Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Cześć Inverterowcy!

 

Piszę do Was, bo widzę, że wątek się rozrósł, a ja nie wiem jak wstępnie oceniać moją instalację.

 

Mam parterowkę użytkową typu stodoła. 13cm granulatu pod wylewkami, 15cm grafitu na ścianach, 50 cm celulozy nad stropem. WM na Thessla Green, obecnie wyłączona. Na cieplowlasciwie.pl wyliczyłem zapotrzebowanie na moc przy średniej dobowej 1 st C na 1.5kW.

 

Mam 6 splitów Gree Amber Standard najniższej mocy, z dobrym SCOP, ok 4.6. System odpaliłem 10 dni temu, dając tryb grzania, najniższy wentylator i 19 st. Przez pierwsze dni zużycie było spore: 20-24 kWh na dobę. Po tygodniu, gdy jak sądzę wszystko się nagrzało, zużycie spadło do ok 600W/h przy temperaturach 5st noc/10st dzień.

 

Co o tym sądzicie, bo ja uważam, że trochę dużo ciągną, jak na taki budynek i taką temperaturę zadaną przy ciepłej w sumie pogodzie.

 

Myślicie, że mogę coś zmienić w ustawieniach, żeby było ekonomiczniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co o tym sądzicie, bo ja uważam, że trochę dużo ciągną, jak na taki budynek i taką temperaturę zadaną przy ciepłej w sumie pogodzie.

 

Myślicie, że mogę coś zmienić w ustawieniach, żeby było ekonomiczniej?

 

Ile ciągnie każda w stand-by (gdy sprężarka i wentylatory odpoczywają, bo osiągnięta została zadana temperatura)? Sprawdź w różnych temperaturach - bo poniżej pewnej jest spora szansa, że każda ciągnie kilkadziesiąt W grzałką nie pracując.

 

Nie ma najmniejszego sensu liczenie obciążenia dla średniej temperatury.

 

Ustaw pracę czasową i sprawdź wtedy, ile kWh zużyją. Jak masz możliwość - to ze 3x na dobę po godzinie. Jak nie, to np. w dziennym okienku taniej strefy albo 22-24.

 

BTW. Gdzie znalazłeś SCOP Gree dla klimatu chłodnego? Chyba w ogóle nie chwalą się SCOPem obliczonym zgodnie z PN-EN 14825 ani nawet PN-EN 255 (a przynajmniej znaleźć nie mogę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iros91 napisał:

 

 

A po co osobną jak przy prawidłowym, normalnym ociepleniu szkieletu wystarczy na obie kondygnacje kanałówka o mocy cieplnej 7 kW

chyba, że masz za dużo pieniędzy do wydania to wydaj je na rekuperację ewentualnie na dodatkowe ocieplenie i dobrą paroizolację.

 

Pieniędzy nigdy za wiele. Wiadomo, że wolę je lepiej zainwestować. Czyli najlepiej będzie taka opcja : jedna jednostka zewnętrzna, dwie wewnętrzne klimatyzację kanałowe? Piętro będzie strefą nocną, parter dzienna. Chciałbym mieć różne temperatury na kondygnacjach.

Czerpanie powietrza można założyć w korytarzu i pomieszczeniu gospodarczym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ile to m2? i 6splitów po co aż tyle ja jadę na jednym

 

Chodzi o komfort cieplny.

6 małych splitów, do tego w budynku parterowym, to szansa, że w każdy kąt nadmucha. Kupując taki "pakiet" przed 2018 r. można się było zamknąć w kwocie poniżej 10 000 zł.

Do tego mała PC do grzania wody i być może wcale nie potrzebna PC PW za 30 000 złotych, albo i więcej.

 

Jeśli zestaw "połknie" na dobę 20 kWh to da mu tyle ciepła, że będzie mógł chodzić po domu tylko w bieliźnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 małych splitów, do tego w budynku parterowym, to szansa, że w każdy kąt nadmucha. Kupując taki "pakiet" przed 2018 r. można się było zamknąć w kwocie poniżej 10 000 zł.

 

Nie mógł kupić takiego pakietu, bo to model z tego roku.

Te 6 klim będą produkowały ciepło sprężarką pewnie średnio z godzinę na dobę na minimum w sezonie grzewczym, a średnio przez kilkanaście godzin będzie zasuwała grzałka karteru. I realny COP wyjdzie mniej niż 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mógł kupić takiego pakietu, bo to model z tego roku.

Te 6 klim będą produkowały ciepło sprężarką pewnie średnio z godzinę na dobę na minimum w sezonie grzewczym, a średnio przez kilkanaście godzin będzie zasuwała grzałka karteru. I realny COP wyjdzie mniej niż 1.

 

A to jest możliwy cop mniejszy niz jeden? Pytam poważnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iros91 napisał:

...jedna jednostka zewnętrzna, dwie wewnętrzne klimatyzację kanałowe? Piętro będzie strefą nocną, parter dzienna. Chciałbym mieć różne temperatury na kondygnacjach.

Nie wymyślaj "swoich" rozwiązań. Prawdopodobnie mylisz kanałówkę z multisplitem. Nie stosuje się w zwykłych domach takich rozwiązań z dwoma jednostkami kanałowymi wewnętrznymi. Średni przepływ jednej jedn. wewnętrznej kanałowej 7kW to >1000m3/h więc na Twoją kubaturę budynku przy 100 m2 powierzchni przypada ok. 4 wymian na godzinę a to już mały huragan w domu przy niewłaściwie dobranych przekrojach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iros91 napisał:

 

Nie wymyślaj "swoich" rozwiązań. Prawdopodobnie mylisz kanałówkę z multisplitem. Nie stosuje się w zwykłych domach takich rozwiązań z dwoma jednostkami kanałowymi wewnętrznymi. Średni przepływ jednej jedn. wewnętrznej kanałowej 7kW to >1000m3/h więc na Twoją kubaturę budynku przy 100 m2 powierzchni przypada ok. 4 wymian na godzinę a to już mały huragan w domu przy niewłaściwie dobranych przekrojach.

 

Nie pomyliłem multisplita z kanałówką.

https://sklep.klimman.com.pl/gree-klimatyzator-kanalowy-gree-multisplit-3-5-kw-gfh12ea-k6dna1b-i-jednostka-wewnetrzna.html

Taka jednostka wewnętrzna, wybrałem pierwszy przykład z wyszukiwarki ( żadna reklama ).

Czyli zastosowanie np. dwóch jednostek po 3,5 kw ( jedna parter, druga piętro) - mija się z celem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiem ale jak klima nie pracuje to też pobiera moja 10-20W bo itak mieli tym wentylatorem aby temperaturę mierzyć

 

Nie chodzi o wentylatory. Chodzi o to:

A moja klima Split Gree 3,5KW w "czuwaniu" pobiera 50W ...

Ci z tego że klima na R32 , najnowsza generacja jak żre tak dużo prądu w podtrzymaniu i to nie przy jakiś mrozach bo nawet w lato ...

 

 

Obstawiam grzałkę karteru. Grzałka tacy też conieco weźmie. Przy 6 klimach x6. I jak kilkanaście godzin będą brały po te 50+W żeby przez godzinę brać 200W i nawet z COPem=5 wyprodukować 1kWh ciepła, to zużyją na to 50W*18h+200W*1h=1,1kWh - czyli COP wyjdzie 1kWh/1,1kWh<1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ kaizen nie mam ani jednaeg ani drugiego :) :( no ale odstaienie się klimie w mrozy nie grozi prędzej będzie problem z tacką. Mi chodziło oto że jak klima się odstaw too nie zamyka się klapka i nie przechodzi w 0,5W standby tylko mieli i mierzy temperaturę toteż strata. Ale grzałki eż nie chodzą ciągle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Splitów mam 6, tak ba prawdę 7, bo jakoś muszę ogrzać/chłodzić wszystkie pomieszczenia. Te 140 m² to nie jest jedna otwarta przestrzeń. To lokal użytkowy, a nie dom prywatny.

 

Też obstawiałem wyraźny pobór mocy w standby. Jutro postaram się sprawdzić ile one pobierają w tym trybie.

 

Niestety sprawdzałem timer i ma on opcję tylko jednokrotnego załączenia/wyłączenia. Trzeba będzie sterować ręcznie lub poprzez Wi-Fi.

 

Kaizen - masz rację z normami, Gree z sobie tylko znanych przyczyn nie podaje kWh na cały sezon, gdzie np LG i Daikin nie ma z tym problemu. Tym niemniej ma A++ w grzaniu i A+++ w chłodzeniu więc zły nie jest. No i grzeje do -22, a to dla mnie ma znaczenie, bo to jedyne źródło ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się z grzałką na sprężarce. To była jednostka zewnętrzna on-off pracująca na czynniku r407c.

Właściciel tej klimy przerobionej na PC PW mówił, że działa to tak, że jak ma się włączyć przy ujemnych temperaturach, to w pierwszej kolejności włącza się grzałka, a dopiero gdy osiągnie zadaną temperaturę sprężarka. Grzałka się wyłącza. Przy dodatnich temperaturach grzałka nie działa.

 

To był Haier, a więc nie jakiś sprzęt z "górnej półki".

 

Od wiosny PC została zastąpiona inwerterową (z klimatyzacji). Właściciel przeniósł sprężarkę do kotłowni, gdzie stale jest temperatura dodatnia. Od razu wyjaśniam - tylko sprężarkę i chyba elektronikę. Całe pudło z rurkami i wentylatorem jest na zewnątrz.

 

@kulibob

 

U Ciebie w Twojej klimie nie ma żadnych grzałek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najtaniej i najprościej przez zmianę wydajności nawiewu w danym pomieszczeniu np. https://klimaone.com/produkt/przepustnica-tlumiaca-harmann-moro-125/

lub bardziej zaawansowanymi przepustnicami z napędem sterowanymi temperaturowo.

 

To nie jest takie "najprościej". Mam kanałówkę z nawiewami w pokojach i wyciągiem na środku korytarza. Samo zamknięcie drzwi powoduje, że zmienia się temperatura w ogrzewanym pomieszczeniu. Do tego aktualnie mamy tak, że 2 pokoje na poddaszu mają zamykane drzwi na noc (pokoje dzieci), a nasza sypialnia ma otwarte drzwi (mamy koty, które strasznie wędrują i drapią w drzwi w nocy). Ostatnio w sypialni zrobiło mi się 24,7 stopinia, przy 23 stopniach w pozostałcyh pomieszczeniach i około 22-22,5 na parterze. Klima nawiewa powietrze o temperaturze około 35 stopni (niższej nie widziałem podczas pracy). Stąd tam gdzie jest większy przemiał powietrza (otwarte drzwi), tam robi się cieplej.

Mam przepustnice regulowane (ręcznie) i planuję nimi trochę się pobawić, bo powoli zaczyna mi przeszkadzać ten nierówny rozkład temperatur.

Latem przy chłodzeniu nie było takich trudności. Wszędzie była mniej więcej taka sama temperatura (maks. 0,5 stopnia różnicy między ekstremalnymi wartościami).

 

Jak wygląda sytuacja ze sterowaniem ogrzewania w klimatyzacji kanałowej dla poszczególnych pomieszczeń? Np. czy mogę mieć w sypialni inna temperature niż w pokoju dziennym ? Korzystając z jednej kanałówki.

 

Jeśli chcesz mieć możliwość "ustawiania" temperatur, to zostają tylko przepustnice elektryczne sterowane jakimś termostatem. A i tak nie zagwarantuje Ci to zadanej temperatury, bo klima może przestać grzać, gdy powietrze na powrocie (lub koło sterownika klimy) osiągnie zadaną wartość. Przy ogrzewaniu kanałówką trzeba się raczej nastawić na mniej więcej taką samą temperaturę w całym domu - choc i z tym różnie bywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej zależeć mi będzie na zmianę temperatury w sypialniach, które będą na piętrze.

Jakie rury polecacie do rozprowadzenia powietrza ? Dom będzie dopiero budowany, szkieletowy.

Średnice dopiero jak będę znał zapotrzebowanie na ciepło.

 

W domu szkieletowym daj sobie spokój z rurami na gorę bo powietrze bez rur tez się uniesie za darmo. "Najbardziej zależeć mi będzie na zmianę temperatury w sypialniach" tego zdania nie rozumiem:confused: Najprościej zmienić otwierając okno.

 

Na poddaszu mam 3 grzejniki o łącznej mocy 2 kW i to w zupełności wystarcza koszt niewielki ok 600 zł moc 500 w i 1000 w w sumie można nawet nie robić obwodów wydzielonych bo nie przeciążą sieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domu szkieletowym daj sobie spokój z rurami na gorę bo powietrze bez rur tez się uniesie za darmo. "Najbardziej zależeć mi będzie na zmianę temperatury w sypialniach" tego zdania nie rozumiem:confused: Najprościej zmienić otwierając okno.

 

Na poddaszu mam 3 grzejniki o łącznej mocy 2 kW i to w zupełności wystarcza koszt niewielki ok 600 zł moc 500 w i 1000 w w sumie można nawet nie robić obwodów wydzielonych bo nie przeciążą sieci.

 

 

Teraz jak czytam to zdanie to nie ma sensu. Przepraszam, źle napisałem. W sypialniach na piętrze chciałbym mieć chłodniej niż na parterze.

Grzejniki też będę miał awaryjnie.

Jakie rury polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...