Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Miałbym pytanie dla osób które korzystają z ogrzewania klimatyzacją jaka jest rzeczywista wydajność i przelicznik mocy na m2? Sprawa wygląda tak że do ogrzania mam dom niecałe 200m2. Planowałem jednostkę typu multi split (stary termo modernizowany dom, bez możliwości kanałówki). Myślałem o zamontowaniu dwóch jednostek wewnętrznych na parterze i jednej na pietrze w korytarzach z których wchodzi się do poszczególnych pokoi. Dom aktualnie ogrzewany jest ekogroszkiem. Z racji montażu instalacji fotowoltaicznej aktualnie myślę nad przejściem na ogrzewanie elektryczne. Pompa ciepła wraz z osprzętem jest zbyt droga a do tego nie daje mi chłodzenia latem, a ogrzewanie typowo elektryczne niska sprawność. Czy mój pomysł ogrzewania takiego domu ma szanse realizacji? Od razu mówię ze zakładam dogrzewanie ekogroszkiem w porach typowo zimowych (mocno ujemne temperatury).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałbym pytanie dla osób które korzystają z ogrzewania klimatyzacją jaka jest rzeczywista wydajność i przelicznik mocy na m2?

 

Dzielisz moc w zadanej temperaturze (nie znamionową) przez powierzchnię jaką ma ogrzać.

 

Czy mój pomysł ogrzewania takiego domu ma szanse realizacji?

 

To Twoja decyzja i Twoje pieniądze - nikt inny nie odpowie na to pytanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałbym pytanie dla osób które korzystają z ogrzewania klimatyzacją jaka jest rzeczywista wydajność i przelicznik mocy na m2? Sprawa wygląda tak że do ogrzania mam dom niecałe 200m2. Planowałem jednostkę typu multi split (stary termo modernizowany dom, bez możliwości kanałówki). Myślałem o zamontowaniu dwóch jednostek wewnętrznych na parterze i jednej na pietrze w korytarzach z których wchodzi się do poszczególnych pokoi. Dom aktualnie ogrzewany jest ekogroszkiem. Z racji montażu instalacji fotowoltaicznej aktualnie myślę nad przejściem na ogrzewanie elektryczne. Pompa ciepła wraz z osprzętem jest zbyt droga a do tego nie daje mi chłodzenia latem, a ogrzewanie typowo elektryczne niska sprawność. Czy mój pomysł ogrzewania takiego domu ma szanse realizacji? Od razu mówię ze zakładam dogrzewanie ekogroszkiem w porach typowo zimowych (mocno ujemne temperatury).

 

Super a czy taka inwestycja w kocioł stałopalny zwróci się w 3 lata bo za tyle będzie prawdopodobnie zakaz palenia syfem. ostatnio Poznań wprowadził bez pitolenia z dnia na dzień. Może od razu zbuduj dom nowoczesny i nietrujący innych zamiast stawać kurną chate?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super a czy taka inwestycja w kocioł stałopalny zwróci się w 3 lata bo za tyle będzie prawdopodobnie zakaz palenia syfem. ostatnio Poznań wprowadził bez pitolenia z dnia na dzień. Może od razu zbuduj dom nowoczesny i nietrujący innych zamiast stawać kurną chate?

 

Ale ja tego domu nie buduje. To jest stary dom po termomodernizacji ogrzewany ekogroszkiem z podajnika. Teraz z racji montazu instalacji fotowoltaicznej i nadwyżki prądu planuje w większości przejść na ogrzewanie elektryczne. Ale z tego co czytam i kombinuje to ogrzewanie grzałkami istniejącej instalacji wodnej ma słabą sprawność (1:1), typowa pompa ciepła wraz z osprzętem to ok 35 tys i nie daje komfortu chłodzenia latem (instalacja CO tylko na grzejnikach). Stad pomysł multi splita bo daje on komfort chłodzenia latem i grzania w zimie, a i finansowo wydaje się kosztować połowę ceny pompy. Kocioł na ekogroszek i tak by został w przypadku dużych mrozów gdy klima by nie dawała rady. Pytanie tylko ile realnie jest mi wstanie ogrzać taki multi split np GREE o mocy 13,5kW na grzaniu i chłodzeniu i czy 3 jednostki wewnętrzne (np 2x 5kW i 3kW) wystarczą na taką powierzchnie. Zdaje sobie sprawę z tego że drzwi do pokoi muszą być otwarte aby ciepłe powietrze się rozchodziło.

Edytowane przez KUBAS777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j aktualnie myślę nad przejściem na ogrzewanie elektryczne. Pompa ciepła wraz z osprzętem jest zbyt droga a do tego nie daje mi chłodzenia latem, a ogrzewanie typowo elektryczne niska sprawność. Czy mój pomysł ogrzewania takiego domu ma szanse realizacji? Od razu mówię ze zakładam dogrzewanie ekogroszkiem w porach typowo zimowych (mocno ujemne temperatury).

 

Jeśli zamierzasz przejść na ogrzewanie multisplitem, to tak na prawdę nie jest to ogrzewanie elektryczne, tylko pompą ciepła. Na 200 m2 pompa ciepła o mocy ponad 10 kW jest wystarczająco duża, zwłaszcza, że w mrozy masz zamiar dogrzewać kopciuchem.

Nie wydaje mi się by był problem z ogrzaniem domu przy pomocy PC PP, ale problemem może być z zapewnienie pełnego komfortu cieplnego w "niektórych kątach". Te kąty możesz dogrzewać elektrycznie, farelką (farelkami), lub olejakiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zamierzasz przejść na ogrzewanie multisplitem, to tak na prawdę nie jest to ogrzewanie elektryczne, tylko pompą ciepła. Na 200 m2 pompa ciepła o mocy ponad 10 kW jest wystarczająco duża, zwłaszcza, że w mrozy masz zamiar dogrzewać kopciuchem.

Nie wydaje mi się by był problem z ogrzaniem domu przy pomocy PC PP, ale problemem może być z zapewnienie pełnego komfortu cieplnego w "niektórych kątach". Te kąty możesz dogrzewać elektrycznie, farelką (farelkami), lub olejakiem.

 

Olejak jest mało wydajny i kiepsko sterowalny i wygląda jak wyglada, farelki odradzam bo po zatrzymaniu silnika może być problem tańsze sa elektryczne konwektory z wymiennikiem niskotemperaturowym nie śmierdzące palonym kurzem.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najtaniej i najprościej przez zmianę wydajności nawiewu w danym pomieszczeniu np. https://klimaone.com/produkt/przepustnica-tlumiaca-harmann-moro-125/

lub bardziej zaawansowanymi przepustnicami z napędem sterowanymi temperaturowo.

 

A jak u Ciebie sprawdza się kanałowe ogrzewanie w domu szkieletowym? Gdzie są kratki nawiewu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno mi obiektywnie napisać o tym ogrzewaniu bo sam takie sobie wymyśliłem ale odpowiem tak: jest bardzo komfortowe z tego powodu, że

stanowi połączenie ogrzewania, chłodzenia, wentylacji z rekuperacją w jednym systemie co znacznie zmniejsza koszty inwestycyjne i wygodę użytkowania ale jest przeznaczone dla świadomych użytkowników, zwłaszcza domów szkieletowych pozbawionych możliwości akumulacji. Mity o szumach, szmerach, chałasie w instalacji, czy dyskomforcie cieplnym występują w źle zaprojektowanych lub źle wykonanych instalacjach.

Kratki nawiewne 30x10 cm i zbiorowe wywiewne 30x30 cm tradycyjnie w suficie blisko okien balkonowych.Poniżej wykres zużycia energii za dwa lata

w tym pierwszy grzewczy sezon bez zysków bytowych.

 

Zużycie roczne porównanie.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, czy ktoś ma doświadczenie i sprawdzone metody jak wymusić by klima pracowała z większą mocą gdy temp na zewnątrz spada? Chodzi mi o to, że jak na klimie mam ustawione +22C na "auto" to w salonie też mam +22C a w reszcie chaty +21C i tak to działa bardzo stabilnie w temperaturach dodatnich na zewn. Gdy temperatura na zew. spada do ok. 0C, w salonie robi się 21,3C i odpowiednio chłodniej w pozostałych pomieszczeniach, klima pobiera ok 500W (moc znamionowa 1,6kW) a powinna więcej by dogrzać całość. Ja rozumiem klimę, pomierzyłem pirometrem temp. pod sufitem przy czerpni było 22,5C, czyli algorytm klimy stwierdza, że za zimno nie jest i nie musi się wysilać. Czy może ktoś już przerabiał temat i ma sprawdzone rozwiązania? Mi nasuwają się pomysły:

1. klima przy oknie, więc rozszczelnić klamką okno, by chłodne powietrze nawiewane do pomieszczenia zaciągała klima, teoretycznie nawet jakiś dyfuzor można sprawić, by to chłodne powietrze ukierunkować bardziej na czerpnię klimy (nie mam rekuperacji)

2. rura fi 100/kanał umocowana/y w pionie na ścianie tuż obok klimy, dolny koniec ok 20cm na podłogą, górny koniec zakończony kolankiem przy czerpni klimy. Chodzi o to by klima zaciągała też chłodniejsze powietrze z poziomu podłogi. Rura nie byłaby widoczna, bo byłaby w miejscu, gdzie zwisają z boku okna zasłony.

Wiem trochę masakra się robi, w salonie umieszczać nowoczesne "rzeźby". I dostrzegam dlaczego kanałówka jest lepsza.

Jak to mówią, ten i przyszły rok rząd dofinansowuje PV, a za dwa lata zabierają się na dofinasowanie na wymianę kopciuchów, czyli przyjdzie PC PW i po problemie, ale potrzeba pomysłu by przetrwać te nie całe dwa lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... pisząc w komóce samo się wysłało.

Może inne klimy są bardziej wyciszone. Przy wyłączonych urządzeniach generujących hałas mam w domu 18dB, w uszach z ciszy szumi. Sprawdzane decybelomierzem z komórki. Metr od pracującej klimy:

- na AUTO - 36dB

- na I biegu - 33dB

- na II biegu - 38dB

- na III - biegu - 42dB - i przestaje być komfortowo

- na IV biegu - 50dB - to już hardcore

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wprost dmuchawy nie da się sprawdzić dB, bo występuje efekt gwizdu przez obudowę do mikrofonu i wskazania dB są abstrakcyjne. Stałem 1m od klimy i smartfona miałem na wysokości ugiętych łokci.

 

Odnośnie dostarczenia do czerpni klimy trochę chłodniejszego powietrza, by wymusić na niej zwiększenie mocy, to sprawdzę takie coś: wentylator ustawię na parapecie okna i skieruję go do góry, tak by chłodniejsze powietrze przy oknie, między firankami i oknem/ścianą było kierowane w kierunku czerpni klimy. Tylko nie mam wentylatora i od kogoś pożyczyć trzeba będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam jestem mega zaskoczony ciszą z Rotenso na najniższym biegu.Miałem porównanie do Mitsu w biurze które było ciut głośniejsze w moim subiektywnym odczuciu .Tymi decybelami to bym się zbytnio nie sugerował bo to zależy w jakim przedziale Hz jest generowany dźwięk.Więc urządzenie które generuje więcej decybeli na urządzeniu pomiarowym może być odbierane przez słuch ludzki jako cichsze i mniej dolegliwe jak urządzenie z mniejszą ilością decybeli.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iros91 napisał:

Czy warto zrobić na każdą kondygnacje osobną jednostkę zewnętrzną?

 

A po co osobną jak przy prawidłowym, normalnym ociepleniu szkieletu wystarczy na obie kondygnacje kanałówka o mocy cieplnej 7 kW

chyba, że masz za dużo pieniędzy do wydania to wydaj je na rekuperację ewentualnie na dodatkowe ocieplenie i dobrą paroizolację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...