników w mieszkaniu) Rur w całym układzie ok 100 m. Twierdzi, że piec się nie będzie w stanie wygasić i wręcz powiedział, że będzie się psuć i jak to ładnie nazwał wyjdzie mi z kotłowni więc aby zamontować co trzeba zmienić całą instalację wraz z grzejnikami do tego z resztą na miedzi nie montuje się co

 

Ten ostatni fachowiec zapronował również podłączenie gazu zamiast co bo to też robi i w moim przypadku to lepiej by się sprawdziło bo nie trzeba by było zmieniać instalacji. Ja jednak nie mam gazu w domu ale jest w drodze. Jest to jednak bardzo upierdliwe, pozwolenia, projekty i zgodę sąsiada na przekopania połowy działki, koparka i zdecydowanie wyższe koszty instalacji

 

Jak pisałem wcześniej nie znam się na tym więc nie wiem, który fachowiec ma rację i ew. którego mam brać a może szukać dalej?

Bardzo proszę o pomoc chciałbym jeszcze w pierwszym kwartale br. rozpocząć pracę.

 

Z góry dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz coś więcej o tym domu. Jakie jest ocieplenie, jakie są okna. Spróbuj oszacować zapotrzebowanie na http://cieplowlasciwie.pl i zapodaj link.

 

800zł jak rozumiem to koszt miesięczny -- samego prądu (1 czy 2 taryfa, może mieszana?) czy jednak przy mieszanym udziale kominka (jeśli tak, to ile do tego poszło drewna)?

 

Może zamiast wywalać 10 tys. na trujący i syfiasty "eko"piec z kominem, lepiej zamiast tego przeprowadzić termomodernizację docieplając ściany, względnie wymienić okna?

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie to okna konkretnie? Sprawdź, gdzieś powinny być opisane.

 

Uwzględniając wspomniane 10 tys. zł (jak nie więcej) na inwestycję w "eko"węgiel i komin, wg mnie masz takie wyjścia:

 

1. Zostać przy tych źródłach co są i ww. kasę włożyć w ocieplenie domu, co zmniejszy koszty ogrzewania. Warto do tego celu zatrudnić audytora aby policzył jakich kosztów się spodziewać w zależności od grubości ocieplenia i odpowiednio zastosować aby nie przeinwestować. Warto też przebadać taki dom termicznie w poszukiwaniu ubytków ciepła i przy termomodernizacji wyeliminować te straty.

 

2. Zostawić obecne źródła, i włożyć kasę w małą (i tanią) PC PW, która zaspokoi zapotrzebowanie dla "lekkiej" temperatury. Wtedy koszty miesięczne za prąd powinny spaść minimum 3x w stosunku do obecnych. Z tego co piszesz dom zużywa miesięcznie jakieś 1600 zł (prąd + drewno), przy PC PW powinno się zatem zamknąć w 500 zł/mies. (na samym prądzie uwzględniając pracę w taryfach 50/50).

 

3. Nie robić nic, bo te inwestycje będą się zwracać 10-15 lat. Pytanie zatem ile czasu będziesz tam mieszkać. :)

 

Ps. W 1 kwartale 2016 rusza program RYŚ na termomodernizację budynków i źródeł. Sprawdź, może uda się coś uszczknąć do inwestycji. Może warto będzie połączyć opcję 1 i 2.

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jeszcze ku woli wyjaśnienia nie mam zamiaru przeznaczyć 10.000 zł na zmianę ogrzewania bo wiem, że to nierealne... raczej liczę na coś w okolicach 15 - 17 tyś - sam piec to min. 6 tyś a gdzie komin, bojler i robocizna.

 

Myjk dzięki za wspomnienie o programie Ryś, to rzeczywiście może być ciekawy temat

 

Dach jest płaski, brak strychu, strop z płyty ale jest ocieplenie wełną mineralną, na dachu standardowa papa

 

Co do okresu mieszkania to pewnie kilkanaście lat będę chciał pomieszkać, w końcu kredycik na 25 lat wzięty :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fachowiec trzeci:

Absolutnie nie ma możliwości wpięcia się do tej instalacji, która jest zamontowana, zbyt mała ilość wody w układzie, za mała średnia rur i za mała pojemność grzejników (grzejniki w każdym ok 1 litra w sumie 6 grzejników w mieszkaniu) Rur w całym układzie ok 100 m. Twierdzi, że piec się nie będzie w stanie wygasić i wręcz powiedział, że będzie się psuć i jak to ładnie nazwał wyjdzie mi z kotłowni więc aby zamontować co trzeba zmienić całą instalację wraz z grzejnikami do tego z resztą na miedzi nie montuje się co

Bzdury i tyle.

 

Tylko dobierz kocioł o niedużej mocy. Sprawdź moc kotła elektrycznego. Sprawdź moc grzejników - oszacuj, porównaj. Będziesz mniej więcej wiedział czego potrzebujesz. Więcej jak 12kW raczej nie wykorzystasz (najwyżej jakby było bardzo zimno odpalisz kominek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdury i tyle.

 

Tylko dobierz kocioł o niedużej mocy. Sprawdź moc kotła elektrycznego. Sprawdź moc grzejników - oszacuj, porównaj. Będziesz mniej więcej wiedział czego potrzebujesz. Więcej jak 12kW raczej nie wykorzystasz (najwyżej jakby było bardzo zimno odpalisz kominek).

 

Bardzo Ci dziękuje... o to właśnie chodziło bo już zacząłem się zastanawiać czy muszę wymieniać od razu wszystko włącznie z grzejnikami

 

Jeszcze jedno pytanie... co sądzicie o tym piecu... słyszałem, że DEFRO to bardzo dobra firma, a wydaje mi się fajną ofertą za relatywnie nie wygórowane pieniądze... bardzo prosze o opinie... z tym, że ja prawdopodobnie wziąłbym o mocy 14 KW

 

http://allegro.pl/defro-kociol-ekr-10-kw-promocja-i5860896199.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgubiłes "i" w linku przez co kieruje on do strony pracowni ceramicznej :)

Dzięki, poprawione. :)

 

Bardzo Ci dziękuje... o to właśnie chodziło bo już zacząłem się zastanawiać czy muszę wymieniać od razu wszystko włącznie z grzejnikami

 

Jeszcze jedno pytanie... co sądzicie o tym piecu... słyszałem, że DEFRO to bardzo dobra firma, a wydaje mi się fajną ofertą za relatywnie nie wygórowane pieniądze... bardzo prosze o opinie... z tym, że ja prawdopodobnie wziąłbym o mocy 14 KW

 

http://allegro.pl/defro-kociol-ekr-10-kw-promocja-i5860896199.html

 

Wg tego co piszesz o ilości energii na ogrzanie, 14kW to zdecydowanie za dużo. 10kW maks. Jeśli już coś robisz, to chociaż nie zgaduj tylko to POLICZ, a jeśli już koniecznie chcesz zostać ładowaczem i sprzątaczem do końca płacenia kredytu (choć mógłbyś to załatwić taniej i czyściej, palcem potem nie kiwając), to kieruj się tym: http://czysteogrzewanie.pl/kotly/kotly-podajnikowe/?producent=&ocena=A&kolejnosc=a_z Przedstawiony przez Ciebie kocioł Defro jest niestety w "klasie" B dopiero i nie ma nawet mniejszych mocy.

 

Proszę Cię, wręcz błagam. Nie cofaj się i nie zmieniaj względnie czystego prądu na trutkę na ludzi pod postacią "eko"węgla. Nie dosyć, że to toksyczne i rakotwórcze związki wprost nad głową Twoją i Twojej rodziny, a w rezultacie w Waszych płucach, to jeszcze trzeba to cyklicznie obsługiwać -- a pomieszczenie na trzymanie smoka można zdecydowanie lepiej wykorzystać. Jeśli chcesz na to wyrzucić 15-17 tys. to się to będzie zwracać nieprzyzwoicie długo, a za takie pieniądze można już bardzo dokładnie zmodernizować budynek nawet bez dopłat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów,

 

Jestem nowym użytkownikiem forum więc proszę o wyrozumiałość

Nie tak dawno bo raptem we wrześniu 2015 kupiliśmy piętro domu jednorodzinnego w Katowicach o powierzchni ok 100 mkw

Zamontowane są dwa sposoby ogrzewania: elektryczne i kominek

c

 

Witam !

 

Według mnie najpierw warto było by mieszkanie ocieplić.

Z tego co piszesz kupiłeś jedno piętro , więc raczej ocieplenie całego domu nie wchodzi w rachubę , bo właścicielem jesteś tylko połowy :)

 

Może pomyśleć nad ociepleniem od środka mieszkania ? Bo ocieplenie to podstawa a niestety możliwości ocieplenia masz ograniczone ...

 

Co do kotła jeśli chciałbyś , to myślę że 7-10KW to max ..

 

Ja osobiście ocieplił bym od środka ściany i tym samym ograniczył wymagania energetryczne ...

 

A później kupić grzejniki akulumalcyjne (czy jak to się zwie) i grzać prądem tylko w II taryfie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ocieplenie od środka tylko w ostateczności jak nie będzie możliwości z zewnątrz. Może sąsiad też się skusi na termomodernizację z dopłatą. Są grzejniki wodne akumulacyjne? Prądowych nie warto kupować skoro jest instalacja wodna, bo kosztują 1500-2500 zł/szt. Instalacja jest, wystarczy dołożyć ew. bufor i istniejąca instalacja będzie działać w 2T.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

ja też najchętniej zostałbym przy ekologicznym ogrzewaniu typu gaz czy prąd przede wszystkim też bardzo wygodnym i praktycznie bezobsługowym

Ale koszty podłączenia i instalacji gazu, związane z tym projekty i prace budowlane na zagospodarowanej działce to mnie przeraża.

 

Prąd to znowu wysokie koszty ogrzewania

 

Mam możliwość ocieplenia tylko jednego piętra zgodnie z przepisami jestem właścicielem połowy domu więc mogę robić co chce, wymieniać okna, rynny, ocieplać etc. Rozmawiałem też z firmami budowlanymi i jedynie czym różni się standardowe ocieplenie od ocieplenia połowy domu to podwyższona listwa startowa no i oczywiście słabszy efekt wizualny.

 

Ale zastanowiłem się teraz nad tym buforem... rozumiem, że jest coś takiego jak zbiornik buforowy, który podobnie jak piece akumulacyjne nagrzewa się w nocy a w dzień oddaje ciepło?

Na jakiej zasadzie to działa? Taki zbiornik to musiałby być niezły baniak jeśli miałby nakręcić 100 mkw powierzchni chyba, że coś źle rozumuje

 

P.S.

Ocieplenie, wymiana okien, drzwi prace są zaplanowane na 2 Q 2016 roku więc wszystko będzie gotowe przed zimą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor możesz "wykonać" już teraz, przy czym cały myk polega na tym, aby dokładnie oszacować jego wielkość (głównie by nie przepłacać za złom) w zależności od zapotrzebowania domu na energię (a nie powierzchni domu). 1000L zbiornik kosztuje 1500 zł brutto i zakumuluje 40 kWh ciepła przy delcie 40sC, tj. założyłem, że bufor będzie grzany od 40sC do 80sC (względnie 50->90), gdzie 40-50sC założyłem za w miarę sensowną wartość dla pracy grzejników.

 

Pytanie zatem ile temperatury teraz idzie na kaloryfery i jak często chodzą? Jakiej mocy jest obecny piec elektryczny (bo nie wiadomo czy w 2h w 2T popołudniowej zagrzeje taki bufor)? Z tego co podałeś wcześniej zużycie dla średniej temp. 0sC wychodzi około 100kWh/doba, cykli 2T są 3 (nocną dzieląc niejako na dwie), więc dla 0sC na zewnątrz taki bufor będzie wystarczający. Ale już dla ew. ocieplonego domu może być za duży i wyrzuci się pieniądze trochę w błoto. Jeśli natomiast piec elektryczny jest małej mocy, to trzeba kupić większy bufor (albo mocniejszy piec, albo drugi) co pozwoli mocniej go nagrzać w nocy i tylko dogrzać w popołudniowej. Samo wbicie się tym sposobem w pełną 2T da ~600 zł oszczędności miesięcznie (przy założeniu, że obecnie grzejesz 50/50). Ocieplenie da kolejne znaczne oszczędności i się nagle okaże, że koszt inwestycji będzie mniejszy niż na "eko"wyngiel, ale też miesięczne koszty przestaną tak straszyć. Dlatego warto zebrać dane, usiąść i to policzyć -- bo zaznaczam, ja poruszam się tylko w domysłach na podstawie Twoich skąpych danych.

 

Ocieplenie planujesz tak czy siak? Jakiej grubości? Jakie są tam obecnie ściany?

 

Czy przysiadłeś wstępnie do http://cieplowlasciwie.pl i oszacowałeś obecne zużycie oraz spodziewane zużycie po ew. termomodernizacji? Sugeruję jednak zrobić profesjonalne OZC z pomocą wykwalifikowanego audytora, przebadać dom na ew. ubytki ciepła. To stosunkowo mały koszt a da ogromne pojęcie w jaką stronę się kierować. W razie czego napisz najwięcej ile tylko wiesz o swoim domu, może jakieś rzuty zapodaj, spróbujemy to rozpracować. Najważniejsze to bez nerwowych ruchów, bo to się źle zazwyczaj kończy. :(

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ruszaj instalacji co a wszystkie pieniądze wydaj na ocieplenie. Jeśli tego nie zrobisz, to zapotrzebowanie na ciepło Ci się nie zmieni...

Jeśli dobrze docieplisz chałupę, to będziesz mieć nadal szybko działające bezobsługowe ogrzewanie, co na "stare lata" nie jest bez znaczenia...

Jeśli jest taka możliwość to przede wszystkim dociepl strop (sufit podwieszany?) oraz dogadaj się z sąsiadem i docieplcie cały dom.

Styro min. 15 cm

 

Pozdrawiam

Bogusław

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy przysiadłeś wstępnie do http://cieplowlasciwie.pl i oszacowałeś obecne zużycie oraz spodziewane zużycie po ew. termomodernizacji?

 

Tak przetestowałem własną chate na tym kalkulatorze i zmiana grubości izolacji na elewacji nawet dwukrotne ma znikomy wpływ na oszczędność, bardzo natomiast pomaga mechaniczna wentylacja. Nie uzględnia sie w obliczeniach w ogóle izolacji fundamentów... tą mam bardzo skromną i zastanawiałem się nad pogrubieniem alei według tej stronki to nie ma znaczenia ?

Edytowane przez dwiecegly
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam,

 

Jako konsultant marki Junkers proponuję wybór rozwiązania opartego o kocioł gazowy, które zapewni wieloletnią bezobsługową eksploatację. W sprawie doboru odpowiedniego urządzenia oraz instalacji zachęcam do kontaktu z autoryzowanymi instalatorami, których można znaleźć za pomocą wygodnej wyszukiwarki znajdującej się na stronie: http://www.junkers.pl/dla-profesjonalistow/program-autoryzacji/autoryzowani-instalatorzy/. Możliwy jest również kontakt telefoniczny z autoryzowanym serwisem marki pod numerem infolinii: 801 600 801.

Chętnie odpowiem na ewentualne pytania.

Pozdrawiam,

________________________________

Konsultant marki Junkers

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...